Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Jantine
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2022, 17:54
Man/Vrouw: V

Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Jantine »

´´Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste´´ een van de tien geboden.
Toch ben ik een in situatie verwikkeld geraakt dat de waarheid voor een deel verdraaien verstandiger lijkt.

Het gaat namelijk om een ruzie die uit de hand is gelopen.
Dat is mij in vertrouwen verteld .
Deze ruzie moet tussen de betreffende personen opgenomen worden, waar al hulp voor is ingeschakeld.
er werd laatst gevraagd of ik van de situatie de details wist.

als ik het zou vertellen zal dat waarschijnlijk meer onrust/ roddel/kwaadspreken veroorzaken. In het ergste geval dat steeds meer mensen in opstand komen.
Ergens voelt het niet goed om de waarheid de verdraaien en bekruipt mij een schuldgevoel.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Snelheid »

Als je een persoon kan redden van de dood door niet te zeggen hoe het echt is gegaan,doe je een goede daad. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Bonjour »

Snelheid schreef: 18 nov 2022, 20:10 Als je een persoon kan redden van de dood door niet te zeggen hoe het echt is gegaan,doe je een goede daad. :thumb1:
Mooi gezegd.

Ik denk dat de intentie van de leugen van belang is.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 18 nov 2022, 20:13
Snelheid schreef: 18 nov 2022, 20:10 Als je een persoon kan redden van de dood door niet te zeggen hoe het echt is gegaan,doe je een goede daad. :thumb1:
Mooi gezegd.

Ik denk dat de intentie van de leugen van belang is.
Klopt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Mart »

Ben ik het in dit geval absoluut niet mee eens. Indien er - zoals werd geschreven - hulp voor is ingeschakeld (ervan uitgaande dat die hulp professioneel is), is het essentieel de realiteit als basis te hebben. Hoe smerig de waarheid ook zijn moge, het is de basis van waaruit men verder kan werken aan een echte werkende oplossing.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Robert Frans »

Jantine schreef: 18 nov 2022, 20:05 ´´Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste´´ een van de tien geboden.
Toch ben ik een in situatie verwikkeld geraakt dat de waarheid voor een deel verdraaien verstandiger lijkt.

Het gaat namelijk om een ruzie die uit de hand is gelopen.
Dat is mij in vertrouwen verteld .
Deze ruzie moet tussen de betreffende personen opgenomen worden, waar al hulp voor is ingeschakeld.
er werd laatst gevraagd of ik van de situatie de details wist.

als ik het zou vertellen zal dat waarschijnlijk meer onrust/ roddel/kwaadspreken veroorzaken. In het ergste geval dat steeds meer mensen in opstand komen.
Ergens voelt het niet goed om de waarheid de verdraaien en bekruipt mij een schuldgevoel.
Wie vroeg dan aan jou om de details? Als het namelijk een naaste van jou of van de ruziemakers is, dan kun je simpelweg zeggen dat het hem/haar niet aangaat en diegene het maar bij de ruziemakers zelf moet navragen.
Als het één van de ruziemakers is, dan geef je aan dat je niet bij de ruzie betrokken wenst te worden en diegene er samen met de ander uit moet zien te komen.
Maar als het een hulpverlener of zelfs de politie is die je ernaar vraagt, dan doe je er wel degelijk goed aan om zonder omwegen de waarheid te vertellen. Je kunt dan ter inleiding je dilemma schetsen en vragen hoe je daar het beste mee kan omgaan.

En ja, je bent dan ontslagen van de eventuele afgelegde belofte erover te zwijgen. Zulke beloften moet je sowieso nooit onvoorwaardelijk afleggen en wanneer een hulpverlener of politieagent je erover vragen stelt, dan kun je ervan op aan dat jouw informatie voor hen absoluut essentiëel is, soms zelfs de meest triviale details, en dus niet verzwegen kan worden. Zij verspillen echt geen tijd met kletspraatjes.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Jantine
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2022, 17:54
Man/Vrouw: V

Re: Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste

Bericht door Jantine »

Mart schreef: 19 nov 2022, 09:51 Ben ik het in dit geval absoluut niet mee eens. Indien er - zoals werd geschreven - hulp voor is ingeschakeld (ervan uitgaande dat die hulp professioneel is), is het essentieel de realiteit als basis te hebben. Hoe smerig de waarheid ook zijn moge, het is de basis van waaruit men verder kan werken aan een echte werkende oplossing.
Bedankt voor uw reactie.
Ik bedoel eigenlijk dat het verhaal verspreiden onrust kan veroorzaken. Zoiets kan namelijk 'als een lopend vuurtje 'gaan en eventueel in andere versies terugkomen. Als mij iets gevraagd zou worden door een professioneel hulpverlener zal ik naar waarheid vertellen. Dit met het idee dat het vertrouwelijk blijft. En alleen de mensen het te horen krijgen die het echt iets aangaat.