Mariaverering

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Sneeuwpop
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2022, 12:40
Man/Vrouw: M

Mariaverering

Bericht door Sneeuwpop »

Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mariaverering

Bericht door callista »

Sneeuwpop schreef: 18 nov 2022, 19:29 Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.
Ik vind het prima. :thumb1:
Christenen zien Maria toch als de moeder van Jezus?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Bonjour »

Volgens mij zijn er duizenden verschillende manieren om Jezus te vereren. Is je vraag niet wat je minimaal moet doen om christen te zijn? En maakt het dan uit wat de mensen daarnaast doen?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door peda »

Sneeuwpop schreef: 18 nov 2022, 19:29 Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.
Verering is geen aanbidding. God wordt aanbeden, heiligen worden vereerd. Dat er gelovigen aan de basis zijn die de begrippen aanbidding en verering door elkaar husselen, moge zo zijn, maar officieel-kerkelijk is er een immens kwalitatief verschil tussen beide vormen van eerbetuiging. .
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1783
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Mariaverering

Bericht door Yours »

Dag Sneeuwpop,

Ik bekijk het even van de praktische kant, gezien mijn verleden in de gezondheidszorg.
Wat sowieso tegen verering/aanbidding door middel van het kussen van voorwerpen pleit, of het nu beelden, iconen of andere zaken zijn, is het grote risico van besmetting met virussen/bacteriën.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.nl%2F

Dan heb je eventueel een neutraal argument tégen dit gebruik.

Welkom overigens. 💐
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Mullog »

Wij hebben in Luxor (Karnak) in Egypte een scarabee aangeraakt omdat dit ons geluk zou brengen. Die scarabee bevindt zich op een plaats van in de tempel die er al was voordat Abraham door God werd uitgekozen. Als toerist is het leuk maar het is niet veel anders dan Maria verering.

Mijn dochters zijn zeven keer om een beeld van een scarabee gelopen (tegen de klok in! belangrijk!) vanwege geluk en stabiliteit in de liefde. Één jaar later is de jongste gescheiden :lol: en daarna gelukkig getrouwd en inmiddels moeder van twee prachtige kinderen. Zo zie je maar, die scarabee helpt. Net als Maria, want er zullen vast mensen zijn die bij Maria vergelijkbare ervaringen hebben.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mariaverering

Bericht door callista »

Ik ben wel benieuwd of @Sneeuwpop nog reageert of alleen maar zijn punt heeft gemaakt of zich afvraagt over wie er nu wel of niet geen echte christenen zijn...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Mart »

Sneeuwpop schreef: 18 nov 2022, 19:29 Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.
Heb er geen problemen mee als mensen de voeten van een Mariabeeld kussen. Heb meer moeite met het antisemitisme van Luther in zijn boek 'Over de Joden en hun leugens'.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mariaverering

Bericht door callista »

Dat ben ik met je eens; maar ik ben er ook van overtuigd dat nogal wat christenen daar niets vanaf weten.
Zoveel kennis hebben de meesten niet.....helaas.
Ze beperken zich hoofdzakelijk tot het citeren van Bijbelteksten en dogma's...
En als het ter sprake komt kijken ze vaak de andere kant op.......en willen ze er niets van weten.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Snelheid »

Aldus Mullog;Net als Maria, want er zullen vast mensen zijn die bij Maria vergelijkbare ervaringen hebben.
Niet dus!!!!!
Voorts weer een protestant @Sneeuwpop dus, die hier zo,n draad neer zet en zich af zet tegen een zaak waar hij niets van af weet.
Ben benieuwd hoe deze draad verder gaat.

O ja voor de goede orde........................... er is geen KATHOLIEK die beelden of een beeld aan bidt...................VERGEET het maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Mart »

callista schreef: 19 nov 2022, 21:45 Dat ben ik met je eens; maar ik ben er ook van overtuigd dat nogal wat christenen daar niets vanaf weten.
Zoveel kennis hebben de meesten niet.....helaas.
Ze beperken zich hoofdzakelijk tot het citeren van Bijbelteksten en dogma's...
En als het ter sprake komt kijken ze vaak de andere kant op.......en willen ze er niets van weten.
Dat is op zich geen verkeerd teken. Tegenwoordig is het christendom aanzienlijk flexibeler dan in de dagen van Luther en veruit de meeste christenen willen niets met antisemitisme, verguizing van homoseksualiteit of vrouwelijke onderdanigheid te maken hebben. Gelukkig evolueert religie met de mens mee -- de homo's en transgenders zijn nu - op een paar na - uit de kast, vrouwen kunnen gelukkig gewoon leidinggevende functies krijgen, terwijl de extremistische christelijke minderheid die het Nashville manifest hebben ondertekend en de paar antisemieten die vinden dat de joden de schuldigen zijn van de dood van God, degenen zijn die nu in het verdomhoekje zitten. Goede gang van zaken wat mij betreft.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Sneeuwpop
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2022, 12:40
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Sneeuwpop »

Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door thom »

Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Zo is dat Sneeuwpop (..). De Budda was er ook op bedacht en sprak voor zijn dood over wat de mensheid zou doen na zijn overlijden en waar hij niets van wilde weten; beelden maken van zijn verschijning.

De werkelijke wijsheid zit in de mens, en die te kunnen raadplegen is de enige weg.

Log 77 Jezus heeft gezegd: Ik ben het licht dat op hen allen rust. Ik ben het Al. Het Al
is uit mij gekomen en het Al is tot mij geraakt. Klieft het hout en ik ben da´ar´ . Heft de
steen: da´ar´ zult gij mij vinden. Thomas Evangelie.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Snelheid »

Nog maar een keer.
En laat men niet als niet Katholiek over zaken gaan spreken die gewoon niet waar zijn en zeer zeker een protestant niet die maar wat roept en totaal bezijden de waarheid is.En hen die ver van het Christendom staan zijn de protestanten wel,geseculeerde gelovigen zijn het met hun eigen geloofje en meer niet.


Voorts weer een protestant @Sneeuwpop dus, die hier zo,n draad neer zet en zich af zet tegen een zaak waar hij niets van af weet.
Ben benieuwd hoe deze draad verder gaat.

O ja voor de goede orde........................... er is geen KATHOLIEK die beelden of een beeld aan bidt...................VERGEET het maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Willempie »

Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De Bijbel houdt niet van het maken van beelden. Beelden zijn menselijke maaksels die altijd te kort doen aan de werkelijkheid. En om die beelden dan te gaan vereren of aanbidden is pure dwaasheid.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Snelheid »

Willempie schreef: 20 nov 2022, 19:49
Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De Bijbel houdt niet van het maken van beelden. Beelden zijn menselijke maaksels die altijd te kort doen aan de werkelijkheid. En om die beelden dan te gaan vereren of aanbidden is pure dwaasheid.


O ja voor de goede orde........................... er is geen KATHOLIEK die beelden of een beeld aan bidt...................VERGEET het maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 20 nov 2022, 19:50
Willempie schreef: 20 nov 2022, 19:49

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De Bijbel houdt niet van het maken van beelden. Beelden zijn menselijke maaksels die altijd te kort doen aan de werkelijkheid. En om die beelden dan te gaan vereren of aanbidden is pure dwaasheid.


O ja voor de goede orde........................... er is geen KATHOLIEK die beelden of een beeld aan bidt...................VERGEET het maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Omhoog
Nee, er hangt inderdaad geen beeldje aan het kruis. :roll:
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Snelheid »

thom schreef: 20 nov 2022, 19:52
Snelheid schreef: 20 nov 2022, 19:50



O ja voor de goede orde........................... er is geen KATHOLIEK die beelden of een beeld aan bidt...................VERGEET het maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Omhoog
Nee, er hangt inderdaad geen beeldje aan het kruis. :roll:
Keuvel maar lekker verder :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 20 nov 2022, 19:53
thom schreef: 20 nov 2022, 19:52

Nee, er hangt inderdaad geen beeldje aan het kruis. :roll:
Keuvel maar lekker verder :naughty: :naughty:
:mrgreen:
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door thom »

thom schreef: 20 nov 2022, 19:54
Snelheid schreef: 20 nov 2022, 19:53
Keuvel maar lekker verder :naughty: :naughty:
:mrgreen:
15 Jezus heeft gezegd: Als ge hem zult zien die niet uit de vrouw geboren is, werpt
u dan neer op uw aangezicht en aanbidt hem. Hij is het: uw Vader
Thomas Evangelie
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Snelheid »

thom schreef: 20 nov 2022, 20:01
thom schreef: 20 nov 2022, 19:54

:mrgreen:
15 Jezus heeft gezegd: Als ge hem zult zien die niet uit de vrouw geboren is, werpt
u dan neer op uw aangezicht en aanbidt hem. Hij is het: uw Vader
Thomas Evangelie
Thoma evangelie ach leuk maar het geldt niet buiten de canon.

Voorts totaal niet relevant.
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 20 nov 2022, 22:03
thom schreef: 20 nov 2022, 20:01

15 Jezus heeft gezegd: Als ge hem zult zien die niet uit de vrouw geboren is, werpt
u dan neer op uw aangezicht en aanbidt hem. Hij is het: uw Vader
Thomas Evangelie
Thoma evangelie ach leuk maar het geldt niet buiten de canon.

Voorts totaal niet relevant.
Ik zie het zo; wat aanbeden wordt, is wat door het horen wordt gezien.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mariaverering

Bericht door callista »

Sommigen aanbidden of vereren Jezus, anderen Maria of beiden of God...

Mensen kunnen van alles aanbidden of vereren om het zo maar eens te noemen waar ze b.v. bewondering of ontzag voor hebben [beter woord misschien] ....zoals o.a. ook de natuur, de dierenwereld, het universum; hun partner zelfs.... etc. enz...
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door peda »

Willempie schreef: 20 nov 2022, 19:49
Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De Bijbel houdt niet van het maken van beelden. Beelden zijn menselijke maaksels die altijd te kort doen aan de werkelijkheid. En om die beelden dan te gaan vereren of aanbidden is pure dwaasheid.
Het gedrag van gelovigen aan de basis enerzijds versus de officiële leer, dat is het punt. Officieel is er een zeer groot verschil tussen vereren ( heiligen ) en aanbidden ( God ). Dat protestanten de heiligenverering leerstellig beargumenteerd ronduit van de hand wijzen, is ook duidelijk. Ieder geloof heeft inhoudelijk altijd posities dat door een andere geloofsinhoud volledig wordt verworpen. @ Sneeuwpop volgt hier de strengere protestantse opvatting, niets mis mee maar het is wel eentje tussen de geloofsopvattingen en dus niet DE GELOOFSOPVATTING. In der Beschränkung zeigt sich der Meister.
In het geloof bestaat m.i. DE gewoon niet, simpel omdat geloofsbewijs op de bewijsliniaal nooit tot de harde bewijzen behoort. Noch de RK kerk noch protestantse stromingen, kunnen DE voor hun geloofsopvattingen plaatsen. Het is altijd in mijn optiek, een geloofsovertuiging.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Robert Frans »

Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Is voor jou het liefhebben van je huwelijkspartner en het liefhebben van God ook één pot nat?
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Plaats reactie