Barnabas schreef: ↑10 jan 2023, 08:57
De Vader is veel groter dan mensen en Zijn begrip gaat de mens te boven. Maar het siert je dat je dat soort zaken gruwelijk vindt. De Vader wil dat soort dingen ook niet, daarom heeft hij zijn zoon gezonden. En je kunt je beter niet bemoeien met zaken die je boven de pet gaan maar bezig zijn met de teksten in de bijbel die begrijpeleijk zijn en niet tegen de borst stuiten.
Toen ik als kind mijn vragen had over het waarom van de onduidelijkheden van de christelijke God en de tegenstrijdigheden, kreeg ik meestal als antwoord:
In alles wat nodig is om zalig te worden is de Bijbel duidelijk.
En:
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor ons mensen.
Maw. Stel niet te veel vragen, maar geloof en gehoorzaam daaraan gewoon.
Als leergierig mensenkind blijf je dan zitten met je vragen.
Door zelf verder studeren maakt dat de vragen alleen maar meer en het onbegrip van het waarom alleen groter.
Of je moet alles klakkeloos aannemen.
Maar voor welk soort intelligente weldenkende mensen is dit aceptabel en een optie?
Mi. alleen door een geestelijke dwangbuis, zoals men is opgevoed.
Of door zichzelf opgelegd is, geboren uit een eigen bepaalde geestelijke nood, die nog minder is te verdragen dan de (zelf)verstrekte troost in de vorm van een Redder en Heiland. (Geestelijke heelmeester).
Door twijfel komt altijd weer die geestelijke nood om het hoekje kijken en wordt het noodzakelijk voor de geestelijke gezondheid een keuze te maken.
Veel mensen vinden daarin vrede, zolang ze niet opnieuw aan het twijfelen gebracht worden.
Velen vinden hun eigen weg door de betekenis van de Bijbelwoorden aan te passen aan de eigen tijd en omstandigheden en daarom veel teksten als metafoor te zien.
Anderen gooien de dwangbuis van zich af, als zijnde een gevangenis voor de vrije geest om zich te ontwikkelen tot een volwaardig mens met zijn eigen identiteit.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.