Mariaverering

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Mariaverering

Bericht door Dat_beloof_ik »

Sneeuwpop schreef: 18 nov 2022, 19:29 Wat is jullie mening over Mariaverering? Ik was een paar jaar geleden in Spanje op vakantie en ik en mijn vrouw gingen kerkjes bezoeken en daar zagen wij mensen kaarsen aan steken voor Maria, bidden tot Maria en zelfs de voeten van haar standbeelden kussen. Als protestant vind ik dit zo’n raar gebruik en zelfs onchristelijk. Het aanbidden van beelden is een hoofdzonden en zeker als die beelden nog geen eens van God zijn? Zijn de katholieken die dit doen wel echt Christenen? Mariaverering lijkt mij meer een overblijfsel van het Romeinse geloof in meerdere goden en godinnen.
Je had in 1566 moeten leven!
Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Je hebt wel een punt wat betreft het onderscheid tussen vereren en aanbidden. Dat is iets dat katholieken zichzelf hebben aangepraat als excuus. Iedere buitenstaander ziet dat, maar zelf nemen ze het serieus.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 22 nov 2022, 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat_beloof_ik

Robert Frans schreef: 21 nov 2022, 20:27
Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden. Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Is voor jou het liefhebben van je huwelijkspartner en het liefhebben van God ook één pot nat?
Dat is geen goede vergelijking.
Tenzij voor jou het liefhebben van een huwelijkspartner en Maria hetzelfde is.
En dat is het niet, dat zou buitengewoon vreemd zijn.
Dit antwoord van jou komt dus totaal niet over bij anderen.
Realiseer je wel dat het antwoord dat je hier geeft, niet bedoeld is voor jezelf maar om anderen te overtuigen.
Mart

Bericht door Mart »

Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom.
Het grootste deel van de deelnemers is atheïst en een ander deel is katholiek.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Ik kan me goed voorstellen dat Maria als symbool van het moederschap gezien wordt. En dat er als moeder van Jezus Christus gebeden tot haar gericht worden. Maar ik denk niet dat ze zou willen dat de voeten (van een beeld) van haar gekust zouden worden: doe maar gewoon.
Laatst gewijzigd door Yours op 22 nov 2022, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Dat_beloof_ik schreef: 22 nov 2022, 05:59 Dat is geen goede vergelijking.
Ik stel hem die vraag, omdat hij zegt dat er geen verschil is tussen vereren en aanbidden. Natuurlijk is de huwelijksliefde en de liefde voor Maria niet dezelfde, maar voor mijn vraagstelling had ik een voor hem meer herkenbare en heel diepgaande vorm van liefde nodig.
Een man die van zijn vrouw houdt, zal ook haar beroemen, haar op intieme wijze beminnen, wellicht een foto van haar in zijn portemonnee meedragen, noem maar op. En als hij ook nog altijd verliefd op haar is, dan zal de intensiteit daarvan alleen maar erger zijn en zal hij dag en nacht bij haar willen zijn. Uiteraard zullen ze ook voor elkaar bidden en elkaar om gebed vragen, als ze beiden gelovig zijn.

Mijn vraag is dan vervolgens of deze huwelijksliefde de liefde voor God in de weg staat. Zo ja, dan heeft elke gehuwde een probleem jegens God als hij van zijn vrouw houdt. Zo nee, dan hoeft de liefde voor Maria, die dus op eigen wijze ook heel diepgaand kan zijn, ook de liefde voor God niet in de weg te staan.
Er is dan dus wel degelijk een verschil tussen het beminnen van een persoon op aarde of in de hemel en het beminnen van God, dus tussen vereren en aanbidden.
Vrede en alle goeds
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Alle volken zullen mij Zalig prijzen.

Magnificat anima mea
Magnificat Dominum
Et exsultavit spiritus meus in Deo
Salutari meo
Magnificat, magnificat
Quia respexit humilitatem
Ancillae suae
Ecce enim ex hoc beatam me dicent
Omnes generationes
Magnificat anima mea
Magnificat Dominum
Et exsultavit spiritus meo in Deo
Salutari meo
Magnificat, magnificat
Quia fecit mihi magna
Qui potens est
Et sanctum nomen eius
Magnificat anima mea
Magnificat Dominum
Et exsultavit spiritus meo in Deo
Salutari meo
Magnificat, magnificat
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda

Bericht door peda »

Robert Frans schreef: 22 nov 2022, 10:10
Er is dan dus wel degelijk een verschil tussen het beminnen van een persoon op aarde of in de hemel en het beminnen van God, dus tussen vereren en aanbidden.
Inderdaad is er m.i. voor de gelovigen een verschil tussen God aanbidden en heiligen of mensen op aarde vereren. Voor de niet-gelovige speelt dit onderscheid ten diepste niet. Aanbidden is voor hen een andere emotionele positie op de vereringsliniaal, die niet verder reikt als het aardse.
callista

Bericht door callista »

Sneeuwpop schreef: 20 nov 2022, 15:05 Ik vind het alleen frappant dat niemand anders hier een probleem mee heeft. Het voelt naar mijn mening zo ver staan van GOD en het Christendom. Alsof het beelden van afgoden zijn. Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een verschil te maken tussen vereren en aanbidden van standbeelden.

Het is naar mijn mening één pot nat en verboden in de ogen van GOD.
Wil jij hier verder wel over discussiëren of alleen maar een punt maken en je gal spuwen.?
En er niet in gesprek gaan over dit thema?
En ook niet serieus in gesorek gaan met diegenen die er hier een mening over geven? :roll:

Er is hier een voorsteltopic.....daar zou je je kunnen voorstellen en wat vertellen over je geloofsrichting.
O..a...
Dat is vaak wel de gewoonte hier...
viewtopic.php?t=53&hilit=voorsteltopic&start=1875
callista

Bericht door callista »

Dat_beloof_ik schreef: 22 nov 2022, 05:52
Je had in 1566 moeten leven!
Hoe kijk je hier naar @Sneeuwpop?
Had je dan meegedaan?

We kunnen gerust constateren dat er heel wat gebeurd is in het christendom wat nu niet direct een schoonheidsprijs verdient...... :?
En dit is nog maar een fractie van dat alles...
Zou God het daar allemaal mee eens zijn denk je?
Laatst gewijzigd door callista op 22 nov 2022, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Hier maar even en stuk Marialogie,want al dat geroep van hen die denken het te weten en niet Katholiek zijn,komen we in deze draad niet mee verder.
Een leermoment voor de niet katholieken .

Christus is de enige middelaar, de enige bron van genade. Maria zelf is alles, wat zij bezit, aan Christus verschuldigd. Zij is de „Moeder van de goddelijke genade" omdat zij deze genade van de Heer ontvangt. Het is dus noodzakelijk om deze twee begrippen met elkaar weten te verenigen: de eenheid van Maria met Christus, een eenheid die uitzonderlijk, buitengewoon vruchtbaar en mooi is; en de verhevenheid van Christus, zelfs betrekking tot Maria. Dit heeft zij zelf in haar eeuwige zang uitgeroepen: „De Almachtige heeft aan mij grote dingen gedaan", „Hij heeft neergezien op Zijn nederige dienstmaagd en van nu af zullen alle geslachten mij zalig noemen". Maria is voor ons een voorbeeld van nederigheid tot in en juist in de verhevenheid van haar glorie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Dat_beloof_ik

Robert Frans schreef: 22 nov 2022, 10:10
Dat_beloof_ik schreef: 22 nov 2022, 05:59 Dat is geen goede vergelijking.
Ik stel hem die vraag, omdat hij zegt dat er geen verschil is tussen vereren en aanbidden. Natuurlijk is de huwelijksliefde en de liefde voor Maria niet dezelfde, maar voor mijn vraagstelling had ik een voor hem meer herkenbare en heel diepgaande vorm van liefde nodig.
Een man die van zijn vrouw houdt, zal ook haar beroemen, haar op intieme wijze beminnen, wellicht een foto van haar in zijn portemonnee meedragen, noem maar op. En als hij ook nog altijd verliefd op haar is, dan zal de intensiteit daarvan alleen maar erger zijn en zal hij dag en nacht bij haar willen zijn. Uiteraard zullen ze ook voor elkaar bidden en elkaar om gebed vragen, als ze beiden gelovig zijn.

Mijn vraag is dan vervolgens of deze huwelijksliefde de liefde voor God in de weg staat. Zo ja, dan heeft elke gehuwde een probleem jegens God als hij van zijn vrouw houdt. Zo nee, dan hoeft de liefde voor Maria, die dus op eigen wijze ook heel diepgaand kan zijn, ook de liefde voor God niet in de weg te staan.
Jawel, maar we hebben het hier in plaats van een huwelijkspartner over Maria , in vergelijking met God. En van deze 3 is alleen de huewlijkspartnert tastbaar op aarde.
Als katholiek steek je nu eenmaal fundamenteel anders is een discussie over Maria, het heeft weinig daarin de reeds bekende visies nog eens uit te wisselen.
Robert Frans

Dat_beloof_ik schreef: 23 nov 2022, 17:06 Jawel, maar we hebben het hier in plaats van een huwelijkspartner over Maria , in vergelijking met God. En van deze 3 is alleen de huewlijkspartnert tastbaar op aarde.
Als katholiek steek je nu eenmaal fundamenteel anders is een discussie over Maria, het heeft weinig daarin de reeds bekende visies nog eens uit te wisselen.
Nou ja, we zullen zien of en hoe de topicstarter op mijn vraag reageert. Het was gewoon als vergelijking bedoeld, namelijk dat voor een katholiek de vriendschap met Maria niet veel anders is dan een vriendschap op aarde. Dat er verschillende vormen van liefde zijn, van het huwelijk tot een hemelse vriendschap, die de liefde voor God niet in de weg staan.
Wellicht had ik beter de moeder-kindrelatie als vergelijking kunnen gebruiken, omdat we Maria immers ook als onze Moeder vereren, maar het is nu wat het is.
Vrede en alle goeds
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Ze komen binnen gooien een draad in het midden zeggen wat ze geleerd is en verkeerd geleerd en weg zijn ze weer; in vak forumland noemen ze dat kokmeeuwen..................vliegen over {niet-toegestaan woord} alles onder en weg zijn ze weer.

Maar goed................................jammer zou een mooie draad kunnen zijn maar dan wel op een vakforum of hier maar dan wel met behoorlijk wat Katholieken die weten waar het in deze over gaat.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Bonjour schreef: 18 nov 2022, 20:05 Volgens mij zijn er duizenden verschillende manieren om Jezus te vereren. Is je vraag niet wat je minimaal moet doen om christen te zijn? En maakt het dan uit wat de mensen daarnaast doen?
Zeker zijn er duizenden manieren om Jezus te vereren, maar waar het op aankomt is waarheid. Gaat het om Jezus of gaat het om iets anders of is het een mengvorm. Mozes ontmoette Aäron die hem tegemoet kwam en Mozes zou Aäron tot God zijn. In principe is dit afgoderij, maar Aäron was tegelijk hogepriester en deed zijn best om God gehoorzaam te zijn. Hij week wel af van de weg door het gouden kalf te maken maar voor de rest van zijn leven heeft hij veel voorschriften uit de wet van Mozes vervult omdat hij van God hield.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Barnabas schreef: 09 jan 2023, 20:23 Zeker zijn er duizenden manieren om Jezus te vereren, maar waar het op aankomt is waarheid. Gaat het om Jezus of gaat het om iets anders of is het een mengvorm. Mozes ontmoette Aäron die hem tegemoet kwam en Mozes zou Aäron tot God zijn. In principe is dit afgoderij, maar Aäron was tegelijk hogepriester en deed zijn best om God gehoorzaam te zijn. Hij week wel af van de weg door het gouden kalf te maken maar voor de rest van zijn leven heeft hij veel voorschriften uit de wet van Mozes vervult omdat hij van God hield.
Jij beleeft je geloof op een hele andere manier dan ik erover praat. Jij houdt de hele Bijbel voor waar, terwijl ik zie dat velen dat juist niet doen. Er is niet 1 waarheid. Er staat niet 1 waarheid in de Bijbel. En er zijn heel veel mensen die niet in een god willen geloven die beren op kinderen afstuurt en 42 doodt. Deze mensen kiezen wat ze uit de Bijbel willen halen. Daarmee vind ik ze geen mindere christenen, eerder betere.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Bonjour schreef: 10 jan 2023, 07:30
Barnabas schreef: 09 jan 2023, 20:23 Zeker zijn er duizenden manieren om Jezus te vereren, maar waar het op aankomt is waarheid. Gaat het om Jezus of gaat het om iets anders of is het een mengvorm. Mozes ontmoette Aäron die hem tegemoet kwam en Mozes zou Aäron tot God zijn. In principe is dit afgoderij, maar Aäron was tegelijk hogepriester en deed zijn best om God gehoorzaam te zijn. Hij week wel af van de weg door het gouden kalf te maken maar voor de rest van zijn leven heeft hij veel voorschriften uit de wet van Mozes vervult omdat hij van God hield.
Jij beleeft je geloof op een hele andere manier dan ik erover praat. Jij houdt de hele Bijbel voor waar, terwijl ik zie dat velen dat juist niet doen. Er is niet 1 waarheid. Er staat niet 1 waarheid in de Bijbel. En er zijn heel veel mensen die niet in een god willen geloven die beren op kinderen afstuurt en 42 doodt. Deze mensen kiezen wat ze uit de Bijbel willen halen. Daarmee vind ik ze geen mindere christenen, eerder betere.
Het voorbeeld dat ik noem gaat over Mozes en Aäron, afgoderij en dat Aäron tegelijk God dient. Een mengvorm. Waarom schakel je over?
Wat betreft het niet accepteren van delen van de bijbel betekent dat niet dat iemand een beter of slechter christen is. De Vader moet soms hard ingrijpen in zaken die wij niet begrijpen. Hij weet de reden. Het gaat dus meer om inzicht in goed en kwaad. De Vader is veel groter dan mensen en Zijn begrip gaat de mens te boven. Maar het siert je dat je dat soort zaken gruwelijk vindt. De Vader wil dat soort dingen ook niet, daarom heeft hij zijn zoon gezonden. En je kunt je beter niet bemoeien met zaken die je boven de pet gaan maar bezig zijn met de teksten in de bijbel die begrijpeleijk zijn en niet tegen de borst stuiten.
Maria K

Bericht door Maria K »

Barnabas schreef: 10 jan 2023, 08:57 De Vader is veel groter dan mensen en Zijn begrip gaat de mens te boven. Maar het siert je dat je dat soort zaken gruwelijk vindt. De Vader wil dat soort dingen ook niet, daarom heeft hij zijn zoon gezonden. En je kunt je beter niet bemoeien met zaken die je boven de pet gaan maar bezig zijn met de teksten in de bijbel die begrijpeleijk zijn en niet tegen de borst stuiten.
Toen ik als kind mijn vragen had over het waarom van de onduidelijkheden van de christelijke God en de tegenstrijdigheden, kreeg ik meestal als antwoord: In alles wat nodig is om zalig te worden is de Bijbel duidelijk.
En: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor ons mensen.
Maw. Stel niet te veel vragen, maar geloof en gehoorzaam daaraan gewoon.

Als leergierig mensenkind blijf je dan zitten met je vragen.
Door zelf verder studeren maakt dat de vragen alleen maar meer en het onbegrip van het waarom alleen groter.

Of je moet alles klakkeloos aannemen.
Maar voor welk soort intelligente weldenkende mensen is dit aceptabel en een optie?
Mi. alleen door een geestelijke dwangbuis, zoals men is opgevoed.
Of door zichzelf opgelegd is, geboren uit een eigen bepaalde geestelijke nood, die nog minder is te verdragen dan de (zelf)verstrekte troost in de vorm van een Redder en Heiland. (Geestelijke heelmeester).

Door twijfel komt altijd weer die geestelijke nood om het hoekje kijken en wordt het noodzakelijk voor de geestelijke gezondheid een keuze te maken.
Veel mensen vinden daarin vrede, zolang ze niet opnieuw aan het twijfelen gebracht worden.
Velen vinden hun eigen weg door de betekenis van de Bijbelwoorden aan te passen aan de eigen tijd en omstandigheden en daarom veel teksten als metafoor te zien.
Anderen gooien de dwangbuis van zich af, als zijnde een gevangenis voor de vrije geest om zich te ontwikkelen tot een volwaardig mens met zijn eigen identiteit.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Maria K schreef: 10 jan 2023, 09:53
Barnabas schreef: 10 jan 2023, 08:57 De Vader is veel groter dan mensen en Zijn begrip gaat de mens te boven. Maar het siert je dat je dat soort zaken gruwelijk vindt. De Vader wil dat soort dingen ook niet, daarom heeft hij zijn zoon gezonden. En je kunt je beter niet bemoeien met zaken die je boven de pet gaan maar bezig zijn met de teksten in de bijbel die begrijpeleijk zijn en niet tegen de borst stuiten.
Toen ik als kind mijn vragen had over het waarom van de onduidelijkheden van de christelijke God en de tegenstrijdigheden, kreeg ik meestal als antwoord: In alles wat nodig is om zalig te worden is de Bijbel duidelijk.
En: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor ons mensen.
Maw. Stel niet te veel vragen, maar geloof en gehoorzaam daaraan gewoon.

Als leergierig mensenkind blijf je dan zitten met je vragen.
Door zelf verder studeren maakt dat de vragen alleen maar meer en het onbegrip van het waarom alleen groter.

Of je moet alles klakkeloos aannemen.
Maar voor welk soort intelligente weldenkende mensen is dit aceptabel en een optie?
Mi. alleen door een geestelijke dwangbuis, zoals men is opgevoed.
Of door zichzelf opgelegd is, geboren uit een eigen bepaalde geestelijke nood, die nog minder is te verdragen dan de (zelf)verstrekte troost in de vorm van een Redder en Heiland. (Geestelijke heelmeester).

Door twijfel komt altijd weer die geestelijke nood om het hoekje kijken en wordt het noodzakelijk voor de geestelijke gezondheid een keuze te maken.
Veel mensen vinden daarin vrede, zolang ze niet opnieuw aan het twijfelen gebracht worden.
Velen vinden hun eigen weg door de betekenis van de Bijbelwoorden aan te passen aan de eigen tijd en omstandigheden en daarom veel teksten als metafoor te zien.
Anderen gooien de dwangbuis van zich af, als zijnde een gevangenis voor de vrije geest om zich te ontwikkelen tot een volwaardig mens met zijn eigen identiteit.
De bijbel is niet bedoeld als leerboek, het is geen academisch werkstuk. Om zalig te worden dient men de Heilige God te leren kenen en met hem om te gaan. Het is geen kwestie van wetten doen. Dan begrijp je er niets van. De bijbel spreekt over een God, en die God spreekt en die God zegt om te bidden. Hij spreekt over: Zoek en je zult vinden. Hij spreekt ook over dat de Geest levend maakt en de wet (de letter) dood. Zaligheid komt door de omgang met hem zelf. Hem erkennen als persoon en dan doen wat hij wil. Daarom staat er ook: Ik heb een spijze te eten die u niet kent, de wil van de Vader te doen.
Maria K

Bericht door Maria K »

Barnabas schreef: 10 jan 2023, 10:42 De bijbel is niet bedoeld als leerboek, het is geen academisch werkstuk. Om zalig te worden dient men de Heilige God te leren kenen en met hem om te gaan. Het is geen kwestie van wetten doen. Dan begrijp je er niets van. De bijbel spreekt over een God, en die God spreekt en die God zegt om te bidden. Hij spreekt over: Zoek en je zult vinden. Hij spreekt ook over dat de Geest levend maakt en de wet (de letter) dood. Zaligheid komt door de omgang met hem zelf. Hem erkennen als persoon en dan doen wat hij wil. Daarom staat er ook: Ik heb een spijze te eten die u niet kent, de wil van de Vader te doen.
De Bijbel is de basis van jouw geloof en van alle chrstenen.
Jij en zij vinden daarin alle leringen en de bewijzen over God en Jezus, want het is de enige echte bron voor wat je gelooft.
Dat is dan ook wat mij geleerd is en waar ik niet meer achter kan staan.

Zonder het geschrevene in de Bijbel zou jij ook niet geloven in de absolute waarheid daarvan.
Zonder het Nieuwe Testanent zou het christendom niet bestaan.

Zonder de teksten als basis zijn jouw eigen theorieën slechts jouw eigen gedachten.
Het in- of uitsluiten van alles wat je denkt te lezen in de Bijbel zijn jouw eigen gedachten, zoals die voor jou gelden met als basis diezelfde Bijbel.
Gorter.
thom

Bericht door thom »

Maria K schreef: 10 jan 2023, 11:35
Barnabas schreef: 10 jan 2023, 10:42 De bijbel is niet bedoeld als leerboek, het is geen academisch werkstuk. Om zalig te worden dient men de Heilige God te leren kenen en met hem om te gaan. Het is geen kwestie van wetten doen. Dan begrijp je er niets van. De bijbel spreekt over een God, en die God spreekt en die God zegt om te bidden. Hij spreekt over: Zoek en je zult vinden. Hij spreekt ook over dat de Geest levend maakt en de wet (de letter) dood. Zaligheid komt door de omgang met hem zelf. Hem erkennen als persoon en dan doen wat hij wil. Daarom staat er ook: Ik heb een spijze te eten die u niet kent, de wil van de Vader te doen.
De Bijbel is de basis van jouw geloof en van alle chrstenen.
Jij en zij vinden daarin alle leringen en de bewijzen over God en Jezus, want het is de enige echte bron voor wat je gelooft.

Zonder het geschrevene in de Bijbel zou jij ook niet geloven in de absolute waarheid daarvan.

Zonder de teksten als basis zijn jouw eigen theorieën slechts jouw eigen gedachten.
Het in- of uitsluiten van alles wat je denkt te lezen in de Bijbel zijn slechts jouw eigen gedachten, zoals die voor jou gelden met als basis de Bijbelteksten.
Wat voor mij dan geldt is dat ik in de Bijbel, voornamelijk het NT dan, de waarheid heb leren herkennen. En zoals ik jou al eens geschreven heb was die Bijbel 30 jaar not-done voor mij, en elke verhaal waarin het woordje God stond resoluut negeerde.

Via allerlei schrijven buiten de Bijbel om, kwam ik tot inzicht dat er in de Bijbel óók over de waarheid werd geschreven. En de teksten gingen eindelijk spreken en zijn, omdat ik slecht uitgeschreven regels kan onthouden, steeds weer een genot om te lezen. :mrgreen:
Robert Frans

Maria K schreef: 10 jan 2023, 11:35De Bijbel is de basis van jouw geloof en van alle chrstenen.

Nou, het is eigenlijk andersom: zonder het christendom zou het NT niet bestaan. Het christendom was er immers eerder dan het NT en ook eerder dan de christelijke canon van de Bijbel. Die canon van 73 boeken (en voor protestanten 66) is zelfs pas vele eeuwen later officieel vastgesteld.
Daarnaast is voor het grootste deel van het christendom (namelijk het katholicisme, de orthodoxie en aanverwanten) niet de Bijbel de basis van het geloof, maar Jezus Christus.
Natuurlijk leren we van Hem door de Bijbel, in het bijzonder de evangelieën, maar ook door de geloofstraditie, het gebed, de sacramenten en de naastenliefde. Die zijn samen met de Bijbel opgekomen en vinden allen hun gerechte plaats in de verkondiging en navolging.
We vinden dus niet alle leringen en bewijzen enkel in de Bijbel, maar ook in wat de Kerk ons leert, in de wetenschap, de liturgie, de kunsten, het voorbeeld van de heiligen, de mensen om ons heen en in de eigen persoonlijke relatie met God. Het Woord is immers vlees geworden, niet boek.
Vrede en alle goeds
Maria K

Bericht door Maria K »

Robert Frans schreef: 10 jan 2023, 11:48
Maria K schreef: 10 jan 2023, 11:35De Bijbel is de basis van jouw geloof en van alle chrstenen.

Nou, het is eigenlijk andersom: zonder het christendom zou het NT niet bestaan. Het christendom was er immers eerder dan het NT en ook eerder dan de christelijke canon van de Bijbel. Die canon van 73 boeken (en voor protestanten 66) is zelfs pas vele eeuwen later officieel vastgesteld.
Daarnaast is voor het grootste deel van het christendom (namelijk het katholicisme, de orthodoxie en aanverwanten) niet de Bijbel de basis van het geloof, maar Jezus Christus.
Natuurlijk leren we van Hem door de Bijbel, in het bijzonder de evangelieën, maar ook door de geloofstraditie, het gebed, de sacramenten en de naastenliefde. Die zijn samen met de Bijbel opgekomen en vinden allen hun gerechte plaats in de verkondiging en navolging.
We vinden dus niet alle leringen en bewijzen enkel in de Bijbel, maar ook in wat de Kerk ons leert, in de wetenschap, de liturgie, de kunsten, het voorbeeld van de heiligen, de mensen om ons heen en in de eigen persoonlijke relatie met God. Het Woord is immers vlees geworden, niet boek.
Ik moet je verkeerd begrijpen, want jouw antwoord verbaast me toch wel erg.
Ik heb het niet over het instituut "de Christelijke Kerk".
En ook niet over "papieren boeken", maar over de inhoud ervan, dus de woorden.

Je schrijft, alsof je het niet met mij eens bent, dat het leven van Jezus Christus, zoals verslag is gedaan in de 4 evangeliën van het Nieuwe Testamenten en zoals dit zich verder ontwikkelde in de eerste periode waarvan oa. en paar apostelen en Paulus uitgebreid verslag doen de basis van het Christendom is. :shock:
Gorter.
Maria K

Bericht door Maria K »

thom schreef: 10 jan 2023, 11:47 Wat voor mij dan geldt is dat ik in de Bijbel, voornamelijk het NT dan, de waarheid heb leren herkennen. En zoals ik jou al eens geschreven heb was die Bijbel 30 jaar not-done voor mij, en elke verhaal waarin het woordje God stond resoluut negeerde.

Via allerlei schrijven buiten de Bijbel om, kwam ik tot inzicht dat er in de Bijbel óók over de waarheid werd geschreven. En de teksten gingen eindelijk spreken en zijn, omdat ik slecht uitgeschreven regels kan onthouden, steeds weer een genot om te lezen. :mrgreen:
:)
De Bijbel is voor mij één van de antieke en ook meer moderne geschriften, waar ik veel uit leerde en nog steeds dingen in herken en inpas in mijn denken, maar tegelijkertijd ook veel ontgroeid ben.
Waaruit ik leer, dat de mensheid een geschiedenis heeft in zijn denken en levenswandel.
En zo in toenemende mate groeiend inzicht krijgt in de evolutie van de menselijke geest.
Maar ook met het inzicht daardoor, dat in gelijke perioden en ook omstandigheden, dat heel verschillend kan zijn per groep.
Gorter.
thom

Bericht door thom »

Maria K schreef: 10 jan 2023, 13:20
thom schreef: 10 jan 2023, 11:47 Wat voor mij dan geldt is dat ik in de Bijbel, voornamelijk het NT dan, de waarheid heb leren herkennen. En zoals ik jou al eens geschreven heb was die Bijbel 30 jaar not-done voor mij, en elke verhaal waarin het woordje God stond resoluut negeerde.

:)
De Bijbel is voor mij één van de antieke en ook meer moderne geschriften, waar ik veel uit leerde en nog steeds dingen in herken en inpas in mijn denken, maar tegelijkertijd ook veel ontgroeid ben.
Waaruit ik leer, dat de mensheid een geschiedenis heeft in zijn denken en levenswandel.
En zo in toenemende mate groeiend inzicht krijgt in de evolutie van de menselijke geest.
Maar ook met het inzicht daardoor, dat in gelijke perioden en ook omstandigheden, dat heel verschillend kan zijn per groep.

Absoluut. Ik meen dat de mens(heid) de waarheid eigen wil maken en hierdoor de wetten van deze natuur gaan gelden waar begeerte en macht, angst en onderdrukking de toon bepalen. Dat komt inderdaad terug in de grote religies, maar ook in kleine kring of groeperingen/sektes, instituten of stichtingen waar de mens de omheining en daarmee direct de beperkingen bepaalt.

Dat zie je terug in hoe de mens de Bijbel interpreteert; het christendom bepaalt vanuit de dogmatiek hoe de Bijbel te lezen. Evenzo de JG, of de RKK, de VEG of noem maar op, voor elk wat wils. Dat maakt het interessant, maar ook doods door de letter zelf, die bepaalt.
Plaats reactie