Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 30 nov 2022, 15:07
peda schreef: 30 nov 2022, 14:59

Denk aan de theologische positie van de Zelfbeperking van God. God respecteert de vrije wil van de mens, boven het afdwingen van de eigen WIL.
Dat komt neer op God die tegen de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil, en Mijn wil geschiedde."

De vrije wil van de mens en de almacht van God. Geen zelfbeperking. Dat wat de mens kiest geschiedde, omdat het de wil van God is.
Jouw God, Messinger, legt vanwege de vrije wil aan niemand zelfbeperkingen op. Dat is mede een reden waarom het mis gaat in de wereld: mensen leggen zichzelf ook nogal eens geen enkele zelfbeperking op.
En dat is tevens ook een reden waarom er zoveel narigheid, kwaad en lijden in de wereld is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 30 nov 2022, 15:24
Messenger schreef: 30 nov 2022, 15:07
Dat komt neer op God die tegen de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil, en Mijn wil geschiedde."

De vrije wil van de mens en de almacht van God. Geen zelfbeperking. Dat wat de mens kiest geschiedde, omdat het de wil van God is.
Jouw God, Messinger, legt vanwege de vrije wil aan niemand zelfbeperkingen op. Dat is mede een reden waarom het mis gaat in de wereld: mensen leggen zichzelf ook nogal eens geen enkele zelfbeperking op.
En dat is tevens ook een reden waarom er zoveel narigheid, kwaad en lijden in de wereld is.

Stel dat er wel een oordelende God zou bestaan met een groot 'Sinterklaasboek'. Denk je, nu de meerderheid van de gelovigen daarin gelooft, dat dit het gedrag van mensen beïnvloedt? Maakt het de wereld beter met dat godsbeeld? Maakt het enig verschil?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Theoretisch gaat het theologisch om het kennen van de Wil van God en niet om het kennen van de wil van de mens. Dat Walsch een voor de mens veel prettiger godsbeeld levert, als vele andere godsbeelden, dat staat buiten kijf. Dat ieder mens individueel het godsbeeld volgt dat het beste bij hem/ haar past, staat ook buiten kijf. Daarom zie ik godsbeeld discussies ook als ""wat past het beste bij iemand"" discussies. Een ander godsbeeld, een ander iemand, simple comme bonjour.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 30 nov 2022, 15:34
Yours schreef: 30 nov 2022, 15:24
Jouw God, Messinger, legt vanwege de vrije wil aan niemand zelfbeperkingen op. Dat is mede een reden waarom het mis gaat in de wereld: mensen leggen zichzelf ook nogal eens geen enkele zelfbeperking op.
En dat is tevens ook een reden waarom er zoveel narigheid, kwaad en lijden in de wereld is.

Stel dat er wel een oordelende God zou bestaan met een groot 'Sinterklaasboek'. Denk je, nu de meerderheid van de gelovigen daarin gelooft, dat dit het gedrag van mensen beïnvloedt? Maakt het de wereld beter met dat godsbeeld?
Als je ziet hoe kinderen die nog in Sinterklaas geloven op basis daarvan in mindere of meerdere aan zelfbeperking doen is het antwoord: Ja.

Vergeet daarbij niet dat ik ervan overtuigd ben dat er Karma/Oorzaak en Gevolg bestaat. En dat wat je schept aan kwaad, lijden en narigheid in de wereld zèlf ook weer zult beleven. Dus zelfbeperking zou wat mij betreft vaker door de mens aan zichzelf opgelegd mogen worden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

peda schreef: 30 nov 2022, 13:29
Dat_beloof_ik schreef: 28 nov 2022, 16:12

De eerste man en vrouw werden volgens Genesis verleid, maakten geen keuze. Ten tijde van de keuze wisten ze het verschil tussen goed en kwaad niet dus konden ze daarin ook geen afweging maken!
Maar beiden gingen met het eten van de verboden vrucht wel in tegen de Wil van God en dat deed voor God ( volgens het verhaal ) de deur dicht.
Nog steeds wordt theologisch, het ingaan tegen de Wil van God, door velen in geloofsland als zonde gezien. Gewoon God gehoorzamen, dan hoef je het verschil tussen goed en kwaad niet eens te snappen, dat is voor God, het verhaal volgende, genoeg. Geloven = God 100 % gehoorzamen, geen onbekend credo.
Je moet er voor honderd procent ingaan. Als je het het voor de helft doet verdeel je jezelf en maak je je alleen maar nog meer ongelukkig. Als je het voor honderd procent doet krijg je vrede in je hart. Als je het afwijst, doe dat dan ook voor honderd procent en niet voor de helft.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Messenger schreef: 30 nov 2022, 15:34
Yours schreef: 30 nov 2022, 15:24
Jouw God, Messinger, legt vanwege de vrije wil aan niemand zelfbeperkingen op. Dat is mede een reden waarom het mis gaat in de wereld: mensen leggen zichzelf ook nogal eens geen enkele zelfbeperking op.
En dat is tevens ook een reden waarom er zoveel narigheid, kwaad en lijden in de wereld is.

Stel dat er wel een oordelende God zou bestaan met een groot 'Sinterklaasboek'. Denk je, nu de meerderheid van de gelovigen daarin gelooft, dat dit het gedrag van mensen beïnvloedt? Maakt het de wereld beter met dat godsbeeld? Maakt het enig verschil?
Het beïnvloed wel degelijk veel mensen en dat maakt de wereld inderdaad beter. Ja, het maakt een enorm verschil.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Willempie schreef: 30 nov 2022, 16:02
Messenger schreef: 30 nov 2022, 15:34
Stel dat er wel een oordelende God zou bestaan met een groot 'Sinterklaasboek'. Denk je, nu de meerderheid van de gelovigen daarin gelooft, dat dit het gedrag van mensen beïnvloedt? Maakt het de wereld beter met dat godsbeeld? Maakt het enig verschil?
Het beïnvloed wel degelijk veel mensen en dat maakt de wereld inderdaad beter. Ja, het maakt een enorm verschil.
Ik denk dat het niemand ervan weerhoudt de wereld en zichzelf slechter te maken, ingrijpen en oordeel van God wordt tijdens het leven niet waargenomen.
Ik denk dat mensen een betere wereld creëren wanneer ze zichzelf zien als deel van de Goddelijkheid en niet geloven dat ze worden geoordeeld door een opperwezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Je kunt eindeloos blijven twisten over de juistheid van godsbeelden, maar het feit blijft wel dat godsbeelden moeten passen bij mensen. In mijn optiek vormt niet het godsbeeld de mens, maar de mens zoekt een bij hem/ haar passend godsbeeld. Dat is het grote voordeel van het verdwijnen van de "" verzuiling "" in onze omstreken. In de "' verzuiling "' werd er door de geloofsnotabelen verteld wat het juiste godsbeeld voor iedereen was, na de verzuiling maakt een ieder het zelve uit. Een eindeloze stoet aan godsbeelden staat ter beschikking.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 30 nov 2022, 16:23
Willempie schreef: 30 nov 2022, 16:02

Het beïnvloed wel degelijk veel mensen en dat maakt de wereld inderdaad beter. Ja, het maakt een enorm verschil.
Ik denk dat mensen een betere wereld creëren wanneer ze zichzelf zien als deel van de Goddelijkheid en niet geloven dat ze worden geoordeeld door een opperwezen.
Dag Messenger,

We kunnen vandaag op dit forum goed zien waar geen enkele zelfbeperking toe leidt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 30 nov 2022, 16:51
Messenger schreef: 30 nov 2022, 16:23

Ik denk dat mensen een betere wereld creëren wanneer ze zichzelf zien als deel van de Goddelijkheid en niet geloven dat ze worden geoordeeld door een opperwezen.
Dag Messenger,

We kunnen vandaag op dit forum goed zien waar geen enkele zelfbeperking toe leidt.
Waar doel je precies op?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Het was in het nieuws. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Dat_beloof_ik »

peda schreef: 30 nov 2022, 13:29
Dat_beloof_ik schreef: 28 nov 2022, 16:12

De eerste man en vrouw werden volgens Genesis verleid, maakten geen keuze. Ten tijde van de keuze wisten ze het verschil tussen goed en kwaad niet dus konden ze daarin ook geen afweging maken!
Maar beiden gingen met het eten van de verboden vrucht wel in tegen de Wil van God en dat deed voor God ( volgens het verhaal ) de deur dicht.
Nog steeds wordt theologisch, het ingaan tegen de Wil van God, door velen in geloofsland als zonde gezien. Gewoon God gehoorzamen, dan hoef je het verschil tussen goed en kwaad niet eens te snappen, dat is voor God, het verhaal volgende, genoeg. Geloven = God 100 % gehoorzamen, geen onbekend credo.
Als jet verschil tussen goed en kwaad weet klinkt dat logisch. Maar ze wisten dat niet. Ze wisten dus of ze, door iets anders te doen, goed of fout bezig waren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

peda schreef: 30 nov 2022, 13:29
Dat_beloof_ik schreef: 28 nov 2022, 16:12

De eerste man en vrouw werden volgens Genesis verleid, maakten geen keuze. Ten tijde van de keuze wisten ze het verschil tussen goed en kwaad niet dus konden ze daarin ook geen afweging maken!
Maar beiden gingen met het eten van de verboden vrucht wel in tegen de Wil van God en dat deed voor God ( volgens het verhaal ) de deur dicht.
Nog steeds wordt theologisch, het ingaan tegen de Wil van God, door velen in geloofsland als zonde gezien. Gewoon God gehoorzamen, dan hoef je het verschil tussen goed en kwaad niet eens te snappen, dat is voor God, het verhaal volgende, genoeg. Geloven = God 100 % gehoorzamen, geen onbekend credo.
Op het moment dat ze het gedaan hadden, wisten ze pas/meteen dat ze het beter niet hadden kunnen doen. Maar toen zat de deur al potdicht achter hen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Yours schreef: 01 dec 2022, 10:17
peda schreef: 30 nov 2022, 13:29

Maar beiden gingen met het eten van de verboden vrucht wel in tegen de Wil van God en dat deed voor God ( volgens het verhaal ) de deur dicht.
Nog steeds wordt theologisch, het ingaan tegen de Wil van God, door velen in geloofsland als zonde gezien. Gewoon God gehoorzamen, dan hoef je het verschil tussen goed en kwaad niet eens te snappen, dat is voor God, het verhaal volgende, genoeg. Geloven = God 100 % gehoorzamen, geen onbekend credo.
Op het moment dat ze het gedaan hadden, wisten ze pas/meteen dat ze het beter niet hadden kunnen doen. Maar toen zat de deur al potdicht achter hen.
Ik kan/wil er nog iets over zeggen. Het is Nieuwsgierigheid naar het èchte leven dat de drijfveer is. Maar er verandert hoegenaamd niets. ‘Ze’ zijn alleen hun beschermende ‘cocon’/het paradijs kwijt. Ze voelen zich naakt. Maar op zich is er nog niet zo veel aan de hand…..als ‘ze’ tenminste maar niet van de Levensboom - het èchte leven - ‘eten’.

‘Ze’, ‘Adam en Eva’, zijn overigens de mannelijke èn de vrouwelijke component binnen de mens. Het gebeurt in werkelijkheid allemaal binnen één mens: ZHij. Of HZij als je wilt, maar dat valt niet uit te spreken.
Waarbinnen die (geestelijke) mens dus ‘gemaakt’ is naar ‘Gods’ beeld en gelijkenis. God als man en vrouw. En later als Vader en Moeder.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Mijn visie op het waarom er kwaad en lijden is in de wereld is in kort bestek als volgt:

Als de deur van het ‘paradijs’ eenmaal dicht zit achter de mens probeert ZHij zich achter maskers te verbergen. Doordat die geestelijke mens buitengesloten is, maakt HZij kennis met Goed en Kwaad: men waant zich God……. en denkt tevens over een ieder te kunnen heersen.

Het brood wordt in het algemeen ‘in het zweet des aanschijns’ verdient. En aangezien dat nogal eens moeilijk is en er tevens al veel kwaad in de wereld aanwezig is, komt het kwaad bij HZij (weer) om de hoek kijken. Omdat de mens mede door de zucht naar macht, door begeerten en de honger naar geld verstrikt is geraakt in de stof komt ook het lijden op zijn/haar pad.....waarbij karma/oorzaak en gevolg belangrijke factoren zijn.

Het is dan zaak voor de mens om zichzelf te overwinnen en weer te proberen het goede geestelijke wezen te zijn dat men binnen de paradijselijke oorsprong was. En niet meer toe te geven aan macht, begeertes enz. Door zich te laten inspireren door Jezus Christus kan er dan een uitweg uit het lijden en het kwaad gevonden worden.

Het doel is dat het kwaad volkomen afgezworen wordt en door gedachte, woord en daad geketend wordt in een niet aflatende Liefde voor de medemens. Dan zal de uiteindelijk definitieve wedergeboorte kunnen plaatsvinden en komt er (bij het beëindigen van de kringloop op aarde) ook een einde aan het menselijke lijden. En gaat men als geestelijk wezen verder.

Tenslotte bewandel ik nog even een off-topic zijpaadje.
In mijn visie slaan de onwaarschijnlijk hoge leeftijden van de verschillende bijbelse figuren (zoals bijvoorbeeld Adam 930 jaar en Metusalem 962 jaar) voor de lengteduur van de ‘states of mind’: de duur van de verschillende 'geestelijke' toestanden. Er moeten dan ook vele verschillende stoffelijke levens (m/v) geleefd worden....
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Voor de geinteresseerden hier de visie hoe de Islaam naar dit onderwerp kijkt:

Goed en kwaad, zijn beide bewuste creaties van God. De mens is geschapen om tijdelijk op de aarde te verblijven als een vorm van test.

Goed, en Hemel, en kwaad, en Hell zijn noodzakelijke dingen om onze zeer belangrijke eigenschap "vrije wil" mogelijk te maken.
Als kwaad niet zou bestaan, zou de mens niet voor het kwade kunnen kiezen en zou er geen ware vrije wil bestaan.
Zonder Hel, zou er geen echte consequentie zijn voor het kiezen van het kwade wat de waarde van een goede keus vernietigt (het kwade ziet in de meeste gevallen veel aantrekkelijker uit).

De mens is niet perfect zoals de engelen, we zijn niet zo snel, of sterk of gehoorzaam als de engelen. we worden snel moe, en ziek, krijgen honger of dorst, soms hebben we geen zin...die problemen hebben de engelen allemaal niet. Ze zijn stuk voor stuk de perfecte dienaars van God.

En toch hebben wij mensen een hogere rang dan de engelen...en waarom?
God is omnipotent, Hij heeft geen perfecte dienaar nodig, Hij heeft ons puur geschapen om Hem te gehoorzamen.
Daarom is vrije wil zo belangrijk. De mens is zo waardevol omdat hij ervoor KIEST om God te gehoorzamen, en niet omdat hij zo geschapen is.

Deze wereld is enkel en alleen een test om te kijken welke keuzes we in ons leven nemen zonder onze objectieve waarneming van God.
Anders gezegd, zondigen geeft ons onze waarde, onze rang. God zegt in de koraan, dat als de mens niet zondigen kon, Hij ons dan zou vernietigen en vervangen door een ander wezen die dat wel kan.
Daarmee wordt niet bedoeld dat we dan maar moeten zondigen...maar waar het om gaat is dat we na het zondigen (wat vroeg of laat voor elke mens onvermijdelijk is) dat inzien en spijt betuigen. Daar gaat het om. Het besef dat je fout was, en dat je telkens weer terugkeert tot God. Spijtbetuiging.
Daarom geloven wij ook niet in de erfzonde. Ja, Adam en Eva hebben van de verboden vrucht gegeten. Maar ze hebben hun fouten ingezien en hebben laten zien dat ze spijt hadden...en ze zijn daarvoor vergeven. Daarna zijn ze gestuurd om op Aarde te leven, niet als straf, maar omdat ze daarvoor geschapen waren. Als ze niet van de verboden vrucht hadden gegeten, zouden ze toch naar de Aarde worden gestuurd.

Maar God is toch omnipotent? Hij weet toch vooraf al wie welke keuzes maakt, waarom is deze test dan nodig?
Dit is echter een test, niet voor God, maar voor onszelf. Door deze test te ondergaan maken we ons getuige van onze eigen keuzes en beslissingen in het leven. We zouden raar opkijken als God ons direkt na onze schepping in de hemel of hel zou gooien. we zouden het niet begrijpen waar we het aan verdient hebben om opeens in de hemel beloond of in de bel bestraft te worden, zonder vooraf op aarde geleefd te hebben.

Daarom zijn we hier

Ik heb geprobeerd om een zo volledig mogelijke Islamitische visie te geven op dit onderwerp. Als er nog vragen zijn, laat het weten.

Met vriendelijke groet.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Het blijft het Mysterie, waarom God die volgens de main-stream opvatting, Volkomen in Zichzelve is, toch ooit is overgegaan tot het scheppen van datgene dat niet goddelijk is. Vele verklarende verhalen zijn daarover inderdaad in omloop, maar de grote vraag is wel, wat is het ware verhaal dat het Mysterie tot oplossing brengt en is er al een waar verhaal. Elk specifiek geloof geeft inderdaad een eigen antwoord, maar is een specifiek geloof wel het ware geloof, of anders gezegd geeft elk geloof niet een eigen schijnantwoord. Als God genoemd wordt, is er dan geen sprake van een godsbeeld ( het god-imago ). Bestaat er wel een absoluut waar geloof en na zo'n twijfel-uitspraak begint onmiddellijk de onderlinge roering. Op G G komen reeksen van totaal verschillende god-verhalen op het podium, maar op het podium staan is niet gelijk aan absolute waarheid verkondigen. Zelf kijk ik van binnen uit naar de inhoud van de vele god-verhalen en blijf dus niet buiten het verhaal staan, maar vervolgens verbind ik mij niet met de inhoud van de bekeken verhalen. Kijken ja, omarmen neen, het Mysterie blijft dat is mijn keuze.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

umit schreef: 17 jan 2023, 13:53 Goed en kwaad, zijn beide bewuste creaties van God. De mens is geschapen om tijdelijk op de aarde te verblijven als een vorm van test.
De mens is een geïndividueerd deel van God, waarmee God zich per individuatie op een unieke wijze empirisch ervaart in het leven.
Als deel van God is de mens (mede-)schepper van deze wereld.
Umit schreef: Goed, en Hemel, en kwaad, en Hell zijn noodzakelijke dingen om onze zeer belangrijke eigenschap "vrije wil" mogelijk te maken.
Als kwaad niet zou bestaan, zou de mens niet voor het kwade kunnen kiezen en zou er geen ware vrije wil bestaan.
Zonder Hel, zou er geen echte consequentie zijn voor het kiezen van het kwade wat de waarde van een goede keus vernietigt (het kwade ziet in de meeste gevallen veel aantrekkelijker uit).
Goed kan niet bestaan zonder kwaad, pure liefde kan niet bestaan zonder angst. Zoals warm niet kan bestaan zonder koud, dik niet zonder dun kan, lang niet zonder kort etc. In deze relatieve wereld kunnen alle aspecten van elkaar verschillen en zich definiëren ten opzichte van het andere.
De pure liefde van God is onvoorwaardelijk, vandaar de vrije wil. Een God van pure liefde schept geen hel, en zal vanwege de onvoorwaardelijk vrije wil niet oordelen of straffen.
Umit schreef: De mens is niet perfect zoals de engelen, we zijn niet zo snel, of sterk of gehoorzaam als de engelen. we worden snel moe, en ziek, krijgen honger of dorst, soms hebben we geen zin...die problemen hebben de engelen allemaal niet. Ze zijn stuk voor stuk de perfecte dienaars van God.
Het fysieke lichaam kent beperkingen en kan averij oplopen. Onze Mind (geest) is bij geboorte 'geheugen-gewist'.
Herinneringen aan onze ziel zijn we daardoor kwijt en we realiseren ons dus niet dat onze zielen in feite God zelve zijn.
Umit schreef: En toch hebben wij mensen een hogere rang dan de engelen...en waarom?
God is omnipotent, Hij heeft geen perfecte dienaar nodig, Hij heeft ons puur geschapen om Hem te gehoorzamen.
Daarom is vrije wil zo belangrijk. De mens is zo waardevol omdat hij ervoor KIEST om God te gehoorzamen, en niet omdat hij zo geschapen is.
Er is tussen de zielen geen superioriteit. God is almachtig en alomtegenwoordig en allesomvattend. Daardoor alziend en alwetend. Een almachtige God is volmaakt, evenals het geschapene, en onkwetsbaar. Bovendien heeft een almachtige, volmaakte God die alomtegenwoordig is geen behoefte en niets nodig van de mens. God heeft slechts het verlangen Zich/Haar empirisch te ervaren via jou, mij en al het overige.
Gehoorzaamheid aan God is een illusie omdat we een vrije wil hebben. Het volstaat er eenvoudig te Zijn, op de manier zoals jij er wilt Zijn.
Umit schreef: Deze wereld is enkel en alleen een test om te kijken welke keuzes we in ons leven nemen zonder onze objectieve waarneming van God.
Anders gezegd, zondigen geeft ons onze waarde, onze rang. God zegt in de koraan, dat als de mens niet zondigen kon, Hij ons dan zou vernietigen en vervangen door een ander wezen die dat wel kan.
Daarmee wordt niet bedoeld dat we dan maar moeten zondigen...maar waar het om gaat is dat we na het zondigen (wat vroeg of laat voor elke mens onvermijdelijk is) dat inzien en spijt betuigen. Daar gaat het om. Het besef dat je fout was, en dat je telkens weer terugkeert tot God. Spijtbetuiging.
Daarom geloven wij ook niet in de erfzonde. Ja, Adam en Eva hebben van de verboden vrucht gegeten. Maar ze hebben hun fouten ingezien en hebben laten zien dat ze spijt hadden...en ze zijn daarvoor vergeven. Daarna zijn ze gestuurd om op Aarde te leven, niet als straf, maar omdat ze daarvoor geschapen waren. Als ze niet van de verboden vrucht hadden gegeten, zouden ze toch naar de Aarde worden gestuurd.
Als sprake is van een echt vrije wil, is er niet zoiets als een gebod dat kan worden geschonden en daarmee een zonde en zondaar ontstaat. God is in de meest pure vorm onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt en niet straft. Zou er wel een oordeel en straf zijn, dan zou geen sprake zijn van een vrije wil.
Umit schreef: Maar God is toch omnipotent? Hij weet toch vooraf al wie welke keuzes maakt, waarom is deze test dan nodig?
Dit is echter een test, niet voor God, maar voor onszelf. Door deze test te ondergaan maken we ons getuige van onze eigen keuzes en beslissingen in het leven. We zouden raar opkijken als God ons direkt na onze schepping in de hemel of hel zou gooien. we zouden het niet begrijpen waar we het aan verdient hebben om opeens in de hemel beloond of in de bel bestraft te worden, zonder vooraf op aarde geleefd te hebben.

Daarom zijn we hier
God heeft een zee van oneindige keuzes en mogelijkheden geschapen waar wij met onze vrije wil kunnen afroepen wat we maar kiezen. Er bestaan geen onmogelijkheden bij een almachtige God.
Het leven is er om ons te herinneren Wie en Wat we zijn. Het is een avontuur waarin we onszelf herinneren wat we eigenlijk altijd hebben geweten. Dat we Goddelijke wezens zijn die hun alwetendheid door geheugen-wissen tijdelijk zijn vergeten. Zodat we ons als mens, dier en plant konden ervaren. We herinneren ons gaandeweg dat we God zijn, bestaande uit onnoemelijk veel zielen.
Umit schreef: Ik heb geprobeerd om een zo volledig mogelijke Islamitische visie te geven op dit onderwerp. Als er nog vragen zijn, laat het weten.
Dank je voor jouw visie. Ik vraag me af : mannen krijgen in de Islam een paradijs met 72 maagden heb ik me laten vertellen. Wat krijgen de vrouwen in het leven na de dood?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

God door Jezus de Christus is alleen rechtvaardig en liefde vol................. en het kwaad komt van de diaboles.

Voorts het lijden en het kwaad dient uit gebannen te worden het heeft geen enkel doel.
VERITAS VOS LIBERABIT.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Snelheid schreef: 17 jan 2023, 19:28 God door Jezus de Christus is alleen rechtvaardig en liefde vol................. en het kwaad komt van de diaboles.

Voorts het lijden en het kwaad dient uit gebannen te worden het heeft geen enkel doel.
Met diaboles bedoel je waarschijnlijk Satan. Wie heeft de diaboles geschapen?
Overigens, alles heeft een doel. God schept niets zonder een doel
of bedoel je dat de diaboles een even machtige entiteit is als God?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 17 jan 2023, 13:53 Voor de geinteresseerden hier de visie hoe de Islaam naar dit onderwerp kijkt:

Goed en kwaad, zijn beide bewuste creaties van God. De mens is geschapen om tijdelijk op de aarde te verblijven als een vorm van test.

Goed, en Hemel, en kwaad, en Hell zijn noodzakelijke dingen om onze zeer belangrijke eigenschap "vrije wil" mogelijk te maken.
Als kwaad niet zou bestaan, zou de mens niet voor het kwade kunnen kiezen en zou er geen ware vrije wil bestaan.
Zonder Hel, zou er geen echte consequentie zijn voor het kiezen van het kwade wat de waarde van een goede keus vernietigt (het kwade ziet in de meeste gevallen veel aantrekkelijker uit).

De mens is niet perfect zoals de engelen, we zijn niet zo snel, of sterk of gehoorzaam als de engelen. we worden snel moe, en ziek, krijgen honger of dorst, soms hebben we geen zin...die problemen hebben de engelen allemaal niet. Ze zijn stuk voor stuk de perfecte dienaars van God.

En toch hebben wij mensen een hogere rang dan de engelen...en waarom?
God is omnipotent, Hij heeft geen perfecte dienaar nodig, Hij heeft ons puur geschapen om Hem te gehoorzamen.
Daarom is vrije wil zo belangrijk. De mens is zo waardevol omdat hij ervoor KIEST om God te gehoorzamen, en niet omdat hij zo geschapen is.

Deze wereld is enkel en alleen een test om te kijken welke keuzes we in ons leven nemen zonder onze objectieve waarneming van God.
Anders gezegd, zondigen geeft ons onze waarde, onze rang. God zegt in de koraan, dat als de mens niet zondigen kon, Hij ons dan zou vernietigen en vervangen door een ander wezen die dat wel kan.
Daarmee wordt niet bedoeld dat we dan maar moeten zondigen...maar waar het om gaat is dat we na het zondigen (wat vroeg of laat voor elke mens onvermijdelijk is) dat inzien en spijt betuigen. Daar gaat het om. Het besef dat je fout was, en dat je telkens weer terugkeert tot God. Spijtbetuiging.
Daarom geloven wij ook niet in de erfzonde. Ja, Adam en Eva hebben van de verboden vrucht gegeten. Maar ze hebben hun fouten ingezien en hebben laten zien dat ze spijt hadden...en ze zijn daarvoor vergeven. Daarna zijn ze gestuurd om op Aarde te leven, niet als straf, maar omdat ze daarvoor geschapen waren. Als ze niet van de verboden vrucht hadden gegeten, zouden ze toch naar de Aarde worden gestuurd.

Maar God is toch omnipotent? Hij weet toch vooraf al wie welke keuzes maakt, waarom is deze test dan nodig?
Dit is echter een test, niet voor God, maar voor onszelf. Door deze test te ondergaan maken we ons getuige van onze eigen keuzes en beslissingen in het leven. We zouden raar opkijken als God ons direkt na onze schepping in de hemel of hel zou gooien. we zouden het niet begrijpen waar we het aan verdient hebben om opeens in de hemel beloond of in de bel bestraft te worden, zonder vooraf op aarde geleefd te hebben.

Daarom zijn we hier

Ik heb geprobeerd om een zo volledig mogelijke Islamitische visie te geven op dit onderwerp. Als er nog vragen zijn, laat het weten.

Met vriendelijke groet.
Dag Umit,

Onze vrije wil is zeker een gegeven, waardoor we inderdaad Goed en Kwaad kunnen doen.
Binnen onze vele incarnaties van zowel man als vrouw speelt echter het Oorzaak en Gevolg doorlopend een grote rol.
Dat betekent dat tevens het kwaad dat een mens een ander aandoet grote gevolgen heeft, ook in de vorm van lijden.
Degene die kwaad doet zal altijd alles goed moeten maken binnen een Naastenliefde die onuitputtelijk zal dienen te zijn.

Daarom is het goed om de Gulden Regel te allen tijde toe te passen: Doe een ander niet, wat jij ook niet wilt dat jou geschiedt. Ondanks de vrije wil die we gekregen hebben.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 18 jan 2023, 09:34 Dag Umit,

Onze vrije wil is zeker een gegeven, waardoor we inderdaad Goed en Kwaad kunnen doen.
Binnen onze vele incarnaties van zowel man als vrouw speelt echter het Oorzaak en Gevolg doorlopend een grote rol.
Dat betekent dat tevens het kwaad dat een mens een ander aandoet grote gevolgen heeft, ook in de vorm van lijden.
Degene die kwaad doet zal altijd alles goed moeten maken binnen een Naastenliefde die onuitputtelijk zal dienen te zijn.

Daarom is het goed om de Gulden Regel te allen tijde toe te passen: Doe een ander niet, wat jij ook niet wilt dat jou geschiedt. Ondanks de vrije wil die we gekregen hebben.
Weet jij waarom naastenliefde zo belangrijk is? Dat is in de Islaam ook zo namelijk.
Wij zien God als de meest barmhartige. Als jij 1 stap in Gods richting maakt, komt Hij rennend op je af (figuurlijk).

Hieruit komt voort dat als je gezondigd hebt maar oprecht spijt van krijgt en God om vergeving vraagt, Hij altijd klaar is om je te vergeven...ongeacht de grootte van je zonden.

Hier is echter 1 uitzondering: De zonden waarin je een ander kwaad hebt aangedaan. God kan jou deze zonden niet zomaar vergeven omdat dat dan onrechtvaardig tegenover de ander is. Daarom moet je bij zulke zonden waar een derde persoon bij betrokken is altijd vergeving vragen aan die persoon voordat God jou die zonde vergeeft.

Daarom is naastenliefde zo belangrijk, benadeel liever jezelf i.p.v. een ander. Geef liever te veel als te weinig.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Niemand weet wat Gods bedoeling is of wat God precies wil......dat wordt door mensen ingevuld.
Geen christen, geen moslim, geen agnost en geen atheïst.
Niemand dus....
Een leven zonder lijden is onmogelijk....
Leven is ook lijden maar noodzakelijk om momenten van geluk te kunnen ervaren en hoop te houden en er je best ervoor doen....
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 18 jan 2023, 09:48
Yours schreef: 18 jan 2023, 09:34 Dag Umit,

Onze vrije wil is zeker een gegeven, waardoor we inderdaad Goed en Kwaad kunnen doen.
Binnen onze vele incarnaties van zowel man als vrouw speelt echter het Oorzaak en Gevolg doorlopend een grote rol.
Dat betekent dat tevens het kwaad dat een mens een ander aandoet grote gevolgen heeft, ook in de vorm van lijden.
Degene die kwaad doet zal altijd alles goed moeten maken binnen een Naastenliefde die onuitputtelijk zal dienen te zijn.

Daarom is het goed om de Gulden Regel te allen tijde toe te passen: Doe een ander niet, wat jij ook niet wilt dat jou geschiedt. Ondanks de vrije wil die we gekregen hebben.
Weet jij waarom naastenliefde zo belangrijk is? Dat is in de Islaam ook zo namelijk.
Wij zien God als de meest barmhartige. Als jij 1 stap in Gods richting maakt, komt Hij rennend op je af (figuurlijk).

Hieruit komt voort dat als je gezondigd hebt maar oprecht spijt van krijgt en God om vergeving vraagt, Hij altijd klaar is om je te vergeven...ongeacht de grootte van je zonden.

Hier is echter 1 uitzondering: De zonden waarin je een ander kwaad hebt aangedaan. God kan jou deze zonden niet zomaar vergeven omdat dat dan onrechtvaardig tegenover de ander is. Daarom moet je bij zulke zonden waar een derde persoon bij betrokken is altijd vergeving vragen aan die persoon voordat God jou die zonde vergeeft.

Daarom is naastenliefde zo belangrijk, benadeel liever jezelf i.p.v. een ander. Geef liever te veel als te weinig.
Vergeving vragen aan die ander is echter onmogelijk als die persoon bijvoorbeeld door jouw hand van het leven is beroofd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 18 jan 2023, 10:26
umit schreef: 18 jan 2023, 09:48
Weet jij waarom naastenliefde zo belangrijk is? Dat is in de Islaam ook zo namelijk.
Wij zien God als de meest barmhartige. Als jij 1 stap in Gods richting maakt, komt Hij rennend op je af (figuurlijk).

Hieruit komt voort dat als je gezondigd hebt maar oprecht spijt van krijgt en God om vergeving vraagt, Hij altijd klaar is om je te vergeven...ongeacht de grootte van je zonden.

Hier is echter 1 uitzondering: De zonden waarin je een ander kwaad hebt aangedaan. God kan jou deze zonden niet zomaar vergeven omdat dat dan onrechtvaardig tegenover de ander is. Daarom moet je bij zulke zonden waar een derde persoon bij betrokken is altijd vergeving vragen aan die persoon voordat God jou die zonde vergeeft.

Daarom is naastenliefde zo belangrijk, benadeel liever jezelf i.p.v. een ander. Geef liever te veel als te weinig.
Vergeving vragen aan die ander is echter onmogelijk als die persoon bijvoorbeeld door jouw hand van het leven is beroofd.
Dat klopt...en daarom is dat ook een erg grote zonde...maar aan de andere kant snapt God natuurlijk ook wel dat in gevallen waar het onmogelijk is iemand om vergeving te vragen maar waar in elk geval de spijtbetuiging duidelijk aanwezig is, en dat men bereid is om het weer goed te maken, dat het in overweging genomen moet worden.

Zoals gezegd, God is barmhartig en rechtvaardig