Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:38
umit schreef: 19 jan 2023, 17:30
PFFF, hel is geen leuke plaats om te verblijven...het zou geen verstandige keuze zijn in elk geval
we hebben het over je eeuwige verblijfplaats he.
Ja, besef ik. Maar een God die iemand een leven laat lijden en zelfmoord verbiedt, daar heb ik geen respect voor. Als diegene dan in de hel belandt omdat ie zelfmoord pleegt, dan wil ik erbij zijn om hem te steunen. Dan hoef ik niet in de buurt van die God zijn. Ik kan dan sowieso niet genieten van een plaatst in de hemel als ik weet dat dierbaren lijden in hel. Ik doe niet mee aan dat systeem. Ik vind zelfs dat iedereen die er wel aan meedoet een gebrek aan empathie heeft.
In de hel heb je geen sociale contacten nog emphatie, de enige twee zijn zelfmedelijden, en haat naar God toe.

1. Had ik maar. (Zelfmedelijden)

2. Hoe durf deze God mij naar de hel te sturen tandenknarsen (haat)

Jij zult de tweede worden waarschijnlijk.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 19 jan 2023, 17:14
Nogal wat mensen die ongelovig zijn, leiden een rechtvaardiger/netter leven dan gelovigen. Is het dan rechtvaardig dat die ongelovigen naar de hel gaan?
OK, ik neem die tijd gewoon...had mijn laptop eigenlijk al uitgeschakeld, maar goed...

Euhm...een voorbeeld.
je zit in je wiskunde examen...je weet geen antwoorden op te schrijven, maar in plaats daarvan heb je geniale scheikundige ideeen opgeschreven.
Het resultaat is, hoe geniaal jouw ideeen zijn, voor je wiskunde examen zal je falen.

lang voordat Adam op deze wereld zijn gezet bestond onze zielen inmiddels. God heeft ons bijeengeroepen en ons gevraagd "wie is uw heer?"
Wij hebben geantwoord "U bent onze heer"

Dit gebeurtenis wordt de Kalu Bala gebeurtenis, Qalu Bala Covenant genoemd. kan je opzoeken.
natuurlijk kan het niet ontkend worden als de aanwezigheid van God waarneembaar is, maar zou je hetzelfde antwoorden als dat niet zo was?
We zijn hier om dat zelf te ervaren...we zijn hier om God te zoeken.
God weet het antwoord al van te voren, dus Hij heeft deze test niet nodig. Echter deze fase is noodzakelijk voor ons om Gods oordeel over ons te kunnen begrijpen. Door hier op aarde te leven, worden we getuige van onze eigen keuzes en beslissingen en daden...dus als God ons dan in de hemel of hel plaatst, weten we waar het aan ligt.

Dus waar het eigenlijk om gaat hier is, geloof ik in God of niet? dat bepaalt je eindbestemming.
er zullen een hoop mensen zijn die in God geloven, maar op de wereld een hoop narigheid uitgehaald hebben.
Die mensen kunnen duizenden jaren zwaar gestraft worden....uiteindelijk lopen ze op de dag des oordeels zondevrij de hemel in.
er zullen ook mensen zijn die een leven lang als Gandhi geleefd hebben, veel goede daden gedaan hebben, maar geen korreltje in God geloven...
Die mensen verblijven duizenden jaren in de mooiste tuinen, maar als de dag des Oordeels uitbreekt, vallen ze toch uiteindelijk in hun permanente eindbestemming wat de hel is.
Beide kanten worden meer dan overvloedig gecompenseerd...zodat niemand kan klagen dat hem onrecht aangedaan is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

God is wat dat betreft erger dan alle wrede dictators uit de menselijke geschiedenis tezamen en een geloof dat een hemel en hel in het vooruitzicht stelt bij geloof of ongeloof, is een geloof gebaseerd op angst.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

umit schreef: 19 jan 2023, 17:54 OK, ik neem die tijd gewoon...had mijn laptop eigenlijk al uitgeschakeld, maar goed...
...
Beide kanten worden meer dan overvloedig gecompenseerd...zodat niemand kan klagen dat hem onrecht aangedaan is.
Het raakt kant noch wal en het is dezelfde onzinnige leuterkoek als de christelijke onzinnige leuterkoek.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Mart schreef: 19 jan 2023, 18:21 God is wat dat betreft erger dan alle wrede dictators uit de menselijke geschiedenis tezamen en een geloof dat een hemel en hel in het vooruitzicht stelt bij geloof of ongeloof, is een geloof gebaseerd op angst.
Klopt en m.i. pure bangmakerij...
Zoals ik het zie is geloof niet nodig maar een leven waarbij je je nog in de spiegel aan durft te kijken..
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Hel is geen feestje jongens en meiden, hel bestaat uit pure duisternis, pure angst, pure eenzaamheid, met een geweten vol van zonde kennis.

Al het positieve op deze aarde bestaat in de hel niet, er is niets goeds in hel inclusief jezelf.

God stuurt niemand naar de hel, God waardeert de keuze die je maakt uit goed of kwaad.

Tussenwegen bestaan er niet, God zei tot het lichaam stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

Tegen de ziel en de geest is dat niet gezegd, deze blijven bewust van de situatie.
Laatst gewijzigd door Vreugdevol op 19 jan 2023, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 19 jan 2023, 19:53 Hel is geen feestje jongens en meiden, hel bestaat uit pure duisternis, pure angst, pure eenzaamheid, met een geweten vol van zonde kennis.
Oh.....ben je er geweest of heb je mensen gesproken die er geweest zijn?
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 19 jan 2023, 19:55
Vreugdevol schreef: 19 jan 2023, 19:53 Hel is geen feestje jongens en meiden, hel bestaat uit pure duisternis, pure angst, pure eenzaamheid, met een geweten vol van zonde kennis.
Oh.....ben je er geweest of heb je mensen gesproken die er geweest zijn?
Ja,.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Interessant.....vertel.. 8-)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Volgens mij bestaat de hel alleen op aarde.
Mensen die oorlog voeren; honger lijden; elkaar naar het leven staan en geen bal om hun naaste geven.....etc...
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 19 jan 2023, 20:01 Interessant.....vertel.. 8-)
Het is een cynische ja, Jezus Christus openbaart door zijn Geest en woord.

Daarnaast hoef ik je niet te vertellen hoop ik dat het woord 'hel' per definitie geen feestje is

Jij bent laast ziek geweest, hoe was dat feestje? Hel is oneindig veel erger dan een corona of griepje.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 19 jan 2023, 20:03 Volgens mij bestaat de hel alleen op aarde.
Mensen die oorlog voeren; honger lijden; elkaar naar het leven staan en geen bal om hun naaste geven.....etc...
Dat wat je op aarde meekrijgt aan kwaad is een voorproefje, net als het goede.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 19 jan 2023, 20:05
callista schreef: 19 jan 2023, 20:01 Interessant.....vertel.. 8-)
Het is een cynische ja, Jezus Christus openbaart door zijn Geest en woord.

Daarnaast hoef ik je niet te vertellen hoop ik dat het woord 'hel' per definitie geen feestje is

Jij bent laast ziek geweest, hoe was dat feestje? Hel is oneindig veel erger dan een corona of griepje.
Ik geloof daar niet in....
Het is bangmakerij of proberen mensen te ketenen en/of te bekeren.
Ik trap daar niet meer in als ex-christen..
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 19 jan 2023, 20:07
Vreugdevol schreef: 19 jan 2023, 20:05

Het is een cynische ja, Jezus Christus openbaart door zijn Geest en woord.

Daarnaast hoef ik je niet te vertellen hoop ik dat het woord 'hel' per definitie geen feestje is

Jij bent laast ziek geweest, hoe was dat feestje? Hel is oneindig veel erger dan een corona of griepje.
Ik geloof daar niet in....
Het is bangmakerij of proberen mensen te ketenen en/of te bekeren.
Hel is de werkelijkheid, je leven hier op aarde en al wat je meemaakt kan dat gewoon niet ontkennen omdat het een werkelijkheid is die zich nu al gedeeltelijk openbaart.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Het lijkt me dat het jouw werkelijkheid is...
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 19 jan 2023, 20:10 Het lijkt me dat het jouw werkelijkheid is...
Je wilt niet weten wat doodsangst met een mens kan doen, het trekt schijn gordijnen van jaren in één klap weg.

Als het sterven nabij is, zul je precies weten wat ik bedoel en er aan terug denken.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 19 jan 2023, 20:18
callista schreef: 19 jan 2023, 20:10 Het lijkt me dat het jouw werkelijkheid is...
Je wilt niet weten wat doodsangst met een mens kan doen, het trekt schijn gordijnen van jaren in één klap weg.

Als het sterven nabij is, zul je precies weten wat ik bedoel en er aan terug denken.
Ik heb het nodige meegemaakt dus mij hoef je niets te vertellen.
Jij vertelt je eigen verhaal en volgens mij ook je eigen angsten
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Op veel punten ben ik het met vreugdevol eens.

Laat ik het zo stellen:

Of je erin gelooft of niet...of je er mee eens bent of niet maakt geen biet uit.
Aan het einde van de rit wordt glashart gekeken of je im God geloofd hebt of niet...als je maar een grammetje aan geloof in je hart hebt is dat al voldoende om uiteindelijk in de hemel te komen.
Heb je dat nog niet eens...dan staat er "hel" op je ticket...en daar wil je niet heen...laat staan als permanente verblijfsplaats.

Het is het niet waard om daarvoor te kiezen vanwege een principe kwestie.

Bovendien zit je niet eens in een onderhandelingspositie.
Zodra je Azrail ziet...staat je bestemming vast...daarvoor kan je het nog veranderen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 19 jan 2023, 18:44
umit schreef: 19 jan 2023, 17:54 OK, ik neem die tijd gewoon...had mijn laptop eigenlijk al uitgeschakeld, maar goed...
...
Beide kanten worden meer dan overvloedig gecompenseerd...zodat niemand kan klagen dat hem onrecht aangedaan is.
Het raakt kant noch wal en het is dezelfde onzinnige leuterkoek als de christelijke onzinnige leuterkoek.
Het slaat ook nergens op. Het is een kinderlijk geloof dat tegenstrijdig is aan de vrije wil.

Met een vrije wil mag je geloven wat je wilt of helemaal nergens in geloven. Dit is zonder gevolgen.
Immers, als we het over een God van onvoorwaardelijke en innige liefde hebben, is er voor God geen enkele reden om daar ineens over te oordelen.

Bovendien is een almachtige en volmaakte God (neem toch aan dat een gelovige zijn/haar God zo ziet) zonder enige behoefte. God heeft het dus niet nodig dat je iets doet voor God, en ook niet of je wel in God gelooft. Je hoeft echt geen bommen te leggen of rust te nemen op een Sabbat. Er zijn gelovigen die denken dat ze naar de hel gaan als ze op de vrije dag van de Heere het gazon gaan maaien. Of dat ze een tosti ham/kaas of een karbonaadje eten. Het idee alleen al dat een God, zo groot als God zou zijn, zich over dit soort flutdingetjes zou druk maken.

Een God die boos wordt, zowel de islam als het christendom kennen zo'n rancuneuze God, is niet onkwetsbaar. Van een almachtige en onkwetsbare God mag je op zijn minst verwachten dat die niet gekwetst kan worden, bijvoorbeeld omdat je niet in God geïnteresseerd bent of op een bepaalde wijze in God gelooft.

Ook weet God waarom jij vergeten bent deel van God te zijn (de meeste gelovigen zien zich als een schepsel dat God heeft gemaakt). Dat was nodig om empirisch het leven te ervaren dat je leidt.

Gelovigen zien de schepping en de Aarde als verdoemde plek waar God zich van heeft afgescheiden. Vertel me eens hoe dat kan met een God die alomtegenwoordig of omnipotent zou zijn? Alfa en Omega, maar niet voor wat betreft de Aarde?

Je moet wel heel erg verstrikt zijn in geloofskronkels om je hieruit te kletsen.

Oh ja, een God van echte zuivere pure liefde zal nooit zoiets scheppen als een hel voor het Godsdeel dat zich als mens ervaart.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

umit schreef: 19 jan 2023, 20:28 Op veel punten ben ik het met vreugdevol eens.

Laat ik het zo stellen:

Of je erin gelooft of niet...of je er mee eens bent of niet maakt geen biet uit.
Aan het einde van de rit wordt glashart gekeken of je im God geloofd hebt of niet...als je maar een grammetje aan geloof in je hart hebt is dat al voldoende om uiteindelijk in de hemel te komen.
Heb je dat nog niet eens...dan staat er "hel" op je ticket...en daar wil je niet heen...laat staan als permanente verblijfsplaats.

Het is het niet waard om daarvoor te kiezen vanwege een principe kwestie.

Bovendien zit je niet eens in een onderhandelingspositie.
Zodra je Azrail ziet...staat je bestemming vast...daarvoor kan je het nog veranderen.
Of je me nu in gelooft of niet, het is pure waanzin, Umit en Vreugdevol.
Maar wat ik me afvraag en misschien weet Umit daar iets meer van dan ik: in hoeverre is er een groot percentage moslims dat in deze (feitelijk door de eigen menselijke geest verzonnen) duistere ideeën werkelijk geloofd. In het christendom is dat gelukkig niet meer zo gangbaar (=de 'de hel is leeg gedachte').
Wanneer het voor moslims wel het gangbaar gedachtengoed voor de meesten is, dan weet ik in ieder geval voor eens en voor altijd zeker wat het niveau van die religie is.
Tot in de eeuwigheid zal ik maar zeggen, om een beetje in de toon van het gesprek te blijven.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef: 19 jan 2023, 22:33
umit schreef: 19 jan 2023, 20:28 Op veel punten ben ik het met vreugdevol eens.

Laat ik het zo stellen:

Of je erin gelooft of niet...of je er mee eens bent of niet maakt geen biet uit.
Aan het einde van de rit wordt glashart gekeken of je im God geloofd hebt of niet...als je maar een grammetje aan geloof in je hart hebt is dat al voldoende om uiteindelijk in de hemel te komen.
Heb je dat nog niet eens...dan staat er "hel" op je ticket...en daar wil je niet heen...laat staan als permanente verblijfsplaats.

Het is het niet waard om daarvoor te kiezen vanwege een principe kwestie.

Bovendien zit je niet eens in een onderhandelingspositie.
Zodra je Azrail ziet...staat je bestemming vast...daarvoor kan je het nog veranderen.
Of je me nu in gelooft of niet, het is pure waanzin, Umit en Vreugdevol.
Maar wat ik me afvraag en misschien weet Umit daar iets meer van dan ik: in hoeverre is er een groot percentage moslims dat in deze (feitelijk door de eigen menselijke geest verzonnen) duistere ideeën werkelijk geloofd. In het christendom is dat gelukkig niet meer zo gangbaar (=de 'de hel is leeg gedachte').
Wanneer het voor moslims wel het gangbaar gedachtengoed voor de meesten is, dan weet ik in ieder geval voor eens en voor altijd zeker wat het niveau van die religie is.
Tot in de eeuwigheid zal ik maar zeggen, om een beetje in de toon van het gesprek te blijven.
Ik waardeer umit zeer, omdat hij zo zijn best doet. Maar ik vrees toch dat hij hier niet op het juiste forum zit. Ik zie dat mensen zich toch langzamerhand aan dit soort gedachten beginnen te storen. Dat kan niet lang goed gaan. De verschillen met wat hier over het algemeen wordt gedacht, zijn gewoon te groot.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef: 19 jan 2023, 22:49
Tin schreef: 19 jan 2023, 22:33

Of je me nu in gelooft of niet, het is pure waanzin, Umit en Vreugdevol.
Maar wat ik me afvraag en misschien weet Umit daar iets meer van dan ik: in hoeverre is er een groot percentage moslims dat in deze (feitelijk door de eigen menselijke geest verzonnen) duistere ideeën werkelijk geloofd. In het christendom is dat gelukkig niet meer zo gangbaar (=de 'de hel is leeg gedachte').
Wanneer het voor moslims wel het gangbaar gedachtengoed voor de meesten is, dan weet ik in ieder geval voor eens en voor altijd zeker wat het niveau van die religie is.
Tot in de eeuwigheid zal ik maar zeggen, om een beetje in de toon van het gesprek te blijven.
Ik waardeer umit zeer, omdat hij zo zijn best doet. Maar ik vrees toch dat hij hier niet op het juiste forum zit. Ik zie dat mensen zich toch langzamerhand aan dit soort gedachten beginnen te storen. Dat kan niet lang goed gaan. De verschillen met wat hier over het algemeen wordt gedacht, zijn gewoon te groot.
Ja, hij doet zeker zijn best met wat te vertellen over details van zaken waar ik sowieso weinig van weet. Zijn beweegredenen vraag ik me af.
Over het onderwerp:
Onbekend maakt onbemind, maar bekend maakt in dit geval nog onbeminder.
Wonderlijk dat mensen aan de ene kant heel vriendelijk kunnen overkomen en aan de andere kant zulke .........- nou ja ik heb er geen woorden voor - ideeën kunnen hebben.
Dus misschien moet hij na we wat info hebben, wat natuurlijk altijd nuttig is, maar weer op zijn lauweren gaan rusten. Hoewel dat volgens mij meer een oud Griekse of Romeinse gewoonte is dan een moslim gewoonte.
Ben behalve wat wijzer geworden te zijn over verschillende verhalen binnen de islam wel benieuwd of er nou ook iets is dat hij van ons, katholieken protestanten, jehova's, atheïsten, agnosten of geïnteresseerden in esoterie, Aurobindo, Krishnamurti of Walsh heeft opgestoken.
Poeh. Hoe krijgen we het voor elkaar. :D
Dit alles is verenigd op dit mini forumpje.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Trajecto »

umit schreef: 19 jan 2023, 17:54
Yours schreef: 19 jan 2023, 17:14
Nogal wat mensen die ongelovig zijn, leiden een rechtvaardiger/netter leven dan gelovigen. Is het dan rechtvaardig dat die ongelovigen naar de hel gaan?
OK, ik neem die tijd gewoon...had mijn laptop eigenlijk al uitgeschakeld, maar goed...

Euhm...een voorbeeld.
(...
...)
moderatie:
Je post is niet geformuleerd op een wijze zoals het hier de bedoeling is.
Met name het laatste gedeelte waar je over Gandhi spreekt valt op en geeft aanstoot.
Je spreekt in het hele bericht eigenlijk vanuit islamitische geloofsaannames (met mogelijke eigen invullingen/uitleg; maar of dat zo is weet ik niet). Dit echter op een wijze alsof het algemeen erkende controleerbare feiten zouden zijn (iets als bijvoorbeeld: Amsterdam is de hoofdstad van Nederland).
Zo spreken is niet de bedoeling. We bespreken hier dingen met elkaar en geven argumenten bij onze mening of opvatting.
Een soort van duister lot uitspreken over een bekend persoon die breed als hoogstaand wordt gezien, maar een geloof heeft dat we zelf niet aanhangen, doen we hier niet.
Aangezien je nogal andere ideeën hebt als hier gebruikelijk verdient het aanbeveling vaker te zeggen "ik geloof dat" of "mijn mening is dat".
Je post geeft niet de indruk dat je iets naar voren brengt en bereid bent eventueel bij aansprekende argumenten van zicht te veranderen.
Dat is juist een belangrijk uitgangspunt van dit forum.
Nulla aetas ad discendum sera
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Ik heb het begrepen...ik hou al op.
Mijn excuses voor het ongemak.
Liever mensen die simpelweg ruzie zoeken op dit forum, als iemand die op een vriendelijke wijze, inhoudelijke religieuze discussies wil voeren.

Weet je wat nogal aanstootgevend is?
Ik geloof dat ik nu begin te begrijpen wat in die hoofden van mensen speelden die 2000 jaar geleden Jezus liever kwijt waren...
Wie de schoen past, trekke hem aan.

Mijn account kan gesloten worden...ik ben hier klaar.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 19 jan 2023, 17:54 We zijn hier om dat zelf te ervaren...we zijn hier om God te zoeken.
We zijn hier inderdaad om te ervaren en God te zoeken.
Door hier op aarde te leven, worden we getuige van onze eigen keuzes en beslissingen en daden...
En als je blijft zoeken, dan vind je God. Maar die blijkt uiteindelijk te vinden te zijn……diep in je hart. Dat is het eeuwig NU binnen het Licht en de Liefde die je dan ervaart: het Eeuwige Zijn. Want zoals je zelf eerder zei:
umit schreef: 19 jan 2023, 13:11 God is geen mens...en is buiten het bereik van tijd en ruimte.
God is dan ook het ultieme ZIJN.

Tenslotte: Geloven kan je helpen bij het zoeken, maar of je wel of niet gelooft is in mijn opgedane ervaring beslist geen criterium voor de zoals jij zegt uiteindelijke bestemming van hemel of hel.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens