Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Mart schreef: 20 jan 2023, 20:02
Vreugdevol schreef: 20 jan 2023, 18:04 Laat de discussies tot nadenken zetten en aanscherpen.
Het effect is tegengesteld. Gelovigen die de hel prediken, homoseksualiteit een doodzonde vinden en vrouwen een onderdanige rol toebedelen, zijn doorgaans een aanwinst voor het anti-theïsme.
Je haalt zaken doorelkaar, los daarvan ligt ik er niet wakker van ieder denkt en scherpt op zijn eigen manier.

De één ter verlossing en de ander ter verderf, het zij zo.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

callista schreef: 20 jan 2023, 20:10 Dat gebeurt hier ook niet.
Wel viert de onverdraagzaamheid hier vaak hoogtij....zoals o.a. weg met de andersdenkenden.
Beschouw jij jezelf als verdraagzaam? Ik denk dat de meeste mensen op dit forum jou niet als een bijzonder verdraagzaam mens zien. Zelf heb ik het idee dat je een verbitterde oude vrouw bent die zich tegen van alles en nog wat afzet. Daarmee zeg ik niet dat ik een hekel aan je heb. Maar als je geluk en vrede wilt ervaren dan zal je het over een andere boeg moeten gooien. Je hebt niet gevraagd om advies dus je kunt dit gewoon negeren.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 20 jan 2023, 20:20
Mart schreef: 20 jan 2023, 20:02
Het effect is tegengesteld. Gelovigen die de hel prediken, homoseksualiteit een doodzonde vinden en vrouwen een onderdanige rol toebedelen, zijn doorgaans een aanwinst voor het anti-theïsme.
Je haalt zaken doorelkaar, los daarvan ligt ik er niet wakker van ieder denkt en scherpt op zijn eigen manier.

De één ter verlossing en de ander ter verderf, het zij zo.
Je hebt wel gelijk maar @Mart heeft ook niet helemaal ongelijk,veel mensen keren zich van het Geloof af voor het afgeven op een ander en veroordelen wat we nu hier weer zien met die moslim. En jij weet als geen ander het oordeel is niet aan ons,wij hebben te bidden voor onze tegenstander,voorst is het ook zo je moet je niet laten doen dat de de Heilige Apostel Paulus ook niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Willempie schreef: 20 jan 2023, 20:26
callista schreef: 20 jan 2023, 20:10 Dat gebeurt hier ook niet.
Wel viert de onverdraagzaamheid hier vaak hoogtij....zoals o.a. weg met de andersdenkenden.
Beschouw jij jezelf als verdraagzaam? Ik denk dat de meeste mensen op dit forum jou niet als een bijzonder verdraagzaam mens zien. Zelf heb ik het idee dat je een verbitterde oude vrouw bent die zich tegen van alles en nog wat afzet. Daarmee zeg ik niet dat ik een hekel aan je heb. Maar als je geluk en vrede wilt ervaren dan zal je het over een andere boeg moeten gooien. Je hebt niet gevraagd om advies dus je kunt dit gewoon negeren.
Ik ben van nature heel verdraagzaam maar heb een bloedhekel aan schijnheiligheid; leugens en onrechtvaardigheid.
En kritisch ben ik zeker...dan kom ik in opstand....
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 20 jan 2023, 20:28
Vreugdevol schreef: 20 jan 2023, 20:20

Je haalt zaken doorelkaar, los daarvan ligt ik er niet wakker van ieder denkt en scherpt op zijn eigen manier.

De één ter verlossing en de ander ter verderf, het zij zo.
Je hebt wel gelijk maar @Mart heeft ook niet helemaal ongelijk,veel mensen keren zich van het Geloof af voor het afgeven op een ander en veroordelen wat we nu hier weer zien met die moslim. En jij weet als geen ander het oordeel is niet aan ons,wij hebben te bidden voor onze tegenstander,voorst is het ook zo je moet je niet laten doen dat de de Heilige Apostel Paulus ook niet.
Je afkeren van het geloof op basis wat mensen doen die zich christen noemen is ronduit zwak.

Die keuze zou om de persoon Jezus moeten draaien, en zijn leven.

Net als met moslims, je keuze om moslim te zijn is gebaseerd op wie Mohammed was.

Daarom ben ik geen moslim, maar christen.
Laatst gewijzigd door Vreugdevol op 20 jan 2023, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

callista schreef: 20 jan 2023, 20:29
Willempie schreef: 20 jan 2023, 20:26

Beschouw jij jezelf als verdraagzaam? Ik denk dat de meeste mensen op dit forum jou niet als een bijzonder verdraagzaam mens zien. Zelf heb ik het idee dat je een verbitterde oude vrouw bent die zich tegen van alles en nog wat afzet. Daarmee zeg ik niet dat ik een hekel aan je heb. Maar als je geluk en vrede wilt ervaren dan zal je het over een andere boeg moeten gooien. Je hebt niet gevraagd om advies dus je kunt dit gewoon negeren.
Ik ben van nature heel verdraagzaam maar heb een bloedhekel aan schijnheiligheid; leugens en onrechtvaardigheid.
En kritisch ben ik zeker...dan kom ik in opstand....
Ja, mijn indruk is dat je een zeer kritisch persoon bent. Met heel veel kritiek op anderen. Maar nooit op jezelf. Ik ken een aantal mensen zoals jij en ik kan je vertellen dat ze niet prettig zijn in de omgang.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Hahaha....je kent me niet eens.....en je vult maar in.....iets typisch christelijk? 8-)
Ik ben opgegroeid in de bijbelbelt......dus heb heel wat gezien..
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 20 jan 2023, 20:31
Snelheid schreef: 20 jan 2023, 20:28
Je hebt wel gelijk maar @Mart heeft ook niet helemaal ongelijk,veel mensen keren zich van het Geloof af voor het afgeven op een ander en veroordelen wat we nu hier weer zien met die moslim. En jij weet als geen ander het oordeel is niet aan ons,wij hebben te bidden voor onze tegenstander,voorst is het ook zo je moet je niet laten doen dat de de Heilige Apostel Paulus ook niet.
Je afkeren van het geloof op basis wat mensen doen die zich christen noemen is ronduit zwak.

Die keuze zou om de persoon Jezus moeten draaien, en zijn leven.

Net als met moslims, je keuze om moslim te zijn is gebaseerd op wie Mohammed was.

Daarom ben ik geen moslim, maar christen.
Aan je reactie te zien vraag ik me af of je wel echt die keuze hebt gemaakt ,wellicht een keuze voor een sekte tja..................... :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

callista schreef: 20 jan 2023, 20:35 Hahaha....je kent me niet eens.....en je vult maar in.....
Ik ben opgegroeid in de bijbelbelt......dus heb heel wat gezien..
Dat je opgegroeid bent in de bijbelbelt is mogelijk een verzachtende factor. Daar zijn rare dingen gebeurd. Het pleit je echter niet van alles vrij. Het is geen excuus.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Het moet niet gekker worden. :roll:
Ik raad je aan zelf eens in de spiegel te kijken
i.p.v. over anderen te oordelen....
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 20 jan 2023, 20:40
Vreugdevol schreef: 20 jan 2023, 20:31

Je afkeren van het geloof op basis wat mensen doen die zich christen noemen is ronduit zwak.

Die keuze zou om de persoon Jezus moeten draaien, en zijn leven.

Net als met moslims, je keuze om moslim te zijn is gebaseerd op wie Mohammed was.

Daarom ben ik geen moslim, maar christen.
Aan je reactie te zien vraag ik me af of je wel echt die keuze hebt gemaakt ,wellicht een keuze voor een sekte tja..................... :naughty:
Ja het is goed Snelheid, ik kerk momenteel niet noch ben ik lid van één of ander organisatie.

Je onterechte vooroordeel op basis van mijn argumentatie die gewoon juist is, constateer ik eerder een oordeel van een katholiek die een protestant terecht wil wijzen.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Inktvlam »

Ik heb al vele malen de hemel en hel uitgelegd. Maar het wordt domweg niet begrepen.
Hemel en hel zijn zaken van het innerlijk.
Als je innerlijk hemels is, zal je leefomgeving een hemel zijn.
Als je innerlijk een hel is, zal je leefomgeving een hel zijn.
viewtopic.php?p=189368#p189368
De niet te overbruggen kloof:
viewtopic.php?p=303384#p303384
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Trajecto schreef: 20 jan 2023, 19:42
Mart schreef: 20 jan 2023, 15:29
Geldt dat overigens eveneens voor Thom die de hele tijd zegt - zelfs op het publieke forum - dat hij wil dat z'n account moet worden gesloten?
Ik heb een PB ontvangen van Thom en ik zal zijn account deactiveren.
Ik zal zijn bijdragen met betrekking tot spiritualiteit, waar het hier op dit forum uiteindelijk allemaal om gaat, missen.
Het ga je goed, Thom.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

@Thom weg tja toch wel jammer hij had zijn eigen visie,je kan het met iemand eens zijn of niet maar ook zijn visie deed er toe.Nou ja Pax et Bonum @Thom.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

Zijn bijdragen aangaande spiritualiteit waren van een beduidend hoger niveau dan het onophoudelijke komplotgewap. Een coronavaccin- en klimaatkomplot-wappie zie ik echter liever gaan dan komen. Het belangrijkste is dat dit ideeëngoed geen podium krijgt. Het is van belang geen gesprek aan te gaan met vaccinkomplot- en klimaat-wappies, maar het levensgevaarlijke gedachtengoed de maatschappelijke kast in te duwen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Trajecto »

umit schreef: 20 jan 2023, 16:01
Trajecto schreef: 20 jan 2023, 13:33 Je post is niet geformuleerd op een wijze zoals het hier de bedoeling is.
Met name het laatste gedeelte waar je over Gandhi spreekt valt op en geeft aanstoot.
Je spreekt in het hele bericht eigenlijk vanuit islamitische geloofsaannames (met mogelijke eigen invullingen/uitleg; maar of dat zo is weet ik niet). Dit echter op een wijze alsof het algemeen erkende controleerbare feiten zouden zijn (iets als bijvoorbeeld: Amsterdam is de hoofdstad van Nederland).
Zo spreken is niet de bedoeling. We bespreken hier dingen met elkaar en geven argumenten bij onze mening of opvatting.
Een soort van duister lot uitspreken over een bekend persoon die breed als hoogstaand wordt gezien, maar een geloof heeft dat we zelf niet aanhangen, doen we hier niet.
Aangezien je nogal andere ideeën hebt als hier gebruikelijk verdient het aanbeveling vaker te zeggen "ik geloof dat" of "mijn mening is dat".
Je post geeft niet de indruk dat je iets naar voren brengt en bereid bent eventueel bij aansprekende argumenten van zicht te veranderen.
Dat is juist een belangrijk uitgangspunt van dit forum.
Ik snap niet echt wat hier niet door de beugel kan.
Dat stuk van Ghandi is niet een persoonlijke opvattigen van mij, maar iets wat algemeen bekend en breed geaccepteerd is binnen de Islaam.
Misschien wil je kort een google sessie uitvoeren wat met Kafirs in Islaam gebeurt.

Ik heb het alleen geïllustreerd met het Ghandi-figuur en het nog zacht uitgedrukt.
Dat ik extreme persoonlijke uitingen voor me moet houden begrijp ik...maar dat ik zaken censureren moet die algemeen onderdeel zijn van een van de grootst gevolgde godsdiensten? Gaat dat niet een beetje ver?
Als ik bepaalde essentiele onderdelen moet verzwijgen of verbloemen omdat hier mensen zijn die dat niet graag lezen, dan kan ik toch net zo goed mijn mond houden? wat heeft het dan voor zin als ik halve informatie mag verstrekken?

Mijn deelname laat ik aan de mensen hier over. Als er veel mensen zijn die graag willen dat ik blijf, dan kan ik blijven...en reageer dan alleen op threads waar ik geen consessies hoef te doen.

als dat niet mogelijk is, of als mensen mij liever zien gaan, dan sluit simpelweg mijn account...het heeft geen zin om te blijven als je ongewenst bent.

Ik hoor het wel.

Met vriendelijke groet,

Umit
Zoals je kunt lezen, ook in het feedbacktopic, ben je gewenst hier.
Alhoewel niet door iedereen, maar zoiets geldt voor ieder mens.

Dat iemand als Gandhi, die gezien wordt als een hele grote in de hel terecht zou komen kan voor de mensen die hem als heel grote ziel zien heel kwetsend zijn. Daarom moeten we heel voorzichtig zijn, met zo’n suggestie. Je zei het weliswaar niet heel rechtstreeks, maar toch zie je het wel als je leest wat jij schreef.
Of je nu hindoe, moslim of christen bent, we hebben allemaal mensen die we heel hoog achten; die dus per definitie niet in de hel komen, volgens ons. En we kunnen dus gekwetst worden wanneer anderen juist het tegenovergestelde vinden/zeggen.

Denk ook eens aan de Franse spotcartoons. Niemand wil gekwetst worden, maar het gebeurt gemakkelijk. Op dit forum willen we dat dus zo veel mogelijk vermijden.
Zowel voor hindoe, christen als moslim willen we hier niet kwetsen; anders kunnen we geen fijn gesprek hier met elkaar hebben.
Omdat er er hier heel verschillende mensen zijn, christenen, atheïsten en anders-gelovigen, maar verder geen moslims, krijg je veel vragen.
Daarom zou het mooi zijn als je blijft en wat meer vertelt.
Bovendien kan je dan meer horen van de zeer uiteenlopende gedachten van de anderen hier.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Yours schreef: 20 jan 2023, 14:06
umit schreef: 19 jan 2023, 17:54 We zijn hier om dat zelf te ervaren...we zijn hier om God te zoeken.
We zijn hier inderdaad om te ervaren en God te zoeken.
Door hier op aarde te leven, worden we getuige van onze eigen keuzes en beslissingen en daden...
En als je blijft zoeken, dan vind je God. Maar die blijkt uiteindelijk te vinden te zijn……diep in je hart. Dat is het eeuwig NU binnen het Licht en de Liefde die je dan ervaart: het Eeuwige Zijn. Want zoals je zelf eerder zei:
umit schreef: 19 jan 2023, 13:11 God is geen mens...en is buiten het bereik van tijd en ruimte.
God is dan ook het ultieme ZIJN.

Tenslotte: Geloven kan je helpen bij het zoeken, maar of je wel of niet gelooft is in mijn opgedane ervaring beslist geen criterium voor de zoals jij zegt uiteindelijke bestemming van hemel of hel.
Graag breng ik dit bericht nog even onder de aandacht, dat ik net plaatste nadat Umit voorlopig afhaakte.

God is dus het ultieme ZIJN in het eeuwige NU. Dat wordt bereikt door te zoeken middels vele incarnaties, waarbinnen van alle religies ‘geproefd’ wordt. Uiteindelijk is de Alverzoening oftewel het Universalisme de eindbestemming, waarbinnen elk menselijk wezen een plek vindt in Licht en Liefde en de Universele Eenheid wordt beleefd.
Dan is het kwaad en het lijden in deze wereld achter de rug en het doel bereikt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 19 jan 2023, 18:44
umit schreef: 19 jan 2023, 17:54 OK, ik neem die tijd gewoon...had mijn laptop eigenlijk al uitgeschakeld, maar goed...
...
Beide kanten worden meer dan overvloedig gecompenseerd...zodat niemand kan klagen dat hem onrecht aangedaan is.
Het raakt kant noch wal en het is dezelfde onzinnige leuterkoek als de christelijke onzinnige leuterkoek.
Ach, als we maar van Gandhi afblijven hè tussen al die onzinnige leuterkoeken door. Grappig ook die rode richtlijnen tekst bovenin. :lol:

Gelukkig kunnen we het ook gezellig over koekjes hebben; hier een recept voor Vreugdekoekjes van de Heilige Hildegarde, het bevat zelfs een remedie tegen de slappe lach:
De Specerijen Expo: Vreugdekoekjes van de Heilige Hildegarde (12e eeuw)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 22 jan 2023, 09:17
Mullog schreef: 19 jan 2023, 18:44
Het raakt kant noch wal en het is dezelfde onzinnige leuterkoek als de christelijke onzinnige leuterkoek.
Ach, als we maar van Gandhi afblijven hè tussen al die onzinnige leuterkoeken door.
Gandhi's levensverhaal is zeker geen onzinnige leuterkoek. De historische joodse Jezus die uit het wetenschappelijke onderzoek naar voren komt, zou zich daarentegen niet eens in de christelijke Schriften hebben herkend en had ook weinig op met gojiem. Al is de term "onzinnige leuterkoek" niet mijn keuze, is wat er in de Schriften staat allesbehalve accuraat -- dit in tegenstelling tot Gandhi's levensverhaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 22 jan 2023, 11:36
Gandhi's levensverhaal is zeker geen onzinnige leuterkoek.
Nou en of, het zou maar gebeuren dat dát met onzinnige leuterkoek zou worden vergeleken; ik moet er niet aan denken, kwetsender kan ik me amper indenken.
Vooral voor onze atheïstische medemensen lijkt het me goed om daar rekening mee te houden, als je sowieso al niet in God, Godinnen of Goden, noch in een hemel of hel gelooft kan het toch enorm kwetsend zijn als Gandhi naar de niet bestaande hel wordt verwezen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Het is het verschil in perceptie. Wie het domein metafysica in zijn/ haar hersenen gelijk stelt aan sprookjesverhalen, neemt de sprookjesverhalen volgers niet serieus. Sprookjes geloof is kolder, grote onzin, geleuter, leuterkoek, kul, volstrekt gedateerd, kortom de sprookjes volgers zijn niet bij de tijd en moeten op krachtige wijze wakker worden geschut uit hun sprookjeswereld. Gandhi was een levend persoon, geen sprookje en voor een aantal wereldburgers een groot en edel mens die op geen enkele wijze beledigd mag worden. Aan de overleden Gandhi komen mag volgens een aantal forum deelnemers niet, aan Mohammed komen , mag uiteraard wel want hij leverde knoeiboel aan de wereld en aan Jezus komen mag ook want hij heeft niet eens historisch bestaan, dus waar heb je het eigenlijk over. Je hebt het over verschil in perceptie, daarom is beledigen richting A toegestaan, maar beledigen richting B is uit den boze. Vandaar, verschil moet er zijn !!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 22 jan 2023, 13:56
Mart schreef: 22 jan 2023, 11:36
Gandhi's levensverhaal is zeker geen onzinnige leuterkoek.
Nou en of, het zou maar gebeuren dat dát met onzinnige leuterkoek zou worden vergeleken; ik moet er niet aan denken, kwetsender kan ik me amper indenken. Vooral voor onze atheïstische medemensen lijkt het me goed om daar rekening mee te houden, als je sowieso al niet in God, Godinnen of Goden, noch in een hemel of hel gelooft kan het toch enorm kwetsend zijn als Gandhi naar de niet bestaande hel wordt verwezen.
Gandhi interesseert me weinig. Het was Zolderworm die er aanstoot aan nam en ik zou niet weten of hij in een hemel en hel gelooft. Voor mij is slechts relevant dat de historische joodse Jezus die uit het wetenschappelijke onderzoek naar voren komt, zich niet eens in de christelijke Schriften zou hebben herkend, in tegenstelling tot Gandhi's accurate levensverhaal dat zeker geen "onzinnige leuterkoek" is.
Vooral voor onze atheïstische medemensen...
"Onze" atheïstische medemensen? Je bent net zo atheïstisch als ik. Je klinkt als de schrijver van het evangelie van Johannes die het over "de Joden" heeft alsof hij het zelf niet is.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Mart schreef: 22 jan 2023, 14:41 "Onze" atheïstische medemensen? Je bent net zo atheïstisch als ik. Je klinkt als de schrijver van het evangelie van Johannes die het over "de Joden" heeft alsof hij het zelf niet is.
Zo kun je het als Nederlander ook hebben over de Nederlanders. Of niet soms? Ik betrap je op veel drogredeneringen. Wil je daarvan leren? Of niet?

[modbreak Bonjour] Je mengt je hier op een foute wijze in een discussie die vervolgens ontspoort. Dat neem ik je kwalijk. Jij zoekt Mart op om een trap uit te delen. Niet doen.
Als je het over de ... medemens hebt, plaats je jezelf buiten die groep.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

Willempie schreef: 22 jan 2023, 16:19
Mart schreef: 22 jan 2023, 14:41 "Onze" atheïstische medemensen? Je bent net zo atheïstisch als ik. Je klinkt als de schrijver van het evangelie van Johannes die het over "de Joden" heeft alsof hij het zelf niet is.
Zo kun je het als Nederlander ook hebben over de Nederlanders. Of niet soms? Wil je daarvan leren? Of niet?
In het als Nederlander over de Nederlanders hebben zolang je het eveneens over jezelf hebt, zit geen dualiteit, in tegenstelling tot het kritiek leveren op de deelverzameling waar jezelf bij hoort zonder het ook op jezelf te betrekken.
Wil je daarvan leren? Of niet?
Van jouw denkfout valt niets te leren.
Laatst gewijzigd door Mart op 22 jan 2023, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Mart schreef: 22 jan 2023, 16:36 Je stond waarschijnlijk achteraan toen de hersens werden uitgedeeld. In het als Nederlander over de Nederlanders hebben zolang je het eveneens over jezelf hebt, zit geen dualiteit, in tegenstelling tot het kritiek leveren op de deelverzameling waar jezelf bij hoort zonder het ook op jezelf te betrekken.
Van jou valt volgens mij niets te leren.
Twee ad hominems, drogargumenten dus, in één reactie. Knap hoor! Ook heel knap dat jij je qua intelligentie mijlenver verheven voelt boven anderen. De menselijke geest is blijkbaar tot veel in staat, ook op het gebied van zelfmisleiding.
Laatst gewijzigd door Willempie op 22 jan 2023, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.