Zolderworm schreef: ↑25 jan 2023, 08:21
Balthasar schreef: ↑25 jan 2023, 00:12
Zolderworm gelooft wel degelijk dat het idee bestond dat er een hemelse spermabank is.
Ik zal zijn vieze praatjes even citeren:
Dit prikkelt wel mijn nieuwsgierigheid trouwens. Hoe stellen de volgelingen van Carrier (die door een bekende van hem, P.Z. Myers, een "sex pest" wordt genoemd) zich dit voor?
Als Jezus is gemaakt van het zaad van David uit de hemelse spermabank, hoe is dat zaad er dan gekomen? Heeft God David afgetrokken, of heeft God daar een bevallige engel voor weten te strikken, of misschien een van de bedmeisjes van David? En heeft David een zaadlozing voor de spermabank gehad tijdens zijn leven, of na zijn dood? Maar hoe verklaar je bij dat laatste 'naar het vlees'? En hoe ziet die goddelijke zaadbank er dan uit? Allemaal potjes met sperma van mannen? Want even later zegt zolderworm dat ook het zaad van Adam nog een rol speelt. Nou nou, God is in de fantasie van zolderworm kennelijk druk bezig geweest met de pielemuizen van de aartsvaders. En hoe moeten we ons voorstellen dat Jezus uit het zaad van David is gemaakt door God? Heeft God lopen kliederen met de spermaklodders van David? Maar wat heeft-ie er dan precies mee gedaan?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van de spermabankideegelovigen.
Het is een beetje dom van je dat je niet begrijpt dat de Carrier-aanhangers juist niet geloven dat er een spermabank van God is, omdat ze uiteraard niet hun eigen visie beschrijven, maar de joodse visie. En dit op allegorische wijze beschreven. De Carrier-aanhangers geloven niet dat Jezus echt heeft bestaan, niet dat Adam echt heeft bestaan. En ook niet dat God echt bestaat. Dus geloven ze ook niet dat er een spermabank van God bestaat. Je had blijkbaar niet je slimste dag toen je dit schreef.
Kennelijk is het voor complotgelovigen héél erg moeilijk om op twee niveaus te denken:
(1) Wat je zelf als opvatting hebt
(2) Wat je denkt dat persoon/bron/gedachtestroming x als opvatting had/heeft
Uiteraard praten we op niveau 2.
Óf bovenstaande reactie van zolderworm is een wederom een slinkse manier om onder een redelijke verantwoording van zijn bizarre en gênante uitingen uit te komen.
Want als je aan Paulus de gedachte van een hemelse spermabank toedicht, dan moet je historisch aannemelijk maken dat Paulus zo'n gedachte kon hebben. Het is anders immers absurd een tekst uit te leggen aan de hand van denkbeelden die een auteur niet kon hebben.
In de wereld van de wappies, "sex pests" (dixit P.Z. Myers) en extreemrechtse complotdenkers ligt de intellectuele lat natuurlijk erg laag, dus ik maak me geen illusies. Maar geef dan gewoon openlijk toe dat je je liever met dat soort onguur volk associeert dan met common sense rationeel denken. Dan weten we waar we aan toe zijn.