Alverzoening

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Man/Vrouw: M

Re: Alverzoening

Bericht door HJW »

Yours schreef: 27 jan 2023, 22:33 Zeker is elk mens uit dezelfde bron afkomstig. Maar je medemensen rücksichtlos af (laten) slachten betekent dat je je volledig van deze Bron van Liefde hebt afgesloten en er totaal geen Licht meer in door kan dringen. En op basis daarvan denk ik, hoewel ik weet dat jij het anders ziet en ik respect voor dat standpunt heb, dat Poetin daardoor veel karma/oorzaak en gevolg schept wat hij weer goed zal moeten maken.
Helemaal mee eens dat er op dit moment geen licht schijnt bij hem.
Ik weet dat je in karma gelooft en dat je dus op deze conclusie uitkomt.
Zelf heb ik geen binding met karma.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 27 jan 2023, 22:33
HJW schreef: 27 jan 2023, 21:46
Dat kan. Ik heb alle vertrouwen in Liefde. Ook Poetin is van dezelfde origine als jij en ik zijn.
Zeker is elk mens uit dezelfde bron afkomstig. Maar je medemensen rücksichtlos af (laten) slachten betekent dat je je volledig van deze Bron van Liefde hebt afgesloten en er totaal geen Licht meer in door kan dringen. En op basis daarvan denk ik, hoewel ik weet dat jij het anders ziet en ik respect voor dat standpunt heb, dat Poetin daardoor veel karma/oorzaak en gevolg schept wat hij weer goed zal moeten maken.
Een figuur als Poetin is zijn verbinding met God vergeten en is op nog grotere dwalingen gekomen door de leugens van de Russisch Orthodoxe Kerk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 27 jan 2023, 23:26
Yours schreef: 27 jan 2023, 22:33

Zeker is elk mens uit dezelfde bron afkomstig. Maar je medemensen rücksichtlos af (laten) slachten betekent dat je je volledig van deze Bron van Liefde hebt afgesloten en er totaal geen Licht meer in door kan dringen. En op basis daarvan denk ik, hoewel ik weet dat jij het anders ziet en ik respect voor dat standpunt heb, dat Poetin daardoor veel karma/oorzaak en gevolg schept wat hij weer goed zal moeten maken.
Een figuur als Poetin is zijn verbinding met God vergeten en is op nog grotere dwalingen gekomen door de leugens van de Russisch Orthodoxe Kerk.
Vertel wat zijn die leugen, en vertel wat is de theologie van de ROK en hun leer,dat weet je niet dus oordeel niet!!!!!!
VERITAS VOS LIBERABIT.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Ik heb moeite met het begrip Alverzoening. Wat is het verschil met verzoening?
Voor mij klinkt het hetzelfde als het verschil tussen
Ik heb een euro uitgegeven
Ik heb heel de euro uitgegeven.
En dat is: geen. Er is geen verschil.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 28 jan 2023, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W

Bericht door J-W »

Dat_beloof_ik schreef: 28 jan 2023, 07:23 Ik heb moeite met het begrip Alverzoening. Wat is het verschil met verzoening?
Voor mij klinkt het hetzelfde ahja het verschil tussen
Vraag het mensen van de biblebelt, "Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren"
Ook al wordt het een schare "die niemand tellen kan", de kans dat je onverzoend in de hel komt is bij hen vele malen groter dan dat je met God verzoend in de hemel komt. "Ga weg van Mij in de eeuwige duisternis want ik heb u niet gekend"
En zo zijn er denk ik nog wel meer bijbelteksten te vinden dat ook gelovigen er naast zullen grijpen.
Volgens henzelf terecht omdat ze in Adam gezondigd hebben en "derven de heerlijkheid Gods" maar hoe een God daarmee kan omgaan is voor mij onbegrijpelijk. "Souvereine wil" heet dat. "Jakob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat" en de dwaze maagden werden niet binnen gelaten, hard hoor.
Laatst gewijzigd door J-W op 28 jan 2023, 08:00, 4 keer totaal gewijzigd.
HJW

Bericht door HJW »

Dat_beloof_ik schreef: 28 jan 2023, 07:23 Ik heb moeite met het begrip Alverzoening. Wat is het verschil met verzoening?
Verzoening geldt dan alleen voor degenen die het offer van Jezus aanvaarden en daarmee het juiste geloof aanhangen.
Een beperkte groep dus.
Alverzoening betekent dat het uiteindelijk met iedereen goed komt.
Eurovoorbeeld: ik geef 30 cent uit of de hele Euro.
Dat_beloof_ik

HJW schreef: 28 jan 2023, 07:36
Verzoening geldt dan alleen voor degenen die het offer van Jezus aanvaarden en daarmee het juiste geloof aanhangen.
Een beperkte groep dus.
Alverzoening betekent dat het uiteindelijk met iedereen goed komt.
Eurovoorbeeld: ik geef 30 cent uit of de hele Euro.
Dank!
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Yours schreef: 27 jan 2023, 17:40 In elk geval heeft de kerk moverende redenen om het vanaf de kansel niet over de Alverzoening te hebben. Maar, buiten de klantenbinding om waar de kerken denkelijk inderdaad berekenend in staan, welke precies……? Wie kan/wil het er onderbouwd over hebben? Per slot van rekening staat het wel degelijk als Waarheid in de Bijbel.
Hi Yours,
Ik denk dat je niet alleen niet over de gelovige of de ongelovige etc. kan spreken maar ook niet dé kerk.

Ik heb hier een site van een kerk waar je preken kunt terugvinden. Et viola.. meerdere (vrij recente) preken over alverzoening. En hier eentje: https://waterpleinkerk.nl/wp-content/up ... -preek.pdf

"Maar ja, dat geldt voor gelovige mensen en hun kinderen. Maar hoe zit dat dan met dat gesprek tussen Ireen Wüst en Bert Maalderink? Nou, dat is het mooie van Romeinen 5. Daar gaat het in het tweede stuk over. Voor gelóvigen geldt wat staat in vers 11:
Maar vanaf vers 12 verbreedt Paulus zijn perspectief. Naar de toekomst en naar de hele mensheid. En ik word er zo hoopvol van, van wat hij hier schrijft...'

Daarom stuurt God zijn zoon. En diens leven, sterven en leven maakt dat de vloek die over de mensheid leek te liggen verbroken is. Jezus redt van de ondergang. En voor wie geldt dat, schrijft Paulus: dat geldt voor allen

"In onze tekst zie ik, dat God dat in de toekomst aan ieder mens gunt".
Laatst gewijzigd door Petra op 28 jan 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Messenger

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 27 jan 2023, 23:39
Messenger schreef: 27 jan 2023, 23:26
Vertel wat zijn die leugen, en vertel wat is de theologie van de ROK en hun leer,dat weet je niet dus oordeel niet!!!!!!
Het is zoveel dat ik niet precies weet waar te beginnen...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Het begrip Alverzoening is er volgens mij omdat als mensen het offer van Jezus door God aan de mensen weigeren te accepteren, dat ze dan naar de hel zouden gaan (in elk geval niet naar de hemel).

Dit is naar voor de mensen in de hemel die daardoor dierbaren in de hel hebben zitten.

De Alverzoening houdt volgens mij in dat God barmhartig iedereen uiteindelijk naar de hemel stuurt. God verzoent zich uiteindelijk dus met iedereen, ook met de anders of niet-gelovigen.
peda

Bericht door peda »

Inderdaad, alleen is het totaal onbekend hoe de procedure "" Alverzoening "" na de dood gaat verlopen. Volgens de Anglicaan Bonting is het ook na de dood nog volop mogelijk om je als God-afwijzer alsnog te bekeren. De bijbel zelf gaat helemaal niet in op het thema "" Alverzoening "" dus je moet het doen met interpretatie en zoals vaker opgemerkt is er interpretatie nagenoeg zo omvangrijk als de zandkorrels op het strand. Na-de-dood-excursies worden helaas door niemand op aarde georganiseerd.
Dat_beloof_ik

Messenger schreef: 28 jan 2023, 10:11
Het begrip Alverzoening is er volgens mij omdat als mensen het offer van Jezus door God aan de mensen weigeren te accepteren, dat ze dan naar de hel zouden gaan (in elk geval niet naar de hemel).

Dit is naar voor de mensen in de hemel die daardoor dierbaren in de hel hebben zitten.

De Alverzoening houdt volgens mij in dat God barmhartig iedereen uiteindelijk naar de hemel stuurt. God verzoent zich uiteindelijk dus met iedereen, ook met de anders of niet-gelovigen.
Feitelijk dus een term die is verzonnen door mensen van wie bekenden volgens de oorspronkelijke leer in de hel zouden belanden. En die daar dan niet mee konden leven en daar op deze manier een oplossing voor hebben gevonden.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 28 jan 2023, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 28 jan 2023, 12:06 Inderdaad, alleen is het totaal onbekend hoe de procedure "" Alverzoening "" na de dood gaat verlopen. Volgens de Anglicaan Bonting is het ook na de dood nog volop mogelijk om je als God-afwijzer alsnog te bekeren. De bijbel zelf gaat helemaal niet in op het thema "" Alverzoening "" dus je moet het doen met interpretatie en zoals vaker opgemerkt is er interpretatie nagenoeg zo omvangrijk als de zandkorrels op het strand. Na-de-dood-excursies worden helaas door niemand op aarde georganiseerd.
Of je gelooft in een God van echte liefde die nooit iets als een hel zou scheppen en iedereen tot de hemel toelaat.
Dat de bijbel die God niet beschrijft maakt alleen uit als je per se blijft vastklampen aan die bijbel.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Je moet wel in Jezus geloven als verlosser, anders gaat het feest niet door.
Tja...voor wat hoort wat... :geek:
Messenger

Bericht door Messenger »

callista schreef: 28 jan 2023, 12:44 Je moet wel in Jezus geloven als verlosser, anders gaat het feest niet door.
Tja...voor wat hoort wat... :geek:
Dat is een voorwaarde, en als die door God gesteld wordt is God geen echte pure liefde. Want echte pure liefde is onvoorwaardelijk, onbegrensd, oneindig en om niet. En evenmin is dan sprake van een vrije wil, omdat een voorwaarde is opgeworpen.
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef: 28 jan 2023, 12:43
peda schreef: 28 jan 2023, 12:06 Inderdaad, alleen is het totaal onbekend hoe de procedure "" Alverzoening "" na de dood gaat verlopen. Volgens de Anglicaan Bonting is het ook na de dood nog volop mogelijk om je als God-afwijzer alsnog te bekeren. De bijbel zelf gaat helemaal niet in op het thema "" Alverzoening "" dus je moet het doen met interpretatie en zoals vaker opgemerkt is er interpretatie nagenoeg zo omvangrijk als de zandkorrels op het strand. Na-de-dood-excursies worden helaas door niemand op aarde georganiseerd.
Of je gelooft in een God van echte liefde die nooit iets als een hel zou scheppen en iedereen tot de hemel toelaat.
Dat de bijbel die God niet beschrijft maakt alleen uit als je per se blijft vastklampen aan die bijbel.
Hallo Messenger,

Bij G G gaat het er in mijn optiek nu juist om verschillende verhalen ( premissen ) de revue te laten passeren en geen schifting te gaan maken naar verhalen die iemand persoonlijk niet leuk vindt om zulke verhalen vervolgens van het forum te kieperen. Het is heel simpel om verhalen te leveren die uitsluitend het paradijs op aarde beschrijven. Natuurlijk kan er een verhaal bedacht worden dat een Almachtig en Algoed godsbeeld mensen schept die ook Algoed zijn en Alplezierig onder paradijselijke omstandigheden zonder ziekte, kommer, kwel en biologische dood de aarde bevolken. Maar zo'n "' romantisch "' verhaal spoort niet met de werkelijkheid, dus wie gaat er nu zo'n schoon verhaal in de schijnwerper plaatsen. Dan volg ik liever de Leibniz filosofie dat het godsbeeld geen Volkomen aan God-gelijke wereld maakt, maar een zo goed mogelijke wereld, waar de mens geen robot is, maar met de eigen vrije menselijke wil het reilen en zeilen op de wereld beïnvloedt, dat spoort ten minste meer met de ( knoeiboel ) realiteit.
Plaats reactie