Mijn bijbels kloppen niet...

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Adinomis »

en niet alleen Joden :naughty: ... en ook niet alleJoden. Mensen kunnen blind zijn, terwijl ze veel zien.
Ik heb deze wijsheid van Joden:

Jesaja 43:8 Laat het volk dat blind is, al heeft het ogen,
en de doven, al hebben zij oren, uittrekken.

Johannes 9:39 En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.


de Jood Paulus: “Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 2 Kor. 3:14 ev
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Adinomis schreef: 20 apr 2023, 12:36 en niet alleen Joden :naughty: ... en ook niet alleJoden. Mensen kunnen blind zijn, terwijl ze veel zien.
Ik heb deze wijsheid van Joden:
Dan neem ik aan dat dat Messiaans belijdende joden zijn.
Nogal wat christenen zijn bezig de Joden te bekeren....
Een zinloze bezigheid volgens mij
Joden hebben hun eigen geloof...
Jesaja 43:8 Laat het volk dat blind is, al heeft het ogen,
en de doven, al hebben zij oren, uittrekken.

Johannes 9:39 En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.


de Jood Paulus: “Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 2 Kor. 3:14 ev
Dat zie ik als dogma's....en de Joden valselijk beschuldigen van een sluier voor hun ogen..
Op zich al een belediging, terwijl de Joden heel slim zijn en bovendien de Messias nog verwachten...

Nogmaals wordt Jezus nergens in de T'NaCH voorspeld....het meeste is het gevolg van een foutieve invulling van de teksten daar
In dat opzicht hebben diegenen die dat er wel in lezen m.i. een sluier voor hun ogen.. 8-)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Mart »

Adinomis schreef: 20 apr 2023, 10:56 Er bestaat een uitdrukking "Iedere vertaling is een verschraling". Het Hebreeuws heeft veel meer betekenissen van een bepaald woord. Om te geloven is het kennen van Hebreeuws geen absolute voorwaarde. Je ziet het aan de vele Joden die zo goed Hebreeuws kennen, maar toch niet 'zien' dat Jezus/Yeshua in de Tenach is geprofeteerd. Het heeft te maken met geestelijk blind daarvoor zijn, niet met kennis van het Hebreeuws. Als je geen Hebreeuws kunt lezen zijn er veel hulpmiddelen. Bijvoorbeeld: de gratis te downloaden Interlinear Scripture Analyzer. Ook de Strong website https://biblehub.com/strongs.htm kan heel goed van dienst zijn.

Zie ook dit artikel uit de Jaïr website: https://www.jair-bijbelstudies.nl/bijbe ... -aangetast
Religieuze joden (zoals eens ikzelf) lezen geen vertaling, maar lezen de T'NaCH in het Hebreeuws en Aramees. We weten wat er staat en het is zonneklaar dat Jezus niet de gezalfde leider uit 'achariet haJamiem is, aangezien er expliciet in de T'NaCH staat vermeld wat deze zal doen. Toen een gedeelte van de joden andere goden aanbad, werd het volk in ballingschap gebracht: ze werden door Jesaja blind en doof beschouwd. Maar dat heeft niets met Mohammed of Jezus te maken -- die herrieschopper is m.i. terecht overgeleverd. Sterker, Jezus als God beschouwen is eveneens afgoderij.
Mensen kunnen blind zijn, terwijl ze veel zien.
Klopt. Zoals christenen die Jezus als God beschouwen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Balthasar »

Adinomis schreef: 20 apr 2023, 10:56 Er bestaat een uitdrukking "Iedere vertaling is een verschraling". Het Hebreeuws heeft veel meer betekenissen van een bepaald woord. ...
Dat is een fabeltje. Het Hebreeuws is een gewone taal.