Rode pil of blauwe pil?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

In de film The Matrix krijgt NEO de keuze tussen het innemen van een rode pil en een blauwe pil.
Neemt hij de rode pil, dan ontwaakt hij in een wereld zoals die werkelijk is en neemt hij de blauwe pil dan ontwaakt hij in de kunstmatige wereld zoals hij die altijd heeft gekend.

https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4

Wat nu als jij de vraag krijgt te kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil, wanneer de blauwe pil je 10 miljoen euro oplevert en de rode pil je terugbrengt naar de leeftijd van 6 jaar met behoud van de kennis die je nu hebt op je huidige volwassen leeftijd?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 12:34 In de film The Matrix krijgt NEO de keuze tussen het innemen van een rode pil en een blauwe pil.
Neemt hij de rode pil, dan ontwaakt hij in een wereld zoals die werkelijk is en neemt hij de blauwe pil dan ontwaakt hij in de kunstmatige wereld zoals hij die altijd heeft gekend.

https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4

Wat nu als jij de vraag krijgt te kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil, wanneer de blauwe pil je 10 miljoen euro oplevert en de rode pil je terugbrengt naar de leeftijd van 6 jaar met behoud van de kennis die je nu hebt op je huidige volwassen leeftijd?
Je wilt geen 6 jaar zijn men de kennis die je nu hebt.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Robert Frans »

Mooi die tien miljoen euro pakken en daarvan leven.

Het lijkt me erg frustrerend om te weten wat ik weet, maar er niets mee te kunnen doen, omdat ik dan immers nog een kind ben. Ik kan dan nog niet op mijzelf wonen, niet het werk doen wat ik nu doe, niet stemmen, geen normale vriendschappen met volwassenen aangaan, niet zelfstandig mijn financiën beheren, niet op het koor, noem maar op. Sterker nog: ik moet zelfs fulltime naar school en me daar zitten vervelen in de klas, omdat ik immers alles al weet, terwijl ik waarschijnlijk dan weer met pesterijen te maken krijg. Terwijl ik weer niet intelligent genoeg ben om naar een school voor hoogbegaafden te gaan...

Maar misschien hoeft dat laatste niet, misschien ziet de omgeving dat ik een volwassene ben in een te jong lichaam, zodat ik een paar volwassen dingen alsnog zelf kan doen en niet naar school hoef. Maar dan nog verlopen activiteiten als koken of boodschappen doen een stuk moeizamer als ik nog maar zo klein ben. Ik kan immers niet meer overal bij, de motoriek is nog niet helemaal ontwikkeld en ik kijk letterlijk tegen iedereen op. Ik heb dan een aangepaste omgeving nodig om min of meer normaal te kunnen blijven functioneren.

Dus nee, voor mij is dat een wel heel eenvoudige keuze.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Bonjour »

Och even teruggaan in de tijd en dan patenten deponeren op outlook, zoekmachines, whatsapp etc. Daar heb ik de schooltijd wel voor over. Dan is er nog een vrouw die ik wel een paar jaar eerder had willen ontmoeten.

Ik zie wel mogelijkheden. Ik had ook kunnen voorkomen dat mijn moeder veel te jong was overleden. Dat is me ook wel wat waard.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 14:49 Mooi die tien miljoen euro pakken en daarvan leven.

Het lijkt me erg frustrerend om te weten wat ik weet, maar er niets mee te kunnen doen, omdat ik dan immers nog een kind ben. ...
Helemaal mee eens. Ook nog in een lichaam wat nog niet kan wat je nu allemaal weet. Het is een soort van doorbreken van een ontwikkeling die volgens een natuurlijke weg verloopt. Alles raakt dan in de war.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:08 Och even teruggaan in de tijd en dan patenten deponeren op outlook, zoekmachines, whatsapp etc. Daar heb ik de schooltijd wel voor over. Dan is er nog een vrouw die ik wel een paar jaar eerder had willen ontmoeten.

Ik zie wel mogelijkheden. Ik had ook kunnen voorkomen dat mijn moeder veel te jong was overleden. Dat is me ook wel wat waard.
Als zesjarige?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:12Als zesjarige?
Ik ging ervan uit dat je je leven overnieuw kon doen vanaf 6 jaar. Dan had ik toch wel wat andere keuzes gemaakt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Leon »

De blauwe pil in de film biedt psychische veiligheid, de rode pil biedt waarheid. Ik denk dat het opgeven van psychische veiligheid alleen nodig is als je in conflict komt met jouw omgeving. Weer 6 jaar zijn is evenzogoed alleen iets wat je doet om fouten ongedaan te maken, als je spijt hebt.
10 miljoen is dan een schijnwaarheid dat je het dan goed hebt.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:14
Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:12Als zesjarige?
Ik ging ervan uit dat je je leven overnieuw kon doen vanaf 6 jaar. Dan had ik toch wel wat andere keuzes gemaakt.
Ik heb het geïnterpreteerd dat je nu als zesjarige verder gaat.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:08 Och even teruggaan in de tijd en dan patenten deponeren op outlook, zoekmachines, whatsapp etc. Daar heb ik de schooltijd wel voor over. Dan is er nog een vrouw die ik wel een paar jaar eerder had willen ontmoeten.

Ik zie wel mogelijkheden. Ik had ook kunnen voorkomen dat mijn moeder veel te jong was overleden. Dat is me ook wel wat waard.
Ach waarde @Bonjour Pa en Ma kan je niet lang genoeg hebben ik had top ouders in alle opzichten,mag toch hopen jij ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Bonjour »

Snelheid schreef: 13 mei 2023, 17:24 Ach waarde @Bonjour Pa en Ma kan je niet lang genoeg hebben ik had top ouders in alle opzichten,mag toch hopen jij ook.
Mijn vader wou niet met mijn moeder trouwen toen ze zei dat ze zwanger was. Ze is alleen overleden toen ze 60 was. Ik net 21. Als ik thuis was geweest had ik met de kennis van nu de ambulance kunnen bellen.
Een tante overkwam hetzelfde. Zij was wel getrouwd en haar man heeft dus wel de ambulance gebeld en zij heeft het overleefd.

Niet iedereen heeft dezelfde mazzel.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:36
Snelheid schreef: 13 mei 2023, 17:24 Ach waarde @Bonjour Pa en Ma kan je niet lang genoeg hebben ik had top ouders in alle opzichten,mag toch hopen jij ook.
Mijn vader wou niet met mijn moeder trouwen toen ze zei dat ze zwanger was. Ze is alleen overleden toen ze 60 was. Ik net 21. Als ik thuis was geweest had ik met de kennis van nu de ambulance kunnen bellen.
Een tante overkwam hetzelfde. Zij was wel getrouwd en haar man heeft dus wel de ambulance gebeld en zij heeft het overleefd.

Niet iedereen heeft dezelfde mazzel.
Klopt man ;het leven is som heel weerbarstig maar blijf de warme herinneringen aan je Ma koesteren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Robert Frans »

Er blijkt toch wat verwarring te zijn over wat die zesjaar-optie nu precies behelst. Ik interpreteerde het dat je in deze tijd veranderd in een zesjarig kind, maar anderen weer dat je terugreist in de tijd naar toen je nog zes jaar was. Misschien goed als de topicstarter daar meer duidelijkheid in schept?
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 17:54 Er blijkt toch wat verwarring te zijn over wat die zesjaar-optie nu precies behelst. Ik interpreteerde het dat je in deze tijd veranderd in een zesjarig kind, maar anderen weer dat je terugreist in de tijd naar toen je nog zes jaar was. Misschien goed als de topicstarter daar meer duidelijkheid in schept?
Niks geen verwarring jij zou is een pilletje moeten nemen een blauw/zwarte blijf je al zo 24 uur vrolijk zou goed voor je zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 13 mei 2023, 12:43
Messenger schreef: 13 mei 2023, 12:34 In de film The Matrix krijgt NEO de keuze tussen het innemen van een rode pil en een blauwe pil.
Neemt hij de rode pil, dan ontwaakt hij in een wereld zoals die werkelijk is en neemt hij de blauwe pil dan ontwaakt hij in de kunstmatige wereld zoals hij die altijd heeft gekend.

https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4

Wat nu als jij de vraag krijgt te kiezen tussen de rode pil en de blauwe pil, wanneer de blauwe pil je 10 miljoen euro oplevert en de rode pil je terugbrengt naar de leeftijd van 6 jaar met behoud van de kennis die je nu hebt op je huidige volwassen leeftijd?
Je wilt geen 6 jaar zijn men de kennis die je nu hebt.
Kies je dan de blauwe pil?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 14:49 Mooi die tien miljoen euro pakken en daarvan leven.

Het lijkt me erg frustrerend om te weten wat ik weet, maar er niets mee te kunnen doen, omdat ik dan immers nog een kind ben.
Niet zomaar een kind, want je hebt zeer veel kennis en wijsheid alsmede levenservaring opgedaan. Je keert weer terug in het lichaam van een zesjarige en ik denk dat je dan veel kunt doen.
Robert Frans schreef: Ik kan dan nog niet op mijzelf wonen, niet het werk doen wat ik nu doe, niet stemmen, geen normale vriendschappen met volwassenen aangaan, niet zelfstandig mijn financiën beheren, niet op het koor, noem maar op. Sterker nog: ik moet zelfs fulltime naar school en me daar zitten vervelen in de klas, omdat ik immers alles al weet, terwijl ik waarschijnlijk dan weer met pesterijen te maken krijg. Terwijl ik weer niet intelligent genoeg ben om naar een school voor hoogbegaafden te gaan...
Ik denk juist dat men je wel als hoogbegaafd zou zien, als een 'wonderkind'. En ik denk dat als je alles al weet in de klas dat je dan vervroegd een universitaire studie mag beginnen. En je hebt misschien na zoveel levenservaring een beter idee van wat je zou willen doen.
Robert Frans schreef: Maar misschien hoeft dat laatste niet, misschien ziet de omgeving dat ik een volwassene ben in een te jong lichaam, zodat ik een paar volwassen dingen alsnog zelf kan doen en niet naar school hoef. Maar dan nog verlopen activiteiten als koken of boodschappen doen een stuk moeizamer als ik nog maar zo klein ben. Ik kan immers niet meer overal bij, de motoriek is nog niet helemaal ontwikkeld en ik kijk letterlijk tegen iedereen op. Ik heb dan een aangepaste omgeving nodig om min of meer normaal te kunnen blijven functioneren.
Misschien wil je fysiek beter voor jezelf zorgen en een atletisch lichaam ontwikkelen. Dat zou zeker een van mijn doelen zijn, en vooral niet beginnen aan tabak en alcohol. En als kleine boodschapper zal er wel een winkelmedewerker zijn of een klant die de hoogte schappen voor je kan pakken. En een keukenblad is soms in hoogte verstelbaar.
Voordeel van een heleboel levenservaring voor een persoon van 6 jaar is misschien dat je volwassenen kunt overtuigen van keuzes die ze liever wel of niet gaan maken. Als een soort orakel heb je van alles in je leven zien gebeuren en geef je zeer goede raad denk ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:08 Och even teruggaan in de tijd en dan patenten deponeren op outlook, zoekmachines, whatsapp etc. Daar heb ik de schooltijd wel voor over. Dan is er nog een vrouw die ik wel een paar jaar eerder had willen ontmoeten.

Ik zie wel mogelijkheden. Ik had ook kunnen voorkomen dat mijn moeder veel te jong was overleden. Dat is me ook wel wat waard.
Dat lijkt me meer waard dan 10 miljoen euro.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:10
Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 14:49 Mooi die tien miljoen euro pakken en daarvan leven.

Het lijkt me erg frustrerend om te weten wat ik weet, maar er niets mee te kunnen doen, omdat ik dan immers nog een kind ben. ...
Helemaal mee eens. Ook nog in een lichaam wat nog niet kan wat je nu allemaal weet. Het is een soort van doorbreken van een ontwikkeling die volgens een natuurlijke weg verloopt. Alles raakt dan in de war.
Maar als je herinnering hebt aan een volwassen (vorig leven) kun je makkelijker anticiperen op de rest van het leven voor jezelf en deze planeet. De geschiedenis herschrijven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 13 mei 2023, 17:14
Mullog schreef: 13 mei 2023, 17:12Als zesjarige?
Ik ging ervan uit dat je je leven overnieuw kon doen vanaf 6 jaar. Dan had ik toch wel wat andere keuzes gemaakt.
Zo bedoelde ik het ook. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 13 mei 2023, 17:15 De blauwe pil in de film biedt psychische veiligheid, de rode pil biedt waarheid. Ik denk dat het opgeven van psychische veiligheid alleen nodig is als je in conflict komt met jouw omgeving. Weer 6 jaar zijn is evenzogoed alleen iets wat je doet om fouten ongedaan te maken, als je spijt hebt.
10 miljoen is dan een schijnwaarheid dat je het dan goed hebt.
Je hoeft niet zozeer spijt te hebben maar je kan zien hoe het anders had kunnen lopen.
En geld heeft geen waarde zonder goede gezondheid.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 17:54 Er blijkt toch wat verwarring te zijn over wat die zesjaar-optie nu precies behelst. Ik interpreteerde het dat je in deze tijd veranderd in een zesjarig kind, maar anderen weer dat je terugreist in de tijd naar toen je nog zes jaar was. Misschien goed als de topicstarter daar meer duidelijkheid in schept?
Je kunt het op beide manieren bekijken. Maar ik dacht aan terugreizen in de tijd. Het zelfde leven nog een keer ervaren, met andere keuzes.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:21 Niet zomaar een kind, want je hebt zeer veel kennis en wijsheid alsmede levenservaring opgedaan. Je keert weer terug in het lichaam van een zesjarige en ik denk dat je dan veel kunt doen.
[...]
Ik denk juist dat men je wel als hoogbegaafd zou zien, als een 'wonderkind'. En ik denk dat als je alles al weet in de klas dat je dan vervroegd een universitaire studie mag beginnen. En je hebt misschien na zoveel levenservaring een beter idee van wat je zou willen doen.
[...]
Misschien wil je fysiek beter voor jezelf zorgen en een atletisch lichaam ontwikkelen. Dat zou zeker een van mijn doelen zijn, en vooral niet beginnen aan tabak en alcohol. En als kleine boodschapper zal er wel een winkelmedewerker zijn of een klant die de hoogte schappen voor je kan pakken. En een keukenblad is soms in hoogte verstelbaar.
Voordeel van een heleboel levenservaring voor een persoon van 6 jaar is misschien dat je volwassenen kunt overtuigen van keuzes die ze liever wel of niet gaan maken. Als een soort orakel heb je van alles in je leven zien gebeuren en geef je zeer goede raad denk ik.
Volgens jou krijg ik dus ook meteen een universitair denkniveau bij dat lichaam. Toe maar, het wordt steeds mooier zo. ;) Het lijkt mij echter niet handig om mij naar een universiteit te sturen vanwege mijn wonderlijke kennis, omdat universitair studeren echt iets heel anders is dan enkel opvallend veel kennis en levenservaring hebben. Hoogbegaafde kinderen zijn niet zozeer hoogbegaafd omdat zij heel veel weten, maar omdat zij veel gemakkelijker veel kennis efficiënt op kunnen nemen en analyseren, verbanden kunnen leggen, noem maar op.
Sowieso zit ik er niet op te wachten om weer kind te worden. Met die tien miljoen kan ik financieel onafhankelijk en dus ook iets vrijer leven en kan ik rustig ouder worden en hopelijk een beetje een nette dood sterven. Als kind kende ik mijn beperkingen, nu ken ik mijn beperkingen, en ik zie niet in hoe die beperkingen ineens als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen met een zesjarig lichaam.

Je kunt je ook afvragen of het biologisch wel mogelijk is om zoveel kennis en ervaring in kinderhersentjes te stoppen. Kinderen die door een traumatische jeugd heel snel volwassen worden, hebben daar echt flink last van en zijn voor het leven getekend. En hoogbegaafde kinderen hebben vaak ook begeleiding nodig in het omgaan ermee.
Het brein is niet zomaar een losstaand onderdeel van het lichaam, maar is er intrinsiek mee verbonden, stuurt je ontwikkeling aan, noem maar op. Goed, dit is natuurlijk maar een hypothese, maar met het oog op het realisme dat hier wel nagestreeft lijkt te worden, zul je dit mijns inziens ook in overweging moeten nemen.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:32
Robert Frans schreef: 13 mei 2023, 17:54 Er blijkt toch wat verwarring te zijn over wat die zesjaar-optie nu precies behelst. Ik interpreteerde het dat je in deze tijd veranderd in een zesjarig kind, maar anderen weer dat je terugreist in de tijd naar toen je nog zes jaar was. Misschien goed als de topicstarter daar meer duidelijkheid in schept?
Je kunt het op beide manieren bekijken. Maar ik dacht aan terugreizen in de tijd. Het zelfde leven nog een keer ervaren, met andere keuzes.
Het terug reizen in de tijd is wel leuk zelf was ik in 14 76 tjoGne op een groot paard en met een groot zwaard vechten tegen de andere ridders was leuk maar na afloop was er geen bier en bitterballen vond het ineens niet meer leuk,toen maar weer terug naar nu nu vandaag ...........heerlijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 13 mei 2023, 21:29
Leon schreef: 13 mei 2023, 17:15 De blauwe pil in de film biedt psychische veiligheid, de rode pil biedt waarheid. Ik denk dat het opgeven van psychische veiligheid alleen nodig is als je in conflict komt met jouw omgeving. Weer 6 jaar zijn is evenzogoed alleen iets wat je doet om fouten ongedaan te maken, als je spijt hebt.
10 miljoen is dan een schijnwaarheid dat je het dan goed hebt.
Je hoeft niet zozeer spijt te hebben maar je kan zien hoe het anders had kunnen lopen.
En geld heeft geen waarde zonder goede gezondheid.
Op die manier lijkt de rode pil beter. Maar op dit moment in mijn leven zou ik eerder voor de blauwe pil, psychische veiligheid, kiezen. Zelfs zonder de 10 miljoen. Het idee om je leven weer helemaal over te moeten doen, met alle ups en downs, daar ben ik nu te levensmoe voor. Ik zie het eerder als beperking om dan mijn kennis te hebben, want dat brengt die levensmoeheid met zich mee. Zes jaar oud en levensmoe lijkt me geen goede combinatie.

En rijkdom en zelfdestructieve neigingen lijkt me ook niet goed. Dus misschien maar helemaal geen pil. En gewoon mijn eigen tobberige leventje tot de man met de zeis langskomt.
[uit principe ben ik voor principes]
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Rode pil of blauwe pil?

Bericht door Bonjour »

Je kan hetzelfde leven niet opnieuw doen, met de kennis die je in dit leven erbij gekregen hebt. Het belangrijke is dat je in je jeugd een aantal keuzes anders kan maken omdat je weet hoe die later uitgewerkt hebben. Je komt niet uit op dezelfde opleiding, partner etc.
Het moeilijkste is je kennis verborgen te houden zonder voor een freak uitgemaakt te worden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.