Geesten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 12:17
Messenger schreef: 26 mei 2023, 09:05 Ik geloof niks van spookvideo's. Volgens mij is het allemaal gespeeld en trucage.
Er zijn inmiddels zo'n tien series. Met elk vele tientallen afleveringen. En heel vaak bij mensen thuis, die gevraagd hebben of het team kon langskomen. Of beheerders van gebouwen. En al die mensen en beheerders zouden uitstekende toneelspelers zijn, die een toneelstukje opvoeren. En omdat de huizen in beeld komen zou geen van de buren of buurtbewoners aan de bel trekken, bijvoorbeeld op sociale media, om te melden dat in dat huis in het echt andere mensen wonen, maar dat de zogenaamde bewoners worden gespeeld door toneelspelers. En de medewerkers van het team, die vaak bekende mediums zijn, of parapsychologen, of bekende tv-persoonlijkheden, zijn feitelijk ook allemaal toneelspelers.
Misschien geloven die mensen oprecht dat hun huis bezeten is of iets dergelijks. Maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is.

Wat ik mij van ik meen Ghost Hunters international, of zoiets, herinner, is dat er vooral een sfeertje gecreëerd werd waarin met een hoop poespas de suggestie van bovennatuurlijke aanwezigheid werd gesuggereerd. Ik weet niet of het bij jouw programma' s ook zo is maar met film en TV kun je van alles in elkaar trukken. Ik vind je op dat soort programma ' s baseren uiterst twijfelachtig.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 26 mei 2023, 12:24
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 12:17
Er zijn inmiddels zo'n tien series. Met elk vele tientallen afleveringen. En heel vaak bij mensen thuis, die gevraagd hebben of het team kon langskomen. Of beheerders van gebouwen. En al die mensen en beheerders zouden uitstekende toneelspelers zijn, die een toneelstukje opvoeren. En omdat de huizen in beeld komen zou geen van de buren of buurtbewoners aan de bel trekken, bijvoorbeeld op sociale media, om te melden dat in dat huis in het echt andere mensen wonen, maar dat de zogenaamde bewoners worden gespeeld door toneelspelers. En de medewerkers van het team, die vaak bekende mediums zijn, of parapsychologen, of bekende tv-persoonlijkheden, zijn feitelijk ook allemaal toneelspelers.
Misschien geloven die mensen oprecht dat hun huis bezeten is of iets dergelijks. Maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is.

Wat ik mij van ik meen Ghost Hunters international, of zoiets, herinner, is dat er vooral een sfeertje gecreëerd werd waarin met een hoop poespas de suggestie van bovennatuurlijke aanwezigheid werd gesuggereerd. Ik weet niet of het bij jouw programma' s ook zo is maar met film en TV kun je van alles in elkaar trukken. Ik vind je op dat soort programma ' s baseren uiterst twijfelachtig.
Dat zijn ook de programma's waar ik niet graag naar kijk. Al zijn ze nu niet meer op de tv. En, zoals gezegd, Ghost Adventures is beslist betrapt op bedrog. Maar er moet natuurlijk een leuk programma van worden gemaakt.
Overigens kon Ghost Hunters International in het spookhuis te Huissen, toen van Johan Vlemmix, helemaal niets ontdekken. Tot grote teleurstelling van Johan. Dus het is niet zo dat er altijd wat gebeurt.
Alhoewel het wel zo is dat Emile Rattelband dat huis ooit verkocht heeft, omdat zijn vrouw niet meer tegen het nachtelijk lawaai kon.
Maar goed, ik heb inmiddels zelf aardig wat mensen gesproken die zeer expliciete spookverschijnselen hebben meegemaakt. Waarbij je beslist niet ten onrechte kon denken dat er iets aan de hand was. Zo expliciet waren die verschijnselen. Waaronder sommigen die voordien sceptisch waren en er beslist niet in geloofden.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

Ik ben best bereid om in de verhalen-wereld van de geestelijke wezens te treden. Maar wat is er inmiddels ""concreet"' bekend over deze geestelijke wereld?
Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Joden, christenen, islamisten, theosofen, de bonte stoet van esoterici, etc, etc, een ieder heeft bij mijn weten eigen invullingen over de hier bedoelde "" geestes-wereld "".
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Inktvlam »

Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

peda schreef: 26 mei 2023, 13:36 Ik ben best bereid om in de verhalen-wereld van de geestelijke wezens te treden. Maar wat is er inmiddels ""concreet"' bekend over deze geestelijke wereld?
Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Als je het mij vraagt valt onder "geestelijke wezens" onder andere:
- Zielen van de overledenen
- Engelen
- Duivels (Satan)
- Djinn

Zielen van de overledenen zijn te vinden in de Barzaqh waar de ondervraging en vereffening plaatsvindt. die komen daar niet weg en zullen dus geen contact zoeken met de levenden.

De engelen zijn overal en zoeken ook geen contact met de mensen op. Vallende engelen bestaan niet, omdat een engel niet de capaciteit heeft om ongehoorzaam te zijn. Dat ligt niet in hun vermogen.

de Djinns en de duivels zijn de enige wezens die echt de mogelijkheid hebben direct met ons interactie te hebben. Ook zij zijn echt overal.
Het is voor hen streng verboden, maar het komt voor dat ze dat toch doen. Daarbij zijn het eigenlijk uitsluitend de slechte djinns die met ons in contact komen en om die reden is het zeer gevaarlijk.

Advies is om nooit contact te zoeken met die wezens. Zelfs niet voor de lol geesten oproepen of met een ouija bord spelen...
Niet dat zo'n massageproduceerd ding van Amazon.com echt werkt, maar omdat als je ermee speelt trek je de aandacht van die wezens en het kan zo voorkomen dat er eentje "voor de lol" erop reageert.

Samengevat:
Geestelijke wezens zijn er heel veel. in feite ben je nooit alleen en wordt je altijd gezien van iets of iemand.
Echter de enige wezens die het vermogen hebben met ons in contact te komen en die dat sporadisch ook daadwerkelijk doen zijn de djinns en duivels.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

peda schreef: 26 mei 2023, 13:36 Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Joden, christenen, islamisten, theosofen, de bonte stoet van esoterici, etc, etc, een ieder heeft bij mijn weten eigen invullingen over de hier bedoelde "" geestes-wereld "".
Ja er is een duidelijke consensus tussen de djinns en de mens die hen "onder controle" heeft, wat zeer nadelig is voor die persoon.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

umit schreef: 26 mei 2023, 14:23
peda schreef: 26 mei 2023, 13:36 Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Joden, christenen, islamisten, theosofen, de bonte stoet van esoterici, etc, etc, een ieder heeft bij mijn weten eigen invullingen over de hier bedoelde "" geestes-wereld "".
Ja er is een duidelijke consensus tussen de djinns en de mens die hen "onder controle" heeft, wat zeer nadelig is voor die persoon.
Dit is niet de consensus die ik op het oog heb. In de koran is satan geen gevallen engel, want engelen kunnen in de koran-visie niet "' vallen "' ( engelen hebben geen eigen wil ) , maar een door God geschapen djinn met eigen wil, die vervolgens de weg is kwijt geraakt.
Volgens jou wordt de "' geestes-wereld "' niet bevolkt door overleden mensen, een eigen visie, waar ik naar wijs bij mijn "" consensus-verhaal "". In mijn optiek bestaat er over de "' geestes-wereld "" geen consensus tussen de volgers daarvan. Maar goede argumenten voor consensus ( grootste gemene deler ) neem ik serieus in beoordeling.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2023, 13:36 Ik ben best bereid om in de verhalen-wereld van de geestelijke wezens te treden. Maar wat is er inmiddels ""concreet"' bekend over deze geestelijke wereld?
Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Joden, christenen, islamisten, theosofen, de bonte stoet van esoterici, etc, etc, een ieder heeft bij mijn weten eigen invullingen over de hier bedoelde "" geestes-wereld "".
Je moet ook niet bij de geloven en gelovigen zijn voor informatie hierover.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 14:45
peda schreef: 26 mei 2023, 13:36 Ik ben best bereid om in de verhalen-wereld van de geestelijke wezens te treden. Maar wat is er inmiddels ""concreet"' bekend over deze geestelijke wereld?
Is het de wereld van overleden mensen, is het de wereld van gevallen engelen ( demonen ), is het de wereld van beiden? Is er sprake van consensus rond de geestelijke wereld onder de mediums.
Joden, christenen, islamisten, theosofen, de bonte stoet van esoterici, etc, etc, een ieder heeft bij mijn weten eigen invullingen over de hier bedoelde "" geestes-wereld "".
Je moet ook niet bij de geloven en gelovigen zijn voor informatie hierover.
Zolderworm, het punt is wel dat er geen consensus is, maar er is sprake van vele volstrekt naast elkaar staande opvattingen over de invulling van hetzelfde onderwerp. Dat maakt het vruchtbare praten over de "' geestes-wereld "' bij voorbaat al zeer moeilijk. Wanneer de mediums onder elkaar het volledig oneens zijn over de Identiteit van de geestes-wezens, hoe kom je dan tot een vruchtbaar gesprek ?
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

voor de geinteresseerden heb ik hier een video over djinns die het redelijk goed uitlegt:
https://www.youtube.com/watch?v=oLPooLHkbT8
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2023, 15:02
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 14:45
Je moet ook niet bij de geloven en gelovigen zijn voor informatie hierover.
Zolderworm, het punt is wel dat er geen consensus is, maar er is sprake van vele volstrekt naast elkaar staande opvattingen over de invulling van hetzelfde onderwerp. Dat maakt het vruchtbare praten over de "' geestes-wereld "' bij voorbaat al zeer moeilijk. Wanneer de mediums onder elkaar het volledig oneens zijn over de Identiteit van de geestes-wezens, hoe kom je dan tot een vruchtbaar gesprek ?
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 15:22
peda schreef: 26 mei 2023, 15:02

Zolderworm, het punt is wel dat er geen consensus is, maar er is sprake van vele volstrekt naast elkaar staande opvattingen over de invulling van hetzelfde onderwerp. Dat maakt het vruchtbare praten over de "' geestes-wereld "' bij voorbaat al zeer moeilijk. Wanneer de mediums onder elkaar het volledig oneens zijn over de Identiteit van de geestes-wezens, hoe kom je dan tot een vruchtbaar gesprek ?
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Interessante these.
De praktijk deskundigen ( mediums ) weten het beter als de theoretici ( religie gelovigen ).
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2023, 15:25
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 15:22
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Interessante these.
De praktijk deskundigen ( mediums ) weten het beter als de theoretici ( religie gelovigen ).
Dat is meestal zo bij verschillende dingen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

umit schreef: 26 mei 2023, 09:37
Messenger schreef: 26 mei 2023, 09:05 Ik geloof niks van spookvideo's. Volgens mij is het allemaal gespeeld en trucage.
Ik ook niet echt. Voor djinns is het een absoluut groot misdrijf om voor de mensen te verschijnen. Laat staan dat je ze ook nog vastlegt op video wat getoond kan worden aan de wereld. Dat zou een djinn te allen tijde willen vermijden.

Maar nu rijst bij mij de vraag:
Geloof jij wel in spoken, demonen of andere onzichtbare entiteiten dan? of geloof je daar helemaal niet in?
En waarom wel of niet?
Geesten zonder stoffelijk lichaam geloof ik wel in, maar niet op de spookachtige manier. Poltergeist is iets van horrorfilms denk ik.
In demonen geloof ik niet, als je gestorven bent word je naar mijn idee omgeven door wezens van licht die je begeleiden naar de hemel. Alle negativiteit verdwijnt dan, ook omdat het bewustzijn wordt verruimd.

Wel heb ik een keer ervaren dat ik in bed werd vastgegrepen toen ik op de grens van waken/slapen zat. In eerste instantie even een schrik, maar ik was in de stemming voor een avontuurtje ;) maar de lol was er voor die geest meteen van af denk ik.

Later dacht ik dat het een zogenaamde pseudohallucinatie is geweest.
https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie. ... lucinaties
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 26 mei 2023, 15:44
umit schreef: 26 mei 2023, 09:37
Ik ook niet echt. Voor djinns is het een absoluut groot misdrijf om voor de mensen te verschijnen. Laat staan dat je ze ook nog vastlegt op video wat getoond kan worden aan de wereld. Dat zou een djinn te allen tijde willen vermijden.

Maar nu rijst bij mij de vraag:
Geloof jij wel in spoken, demonen of andere onzichtbare entiteiten dan? of geloof je daar helemaal niet in?
En waarom wel of niet?
Geesten zonder stoffelijk lichaam geloof ik wel in, maar niet op de spookachtige manier. Poltergeist is iets van horrorfilms denk ik.
In demonen geloof ik niet, als je gestorven bent word je naar mijn idee omgeven door wezens van licht die je begeleiden naar de hemel. Alle negativiteit verdwijnt dan, ook omdat het bewustzijn wordt verruimd.

Wel heb ik een keer ervaren dat ik in bed werd vastgegrepen toen ik op de grens van waken/slapen zat. In eerste instantie even een schrik, maar ik was in de stemming voor een avontuurtje ;) maar de lol was er voor die geest meteen van af denk ik.

Later dacht ik dat het een zogenaamde pseudohallucinatie is geweest.
https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie. ... lucinaties
Het was waarschijnlijk slaapparalyse. Een klopgeest heb ik zelf meegemaakt, omdat mijn zus gedurende een periode last had van klopgeestactiviteiten. Niet zozeer een Poltergeist, maar wel klopgeesten. Al werden soms voorwerpen verplaatst. En vloog bijna elke nacht het hor uit het bovenraam. Toen mijn zus bij ons was, was er ook een klopgeest.
Voorts vertelde iemand mij dat hij een huis in Engeland had gehuurd waar er elke nacht klopgeestactiviteiten waren. Hij sprak met de geest af elkaar de volgende dag te ontmoeten bij een standbeeld langs de boulevard. De volgende dag, het was snikheet, zag hij daar een vrouw en een kind staan, die dikke zwarte kleding droegen. HIj was te verbaasd om iets te zeggen, voordat ze verdwenen. Daarna waren er geen klopgeest-activiteiten meer.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5808
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 15:22
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Ik denk dat hier vooral zou kunnen gelden: u geschiedde naar uw geloof.
Geloof je dat er geesten zijn die je huis bezitten, dan zullen ze er ook zijn.
Geloof je er niet in, dan zullen ze er niet zijn.
De kracht van gedachten moet denk ik niet onderschat worden.

Zelfde met religie: geloof je in een duivel, dan zal die er zijn.
Vraag is natuurlijk wel hoever dat gaat......
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 28 mei 2023, 09:05
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 15:22
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Ik denk dat hier vooral zou kunnen gelden: u geschiedde naar uw geloof.
Geloof je dat er geesten zijn die je huis bezitten, dan zullen ze er ook zijn.
Geloof je er niet in, dan zullen ze er niet zijn.
De kracht van gedachten moet denk ik niet onderschat worden.

Zelfde met religie: geloof je in een duivel, dan zal die er zijn.
Vraag is natuurlijk wel hoever dat gaat......
Ik heb mensen gesproken die spookverschijnselen hebben ervaren, die zeiden voordien er beslist niet in geloofd te hebben. Sterker nog: ik heb ooit iemand gesproken die mij vertelde er beslist niet in te geloven en die me later opbelde om me te vertellen dat ze een spookverschijnsel had waargenomen, zelfs een volledige verschijning. Van een meisje. Dit omdat ze deelnam aan een sceance daar. Ze hadden haar gevraagd mee te doen. Zij was de beheerder van een kasteel. Ze vroeg me wel het niet aan anderen te vertellen. En zeker niet aan de media. Ik had toen wel eens een interview vanwege een boek dat ik had geschreven over dit soort dingen.
Wel is het zo dat de eigen geest soms inhoud kan geven aan de waarneming of de waarneming kan aanpassen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 28 mei 2023, 09:05
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 15:22
De mediums zijn het meestal wel eens. De uittreders ook. Zo ook de spoken-onderzoekers. Alleen de religies niet.
Ik denk dat hier vooral zou kunnen gelden: u geschiedde naar uw geloof.
Geloof je dat er geesten zijn die je huis bezitten, dan zullen ze er ook zijn.
Geloof je er niet in, dan zullen ze er niet zijn.
De kracht van gedachten moet denk ik niet onderschat worden.

Zelfde met religie: geloof je in een duivel, dan zal die er zijn.
Vraag is natuurlijk wel hoever dat gaat......
Ik denk ook dat de eigen verbeelding ervaringen kan produceren waarbij het lijkt alsof er geesten zijn. Gedachten zijn zeer creatief en kunnen ook zeer beangstigend zijn. Dat kan versterkt worden door bijvoorbeeld paddo's te nemen met een hallucinerende werking die door de eigen verbeelding het effect uitermate realistisch maken.

Ik schrok eens wakker van zingende heksen (onheilspellend gezang leek het) en ik zat recht overeind in bed. Ik dacht dat de kamer volstond met rare wezens. Ik zag echter niks. Later realiseerde ik me dat het geluid van de radiator moest zijn geweest, daar zat lucht in en daar kwam dat geluid vandaan. Na het ontluchten geen heks meer gehoord,
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5808
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 28 mei 2023, 09:50 Ik heb mensen gesproken die spookverschijnselen hebben ervaren, die zeiden voordien er beslist niet in geloofd te hebben. Sterker nog: ik heb ooit iemand gesproken die mij vertelde er beslist niet in te geloven en die me later opbelde om me te vertellen dat ze een spookverschijnsel had waargenomen, zelfs een volledige verschijning.
Wel is het zo dat de eigen geest soms inhoud kan geven aan de waarneming of de waarneming kan aanpassen.
Wat ik wilde aangeven is dat wat wij bewust/onbewust geloven, voor ons werkelijkheid wordt.
Zo zal voodoo voor de één werken en voor de ander niet.

Ik denk dat de kracht van onze gedachten verder gaat dan inhoud geven aan of het aanpassen van een waarneming.
Ik denk dat onze gedachten daadwerkelijk een scheppende kracht hebben.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 28 mei 2023, 10:49
Zolderworm schreef: 28 mei 2023, 09:50 Ik heb mensen gesproken die spookverschijnselen hebben ervaren, die zeiden voordien er beslist niet in geloofd te hebben. Sterker nog: ik heb ooit iemand gesproken die mij vertelde er beslist niet in te geloven en die me later opbelde om me te vertellen dat ze een spookverschijnsel had waargenomen, zelfs een volledige verschijning.
Wel is het zo dat de eigen geest soms inhoud kan geven aan de waarneming of de waarneming kan aanpassen.
Wat ik wilde aangeven is dat wat wij bewust/onbewust geloven, voor ons werkelijkheid wordt.
Zo zal voodoo voor de één werken en voor de ander niet.

Ik denk dat de kracht van onze gedachten verder gaat dan inhoud geven aan of het aanpassen van een waarneming.
Ik denk dat onze gedachten daadwerkelijk een scheppende kracht hebben.
Ik snap het. Daar heb je helemaal gelijk in, zou ik denken.
Only dead fish go with the flow