Het grijze topic

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6612
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De A12-blokkade

Bericht door Peter79 »

Inktvlam schreef: 01 jun 2023, 12:47
Peter79 schreef: 31 mei 2023, 10:50 Ik had me voorgenomen om me niet te laten arresteren en ik wilde ook niet nat worden.
Bonjour schreef: 31 mei 2023, 11:11 Ik heb ook geen behoefte aan een arrestatie ...
:D Slapjanussen.
Kwestie van keuzes maken, ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en de volgende keer hoop ik daar op de weg te zitten.
Aandacht vragen voor het klimaatprobleem is goed, hoewel er nu al een overkill aan aandacht voor bestaat. Wat echt nodig is een oplossing gerichte aanpak, niet de zoveelste demonstratie.
Het gaat er om dat wat bedrijven moeten betalen ten opzichte van burgers zo weinig is, dat er in feite sprake is van een kadootje aan de bedrijven; een kadootje dat qua omvang groter is dan het hele budget dat Nederland aan klimaatbeleid besteedt. Dat is de olifant in de kamer. Daarnaast: we moeten als we het één doen het ander niet nalaten - ik denk de meerderheid, zo niet alle demonstranten, zijn zelf al met het onderwerp bezig, maar zijn tot de slotsom gekomen dat dit gerommel in de marge is als de overheid en de bedrijven niet meer in beweging komen. Nederland had beloofd deze subsidies - volgens internationale definitie die de regering ook onderschrijft - al in 2020 afgeschaft te hebben.
Mij ontgaat het nut van het blokkeren van een weg. Dat roept alleen maar grote weerstand op en het echte probleem wordt daarmee niet opgelost.
We zijn ons ervan bewust dat een deel van de mensen het niet zal begrijpen en de weerstand is ook niet mals. Maar veel meer mensen begrijpen dit wel, deze demonstratie is veel effectiever om aandacht te genereren en het gaat om een demonstratie in de breedte: niet alleen activisten, maar ook wetenschappers, politieke en maatschappelijke organisaties en gewone burgers doen mee. De eerste eis is transparantie over de subsidies, nu, de regering is daar hard mee bezig, want men wordt wakker.
Amnesty International beweert dat de politie in Nederland te ver gaat in de aanpak van demonstranten. Amnesty bemoeide zich vorig jaar ook al met de rellen rond Zwarte Piet in Staphorst. Hebben die gasten niets beters te doen? Laten ze zich bekommeren om de echte wantoestanden in de wereld.
Laat dat een wake-upcall zijn. Nederland bungelt in Europa inmiddels onderaan allerlei lijstjes, in de buurt van Malta. Misschien vind je dat niet erg, maar onze hoogtechnologische welvarende samenleving kan veel beter.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het grijze topic

Bericht door Tin »

Dank voor je verhaal, Peter.
Ik moet zeggen dat ik wel wat positiever over de actie ben gaan denken.
Ik zie natuurlijk de urgentie van het klimaat. Het jezelf vastplakken aan een kunstwerk zie ik echter als zo'n idiote contra productieve actie, dat ik de irritatie nu al haast weer in mij op voel komen. Contraproductief zijn lijkt me niet de doelstelling van extinction rebellion, dus dat soort acties kan men beter niet doen.
Maar een snelweg is natuurlijk een plek waar veel vervuiling vandaan komt en is dus een veel geschiktere plek om actie te voeren.
Lijkt me ook niet zo'n probleem: de weg even af te sluiten voor verkeer. Zeker niet op een zaterdag en mits duidelijk bekend gemaakt.
De 'beroemde' Utrechtse baan, ja. Waar het leeuwendeel van het wegverkeer richting Den Haag binnenkomt.
Niet dat ik er vaak over gereden heb. Zelden, want ik ben natuurlijk een fervent OV aanhanger.
Wellicht dat er wat automobilisten zijn geweest die die dag 'enige hinder' hebben ondervonden van het afsluiten maar vervolgens een beetje aan het denken zijn gezet.
Wat nu precies de rol van 'het gezag' was is me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dus eigenlijk dat de weg afgezet is en dat zelfs een plattegrond is uitgedeeld hoe bij de actieplek te komen (vrij simpel, lijkt me...). Kortom: hulp.
Terwijl vervolgens met waterkanonnen en mankracht de boel schoongeveegd werd.
Dat lijkt dus nogal tegenstrijdig.
Als je ziet dat er tegenwoordig 'raves' (tot voor kort nóóit van dat woord gehoord) gehouden worden waar totaal niet tegen opgetreden wordt nogal een vreemde tegenstelling. Dit harde optreden geeft wel dat de indruk dat er iets totaal ontoelaatbaars en schandaligs aan de hand is. En dat zal op zich toch weer door ectinction rebellion meegenomen moeten worden wanneer men de effectiviteit beschouwd. Tenslotte heeft men er ook niks aan de publieke opinie tegen zich in het harnas te jagen.
In principe ben ik dan ook voor gewoon rustig protest. Het malieveld is groot genoeg. En als het niet groot genoeg is zou dat alleen maar mooi zijn,
Maar daar komen we op het punt waar ik voor vrees: het klimaatprobleem is feitelijk niet urgent genoeg voor het grote publiek. Dus een echt massale demonstratie zal niet genoeg mensen trekken om echt indruk te maken op een regering.
Nee, het grote publiek heeft juist gekozen voor BBB en wil dus liever minder maatregelen ipv meer.
En dan zitten we ook nog in een periode van hoge inflatie.
Zouden bedrijven die onevenredig goedkope energie krijgen meer belasting moeten betalen, zou dat de inflatie ook weer verder opstuwen.
Met ontevreden consumenten tot gevolg.
Sommige dingen zijn natuurlijk wel heel gek. Zoals die extreem lage vliegtarieven versus de trein. Maar ja, 'daar heb ik nu echt zin in' zegt het meiske van Prijsvrij vakanties. En al vindt de vader het 'een beetje spannend', hij zal blij zijn dat hij die reis naar de mediterrannee waarschijnlijk voor een habbekrats gekocht heeft.
Het probleem is denk ik dat mensen verworvenheden moeilijk kunnen opgeven.
Ik ook. Een auto heb ik nooit 'verworven', dus de behoefte bestaat ook niet. Het pad van zuinig met energie en sober met voedsel heb ik ook nooit verlaten. Ook 'makkie' dus. Maar hoewel ik me altijd ingezet heb voor het vervoer over land, ben ik toch ook gewend geraakt aan vliegen en zal dat niet snel opgeven.
Reis volgende week naar Kroatië. Heen met vliegtuig, terug via via met stops over land. Die heenreis vliegen is echt bizar goedkoop.
Tja, wie laat dat dan vrijwillig staan....
Dat is een probleem. En een regering kan daar iets aan doen. Maar of een regering die er iets aan doet in een democratie nog lang kan blijven zitten is de vraag...
Kortom, de mens blijft een probleem voor deze aarde.
Maar wie weet, ga ik bij de volgende demonstratie daar toch ook eens een kijkje nemen.
Heb ik zelfs kans ook Bonjour een keer tegen het lijf te lopen. :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7658
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Het grijze topic

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat het grote publiek best wel veel wil doen, maar dat het kabinet totaal geen haast maakt met de grote bedrijven aan te pakken. Daarmee legt ze alle wijzigingen neer bij de burgers, terwijl de echte vervuilers niets hoeven te doen.
Op zo'n moment is eigenlijk alles geoorloofd om het doel te bereiken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het grijze topic

Bericht door Tin »

Bonjour schreef: 02 jun 2023, 13:38 Ik denk dat het grote publiek best wel veel wil doen, maar dat het kabinet totaal geen haast maakt met de grote bedrijven aan te pakken. Daarmee legt ze alle wijzigingen neer bij de burgers, terwijl de echte vervuilers niets hoeven te doen.
Op zo'n moment is eigenlijk alles geoorloofd om het doel te bereiken.
Je bent optimistisch.
Maar zonder optimisme kan een mens natuurlijk ook niet.
Wat denk je dat het grote publiek dan wel wil doen?
En hoe verklaar je de grote overwinning van BBB?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7658
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Het grijze topic

Bericht door Bonjour »

Tin schreef: 02 jun 2023, 14:41 En hoe verklaar je de grote overwinning van BBB?
Voornamelijk door de blunders van Rutte. Dat is zo gemakkelijk scoren voor de oppositie.

Rutte voert ook geen klimaat beleid. Als ie na de overstroming had gezegd "Dit toont aan hoe belangrijk de klimaatproblemen zijn, dus we gaan aan de slag" was het weer anders gegaan.

Maar het grote publiek wordt bewerkt. Die kan alle kanten op bewegen. Als je zegt dat we wat moeten doen omdat anders de huizen van de kinderen onder water komen te staan, komen ze wel in beweging.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Mullog
Berichten: 3838
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Het grijze topic

Bericht door Mullog »

Tin schreef: 02 jun 2023, 14:41 ...
En hoe verklaar je de grote overwinning van BBB?
Als een proteststem. Niet om het partijprogramma. Want als je dat kent dan weet je dat dat er alleen maar om gaat om puissant gefortuneerde boeren nog meer geld te bezorgen. En het merendeel van de stemmers zal zich dat niet gerealiseerd hebben.
HJW
Berichten: 5970
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De A12-blokkade

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 01 jun 2023, 13:11 Kwestie van keuzes maken, ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en de volgende keer hoop ik daar op de weg te zitten.
Ik vrees dat we al te laat zijn, en dat er al onomkeerbare processen in gang zijn gezet waardoor de doelstellingen niet meer gehaald kunnen worden.
Het is volgens mij dan ook geen 5 voor 12, maar inmiddels al wel half 1.
De veranderingen zijn er, en er komen er nog veel meer. IJskappen die smelten, maar ook de permafrost die ontdooit waardoor er nog meer broeikaseffecten loskomen.
En landen als India en China (25% van de wereldbevolking) die toch echt anders over het milieu denken dan wij hier.

Het is beter om ons voor te bereiden op de gevolgen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10083
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De A12-blokkade

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 03 jun 2023, 08:44
Peter79 schreef: 01 jun 2023, 13:11 Kwestie van keuzes maken, ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en de volgende keer hoop ik daar op de weg te zitten.
Ik vrees dat we al te laat zijn, en dat er al onomkeerbare processen in gang zijn gezet waardoor de doelstellingen niet meer gehaald kunnen worden.
Het is volgens mij dan ook geen 5 voor 12, maar inmiddels al wel half 1.
De veranderingen zijn er, en er komen er nog veel meer. IJskappen die smelten, maar ook de permafrost die ontdooit waardoor er nog meer broeikaseffecten loskomen.
En landen als India en China (25% van de wereldbevolking) die toch echt anders over het milieu denken dan wij hier.

Het is beter om ons voor te bereiden op de gevolgen.
Het is eigenlijk naïef om te denken dat we als mensen het tij nog kunnen keren. We kunnen beter nadenken over hoe we met de nieuwe situatie omgaan. Er zijn nu processen gaande die niet meer gestopt kunnen worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10789
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het grijze topic

Bericht door Snelheid »

Ach alles is te veel teveel mensen te veel delfstoffen uitbuiting te veel verkeerde politiek te veel geen menselijke maat meer enz enz enz en de 12 A weg zitters maken het alleen maar erger in dit alles is het gewoon...........................zelf na blijven denken en oja de BBB heeft niet voor niets gewonnen.


En daarbij wellicht het begin van de eindtijd waar rampen en dood er verderf niet meer tegen te houden zijn.Hen die geborgen zijn bij de Allerhoogste hebben niets te vrezen.

Oja en het Boek Openbaring maar is lezen daar lees je zaken die nu al plaatsvinden;tel uit je winst.
VERITAS VOS LIBERABIT.