Alverzoening
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Alverzoening
Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Mijn eigen opinie in deze kwestie is dat wij reeds in een soort van hel leven. Er dient iets in de mens verzoent te worden. En het is zonneklaar dat de Poetins van deze wereld niet verzoend zijn. De daden van dit soort lieden zijn ingegeven door zelfzucht, eerzucht, hebzucht enz. Iets willen hebben (Wat dan ook) is in tegenspraak met de eeuwigheid zelf. Het oorspronkelijke 'ik ben' in de mens kan niets bezitten of ergens naar streven.
Mijn opinie is dan ook dat het tijdelijke met het eeuwige verzoend dient te worden, dát is de Alverzoening. (Ik die verzoend ben met het Al). M.a.w. het is een individuele kwestie , de ene mens verzoend zich wel met de eeuwigheid en daarmee ook met God. De andere mens blijft maar hangen in zijn zelfzucht, eerzucht, hebzucht enz.
Mijn eigen opinie in deze kwestie is dat wij reeds in een soort van hel leven. Er dient iets in de mens verzoent te worden. En het is zonneklaar dat de Poetins van deze wereld niet verzoend zijn. De daden van dit soort lieden zijn ingegeven door zelfzucht, eerzucht, hebzucht enz. Iets willen hebben (Wat dan ook) is in tegenspraak met de eeuwigheid zelf. Het oorspronkelijke 'ik ben' in de mens kan niets bezitten of ergens naar streven.
Mijn opinie is dan ook dat het tijdelijke met het eeuwige verzoend dient te worden, dát is de Alverzoening. (Ik die verzoend ben met het Al). M.a.w. het is een individuele kwestie , de ene mens verzoend zich wel met de eeuwigheid en daarmee ook met God. De andere mens blijft maar hangen in zijn zelfzucht, eerzucht, hebzucht enz.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Re: Alverzoening
Je kunt straffen en toch liefhebben, dat is geen ijzeren grens.Tufkah schreef: 02 apr 2024, 23:22 Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Je gelooft niet in een hiernamaals, maar wel in een hel en eeuwige verdoemenis ?
Waarom moet er iets verzoend worden ?
Stel dat iemand zich niet verzoent en haar/zijn leven eindigt. Wat dan ?
Verdwijnt haar/zijn empirische zelf dan ook ? Waar zit dan de straf ?
En als ik nergens naar streef, waarom dan streven naar de verzoening die plaats moet vinden ?
HJW schreef: 03 apr 2024, 08:53Je kunt straffen en toch liefhebben, dat is geen ijzeren grens.Tufkah schreef: 02 apr 2024, 23:22 Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Je gelooft niet in een hiernamaals, maar wel in een hel en eeuwige verdoemenis ?
En als ik nergens naar streef, waarom dan streven naar de verzoening die plaats moet vinden ?
Als mens leven we allemaal in het tijdelijke, dat brengt 'de geest der wereld' voort. Als empirisch zelf zijn we geestelijk ontstaan op deze planeet en er aan gebonden. Geestelijk gezien kent de mens niks anders dan het tijdelijke zelf wat op deze planeet leeft. De eeuwigheid zelf kent de (empirische) mens niet, dus denkt de mens de eeuwigheid als iets wat buiten hem zelf staat.
Er zijn twee soorten besef: gewoon tijdelijk besef en zijnsbesef. Het eerste wordt reflectie genoemd en is het vermogen na te denken over jezelf, je gedachten, emoties en ervaringen. "Ik besef, dat ik ooit eens iets verkeerd gedaan heb " drukt uit wat ik bedoel. Iemand die een misdaad heeft begaan wordt door zijn eigen misdaad 'gevangen' in het gewone tijdelijke besef. Hij kan er niet uit ontsnappen. Tenzij hij zijn misdaad goed maakt op een of andere wijze.
Met dit besef schep je een "zekere afstand" ten opzichte van jezelf, maar blijft het tegelijkertijd onderdeel van je denken. Iedere misdaad is in het verleden gepleegd, dat is de afstand. Maar in je denken is het nog aanwezig. Dat komt omdat emotionele gebeurtenissen goed hechten in ons geheugen. Ga maar na, de dood van een geliefde blijft je lang bij. Maar wat je op een willekeurige dag 1 jaar terug deed, dat weet je niet.
Reflectie is altijd actief, het geeft commentaar, oordeelt, interpreteert en calculeert altijd over iets dat ofwel geweest is of nog komen moet. Dit besef is altijd 'secundair', aangezien het buiten het moment, de tegenwoordigheid staat. Zoals Jezus ons al leerde is het onze eigen oordeel wat ons in de 'geest der wereld' houdt. Jezus leerde ook dat er besef van tegenwoordigheid bestaat.(Johannes 3:8). De mens dient geestelijk te veranderen door zijn 'geest der wereld' op te geven , af te bouwen. Vanuit tegenwoordigheid kan gezien worden dat het empirisch zelf opgedaan is in deze wereld en elders geen betekenis heeft.
Er is geen directe relatie met wat je denkt op het moment, dat het zich voordoet. Je kunt op het object van reflectie geen invloed meer uitoefenen, je er hoogstens achteraf over bezinnen of er vooraf op anticiperen. Je (eeuwige) zelf onttrekt zich totaal aan jouw controle. Het eeuwige zelf kan gekend worden, maar het kan alleen gekend worden buiten de wil om. Het eeuwige zelf is niet dezelfde als de empirische zelf maar worden beiden wel verbonden met het zelf. Anders gezegd: je kunt het eeuwige zelf nooit denken , het denken gaat altijd over het empirische zelf. Welke geheel bestaat uit (individueel) opgedane ervaringen.
En reagerend op een ander draadje, maar wat ook in deze past. Het empirische zelf is ook een overtuiging. Je bent zelf overtuigd dat je bestaat als empirisch zelf, het is je eigen overtuiging welke jou in de weg staat voor de Alverzoening. Je bent zelf je eigen overtuiging. En waar gaan overtuigingen naar toe na de dood? Nergens! Die zitten namelijk gewoon in je brein opgeslagen, net zoals alle andere overtuigingen.
Wellicht is de straf dat het empirische zelf blijft bestaan? Ik kan dat niet weten. Jezus zegt: U geschiede naar uw geloof. Aangezien de meeste mensen in hun empirische zelf geloven, is het best mogelijk dat deze ergens zijn straf ondergaat. Zo iemand heeft dat dan zelf gewild.HJW schreef: 03 apr 2024, 08:53Je kunt straffen en toch liefhebben, dat is geen ijzeren grens.Tufkah schreef: 02 apr 2024, 23:22 Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Wel een eventuele plek waar de straf dan wordt uitgevoerd, maar geen hiernamaals waar je mag genieten van je beloning.Tufkah schreef: 03 apr 2024, 11:57 Wellicht is de straf dat het empirische zelf blijft bestaan? Ik kan dat niet weten. Jezus zegt: U geschiede naar uw geloof. Aangezien de meeste mensen in hun empirische zelf geloven, is het best mogelijk dat deze ergens zijn straf ondergaat. Zo iemand heeft dat dan zelf gewild.
Dat laatste hebben mensen dan ook zelf gewild.
Zijnsbesef is tevens het besef dat er binnen het zijn (Ik ben) beloning noch straf is. Het Ik ben oordeelt namelijk niet, ieder oordeel kan alleen in tijdsbesef vallen. Daarom roept Jezus ook op tot zelfverloochening. Als waarschuwing om niet in een hiernamaals te geloven, het is immers het zelf wat naar het hiernamaals wil. Maar wacht eens even, jij had toch ook het zelf al geledigd? Of heb ik iets verkeerd begrepen?HJW schreef: 03 apr 2024, 13:37Wel een eventuele plek waar de straf dan wordt uitgevoerd, maar geen hiernamaals waar je mag genieten van je beloning.Tufkah schreef: 03 apr 2024, 11:57 Wellicht is de straf dat het empirische zelf blijft bestaan? Ik kan dat niet weten. Jezus zegt: U geschiede naar uw geloof. Aangezien de meeste mensen in hun empirische zelf geloven, is het best mogelijk dat deze ergens zijn straf ondergaat. Zo iemand heeft dat dan zelf gewild.
Dat laatste hebben mensen dan ook zelf gewild.
Ligt eraan wat je onder lediging verstaat.Tufkah schreef: 03 apr 2024, 14:29
Zijnsbesef is tevens het besef dat er binnen het zijn (Ik ben) beloning noch straf is. Het Ik ben oordeelt namelijk niet, ieder oordeel kan alleen in tijdsbesef vallen. Daarom roept Jezus ook op tot zelfverloochening. Als waarschuwing om niet in een hiernamaals te geloven, het is immers het zelf wat naar het hiernamaals wil. Maar wacht eens even, jij had toch ook het zelf al geledigd? Of heb ik iets verkeerd begrepen?
Als je bedoelt dat ik mijzelf verloochen en mijzelf helemaal niets vindt, dan is er geen sprake van zelflediging.
Als je bedoelt dat ik mij op deze aarde niet thuisvoel, en geen behoefte heb om hier op enigen wijze "carriere" te maken, dan heb je het goed begrepen.
'Ik ben" oordeelt niet en dus zijn er ook geen voorwaarden om Thuis te mogen komen. Het beletten van de toegang kan alleen obv een oordeel plaatsvinden.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, je hebt je niet van het 'zelf' ontdaan. Ik vond het al zo vreemd, als je geen zelf (ego) meer hebt, dan kun je ook nergens meer naar toe, dus ook niet naar een hiernamaals. Jezus predikt de zelfverloochening/zelflediging en iedere hiernamaals is daarmee in tegenspraak natuurlijk.HJW schreef: 03 apr 2024, 14:52Ligt eraan wat je onder lediging verstaat.Tufkah schreef: 03 apr 2024, 14:29
Zijnsbesef is tevens het besef dat er binnen het zijn (Ik ben) beloning noch straf is. Het Ik ben oordeelt namelijk niet, ieder oordeel kan alleen in tijdsbesef vallen. Daarom roept Jezus ook op tot zelfverloochening. Als waarschuwing om niet in een hiernamaals te geloven, het is immers het zelf wat naar het hiernamaals wil. Maar wacht eens even, jij had toch ook het zelf al geledigd? Of heb ik iets verkeerd begrepen?
Als je bedoelt dat ik mijzelf verloochen en mijzelf helemaal niets vindt, dan is er geen sprake van zelflediging.
Als je bedoelt dat ik mij op deze aarde niet thuisvoel, en geen behoefte heb om hier op enigen wijze "carriere" te maken, dan heb je het goed begrepen.
'Ik ben" oordeelt niet en dus zijn er ook geen voorwaarden om Thuis te mogen komen. Het beletten van de toegang kan alleen obv een oordeel plaatsvinden.
Ik heb niet die fixatie op zelfverloochening (hoewel het eerlijk gezegd wat meer klinkt naar een zucht tot zelfvernietiging).Tufkah schreef: 03 apr 2024, 17:13
Dan heb ik je verkeerd begrepen, je hebt je niet van het 'zelf' ontdaan. Ik vond het al zo vreemd, als je geen zelf (ego) meer hebt, dan kun je ook nergens meer naar toe, dus ook niet naar een hiernamaals. Jezus predikt de zelfverloochening/zelflediging en iedere hiernamaals is daarmee in tegenspraak natuurlijk.
Ik ervaar mij bestaan niet als last, het leven wel.
Ik denk dat je teveel vanuit het aardse denkt.
In mijn optiek is er ook sprake van een hiervoormaals ( de verloren zoon trok van huis weg).
Een hiernamaals is in mijn optiek dan ook geen beloning voor goed gedrag, het is een terugkeer naar mijn herkomst. Terugkeer naar mijn ware aard en natuur.
Ik denk niet dat ik dan nog een persoon ben en of ik als aparte entiteit nog besta weet ik ook niet.
Misschien is er wel sprake van een collectief goddelijk bewustzijn waar dit leven slechts een kleine uiting van is.
Mijn overtuiging is dat er maar één God is, de Ene, wiens enige eigenschap is het ZIJN in Licht en Liefde en met wie wij binnen de Alverzoening uiteindelijk als individu verenigd zijn, waar wij ons dan collectief bewust van zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Ik geloof dat we op dezelfde lijn zitten. Wij verzoenen ons met God zodra we Gods liefde ervaren in het leven of na het sterven.Yours schreef: 04 apr 2024, 10:21 Mijn overtuiging is dat er maar één God is, de Ene, wiens enige eigenschap is het ZIJN in Licht en Liefde en met wie wij binnen de Alverzoening uiteindelijk als individu verenigd zijn, waar wij ons dan collectief bewust van zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Zolang dat nog een overtuiging is, is 'het' nog niet verzoend. Waarmee de Alverzoening een individuele kwestie blijft.Yours schreef: 04 apr 2024, 10:21 Mijn overtuiging is dat er maar één God is, de Ene, wiens enige eigenschap is het ZIJN in Licht en Liefde en met wie wij binnen de Alverzoening uiteindelijk als individu verenigd zijn, waar wij ons dan collectief bewust van zijn.
Als het een individuele kwestie blijft kun je het beter hebben over verzoening in plaats van Alverzoening.Tufkah schreef: 04 apr 2024, 12:18Zolang dat nog een overtuiging is, is 'het' nog niet verzoend. Waarmee de Alverzoening een individuele kwestie blijft.Yours schreef: 04 apr 2024, 10:21 Mijn overtuiging is dat er maar één God is, de Ene, wiens enige eigenschap is het ZIJN in Licht en Liefde en met wie wij binnen de Alverzoening uiteindelijk als individu verenigd zijn, waar wij ons dan collectief bewust van zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
De mens kan verzoend worden met het Al. Dan is het eeuwige verzoend met het fysieke (en tijdelijke) Al. Dat is een geestelijke verzoening.
In die verzoening komt geen liefde voor en ook God is nergens te bekennen. Toch is de mens ook verzoend met God. (Beter gezegd, verzoend met de Vader.)
Juist het collectief verzoend zijn van alle individuele zielen met het goddelijke is pas de Alverzoening. Maar dan moet men niet denken in termen van jaren, maar van vele millennia. Want er zijn nog zovele zielen die zich van God hebben afgekeerd en er zich heden ten dage nog steeds van af keren. Pas als alle zielen zich in de richting van God/Jezus gaan bewegen wordt er ècht een stap richting de Alverzoening gezet.
Zelf vind ik de Alverzoening een mooie gedachte, omdat het daarbij aan de vrije wil van de ziel wordt overgelaten om al of niet te kiezen voor Verzoening. Een andere visie die deze vrije wils keuze van de ziel afwijst, is de in de klassiek beleden vorm in de abrahamitische godsdiensten, die het Ja/ Nee van de Verzoening exclusief bij God legt. Niet de ziel bepaalt de Verzoening, maar God bepaalt met wie Hij al dan niet voor alle eeuwigheid Verzoent Wil worden ( Soevereiniteit ).
De abrahamitische godsdiensten doen nu eenmaal niet mee met de esoterische emanatie-gedachte, waardoor de uitkomst ook anders uitvalt.
Niet te overbruggen verschil in overtuiging.
De abrahamitische godsdiensten doen nu eenmaal niet mee met de esoterische emanatie-gedachte, waardoor de uitkomst ook anders uitvalt.
Het mooie is alleen dat elke ziel uiteindelijk bij de Alverzoening uitkomt, of je momenteel nu esoterisch of exoterisch georiënteerd bent. Zelfs als je nu atheïst bent kom je er in the End op uit. Het kan gewoon niet missen, ook al duurt het eeuwen langer. Daarom heet het ook Alverzoening.peda schreef: 04 apr 2024, 16:09 Zelf vind ik de Alverzoening een mooie gedachte, omdat het daarbij aan de vrije wil van de ziel wordt overgelaten om al of niet te kiezen voor Verzoening. Een andere visie die deze vrije wils keuze van de ziel afwijst, is de in de klassiek beleden vorm in de abrahamitische godsdiensten, die het Ja/ Nee van de Verzoening exclusief bij God legt. Niet de ziel bepaalt de Verzoening, maar God bepaalt met wie Hij al dan niet voor alle eeuwigheid Verzoent Wil worden ( Soevereiniteit ).
Hallo Yours,Yours schreef: 04 apr 2024, 16:32Het mooie is alleen dat elke ziel uiteindelijk bij de Alverzoening uitkomt, of je momenteel nu esoterisch of exoterisch georiënteerd bent. Zelfs als je nu atheïst bent kom je er in the End op uit. Het kan gewoon niet missen, ook al duurt het eeuwen langer. Daarom heet het ook Alverzoening.peda schreef: 04 apr 2024, 16:09 Zelf vind ik de Alverzoening een mooie gedachte, omdat het daarbij aan de vrije wil van de ziel wordt overgelaten om al of niet te kiezen voor Verzoening. Een andere visie die deze vrije wils keuze van de ziel afwijst, is de in de klassiek beleden vorm in de abrahamitische godsdiensten, die het Ja/ Nee van de Verzoening exclusief bij God legt. Niet de ziel bepaalt de Verzoening, maar God bepaalt met wie Hij al dan niet voor alle eeuwigheid Verzoent Wil worden ( Soevereiniteit ).
Het is jouw overtuiging dat metafysisch uiteindelijk de Alverzoening gaat plaatsvinden.
Maar er zijn ook andere overtuigingen waarbij Alverzoening uitgesloten is.
Kortom Alverzoenig is een discutabel onderwerp.
Alverzoening zie ik grosso-modo meer als overtuiging geaccepteerd in het esoterische domein als in de exoterie.
Overigens in in mijn optiek momenteel vooral in de protestante exoterie wel sprake van een geloofstrend richting vormen van Alverzoening.
-
- Man/Vrouw: M
Ik dacht altijd dat we ons met Jezus moeten verzoenen hier op aarde en daarna dat niet meer kan. Maar er blijken ook mensen Jezus te hebben ontmoet bij een bijna dood ervaring en daardoor christen zijn geworden. Daarnaast biedt de bijbel ook een schat aan interpretatiemogelijkheden wat ruimte biedt door de gedachte dat ook aan de hel ooit een eind komt.Tufkah schreef: 02 apr 2024, 23:22 Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Een God van echte liefde schept nooit zoiets als een hel.Gaitema 23 schreef: 06 apr 2024, 22:09 Ik dacht altijd dat we ons met Jezus moeten verzoenen hier op aarde en daarna dat niet meer kan. Maar er blijken ook mensen Jezus te hebben ontmoet bij een bijna dood ervaring en daardoor christen zijn geworden. Daarnaast biedt de bijbel ook een schat aan interpretatiemogelijkheden wat ruimte biedt door de gedachte dat ook aan de hel ooit een eind komt.
Echte liefde is onvoorwaardelijk en om niet.
Jezus zegt: Ik ben de waarheid. Met die waarheid kan de mens zich verzoenen. Het is een eeuwige waarheid.Gaitema 23 schreef: 06 apr 2024, 22:09Ik dacht altijd dat we ons met Jezus moeten verzoenen hier op aarde en daarna dat niet meer kan. Maar er blijken ook mensen Jezus te hebben ontmoet bij een bijna dood ervaring en daardoor christen zijn geworden. Daarnaast biedt de bijbel ook een schat aan interpretatiemogelijkheden wat ruimte biedt door de gedachte dat ook aan de hel ooit een eind komt.Tufkah schreef: 02 apr 2024, 23:22 Alverzoening, wat is dat eigenlijk? Als ik de opinies hier zo hoor bij sommigen dan is een God die straft strijdig met een God van liefde. Dus geen hel of eeuwige verdoemenis. Hoe een grote rotzak je ook bent. Bovendien is een eeuwige verdoemenis in strijd met de mens als kroon van de schepping. En uiteraard kan een God van liefde er geen behagen in scheppen als de Poetins van deze wereld eeuwig moeten kermen.
Voor BDE ervaringen geef ik niet zo veel. Hoe kan iemand nou weten hoe Jezus er uit ziet? Dat weet geen mens, dus kun je hem ook niet ontmoeten bij een BDE lijkt me.
Wat de hel betreft: ik weet het niet. Ik hou me vast aan wat Jezus zegt: alleen in Mij is redding. Degenen die de brede weg gaan worden simpelweg nooit opnieuw geboren uit de Geest. De bredeweggers gaan gewoon dood lijkt me, en dat is dat. U geschiede naar uw geloof zegt Jezus. Een atheïst gelooft niet in iets na de dood , dus die geschiedt naar zijn geloof. De atheïst is tevreden, want die vond het wel goed zo. En ik vind het ook prima.
De weg doet er niet toe. En dat vind ik geruststellend.Tufkah schreef: 06 apr 2024, 23:16
Jezus zegt: Ik ben de waarheid. Met die waarheid kan de mens zich verzoenen. Het is een eeuwige waarheid.
Voor BDE ervaringen geef ik niet zo veel. Hoe kan iemand nou weten hoe Jezus er uit ziet? Dat weet geen mens, dus kun je hem ook niet ontmoeten bij een BDE lijkt me.
Wat de hel betreft: ik weet het niet. Ik hou me vast aan wat Jezus zegt: alleen in Mij is redding. Degenen die de brede weg gaan worden simpelweg nooit opnieuw geboren uit de Geest. De bredeweggers gaan gewoon dood lijkt me, en dat is dat. U geschiede naar uw geloof zegt Jezus. Een atheïst gelooft niet in iets na de dood , dus die geschiedt naar zijn geloof. De atheïst is tevreden, want die vond het wel goed zo. En ik vind het ook prima.
Je kunt Jezus niet ontmoeten omdat je niet weet hoe hij eruit ziet ? Dat weet je dan toch bij de ontmoeting.Tufkah schreef: 06 apr 2024, 23:16 Jezus zegt: Ik ben de waarheid. Met die waarheid kan de mens zich verzoenen. Het is een eeuwige waarheid.
De bredeweggers gaan dood, maar de smalleweggers toch ook ? Restwaarde is niets, je verdwijnt,
Wat jou betreft is er toch ook niets na de dood ? Want anders zou er een hiernamaals zijn en je zegt dat dat er niet is.
Dus ik volg je even niet.
Kijk hoe Jezus bij ons is afgebeeld: als een blanke noord Europeaan. De werkelijkheid zal eerder zo zijn dat Jezus op een Arabier heeft geleken. Maar ook dat is speculatie. Je kunt alleen iemand herkennen als je weet hoe hij er uit ziet. Beter is dus om maar helemaal geen beeld van Jezus te vormen, want die is altijd vals. Daarnaast veranderen wij als mens van beeld, nu zie ik er uit als een lelijke oude man, maar ooit was ik een knappe jonge vent. Dus waar hebben we het eigenlijk over?HJW schreef: 07 apr 2024, 06:40Je kunt Jezus niet ontmoeten omdat je niet weet hoe hij eruit ziet ? Dat weet je dan toch bij de ontmoeting.Tufkah schreef: 06 apr 2024, 23:16 Jezus zegt: Ik ben de waarheid. Met die waarheid kan de mens zich verzoenen. Het is een eeuwige waarheid.
Als mens gaan we allemaal dood , dat is geen nieuws. Doch wat uit de Geest is geboren kan niet dood,. Wat uit Geest is geboren heeft zelf geen enkele restwaarde en ook geen banden met de tijd. Het is zoals omschreven in Joh 3:6, wat uit het vlees is geboren is iets geheel anders dan wat uit Geest is geboren.De bredeweggers gaan dood, maar de smalleweggers toch ook ? Restwaarde is niets, je verdwijnt,
Maar de bredeweggers zijn niet geboren uit Geest, er gaat dus ook niks verloren. Want het vlees is per definitie vergankelijk, daar twijfel niemand aan.
Dat komt omdat je vanuit het vlees denkt. Alleen vanuit het vlees gedacht is er zoiets als 'na de dood'. Vanuit de Geest bezien is dat niet zo, lees maar wat Jezus er ver zegt: De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.Wat jou betreft is er toch ook niets na de dood ? Want anders zou er een hiernamaals zijn en je zegt dat dat er niet is.
Dus ik volg je even niet.
De geestelijke mens weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. De geestelijke mens onthoudt zich van toekomstverwachtingen en blijft in het moment. Tegenwoordigheid van geest, vertrouwend op de Vader. Dat is tevens (geestelijk) Thuis. Het lichaam waar ik in woon interesseert me niet meer, het hiernamaals ook niet.