Hebzucht inderdaad en......overbevolking.Robert Frans schreef: 18 apr 2024, 23:14 En die klimaatverandering hebben wij ook weer veroorzaakt. Probleem op probleem op probleem, die allemaal vermijdbaar waren. Iets meer nederigheid en dienstbaarheid wereldwijd had al zoveel meer verschil kunnen maken. Maar ja, we willen niet. We laten ons liever leiden door grote machthebbers, zowel politiek als commerciëel, omdat dat veiliger en gemakkelijker voelt. Tegen een steeds hogere prijs.
Gaat heen en vermenigvuldigt u kent ook zijn grenzen.
Wat hebben we in Nederland nog aan natuur ? Hooguit een groot stadspark (Veluwe). Nederland is over- en overvol. Nee, dit is geen oproep om de buitenlanders eruit te knikkeren.
Nederland zou maximaal 3-4 miljoen inwoners moeten hebben. Is het stikstofprobleem gelijk opgelost. Is er ruimte voor iedereen en ook voor de natuur. Krijgen de dieren weer ruimte om fatsoenlijk te kunnen leven.
Ik denk dat de meesten zich meer laten leiden door de buren: wat zij hebben willen wij ook.
Van mij mogen ze vrijwel alles hebben. Sommige dingen zijn wel handig, voor mijn werk moet ik echt een mobiel hebben. Veel overleg.Eigenlijk is een liefdevol, rechtvaardig en eenvoudig leven zoveel vrijer en creatiever. En daar snakken we eigenlijk ook wel naar, naar simpel, klein geluk, dicht bij de natuur en bij elkaar. We maken onszelf langzaam maar zeker helemaal gek met al die mobieltjes, reclames, prikkels, hoge eisen, onzekerheden, vervuiling, noem maar op. Letterlijk, want de wachtkamers en wachtlijsten in de geestelijke zorg raken overvol.
Ik kan slecht tegen alle prikkels en moet genoeg rust nemen om van een gewone dag al bij te komen.
We draaien elkaar inderdaad dol. En het arbeidsethos van de jeugd daalt ook al vrij dramatisch. Ze hebben alles alk.
En dan met de AI nog komen en dat is een regelrechte bedreiging voor de mensheid. Meer dan klimaat en oorlogen.
Ik kies voor een zo eenvoudig mogelijk leven. Werken en thuis.....dat is het wel. Heerlijk.
Juist doordat iedereen harder rent zijn er minder personeelstekorten. Als iedereen het langzamer aan gaat doen, heb je dus meer mensen nodig om het werk weg te krijgen.Onze samenleving is eigenlijk helemaal niet zo mensvriendelijk. Dat zie je al heel eenvoudig bij pakketbezorgers, die niet eens meer de tijd hebben om je rustig een pakje in handen te geven en misschien eens een praatje te maken, maar soms al weg zijn voordat je opendoet. En waarom? Hebben we echt zoveel haast, moeten onze o zo belangrijke bestellingen echt per se altijd binnen 24 uur bezorgd zijn, of zelfs nog sneller? Natuurlijk niet. Maar toch jagen we onze pakketbezorgers op en hen niet alleen. Geen wonder dat er overal personeelstekorten zijn.
Inderdaad: jezelf worden. Eerder sprak je nog vol overtuiging van zelfverloochening. Dat is precies het tegenovergestelde van jezelf worden.Al je verwachtingen omzetten in vertrouwen en aanvaarding. De ander net zo belangrijk vinden als jezelf en net zo juichen als de ander succes en voorspoed heeft, als wanneer je het zelf hebt. Heel je identiteit in Jezus vinden en daardoor juist jezelf worden. Je grenzen bewaren, maar ook verleggen.
Dat laatste is het pad dat ik tracht te gaan.
Grenzen verleggen: als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen......dat zou grensverleggend zijn.
Ik ervaar helemaal geen juk als het op dit pad gaat. Integendeel, eerder bevrijdend.Steeds ietsjes meer leven in absolute, geestelijke vrijheid, waarin zowel geluk als ongeluk je niet meer kan scheiden van de liefde van Christus en dat breekt met alle onverschilligheid en egocentrisme. Het juk van Jezus aanvaarden en alléén het juk van Jezus aanvaarden. Alle vreugde en alle pijn aanvaarden en al dan niet onder tranen aan Hem opdragen. Dat is de zelfverloochening waar Hij om vraagt.