Bedankt voor je uitleg. Ik vraag me nog wel af hoe het contact met de HG gaat. Men kan een inwendige stem horen of een bepaald gevoel krijgen maar of de persoon in kwestie zichzelf dat niet wijst maakt omdat men graag bij de gezalfden wilt horen is niet te controleren. Tufkah is er ook van overtuigd dat hij succesvol de smalle weg heeft gevolgd terwijl hij volgens jullie bijbeluitleg buiten de boot zal vallen. Maar wat betreft het BL, je zei het al, wanneer het moment daar is en de leden van het belijdend lichaam worden opgewekt om naar de hemel te gaan blijven de valse gezalfden achter. Maar stel dat het nog duizend jaar duurt voordat het zover is en het aantal van 144.000 is al bereikt, dan hebben de JG een ongezalfd BL En wie weet is het aantal van 144.000 nu al compleet.Alpha schreef: 31 dec 2024, 14:47De keuze wordt door Jehovah bepaald.J-W schreef: 17 dec 2024, 14:09
Op basis waarvan worden zij uitgekozen?
Hoe weet men of men uitgekozen is?
Ben jij uitgekozen?
Kan iemand zich beschikbaar stellen cq weigeren?
Hoe communiceren zij straks vanuit de hemel met de aardbewoners?
Jezus nodigde vele mensen uit om hem te volgen.
Simon Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes lieten onmiddellijk alles achter om hem te volgen, dat deden ook de belastinginner Levi en Filippus.
Ze werden later gekozen door hun instelling, het koninkrijk op de eerste plaats te stellen.
De mensen die uitgekozen worden, worden door de heilige geest geïnformeerd.
De 120 die met Pinksteren 33 n.C. gekozen werden, zagen een soort vuurtongen op hun hoofd.
Zij konden ineens in vele vreemde talen spreken.
De meeste getuigen behoren tot de grote menigte, waartoe ik ook op hoop. (Openb. 7:9).
Of iemand dat zal weigeren is mij niet bekend.
Om Jezus met regeren te helpen in de hemel, is een bijzonder voorrecht.
Hoe de communicatie dan zal verlopen, weet ik niet.
Het kan zijn dat Jehovah of Jezus mensen op aarde direct toespreekt.
Het kunnen ook engelen of andere boodschappers zijn, die dat doen.
Dat zal dan duidelijk zijn.
De Heilige Geest 'hebben'
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Re: De Heilige Geest 'hebben'
- Robert Frans
- Man/Vrouw: M
Ik geloof echter dat liefde juist heel zacht en kwetsbaar is. En dat juist kwetsbaarheid en overgave genezend werkt. Misschien is het daarom dat we God nauwelijks horen: omdat wij níét zo willen zijn. Wij willen sterk, machtig en trots zijn. Wat moet je dan met zo'n zwakke God, die nauwelijks echt lijkt in te grijpen, die zich schijnbaar voor elk karretje laat spannen en die zich zelfs laat kruisigen?Messenger schreef: 21 dec 2024, 13:36Ik zie Gods pure liefde niet als kwetsbaar omdat die liefde alle leed, verdriet en pijn zal genezen en helen.
Daar is het oordeel precies voor bedoeld. Het benoemt het kwaad, met al haar symptomen, en daardoor kunnen we ervan worden genezen.Het oordeel is behalve onnodig (alles wordt genezen en geheeld)
Ligt eraan hoe je het oordeel interpreteert. Als je het enkel als een zware straf ziet voor elke kleine zonde die je zou hebben begaan, dan is het logisch dat je het niet als liefdevol ziet. Maar zie je het als een diagnose, een moment van opheldering en inzicht in wie en wat wij zijn en waar wij al die tijd voor gekozen hebben, dan wordt het een dag van rechtvaardigheid, verzoening, bevrijding en genezing.ook inconsistent met de Pure Liefde én inconsistent met de vrije wil.
Ook is het niet tegenstrijdig met onze vrije wil. Niemand gaat ongewild naar de hemel en niemand gaat ongewild naar de hel. Iedereen die wil, kan naar de hemel, niemand uitgezonderd. En pas op die dag zullen we weten hoeveel mensen echt willen en of wijzelf echt willen. Niet eerder. Natuurlijk kun je om allerlei prachtige redenen van harte geloven dat de hel leeg is, of juist vol, dat is allemaal prima. Maar we weten het niet.
Vrede en alle goeds
Robert Frans schreef: 02 jan 2025, 10:58Ik geloof echter dat liefde juist heel zacht en kwetsbaar is. En dat juist kwetsbaarheid en overgave genezend werkt. Misschien is het daarom dat we God nauwelijks horen: omdat wij níét zo willen zijn. Wij willen sterk, machtig en trots zijn. Wat moet je dan met zo'n zwakke God, die nauwelijks echt lijkt in te grijpen, die zich schijnbaar voor elk karretje laat spannen en die zich zelfs laat kruisigen?Messenger schreef: 21 dec 2024, 13:36Ik zie Gods pure liefde niet als kwetsbaar omdat die liefde alle leed, verdriet en pijn zal genezen en helen.
Daar is het oordeel precies voor bedoeld. Het benoemt het kwaad, met al haar symptomen, en daardoor kunnen we ervan worden genezen.Het oordeel is behalve onnodig (alles wordt genezen en geheeld)
Ligt eraan hoe je het oordeel interpreteert. Als je het enkel als een zware straf ziet voor elke kleine zonde die je zou hebben begaan, dan is het logisch dat je het niet als liefdevol ziet. Maar zie je het als een diagnose, een moment van opheldering en inzicht in wie en wat wij zijn en waar wij al die tijd voor gekozen hebben, dan wordt het een dag van rechtvaardigheid, verzoening, bevrijding en genezing.ook inconsistent met de Pure Liefde én inconsistent met de vrije wil.
Ook is het niet tegenstrijdig met onze vrije wil. Niemand gaat ongewild naar de hemel en niemand gaat ongewild naar de hel. Iedereen die wil, kan naar de hemel, niemand uitgezonderd. En pas op die dag zullen we weten hoeveel mensen echt willen en of wijzelf echt willen. Niet eerder. Natuurlijk kun je om allerlei prachtige redenen van harte geloven dat de hel leeg is, of juist vol, dat is allemaal prima. Maar we weten het niet.
Terwijl de „werkelijkheid van Christus is.“
Ik heb mijn standpunten uiteengezet en ik ga niet meer in herhaling vallen.Robert Frans schreef: 02 jan 2025, 10:58Ik geloof echter dat liefde juist heel zacht en kwetsbaar is. En dat juist kwetsbaarheid en overgave genezend werkt. Misschien is het daarom dat we God nauwelijks horen: omdat wij níét zo willen zijn. Wij willen sterk, machtig en trots zijn. Wat moet je dan met zo'n zwakke God, die nauwelijks echt lijkt in te grijpen, die zich schijnbaar voor elk karretje laat spannen en die zich zelfs laat kruisigen?Messenger schreef: 21 dec 2024, 13:36Ik zie Gods pure liefde niet als kwetsbaar omdat die liefde alle leed, verdriet en pijn zal genezen en helen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
- Dat_beloof_ik
Bij de aankondiging van de pleitbezorger in Johannes 14: werd gezegd dat deze niet te zien of te kennen zou zijn omdat die van binnen woont.Alpha schreef: 31 dec 2024, 14:47 [
De 120 die met Pinksteren 33 n.C. gekozen werden, zagen een soort vuurtongen op hun hoofd.
Als iedereen vuurtongen ziet is het wel te zien. Als iedereen anders gaat praten is het ook te horen.
Dus ofwel de aankondiging in Johannes klopt niet, ofwel het gaat bij de vuurtongen niet om de aangekondigde pleit bezorger.
Toen in het jaar 33, met Pinksteren, de Heilige geest werd gegeven, zag men dat er tongen van vuur op iemands hoofd verscheen.J-W schreef: 31 dec 2024, 18:04Bedankt voor je uitleg. Ik vraag me nog wel af hoe het contact met de HG gaat. Men kan een inwendige stem horen of een bepaald gevoel krijgen maar of de persoon in kwestie zichzelf dat niet wijst maakt omdat men graag bij de gezalfden wilt horen is niet te controleren. Tufkah is er ook van overtuigd dat hij succesvol de smalle weg heeft gevolgd terwijl hij volgens jullie bijbeluitleg buiten de boot zal vallen. Maar wat betreft het BL, je zei het al, wanneer het moment daar is en de leden van het belijdend lichaam worden opgewekt om naar de hemel te gaan blijven de valse gezalfden achter. Maar stel dat het nog duizend jaar duurt voordat het zover is en het aantal van 144.000 is al bereikt, dan hebben de JG een ongezalfd BL En wie weet is het aantal van 144.000 nu al compleet.Alpha schreef: 31 dec 2024, 14:47 De keuze wordt door Jehovah bepaald.
Jezus nodigde vele mensen uit om hem te volgen.
Simon Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes lieten onmiddellijk alles achter om hem te volgen, dat deden ook de belastinginner Levi en Filippus.
Ze werden later gekozen door hun instelling, het koninkrijk op de eerste plaats te stellen.
De meeste getuigen behoren tot de grote menigte, waartoe ik ook op hoop. (Openb. 7:9).
Of iemand dat zal weigeren is mij niet bekend.
Om Jezus met regeren te helpen in de hemel, is een bijzonder voorrecht.
Hoe de communicatie dan zal verlopen, weet ik niet.
Het kan zijn dat Jehovah of Jezus mensen op aarde direct toespreekt.
Het kunnen ook engelen of andere boodschappers zijn, die dat doen.
Dat zal dan duidelijk zijn.
Deze personen konden in eens in verschillende talen met de aanwezige mensen praten.
Alle apostelen werden met de heilige geest gezalfd, sommige konden wonderen doen.
Paulus wekte de jonge Eútychus uit de dood op. (Handelingen 20:7-12).
Petrus wekte Tabitha op. (Handelingen 9:36-42)
Later werd de heilige geest door handoplegging gegeven. ( Hand 8:17).
Nu wordt de Hg gegeven aan een persoon en die weet dat dan.
Geen mens kan daarover beslissen.
Als je mensen vraagt of zij zichzelf een goede chauffeur vinden, dan vinden de meesten dat.
Nogmaals de Bijbel geeft uitleg, het is Gods woord.
God geeft uitleg aan wie HIJ wil.
Ik denk dat wanneer iemand onterecht claimt een gezalfde te zijn, dat dan veel eerder duidelijk wordt.
Ik geloof niet dat een dergelijke persoon dat pas door krijgt, als de gezalfden naar de hemel zijn gegaan.
Je kan natuurlijk menen dat je een goede gelovige bent.
Jezus gaf aan gelovigen de opdracht het goede nieuws overal te verkondigen.
Alle Jg doen dat van harte, wereldwijd!
Rom 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’ NWV.
Vermoedelijk zijn de 144.000 al compleet, maar als het gebeurd dat er iemand afvalt, dan wordt die door de schepper vervangen.
Zelfs Jezus wist niet, wanneer zijn vader gaat ingrijpen.
Mattheüs 24:36 Van die dag en dat uur weet niemand iets af, ook de engelen in de hemel en de Zoon niet, maar alleen de Vader. NWV.
De mensen zullen doen alsof er niets aan de hand is, terwijl de ellende op aarde steeds sterker toeneemt.
In meerdere Schriftplaatsen wordt die ellende duidelijk omschreven en gewoon genegeerd.
Zie de waarschuwing in vers 37-39.
Je onderbouwd je mening niet.Dat_beloof_ik schreef: 03 jan 2025, 08:03Bij de aankondiging van de pleitbezorger in Johannes 14: werd gezegd dat deze niet te zien of te kennen zou zijn omdat die van binnen woont.Alpha schreef: 31 dec 2024, 14:47 [
Als iedereen vuurtongen ziet is het wel te zien. Als iedereen anders gaat praten is het ook te horen.
Dus ofwel de aankondiging in Johannes klopt niet, ofwel het gaat bij de vuurtongen niet om de aangekondigde pleit bezorger.
Joh 14 gaat o.a. Jezus over het feit dat er in het huis van zijn vader vele woningen zijn voor de 144.000.
Johannes 14:
26 Maar de helper, de heilige geest, die de Vader in mijn naam zal sturen, zal jullie alles leren en zal jullie alles in herinnering brengen wat ik jullie heb verteld. NWV.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb. HSV.
Johannes 15:
26 Wanneer de helper komt die ik van de Vader naar jullie zal sturen — de geest van de waarheid, die van de Vader komt — zal die over mij getuigen. NWV.
26 Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen. HSV
De onderstaande tekst gaat over de vernietiging van Babylon de grote.
Een afspiegeling van het oude Babylon.
Zij wordt geoordeeld en veroordeeld.
De waarschuwing in deze tekst is duidelijk.
Openbaring 18:
4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: ‘Ga uit haar weg, mijn volk, als jullie geen deel willen hebben aan haar zonden en als jullie geen deel van haar plagen willen ontvangen.
5 Want haar zonden hebben zich opgestapeld tot aan de hemel en God heeft aan haar onrechtvaardige daden gedacht. NWV.
4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deelhebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen
5 Want haar zonden hebben zich opgestapeld tot aan de hemel, en God herinnerde Zich haar ongerechtigheden. HSV.
Mijn vrouw is uit de RKK gestapt, omdat de doodzonde werd afgeschaft.Tufkah schreef: 21 dec 2024, 10:54De kerk van de toekomst zal dan ook mystiek zijn of zij zal niet zijn. In Nederland zien we dat het kerkelijk geloof afneemt, maar het geloof buiten de kerk stand houdt.Messenger schreef: 21 dec 2024, 10:33
Als je na vele eeuwen krampachtig blijft vasthouden aan dogma's die niet juist blijken, ondermijn je de religie en haken mensen sneller af.
Je zult dus ook als kerk met de billen bloot gaan.
Dat kon volgens de leer niet.
Jaren later kreeg zij contact met Jg en accepteerde een Bijbelstudie.
Dat was koren op haar molen.
Al haar vragen werden aan de hand van de Bijbel beantwoord.
Werd ze alsnog verkeerd ingelicht, van de wal in de sloot dus...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
- Bastiaan73
Heeft ze niet eerst geprotesteerd bij de RKK? Ik zie het al helemaal voor me: een spandoek met 'Breng de doodzonde terug!'Alpha schreef: 06 jan 2025, 17:27Mijn vrouw is uit de RKK gestapt, omdat de doodzonde werd afgeschaft.Tufkah schreef: 21 dec 2024, 10:54 De kerk van de toekomst zal dan ook mystiek zijn of zij zal niet zijn. In Nederland zien we dat het kerkelijk geloof afneemt, maar het geloof buiten de kerk stand houdt.
- Dat_beloof_ik
Het staat er. Woord voor woord.Alpha schreef: 06 jan 2025, 17:18Je onderbouwd je mening niet.Dat_beloof_ik schreef: 03 jan 2025, 08:03
Bij de aankondiging van de pleitbezorger in Johannes 14: werd gezegd dat deze niet te zien of te kennen zou zijn omdat die van binnen woont.
In Johannes 14 wordt de geest der Waarheid verkondigt die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet. Dus dat heeft inderdaad niks met vuurtongen van doen zoals Alpha beweert. En ook niks met het getal 144.000. Dat is allemaal bijgeloof.
Jezus zegt om Mij lief te hebben en dan zal de Vader een andere Trooster zenden welke bij u blijft tot in eeuwigheid. Sterker: Jezus zal ook Mijzelf aan u openbaren. Waaruit blijkt dat dat gewacht op de terugkeer van Jezus flauwekul is.
Wat Jezus heeft verkondigt is dan ook een openbaringsgeloof, het bewijst zichzelf. Als de Vader jou de geest der Waarheid schenkt, hoef je nergens meer aan te twijfelen. Waar de geest der Waarheid is, is noodzakelijk ook de Vader.
Jezus zegt om Mij lief te hebben en dan zal de Vader een andere Trooster zenden welke bij u blijft tot in eeuwigheid. Sterker: Jezus zal ook Mijzelf aan u openbaren. Waaruit blijkt dat dat gewacht op de terugkeer van Jezus flauwekul is.
Wat Jezus heeft verkondigt is dan ook een openbaringsgeloof, het bewijst zichzelf. Als de Vader jou de geest der Waarheid schenkt, hoef je nergens meer aan te twijfelen. Waar de geest der Waarheid is, is noodzakelijk ook de Vader.
Op een dag stop je met leren en start je met sterven.
Als ik jou was, zou ik maar snel uit die sloot komen.
De Bijbel adviseert: "Gaat uit van haar". (Openbaring 18:4)
Je hebt die Schriftplaats niet gegeven, dus onderbouw je niet.
Beweren is natuurlijk veel makkelijker.
Een van de basis dogma's werd afgeschaft.Bastiaan73 schreef: 06 jan 2025, 19:21Heeft ze niet eerst geprotesteerd bij de RKK? Ik zie het al helemaal voor me: een spandoek met 'Breng de doodzonde terug!'Alpha schreef: 06 jan 2025, 17:27 Mijn vrouw is uit de RKK gestapt, omdat de doodzonde werd afgeschaft.
Daarmee herkende ze dat het dwaalleer was.
Later ontdekte dat haar stap geheel in overeenstemming met de Bijbelse leer was.
Ik ben op een gegeven moment ook uit de NHK gestapt.
Na ruim een jaar Bijbelstudie gevolgd te hebben.
Er werd een willekeurig hoofstuk geselecteerd en dan kon iedereen zijn mening geven.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
De koffie met koek was goed, maar daar kwam ik niet voor.
Ik kreeg daar geen begrip van de Bijbel, net als de meeste gelovigen daar.
Toen ik later een Bijbelstudie bij Jg kreeg aangeboden, leerde ik in één maand meer, dat in een jaar bij de kerk.
Vervolgens heb ik mij uit laten schrijven.
Ik was stomverbaasd dat ik een jaar later, toen ik naar de andere kant van het land verhuisd was, iemand van de kerk aanbelde.
Of ik even een papier wilde tekenen.
Waarvoor is dat, vroeg ik?
Voor de kerk, was het antwoord.
Daar voel ik niets voor, zei ik.
Dat kost ons geld, was de reactie.
Prima, antwoorde ik.
De dame liep boos weg.
De helper ( parakletos) is Gods heilige geest, een kracht.Tufkah schreef: 07 jan 2025, 10:01 In Johannes 14 wordt de geest der Waarheid verkondigt die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet. Dus dat heeft inderdaad niks met vuurtongen van doen zoals Alpha beweert. En ook niks met het getal 144.000. Dat is allemaal bijgeloof.
Johannes 14:26 Maar de helper, de heilige geest, die de Vader in mijn naam zal sturen, zal jullie alles leren en zal jullie alles in herinnering brengen wat ik jullie heb verteld.
Johannes 15:
26 Wanneer de helper komt die ik van de Vader naar jullie zal sturen — de geest van de waarheid, die van de Vader komt — zal die over mij getuigen. 27 En ook jullie moeten getuigen, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest. NWV.
Daarom gaf Jezus deze opdracht aan zijn volgelingen:
Mt 28:18 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest.
Rom 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’
16 Toch hebben ze niet allemaal gehoor gegeven aan het goede nieuws. Want Jesaja zegt: ‘Jehovah, wie heeft geloofd in wat hij van ons heeft gehoord?’
17 Geloof volgt dus op wat wordt gehoord. En wat wordt gehoord, is via het woord over Christus.
18 Maar dan vraag ik: hebben ze het soms niet gehoord? Zeker wel: ‘Hun geluid heeft de hele aarde bereikt, hun boodschap het einde van de bewoonde aarde.’ NWV.
Jes 52:
6 Daarom zal mijn volk mijn naam kennen, daarom zullen ze op die dag weten dat ik het ben die spreekt. Luister! Ik ben het!’
7 Prachtig zijn op de bergen de voeten van degene die goed nieuws brengt,
degene die vrede aankondigt,
degene die goed nieuws brengt van iets beters,
degene die redding aankondigt,
degene die tegen Sion zegt: ‘Je God is Koning geworden!’ NWV.
Jezus merkte op:Robert Frans schreef: 02 jan 2025, 10:58Ik geloof echter dat liefde juist heel zacht en kwetsbaar is. En dat juist kwetsbaarheid en overgave genezend werkt. Misschien is het daarom dat we God nauwelijks horen: omdat wij níét zo willen zijn. Wij willen sterk, machtig en trots zijn. Wat moet je dan met zo'n zwakke God, die nauwelijks echt lijkt in te grijpen, die zich schijnbaar voor elk karretje laat spannen en die zich zelfs laat kruisigen?Messenger schreef: 21 dec 2024, 13:36Ik zie Gods pure liefde niet als kwetsbaar omdat die liefde alle leed, verdriet en pijn zal genezen en helen.
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV
Hij was in gesprek met Nikodemus en legde de wedergeboorte uit van de 144.000.
Die begreep de goddelijke leer over het deelachtig worden van het koninkrijk Gods niet.
Nikodemus was een farizeeër en lid van het Sanhedrin. (Joh 3:1-21).
Het woord hel is een verkeerde vertaling van Hebreeuwse Sjeool en het Griekse equivalent Hades.
Het betekent gewoon graf.
Zelfs in de SV wordt Sjeool meestal met graf vertaald, terwijl Hades daar meestal met hel wordt vertaald.
1 kon 2:
6 Doe dan naar uw wijsheid, dat gij zijn grauwe haar niet met vrede in het graf laat dalen. SV.
6 Handel dan naar uw wijsheid, en laat zijn grijze haar niet in vrede in het dodenrijk nederdalen. NBG
6 Laat je door je wijsheid leiden en laat zijn grijze haar niet vredig het Graf in gaan. NWV.
6 Do therefore according to thy wisdom, and let not his hoar head go down to the grave in peace. King James.
Openbaring 1:
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods. SV.
18 En de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk. NBG
18 en de levende, en ik ben doodgegaan, maar kijk, ik leef voor altijd en eeuwig, en ik heb de sleutels van de dood en van het Graf. NWV
18 I am he that liveth, and was dead; and, behold, I am alive for evermore, Amen; and have the keys of hell and of death. King James.
18I am He who lives, and was dead, and behold, I am alive forevermore. Amen. And I have the keys of Hades and of Death. new King James.
- Bastiaan73
Hoe kom je er bij dat Johannes 3 over 'de 144.000' zou gaan? Ben je uit jezelf tot deze merkwaardige conclusie gekomen?Alpha schreef: 07 jan 2025, 11:59 Jezus merkte op:
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV
Die begreep de goddelijke leer over het deelachtig worden van het koninkrijk Gods niet.
NBG51:
1 En er was iemand uit de Farizeeen, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.
6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.
9 Nikodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israel, en deze dingen verstaat gij niet?
11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek?
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden,
15 Opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen;
21 Maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke dat zij in God verricht zijn.
- Robert Frans
Het getal 144.000 komt echter helemaal niet voor in dat gesprek. Ergo: dat getal kom je alleen in een paar verzen uit Openbaring tegen. Je vult dat nu voor Nikodemus in, omdat je gelooft dat alleen de 144.000 de heilige Geest ontvangen, wedergeboren worden en naar de hemel gaan. Zodat je alle teksten in de Schrift over deze genadegiften uitsluitend op dat gezelschap toepast, ook als de teksten zelf daar helemaal geen aanleiding toe geven.Alpha schreef: 07 jan 2025, 11:59Jezus merkte op:
Het woord hel of helle is oud Nederlands voor dodenrijk. Het had toen een dubbele betekenis. In de Geloofsbelijdenis wordt daarom nog altijd gesproken over Jezus die ter helle nederdaalt. Dus in het dodenrijk, niet in de hel zelf, want daar is Jezus nooit geweest. Moderne vertalingen vertalen hel als zijnde het dodenrijk nu echter alsnog met dodenrijk, omdat die eerste betekenis verloren is gegaan. Het was dus geen verkeerde vertaling destijds.Het woord hel is een verkeerde vertaling van Hebreeuwse Sjeool en het Griekse equivalent Hades.
Vrede en alle goeds
- Dat_beloof_ik
Dat jij onderbouwing altijd uit de Schrift haalt moet je zelf wetenAlpha schreef: 07 jan 2025, 10:47Je hebt die Schriftplaats niet gegeven, dus onderbouw je niet.
Normaliter geldt logische gevolg trekking ook als onderbouwing, zoals dat hier bij het geval is.
Ik vraag me af, waar je dit op baseert. Wat is volgens jou het dodenrijk? Wat is het verschil tussen dodenrijk en hel? Hades is in de Griekse mythologie de god van de dood en de onderwereld. Naar mijn mening is er geen verschil tussen hel, dodenrijk, sjeool of gehenna. Het komt allemaal neer op godverlatenheid en het totaal negeren van Gods woord.Robert Frans schreef: 08 jan 2025, 09:35Het woord hel of helle is oud Nederlands voor dodenrijk. Het had toen een dubbele betekenis. In de Geloofsbelijdenis wordt daarom nog altijd gesproken over Jezus die ter helle nederdaalt. Dus in het dodenrijk, niet in de hel zelf, want daar is Jezus nooit geweest. Moderne vertalingen vertalen hel als zijnde het dodenrijk nu echter alsnog met dodenrijk, omdat die eerste betekenis verloren is gegaan. Het was dus geen verkeerde vertaling destijds.Het woord hel is een verkeerde vertaling van Hebreeuwse Sjeool en het Griekse equivalent Hades.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
- Robert Frans
Het dodenrijk destijds in katholiek verstaan was het voorgeborchte, waar de zielen verbleven totdat Christus na zijn dood de hemelpoort voor hen opende en de keuze gaf wel of niet binnen te gaan. Nu zijn alle overleden zielen in de hemel, op weg naar de hemel in het vagevuur, of in de hel. De hemel is de plaats waar God ten volle aanwezig is, de hel is de plaats waar Hij volstrekt afwezig is.Inktvlam schreef: 09 jan 2025, 12:15 Ik vraag me af, waar je dit op baseert. Wat is volgens jou het dodenrijk? Wat is het verschil tussen dodenrijk en hel? Hades is in de Griekse mythologie de god van de dood en de onderwereld. Naar mijn mening is er geen verschil tussen hel, dodenrijk, sjeool of gehenna. Het komt allemaal neer op godverlatenheid en het totaal negeren van Gods woord.
Vrede en alle goeds
Het is voor mij volkomen duidelijk dat er niemand naar de hemel is opgestegen, dan alleen Jezus.Bastiaan73 schreef: 07 jan 2025, 19:04Hoe kom je er bij dat Johannes 3 over 'de 144.000' zou gaan? Ben je uit jezelf tot deze merkwaardige conclusie gekomen?Alpha schreef: 07 jan 2025, 11:59 Jezus merkte op:
NBG51:
NWV:
1 En er was iemand uit de Farizeeen, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden;
1 Er was een farizeeër die Nikodemus heette, een leider van de Joden.
2 Deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is.
2 Hij kwam ’s nachts naar Jezus toe en zei tegen hem: ‘Rabbi, we weten dat je een leraar bent die door God gestuurd is, want niemand kan de wonderen doen die jij doet als God niet met hem is.’
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
3 Daarop zei Jezus: ‘Echt, ik verzeker je: als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.’
4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?
4 Nikode̱mus zei tegen hem: ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is? Hij kan toch niet teruggaan in de buik van zijn moeder en weer geboren worden?’
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.
5 Jezus antwoordde: ‘Echt, ik verzeker je: als iemand niet uit water en geest wordt geboren, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.
6 Wat uit vlees is geboren, is vlees, en wat uit de geest is geboren, is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
7 Wees niet verbaasd dat ik tegen je zei: jullie moeten opnieuw geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.
8 De wind waait waarheen hij wil, en je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de geest is geboren.’
9 Nikodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden?
9 ‘Maar hoe kan dat?’, vroeg Nikode̱mus hem.
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israel, en deze dingen verstaat gij niet?
10 Jezus antwoordde: ‘Je bent een leraar van Israël en toch begrijp je dit niet?
11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan.
11 Echt, ik verzeker je: we praten over wat we weten en we getuigen van wat we hebben gezien, maar jullie nemen ons getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek?
12 Jullie geloven me niet eens als ik over aardse dingen vertel. Hoe zullen jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen vertel?
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden,
14 Net zoals Mozes in de woestijn de slang heeft opgeheven, zo moet ook de Mensenzoon opgeheven worden,
15 Opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe.
15 zodat iedereen die in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
16 Want Gods liefde voor de wereld was zo groot dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet vernietigd zal worden, maar eeuwig leven zal hebben.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd zodat hij de wereld zou oordelen, maar zodat de wereld door hem gered zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
18 Wie in hem gelooft, zal niet geoordeeld worden. Wie niet gelooft, is al geoordeeld, omdat hij niet in de naam van de eniggeboren Zoon van God heeft geloofd.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
19 Dit is de basis voor het oordeel: het licht kwam in de wereld, maar de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.
20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen;
20 Wie walgelijke dingen doet, haat het licht en komt niet naar het licht, om te voorkomen dat zijn daden worden afgekeurd.
21 Maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke dat zij in God verricht zijn.
21 Maar wie doet wat goed is, komt naar het licht, zodat openbaar wordt dat zijn daden in overeenstemming zijn met Gods wil.’
De kleine kudde (144.000) gaat in de hemel Jezus regering ondersteunen, aangesteld als koningen en priesters.
Openb. 5:10 „Gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.” NWV.
Je hebt een vertaling, die oud Nederlands gebruikt.
Het lijkt mij interessant om daarnaast de NWV te zetten in hedendaags Nederlands.
Dat is dan wat makkelijker te begrijpen.
Jezus is het licht der wereld.
Johannes 8:12 Jezus nam opnieuw het woord en zei: ‘Ik ben het licht van de wereld. Wie mij volgt zal nooit in duisternis lopen, maar zal het licht van het leven bezitten.’
Johannes 9:5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht van de wereld.’ NWV
Ondanks het feit dat Nikodemus een hoge opleiding had, begreep hij niet waarover Jezus het had.
Nikodemus was een Farizeeër en een leraar van Israël en een lid van het Sanhedrin.
Hij was duidelijk bang voor zijn mede raadsleden, hij sprak met Jezus toen het al donker was.
In Joh. 7:45-52 durfde hij hen tegen te spreken en dreven ze de spot met hem.
Desondanks ging hij samen met Jozef van Arimathea, een geheime discipel, Jezus klaar maken om begraven te worden. (Joh. 19:38-40).
Zelfs Nikodemus begreep niet waar Jezus het over had, ondanks het feit dat hij een opleiding had in de rabbijnse hoge school.Robert Frans schreef: 08 jan 2025, 09:35Het getal 144.000 komt echter helemaal niet voor in dat gesprek. Ergo: dat getal kom je alleen in een paar verzen uit Openbaring tegen. Je vult dat nu voor Nikodemus in, omdat je gelooft dat alleen de 144.000 de heilige Geest ontvangen, wedergeboren worden en naar de hemel gaan. Zodat je alle teksten in de Schrift over deze genadegiften uitsluitend op dat gezelschap toepast, ook als de teksten zelf daar helemaal geen aanleiding toe geven.Alpha schreef: 07 jan 2025, 11:59Jezus merkte op:
Het woord hel of helle is oud Nederlands voor dodenrijk. Het had toen een dubbele betekenis. In de Geloofsbelijdenis wordt daarom nog altijd gesproken over Jezus die ter helle nederdaalt. Dus in het dodenrijk, niet in de hel zelf, want daar is Jezus nooit geweest. Moderne vertalingen vertalen hel als zijnde het dodenrijk nu echter alsnog met dodenrijk, omdat die eerste betekenis verloren is gegaan. Het was dus geen verkeerde vertaling destijds.Het woord hel is een verkeerde vertaling van Hebreeuwse Sjeool en het Griekse equivalent Hades.
De benamingen van hel en dodenrijk is gebaseerd op on-Bijbelse leer, de mythologie.
Hermes begeleidde de doden tot de mythische rivier de Styx, waar ze met een veerboot naar het aan de overkant liggende dodenrijk werden gebracht.
Charon was de veerman.
In de Septuaginta worden de woorden Sjeool en Hades met graf vertaald.
Deze woorden anders vertalen is dus niet correct.
De berouwvolle misdadiger, die naast Jezus stierf, krijgt een opstanding in het aardse paradijs.
Uiteraard baseer ik mij op de Bijbel en niet op mythologie.Dat_beloof_ik schreef: 09 jan 2025, 08:41Dat jij onderbouwing altijd uit de Schrift haalt moet je zelf wetenAlpha schreef: 07 jan 2025, 10:47 Je hebt die Schriftplaats niet gegeven, dus onderbouw je niet.
Normaliter geldt logische gevolg trekking ook als onderbouwing, zoals dat hier bij het geval is.
Een veronderstelling is niet logisch, zonder onderbouwing.
De apostelen volgden Jezus voorbeeld, zij zeiden regelmatig: "er staat geschreven".
En dan volgde een citaat.
1 Korinthiërs 1:
19 Want er staat geschreven: „Ik zal de wijsheid van de wijzen doen vergaan en de intelligentie van de intellectuelen negeren.” NWV.
19 Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. HSV.
(Jes 29:14).
31 zodat het is zoals er staat geschreven: ‘Als je trots wilt zijn, wees dan trots op Jehovah.’ NWV.
31 opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. HSV
(Jeremia 9:24).