In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.) Moderatie:het moderatieteam
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
peda schreef: 04 feb 2025, 10:46
Bijna heel de metafysica probeert verklaringen te vinden voor het vraagstuk van de theodicee.
Hoe kan het toch zijn dat een Almachtige God een wereld schept, waar het kwaad maar blijft zegevieren.
peda schreef: 04 feb 2025, 10:46
Bijna heel de metafysica probeert verklaringen te vinden voor het vraagstuk van de theodicee.
Hoe kan het toch zijn dat een Almachtige God een wereld schept, waar het kwaad maar blijft zegevieren.
Het klopt dat jij daarover reeds meermaals jouw visie hebt gegeven, maar hetzelfde geldt ook voor anderen.
Alleen al het concrete feit dat de verschillende gegeven visies niet met elkaar sporen, is voor mij een getuigenis dat er
geen objectief antwoord mogelijk is. Ware het anders, dan zou iedereen dezelfde theodicee-overtuiging hebben.
Tufkah krijgt zijn info over geloofszaken rechtstreeks van de Heer net als het belijdend lichaam van de Jehova Getuigen met als gevolg dat zij niemand nodig hebben en elke tegenspraak bij voorbaat vruchteloos is.
Tufkah schreef: 04 feb 2025, 17:42
Als je iemand anders nodig hebt voor de uitleg van de theodicee, dan snap je het zelf nog niet.
Dus leraren zijn volgens jou overbodig en moeten allemaal de WW in.
De theodicee gaat over het vraagstuk waarom er lijden en het kwaad is in de wereld. Waarom heeft God niet gewoon mensen geschapen die van nature al liefhebbend zijn? De essentie kan geen mens jou leren, omdat je zelf het lijden op je moet nemen. En precies daarin heeft Jezus ons voor geleefd. De mens kan het lijden zelf aangaan. Dan kan niemand voor jou doen.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Inktvlam schreef: 04 feb 2025, 19:00
De theodicee gaat over het vraagstuk waarom er lijden en het kwaad is in de wereld. Waarom heeft God niet gewoon mensen geschapen die van nature al liefhebbend zijn? De essentie kan geen mens jou leren, omdat je zelf het lijden op je moet nemen. En precies daarin heeft Jezus ons voor geleefd. De mens kan het lijden zelf aangaan. Dan kan niemand voor jou doen.
Inktvlam schreef: 04 feb 2025, 19:00
Wat de vraag van het theodicee niet beantwoord. Klinkt meer als de koppositie van PSV wordt bedreigd. Klopt Eddie Merx is de beste wielrenner aller tijden.
Verander het verhaal en het vraagstuk van de theodicee verandert of er is geen theodicee vraagstuk meer.
Dat is een logische constatering.
Het punt is wel dat in mijn optiek een moeilijke vraag ( zo goed mogelijk ) binnen het oorspronkelijke verhaal moet worden opgelost.
Dat is de "' exegese ''-uitdaging. Een geheel nieuw verhaal inbrengen rond een oude vraag, dat is in mijn optiek geen echte "' uitdaging "'.
peda schreef: 05 feb 2025, 13:24
Verander het verhaal en het vraagstuk van de theodicee verandert of er is geen theodicee vraagstuk meer.
Dat is een logische constatering.
Het punt is wel dat in mijn optiek een moeilijke vraag ( zo goed mogelijk ) binnen het oorspronkelijke verhaal moet worden opgelost.
Dat is de "' exegese ''-uitdaging. Een geheel nieuw verhaal inbrengen rond een oude vraag, dat is in mijn optiek geen echte "' uitdaging "'.
Chapeau! je bent volgens mij op een definitief antwoord gekomen voor het kwaad in de wereld, de mensen hebben een uitdaging nodig, of dat willen ze.
Wie erven wat dood is, zijn zelf dood
en ze erven wat dood is.
Wie erven wat levend is, die leven;
ze erven zowel wat levend als wat dood is.
Zij die dood zijn erven niets.
Want hoe kan een dode erven?
Als de dode het levende erft,
zal hij niet sterven,
maar juist voluit kunnen leven.
9
Licht en duisternis
leven en dood
de rechtsen en de linksen
zijn broers van elkaar.
Zij kunnen niet van elkaar worden losgemaakt.
Het is daarom dat noch de goeden goed zijn,
noch de slechten slecht,
leven alleen maar leven is,
en dood alleen maar dood.
Daarom zal iedereen ontbonden worden
tot zijn oorsprong in het begin. Doch zij die boven de wereld verheven zijn,
kunnen niet ontbonden worden;
ze zijn eeuwig.
18
Niemand zal een voorwerp van grote waarde
in een kostbaar ding verstoppen,
maar vaak heeft iemand ontelbare
duizenden verborgen in een ding
dat nog geen stuiver waard is.
.....Zo is het ook met de ziel.
Zij is een kostbare schat,
maar ze is in een nederig lichaam gekomen......
36
Het is voor iemand niet mogelijk
iets te zien van de dingen
die werkelijk bestaan,
tenzij hij eraan gelijk wordt.
De kerkvaders die uit de beschikbare boeken de bijbel hebben samengesteld kwamen tot die keuze omdat de andere niet opgenomen boeken volgens hen niet in overeenstemming waren met het gros. De statenvertalers menen zelfs dat zij daarin geleid werden door de Heilige Geest. Menig prediker schreef na Jezus voor zijn eigen volgelingen een eigen evangelie maar volgens hen niet altijd naar de leer van Jezus en kreeg daarom geen plek in de bijbel al zullen er altijd mensen blijven, die er wel wat van hun eigen geloof in terug vinden. Het zij zo.
Laatst gewijzigd door J-W op 07 feb 2025, 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Tufkah schreef: 06 feb 2025, 21:23
Het evangelie volgens Filippus
3
9
18
36
Wat is je punt m.b.t. dit topic?
Ik vermoed het door hem vetgedrukte: Tufkah is eeuwig, kan niet ontbonden worden want is boven de wereld verheven. M.a.w. spreek hem niet tegen want hij is niet meer van deze wereld, de wereld "overwonnen" Mocht ik het mis hebben dan horen we het wel.
Laatst gewijzigd door J-W op 07 feb 2025, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bastiaan73 schreef: 07 feb 2025, 08:37
Wat is je punt m.b.t. dit topic?
Ik vermoed het door hem vetgedrukte, Tufkah is eeuwig, kan niet ontbonden worden want is boven de wereld verheven. M.a.w. spreek hem niet tegen want hij is niet meer van deze wereld, de wereld "overwonnen" Mocht ik het mis hebben dan horen we het wel.
Door Teresa’s brieven en haar boeken weten we veel over haar strijd, ervaringen en denken. In de beschrijving van haar zoektochten naar gebed en contact met God gebruikt zij heldere beelden, die ze vanuit persoonlijke ervaringen beschrijft. Zo maakt zij, die zich voor Gods ogen niet meer dan een worm vindt, de vergelijking met een vlinder. Die wordt als een worm of rups eerst tot een cocon. En daarna komt er een kleine witte vlinder uit tevoorschijn, die op een onvoorstelbaar unieke vlucht naar God toe wegvliegt. Van wat die vlinder beleeft of ervaart kan die worm geen weet hebben. Pas door te voltooien waarvoor je bent geschapen, aan de wereld te sterven en weg te gaan van jezelf kun je naar God toe, zo is haar inzicht. Spiritualiteit gebeurt door en in het leven, de ervaringen.
Teresa sterft een rustige en vreugdevolle dood, ‘want ik sterf omdat ik niet sterf’. Op het moment van sterven wordt haar hart brandend doorboord, zoals zij eerder al eens in een visioen had waargenomen hoe een engel met een vurige pijl haar hart doorboorde. Hierin ligt een duidelijke verwijzing naar en overeenkomst met Jezus aan het kruis.
Ach ja, Theresa, iedereen kan zo zijn eigen denkbeelden over zijn toekomstige afscheid van deze wereld hebben, de één voelt dit en de ander voelt dat en er zijn voor wie daar behoefte aan heeft altijd wel wat uitlatingen van anderen te vinden die daarmee overeenkomsten hebben. Het blijven echter evengoed wel denkbeelden en zeggen niets over het waarheidsgehalte. Een pijl in het hart, misschien veel indianenboeken gelezen? Niet al te serieus nemen lijkt mij, hoe mooi of aantrekkelijk ze ook voor iemand die op sterven na dood is kunnen overkomen.
Laatst gewijzigd door J-W op 07 feb 2025, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Tufkah schreef: 07 feb 2025, 18:47
... Op het moment van sterven wordt haar hart brandend doorboord, zoals zij eerder al eens in een visioen had waargenomen hoe een engel met een vurige pijl haar hart doorboorde. Hierin ligt een duidelijke verwijzing naar en overeenkomst met Jezus aan het kruis.
Tsjee, in welk evangelie kan ik vinden dat Jezus aan het kruis met brandende pijlen werd doorboord?
Ik weet niet waar Theresa aan is overleden maar mensen die een zwaar hartinfarct hebben overleefd weten te vertellen dat zoiets aanvoelt als een messteek. Het verschil tussen een vurige pijl en een messteek in het hart zal niet zo heel groot zijn en kon zij nog net zeggen wat zij voelde voordat ze de laatste adem uitblies...........
Op zich lijkt het mij dat de betreffende dame best wel veel goeds gedaan heeft in haar leven maar waarom er bij zo iemands dood dan van alles wordt bij gehaald ontgaat mij. Wellicht hebben sommigen gelovigen behoefte aan vergoddelijking van medegelovigen in de hoop ook zoiets mee te mogen maken als men zich de rol van zelfverloochening aanmeet.
Ik las ook van haar dat God aan haar heeft gevraagd een aantal kloosters te stichten en dat ze visioenen en verschijningen had.....Als ik zoiets lees weet ik doorgaans genoeg over iemands geloof al kan ik natuurlijk niet oordelen over een innerlijke vrede die zo iemand zegt te ervaren maar ik denk dat er voor wie daar open voor staat wel meer en andere mogelijkheden zijn om een innerlijke rust te bereiken, los van een religie al heeft Jezus lijden en sterven bij vrouwen altijd wel wat extra aantrekkingskracht en heeft men om die reden de link met haar vurige pijl en Jezus dood gemaakt. Soms best wel aardig te lezen wat gelovigen weten te fantaseren over anderen maar ook niet meer dan dat.
Mullog schreef: 07 feb 2025, 21:21Tsjee, in welk evangelie kan ik vinden dat Jezus aan het kruis met brandende pijlen werd doorboord?
Niet met brandende pijlen. Wel met een lans in zijn zijde, na zijn dood, om te controleren of Hij wel echt dood was. Water en bloed stroomde toen uit zijn zijde. In de katholieke mystiek wordt daar veel betekenis aan gehecht en wordt daarin de verwekking van de Kerk gezien. Zoals Eva uit de zijde van Adam ontsprong, zo ontsprong de Kerk als Bruid uit de zijde van de tweede Adam.
Ik denk dat in Theresia's visioen het vuur van die brandende pijlen staat voor de passie en de hartstocht van Jezus' liefde voor haar en andersom. In de Heilig Hartdevotie wordt Jezus' Hart daarom vrijwel altijd met een vuur afgebeeld. Visioenen staan altijd bol van de al dan niet gecombineerde symboliek en laten zich niet altijd gemakkelijk duiden.
Kwamen die 'visioenen' van Theresia van Avila wellicht door epilepsie/het 'Geschwind syndroom'?
Citaat:
Het Geschwind-syndroom is een zeldzaam neuropsychiatrisch syndroom dat geassocieerd wordt met temporale kwab epilepsie. Het werd voor het eerst beschreven door de neuroloog Norman Geschwind en omvat een reeks gedragsmatige en persoonlijkheidsveranderingen.
Kernsymptomen van het Geschwind-syndroom
1. Hypergrafie – Overmatige drang om te schrijven of te documenteren.
2. Hyperreligiositeit – Een verhoogde preoccupatie met religieuze of spirituele onderwerpen.
3. Verhoogde emotionaliteit – Overdreven emotionele reacties, zoals snel geraakt of boos worden.
4. Gedragsmatige rigiditeit – Vasthouden aan routine en moeite met verandering.
5. Verminderde interesse in seks (hyposexualiteit) – Afgenomen libido en interesse in seksuele relaties.
Oorzaak en Diagnose
Het Geschwind-syndroom wordt vooral gezien bij mensen met epilepsie in de temporale kwab, maar kan ook ontstaan door andere neurologische aandoeningen die dit gebied beïnvloeden. De diagnose wordt meestal klinisch gesteld, gebaseerd op symptomen en neurologisch onderzoek.
Mullog schreef: 07 feb 2025, 21:21Tsjee, in welk evangelie kan ik vinden dat Jezus aan het kruis met brandende pijlen werd doorboord?
Niet met brandende pijlen. Wel met een lans in zijn zijde, na zijn dood, om te controleren of Hij wel echt dood was. Water en bloed stroomde toen uit zijn zijde. In de katholieke mystiek wordt daar veel betekenis aan gehecht en wordt daarin de verwekking van de Kerk gezien. Zoals Eva uit de zijde van Adam ontsprong, zo ontsprong de Kerk als Bruid uit de zijde van de tweede Adam.
Ik denk dat in Theresia's visioen het vuur van die brandende pijlen staat voor de passie en de hartstocht van Jezus' liefde voor haar en andersom. In de Heilig Hartdevotie wordt Jezus' Hart daarom vrijwel altijd met een vuur afgebeeld. Visioenen staan altijd bol van de al dan niet gecombineerde symboliek en laten zich niet altijd gemakkelijk duiden.
Tja altijd knap dat je er weer op in gaat en wat je zegt klopt maar zie verder op het wordt weer misbruikt de Theresia van Avila zou niet snik niets is minder waar tja,de onglovigen willen ook wat zeggen maar wie de bovengenoemde persoon nou was ho maar .
Er was niets mis met haar een vrouw die wist waar ze het over had en toendertijd niet een van de eerste beste in de Kerk ze had nog gezag ook.
Wat Teresa van Avilla haar erfenis is, is de wijze waarop ze de wereld heeft overwonnen. Dat is het mystieke huwelijk. Oftewel de mededeling Gods aan de ziel. Ze omschrijft dat als afnemende inspanning, op een gegeven moment gaat het 'vanzelf'. Het verstand en het geheugen vallen in de 'stilte' waar God Zijn domein heeft. Ze spreekt ook over het 'voelen' van Christus, waar de zintuigelijke ogen noch de ogen van de ziel bij betrokken zijn. Respect voor haar dat ze deze stille tocht naar binnen zo uitvoerig heeft weten te omschrijven. Omgang met God is liefde, hoe kan het ook anders?
Zoek jezelf in mij
Ziel, zoeken moet je jezelf in Mij,
en Mij moet je zoeken in jezelf.....
...Buiten jezelf hoef je Mij niet te zoeken,
want om Mij te vinden
zal het genoeg zijn Mij alleen maar te roepen;
Ik zal dan zonder talmen naar jou toegaan
en Mij moet je zoeken in jezelf.
Deze vrouw heeft de ware Christus gevonden: Mij. En daar is er maar een van welke in Zijn eenzaamheid existeert.
Wat God de ziel meedeelt, in één ogenblik, is zo’n groot geheim, zo’n verheven gunst, zo’n diep gevoel van genot in de ziel dat ik niet weet waarmee het te vergelijken. Ik kan alleen maar zeggen dat de Heer haar in dat ogenblik, op een veel verhevener manier, de heerlijkheid van de hemel wil openbaren dan in elk ander visioen of geestelijk genot. Voor zover men begrijpt — en méér kan niet gezegd worden, — is de ziel hier (ik bedoel de geest van deze ziel) één met God. Om de liefde te tonen die Hij voor ons heeft wil Zijn Majesteit, die zelf ook geest is, aan sommigen laten begrijpen tot hoever deze liefde gaat, opdat we zijn grootheid zouden loven. Hij hield eraan zich zo innig met zijn schepsel te verenigen dat Hij zich niet meer van haar wil scheiden, precies zoals zij die niet meer te scheiden zijn.
Zoals uit alles wat ze schrijft blijkt dat Mij niet van deze wereld is.
Tufkah schreef: 07 feb 2025, 23:58
Zoals uit alles wat ze schrijft blijkt dat Mij niet van deze wereld is.
Haar Mij was inderdaad een geheel andere dan de doorsnee MIj, ze hing niet haar hele leven de hele dag op een forum, ze ondernam wel het nodige om haar geestelijk leven voor de medemens in te zetten. Ook keek ze er naar uit om na haar dood met Christus verenigd te worden zoals Paulus het beschrijft, de heerlijkheid van de hemel, een gelukkig hiernamaals geheel volgens de bijbel dus wel consequent in haar geloof. En zo gaat iedereen op zijn eigen manier om met zijn "Mij" De bekende bonte stoet maar om paralellen te trekken en iemand te verheerlijken die toevallig vergelijkbare denkbeelden had ligt niet in mijn lijn en zal ik dan ook nooit aanhalen om mijn gelijk te promoten.