De Ziel in relatie tot (Re-)incarnatie.

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: De Ziel in relatie tot (Re-)incarnatie.

Bericht door peda »

Leon schreef: 15 feb 2025, 09:57 Maar weinig bijval. Iedereen zit in een eigen fase, het is heel individueel allemaal. Voorlopig ben ik weer terug bij af in dit leven.
Over de negatieve theologie is er niets te vertellen. Wie het toch probeert, bedrijft positieve theologie.
Dat is het verschil dat ik blijvend heb met Tufkah. Wanneer Leon schrijft over zijn "' bevindingen "' met de metafysica, dan is zulks een
positieve theologie bijdrage, die door iedereen kan worden becommentarieerd.
Op welke plaats iemand in het leven staat, dat is eigen plaatsbepaling.
Niets hebben met metafysica zie ik als eigen plaatsbepaling, wel iets hebben met metafysica en vervolgens dat "' iets "" invullen,
is eveneens eigen plaatsbepaling. Kortom niemand zonder plaatsbepaling, zo mijn vaste overtuiging.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het topic is genaamd "De Ziel in relatie tot (Re)incarnatie". Mijn stellingname is dat de ziel alleen middels de negatieve theologie kenbaar is. Waarmee ik poog te duiden dat het zijn van de ziel alleen kenbaar is door de ziel te zijn. Waarmee ik dan toch weer een positieve kenniswijze presenteer.

De (individuele) ziel is zoals gezegd alleen kenbaar door de ziel te zijn. Anderen vormen zich een beeld van de ziel. Dan spreekt men vanuit dat voorstellingsbeeld. Dan spreekt men over een incarnatie van de ziel bij de conceptie.

Vanuit mijn eigen kennis weet ik dat de mens geen kennis heeft van de ziel zolang er nog een ego aanwezig is. M.a.w. het ego kan per definitie geen kennis hebben van de ziel. Maar het ego kan wel allerlei zaken bedenken omtrent de ziel.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

De blauwdruk van de ziel kan een buitengewoon levende herinnering zijn, die naar waarheid verwoord kan worden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 15 feb 2025, 11:12 Het topic is genaamd "De Ziel in relatie tot (Re)incarnatie". Mijn stellingname is dat de ziel alleen middels de negatieve theologie kenbaar is. Waarmee ik poog te duiden dat het zijn van de ziel alleen kenbaar is door de ziel te zijn. Waarmee ik dan toch weer een positieve kenniswijze presenteer.

De (individuele) ziel is zoals gezegd alleen kenbaar door de ziel te zijn. Anderen vormen zich een beeld van de ziel. Dan spreekt men vanuit dat voorstellingsbeeld. Dan spreekt men over een incarnatie van de ziel bij de conceptie.

Vanuit mijn eigen kennis weet ik dat de mens geen kennis heeft van de ziel zolang er nog een ego aanwezig is. M.a.w. het ego kan per definitie geen kennis hebben van de ziel. Maar het ego kan wel allerlei zaken bedenken omtrent de ziel.
Dat is nu juist wat ik het domein van de positieve theologie noem. Het Denken Over de metafysica. Dit denken over vindt als het goed is plaats op basis van een logische argumentatie, waarbij redelijke ( filosofische ) denkuitkomsten worden verkregen. Voor mij een voorwaarde voor goede metafysica.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 15 feb 2025, 11:26
Tufkah schreef: 15 feb 2025, 11:12 Het topic is genaamd "De Ziel in relatie tot (Re)incarnatie". Mijn stellingname is dat de ziel alleen middels de negatieve theologie kenbaar is. Waarmee ik poog te duiden dat het zijn van de ziel alleen kenbaar is door de ziel te zijn. Waarmee ik dan toch weer een positieve kenniswijze presenteer.

Dat is nu juist wat ik het domein van de positieve theologie noem. Het Denken Over de metafysica. Dit denken over vindt als het goed is plaats op basis van een logische argumentatie, waarbij redelijke ( filosofische ) denkuitkomsten worden verkregen. Voor mij een voorwaarde voor goede metafysica.
Het denken over het Zijn zelve (want daar hebben we het over als het de ziel betreft) volgt niet de logica van het denken. Als Ik schrijf dat het Zijn zich gedeeld heeft en toch ongedeeld is gebleven dan ligt dat niet in de lijn van de logica. Met louter logisch denken komt men er niet. Kennis van de ziel echter maakt wel weer een volgende stap binnen het denken mogelijk: Hoe is fysica en metafysica met elkaar verweven?

Daarmee (met die vraagstelling) komt ook Gods Koninkrijk naar voren. Hoe kan Gods Koninkrijk zowel in mij zijn als buiten mij zijn? Kennis van de ziel brengt niet denken over ja/nee reïncarnatie met zich mee, maar brengt het denken over Gods Koninkrijk met zich mee. (Aan de vrucht herkent men de boom)

Jezus spreekt dan ook over de lossing van de ziel (Matt 16). Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?. Ook hier zien we weer dat de mens de wereld kan winnen dan wel verliezen. Een geloste ziel is 'los' van de wereld. Die gaat geen reïncarnatie meer overwegen.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Yours schreef: 31 jul 2024, 14:00 De Ziel in relatie tot (Re-)ïncarnatie.

In mijn visie is de mens in de basis een ziel: een afsplitsing van dat wat God IS, oftewel een godsvonk.

Wat is de functie van die ziel? De ziel maakt het ons als mens mogelijk om van onbewustheid tot volledig bewustzijn te komen van wie en wat wij in de kern zijn: een deeltje van God die de Bron vormt van alle Leven.

Daartoe (re-)incarneert de ziel bij de conceptie. Na de geboorte beleeft men hoe het is om man te zijn, vrouw, homofiel, lesbienne, arm, rijk, hebzuchtig, altruïstisch en noem maar op. Daardoor ontwikkelt de Geest zich. Maar……die ziel raakt door eigen toedoen op de hoogte van de kennis van goed en kwaad en raakt tevens door te eten van de levensboom afgescheiden van de Bron waaruit zij is voortgekomen.

Na vele (re-)incarnaties volgt uiteindelijk de geestelijke/goddelijke wedergeboorte waardoor via Jezus de verbinding met God/de Bron weer hersteld wordt. En waardoor zij zichzelf in alle facetten volledig leert kennen: het Ken-U-Zelve.

Na vele reïncarnaties is het eeuwige kosmische Eénzijn met God ons uiteindelijke deel.

Wetenschappelijk gezien is er niets te bewijzen.
Echter, wat vastgelegd is van hen die o.a. dat eeuwig Zijn al ervaren (hebben), bijvoorbeeld de Boeddha en de mens Jezus, spreekt wat mij betreft boekdelen.
M.i. kan er gesteld worden dat God/de Geest Zich in al die godsdeeltjes van Zichzelf vervreemd heeft. Opzettelijk? Misschien wel. Anders zou God/de Geest Zich niet kunnen ontwikkelen.
Leon

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 15 feb 2025, 17:55

In mijn visie is de mens in de basis een ziel: een afsplitsing van dat wat God IS, oftewel een godsvonk.

Wat is de functie van die ziel? De ziel maakt het ons als mens mogelijk om van onbewustheid tot volledig bewustzijn te komen van wie en wat wij in de kern zijn: een deeltje van God die de Bron vormt van alle Leven.

Daartoe (re-)incarneert de ziel bij de conceptie. Na de geboorte beleeft men hoe het is om man te zijn, vrouw, homofiel, lesbienne, arm, rijk, hebzuchtig, altruïstisch en noem maar op. Daardoor ontwikkelt de Geest zich. Maar……die ziel raakt door eigen toedoen op de hoogte van de kennis van goed en kwaad en raakt tevens door te eten van de levensboom afgescheiden van de Bron waaruit zij is voortgekomen.

Na vele (re-)incarnaties volgt uiteindelijk de geestelijke/goddelijke wedergeboorte waardoor via Jezus de verbinding met God/de Bron weer hersteld wordt. En waardoor zij zichzelf in alle facetten volledig leert kennen: het Ken-U-Zelve.

Na vele reïncarnaties is het eeuwige kosmische Eénzijn met God ons uiteindelijke deel.

Echter, wat vastgelegd is van hen die o.a. dat eeuwig Zijn al ervaren (hebben), bijvoorbeeld de Boeddha en de mens Jezus, spreekt wat mij betreft boekdelen.
M.i. kan er gesteld worden dat God/de Geest Zich in al die godsdeeltjes van Zichzelf vervreemd heeft. Opzettelijk? Misschien wel. Anders zou God/de Geest Zich niet kunnen ontwikkelen.
Vervreemding en vrijheid zijn in mijn ogen hetzelfde.
[uit principe ben ik voor principes]
Bastiaan73

Leon schreef: 15 feb 2025, 18:26
Kun/wil je dat toelichten?
Leon

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 15 feb 2025, 18:42
Leon schreef: 15 feb 2025, 18:26

Kun/wil je dat toelichten?
Als het goed is spreekt wat anderen zeggen je aan. Dan resoneert dat persoonlijk en heb je een verplichting om daarop te reageren. Als je vervreemd bent, spreekt niets je meer aan en vervalt de eventuele verplichting en ben je “vrij”, maar dat is dan niet goed.

Dat goed/niet goed is mijn invulling….
[uit principe ben ik voor principes]
Yours

Bericht door Yours »

Het vervreemden begon toen toegegeven werd aan het eerste verlangen in die ziel/godsvonk. Dat zat trouwens ‘ingebouwd’, want de ziel wenste complete ‘vrijheid’. Die ‘dacht’ dat met die actie te verkrijgen. Maar het pakte dus anders uit en het werd ‘verwijdering/vervreemding’ van ‘God’. Welke inderdaad uiteindelijk wel noodzakelijk was/is voor de ontwikkeling……
Bastiaan73

Yours schreef: 15 feb 2025, 19:07
Het vervreemden begon toen toegegeven werd aan het eerste verlangen in die ziel/godsvonk. Dat zat trouwens ‘ingebouwd’, want de ziel wenste complete ‘vrijheid’. Die ‘dacht’ dat met die actie te verkrijgen. Maar het pakte dus anders uit en het werd ‘verwijdering/vervreemding’ van ‘God’. Welke inderdaad wel noodzakelijk was/is voor de ontwikkeling……
Hoi Yours, als het in een godsvonk ingebouwd zit om die complete vrijheid te wensen dan kun je daar toch uit afleiden dat die godsvonk daar niks aan kan doen én dat het wat zegt over Datgene/Degene uit wie de godsvonk afkomstig is? De eigenschappen van de godsvonk zijn de eigenschappen van God, zoals de eigenschappen van de oceaandruppel de eigenschappen van de oceaan zijn.

Genesis 1 SV:

"26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis..."
Yours

Bericht door Yours »

Bastiaan73 schreef: 15 feb 2025, 19:28
Yours schreef: 15 feb 2025, 19:07

Het vervreemden begon toen toegegeven werd aan het eerste verlangen in die ziel/godsvonk. Dat zat trouwens ‘ingebouwd’, want de ziel wenste complete ‘vrijheid’. Die ‘dacht’ dat met die actie te verkrijgen. Maar het pakte dus anders uit en het werd ‘verwijdering/vervreemding’ van ‘God’. Welke inderdaad wel noodzakelijk was/is voor de ontwikkeling……
Hoi Yours, als het in een godsvonk ingebouwd zit om die complete vrijheid te wensen dan kun je daar toch uit afleiden dat die godsvonk daar niks aan kan doen én dat het wat zegt over Datgene/Degene uit wie de godsvonk afkomstig is? De eigenschappen van de godsvonk zijn de eigenschappen van God, zoals de eigenschappen van de oceaandruppel de eigenschappen van de oceaan zijn.

Genesis 1 SV:

"26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis..."
Binnen de ziel/godsvonk zijn zowel de mannelijke als vrouwelijke eigenschappen vertegenwoordigd. De wens/het verlangen van de ziel/godsvonk, waardoor ‘gebeurde wat moest gebeuren’, had als gevolg dat de verwijdering van God zich voltrok.
Dan zijn die eigenschappen van God daarbinnen als ziel/godsvonk nog altijd aanwezig, maar ‘de druppel’ heeft/had zich door die wens/dat verlangen dus als individu afgescheiden van ‘de oceaan’. Vanaf dat moment moet dat individu zich met de kennis van goed en kwaad die hij/zij dan opdoet een weg banen/zoeken op aarde. Af en toe weer vereenzelvigd zijn met de oceaan gebeurt dan zeker doordat die vrijheid soms weer even opgegeven wordt, maar de individualiteit is onvermijdelijk geboren, zodat je uiteindelijk niet anders kunt dan dat traject tot het einde toe te volgen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Binnen de zielevonk zijn in het geheel geen eigenschappen aanwezig welke bedacht kunnen worden, de zielevonk is mannelijk noch vrouwelijk. Ons diepste innerlijk bestaat nu juist uit een zielenvonk waar niets over gezegd kan worden. Wat er in en met de zielenvonk gebeurd is onuitsprekelijk. De zielevonk kan gaan 'vonken' als de doener terug treedt. (Doener is het idee dat er iemand is die 'doet'.)

De essentie is dat we God niet kunnen bereiken middels het denken of spreken. Het is beter je van God te ontdoen dan een gedachte te hebben over God. Daarmee werken we buiten het menselijk denkvermogen om, want de ziel gaat niet 'vonken' middels het denken. Waar het allemaal naar toe gaat met de zielenvonk dat kan de mens niet weten, het is het menselijk denkvermogen wat zaken zoals hiernamaals en reïncarnatie bedenkt.

Wat de zielenvonk kan bloot leggen is een geheel nieuwe levenswijze, waarbij het denkvermogen niet langer de 'leider' is. Alleen in de ongeschapen ziel kan God zich manifesteren. Dan blijkt dat God een Afgrond is en de eigen ziel dezelfde afgrondelijkheid bezit. Het is deze afgrondelijkheid welke ontvankelijk is voor God. Waaruit ook blijkt dat God in het geheel geen 'gesprekken' voert met de mens (Neale Donald Walsch).
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De zielevonk werkt nooit samen met het ego. Omdat -zoals gezegd- niet gezegd kan worden 'wat' de zielevonk is dient de mens naar 'dat' te gaan wat de zielevonk onmogelijk maakt om te vonken: het ego. Je bent zelf je grootste vijand.

https://www.roosvonk.nl/bevrijd-jezelf-van-je-ego/
Het ego is in wezen een stemmetje van binnen dat we allemaal kennen – dat zegt: ‘Ik wil ertoe doen. Ik wil meetellen, ik wil graag dat mensen van me houden, dat ik erbij hoor, en liefst ook nog dat ik bijzonder ben. Dat ik iets te bieden heb, dat ik een reden van bestaan heb.’ Er is helemaal niets mis met dit menselijk verlangen om iets te betekenen en er te mogen zijn. Het probleem is dat we, in onze pogingen dat verlangen te realiseren, vaak onze authentieke drijfveren kwijtraken.

Dat zie je al gebeuren bij kleine kinderen zodra ze hun ‘ikje’ ontdekken. Vanaf dat moment merken ze dat ze met bepaald gedrag succes hebben – dat het aandacht, liefde, waardering of bewondering oplevert: alles waar het ego van houdt. Afhankelijk van de omgeving vindt ieder kind zijn eigen methode: de een gaat zoet en stil in een hoekje zitten zodat-ie niemand tot last is, de ander gaat de pias uithangen of lopen gillen, en weer een ander gaat op school keihard zijn best doen om de oogappel te worden.
Jezus zegt niet voor niets om weer te worden "als de kinderen". Kleine kinderen beginnen een ikje (ego) te ontwikkelen. Het ego zal nooit God vinden, het ego zal nooit de afgrondelijkheid van de eigen ziel kennen. Het ego zal ook nooit de liefde van de Vader kennen.

God werkt niet samen met het ego, God wil de ziel voor Zichzelf hebben om er in te werken.
peda

Bericht door peda »

Yours schreef: 16 feb 2025, 09:47

Binnen de ziel/godsvonk zijn zowel de mannelijke als vrouwelijke eigenschappen vertegenwoordigd. De wens/het verlangen van de ziel/godsvonk, waardoor ‘gebeurde wat moest gebeuren’, had als gevolg dat de verwijdering van God zich voltrok.
Dan zijn die eigenschappen van God daarbinnen als ziel/godsvonk nog altijd aanwezig, maar ‘de druppel’ heeft/had zich door die wens/dat verlangen dus als individu afgescheiden van ‘de oceaan’. Vanaf dat moment moet dat individu zich met de kennis van goed en kwaad die hij/zij dan opdoet een weg banen/zoeken op aarde. Af en toe weer vereenzelvigd zijn met de oceaan gebeurt dan zeker doordat die vrijheid soms weer even opgegeven wordt, maar de individualiteit is onvermijdelijk geboren, zodat je uiteindelijk niet anders kunt dan dat traject tot het einde toe te volgen.
De ziel/godsvonk wordt in de metafysica gezien als puur/ volkomen of welke benaming daarvoor ook moge worden gebruikt.
Hoe kan het dan zijn dat deze status van "' puurheid "" dan in het contact met de stoffelijke wereld wordt verlaten ?
De stoffelijkheid heeft kennelijk het "' vermogen "' om een enorme invloed uit te oefenen op de status "' puurheid "'.
Zowel in de abrahamitische godsdiensten als in de esoterie komen de verhalen rond de "' oorzaak "" van de ellende redelijk overeen, zo mijn optiek.
Het verschil zit met name in het "' pad "" dat gelopen dient te worden om uit de ellende te geraken.
De bekende zelfverlossing versus de verlossing door een Ander. In ieder geval is het aantal verschillende "" ontsnappings-paden "" dermate groot dat er nooit een einde komt aan de juiste-pad--bespreking. De grootste gemene deler is wel "' dat slechts één pad "" de oplossing aanbiedt.
Het kleinste gemene veelvoud is vervolgens "" welk der vele paden "" levert de echte verlossing. Daarover wordt nooit overeenstemming bereikt, daarom ook de nooit kleiner wordende bonte stoet.
Yours

Bericht door Yours »

peda schreef: 16 feb 2025, 11:10
Yours schreef: 16 feb 2025, 09:47

De ziel/godsvonk wordt in de metafysica gezien als puur/ volkomen of welke benaming daarvoor ook moge worden gebruikt.
Hoe kan het dan zijn dat deze status van "' puurheid "" dan in het contact met de stoffelijke wereld wordt verlaten ?
De stoffelijkheid heeft kennelijk het "' vermogen "' om een enorme invloed uit te oefenen op de status "' puurheid "'.
Zowel in de abrahamitische godsdiensten als in de esoterie komen de verhalen rond de "' oorzaak "" van de ellende redelijk overeen, zo mijn optiek.

Het verschil zit met name in het "' pad "" dat gelopen dient te worden om uit de ellende te geraken.
De bekende zelfverlossing versus de verlossing door een Ander. In ieder geval is het aantal verschillende "" ontsnappings-paden "" dermate groot dat er nooit een einde komt aan de juiste-pad--bespreking. De grootste gemene deler is wel "' dat slechts één pad "" de oplossing aanbiedt.
Het kleinste gemene veelvoud is vervolgens "" welk der vele paden "" levert de echte verlossing. Daarover wordt nooit overeenstemming bereikt, daarom ook de nooit kleiner wordende bonte stoet.
Vetgedrukt door mij.

Het is een kwestie van ècht willen voelen qua wat zich in de stoffelijke wereld afspeelt in combinatie met de nieuwsgierigheid ernaar.
Je bent echter ‘bedrogen’ (Genesis 3: 13) en hebt er direct spijt van. Maar terug kun je dan niet meer: het ‘paradijs’ gaat achter je dicht. En het blìjft hermetisch afgesloten.
Petra

Bericht door Petra »

Yours schreef: 17 feb 2025, 13:51

Het is een kwestie van ècht willen voelen qua wat zich in de stoffelijke wereld afspeelt in combinatie met de nieuwsgierigheid ernaar.
Je bent echter ‘bedrogen’ (Genesis 3: 13) en hebt er direct spijt van. Maar terug kun je dan niet meer: het ‘paradijs’ gaat achter je dicht. En het blìjft hermetisch afgesloten.
Ik voel me helmaal niet bedrogen.. ik stel me zo voor dat je onstoffelijk zit te zijn en nieuwsgierig bent naar meer. Tastzin, reuk, zicht, gehoor. Onze zintuigen worden gevoed dankzij onze onstoffelijkheid. Er is dus een wereld voor ons opengegaan. En wat voor één!!!

viewtopic.php?p=468182#p468182
NIGHTWISH - The Greatest Show on Earth.

In plaats van je bedrogen te voelen voel ik eerder dankbaarheid. Ik zou zeggen Enjoy the ride.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De grap is dat de daadwerkelijke ziel juist niet nieuwsgierig is naar wat er zich in de stoffelijke wereld afspeelt. Het is de stoffelijke mens die nieuwsgierig is.

Er zitten er twee op het bankje, de één doet en de ander doet juist niet. Die laatste dat is de ziel, die zich verbergt achter de stoffelijke mens. Met zijn ongedekte gelaat...
Yours

Bericht door Yours »

Petra schreef: 18 feb 2025, 06:42
Yours schreef: 17 feb 2025, 13:51

Ik voel me helmaal niet bedrogen.. ik stel me zo voor dat je onstoffelijk zit te zijn en nieuwsgierig bent naar meer. Tastzin, reuk, zicht, gehoor. Onze zintuigen worden gevoed dankzij onze onstoffelijkheid. Er is dus een wereld voor ons opengegaan. En wat voor één!!!

viewtopic.php?p=468182#p468182
NIGHTWISH - The Greatest Show on Earth.

In plaats van je bedrogen te voelen voel ik eerder dankbaarheid. Ik zou zeggen Enjoy the ride.
Goed om te zien dat de levensvreugde er nog altijd van af spat, Petra! :flower1:

Ook ik ben, uiteindelijk, heel dankbaar omdat het mij van onbewustzijn tot bewustzijn heeft gebracht.
Doch ik zal dat betreffende moment nooit vergeten: toen had ik direct veel spijt van die ‘move’……
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 18 feb 2025, 08:53 De grap is dat de daadwerkelijke ziel juist niet nieuwsgierig is naar wat er zich in de stoffelijke wereld afspeelt. Het is de stoffelijke mens die nieuwsgierig is.
Nou hier.. nog een reden om je stoffelijkheid te vieren. Je hebt er nieuwsgierigheid bij kado gekregen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 19 feb 2025, 06:23
Tufkah schreef: 18 feb 2025, 08:53 De grap is dat de daadwerkelijke ziel juist niet nieuwsgierig is naar wat er zich in de stoffelijke wereld afspeelt. Het is de stoffelijke mens die nieuwsgierig is.
Nou hier.. nog een reden om je stoffelijkheid te vieren. Je hebt er nieuwsgierigheid bij kado gekregen.
Maar dan raak je weer wel verdwaalt van je ziel. Nieuwsgierigheid hoef je de stoffelijke mens dan ook helemaal niet af te leren. Wie nieuwsgierig is die zal de ziel dan ook nooit vinden. De ziel openbaart zich dan ook alleen als "de onbewogene". Waarmee de ziel in feite een tegenstelling is van de bewogen mens. Waarmee de kwestie zich openbaart: word ik (als stoffelijke mens) bewogen door de wereld ? Of word ik bewogen door God?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

De ziel heeft geen relatie de ziel is exclusief in totaliteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 09:07 Waarmee de ziel in feite een tegenstelling is van de bewogen mens. Waarmee de kwestie zich openbaart: word ik (als stoffelijke mens) bewogen door de wereld ? Of word ik bewogen door God?
Jezus werd enorm bewogen door de wereld en de mensen. Johannes 12:47 zegt Hij: "Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden.

HSV:
Matteüs 9:36 zegt: "Toen Hij de menigten zag, werd Hij met ontferming bewogen over hen,
Johannes 11:35 vermeldt dat Jezus weende bij het graf van Lazarus, wat laat zien hoezeer Hij meeleefde met het verdriet van anderen.
Marcus 6:34 "En toen Jezus uit de boot stapte, zag Hij een grote menigte en werd met ontferming over hen bewogen,"
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 09:07 ... Waarmee de kwestie zich openbaart: word ik (als stoffelijke mens) bewogen door de wereld ? ...
De introductie van het dualisme. Jij, Tufkah, onderkend dat je stoffelijk bent. Maar je bent ook geestelijk. Het lijke wel kwantummechanica, het deeltje golf dualisme.
Yours

Bericht door Yours »

Petra schreef: 20 feb 2025, 07:01
Tufkah schreef: 19 feb 2025, 09:07 Waarmee de ziel in feite een tegenstelling is van de bewogen mens. Waarmee de kwestie zich openbaart: word ik (als stoffelijke mens) bewogen door de wereld ? Of word ik bewogen door God?
Jezus werd enorm bewogen door de wereld en de mensen. Johannes 12:47 zegt Hij: "Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden.

HSV:
Matteüs 9:36 zegt: "Toen Hij de menigten zag, werd Hij met ontferming bewogen over hen,
Johannes 11:35 vermeldt dat Jezus weende bij het graf van Lazarus, wat laat zien hoezeer Hij meeleefde met het verdriet van anderen.
Marcus 6:34 "En toen Jezus uit de boot stapte, zag Hij een grote menigte en werd met ontferming over hen bewogen,"
Dag Petra,

Jij beschrijft hier via de HSV de Jezus die mens is geworden en als ‘bewogene’ jegens ons mensen hier 20 eeuwen geleden op aarde aanwezig was. Dat is de Jezus van de 4 Evangelisten die dus zeer empatisch was.

Tufkah heeft het steeds over zijn particuliere ‘onbewogen’ Jezus die zijn ‘geestelijk zijn’ illustreert. Dat is de Jezus van Paulus.

Dat is het grote verschil. De wereld interesseert Tufkah, in tegenstelling tot de empathische mens Jezus, totaal niet.
Plaats reactie