Nun’s Prayer - een 17e eeuws gebed

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
Maria K
Man/Vrouw: V

Nun’s Prayer - een 17e eeuws gebed

Bericht door Maria K »

https://paucaverba.blogspot.com/2015/12 ... r-but.html
Het leven van nonnen in een klooster is lang niet altijd gemakkelijk in de onderlinge omgang.
Google vertaling
  • "Het gebed van een non uit de zeventiende eeuw ~ Maar dit kunnen we allemaal bidden."
Heer, u weet beter dan ik mezelf ken dat ik ouder word en ooit oud zal zijn.
Houd mij af van de noodlottige gewoonte om te denken dat ik over elk onderwerp en bij elke gelegenheid iets moet zeggen.
Bevrijd mij van het verlangen om ieders zaken op orde te brengen.
Maak mij bedachtzaam maar niet humeurig;
behulpzaam maar niet bazig.
Met mijn enorme voorraad wijsheid lijkt het zonde om het niet allemaal te gebruiken, maar u weet Heer, dat ik uiteindelijk een paar vrienden wil.
Houd mijn geest vrij van het opdreunen van eindeloze details; geef me vleugels om tot de kern te komen.
Verzegel mijn lippen op mijn pijnen en kwalen. Ze nemen toe en de liefde om ze te herhalen wordt zoeter naarmate de jaren verstrijken.
Ik durf niet om genade te vragen genoeg om te genieten van de verhalen over andermans pijnen, maar help me om ze met geduld te verdragen.
Ik durf niet om een ​​verbeterd geheugen te vragen, maar om een ​​groeiende nederigheid en een afnemende overmoed wanneer mijn geheugen lijkt te botsen met de herinneringen van anderen.
Leer me de glorieuze les dat ik af en toe een vergissing kan maken.
Houd mij redelijk zoet; ik wil geen heilige zijn - sommigen van hen zijn zo moeilijk om mee te leven - maar een zure oude persoon is een van de kroonwerken van de duivel.
Geef mij het vermogen om goede dingen te zien op onverwachte plaatsen en talenten in onverwachte mensen.
En, geef mij, o Heer, de genade om hen dat te vertellen.
Amen.
Door mij gezocht en gevonden en nadat ik dit las.
https://utrecht.remonstranten.nl/blog/r ... tualiteit/

Zo uit het leven gegrepen.
Wie kent niet bij tijd en wijle die inwendige strijd ivm. het omgaan met onszelf en ook met onze medemens, die soms zo moeilijk kan zijn?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dingo
Site Admin
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: Nun’s Prayer - een 17e eeuws gebed

Bericht door dingo »

Dat is inderdaad een mooi uit het leven gegrepen gebed. Een mooie verwoording ook van spreken is zilver, zwijgen is goud.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Ken het gebed wel,wordt in Zusterklooster nog steeds gebeden op bepalen tijden van het jaar.

De Remonstranten is toch een genootschap wat vrijzinnig en mensen in goede doen.
Zijn ze niet opgegaan in de PKN hebben ze verstandig aan gedaan.

Het vrijzinnig protestantisme is ook verdeeld;schijnbaar toch verschil in vrijzinnigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda

Bericht door peda »

Compliment, een prachtige overdenking, het Nun's Prayer.
Dat ik niet over de gehele breedte de gebedswoorden ondersteun, neemt in mijn optiek niets weg
van de m.i. gedegen kwaliteit gelegen in de gekozen woorden en persoonlijke boodschap.
Het is verduveld moeilijk om de goede woorden te vinden bij/ voor verheven gedachten, daarom hoera wanneer iemand in de geschiedenis daar een mooie inbreng bij/ in kan leveren.
Maria K

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 09 mar 2025, 14:04 Ken het gebed wel,wordt in Zusterklooster nog steeds gebeden op bepalen tijden van het jaar.
Van alle tijden dus. :idea:

Niet in broederkloosters? :o
Het lijkt me toch uniseks. 8-)
peda

Bericht door peda »

Zelf zie ik de "" Nun's Prayer "' inhoudelijk als geslachtloos.
Voor mij is is het een verwoording van datgene dat vele anderen proberen te verwoorden maar dan met minder "' kwalitatief resultaat "'.
Ik herhaal : "' compliment"' .
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 09 mar 2025, 14:24
Snelheid schreef: 09 mar 2025, 14:04 Ken het gebed wel,wordt in Zusterklooster nog steeds gebeden op bepalen tijden van het jaar.

Nou waarde moet nog wel is in een klooster of Abdij zijn,maar bij de mannen heb ik het nog nooit gehoord;je zou kunnen zeggen uniseks voor iedereen.Leken kunnen het ook bidden.

Maar inderdaad het is een Gebed voor alle tijden en plaatsen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Je moet wandelen in de tuin des levens om zowel de bitterheid als de schoonheid van het leven te ontdekken. Ik denk dat ik het gebed zo samenvat.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
peda

Bericht door peda »

Mij lukt het niet om het gebed in een korte samenvatting te plaatsen, daarom ook "' compliment ", voor de inhoud.
Laatst gewijzigd door peda op 09 mar 2025, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Maria K

Bericht door Maria K »

peda schreef: 09 mar 2025, 14:05 Compliment, een prachtige overdenking, het Nun's Prayer.
Dat ik niet over de gehele breedte de gebedswoorden ondersteun, neemt in mijn optiek niets weg
van de m.i. gedegen kwaliteit gelegen in de gekozen woorden en persoonlijke boodschap.
Het is verduveld moeilijk om de goede woorden te vinden bij/ voor verheven gedachten, daarom hoera wanneer iemand in de geschiedenis daar een mooie inbreng bij/ in kan leveren.
Zo dacht ik ook.
Kun je duidelijk maken bij welke zinnen je bedenkingen hebt?

Mijn karakter eigen zou ik bij sommige zinnen ook wel wat nuance willen inbrengen.
  • Bevrijd mij van het verlangen om ieders zaken op orde te brengen
Verlangen anderen behulpzaam te zijn kan natuurlijk nooit teveel zijn.
Of het zou moeten zijn, dat je je verbeeldt, dat dit ook zal lukken en ook je hulp wil opdringen, waar dit niet wordt gewenst.
  • Met mijn enorme voorraad wijsheid lijkt het zonde om het niet allemaal te gebruiken, maar u weet Heer, dat ik uiteindelijk een paar vrienden wil.
Claartje Kruijff benoemd oa. dit als humor.
Ik zie het ook als zelfspot om zelfverheerlijking te ondervangen.
  • Verzegel mijn lippen op mijn pijnen en kwalen. Ze nemen toe en de liefde om ze te herhalen wordt zoeter naarmate de jaren verstrijken.
Je moet je kunnen uiten, maar idd. overdaad schaadt.
  • Ik durf niet om een ​​verbeterd geheugen te vragen, maar om een ​​groeiende nederigheid en een afnemende overmoed wanneer mijn geheugen lijkt te botsen met de herinneringen van anderen.
Ik zou zeggen: Wat is daar mis mee?
Maar alleen als je kunt accepteren dat dit ook leeftijdgebonden is en niet de strijd aangaat om je eigen gelijk.
peda

Bericht door peda »

Hallo Maria,

Je snijdt reeds een aantal posities aan waarover verschillend gedacht kan worden.
Maar halen die verschillende onderliggende gedachten de kwaliteit van het gebed onderuit, in mijn optiek duidelijk NEEN.
Zelf loop ik niet warm om de kleine verschillen te gaan uitvergroten, terwijl ik voor het geheel een COMPLIMENT uitspreek.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Zo dacht ik ook.
Kun je duidelijk maken bij welke zinnen je bedenkingen hebt?

Mijn karakter eigen zou ik bij sommige zinnen ook wel wat nuance willen inbrengen.

Bevrijd mij van het verlangen om ieders zaken op orde te brengen

Verlangen anderen behulpzaam te zijn kan natuurlijk nooit teveel zijn.
Of het zou moeten zijn, dat je je verbeeldt, dat dit ook zal lukken en ook je hulp wil opdringen, waar dit niet wordt gewenst.

Met mijn enorme voorraad wijsheid lijkt het zonde om het niet allemaal te gebruiken, maar u weet Heer, dat ik uiteindelijk een paar vrienden wil.

Claartje Kruijff benoemd oa. dit als humor.
Ik zie het ook als zelfspot om zelfverheerlijking te ondervangen.

Verzegel mijn lippen op mijn pijnen en kwalen. Ze nemen toe en de liefde om ze te herhalen wordt zoeter naarmate de jaren verstrijken.

Je moet je kunnen uiten, maar idd. overdaad schaadt.

Ik durf niet om een ​​verbeterd geheugen te vragen, maar om een ​​groeiende nederigheid en een afnemende overmoed wanneer mijn geheugen lijkt te botsen met de herinneringen van anderen.

Ik zou zeggen: Wat is daar mis mee?
Maar alleen als je kunt accepteren dat dit ook leeftijdgebonden is en niet de strijd aangaat om je eigen gelijk.

Daar is niets mis mee,maar voor de ongelovige vinden dat maar eng zo als we hier zien;voor de gelovigen is het een kracht voor het dagelijkse bestaan.
Wel moet in aanmerking genomen worden,dat het een gebed is voor kloosterlingen die in een gemeenschap wonen en die elkaar niet uit gekozen hebben.

Hen die niets van het kloosterleven afweten of de spiritualiteit van de Benedictijnen, Norbertijnen,Augustijnen enz enz enz zullen dit gebed nooit en nooit begrijpen.

Het is dan ook een gebed voor hen die leven met Jezus de Christus , en dat met heel hun hart doen!!!
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 09 mar 2025, 14:34
Maria K schreef: 09 mar 2025, 14:24

Nou waarde moet nog wel is in een klooster of Abdij zijn,maar bij de mannen heb ik het nog nooit gehoord;je zou kunnen zeggen uniseks voor iedereen.Leken kunnen het ook bidden.
Even een gedachte, niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar wel volgens mijn eigen ervaring met de oudere generatie uit mijn jeugd.
De non, die dit gebed opschreef leek me niet op haar mondje gevallen, maar had toch de ervaring, dat ze zichzelf daarin tegenkwam.
Ik herken dat heel sterk.
Zou het kunnen zijn dat de meeste religieuzen, die op dit moment in kloosters leven nog van de oude stempel zijn, daar waar mannen opgevoed zijn om te handelen naar buiten toe, te getuigen en anderen te leren en vrouwen om te zwijgen en te dienen?
En alle mensen, maar ongelovigen zullen het niet bidden, maar lezen als dichterlijk proza.
Maria K

Bericht door Maria K »

peda schreef: 09 mar 2025, 14:49 Hallo Maria,

Je snijdt reeds een aantal posities aan waarover verschillend gedacht kan worden.
Maar halen die verschillende onderliggende gedachten de kwaliteit van het gebed onderuit, in mijn optiek duidelijk NEEN.
Zelf loop ik niet warm om de kleine verschillen te gaan uitvergroten, terwijl ik voor het geheel een COMPLIMENT uitspreek.
Nee, natuurlijk niet.
Het is het gebed zoals de schrijfster eerlijk neerpende.

Maar daarom kan ieder wel zijn eigen gedachten in het hier en nu van zichzelf eerlijk onderzoeken en schrijven.
Ik vroeg dit nav. van wat je al schreef:
peda schreef: 09 mar 2025, 14:05 Dat ik niet over de gehele breedte de gebedswoorden ondersteun, neemt in mijn optiek niets weg
Dat was vragen om mijn vraag. :)
Het zou dit topic wat meer verdieping kunnen geven ipv. alleen de complimenten aan de schrijfster.
Maar als je dat niet ziet zitten, ook oké.
peda

Bericht door peda »

Voor mij kan het gebed gezien worden als een universeel gebed ( oproep ) rond de vragen omtrent al of niet van Buiten af opgelegde "zingeving "' in het leven. Kortom, iedereen op deze wereld staat er individueel zelf voor, om daarover volstrekt in eigen regie een antwoord te vinden.
Laatst gewijzigd door peda op 09 mar 2025, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 09 mar 2025, 14:59
Snelheid schreef: 09 mar 2025, 14:34

Even een gedachte, niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar wel volgens mijn eigen ervaring met de oudere generatie uit mijn jeugd.
De non, die dit gebed opschreef leek me niet op haar mondje gevallen, maar had toch de ervaring, dat ze zichzelf daarin tegenkwam.
Ik herken dat heel sterk.
Zou het kunnen zijn dat de meeste religieuzen, die op dit moment in kloosters leven nog van de oude stempel zijn, daar waar mannen opgevoed zijn om te handelen naar buiten toe, te getuigen en anderen te leren en vrouwen om te zwijgen en te dienen?
En alle mensen, maar ongelovigen zullen het niet bidden, maar lezen als dichterlijk proza.
De oudere religieuzen niet allemaal maar een groot aantal zijn nog van het oude stempel.Maar de jonge religieuzen zijn NIET van het oude stempel jonge meiden en knullen hoog opgeleid;lid van nog vrij jonge ordes zal er 2 noemen Blauwe Zusters en de Broeders en Zusters van Sint Jan.

Ach en wat is oude stempel wat nu HIP is is morgen verschrikkelijk ouderwets enz enz;de tijd is de tijd die veranderd steeds;alleen de Heilige Drieeenheid is eeuwig.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Wellicht de mooiste zin is deze:
Een ander 'laten' is lastig. Een ander altijd maar willen helpen is een vervelende eigenschap. Wie kent het niet van zijn kinderen? Je wilt ze behoeden voor van alles en nog wat. Maar ze moeten leren zelf te wandelen in het leven. Het is een ambivalente levenshouding om de liefde welke overstroomt niet aan te wenden om een ander te behoeden voor het maken van fouten.
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 09 mar 2025, 15:33 Wellicht de mooiste zin is deze:
Een ander 'laten' is lastig. Een ander altijd maar willen helpen is een vervelende eigenschap. Wie kent het niet van zijn kinderen? Je wilt ze behoeden voor van alles en nog wat. Maar ze moeten leren zelf te wandelen in het leven. Het is een ambivalente levenshouding om de liefde welke overstroomt niet aan te wenden om een ander te behoeden voor het maken van fouten.
Scherp gezien.
Het blijft aftasten wanneer wel en wanneer niet je "goede" raad in goede aarde zal vallen.
Bij kinderen voel je de verantwoordelijkheid, maar ook zij zullen het beste leren van ondervinding.
Hulp in de vorm van begeleiding ipv. iets voor hen doen,werkt vaak voldoende.
Ook bij volwassenen trouwens.

Ouderen zouden je gauw als bemoeial kunnen zien, als je niet oppast wanneer goede raad gewenst is en wanneer niet.
Mensen tegen beter weten in in hun sop gaar laten koken kan soms erg moeilijk zijn als je liefde en zorgzaamheid voor hen voelt.
Ik denk dat bij goede raad geven het altijd belangrijk is bij jezelf te blijven en niet voor de ander te gaan denken.
Een eerste indicatie voor hulp geven bij volwassenen is meestal eerst of er een hulpvraag is.
En natuurlijk is oog hebben voor de onuitgesproken vraag, waardoor je er op in kunt spelen, ook niet verkeerd.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Maar daar gaat het gebed ten diepste niet over ;voorts ouders willen inderdaad kinderen behoeden, fouten maken geeft niet als men er maar van leert en dat men zijn/haar voordeel er mee kan doen.

Het gebed (wat hier niet begrepen wordt) is strijd gij maar om in te gaan, je hebt genoeg aan je zelf daar gaat dit gebed over.Het gebed gaat ook over het gemeenschapsleven in de kloosters en Abdijen en Gemeenschappen. En meer ook niet.

En de leek kan het van harte mee bidden maar wel in verbinding met Hem die de Bron van alle leven is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maria K schreef: 09 mar 2025, 16:43

Scherp gezien.
Het blijft aftasten wanneer wel en wanneer niet je "goede" raad in goede aarde zal vallen.
Bij kinderen voel je de verantwoordelijkheid, maar ook zij zullen het beste leren van ondervinding.
Hulp in de vorm van begeleiding ipv. iets voor hen doen,werkt vaak voldoende.
Ook bij volwassenen trouwens.

Ouderen zouden je gauw als bemoeial kunnen zien, als je niet oppast wanneer goede raad gewenst is en wanneer niet.
Mensen tegen beter weten in in hun sop gaar laten koken kan soms erg moeilijk zijn als je liefde en zorgzaamheid voor hen voelt.
Ik denk dat bij goede raad geven het altijd belangrijk is bij jezelf te blijven en niet voor de ander te gaan denken.
Een eerste indicatie voor hulp geven bij volwassenen is meestal eerst of er een hulpvraag is.
En natuurlijk is oog hebben voor de onuitgesproken vraag, waardoor je er op in kunt spelen, ook niet verkeerd.
Waar dit onderwerp -bidden- mij aan doet denken, is dat ik ooit hebben gebeden voor een ander. Ik was (en ben) nooit van zo van het bidden, maar toen bad ik tot God om een einde te maken aan het lijden van iemand anders. Ik kon het lijden van die mens, die ik zo innig lief had, niet meer verdragen. God verhoorde mijn gebed niet. God verhoort ook gebeden door ze niet te verhoren. Ik dien een ander zijn of haar lijden te gunnen, te 'laten' zijn in het lijden.

God is een vreemde snoeshaan, Hij leert de mens door te zwijgen.
Maria K

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 09 mar 2025, 17:01 Het gebed (wat hier niet begrepen wordt) is strijd gij maar om in te gaan, je hebt genoeg aan je zelf daar gaat dit gebed over.
'
Dat wordt vaak gezegd tegen mensen, die zich met allerhande andere mensen bemoeien.
Klopt helemaal.
Maar mensen over het algemeen hebben toch ook te maken met de gemeenschap waarin men leeft?
En met je naaste?
Het gebed gaat ook over het gemeenschapsleven in de kloosters en Abdijen en Gemeenschappen. En meer ook niet.
Oké, maar wel te vertalen naar ons aller leven binnen onze eigen gemeenschap.
Daar waren we het over eens, dacht ik.

Wat ik zo mooi vind is dat zoveel mensen zich er in kunnen herkennen en er zo verbinding gemaakt kan worden onderling.
Ook in diverse andere soorten gemeenschappen waar we deel van uitmaken.
Ook nu binnen de gemeenschap van GG forum. ;)
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 09 mar 2025, 17:13 Waar dit onderwerp -bidden- mij aan doet denken, is dat ik ooit hebben gebeden voor een ander. Ik was (en ben) nooit van zo van het bidden, maar toen bad ik tot God om een einde te maken aan het lijden van iemand anders. Ik kon het lijden van die mens, die ik zo innig lief had, niet meer verdragen. God verhoorde mijn gebed niet. God verhoort ook gebeden door ze niet te verhoren. Ik dien een ander zijn of haar lijden te gunnen, te 'laten' zijn in het lijden.

God is een vreemde snoeshaan, Hij leert de mens door te zwijgen.
Ik vind het heel moeilijk om daarmee om te gaan.
Zo heeft ieder zijn eigen weg te gaan.
Ik kan niet voor de ander denken.
Ik zie het meer zo, dat ik het onvermijdelijke moet accepteren.
Het hoofd leren buigen voor de onmacht, die ik als mens heb als alle het mogelijke is gedaan.
Alleen nog maar "er zijn" voor de ander.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 09 mar 2025, 17:19
Snelheid schreef: 09 mar 2025, 17:01 Het gebed (wat hier niet begrepen wordt) is strijd gij maar om in te gaan, je hebt genoeg aan je zelf daar gaat dit gebed over.
'
Dat wordt vaak gezegd tegen mensen, die zich met allerhande andere mensen bemoeien.
Klopt helemaal.
Maar mensen over het algemeen hebben toch ook te maken met de gemeenschap waarin men leeft?
En met je naaste?
Het gebed gaat ook over het gemeenschapsleven in de kloosters en Abdijen en Gemeenschappen. En meer ook niet.
Oké, maar wel te vertalen naar ons aller leven binnen onze eigen gemeenschap.
Daar waren we het over eens, dacht ik.

Wat ik zo mooi vind is dat zoveel mensen zich er in kunnen herkennen en er zo verbinding gemaakt kan worden onderling.
Ook in diverse andere soorten gemeenschappen waar we deel van uitmaken.
Ook nu binnen de gemeenschap van GG forum. ;)
Mooie bijdrage ;ben het met je eens :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Plaats reactie