Het oorlog verhaal van …

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
Hans knapen
Man/Vrouw: M

Het oorlog verhaal van …

Bericht door Hans knapen »

Na een grondig onderzoek in het dossier van ds. P. Blok ben ik tot andere conclusies gekomen dan die in dit artikel van het Reformatorisch Dagblad worden geschetst: https://www.rd.nl/artikel/1092508-confr ... uzes-maken.

Ik heb het RD aangeboden door middel van een ingezonden opiniestuk samen de boel recht te zetten. Het RD heeft aangegeven daar geen noodzaak meer van in te zien. Daardoor ben ik genoodzaakt dit wel te gaan doen op persoonlijke titel. Ik realiseer mij dat dit mogelijk gevoelig kan liggen en sommige mensen pijn kan doen. Toch ben ik van mening dat het levensverhaal van wijlen ds. P. Blok meer nuance verdient dan het beeld dat in het artikel van het RD wordt neergezet.

Hieronder mijn artikel wat geweigerd is:

Op 1 januari kon heel Nederland via de site oorlogvoorderechter.nl een afspraak maken om te lezen hoe het hun voorouders was vergaan in de Tweede Wereldoorlog. Het zorgde meteen voor een enorme run op dossiers. Velen moesten maanden wachten tot ze eindelijk aan de beurt waren. Nu, acht maanden later, is het stof wat neergedaald en kunnen we met meer afstand kijken naar de grijstinten rondom de CABR-dossiers. Waar de eerste reacties in de media soms fel, emotioneel en ongenuanceerd waren, ontstaat er nu ruimte om te zien wat deze dossiers werkelijk zijn: geen bron voor snelle oordelen, maar een spiegel van een ingewikkeld verleden. Een verleden dat ons, tachtig jaar later, nog altijd bezighoudt.

De CABR-dossiers (opgemaakt vanuit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging) bevatten de verhalen van ongeveer 425.000 Nederlanders die tijdens en vlak na de oorlog in aanraking kwamen met justitie. Het gaat om beschuldigingen van collaboratie, om rechtszaken, maar ook mensen die slachtoffer werden van valse aanklachten. Soms kwamen die beschuldigingen van buren of bekenden. Het CABR is dus geen archief van zwart-witverhalen, maar van talloze grijstinten, die samen laten zien hoe een samenleving in oorlogstijd verscheurd kon raken.

Voor mijzelf begon deze zoektocht heel dichtbij. Op 2 januari bleek dat een bekende van onze familie, iemand voor wie wij jarenlang goed hadden gezorgd, een interneringsdossier had. Wij wisten niets van zijn oorlogsverleden. Dat persoonlijke verhaal gaf mij de aanleiding om vanuit interesse naast mijn werk en gezin dieper in de archieven te duiken.

Toen ik in de krant van 25 januari de naam van wijlen dominee P. Blok las, trof mij dat diep. Ik kende hem nog uit mijn jeugd als een vriendelijke, aimabele man. Het harde oordeel in de krant en de later opgenomen podcast herkende ik totaal niet. Ik kon mij nauwelijks voorstellen dat hij bewust bij de NSB betrokken zou zijn geweest. Daarom ben ik op 24 juli en 21 augustus 2025 naar het Nationaal Archief gegaan om zijn dossier zelf te lezen. Voor mijzelf en puur om het beter te begrijpen.

Wat ik daar aantrof, vroeg voor mij om veel meer nuance dan het artikel liet zien. Ja, hij was lid van de NSB. Maar niet uit overtuiging. Hij verklaarde zelf: “Mijn broer Jan is echter al vrij gauw na het uitbreken van de oorlog lid van de N.S.B. geworden. Ik er dan wel eens met hem over en voelde zelf ook wel iets voor. Omstreeks de nazomer van 1941 ben ik er toen toe over gegaan om mij ook als lid van de N.S.B. te laten inschrijven. Ik ben daartoe samen met mijn broer Jan naar …(naam is bekend bij schrijver), die toen groepsleider was gegaan. Die heeft toen met mijn broer Jan een inschrijfformulier ingevuld en dat heb ik daarna getekend. Later kreeg ik mijn kaart en contributieboekje thuis en toen begreep ik pas goed wat er aan de hand was. Toen ik eenmaal lid was kreeg ik daarover met mijn familie en mijn meisje moeite daar die het niet wilden hebben (het lidmaatschap van de NSB). Teneinde dat te voorkomen heb ik toen mijn lidmaatschapsboekje en kaart teruggezonden naar den groepsleider. Later heeft … er echter met mij weer over gesproken en toen heb ik mijn lidmaatschap weer aanvaard zonder dat mijn familie en meisje het wisten.” Dit is geen getuigenis van een overtuigde fanaticus, maar van een jonge man die gevoelsmatig klem zat, die schaamte voelde en die niet goed wist welke weg hij moest gaan.

De gevolgen voor hem waren groot. Hij verklaarde: “In juli 1942 werd ik verplicht naar den Nederlandschen arbeidsdienst gestuurd. In die tijd die ik daar doorbracht lekte het uit dat ik toch nog lid van de NSB was. Het gevolg hiervan was dat mijn meisje onze verkering verbrak wat ik mij geweldig heb aangetrokken.” Dit zijn woorden van een 22-jarige man die een verkeerde stap had gezet en daar persoonlijk zwaar voor betaalde.

Ook zijn rol bij de Jeugdstorm werd in de krant scherper neergezet dan terecht is. Zelf verklaarde hij: “In februari 1943 verzocht … die inmiddels groepsleider van de NSB was geworden mij bij hem te komen. Ik ben toen naar hem toegegaan en toen vroeg hij mij omdat hij wist dat ik aan muziek deed of ik de leiding van de muziek van de nationale jeugdstorm op mij wilde nemen. Ik zou dan voor dat doel vrijstelling krijgen van tewerkstelling in Duitschland. Daar het zich liet aanzien dat ik spoedig daarheen zou moeten. Ik heb dat toen gedaan en de leiding van de jeugdstorm op mij genomen.”

Met andere woorden: hij leidde het muziekgroepje en geen politieke cel, geen ideologische afdeling. Dit maakt een wezenlijk verschil. Zeker als wij ons bedenken dat er Jeugdstormleden zijn geweest die later aan het front belandden of werden opgeleid tot het NSB-kader. Daar heeft wijlen dominee P. Blok zich nooit mee ingelaten.

Sterker nog: toen van hem werd verwacht dat hij propaganda zou verspreiden, trok hij een duidelijke grens: “Na een week of zes, het zal eind maart of begin april 1943 geweest zijn, werd er echter bepaald dat de leden van de jeugdstorm gebruikt konden worden voor het colporteren met VOVA (Volk en Vaderland, een van de propagandakranten van de NSB). Ik heb mij daartegen verzet. Het gevolg hiervan is geweest dat ik mij geheel uit den Jeugdstorm heb teruggetrokken. Ik had toen tegelijk ook willen bedanken als lid van de NSB. Doch durfde dat niet te doen omdat ik bang was dat ik dan rechtstreeks naar Duitschland zou worden gezonden.”

Hij eindigt zijn verklaring als volgt: “Ik heb ook hardnekkig geweigerd te colporteren met VOVA en heb dat ook nimmer gedaan. Ondanks dat ik lid van de NSB ben gebleven tot het laatst toe. Door mij is nimmer een enkele vergadering van de partij bezocht, noch op enige manier propaganda voor de partij gemaakt. Zolang ik echter lid ben heb ik contributie betaald.”

Naast zijn eigen verklaringen zijn er ook documenten die steun bieden aan dit beeld. Zijn broer schreef een brief waarin hij de gebeurtenissen in een ander perspectief plaatste: “Mijn broer P. Blok werd van zijn vrijheid beroofd omdat hij twee jaar geleden een andere mening op nahield, hetgeen volgens de Nederlandse wet niet verboden is of was. Dat hij die mening erop nahield, is de schuld van het toenmalige regime. Hij was een van de eersten van de P.😭. die verplicht naar de Nederlandschen Arbeidsdienst werd gestuurd. In die tijd dat hij daar diende, werd zijn meisje, met wie hij al vier jaar verkering had, hem ontrouw. Dit heeft hem de grootste klap gegeven. Toen hij terugkwam uit de N.A.D. was zijn wilskracht gebroken, en hij kwam juist in handen van iemand waar hij niet had moeten komen: de heer ……. Deze wist hem over te halen om leider van de Jeugdstorm te worden, hetgeen hij (stom genoeg) vijf weken heeft gedaan. Toen wist hij wat voor een kliekje het was, waar hij zich aan gegeven had. Hij heeft daarna onmiddellijk zijn ontslag genomen. Dit is heel de affaire die mijn broer misdaan heeft. Ik kan niet inzien dat daar iets strafbaars in zit, zeker niet volgens de Nederlandse wet.”

De brief vervolgt: “Daartegenover staat dat hij een Nederlandse ingenieur heeft geholpen die door de S.D. was gegrepen, waarvan ik u de stukken kan tonen. Dat wij tezamen met nog enkele anderen hele velden paalloos hebben gemaakt, terwijl de bezetter ook in wreedheid zijn scepter zwaaide. Deze gegevens zijn te controleren bij zijn superieuren en collega’s, waar hij hoog aanzien had. Hopende dat hiermee het recht zal zegevieren en dat het thans leidende bestuur zich Nederlands zal gedragen, verblijf ik met de meeste hoogachting. P.S. Ook hebben wij aardappelen geleverd voor het stakende spoorwegpersoneel en collega’s, alles voor de gewone prijs. Dit kan gecontroleerd worden.” Aldus de broer van wijlen dominee P. Blok.

Ook zijn werkgever, stationshouder bij de PTT in Achthuizen, sprak in 1945 zijn steun uit: “Hiermede verklaar ik dat P. Blok, geboren 15-6-1920 te Middelharnis en aldaar wonende, voor mij en mijn gezin bij herhaaldelijke evacuatie uit Achthuizen zich altijd kosteloos beschikbaar heeft gesteld bij een vertrek naar elders. Waarom ik u dan ook verzoek met hem de uiterste clementie te gebruiken. Hopende dat dit schrijven zal bijdragen tot het spoedig in vrijheid laten van genoemde persoon, verblijf ik met de meeste hoogachting.”

Deze verklaringen tonen dat ook zijn directe omgeving hem niet zag als een overtuigd collaborateur, maar als iemand die verkeerde keuzes had gemaakt onder moeilijke omstandigheden, en die daarnaast in andere opzichten juist hulpvaardig en loyaal was.

Ik schrijf dit opiniestuk niet om fouten goed te praten. Ook die kunt u lezen in het archiefstuk (zoals het plakken van pamfletten). Zijn rol daarin verschilt echter sterk per verklaring. Hieromtrent vond ik een krantenartikel gedateerd in 1946 waarin wijlen ds. Blok verklaarde in de rechtbank daarbij aanwezig te zijn geweest en verder niets. We hoeven iemand 80 jaar na dato niet opnieuw te veroordelen. Deze man is gestraft en heeft die straf uitgezeten. Op 11 september 1946, veertien dagen na de uitspraak van één jaar en vier maanden, kwam hij weer vrij uit internering. De rest is geschiedenis.

Noot van de schrijver: Ik begrijp heel goed dat het niet verstandig is om in een vlek te blijven wrijven, daarmee maak je die immers alleen maar groter. Maar dat is niet mijn bedoeling. Mijn punt is dat er geen behoefte wordt gevoeld deze zaken recht te zetten. Hierdoor is er een vertekend beeld ontstaan van de persoon in kwestie.

Moet ik daar dan maar over zwijgen? Ik denk van niet. Want daarmee zou ik geen recht doen aan zowel de persoon als aan de feitelijke situatie die door de krant is geschetst. In twee dagen onderzoek in het archief heb ik al het benodigde materiaal gevonden en overgeschreven. Alles wat ik beweer kan ik onderbouwen met controleerbare bronnen.

Extra noot: ik wil niet teveel discussie opwerpen. Inhoudelijke en zinvolle reacties mogen naar: hansknapen@outlook.com
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Het oorlog verhaal van …

Bericht door Petra »

Wel, ik heb je hele verhaal met aandacht gelezen.
Ik heb begrip voor de situatie.
Daarmee is het niet rechtgezet. (Wie ben ik tenslotte)

Ik heb me idd wel afgevraagd.. (al een tijdje terug) waarom alles weer oprakelen. Waarom al die moeite van nabestaanden om mensen te verdedigen die dat zelf niet meer kunnen?
Maar sja..in mijn familie.. geen grote foute foeiers en ook geen grote helden. Aan de ene kant van de familie die het met honger net overleefden en aan de andere kant die een beetje mensen konden helpen. Geen groots verzet, maar wel kleine dingen.
In dit geval is het niet je familie, maar een bekende in de familie waar je warme gevoelens voor hebt.
Dus kom ik weer terug op mijn vraag in aanvang.. wat bezielt jou. Om hierin te graven. Om dit recht te willen zetten?
Om publiekelijk recht te kunnen doen aan iemand?

Waarom niet met warme gevoelens denken aan iemand die publiekelijk fout was? Is dat moeilijk?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Hans knapen

Bericht door Hans knapen »

Kort reageer ik erop:
- in een artikel rond 25 januari is gekozen deze persoon openbaar aan te merken als NSB’er. Het verhaal na bezoek aan archief ligt totaal anders. Dan reageer ik erop
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Was je NSB er als je lid was van de NSB ? Of alleen als je lid was en (aantoonbaar)het gedachtegoed ondersteunde ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W

Bericht door J-W »

Ik denk dat de meeste NSBers hun eigen verhaal hadden waarom ze bij die partij zijn gegaan.
Je kunt van alles gaan opnoemen om alsnog begrip voor hun keuze te kweken of dat er veel ergere NSBers waren maar het blijft de vrijwillige keuze van een NSBer en wanneer zo iemand is gehoord en veroordeeld en je wil dat er nog meer begrip voor de keuze en gedrag van zo iemand komt zal je echt met iets afwijkenders moeten komen en dat heb ik in de gauwigheid niet ontdekt in je verhaal. In zulke gevallen kun je het dan beter laten rusten denk ik waarmee ik wellicht ten overvloede geen positie over dominee P.B inneem.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het enige wat ik weet is dat in 40-45 niks zwart-wit lag. Zo kan ik over deze kwestie ook geen mening hebben. Als nazaten van 40-45 zijn we geneigd te denken in good guys en bad guys, maar zo was het niet. Mijn interesse heeft altijd gelegen in vooral 'hoe' men indertijd met de bezetting omging. En dan kom je vooral veel aan de weet van ooggetuigen. Een NSB lidmaatschap hoeft niet perse fout te zijn. Maar na 5 mei 1945 waren er veel naoorlogse verzetshelden die graag vinger deden wijzen naar voormalige NSB leden, je was een paria. In mijn jeugd kende ik een voormalig NSB lid, een aardige rustige man. Van mijn vader leerde ik om hem niet te oordelen, hij deed normaal tegen de man.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Vrij eenvoudig. NSB, jeugdstorm. Dit is fout. En dan achteraf recht praten wat krom is.
Zijn meisje verbrak de relatie echt niet omdat het allemaal wel mee viel.
Slechts een muziek clubje..... Kom op zeg.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Hans knapen schreef: 03 sep 2025, 18:19 Kort reageer ik erop:
- in een artikel rond 25 januari is gekozen deze persoon openbaar aan te merken als NSB’er. Het verhaal na bezoek aan archief ligt totaal anders. Dan reageer ik erop
Hoezo anders? Hij was gewoon lid. Hij probeert het recht te praten. Maar gewoon lid hoor.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 03 sep 2025, 20:03 Het enige wat ik weet is dat in 40-45 niks zwart-wit lag. Zo kan ik over deze kwestie ook geen mening hebben. Als nazaten van 40-45 zijn we geneigd te denken in good guys en bad guys, maar zo was het niet. Mijn interesse heeft altijd gelegen in vooral 'hoe' men indertijd met de bezetting omging. En dan kom je vooral veel aan de weet van ooggetuigen. Een NSB lidmaatschap hoeft niet perse fout te zijn. Maar na 5 mei 1945 waren er veel naoorlogse verzetshelden die graag vinger deden wijzen naar voormalige NSB leden, je was een paria. In mijn jeugd kende ik een voormalig NSB lid, een aardige rustige man. Van mijn vader leerde ik om hem niet te oordelen, hij deed normaal tegen de man.

Wij hebben een voormalige brood-nsb’er gekend. Na de oorlog werd hij samen met zijn vrouw statenloos verklaard. En dan te bedenken dat het koningshuis zichzelf naar het buitenland evacueerde.

https://www.nationaalarchief.nl/beleven ... ang-geheim

https://www.vanvameletotwamel.nl/inhoud ... ndverraad/

https://www.pzc.nl/overig/hij-was-een-b ... ~a409b0fe/

https://www.pzc.nl/overig/uit-nood-bij-de-nsb~aeaae91b/

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/ ... een-nsb-er
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth.
Albert Einstein
Jon

Bericht door Jon »

De misdadiger die tot inzicht (zelfkennis cq Godskennis) was gekomen was in Zijn sterven dan ook veel dichter bij Jezus dan de goedmens. Die symboliek is m.i. niet voor niets.

Lukas 23
39 En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
40 Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Hij heeft Jezus aangenomen. De goedmens erkent geen noodzaak om Jezus aan te nemen.

De naam van de “goede dief” naast Jezus aan het kruis was Dimas. Dimas komt uit het Grieks en betekent ‘jongere broer' of 'geliefd kind'.
Albert Einstein
Jon

Bericht door Jon »

Ik ken de betreffende dominee niet, maar het is goed mogelijk dat zijn lidmaatschap van de NSB het begin van zijn ego-dood is geweest. Zalig de armen van geest.
Albert Einstein
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 04 sep 2025, 08:56
............Wij hebben een voormalige brood-nsb’er gekend. Na de oorlog werd hij samen met zijn vrouw statenloos verklaard. En dan te bedenken dat het koningshuis zichzelf naar het buitenland evacueerde............
Ik dacht dat geestelijke mensen rust in hun God hadden gevonden en wat milder in hun oordelen zijn geworden dan natuurlijke mensen maar jij hebt blijkbaar nog heel wat gal in je dat er bij tijd en wijlen uitgespuwd moet worden.
Ik heb trouwens altijd begrepen dat de regering koningin Wilhelmina tegen haar zin dwong naar Engeland te gaan en dat de anderen haar wat later zijn gevolgd. Voor mij overigens al lang afgedaan.
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 04 sep 2025, 18:20
Jon schreef: 04 sep 2025, 08:56
............Wij hebben een voormalige brood-nsb’er gekend. Na de oorlog werd hij samen met zijn vrouw statenloos verklaard. En dan te bedenken dat het koningshuis zichzelf naar het buitenland evacueerde............
Ik dacht dat geestelijke mensen rust in hun God hadden gevonden en wat milder in hun oordelen zijn geworden dan natuurlijke mensen maar jij hebt blijkbaar nog heel wat gal in je dat er bij tijd en wijlen uitgespuwd moet worden.
Ik heb trouwens altijd begrepen dat de regering koningin Wilhelmina tegen haar zin dwong naar Engeland te gaan en dat de anderen haar wat later zijn gevolgd. Voor mij overigens al lang afgedaan.
Het punt ontgaat je. Deze wereld ligt in het kwaad, onder het zelfbestuur van de natuurlijke mens. De ene natuurlijke mens (“koningshuis”) veroordeelt de andere natuurlijke mens (de brood-NSB’er) en maakt hem “statenloos”. De ene Stateloze maakt de andere statenloos. Was die ene niet Stateloos dan zou hij die andere niet statenloos maken. Het “statenloos” maken gebeurde in naam van “de Kroon”. Je weet wel, zo’n gouden kroon met diamanten en dergelijken. Niet zo’n doornenkroon als van Onze Here Jezus. Helemaal lachwekkend wordt het dan als de achtergrond van bepaalde leden van het koningshuis in ogenschouw wordt genomen. De natuurlijke mens en zijn meetlat met vele maten.

Betekenis
"maten"

1 maat (de; m/v/x; meervoud: maats, maten) zie maatje
1 makker, kameraad, vriend
2 iem. met wie je samenspeelt (bv. bij kaartspelen)
2 maat (de; v(m); meervoud: maten)
1 dat waarmee je meet: de maat is vol er moet een eind aan komen; met twee maten meten partijdig zijn
2 aangenomen eenheid van meten: inhoudsmaat, lengtemaat
3 de juiste afmeting, vereiste grootte: blokjes hout op maat zagen; beneden de maat onvoldoende; maat houden met drinken niet te veel drinken
4 grootte, omvang: kledingmaat, schoenmaat; iets, iem. de maat nemen beoordelen
5 deel van een ritmische beweging: in de maat lopen
6 regelmatige opeenvolging van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen in gedichten; = versmaat, metrum
7 (muziek) indeling naar tijdruimte; acht maten rust

https://www.vandale.nl/pages/gratis-woordenboek/maten

:clown:
J-W schreef: 04 sep 2025, 18:20 Ik heb trouwens altijd begrepen dat de regering koningin Wilhelmina tegen haar zin dwong naar Engeland te gaan en dat de anderen haar wat later zijn gevolgd. Voor mij overigens al lang afgedaan.
De koning is volgens de Grondwet, samen met de ministers, gewoon lid van de regering hoor. De Grondwet bepaalt dat de koning onschendbaar is en dat de ministers tegenover het parlement verantwoordelijk zijn voor alle regeringsdaden.
Albert Einstein
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 04 sep 2025, 21:15
De koning is volgens de Grondwet, samen met de ministers, gewoon lid van de regering hoor. De Grondwet bepaalt dat de koning onschendbaar is en dat de ministers tegenover het parlement verantwoordelijk zijn voor alle regeringsdaden.
Je snapte vast wel wie ik met de regering bedoelde en verder krijg jij van mij het laatste woord als je dat belangrijk vindt.
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 04 sep 2025, 21:30
Jon schreef: 04 sep 2025, 21:15
Je snapte hopelijk wel wie ik met de regering bedoelde en verder kun je van mij gelijk krijgen als je dat belangrijk vindt.
Het gaat niet om gelijk noch om gal. Iedere natuurlijke mens is zijn gerief hier op aarde van harte gegund. Althans door de geestelijke mens.
Albert Einstein
Plaats reactie