Het is een behoefte aan een intellectuele vertaling. Wie naar het vlees wandelt, denkt ook als het vlees. Het denken is dan in beslag genomen door de tijdelijke dingen. Wie naar de Geest wandelt, die begrijpt ook wat er bedoeld wordt in Romeinen 12. Als de gelijkvormigheid aan de wereld is afgelegd, is vernieuwing van het denken een logische gevolgtrekking.Yours schreef: 30 sep 2025, 15:19De negatieve theologie speelt zich af in ‘het verborgene’ van de mens en wordt geopenbaard in het innerlijk van die mens. Toch is daar de behoefte om er over te spreken zoals Tufkah gisteren aangaf:peda schreef: 30 sep 2025, 14:10
Het zoeken naar antwoorden in de negatieve theologie, is in mijn optiek zich bezig houden met positieve theologie.
In de positieve theologie draait het m.i. om de Juiste antwoordverkrijging, in de negatieve theologie ben ik die vraagstelling in de literatuur nergens tegen gekomen.
Dat lijkt mij ook vreemd immers in de negatieve theologie wordt m.i. nergens specifiek ingegaan op het Jodendom, het Christendom, de Moslim omgeving, de Gnosis-wereld of welke in het positieve theologie domein gefavoriseerde overtuiging dan ook.
Met dat spreken kan de positieve theologie in het algemeen gesproken niets. Die illusie moet Tufkah niet hebben: dat is in die zin dus een zinloze exercitie.Tufkah schreef: 29 sep 2025, 12:12
Als God Zich aan de mens heeft geopenbaard dan is er behoefte aan een spreken er over.
Wat de positieve theologie met de gedachten van Tufkah moet? Helemaal niets, de natuurlijke mens begrijpt de dingen des Geestes Gods toch niet.