Woorden van Christus

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Woorden van Christus

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 01 mar 2026, 12:58
peda schreef: 01 mar 2026, 10:33

inderdaad is het slaken van een grote zucht wel terecht.
Dit topic telt inmiddels bijna 600 stukken aan inbreng.
Wordt er gekeken naar de inbrengers dan blijkt er uitsluitend een dialoog plaats te vinden tussen Tufkah en Leon,
immers de inbreng van anderen aan de 600, is zo ongeveer op één hand te tellen.
Wordt de dialoog niet begrepen, spreekt de dialoog niet aan, is het thema niet interessant of is het wereldvreemd.
Zelf heb ik wel een idee rond de reden van de ontbrekende animo.
Maar elke inbreng wordt gemiddeld wel zo'n 10 keer bekeken, dat is ook geen slechte score. Zeker een bloemetje waard. :flower1: :flower1:
Maar als jij zelfs "Jip en Janneke" niet begrijpt, dan lijkt het op een weigering om te begrijpen. Voorts komt het topic voort uit het lezen van het boek "Woorden van Christus" waarvan -voorzover bekend- alleen Leon, Jon en Tufkah de lezers zijn.

En zoals eerder wel eens aangehaald is, mijn insteek is nooit om medestanders te verkrijgen. Binnen het christendom zijn degenen die het Koninkrijk innerlijk zoeken sowieso een minderheid. En dit onderwerp gaat duidelijk over de weg naar binnen.
Zoals bekend is het mijn visie dat de negatieve theologie niet te beschrijven is.
Jip en Janneke taal en negatieve theologie met elkaar in overeenstemming brengen, faalt in mijn optiek.
Bij de esoterie ligt dit anders. Esoterie kan, maar hoeft niet samen te vallen met negatieve theologie.
Wanneer esoterie besproken wordt, buiten het domein negatieve theologie, dan kan dit in mijn optiek in Jip en Janneke plaats vinden.
Het is dan aan de inbrengers of het model Jip en Janneke wordt gevolgd, of daarvan bewust afstand wordt genomen.
Kortom het zijn opties.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 01 mar 2026, 13:24
Tufkah schreef: 01 mar 2026, 12:58

Maar als jij zelfs "Jip en Janneke" niet begrijpt, dan lijkt het op een weigering om te begrijpen. Voorts komt het topic voort uit het lezen van het boek "Woorden van Christus" waarvan -voorzover bekend- alleen Leon, Jon en Tufkah de lezers zijn.

En zoals eerder wel eens aangehaald is, mijn insteek is nooit om medestanders te verkrijgen. Binnen het christendom zijn degenen die het Koninkrijk innerlijk zoeken sowieso een minderheid. En dit onderwerp gaat duidelijk over de weg naar binnen.
Zoals bekend is het mijn visie dat de negatieve theologie niet te beschrijven is.
Jip en Janneke taal en negatieve theologie met elkaar in overeenstemming brengen, faalt in mijn optiek.
Bij de esoterie ligt dit anders. Esoterie kan, maar hoeft niet samen te vallen met negatieve theologie.
Wanneer esoterie besproken wordt, buiten het domein negatieve theologie, dan kan dit in mijn optiek in Jip en Janneke plaats vinden.
Het is dan aan de inbrengers of het model Jip en Janneke wordt gevolgd, of daarvan bewust afstand wordt genomen.
Kortom het zijn opties.

Maar nu haal je een paar begrippen door elkaar. Het gewaarworden van de zelfaffectie waar Michel Henry het over heeft die kent in wezen ieder mens. Dat is geen negatieve theologie.

https://www.academia.edu/12544077/De_oe ... chel_Henry
We kunnen dit verduidelijken aan de hand van een passage uit L’essence de la manifestation
waar Henry de immanentie aan de hand van het fenomeen van de nacht aanduidt. De nacht is
de nulgraad van fenomenaliteit.
Niet langer is het licht de voorwaarde voor het verschijnen.

Maar dat wil niet zeggen dat de nacht zich niet manifesteert. Onzichtbaarheid door duister
onttrekt zich wellicht aan een fenomenologie die de dingen aan het licht brengt, maar onttrekt
zich niet aan manifestatie zelf. De nacht openbaart niet iets anders dan zichzelf, de nacht
openbaart zichzelf. Niet voor niets herinneren Henry en zijn interpreten aan de
openbaringskwaliteit van de nacht bij de mystici zoals Eckhart, Novalis en Jan van het
Kruis.

De nacht is voor Henry en de mystici geen donkere afgrond; in de nacht schijnt het
ware licht. Het ware licht verblindt het licht van de dag, van de transcendentie. In deze
gedachten weerklinkt de religieuze diepte. Maar Henry is geen mysticus of theoloog. Het is
hem er om te doen dat de fenomenologie een vergissing begaat wanneer ze de transcendentie -
het daglicht van het fenomeen - als grond voor ieder verschijnen stelt.
Michel Henry leunt zwaar op Johannes en Paulus, maar hij verklaart filosofisch , niet theologisch. Negatieve theologie (het woord zegt het al) is theologisch van aard.

Wat hij (en simpeler kan ik het niet maken) stelt is dat het daglicht niet de grond is voor ieder verschijnen. Het is 'de wereld' welke door het daglicht aan ons verschijnt. De zelfaffectie duidt op een verhouding tot zichzelf, zonder dat deze verhouding een noodzakelijke omweg via buiten maakt. Jaloers-zijn is zo'n zelfaffectie.

Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat @Peda geen zelfaffectie(s) kent, tenzij je een chatbot bent.
Wie begerend is ziet slechts de uiterlijke vorm, wie niet-begerend is ervaart de verborgenheid.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 01 mar 2026, 12:55
Leon schreef: 01 mar 2026, 10:15 Ik las bij Stijn van den Bossche (God en het denken, over de filosofie van Marion) dat intentionaliteit een tegenhanger heeft in intuïtiviteit. Dat wil zeggen dat non-intentioneel ook gelezen kan worden als intuïtief. Daarbij het voorbeeld van het fenomeen van de kubus, we zien (intentioneel) hoogstens drie vlakken, intuïtief weten we dan dat er zes vlakken zijn.
Non-intentioneel is het 'gebied' waar het ene niet tegenover het andere staat. Het directe. Het kan niet rechtsreeks door het discursieve denken begrepen worden. Intentionaliteit is uit zijn aard duaal:

Bewust zijn van iets.
Denken over iets.
Verwachtingen hebben van iets of iemand.
Houden van iets of iemand.

Intentionaliteit is het ergens op gericht zijn, ergens over gaan. Intuïtiviteit is non-intentioneel, je kunt je er niet op richten. Het intuïtieve komt voort uit een liefde voor het andere zodat je het andere (de ander) in jezelf ook daadwerkelijk gaat beleven. Waar empathie intentioneel is, is daadwerkelijk beleefde liefde voor de ander non-intentioneel. Alleen de liefde kan de spirituele wereld daadwerkelijk openen, geheel conform wat Christus daar over heeft gezegd. In de spirituele wereld kan de mens niet anders meer dan momentaan (tegenwoordigheid) zijn.

De affecten zijn ook momentaan.
ja mooi, sympathie geeft echt invulling aan liefde
[geloof gaat meer over betekenis dan over feiten]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 28 feb 2026, 10:09
Tufkah schreef: 28 feb 2026, 09:45

Zoals ik Descartes nu begrijp is het het Cogito zelf, wat aan zichzelf kan twijfelen. Door deze vertwijfeling (het twijfelen aan de gedachten an sich) komt de mens uiteindelijk bij het Cogito-als-affect uit. Het Cogito dat zichzelf ervaart zonder tussenkomst van de buitenwereld, representaties of afstand.

Het Cogito heeft dan afstand gedaan van het denken als "denken over iets" (de intentionaliteit) en wat resteert is een geledigd Cogito wat alleen de basale functies kent zoals God die er in heeft gelegd.

Het waar-nemen valt dan uiteen in waar en onwaar. Hetgeen zintuigelijk wordt waargenomen (het meten) is onwaar, net zoals onze gedachten er over. Maar het lege Cogito an sich is juist wel waar, omdat er niks meer is wat privaat is. Anders gezegd: God is waar en wij zintuigelijke mensen zijn onwaar. En dan doe ik nu een gevaarlijke uitspraak (omdat ik buikspreek voor God): Het waarnemen (aanschouwen) van de wereld is zonder oordeel omdat het momentaan is. Wij mensen zijn het die er een oordeel (het meten) in leggen. Christologisch gezien klopt dat: we worden met ons eigen oordeel geoordeeld/beoordeeld. Het is niet zo dat er een God is wiens toorn op ons ligt (ondanks dat Johannes 3:36 het zo uitdrukt). Het is onze eigen toorn welke God op ons legt.....
Vetgedrukt door mij.
Dit wil ik graag even vastgelegd zien.
Want dit is wat ik feitelijk al lang zeg: Wij zijn ons eigen oorzaak en gevolg.
God, die men in het innerlijk vindt, is zonder beeld. Het innerlijk of de ziel (die Seele) is
gelijk aan God. Deze gelijkheid is een gelijkheid zonder beeld. Wanneer twee dingen op
elkaar lijken, dan is het één het beeld van het andere. Het één representeert het andere. Een
portret gelijkt op degene die geportretteerd is. Maar het beeld van God is één-voudig
Dat wil zeggen: zonder bemiddeling, zonder representatie. De twee manieren van
kijken onderscheiden zich in hun gerichtheid: het uiterlijke oog ‘schouwt de dingen buiten’,
het innerlijke oog schouwt dat wat het onmiddellijk van God ontvangt.
Bron: https://www.academia.edu/12544077/De_oe ... chel_Henry

Ik denk dat ik hier een stukje gevonden heb dat bevestigd wat ik schreef in het bericht waar je op reageert. De 'innerlijkheid' is onbemiddeld (onbemiddeld door het bewustzijn) en zo ontvangt ieder mens wat hem of haar toekomt van God. De liefde van de Vader is onbemiddeld, maar de toorn Gods is ook onbemiddeld. Haat is onbemiddeld, jaloezie is onbemiddeld. Alle affecten verschijnen als het wezenlijke van mijzelf.

Daarmee is ieder mens oorzakelijk aan zichzelf. Niemand heeft wat te klagen.

Voorts is het het innerlijk (of de ziel) die wezensgelijk aan God kan zijn. Die wezensgelijkheid is zonder beeld. Vandaar ook het beeldverbod wat in de Bijbel staat. Daarmee zijn we nog steeds niet zelf God, maar een gelijkenis.
Wie begerend is ziet slechts de uiterlijke vorm, wie niet-begerend is ervaart de verborgenheid.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 01 mar 2026, 14:34
Yours schreef: 28 feb 2026, 10:09
Vetgedrukt door mij.
Dit wil ik graag even vastgelegd zien.
Want dit is wat ik feitelijk al lang zeg: Wij zijn ons eigen oorzaak en gevolg.
God, die men in het innerlijk vindt, is zonder beeld. Het innerlijk of de ziel (die Seele) is
gelijk aan God. Deze gelijkheid is een gelijkheid zonder beeld. Wanneer twee dingen op
elkaar lijken, dan is het één het beeld van het andere. Het één representeert het andere. Een
portret gelijkt op degene die geportretteerd is. Maar het beeld van God is één-voudig
Dat wil zeggen: zonder bemiddeling, zonder representatie. De twee manieren van
kijken onderscheiden zich in hun gerichtheid: het uiterlijke oog ‘schouwt de dingen buiten’,
het innerlijke oog schouwt dat wat het onmiddellijk van God ontvangt.

Ik denk dat ik hier een stukje gevonden heb dat bevestigd wat ik schreef in het bericht waar je op reageert. De 'innerlijkheid' is onbemiddeld (onbemiddeld door het bewustzijn) en zo ontvangt ieder mens wat hem of haar toekomt van God. De liefde van de Vader is onbemiddeld, maar de toorn Gods is ook onbemiddeld. Haat is onbemiddeld, jaloezie is onbemiddeld. Alle affecten verschijnen als het wezenlijke van mijzelf.

Voorts is het het innerlijk (of de ziel) die wezensgelijk aan God kan zijn. Die wezensgelijkheid is zonder beeld. Vandaar ook het beeldverbod wat in de Bijbel staat. Daarmee zijn we nog steeds niet zelf God, maar een gelijkenis.
de tekst was ik aan het lezen staat in de bundel God in Frankrijk

daarin dus over de nacht die zich toont als nacht
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Woorden van Christus zijn heel eenvoudig voor een ieder te begrijpen.................Bekeer je.......volg mij na.................doe het goede..................bidt voor elkaar..................en overwin het kwade door het goede.

Tja daar zijn de meesten niet van gediend die weten het beter en komen met een veelheid
van worden die leeg en inhoudloos zijn die liever het pad lopen van duisternis en leugen inplaats van het pad van Licht en Eeuwig Leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 01 mar 2026, 15:15
Tufkah schreef: 01 mar 2026, 14:34

de tekst was ik aan het lezen staat in de bundel God in Frankrijk

daarin dus over de nacht die zich toont als nacht
(Zolang mogelijk) in de duisternis blijven staan is dan ook een aanrader. De nacht is de nulgraad van fenomenaliteit. Het licht ontsteekt dan ook in de duisternis zegt Joh 1:5. Wat wil zeggen dat de duisternis noodzakelijk is voor God om Zijn licht te kunnen ontsteken. Jan van het Kruis noemt het dan ook de donkere nacht van de ziel, deze nacht is een radicale onthechting aan de wereld. En daar sluit Henry op aan: Het ware licht verblindt het licht van de dag.

De grote vergissing van de mens is dan ook om het zintuigelijk waarnemen (het licht van de dag) voor 'waar' te verslijten. Jan van het Kruis zegt dan ook dat de donkere nacht in twee delen uiteen valt: de nacht van de zuivering van de zintuigen en de nacht van de zuivering van de geest.

Onvermijdelijk lopen we weer tegen de negatie aan: onze zintuigen bedriegen ons middels het gemoed. De 'waarheid' zoals Christus Zelf is, zegt dat deze waarheid ons zal bevrijden. Waarheid is dan ook het lege gemoed. Waar de nacht de nulgraad is van fenomenaliteit daar is de 'waarheid' de vulgraad van fenomenaliteit. Waarmee wordt de mens gevuld? Met niets. De smalle weg is een weg die loopt van aanwezigheid als 'iets' naar aanwezigheid als 'niets'. Dan blijkt "aanwezigheid van iets" illusionair te zijn.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Woorden van Christus zijn heel eenvoudig voor een ieder te begrijpen.................Bekeer je.......volg mij na.................doe het goede..................bidt voor elkaar..................en overwin het kwade door het goede.

Tja daar zijn de meesten niet van gediend die weten het beter en komen met een veelheid
van worden die leeg en inhoudloos zijn die liever het pad lopen van duisternis en leugen inplaats van het pad van Licht en Eeuwig Leven
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.academia.edu/1269819/Fenome ... hd_Thesis_
onzichtbare is niet de niet- manifestatie. Het onzichtbare is eerder een limiet van het zichtbare, aldus Henry.
Dit inzicht signaleert Henry onder andere in het christendom, precies waar het zich keert tegen de determinaties van en door de eindige, materiële en zichtbare ‘wereld’. Zijn en existentie worden niet langer gedacht vanuit de eindigheid van
de wereld waar het zichtbare vigeert, maar strekken zich uit tot in het oneindige.
Het gaat er dus niet om, dat de wereld van het zichtbare en die van het
onzichtbare radicaal gescheiden zijn. Integendeel, de horizon van de wereld
wordt verlegd tot in het onzichtbare. De christen denkt zijn oorsprong niet vanuit de zichtbare wereld, maar vanuit God, de onzichtbare.

Het christelijke verzet tegen de materiële wereld moet volgens Henry daarom niet primair moreel, maar fenomenologisch begrepen worden.
Zo getuigt de Bergrede van ‘onverschilligheid’ ten aanzien van de wereld naar wereldse normen. Het zijn wordt niet vanuit de norm van de wereld zelf gedacht. De norm die daar geldt, is in de wereld zelf onzichtbaar. De wereld is het tegenovergestelde van de
onzichtbaarheid, maar niet op een dialectische manier. De fenomenaliteit van de zichtbare wereld verblindt als het ware de realiteit die onzichtbaar is.
Wat hier beschreven wordt vinden we in de Bijbel terug in 2 Korintiërs 4:18. Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.

Voor de mens die zichzelf en Christus wil begrijpen is het in Henriaanse zin zo gelegen dat de mens een synthese is van het Eeuwige en het tijdelijke. Onze tijdelijke essentie is meer dan bekend, net zoals de tijdelijke wereld waarin we leven. Hier staat het mooi omschreven: de zichtbare wereld verblindt als het ware de realiteit die onzichtbaar is. Mede wegens onze eigen gerichtheid op de wereld.
De ontdekking van het onzichtbare, of de realiteit in zijn oppositie tegen de gekende
en begrepen ontologische irrealiteit van de ‘wereld’, ziet Henry in L’essence de la manifestation als het wezen van het christendom.
Niet het zichtbare maar het onzichtbare is de grond van openbaring. Het onzichtbare heeft niets van doen
met een ‘voorbij-het-zichtbare’ ( au-delà du visible ) of ‘het transcendente’. Het ligt als het ware vóór de drempel van de waarneming, niet er voorbij. Integendeel, aldus Henry, het is de oorspronkelijke essentie van het leven, dat het christendom
slechts vanuit de immanentie van God, en dus niet vanuit de transcendentie begrijpt.
Het is mooi omschreven: het onzichtbare (het eeuwige) ligt voor de drempel van de waarneming van de wereld. Gods waarneming en mijn waarneming is dezelfde waarneming. (Malebranche's Vision en Dieu).

God is de plaats van de geesten zoals de ruimte de plaats van lichamen is', schrijft Malebranche in Van de zoektocht naar waarheid (1674). Ideeën die ons verlichten kunnen alleen in God worden gevonden, want 'er is alleen het universele en oneindige wezen dat in zichzelf een universele en oneindige rede bevat'. De rede mag dan universeel zijn, deze universaliteit ligt niet op het niveau van de menselijke soort.

De theorie van het visioen in God kan worden geïnterpreteerd als een reactie van het christelijke denken, om het cartesiaanse rationalisme te assimileren in plaats van te verwerpen. Ze maakt aandacht tot een 'natuurlijk gebed', waarbij ze zelfbewustzijn onderscheidt van ware zelfkennis (die noodzakelijkerwijs via God verloopt) om elke aanspraak op zelfstichting aan de cogito te ontnemen. Malebranche verzoent op zeer bekwame wijze het introspectieve denken van Descartes met dat van Augustinus.

(De laatste twee alinea's zijn niet van mijn hand, maar translate uit het Frans.)
Leon

Bericht door Leon »

Ik blijf nog even bij de sympathie ( het pathos-avec). Christus toont ons een humaniteit als innerlijke gemeenschap. we kunnen Christus volgen naar die innerlijke gemeenschap. Dus niet perse het lijdenslot, al is dat vaak wel waar sympathie je heen leidt.

Het gaat om een aangedaan zijn (pathos) voor wat je deelt in de innerlijke gemeenschap, een solidariteit met de verschoppelingen, en misdeelden die anders ongezien lijden. Ze worden gezien, gehoord en gevoeld in een meeleven-met zonder rationele legitimatie.

Er vindt een vereenzelviging plaats met alles dat aangedaan is in het Leven.

Het wereldlijke 'verdeel en heers' heeft hier geen vat op.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik bezie dat toch wat anders. De pathos concentreert zich in mijzelf tot een zuiver voelen wat de ander beweegt zonder mij te vereenzelvigen met de ander. Dat is het resultaat van de ander als uitnemender achter dan mijzelf, niet het resultaat van sympathie. Alleen de pathos kan komen tot het wezen van de ander, zodat het ook mijn pathos wordt. De pathos zoals Christus die uitbeeldt in de voetwassing. Deze pathos is het geestelijk voelen van de ander, waarmee het geestelijk onderscheidingsvermogen ook actief wordt. Dat is wat Kierkegaard noemt: de vreemde akoestiek van de spirituele wereld. Dat maakt ook de plaats benoembaar waar je deze pathos voelt.

Samengevat: jouw wezen (begrepen als pathos) wordt ook mijn wezen. Hierin treed ik de naaste zonder oordeel tegemoet, want de pathos van de ander hoeft niet altijd aangenaam te zijn. Dit persoonlijke, ongedeelde voelen wat de ander beweegt wordt gedragen in en door de (bewuste) stilte. Waarmee ik bedoel te zeggen dat de pathos werkzaam is buiten en onafhankelijk van mijn denkvermogen.

Het "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij" gaat daarbij over in "Daarom leeft de ander niet meer, maar Christus leeft in de ander. Zo versta ik Lucas 11:23. Wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn Koninkrijk, jaagt ze uiteen.

Overigens neem ik hierbij niet de last van de hele mensheid op mijn schouders, voor jouw wezenlijke pathos is een ontmoeting in het sociale leven noodzakelijk. Ook hierbij geldt dat het Leven openbaart en het Leven openbaart dan vanuit de ontmoeting met de ander. Wie die ander ook moge zijn.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik stel mijzelf de vraag waarom ik de sympathie er buiten hou. Om het Woord des Koninkrijks te verstaan, (Mattheüs 13:19) is het noodzakelijk dat ik de wereld zonder sympathie of antipathie waarneem. (Non-intentioneel) Alleen dan kan ik in tegenwoordigheid van geest blijven (het moment) en blijft het oordeel -wat zich ophoudt in mijn denkvermogen- krachteloos. Immers, ieder oordeel wat mijn denkvermogen voortbrengt strekt zich uit over iets wat zich in de tijd bevindt. In tegenwoordigheid van geest gebruik ik alleen de 5 zintuigen in het sociale contact en het denkvermogen gebruik ik alleen om meningen te vormen. Alle intenties van het pathos komen zo ook momentaan tot mij zonder dat ik mij er zelf mee bemoei. (auto-affectie)
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 01 mar 2026, 23:40 Ik stel mijzelf de vraag waarom ik de sympathie er buiten hou. Om het Woord des Koninkrijks te verstaan, (Mattheüs 13:19) is het noodzakelijk dat ik de wereld zonder sympathie of antipathie waarneem. (Non-intentioneel) Alleen dan kan ik in tegenwoordigheid van geest blijven (het moment) en blijft het oordeel -wat zich ophoudt in mijn denkvermogen- krachteloos. Immers, ieder oordeel wat mijn denkvermogen voortbrengt strekt zich uit over iets wat zich in de tijd bevindt. In tegenwoordigheid van geest gebruik ik alleen de 5 zintuigen in het sociale contact en het denkvermogen gebruik ik alleen om meningen te vormen. Alle intenties van het pathos komen zo ook momentaan tot mij zonder dat ik mij er zelf mee bemoei. (auto-affectie)
Mij sprak het wel aan, het was een 'openbaring' dat er een innerlijke gemeenschap is, een community of feeling
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 02 mar 2026, 09:24
Tufkah schreef: 01 mar 2026, 23:40 Ik stel mijzelf de vraag waarom ik de sympathie er buiten hou. Om het Woord des Koninkrijks te verstaan, (Mattheüs 13:19) is het noodzakelijk dat ik de wereld zonder sympathie of antipathie waarneem. (Non-intentioneel) Alleen dan kan ik in tegenwoordigheid van geest blijven (het moment) en blijft het oordeel -wat zich ophoudt in mijn denkvermogen- krachteloos. Immers, ieder oordeel wat mijn denkvermogen voortbrengt strekt zich uit over iets wat zich in de tijd bevindt. In tegenwoordigheid van geest gebruik ik alleen de 5 zintuigen in het sociale contact en het denkvermogen gebruik ik alleen om meningen te vormen. Alle intenties van het pathos komen zo ook momentaan tot mij zonder dat ik mij er zelf mee bemoei. (auto-affectie)
Mij sprak het wel aan, het was een 'openbaring' dat er een innerlijke gemeenschap is, een community of feeling
Die is er ook. Maar als je dat voorstelt als een community dan lees ik dat als een "gezellige bijeenkomst" van mensen die sympathie voor elkaar hebben. Het meeste houvast heeft de mens nog aan het "wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt" uit 1 Korintiërs 12. En let ook op het ondeelbare ogenblik uit Korintiërs 15. De eerste mens is de aardse mens, de tweede mens is de mens uit God/Geest.

Het ondeelbare ogenblik is het voor de drempel van waarneming staan zoals Ruud Welten schrijft. Paulus verwijst met "In een punt des tijds, in een ogenblik" naar de geestelijke eenpuntsgerichtheid welke non-intentioneel van aard is, maar wat wel intentioneel waarneemt (de wereld). Hij verwijst daarbij rechtstreeks naar Christus die immers het Licht der wereld is. Direct-waarnemen kan alleen in het moment waarin je je reeds bevindt. Daar kan Het Woord (des Koninkrijks) gesproken worden.

Het is lastig om te verwoorden, maar de pathos bevindt zich in het gemoed, maar het gemoed bevindt zich weer niet in het denkvermogen. Waarnemendheid houdt zich weer schuil achter het denkvermogen. Maar waarnemendheid (in het ogenblik) is 100 % zonder oordeel. Oordeelloos zijn in deze wereld is praktisch onmogelijk, je kunt immers je denkvermogen niet uitzetten. Wat wel uitgezet kan worden binnen het denkvermogen is het 'willen' (de begeerte). Vervolgens is het dan weer de liefde van de Vader die jou wegwijs maakt in het gemoed, c.q. de pathos. Dan vallen uiteindelijk de pathos en het zien (waarnemendheid) samen in de beroemde uitspraak van Meister Eckhart.

"Mijn oog en Gods oog, dat is één oog en één zien en één kennen en één liefhebben", aldus Meister Eckhart, wat duidt op de radicale mystieke eenheid van God en mens. Wat de Meister hier beoogt valt eigenlijk binnen het denkvermogen, maar buiten de gedachten zelf. Gemoed/pathos en geest komen hier samen. En daar is wat merkwaardigs mee aan de hand, binnen het "één kennen en één liefhebben" is eenzaamheid (pathos) wat zich omkeert naar eensamenheid. Het is vooral kennen (de eenzaamheid) maar ook gekend worden (de eensamenheid). Zie ook I Korintiërs 13: 12 Het kennen an sich (de eenzaamheid) is tegelijkertijd het gekend worden (de eensamenheid).
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 02 mar 2026, 10:25
Leon schreef: 02 mar 2026, 09:24

Die is er ook. Maar als je dat voorstelt als een community dan lees ik dat als een "gezellige bijeenkomst" van mensen die sympathie voor elkaar hebben. Het meeste houvast heeft de mens nog aan het "wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt" uit 1 Korintiërs 12. En let ook op het ondeelbare ogenblik uit Korintiërs 15. De eerste mens is de aardse mens, de tweede mens is de mens uit God/Geest.

Het ondeelbare ogenblik is het voor de drempel van waarneming staan zoals Ruud Welten schrijft. Paulus verwijst met "In een punt des tijds, in een ogenblik" naar de geestelijke eenpuntsgerichtheid welke non-intentioneel van aard is, maar wat wel intentioneel waarneemt (de wereld). Hij verwijst daarbij rechtstreeks naar Christus die immers het Licht der wereld is. Direct-waarnemen kan alleen in het moment waarin je je reeds bevindt. Daar kan Het Woord (des Koninkrijks) gesproken worden.

Het is lastig om te verwoorden, maar de pathos bevindt zich in het gemoed, maar het gemoed bevindt zich weer niet in het denkvermogen. Waarnemendheid houdt zich weer schuil achter het denkvermogen. Maar waarnemendheid (in het ogenblik) is 100 % zonder oordeel. Oordeelloos zijn in deze wereld is praktisch onmogelijk, je kunt immers je denkvermogen niet uitzetten. Wat wel uitgezet kan worden binnen het denkvermogen is het 'willen' (de begeerte). Vervolgens is het dan weer de liefde van de Vader die jou wegwijs maakt in het gemoed, c.q. de pathos. Dan vallen uiteindelijk de pathos en het zien (waarnemendheid) samen in de beroemde uitspraak van Meister Eckhart.

"Mijn oog en Gods oog, dat is één oog en één zien en één kennen en één liefhebben", aldus Meister Eckhart, wat duidt op de radicale mystieke eenheid van God en mens. Wat de Meister hier beoogt valt eigenlijk binnen het denkvermogen, maar buiten de gedachten zelf. Gemoed/pathos en geest komen hier samen. En daar is wat merkwaardigs mee aan de hand, binnen het "één kennen en één liefhebben" is eenzaamheid (pathos) wat zich omkeert naar eensamenheid. Het is vooral kennen (de eenzaamheid) maar ook gekend worden (de eensamenheid). Zie ook I Korintiërs 13: 12 Het kennen an sich (de eenzaamheid) is tegelijkertijd het gekend worden (de eensamenheid).
Al met al een mooie ontleding van ‘l’essence’. Maar ‘eensamenheid’ is onmogelijk Nederlands. Waarom niet gewoon ‘Eenheid’?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 02 mar 2026, 11:24

Al met al een mooie ontleding van ‘l’essence’. Maar ‘eensamenheid’ is onmogelijk Nederlands. Waarom niet gewoon ‘Eenheid’?

Waar de mens in zijn diepste essentie is, wat tevens zijn 'oorsprong' is, daar is de mens geheel alleen (de monade). Monade verwijst naar het onstoffelijke, ondeelbare, en de eeuwige fundamentele substantie. Het woord monade betekent Eenheid. Maar het is geen Eenheid van 'iets' doch een Eenheid van 'niets' (Niet-iets)

Eenzaamheid, het alleen ergens zijn is de essentie. De 'eensamenheid' is ontvankelijkheid. Ontvankelijkheid (in de geestelijke akoestiek) is zowel Gods-ontvankelijkheid als mens-ontvankelijkheid. Het kennen en gekend worden uit I Korintiërs 13: 12 heeft ook weer alles van doen met inter-menselijkheid op niveau van de pathos. Ik breek de ander open met de pathos (ik voel wat jij voelt) , maar dat werkt ook andersom (vanuit de ander bezien) , ook als de ander daar onbewust (onwetend) van is.

Het werkt i.m.o. zo dat wie in de liefde van de Vader leeft, deze liefde kan doen toekomen aan 'de ander'. Wat je er voor terugkrijgt kan wel eens pathos in de vorm van lijden, depressie of angst zijn van 'de ander'. (Een slechte ruil dus) Het grote geheim van de liefde van de Vader is, dat je deze nooit voor jezelf krijgt of gebruikt. Je krijgt deze alleen om weg te schenken aan 'de ander'. Vandaar dat je dus altijd ook "alleen en in eenzaamheid" achterblijft.

De liefde van de Vader is schenkend van aard, ik kan er ook niks aan doen. De waarheid van Christus zegt mij dat ik niets ben, de liefde van de Vader zegt dat ik alles ben. Daartussen beweeg ik mij.
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: 02 mar 2026, 11:24

De pathos deel je samen, met iedereen die in het Leven staat, minder met hen die het wegdrukken. De meerderheid drukt het weg, die willen geen innerlijk gemeenschap, hoogstens een uiterlijke, met vlag, nationalistische liederen en tradities en rituelen.

Dat je sympathie kan hebben met de ander wil zeggen dat je niet helemaal verloren bent aan individualisme. Dat je openheid hebt aan het Leven. Verlies je dat, dan wordt het erg zinloos allemaal.
Leon

Bericht door Leon »

Henry’s filosofie is fenomenologisch, omdat hij uitgaat van dat wat in de ervaring gegeven is.
En dat is nu juist wat iedere fenomenologie voorstaat, al verschillen de uitwerkingen van
fenomenoloog tot fenomenoloog. Dat wat gegeven is, is voor Henry het Leven. Henry
begrijpt het Leven zoals zich dat openbaart: enkel en alleen in onze ervaring ervan.
Methodisch gesproken maakt dit een groot verschil met een metafysica die bijvoorbeeld
gebaseerd is op het principe van causaliteit (oorzakelijkheid): in een causale metafysica
verschijnt het leven als oorsprong van alles, of is het leven schatplichtig aan bijvoorbeeld
God, die de schepper van het leven is. Maar dat is niet wat de levende ervaart. De levende
ervaart dat hij leeft en de fenomenoloog beschrijft deze ervaring, zonder daarbij een beroep te
doen op allerhande theorieën. Evenals Merleau-Ponty stelt Henry dat de concrete, vleselijke
ervaring voorafgaat aan iedere reflectie. De onmiddellijk gegeven ervaringen van gevoel, het
lijden of het genot, worden uit de natuurwetenschap geëlimineerd om ze berekenbaar en
voorspelbaar te maken. Daarom is iedere wetenschap in wezen een wetenschap van de dood.
De ervaring, dus: de openbaring van het leven, is eruit gefilterd (vgl. datgene wat boven
gezegd werd over de wetenschap
Doordat het immanente leven tegenover de transcendente dood staat kan je inderdaad zeggen dat het om dode wetenschap gaat.
Piet

Bericht door Piet »

Tufkah schreef: 07 jan 2026, 16:03 Een gedeelte uit het Evangelie wat graag genegeerd wordt door gelovigen is Matteüs 10:34-39. Christus is niet gekomen om vrede te brengen, maar om jou uit je familieverband weg te rukken. Dat is wat er zo' n beetje staat. Nou, lekker dan. Omvormen gaat niet zomaar, daarom hanteert Christus het zwaard.
Wanneer men dergelijke antwoorden gaat geven is het niet verwonderlijk dat men het liever niet te berde brengt. Het is een aanval op Christus en deze aanval komt voort uit onbegrip. Onbegrip over het feit dat het zwaard gehanteerd wordt door degenen die tegen hem en zijn discipelen zijn zoals ook blijkt uit de verhalen van Christus zelf die gekruisigd werd en Saulus die zijn discipelen vervolgd.
Mullog

Bericht door Mullog »

Boeiend hoe twee totaal tegengestelde interpretaties en uitleg beiden gelijk claimen.
Leon

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 08 mar 2026, 08:57 Boeiend hoe twee totaal tegengestelde interpretaties en uitleg beiden gelijk claimen.
Bij Marion heet het uiterste van Piet een godsbeeld naar eigen wensen en verlangens te zijn, de andere kant , de harde Christus, heet dan weer uit openbaring gegeven te zijn
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 08 mar 2026, 08:57 Boeiend hoe twee totaal tegengestelde interpretaties en uitleg beiden gelijk claimen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel interpretaties van de Woorden van Christus er überhaupt zijn. Een wilde gok: tientallen.

Matteüs 10:34-39 is vrij bijzonder. Christus laat zich in het Evangelie kennen als een zachtaardige dienstknecht der mensheid. Maar dan keert het zich om en is Christus een scherpsnijdend zwaard. Wie meer van zijn moeder houdt dan van Mij kan opdonderen, die is Mij niet waard.

En ik zie dat Piet een letterlijke interpretatie er op na houdt. Letterlijk interpreteren doe ik sowieso niet, dus een discussie daarover kan niet aan de orde zijn.

Matteüs 10:34-39 gaat over de scheiding tussen het veld van goed en kwaad (Chronos) en het veld buiten goed en kwaad waar het Koninkrijk is (Kairos). Door de ontbinding van het eigen ik (het zwaard) kan de mens het Koninkrijk betreden.

https://www.kuleuven.be/thomas/page/abe ... os-kairos/
Kairos is het beslissende moment in de tijd waarop God de mens het heil aanbiedt. Maar de mensen hebben de tijd van de ontferming niet herkend (Lc 19,44). De eerste uitspraak die Jezus in het Evangelie naar Marcus doet, luidt: 'De tijd is aangebroken (vervuld), het koninkrijk van God is nabij' (Mc 1,15). Bij 'tijd' gaat het altijd om het ogenblik waarop je God ontmoet, en waarop God je zijn nabijheid wil tonen en je zijn ontferming en genegenheid wil schenken. Wat je dan moet doen is: je toevertrouwen aan dit ogenblik en kiezen voor Gods helende en liefhebbende nabijheid, in plaats van voor jezelf en voor God weg te vluchten in een tijd die alleen maar verloopt. De vervulde tijd is volgens deze opvatting de tijd waarin tijd en eeuwigheid samenvallen. Het is de tijd die van God is vervuld.
Letterlijk lezende gelovigen kennen alleen de Chronos, de kloktijd. Dan denken ze dat Christus op die of die datum terugkomt met allerlei aardse voorstellingen er bij. Maar zo is het niet bij God.
Mullog

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 08 mar 2026, 09:07
Bij Marion heet het uiterste van Piet een godsbeeld naar eigen wensen en verlangens te zijn, de andere kant , de harde Christus, heet dan weer uit openbaring gegeven te zijn
Met alle respect. Maar ik zie het verschil niet. Je hebt teksten en maakt een beeld naar eigen wensen en verlangens op basis van wat die teksten geven.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 08 mar 2026, 09:40
Ik zou wel eens willen weten hoeveel interpretaties van de Woorden van Christus er überhaupt zijn. Een wilde gok: tientallen.

Matteüs 10:34-39 is vrij bijzonder. Christus laat zich in het Evangelie kennen als een zachtaardige dienstknecht der mensheid. Maar dan keert het zich om en is Christus een scherpsnijdend zwaard. Wie meer van zijn moeder houdt dan van Mij kan opdonderen, die is Mij niet waard.
Dat je Mij na/bij zo'n tekst nog met een hoofdletter schrijft. :o
Tufkah schreef: 08 mar 2026, 09:40 En ik zie dat Piet een letterlijke interpretatie er op na houdt. Letterlijk interpreteren doe ik sowieso niet, dus een discussie daarover kan niet aan de orde zijn.
...
Het is beiden interpretatie. Ik zie niet in waarom je daarover geen gesprek zou kunnen voeren. Maar ieder zijn ding.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 08 mar 2026, 11:49
Tufkah schreef: 08 mar 2026, 09:40

Dat je Mij na/bij zo'n tekst nog met een hoofdletter schrijft. :o

Christus zegt: wie niet voor Mij is tegen Mij. Hoeveel ik ook van mijn moeder hou (ze is al tientallen jaren heen) ik stel Christus boven alle andere mensen, ook boven de gehele wereld met al mijn bezit er in.
Plaats reactie