Boekentips

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

Tja... De meeste boekverfilmingen vallen in ongenade. Toch moet ik zeggen dat er erg goede tussen zitten. Ik denk dat ik "Bij nader inzien" van Voskuil nooit zou hebben gelezen als ik niet eerst de briljante verfilming (dramaserie) had gezien.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

meribel schreef:Ja eens,
Nou ja, èèn uitzondering is er wel hoor....eens in de zoveel tijd kijk ik dit weer of lees weer eens het boek 8-)
O ja, met van die prachtige vrouwen die hun lente verkwanselen aan ellenlange dialogen. Mijn gedachte uitgedrukt in op dit forum toegestane woorden bij dit soort scenes is dan "wie zeurt krijgt een beurt", maar gelukkig voor de dames in kwestie lopen er in het verhaal geduldige en eerzame types rond die vol engelengeduld nog mee doen aan al dat emo-geleuter ook.

Categorie fantasieverhalen :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Heerlijk!!!!

Ik kan dat dus alleen kijken als man weg is, want doorgaans hebben we dezelfde smaak maar dit genre is alleen voor mij :D
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

meribel schreef:Heerlijk!!!!

Ik kan dat dus alleen kijken als man weg is, want doorgaans hebben we dezelfde smaak maar dit genre is alleen voor mij :D
Mijn oordeel was niet heel erg afgewogen hoor, ik heb slechts flarden "gezien", maar nooit "gekeken". :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Ahh dan moet je toch Jane Austen gaan lezen hoor,
Je weet niet wat je mist!

Of nou ja, samenvattend ; veel romantiek die erg onder druk staat maar altijd een goede afloop.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

Terwijl er op het forum een hevige discussie woedt over de wijze waarop mensen met elkaar "in gesprek" gaan, ben ik het boek "God is niet te vangen" aan het lezen. Het boek is een bundeling gesprekken van de predikant Jan Offringa met een aantal van "zijn" kerkgangers over hun geloof en de ontwikkeling die zij daarin hebben doorgemaakt. Ik ervaar het boek als een oase van openheid, respect, diepgang en (zelf)reflectie en een toonbeeld van hoe een geloofsgesprek óók kan verlopen. Het zal de meer orthodoxen onder ons waarschijnlijk als te vrijzinnig overkomen, maar anderen kan ik dit boek zonder meer aanraden.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

Ja, goed hè? Het is dan ook Offringa...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Dutch
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 mei 2014, 09:27
Man/Vrouw: M
Locatie: toekomstig: Nieuw Jeruzalem

Re: Boekentips

Bericht door Dutch »

Zie Hij komt, van ds Glashouwer. Een Bijbelsdagboek mbt het boek Openbaring. Een aanrader... :)
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:Zie Hij komt, van ds Glashouwer. Een Bijbelsdagboek mbt het boek Openbaring. Een aanrader... :)
Die heb ik ook. Inderdaad een "troostboek voor de gemeente van Jezus Christus". Heb er al veel aan gehad.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

Martine schreef:Ja, goed hè? Het is dan ook Offringa...
Ken je hem dan?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

De Zoeker schreef:Ken je hem dan?
Ja. Hij behoort tot de 21 predikanten binnen de PKN die samen de groep "Op Goed Gerucht" vormen.
Als tegenhanger van alle mensen die somber zijn over de kerk en de sluitingsdatum al in zicht zien komen...
Van de hand van hem, samen met een aantal andere predikanten (ook van de Remonstrantse Broederschap, zijn drie boekjes verschenen:
De Doornse Catechismus, het Doorns Evangelie (Marcus) en de Doornse leefregel.
Alle boekjes bestaan uit 52 korte hoofdstukken. Het is een knipoog naar de Heidelbergsche Catechismus - 52 zondagen!
Het boek dat jij leest staat nog op mijn lijstje!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

@Martine Okee dank je. Zeker een aanrader!
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door callista »

Wie God verlaat heeft niets te vrezen.
En De schrift betwist
Maarten 't Hart.

Heb de boeken niet gelezen, maar wel heel veel stukken daaruit om een goede indruk te krijgen.
Sprak me wel aan.

Vanuit zijn streng gereformeerde opvoeding heeft een geheel andere kijk op het geloof gekregen.
Onlangs was hij ook nog in gesprek met Antoine Bodar..heel interessant.

Staat nog op mijn lijstje... ;)
Zoals nog wel meer.....
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door DeZoeker »

Had je die al niet eerder getipt? Zoiets staat me bij...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door callista »

DeZoeker schreef:Had je die al niet eerder getipt? Zoiets staat me bij...
:oops:
Ja, je hebt helemaal gelijk.
27 februari 2014.

Ik word vergeetachtig.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Anja (oud account) »

Deze tips wil ik toch even delen. Voor mensen met chronische pijn, zoals ikzelf en honderdduizenden mensen, maar ik heb er echt heel veel aan, misschien anderen ook. Ik heb ze nog maar net twee dagen in huis, maar wat ik ervan heb gelezen geeft al zoveel rust en inzicht, omdat ik door schade en schande wijs heb moeten worden en heel veel van die boeken herken. En zelf heb ik veel aan de uitleg, vooral van het eersete boek dat ik ga noemen (het schema met de belastbaarheidsvakjes bijvoorbeeld, zo'n enorme eye-opener). Maar ook de oefeningen (inzichtoefeningen) uit het tweede boekje zijn voor mij heel nuttig.

De eerste is: de Pijn de Baas, auteur: Dr. Frits Winter

De tweede titel: Leven met pijn, de kunst van aanvaarden; auteurs: Martine Veehof, Karlein Schreurs, Monique Hulsbergern, Ernst Bohlmeijer.

Ze zijn best duur, maar ik heb ze tweedehands kunnen kopen. Dan zit er wel geen cd meer bij de tweede titel, terwijl die er wel bij hoort, maar ik doe toch niets met zo'n cd en het boek is zelf goed genoeg ook zonder cd. :)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Boekentips

Bericht door vrolijke »

Ik lees net: "Der Mensch, Irrläufer der Evolution". "Eine Anatomie der menschlichen Vernunft und Unvernunft".

Beschrijving in´t engels.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Boekentips

Bericht door meribel »

Fantastisch uit het duits vertaald boek gelezen 'we zijn toch zusjes' van Anne Gesthuyzen
Echt een aanrader
Gaat over de familiegeschiedenis van drie zussen
Ik heb af en toe extra langzaam gelezen omdat ik hem niet te snel uit wilde hebben :-)
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Jaron »

meribel schreef:Fantastisch uit het duits vertaald boek gelezen 'we zijn toch zusjes' van Anne Gesthuyzen
Echt een aanrader
Gaat over de familiegeschiedenis van drie zussen
Ik heb af en toe extra langzaam gelezen omdat ik hem niet te snel uit wilde hebben :-)
Grappig, ik lees altijd snel maar de laatste roman die ik gelezen heb, ben ik op een bepaald moment ook extra langzaam gaan lezen om exact dezelfde reden! Ik heb het boek zelfs regelmatig opzij gelegd en een paar dagen laten liggen daarvoor! Dat was trouwens het boek 'De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry' van Rachel Joyce. Aanrader.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Peter79 »

Heel toevallig kwam ik bij een zoekactie dit boek tegen: De zondvloed van Rehwinkel.
Dit boek is compleet te downloaden via http://theologienet.nl/documenten/Rehwinkel.pdf

De vroegste geschiedenis met een Bijbelse bril op. Ik heb het vroeger gelezen en vond het erg waardevol, ook al staat er de nodige speculatie in.
Wel behoorlijk gedateerd, maar dat heeft zijn eigen charme.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Anja (oud account) »

Genoemd in de Paulus-gnosis topic, ook even bij de boekentips gezet, met aanvulling van nog 2 andere titels:

- De veelvormigheid van het vroegste Christendom; G.P. Luttikhuizen
- Jezus, de gnosis en het dogma; Riemer Roukema
- Gnosis & geloof in het vroege christendom, een inleiding tot de gnostiek; Riemer Roukema
- Genie of misgeboorte, zeven vooroordelen over de apostel Paulus; P.J.E. Chatelion Counet
- De Hermetische Gnosis in de loop der eeuwen, beschouwingen over de invloed van een Egyptische religie op de cultuur van het Westen; Prof.Dr. G. Quispel (red.)
- De tegenstem van Jezus, over geweld in het Nieuwe Testament; Sam Janse
- De Apocriefen, Inleiding op de deuterocanonieke boeken; Sam Janse (dit werk betreft de apocriefen van het Oude Testament, zoas die in de katholieke Bijbel staan, en dus niet de apocriefen bij het Nieuwe testament[ die in de moderne tijd gevonden zijn)

Het laatstgenoemde boek vind ik ook erg leuk en is een aanrader. Het is zowel wetenschappelijk verantwoord als gemakkelijk leesbaar. Persoonlijk ben ik erg blij met dit inleidende boek, voor bij mijn een poosje geleden nieuw hervonden (opnieuw aangeschafte) Katholieke Bijbel. :) De heer Janse is naar mijn mening een begenadigd schrijver. :) Hetzelfde geldt naar mijn mening voor het boek van Dr. Counet over Paulus.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

De boeken van Riemer Roukema (hoogleraar NT aan de PThU) zijn bepaald niet gemakkelijk.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:De boeken van Riemer Roukema (hoogleraar NT aan de PThU) zijn bepaald niet gemakkelijk.
Er staat in de topictitel dan ook niet dat alle boeken die hier genoemd mogen worden, gemakkelijk moeten zijn.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Martine »

Anja schreef:
Martine schreef:De boeken van Riemer Roukema (hoogleraar NT aan de PThU) zijn bepaald niet gemakkelijk.
Er staat in de topictitel dan ook niet dat alle boeken die hier genoemd mogen worden, gemakkelijk moeten zijn.
Ik zou zeggen: lees ze, dan weet je wat ik bedoel. Ze staan bij mij in de boekenkast, ik weet waar ik het over heb.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Anja schreef:
Martine schreef:De boeken van Riemer Roukema (hoogleraar NT aan de PThU) zijn bepaald niet gemakkelijk.
Er staat in de topictitel dan ook niet dat alle boeken die hier genoemd mogen worden, gemakkelijk moeten zijn.
Ik zou zeggen: lees ze, dan weet je wat ik bedoel. Ze staan bij mij in de boekenkast, ik weet waar ik het over heb.
Ik heb ze gelezen. En ze staan in de kast. Je dacht toch niet dat ik iets noem wat ik niet heb gelezen? :roll:

Als jij zelf wat beter leest wat de ander schrijft, dan had je gelezen dat ik de boeken van Roukema (overigens aardige prof) niet makkelijk noemde. Overigens ook niet buitensporig moeilijk. Wel serieuze literatuur.

De titels die ik noem, behoren oorspronkelijk tot een antwoord dat ik o.al aan BdO gaf in de Paulus/gnosticus topic. BdO gaf ooit een titel van Pagels. Als je Pagels kunt lezen, kun je Roukena ook wel lezen. Roukema is wat objectiever dan Pagels.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)