Vieren 500 jaar Luther leidt tot nog meer verdeeldheid

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Gesloten
Titus

Vieren 500 jaar Luther leidt tot nog meer verdeeldheid

Bericht door Titus »

Vandaag viel mij een berichtje in het religiegedeelte van Trouw op.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... -toe.dhtml

Boosheid over jubileum Reformatie - 'Duitsers trekken feest naar zich toe'

Het jubileum van de Reformatie dreigt een verzuild feest te worden. Duitsland trekt het naar zich toe, moppert de Nederlandse jubileum-organisatie. Alsof het protestantisme een zuiver Duitse vinding is.

Rest te vinden via de link

Typerend eigenlijk wel en tegelijkertijd ontzettend spijtig.
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: vieren 500 jaar Luther leidt tot nog meer verdeeldheid

Bericht door Jerommel »

Nou, vier het dan niet.
Luther was ook maar een tijdelijk instrument van God.
Hij droeg niet alleen goede vruchten..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Nou, als ik dit lees:
Het moet een groots spektakel worden: in 2017 is het 500 jaar geleden dat de Duitse monnik Luther zijn 95 stellingen op een kerkdeur spijkerde en de grootste kerkrevolutie uit de geschiedenis inluidde. Het grootste Duitse protestantse kerkgenootschap laat het jubileumfeest maar liefst tien jaar duren.
vind ik het toch normaal, dat Duitsland zich als uitrichter van de feesten ziet.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
pyro

Bericht door pyro »

nou als je Luther wil gedenken dan steek je toch gewoon een kaarsje aan bij je lutherbeeldje 'heilige Luther, bid voor ons'
en dan is het toch ook feest?
je kan ook nog op bedevaart naar z'n geboorteplaats in Deutschland :P
ik zie het probleem niet
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

laat maar... ik wek alleen maar irritatie op hier...
pyro

Bericht door pyro »

Loyola schreef:laat maar... ik wek alleen maar irritatie op hier...
nou, ik vond het wel leuke, niet hatelijke humor hoor, met een vleugje katholieke zelfspot.
Moet de oecumene dan in dodelijke ernst worden voltrokken ? :roll:
vrolijke

Bericht door vrolijke »

pyro schreef:nou als je Luther wil gedenken dan steek je toch gewoon een kaarsje aan bij je lutherbeeldje 'heilige Luther, bid voor ons'
en dan is het toch ook feest?
je kan ook nog op bedevaart naar z'n geboorteplaats in Deutschland :P
ik zie het probleem niet
By the way; bestaan er protestantse bedevaarten?
Als ik er zo over nadenk, heb ik daar nog nooit van gehoord.
Katholieken hebben er een hoop. Moslems ook. Zelfs Hindoes en Boedhisten. Maar van Protestanten heb ik het nog nooit gehoord.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
nou, ik vond het wel leuke, niet hatelijke humor hoor, met een vleugje katholieke zelfspot.
Zelfs ik vond het grappig !
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro

Bericht door pyro »

vrolijke schreef: By the way; bestaan er protestantse bedevaarten?
Luther en Calvijn hadden kritiek op de bedevaart omdat ze het onbijbels vonden.
Desondanks moet het je niet verbazen als er protestanten zijn die meedoen aan een bedevaart of er zelf eentje houden. Want protestanten geven nog wel eens blijk van eigenzinnigheid :P
Okidoki

Bericht door Okidoki »

pyro schreef:
vrolijke schreef: By the way; bestaan er protestantse bedevaarten?
Luther en Calvijn hadden kritiek op de bedevaart omdat ze het onbijbels vonden.
Desondanks moet het je niet verbazen als er protestanten zijn die meedoen aan een bedevaart of er zelf eentje houden. Want protestanten geven nog wel eens blijk van eigenzinnigheid :P
Geen bedevaarten als "plicht" maar er zijn hele stammen die Bonhoefferreizen doen, calvijndagen geneve doen etc.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Titus en Loyola,
Titus schreef:Het jubileum van de Reformatie dreigt een verzuild feest te worden. Duitsland trekt het naar zich toe, moppert de Nederlandse jubileum-organisatie. Alsof het protestantisme een zuiver Duitse vinding is.
Is dat gemopper gevolg van de viering (zoals je topictitel stelt) of was de verdeeldheid er gewoon al en uit die zich in deze situatie?
pyro schreef:nou, ik vond het wel leuke, niet hatelijke humor hoor, met een vleugje katholieke zelfspot.
Jerommel schreef:Zelfs ik vond het grappig !
Jammer dat je het al weer hebt weggehaald, Loyola.
Ik was niet op tijd om het te lezen (te druk gehad) en heb ik kennelijk iets grappigs gemist.
Een beetje humor lijkt mij helemaal geen kwaad te kunnen hier.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Titus

Bericht door Titus »

Wim Nusselder schreef:Hoi Titus en Loyola,
Titus schreef:Het jubileum van de Reformatie dreigt een verzuild feest te worden. Duitsland trekt het naar zich toe, moppert de Nederlandse jubileum-organisatie. Alsof het protestantisme een zuiver Duitse vinding is.
Is dat gemopper gevolg van de viering (zoals je topictitel stelt) of was de verdeeldheid er gewoon al en uit die zich in deze situatie?
Zoals ik het begrepen heb was men voornemens om er in het jaar 201x een grote internationale happening van te maken met een jaar van verschillende festiviteiten.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Er valt helemaal niets te vieren het is al erg genoeg dat de Heilige Kerk scheurde eerst in 1054 en toen de Westerse Kerk in 1517.
Voorts Pater Dr.M Luther heeft dit zelf nooit gewild integendeel de man is altijd Katholiek gebleven.

Het enige wat hij wilde was de misverstanden en misstanden de Kerk uit en dat was toen hard nodig,maar kerkscheuring was verre van hem en gelukkig maar.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Rechtuit schreef:Er valt helemaal niets te vieren het is al erg genoeg dat de Heilige Kerk scheurde eerst in 1054 en toen de Westerse Kerk in 1517.
Voorts Pater Dr.M Luther heeft dit zelf nooit gewild integendeel de man is altijd Katholiek gebleven.

Het enige wat hij wilde was de misverstanden en misstanden de Kerk uit en dat was toen hard nodig, maar kerkscheuring was verre van hem en gelukkig maar.
Hoezo dan? Waarom zou dat dan erg zijn? Alleen al het uiterlijk vertoon in de Rooms kerk. Wat heeft dat nou met religiositeit te maken?
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 mei 2015, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Biker

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:Er valt helemaal niets te vieren het is al erg genoeg dat de Heilige Kerk scheurde eerst in 1054 en toen de Westerse Kerk in 1517.

Het enige wat hij wilde was de misverstanden en misstanden de Kerk uit en dat was toen hard nodig,maar kerkscheuring was verre van hem en gelukkig maar.
Die kwamen inderdaad pas goed op gang vanaf Calvijn.

maar goed, die 500 jaar reformatie is helemaal niets om te vieren, want ze zijn het levende bewijs dat hun zogenaamde formulieren van Enigheid alleen maar ON enigheid hebben veroorzaakt.
En nog steeds:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_907116

En maar wroeten in God's ondoorgrondelijkheid en speuren .
In het hele artikel komt de naam door wij wij behouden worden dan ook niet voor.
Dat de enige theoloog Servet was, klopt wel.
Die moets dood van Calvijn.
Er is werkelijk niets te vieren.

De kerk is niet geschrokken van de Holocaust

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_912201

Geen wonder, de kerk zei destijds ook al niets toen Luther zijn haatpreken en oproepen tot verbranden van hun synagoges etc uitgaf.
tegenwoordig zou je daarvoor de gevangenis ingaan.
En terecht.
BdO

Bericht door BdO »

@Biker: je doet niet veel anders dan blaming and shaming van alles wat kerk heet, wat zo breed is dat het nauwelijks nog on-topic kan zijn, over zoveel mensen gaat dat het nooit anders dan een vooroordeel kan zijn, maar ook weinig meer is dan spelen op heel veel personen, en niet op de zaak.
Het gaat hier alleen maar over Luther, en in het verlengde daarvan kan het nog over de reformatie gaan. Daarin zijn natuurlijk allerlei poppetjes een spel aan het spelen geweest die zeker niet allemaal 100% zuiver waren in het spelen van het spel. Maar dat zegt nogal weinig over de zaak of zaken waar het om ging in de reformatie.

Midden in zo'n topic kom je naast vuile spelletjes van Calvijn nota bene met de houding van "de" kerk tegenover de Holocaust op de proppen. Dat is absurd off topic.

Ik breng even in herinnering je botsing met Gaitema. Dit soort postjes, die kunnen behoorlijk irritatie op roepen.

Dat is jammer, want daar waar je het wel over de zaak zelf hebt kan je vrij aardig een en ander onderbouwen met Bijbelteksten. Is het niet beter om je op die kracht te concentreren?
Laatst gewijzigd door BdO op 15 mei 2015, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Biker

Bericht door Biker »

BdO schreef:@Biker: je doet niet veel anders dan blaming and shaming van alles wat kerk heet, wat zo breed is dat het nauwelijks nog on-topic kan zijn, over zoveel mensen gaat dat het nooit anders dan een vooroordeel kan zijn, maar ook weinig meer is dan spelen op heel veel personen, en niet op de zaak.
Het gaat hier alleen maar over Luther, en in het verlengde daarvan kan het nog over de reformatie gaan. Daarin zijn natuurlijk allerlei poppetjes een spel aan het spelen geweest die zeker niet allemaal 100% zuiver waren in het spelen van het spel. Maar dat zegt nogal weinig over de zaak of zaken waar het om ging in de reformatie.

Midden in zo'n topic kom je naast vuile spelletjes van Calvijn nota bene met de houding van "de" kerk tegenover de Holocaust op de proppen. Dat is absurd off topic.

Ik breng even in herinnering je botsing met Gaitema. Dit soort postjes, die kunnen behoorlijk irritatie op roepen.

Dat is jammer, want daar waar je het wel over de zaak zelf hebt kan je vrij aardig een en ander onderbouwen met Bijbelteksten. Is het niet beter om je op die kracht te concentreren?
Ik zal het proberen ;-)

Luther dus, net als Augustinus, Tertullianus en Chrysostomus lieden, die tegen de joden schreven.
Luther riep zelfs op om hun gebedshuizen in brand te steken en erger.
Het vergeestelijken van bijbelteksten liep uit tot vervreemding, verguizing en vervolging, vernedering, discriminatie, het in brand steken van synagogen en het doden van Joden. De vervangingstheologie heeft daaraan een bijdrage geleverd, en dat vind ik iets wat niet te vieren valt.
Wat daar dan off topic is aan zou zijn, snap ik even niet.

Dat is weinig op heb net het begrip "Kerk", klopt.
Want het waren niet alleen de joden, ook geloofsdopers legden het loodje of werden gemarteld, verzopen of in brand gestoken.
Liefst met vers hout, dan duurde het langer.
Dat soort ISIS praktijken van een paar eeuwen terug zijn mijns inziens totaal onverenigbaar met het begrip en de betekenis van het woord kerk.
BdO

Bericht door BdO »

Dat Luther weinig op had met Joden klopt. Maar dat is niet wat mensen vieren die 500 jaar Luther vieren. Niet iedereen die blij is met de rol - of misschien eerder de mijlpaal - van Luther in de geschiedenis is het natuurlijk eens met alles binnen de visie van Luther.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

Biker schreef: Wat daar dan off topic is aan zou zijn, snap ik even niet.
Luther heeft met reformatie te maken. Luther had ook een standpunt over Joden. Joden hebben veel recenter dan Luther een hoop narigheid moeten verduren, en dan druk ik het zwak uit. Maar mensen die vandaag de dag blij zijn met de reformatie, zijn het niet per se eens met zijn visie op Joden. Daarbij kan je de holocaust hooguit voor een klein deel toeschrijven aan de visie van Luther. Voor het grootste deel lagen daar heel andere en veel recentere visies (voorzover visie niet een te verheven aanduiding is daarvoor) aan ten grondslag.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

BdO schreef:
Biker schreef: Wat daar dan off topic is aan zou zijn, snap ik even niet.
Luther heeft met reformatie te maken. Luther had ook een standpunt over Joden. Joden hebben veel recenter dan Luther een hoop narigheid moeten verduren, en dan druk ik het zwak uit. Maar mensen die vandaag de dag blij zijn met de reformatie, zijn het niet per se eens met zijn visie op Joden. Daarbij kan je de holocaust hooguit voor een klein deel toeschrijven aan de visie van Luther. Voor het grootste deel lagen daar heel andere en veel recentere visies (voorzover visie niet een te verheven aanduiding is daarvoor) aan ten grondslag.
De holocaus(t wat een woord,wie heeft dit uitgevonden )heeft er niets mee te maken de visie van Pater Luther was de algemene visie toen der tijd en dat had zijn oorzaken;maar dat is een ander onderwerp.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef: De holocaus(t wat een woord,wie heeft dit uitgevonden )heeft er niets mee te maken.
Zo is dat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gesloten