<> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Ik ben bij Mattheus 13 het laatste vers en dan hoofdstuk 14.
In het vaderland deed Jezus niet veel krachten en wonderen vanwege hun ongeloof en dus had Hij meer krachten en wonderen gedaan vanwege het geloof in een ander land.
De wonderen werden blijkbaar gedaan aan degenen die geloofden.
Een wonderbare genezing komt niet tot stand door de gezamenlijke aanwezigen gelovigen, want Hij doet de dingen die Zijn Vader laat doen.
Zegeningen komen nooit terecht bij hen die God afwijzen.
Misschien had Hij meer krachten en wonderen gedaan als er meer geloof was in Zijn vaderland.
Wonderen en tekenen zijn uiteraard uitbeeldingen van toekomende tekenen die Hij zou doen nà Zijn opstanding..
Onder heidenen dus onder Efraim.
Natuurlijk doet Hij buiten het vaderland Geestelijke krachten die groter zouden zijn “dan deze”.
Het gaat dus om dingen van grotere aard.
Een mens wordt dus geestelijk en lichamelijk levend en keert niet terug in een oude schepping ,maar in een nieuwe schepping en dat is de kracht van Zijn opstanding.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Mattheus 14 vers 1-12 .
Herodes hoorde dus over het optreden van de Here Jezus en dacht dat het Johannes was en blijkbaar geloofde Herodes in de opstanding ( volgens Matth 14 vers 1) .
Het blijft een merkwaardige man, hij was jood, maar niet van geboorte. Van geboorte was hij een Edomiet en die combinatie is niet zo vreemd. Iedereen kan Jood worden.
“Jood” is een godsdienstig begrip.
Johannes zat gevangen en Herodes hield het met de vrouw van zijn broer Filippus en Johannes zei daar wat van en als je ergens iets van zegt, of bekritiseert dan ga je in de ban. Dat is nu eenmaal de positie van mensen die macht hebben.
Dat Herodes voor het Jodendom in het algemeen ( de joodse wet) en zijn vrouw staat voor het Joodse volk als zodanig en de dochter is een beeld van de laatste generatie zoals het op dat moment leeft en bestaat en dat vind je terug in Hosea ( een beeld van de Heer Zelf ) zijn vrouw een beeld van het volk Israël door de eeuwen heen en de kinderen Jizreël en Lo-ammi en Lo-Ruchama staan voor de laatste generatie, later wordt dat ook wel “de dochteren Sions” genoemd.

Herodes durfde Johannes niet te doden, omdat hij bang was voor het volk. En hij vierde zijn verjaardag staat er dan. En Johannes werd gedood ten behoeve van hen die aanzaten. En ook werd de Here Jezus ten behoeve van ons gedood. Wij die aanzitten aan de tafel van het nieuwe verbond.
Als het hoofd weg is, dan leidt dat los van de geschiedenis naar de dood van de Here Jezus , want ook Zijn lichaam is beneden, maar het Hoofd is verhoogd geworden.
En het laatste vers wijst letterlijk naar de Here Jezus . Want over wiens lichaam gaat het?
Over Johannes, maar Johannes en Jezus staan met elkaar in verband in deze ( lugubere) geschiedenis.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Als het in de gelijkenissen spreken over de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen, dan is het nog wel interessant om te kijken naar het onkruid, hier vaak genoemd.
Doorgaans is de Bijbel bestemd voor gelovigen (“ want dien is het niet gegeven”) en dus spreekt Hij tot Zijn tijdgenoten in gelijkenissen, om analogisch te vertellen. Je krijgt een schema a.h.w,, maar zie maar wat het betekent.
Wat de opstanding betreft is in de Bijbel een dagdeel ook een dag, dus is het simpel om te geloven dat de kruisiging op 14 nisan was ( met 1 s geschreven) en de opstanding op de 1e dag van de nieuwe week was en dat dat op 17 nisan is komt overeen met alle data die overdrachtelijk over het Lam gesproken wordt. Dat er bij een dag een nacht behoort lijkt me ook duidelijk en nergens spreekt de Bijbel over 3 keer 24 uur, maar over dagen en nachten.
10 nisan is belangrijk ook voor de toekomst en 14 nisan en 17 nisan idem. Dat er na drie dagen en op de derde dag iets tot stand zou komen is in overeenkomst met andere situaties of voorbeelden in de Bijbel.
Ik zie geen reden om met data te gaan schuiven dat doet de Bijbel ook niet.
Het lijkt mij ook van ondergeschikt belang aan het grootste keerpunt in de heilshistory n.l. De opstanding uit de dood op 17 nisan, en dat viel op de eerste dag van een nieuwe week.

Ik vind het weer iets van het tierig welen van onkruid en het leidt alleen maar af van de werkelijke betekenis. De gelijkenis van het onkruid is een aparte gelijkenis en die het goede zaad zaait is de Zoon des Mensen en de idee is niet dat wij het zaad zaaien, maar dat Hij het Zelf doet en dat Hij ons als gelovigen ervoor gebruikt lijkt me logisch. Hij zorgt ervoor dat wie zoekt zal vinden.
Het zaad is het Woord. Let op het is de Zoon des Mensen en hier staat niet de Zoon van God, het is de Zoon van Adam. Ik gedenk ook met Pasen de terugkeer van Jezus als de Christus, uit de dood opgestaan en niet meer de Zoon van Adam, maar de Zoon van God aangesteld als Erfgenaam ( wat de zoon betekent) en als Hogepriester en Gezalfde.

Het gevogelte zijn babbelaars en dat komt van “ Babel “en deze kwetteraars praten met heel wat mee en het zijn de overheden in de lucht.
Doornen en distelen kennen we uit Genesis 3 hier aangehaald en dat spul verstikt ( de mens) het zijn allerlei menselijke filosofieën en die leiden af.
Kijk en onze verantwoordelijkheid is dat wij het goede zaad zaaien. De mens heet naar de aarde, ( adamah). En another gelijkenis, dus nog een gelijkenis is over het onkruid. Maar het koninkrijk is gelijk aan een Mens. En de vijand van de Zoon des Mensen is uiteraard de anti-christ, “de god dezer eeuw”. De overste van de macht der lucht, dus van die vogels. En die zaaide Onkruid dus onvruchtbaar spul tussen de tarwe en dat is wilde tarwe. ( zizajon), komt ook voor bij de wijnstok(goloquint) en bij de vijgenboom en de olijfboom. Het verdringt de ware vrucht.
Als je langzaam die tekst leest dan staat er dat het onkruid pas verschijnt als de tarwe vrucht draagt en tarwe is een beeld van de mens en daarom wordt dood en opstanding voorgesteld via dit beeld van de tarwe. En dan is het natuurlijk in de 1e plaats van Christus maar daarna een beeld van u en mij.
Het goede zaad zijn de kinderen des koninkrijks en dàt zijn gelovigen en het onkruid zijn de kinderen des bozen. De Heer sprak ook tegen toen ze zeiden, dat zij kinderen van Abraham waren toen zei HIJ: “Nee gij zijt uit de vader der leugen”. Dan spreek je uit je eigen ( ego).
Hij zegt dat tegen hen die zich beroepen op Abraham, Mozes en de wet en vul maar in wie dat zijn.
Het Jodendom ( Judaisme) staat natuurlijk model voor elke religie. Zij hebben religieuze wetten die zich bezig houden met alle aspecten van het dagelijks leven tot in detail en dan is dat puur buitenkant en krijg je het motto: “Zie mij eens” en dat is natuurlijk een uitbeelding, een theateropvoering. Herkenbaar voor heel de mensheid. Elke religie leidt hiertoe.
Hoe lang hebben ze in Palestina gewoond? Van de intocht in Kanaän 1600 voor Christus en daarna verdwenen ze na ongeveer 600 jaar in de Babylonische ballingschap en ze hadden nooit het hele land in bezit.
Dus met welk recht claimt men dit land. God heeft hen het land beloofd, maar niet gegeven want het is Zijn land. Pure feiten die niets te maken hebben met antipathie o.i.d. De Naam van God wordt danook gelasterd onder de heidenen vanwege de Joden. ( er staat “om uwentwil”) En een leer of wereldbeschouwing draagt geen vrucht en dat volgt generatie op generatie.
Dat is niet mijn waarheid, maar dat is gewoon wat de geschiedenis ons heeft geleerd en het gaat gewoon door uiteraard. Wat is er van het communisme terecht gekomen? Ik luister graag naar Freek de Jonge of destijds Robert Long die daar hele conferences over hielden.
Het is de tragiek van “wereldverbetering”. Communisme en Zionisme enz.... het is allemaal religie, Het heeft wel de gedaante van kennis en wijsheid , maar uiteindelijk draagt het geen vrucht en dat leert deze gelijkenis van het onkruid.
Mijn bedoeling is niet dat ik oproep tot bestrijding van het onkruid, integendeel.
Wij zouden vrucht dragen.
Ik sluit het even tijdelijk af anders wordt het te lang.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door ineke-kitty »

"Doornen en distelen" kennen we ook uit Jesaja 55:13 waar staat: " Voor een doorn zal een denneboom opgaan, [ en] voor een distel zal een mirteboom [opgaan]; en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, [dat] niet uitgeroeid zal worden".

Doornen en distelen verdwijnen uiteindelijk en worden vervangen door dennen en mirten, altijd groene, en dus, overdrachtelijk gezien "eeuwig levende" bomen.
Doornen en distelen beschrijven een gevallen wereld.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Dank voor deze aanvulling.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Mattheus 14 vers 22 één van de bekendste geschiedenissen waarvan sommigen zeggen: “het is wel waar, maar niet echt gebeurd”, een slogan die ik uiteraard niet onderstreep.
Ik denk dat dat iets zegt over iemands “geloof” maar niet over de waarde van de Bijbel.
Lees ervoor dat de Heer de schare uitnodigde, maar dat Hij hier zelfs de discipelen wegstuurde en toch beelden deze geschiedenis exact onze bedeling uit.
Want zelfs in het Johannes evangelie hangen ze samen.
Het wordt in Johannes 6 nog sterker uitgedrukt. Deze wonderbare schare van 5000 man worden gevoed en er blijven 12 korven over.
Daarna in vers 22 van Johannes 6 wordt op de andere dag toelichting gegeven over dat brood en het manna in haar vergelijking en beiden zijn een uitbeelding van HemZelf en in vers 16 wordt Petrus buiten beschouwing gelaten, maar in dit hoofdstuk blijkt dat beide geschiedenissen met elkaar verbonden zijn want in dit teken van het wandelen op de zee, wordt uitdrukking gegeven aan de negatieve kant en in de geschiedenis ervoor de positieve kant van deze bedeling, de tijd waarin wij nu leven. God spreekt immers in deze laatste dagen door de Zoon.
Deze Zoon spreekt en dat is nog steeds tegenwoordige tijd en van die Zoon wordt gezegd dat Hij gezeten is hoger dan de engelen en aan de rechterhand Gods en dat wordt hier uitgebeeld.
Ik probeer dat uit te leggen. ( niet doceren, maar gewoon uitleggen wat IK bedoel te zeggen).

De Heer zou Zijn Koninkrijk oprichten, maar de essentie is dat Hij dat nu nog steeds niet doet, maar Hij is gezeten op een hogere troon, en dat is niet in Jeruzalem op de troon van David, maar op een hogere troon n.l. de Troon van Zijn Vader in de hemel.
Maar Hem is zeker een koninkrijk gegeven, echter nu nog niet op aarde maar in de hemel en daarom zijn wij gekomen als gelovigen tot een hemels Jeruzalem en in de praktijk hebben wij deel aan dat koninkrijk en Hij zorgt voor ons, en Hij heeft ons bepaalde verantwoordelijkheden gegeven waar man of vrouw onderscheiden in is en dat verklaart ook dat heel het topic over de vrouw in het ambt onder het nieuwe verbond geen rol speelt.

Het eerste teken is dat Hij ons leven geeft. ( brood) en krijgen wij deel aan Zijn zegeningen en dit 2e teken gaat over mensen samen in een boot en het wordt slecht weer en dan wordt het pas nieuws, of dat bij Jona is of bij Paulus, het doet niets af aan het slechte weer.
Alleen wat hier heel belangrijk is, is dat de Heer NIET bij hun is.
Dat maakt deze geschiedenis apart.
Hij dwong de discipelen terstond in het schip te gaan. Zie ook hoe vaak dit woord gebruikt wordt.
Soms moet je de opschriften vergeten en gewoon doorlezen.
Lukt soms wel en soms niet.
Terstond legt in ieder geval de verbinding tussen de voorgaande geschiedenis.
Het schip voer naar gene zijde en dat is echt niet het hiernamaals, ze zouden het meer overvaren en ik heb het meer gezien dat is niet zo groot, het wordt slecht weer en dan....???
Wij kennen de uitdrukking , je gaat in de boot en dus ga je het schip in. Wonende op Urk weet ik inmiddels wat dat betekent, hoeveel mensen hebben hun leven verloren aan de zee?
En als je de overkant niet bereikt komt je in het dodenrijk terecht, de zee is synoniem voor dodenrijk, en het leven van elk mens is vergelijkbaar met een schip.
Deze symboliek wordt hier toegepast, want de schare werd niet in schepen gezet, maar de discipelen als beeld van de Kerk of ik noem het de Gemeente.
Onderweg toch?
En wat gebeurt er dan, HIJ liet de schare van Zich en Hij klom op de berg om te bidden. En dat is natuurlijk een beeld van de hemelvaart, niet op hemelvaartsdag, maar Zijn hemelvaart op de dag van Pasen.
Hij had een ontmoeting met Maria in de hof van Jozef en zei: “Raak mij niet aan, want ik moet nog opvaren naar Mijn Vader” en in de opperzaal mocht men Hem pas aanraken en waarom men Hem niet mocht aanraken, weet ik niet. Maar in het Bijbels wereldbeeld is de hemel niet zo ver bij ons vandaan, maar het is wel van een andere orde. En als de Heer in ons midden is, dan zijn wij in de hemel en is Hij bij ons. Althans zo beleef ik dat.
En verhoging is niet een uitbeelding van afstand, want wij kennen vele hoge Pieten, maar zij leven gewoon op de aarde. Als de Heer alleen opklimt op een berg is dat altijd een beeld van de hemel.
Tot zover maar even.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Over het zuurdesem en het mosterdzaad bestaan toch veel misverstanden. Zoals Adinomis het verwoordt is de vrouw in de gelijkenis verkeerd bezig. Het zuurdesem werd juist in de spijsoffers verboden. Adinomis legt danook ergens uit dat de vader met een lampje het huis moest doorzoeken om te controleren of al het zuurdesem verdwenen was.


Opmerkelijk is de waarschuwing tegen het zuurdesem als beeld van de valse leer van Saddu's en Feri's en dat is totop de dag van vandaag nog zo. Want de valse leer is ook geveinsdheid, dat is dus de uitwerking van de valse leer en een leven onder de wet want dat levert geveinsdheid of hypocrietie op. Gist blaast op en levert bederf op. Daarom eten wij bij het delen van brood en beker, ongezuurd brood.

Dat de Here Jezus het vergelijkt met het koninkrijk der hemelen is omdat Hij dan spreekt over de negatieve kanten die in de loop der tijd ontstaan vanuit de valse leringen. De mosterdboom legt Adinomis ook heel goed uit, het is bepaald niet de bedoeling dat hij uitgroeit tot een grote boom, dus de overeenkomt met de opgeblazenheid in het deeg en de uitwassen van de boom waar de vogels in nestelen, zie je ook terug in de geschiedenis van de bakker en de schenker. De vogelen nestelden zich boven op zijn hoofd. De vogelen des hemels zijn een beeld van de overheden in de lucht.
Alle gelijkenissen laten een positieve uitwerking zien van de evangelieprediking en een negatieve kant. En de groeiende wereldkerk wordt in Openbaring genoemd en is heel negatief.
Dat de Here Jezus spreekt in gelijkenissen is de vervulling van de profetie en waar het de bedoeling is om voor de schare dingen te verbergen en voor de discipelen zou het te verklaren zijn.
Er wordt dus ook in hoofdstuk 16 vers 5 gewaarschuwd voor het zuurdesem n,.l. de leer van de Fari's en de Saddu's en later nog aangevuld met de leer van de Herodianen. Zuurdesem staat voor verdichte fabelen en eigen filosofieën waar ze trouw aan zijn. Het zijn gewoon valse profeten, die helaas heel veel mensen aantrekken.
De overeenkomsten tussen zuurdesem en de mosterdboom zien we ook terug in vers 32 , waar het mosterdzaad, het minste onder de zaden wordt genoemd, het is beslist niet een zaadje wat in het hart van een gelovige geplant wordt. Integendeel.
De bakker is in Genesis een beeld van de oude mens en de schenker spreekt over het nieuwe verbond. Wijn is daar altijd een beeld van. En hier zie je dat de vogelen des hemels uit de korf at en deze bakker werd opgehangen, het liep slecht met hem af.
Ook de schat in de akker en de parel en het visnet hebben een bijzondere betekenis. Het heet een gelijkenis niet omdat het op iets lijkt zoals een vertaling zegt, maar omdat het ergens mee vergeleken wordt. De 8e gelijkenis is de kortste en de laatste en is slechts een vergelijk van een Schriftgeleerde onderwezen in het koninkrijk der hemelen met een heer des huises die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt. Opmerkelijk dat hier eerst het nieuwe wordt genoemd en daarna het oude.
Het visnet geeft ook aan dat er een schifting komt aan het einde der eeuwen waar het boze uit het midden van de rechtvaardigen worden weggedaan.
De engelen zullen dat doen en wie die engelen zijn? Ik denk de Gemeente.
Overigens wordt hier wel gesproken over een vurige oven waar wening zal zijn en tandengeknars en in het topic over de hel kwam dit ook aan de orde waar bij het eindoordeel de onrechtvaardigen weggedaan worden, inclusief deze oude aarde en de nieuwe aarde een aarde is vol van de kennis des Heeren en waar alleen gelovigen zullen wonen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Zuurdesem is nooit in de BIjbel positief , het is voor zover ik terug kan vinden, een beeld van de zonde, het is a.h.w. iets van de vorige dag zoals in Genesis 1 wordt gesproken over een aarde die woest en ledig was ( geworden) vanwege de rebellie van de cherub, het is de dag die Petrus beschrijft over de wereld "die vanouds was" en dus veroordeeld door water.

Het delen van het brood aan 5000 mensen is niet voor niets een beeld van genadebrood nu uitgedeeld in de 5e bedeling van genade.

Wat aan Christenen duister kan zijn, is dat zij gehoor geven aan de listige omleiding van satan, en daarom hebben gelovigen ook de wapenrusting ontvangen, dat heeft niets van doen met het Koninkrijk der hemelen in de gelijkenissen.

Wie in Christus is zondigt wel degelijk, want "indien wij zeggen dat wij niet zondigen zo verleiden wij onszelf", maar dat ontdoet ons niet van de positie als lid van het LIchaam van Christus uiteraard want niets kan ons scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus zegt Rom. 8 vers 38, meen ik.

Er vinden ook onder Gods kinderen wel degelijk werken der duisternis plaats zolang wij nog in dit aardse huis bivakkeren, maar dat wil niet zeggen dat we onder de macht van de overste dezer eeuw staan dat kan niet.

De gelijkenissen gaan ook niet over het Lichaam van Christus want dat was nog niet ontstaan. Dat ontstond pas eigenlijk op de Pinksterdag. Het lichaam van Christus wordt nu dus gereinigd en geheiligd door de Hogepriester naar het nieuwe verbond, maar daar gaan de gelijkenissen niet over, die gaan over het verborgen Koninkrijk in de hemel.

Een gezond lichaam wordt evengoed wel vuil en zeker de voeten, daarom illustreert Jezus dat ook in de voetwassing en zegt Paulus dat wij gereinigd worden dagelijks en ons binnenste vernieuwd wordt van dag tot dag om zodoende rein voor God te staan, dat heeft niets van doen met het Koninkrijk van God want dat is nog steeds verborgen en wordt pas geopenbaard als de Koning wordt geopenbaard.

Zuurdesem en mosterdzaad gaat zoals het er ook staat over de valse leer die verkondigd wordt en dat is de waarschuwing van de Here Jezus in deze gelijkenissen.
Uitgelegd nog beter in de kerk van Laodicea in Openb. Het is de wereldkerk van Babel, het is de komende religieuze wereldmacht, naast een politiek systeem, maar het is allemaal Babel.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Iedereen mag reageren hoor, ik heb min of meer gereageerd op wat uitspraken gedaan in het andere topic, omdat ik daar uitgesloten ben. Dus mocht ik dit topic destijds openen en als dat niet is toegestaan omdat het niet in de nieuwe "lay-out" past is mij dat echt prima.
Ik zou niet weten hoe ik deze Bijbelse zaken anders moet formuleren. Als er geen weerwoord komt dan is het logischerwijs eenrichtingsverkeer en dat is zeker niet mijn bedoeling. Echt niet.
Corrigeer me maar , waar ik dingen zeg die niet correct of onbijbels zijn. :( :(
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:Zuurdesem is nooit in de BIjbel positief
Mattheüs 13:33 schreef: Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meels, totdat het geheel gezuurd was.
Ik begrijp niet direct wat deze gelijkenis zeggen wil, maar het lijkt me niet dat Jezus het Koninkrijk der Hemelen als iets negatiefs ziet.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:Iedereen mag reageren hoor, ik heb min of meer gereageerd op wat uitspraken gedaan in het andere topic, omdat ik daar uitgesloten ben.
Een linkje naar waar je op reageert kan misschien helpen. Lukt je dat?

Vlak voor "door naamforumgebruiker x minuten geleden" staat een heel klein briefsymbooltje. Als je daar met de rechtermuisknop op klikt, en dan kiest "copy shortcut" (in het Nederlands "kopieer link" denk ik?), en dan plakt in jouw post, dan staat er een link naar exact die post waar je op reageren wilt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Die schat in die akker.....

Die wordt eerst gevonden in een akker, dan weer verborgen, dan wordt die akker gekocht....

Waarom wordt niet die schat meegenomen naar huis?
Waarom wordt de schat weer verborgen in die akker waarvoor alles verkocht moet worden om die akker te kunnen betalen?

En hoe staat het verbergen in verhouding tot de lamp die juist niet onder de korenmaat wordt gezet en juist niet verborgen zou moeten worden? Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

BdO schreef:Die schat in die akker.....

Die wordt eerst gevonden in een akker, dan weer verborgen, dan wordt die akker gekocht....

Waarom wordt niet die schat meegenomen naar huis?
Waarom wordt de schat weer verborgen in die akker waarvoor alles verkocht moet worden om die akker te kunnen betalen?

En hoe staat het verbergen in verhouding tot de lamp die juist niet onder de korenmaat wordt gezet en juist niet verborgen zou moeten worden? Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
De vraag is denk ik, wat representeren de akker en de schat?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Biker schreef:
BdO schreef:Die schat in die akker.....

Die wordt eerst gevonden in een akker, dan weer verborgen, dan wordt die akker gekocht....

Waarom wordt niet die schat meegenomen naar huis?
Waarom wordt de schat weer verborgen in die akker waarvoor alles verkocht moet worden om die akker te kunnen betalen?

En hoe staat het verbergen in verhouding tot de lamp die juist niet onder de korenmaat wordt gezet en juist niet verborgen zou moeten worden? Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
De vraag is denk ik, wat representeren de akker en de schat?
Nou ja, dat hangt er uiteraard mee samen, maar ik verwoord wat mij nou juist opviel aan de verhaallijn.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:
Wilsophie schreef:Iedereen mag reageren hoor, ik heb min of meer gereageerd op wat uitspraken gedaan in het andere topic, omdat ik daar uitgesloten ben.
Een linkje naar waar je op reageert kan misschien helpen. Lukt je dat?

Vlak voor "door naamforumgebruiker x minuten geleden" staat een heel klein briefsymbooltje. Als je daar met de rechtermuisknop op klikt, en dan kiest "copy shortcut" (in het Nederlands "kopieer link" denk ik?), en dan plakt in jouw post, dan staat er een link naar exact die post waar je op reageren wilt.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Biker schreef:
BdO schreef:Die schat in die akker.....

Die wordt eerst gevonden in een akker, dan weer verborgen, dan wordt die akker gekocht....

Waarom wordt niet die schat meegenomen naar huis?
Waarom wordt de schat weer verborgen in die akker waarvoor alles verkocht moet worden om die akker te kunnen betalen?

En hoe staat het verbergen in verhouding tot de lamp die juist niet onder de korenmaat wordt gezet en juist niet verborgen zou moeten worden? Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
De vraag is denk ik, wat representeren de akker en de schat?
Is het goed dat ik hier antwoord op geef?
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Wilsophie schreef:
Biker schreef:
BdO schreef:Die schat in die akker.....

Die wordt eerst gevonden in een akker, dan weer verborgen, dan wordt die akker gekocht....

Waarom wordt niet die schat meegenomen naar huis?
Waarom wordt de schat weer verborgen in die akker waarvoor alles verkocht moet worden om die akker te kunnen betalen?

En hoe staat het verbergen in verhouding tot de lamp die juist niet onder de korenmaat wordt gezet en juist niet verborgen zou moeten worden? Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
De vraag is denk ik, wat representeren de akker en de schat?
Is het goed dat ik hier antwoord op geef?
Als het maar niet het antwoord van Luther is ;-)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Je maakt me nu nieuwsgierig eigenlijk. Ik ken dat namelijk niet. Maar ga je gang broeder! Of geloof jij ook dat de brief aan de Romeinen geschreven is aan wat nu de RKK is? Ik las dat ergens en moest aan Luther denken. Paulus moest eens weten, dat uit de Gemeente te Rome de RKK is ontstaan..Vreemde gedachte, tenzij de RKK de brief als hun statuten beschouwt, maar dat lijkt me sterk.
Enfin ik ga dus even verder zoals ik het lees en breek maar in als je wat kwijt wilt over Luther zijn idee.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

In deze 8 gelijkenissen zien we een bepaalde structuur, want we lezen ook een “andere” gelijkenis, soms met een negatieve lading t.a.v. Wat er mis is in het koninkrijk der hemelen.
Te zien uit de boom uit Daniël 3 ( Babel), want wat begon met het prediken van het evangelie wat begon in Jeruzalem, gaat er nogal wat mis, en in de dagen van de Reformatie kwam men daar ook wel achter, ware het niet dat men Babel stelde voor de RKK en dat is onjuist volgens de verklaring die de Bijbel zelf geeft. Dat het ontaardt in een wereldgodsdienst is helemaal juist en Babel is de moeder der afgoderij ( Openb 17) waar het loslaten van het Woord van God wordt ge-illustreerd en het is eigenlijk een vermenging van godsdienste en politiek.

We zagen dat in die mosterdboom, maar ook in het zuurdesem. Het is niet i.o.m., de wil van God, maar wel wat er zou gaan gebeuren o.l.v, een andere god.

Het koninkrijk der duisternis bestaat namelijk ook, en ook dat koninkrijk is verborgen.
De god dezer eeuw is zoals elders genoemd een vertaling van het woord “aioon” en dat woord heeft een beperking in zich. Het is niet eeuwigdurend. Het is ook vaak vertaald in het woord “wereld” en dat geeft die beperking dus ook aan.
De macht van de Heilige Geest werkt ook in het verborgene en de macht van satan idem.
En dat lees je in Thess. 2 en in 1 Johannes, waar staat dat de geest van de antichrist zal komen, maar nu reeds “werkt”. En dat noemt men nu niet “Babel”, omdat het bedekt is, en dat Babel ook “werkt” in het zogeheten Christendom moge duidelijk zijn, want men richt zich steeds meer op politieke macht en aardse erkenning en heerschappij, maar meer zeg ik er niet van, want het komt niet aardig over, niettemin is die mosterdboom dezelfde als wat ik eerder zei, de boom uit Dan. 3 .
Het gaat mij om het bewustzijn van die dingen, waarin overigens de vogelen zich best thuis voelen,.

Wat het zuurdesem betreft is het ook negatief, want nergens in de Bijbel is het zuurdesem positief.
Het is de uitbeelding van valse leer en wedergeboren gelovigen worden daarom in de Bijbel “ongezuurd” genoemd. Math. 16 vers 6 beschrijft de woorden van de Here Jezus waar Hij ertegen waarschuwt. Het is de leer van de Saddu “s en de Fari “s , ik las ergens dat Jezus een Farizeeër was en onmiddellijk denk ik dan aan deze tekst en begrijpt men niet blijkbaar wat een Farizeeërs in de Schrift was anders zou je zo een uitspraak niet doen.

We hoeven ook niet trouw te zijn aan de leer, maar aan de Heer. Menselijke leer is heel interessant maar om er “trouw” aan te zijn gaat mij persoonlijk te ver.
Wat de oudvaders allemaal hebben overgebracht is heel interessant, maar we zouden er niet trouw aan zijn, dat levert veel problemen op denk ik. En dat is wat de Heere Jezus bedoelt in vers 6 en in vers 11 zegt Hij het nog een keer. “En toen verstonden zij dat Hij het niet had over zuurdesem maar dat Hij sprak over de valse leer.” De leer van de Herodianen spreekt over die “vrijzinnigen” en het uitoefenen van macht via de politieke weg en dat is in het Jodendom ook terug te vinden, het is het Zionisme en het Liberalisme. Zionisme is ook een religie net als het Liberalisme binnen het Jodendom al heeft het niet de uiterlijke schijn. Godsdienstige basis die een weg willen vinden via de politiek, ( koningshuis van Herodes , Edomische oorsprong, maar Joods) De tempel was ook van Herodes, door hem verbouwd. Het was de tempel van Ezra.

En een gelijkenis waar gezegd wordt dat het koninkrijk der hemelen “is gelijk aan” is dat de werkelijke vertaling maar inmiddels maakt men ervan dat het “lijkt op”. ....en dat verklaart weer hoe men het afzwakt door te zeggen.... “het lijkt op”. Ik heb dat ergens al onderbouwd met voorbeelden al gingen deze wat mank, zoals altijd met voorbeelden het geval kan zijn.

En die afzwakking van de werkelijke betekenis is natuurlijk ook een bijverschijnsel van al die vertalingen die gaandeweg niet meer echt de grondtekst vertalen, maar het is een devaluatie van de werkelijke taal waarin de Bijbel geschreven is, met een bepaald doel, en dat doel tja.... ook dat verklaart de Bijbel want het is precies waar Paulus tegen waarschuwt in de brief aan Timotheus o.a.
Misschien kan ik hiermee een evaluatie van deze gelijkenissen afsluiten tenzij er nog vragen zijn uiteraard of opmerkingen. Ik moet me ook even verdiepen in die komende koppel van drie gelijkenissen die uiteraard overeenkomsten hebben en ik bedoel de schat, de parel en het visnet.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Wilsophie schreef:Je maakt me nu nieuwsgierig eigenlijk. Ik ken dat namelijk niet. Maar ga je gang broeder! Of geloof jij ook dat de brief aan de Romeinen geschreven is aan wat nu de RKK is? Ik las dat ergens en moest aan Luther denken. Paulus moest eens weten, dat uit de Gemeente te Rome de RKK is ontstaan..Vreemde gedachte, tenzij de RKK de brief als hun statuten beschouwt, maar dat lijkt me sterk.
Enfin ik ga dus even verder zoals ik het lees en breek maar in als je wat kwijt wilt over Luther zijn idee.
Als ik wat meer tijd heb, reageer ik op Luther's uitleg.
Zei Paulus niet dat de wolven al op de loer lagen?
Rome's ontstaansgeschiedenis .......
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Een voorschot misschien? De vrouw die dat zuurdesem verstopte is een type van Babel. En de vijand van vers 39 is gewoon de duivel, dat staat er ook bij.
De macht van Babel is de macht van de slang, een abstract begrip. En geplaatst in zijn extreemste vorm in de toekomst.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Wellicht is de mens en de koopman de Here Jezus Zelf omdat Hij kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. En dat Hij Zich een schat en een parel verwerft lijkt mij wel de grondgedachte maar wel 2 verschillende dingen waar de schat het volk Israël zou kunnen zijn en de parel de Gemeente en om dat te concluderen moet je tekst met tekst vergelijken en is het enerzijds de activiteit die leidt tot de verlossing van Israël en anderzijds tot de verlossing van de Gemeente. Het is danook de achtste gelijkenis als we zijn in vers 52.
De heer des huises beheert een huis en is gelijk aan een Schriftgeleerde en en de schat van de Schriftgeleerde is de Schrift (die oude en nieuwe dingen voortbrengt) want vele Bijbelteksten hebben 2 toepassingen. En de parel spreekt over dezelfde beginselen, maar op verschillende wijzen toegepast.
De verborgenheid beslaat 2 bedelingen en is begonnen bij de opstanding van Christus als verborgen en deze verborgenheid zal pas vervuld worden bij de 7e bazuin uit Openbaring en dat is pas aan het einde van de bedeling van de volheid der tijden. En onze bedeling eindigt met de gevonden parel, dus de voltooiing van de Gemeente, maar nog wel steeds in de dagen van de andere schat n.l,. de redding van Israël. De parel als de verzameling uit Jood en heiden en Israël als de schat en dus de verzameling van een volk in de volgende bedeling.
2 volken die gered worden op vergelijkbare wijzen.

Het begrip “schat” komt bijna alle keren dusdanig voor dat het gaat over Israël, Ex. 19 vers 5.
Waar je ook ziet dat Israël verzameld wordt uit alle volkeren. En waar staat het woord “schat”, dat is dus vertaald in “eigendom”. ( uit alle volkeren) want de akker is de wereld. De m(M)ens kocht immers die akker. Want de ganse aarde is “Mijn”. Eenvoudig dus te zien dat de schat Israël is, Deut. 7 vers 6 “een volk des eigendoms” ook hier behoort het woord “schat” te staan. Het is het particuliere bezit van de koning. Dat vinden wij nu onrechtvaardig verdeeld, maar vroeger wisten wij dat heel goed. Nu maken we ons boos over de kosten van ons koningshuis, in de Bijbel is het heel normaal. Een koning behoort nu eenmaal rijk te zijn. Hij bezit een schat. En dat de koning landgoederen of domeinen bezit is heel gebruikelijk. Daarom is het verlossingswerk van de Here Jezus bestemd voor de hele wereld, maar in het bijzonder voor Israël. Deut.26 vers 18 idem.
Ook hier is de akker aanwezig.
Dan Psalm 135 vers 4
Maleachi 3 vers 17
1 Kron. 29 vers 3, David spreekt hier t.a.v, de bouw van de tempel, en de woorden “dat ik heb” is de vertaling van het oorpronkelijke woord “schat”. Het gaat dus om het persoonlijke bezit van de koning, het is zijn schat.
Prediker 2 vers 8 zegt de zoon van David, iets over de kleinoden van de koning en het woord “kleinoden” is het woord schat. Dus soms vertaald als “schat” en soms “eigendom”, en soms het bezit van de koning.
1 Petrus 2 vers 9 alwaar vertaald als een “verkregen” volk.
Natuurlijk allemaal ook van toepassing op de Gemeente, maar hier in deze gelijkenis opgesplitst in 2 begrippen n.l. Schat en Parel.

Dat de schat uit de aarde wordt gehaald in de toekomst is omdat het volk in de diaspora is. De schat zal in de toekomst worden opgegraven, maar omdat het hier niet om de openbaring van het koninkrijk gaat, maar over het verborgen koninkrijk, staat het hier in de gelijkenissen.

De parel wordt ook geacht een schat te zijn en de parel komt verder niet voor in de Bijbel, maar één van de verschillen is dat de schat komt uit de akker en de parel komt uit de zee.
Akker of land ( eretz) staat altijd voor Israël , maar de zee staat voor de volkeren als zodanig.
We zeggen dan volkerenzee. De parel zit in een oester in een dubbele schelp. En ook nog op de bodem van de zee ( ze zwemmen niet) en in het donker dus verborgen.
De parel ontstaat door lijden. Als er een korreltje zand in komt dan maakt de oester afweerstoffen. Dat schijnt pijnlijk te zijn, maar of dat zo is weet ik niet, het zou met kalk ofzo gaan en parelmoer bevat alle kleuren van de regenboog. Het licht van de parel breekt in de buitenste laag en zo schijnt dat proces te gaan, misschien dat Peter als bioloog hier meer over weet.
De vele kleuren zien we in Efeze 3 ( in de grondtekst) omdat de Gemeente de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou maken. Een reden om in de parel de Gemeente te zien.
Christus draagt alle aspecten van het Licht in Zich. Als grondkleur wit, maar niettemin alle kleuren dragend en de ideale parel is rond en hoe ronder hoe kostbaarder. ( een cultivé) .
Eén afmeting dus die staat voor die Ene Maat n.l. Christus. Als het plat is een cirkel en als je het ruimtelijk neemt een bol. Het is de meest compacte vorm die er bestaat.
Een bepaalde hoeveelheid met zo min mogelijk oppervlakte vormt een bol.
En dat spreekt uitdrukkelijk van éénheid. En als iets Eén is dan is het Christus en de Gemeente.
( Joh. 17 : “Ik wil dat zij allen één zijn). En dat is een parel danook. De akker werd gekocht inclusief de schat, nog steeds verborgen. En bij deze parel bleek hij in het bezit te zijn van die koopman die deze parel terug kocht.
Vers 46 voegt dit daarom toe over de parel, dus duidelijk onderscheiden van de schat in de akker die in die akker verbogen bleef.

Dan nog het goede en het kwade in het visnet, waar dus engelen een rol spelen. Maar in principe gaat het precies hetzelfde als met het onkruid uit vers 42. En je zou de nadruk moeten leggen, in deze gelijkenis niet op het kwade, maar op het goede n.l., de vissen. Want wat er niet bij hoort wordt weggedaan en deze gelijkenis gaat niet speciaal over onze bedeling.
Het net gaat namelijk niet over Israël en niet over de Gemeente, maar over de volkeren en dus zijn dat het gelovig overblijfsel uit de volkeren die straks het koninkrijk binnengaan, evenals het tarwe in een vorige gelijkenis, maar dat scheiden gebeurt niet nu, maar in de toekomst. En als er twee op één akker zijn dan is in die verdrukking degenen die gelaten wordt, het beste af en die wordt weggedaan is degenen die onrechtvaardig wordt geacht en dus wordt dat kwade weggedaan omdat het koninkrijk op aarde gevestigd is en er geen kwaad het koninkrijk kan binnengaan, dat zien we ge-illustreerd en geprofeteerd in Mattheus 24 en 25, wijzende in de toekomst.

De laatste had ik eigenlijk al een beetje genoemd, want deze Schriftgeleerde is hier onderwezen in de verborgenheid van het koninkrijk en hij is gelijk aan een heer des huises die nieuwe als oude dingen voortbrengt en let op de volgorde. Eerste de NIEUWE dingen en het oude is natuurlijk het herstel van Israël ,dat is niet nieuw maar al eeuwen bekendgemaakt, maar die nieuwe dingen waren verborgen en het spreekt verder voor zich waar dit van spreekt, denk ik.
En het laatste gedeelte is heel vreemd, want wat heeft dit met de gelijkenissen te maken, terwijl het staat in hetzelfde hoofdstuk.
Dus het hoort er op een bepaalde manier nog bij de gelijkenissen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

verwijst nou de schat naar het volk Israel? Of de akker? Of beide? Zit er ook verschil in waar de akker en de schat naar verwijzen?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:verwijst nou de schat naar het volk Israel? Of de akker? Of beide? Zit er ook verschil in waar de akker en de schat naar verwijzen?
De akker is de wereld, ik meen dat dit zelfs een letterlijk citaat uit de Bijbel is.... dus dat verwijst niet naar Israël, maar in die akker is de schat verborgen en dat wijst op de verstrooiing van Israël onder de volkeren.
Dus de akker verwijst naar de wereld en de schat naar Israël en omdat het woord anders vertaald is in het OT n.l. in eigendom o.a. heb ik een rijtje Bijbelteksten genoemd waar over Israël als "schat" wordt gesproken, ter onderscheiding van de parel in de zee.
Dank voor je vraag.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

maar wereld in de zin van verstrooiing onder de volkeren.... >> volkeren was ook weer zee....

Vervalt daarmee niet het verschil tussen de parel en de schat?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?