<> De brief van Jakobus

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

<> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Ik wil best een topic openen over deze brief, omdat men stelde in een ander topic, dat de brieven van Paulus deze brief tegensprak of andersom.
Nu lijkt het mij het beste om gewoon de hoofdstukken door te lopen.
De brief is klein, dus tamelijk beperkt en met een speciale bedoeling en dat zal gaandeweg blijken en nogmaals ik doseer niet, iedereen mag "inbreken" op welke wijze dan ook conform de forumregels uiteraard.
Maarten Luther zei ooit over deze brief dat het een strooien brief was en hij bedoelde eigenlijk dat deze brief verbrand kon worden en ten onrechte in de Bijbel terecht was gekomen en dat komt voort denk ik uit het niet begrijpen van deze brief. Luther was in zijn latere leven toch iemand die een merkwaardige opvatting had over het Joodse volk.
Waarom ik dat noem? Omdat dan het ingaan op dit onderwerp wat makkelijker is, want men beweert nog steeds dat wij levend onder de genade niets met de brief te maken hebben, maar die gedachte deel ik niet. De vraag is wel aan wie werd de brief bezorgd?
Er zijn heel wat vooroordelen over deze brief en de meeste misverstanden ontstaan uit vooroordelen en het niet echt kennen van de Bijbel, waaraan ik mij ook ooit heb schuldig gemaakt. Wel boeken lezen over de Bijbel, maar niet de BIjbel Zelf.
En lezen is één ding bijvoorbeeld uit historisch oogpunt of als een leuk Boek, maar wijsheid ontvangen bij het lezen is een ander ding is mijn ervaring.

Vers 5 zegt dan ook, dat als het je aan wijsheid ontbreekt en je begeert dat van God dan is er één voorwaarde en dat is "geloof" maar de vraag is geloof waarin?
Geloof in het Woord lijk mijt en dat Woord is Jezus Christus, dat is één ding. (Joh.1) Dus aan de ene kant spreekt Jacobus in vers 18 en 21 dat wij gelovigen met zachtmoedigheid het Woord Gods zouden ontvangen, en hoe? Namelijk opdat dat Woord in ons geplant is
.
In de tussenliggende verzen spreekt Jac. danook dat de mens zich aan God zou onderwerpen in alle nederigheid en als men zich niet onderwerpt aan het Woord dus aan God, dan komt men tot de conclusie dat de Bijbel bestaat uit een aantal overleveringen en dus niet betrouwbaar is en dat verneem ik dus ook regelmatig ook op dit forum.
De uitspraken in Jacobus 2 zouden niet overeenkomen met de uitspraken in Romeinen zo zegt men en dat dacht Luther ook dus schoof Luther deze brief aan de kant.

Het zal blijken dat de apostelen Paulus en Jacobus het over totaal verschillende dingen hebben en de situatie /gedachten uit de dagen van Luther bestaat nog steeds ook in onze dagen.
De één zegt zaligheid over werken (Jacobus) en de ander zegt zaligheid uit geloof (Paulus), maar de vraag is: "De zaligheid van wat? "
Het gaat helemaal niet over extra/ ultra bedelingenleer want die visie deel ik niet, dus je kunt deze brief niet doorschuiven naar een volgende bedeling.
Het onderscheiden van bedelingen is geen hobby om teksten die elkaar tegenspreken door te schuiven naar een volgende bedeling, want dan houd je een kleine Bijbel over en daar maak ik bezwaar tegen.
Dat het doel verschillend is wil nooit zeggen dat de inhoud met elkaar in strijd is.
Dat geldt ook voor de brieven van Petrus en Johannes in (Judas is een verhaal apart)relatie tot de brieven van Paulus.
Paulus heeft heel wat meer te zeggen dan deze apostelen.

De omvang suggereert ook dat de autoriteit van Paulus wellicht hoger wordt aangeslagen vanwege zijn omvangrijkere bediening, maar is uiteraard niet meer of minder geinspireerd.

Jacobus was niet één van de twaalf apostelen. Hij wordt ook aangeduid als dienstknecht, maar voor het gemak zeggen we maar apostel Jacobus omdat dat er nu boven staat.
We kennen deze apostel vrij goed, al maakt hij geen deel uit van de twaalf, maar hij is dus wel degelijk de oudste broer van Jezus van Nazareth, dus de oudste lijfelijke zoon van Jozef en Maria.
Waarmee ik gelijk wil zeggen publiekelijk dat ik het dus mis had toen iemand dat in een ander topic meldde.
Het is tegelijkertijd ook wel lastig, want hiermee toon je aan dat Maria niet haar hele leven maagd is gebleven en ik heb die gedachte onbewust overgenomen van de leer van de RKK denk ik. Van onbevlekte ontvangenis was dus geen sprake en ik heb dat wel altijd zo gedacht.
Jacobus was dus de leider of oudste of voorganger of bisschop van de " Messias belijdende Joden", die gewoonlijk Christenen waren, in Jeruzalem.
Nog een paar plaatsen waar Jacobus genoemd wordt:
1 Kor. 15 zegt dat Hij van Cephas is gezien(Aramese naam voor het Hebr. Sela) en daarna is Hij gezien van Jacobus en daarna van al de apostelen. En ten laatste gezien van Paulus en beiden maken geen deel uit van de "twaalven".
Beiden hebben lang vast gehouden (waarschijnlijk) aan het Jodendom.
De broers van Jezus gingen immers trouw op naar de jaarlijkse feesten in Jeruzalem. Er is wellicht een verschijnen geweest aan deze twee, van Saulus weten we dat en van Jacobus lezen we dat nergens, maar het is een veronderstelling.
Matth 13 noemt ook deze Jacobus, Jozes(=Jozef), Simon, Judas en dan zusters van de Here Jezus. Dus ik begrijp nu dat Maria wel maagd genoemd wordt, maar dat dat hetzelfde is als jonge vrouw of meisje. Ik moet mijn beeld dus bijstellen.
Want Matth .27 noemt Jacobus en Jozef, van de laatste horen we nooit meer iets. Markus 6 vers 3, Jacobus, Jozef Simon en zusters en Marcus 15 ook Jacobus en hier wordt de zus met name genoemd Salomé, Marcus 16 vers 1, idem. Lucas 24 vers 10 noemt alleen deze Jacobus en weer Salomé en Maria de moeder van Jacobus.
Hand 1 vers 14 spreekt ook over Maria en haar zonen en Jacobus was daar ook ongetwijfeld bij.
Hand 12 vers 17 spreekt over hem als oudste in Jeruzalem.
Hand 15 spreekt over de gelovigen uit de Joden en de gelovigen uit de heidenen. Joden die wel gelovig waren maar hun inzettingen en wetten bleven handhaven, dus ze veranderde hun religieuze leefwijze niet. Ook belangrijk voor het bespreken van deze Jacobus brief en daarom noem ik het expliciet.

Deze Messias belijdende Joden waarvan Jacobus de leider was, zagen hun geloof als bekroning op hun religieuze leefwijze en zo leven de Messias belijdende Joden nog steeds tot op de dag van vandaag.

Heidenen die door de bediening van Petrus tot geloof gekomen waren, maar zeker ook door Barnabas (die Jozef heette).
En die heidenen leefden naar Joodse begrippen onrein. Zij werden door die Joden veroordeeld.
Ik noem dit zijpad er nadrukkelijk bij omdat dat belangrijk is voor de behandeling van de brief van Jacobus.
De discussie hier in Jeruzalem werd namelijk gevoerd in aanwezigheid van deze Jacobus die een soort van voorganger was.

Paulus en Barnabas waren ook hierbij uitgenodigd in Jeruzalem. De discussie was niet mis omdat de orthodoxe Joden, die wel gelovigen geworden waren, maar nog steeds hun leefwijze handhaafden. (Zie vers 5) Zij geboden de heidenen de besnijdenis en de wet van Mozes te onderhouden en die discussie zien wij op dit forum nog steeds.
En er ontstond grote twisting.
Maar Petrus stond op en zei: "Mannenbroeder God heeft mij verkoren van over lange tijd dat de heidenen door mijn mond het evangelie zouden horen en geloven.
Dus wie bracht het evangelie aan de heidenen als eerste? Dat was Petrus toch? Toch niet Paulus? Paulus zegt ook nergens dat hij de eerste was die de heidenen bezocht. Ook hier moest ik mijn denken bijstellen.
Wanneer deed Petrus dat voor het eerst? In ieder geval aan Cornelius, maar dat was niet de enige en per definitie ook wellicht niet de eerste denk ik. Het wordt wel drie keer uitgebreid in Handelingen beschreven, minstens 3 keer, maar dat wil niet zeggen dat er niet andere heidenen al door Petrus' prediking tot geloof kwamen.
Ik laat het hierbij als inleiding op de brief van Jacobus.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Trajecto »

Wilsophie schreef:Jacobus was niet één van de twaalf apostelen. Hij wordt ook aangeduid als dienstknecht, maar voor het gemak zeggen we maar apostel Jacobus omdat dat er nu boven staat.
We kennen deze apostel vrij goed, al maakt hij geen deel uit van de twaalf, maar hij is dus wel degelijk de oudste broer van Jezus van Nazareth, dus de oudste lijfelijke zoon van Jozef en Maria.
Waarmee ik gelijk wil zeggen publiekelijk dat ik het dus mis had toen iemand dat in een ander topic meldde.
Het is tegelijkertijd ook wel lastig, want hiermee toon je aan dat Maria niet haar hele leven maagd is gebleven en ik heb die gedachte onbewust overgenomen van de leer van de RKK denk ik. Van onbevlekte ontvangenis was dus geen sprake en ik heb dat wel altijd zo gedacht.
Nu haal je enige dingen door elkaar, volgens mij.
De Katholieke Kerk gaat inderdaad ervan uit dat Maria haar hele leven maagd is gebleven maar de kwestie "Onbevlekte Ontvangenis" die de RKK leert is dit:
Een dogma leert dat Maria onbevlekt ontvangen werd en dat wil zeggen dat Maria vrij was van de erfzonde, toen zij in de schoot van haar moeder Anna ontvangen werd. Vanaf haar verwekking was Maria, 'vol van genade', geheel heilig, zo leert de RKK. Het is allemaal nogal raadselachtig maar daar gaat het nu niet om. In 1854 is het tot dogma verheven.
(Een franciscaanse geleerde in de Middeleeuwen, de zalige Johannes Duns Scotus heeft een eigen wijsgerig-theologische synthese ontworpen die later de theologische basis voor het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis zou worden.)
Het onbevlekt zijn slaat dus niet op het (altijd) maagd zijn, maar op het vrij zijn van de erfzonde.

Dat Jacobus een zoon van Maria en Jozef zou zijn is niet wat de RKK leert.
Jacobus zou eventueel ook een zoon uit een vorig huwelijk van Jozef kunnen zijn (volgens de Oosters-orthodoxe Kerk), maar de RKK leer dat broeder eigenlijk staat in dit geval voor "neef" of "verwant".
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Dank voor je aanvulling, ik heb er gister over gediscussieerd met een aantal mensen, want ik kwam er niet goed uit.
Aangezien ik in mijn inleiding de afzender heb belicht, zijnde samen met Juda de schrijver van de andere brief, allebei genoemd “de broeder des Heeren” , ga ik desgewenst verder met de geadresseerden.
De eerste woorden die Jacobus zegt in het boek Handelingen zijn duidelijk n.l. dat God eerst een volk verzamelt voor Zijn Naam en pas daarna Hij zal wederkeren om de vervallen hut van David zou oprichten of herstellen en dat is belangrijk want de brief staat n.l, ter discussie omdat men moeite heeft met de inhoud van de brief. Er is m.i,. geen grond om de inhoud te be- of te veroordelen en in het bijzijn van o.a. Petrus de apostel der besnijdenis en Paulus de apostel van de voorhuid sprak Jacobus deze genoemde woorden uit. Jacobus was goed op de hoogte van alle aspecten en gebeurtenissen in onze dagen, echter juist aan Paulus werden specifieke waarheden bekend gemaakt t.a.v, de Gemeente.
Beiden spreken evenwel over het verzamelen van een volk voor Zijn Naam uit Jood en heiden.
Verschillen zijn er wel degelijk want als ze allemaal dezelfde inhoud hadden was er geen reden om ze in de Bijbel op te nemen.
Aan de hand van de inhoud zouden we zien dat er geen verschillen zijn.
Hij acht het voor de lezers van de brief voor grote vreugde dat via de verzoekingen er een weg leidt tot lijdzaamheid.
De geadresseerden zijn niet de 12 stammen verzameld uit alle volkeren dat was in zijn dagen nog niet zo, hoewel ik in de toekomst wel degelijk een verzameling verwacht van heel Israël terug naar het land der belofte waar ze in eeuwigheid niet meer uitgeworpen zullen worden.
Matth. 24 spreekt over de eerste activiteiten dat Hij Zijn boodschappers (engelen) zal uitzenden om Zijn uitverkorenen te verzamelen uit de 4 winden. Deut. 30 kondigt dat al aan.
Dus het is niet gericht aan de 12 stammen die terug verzameld worden, als is dat wel zo, maar zo staat het er niet boven. In de verstrooiing is de term en over terugverzameling spreekt deze schrijver met geen woord.
En hoelang blijven zij in de verstrooiing, eigenlijk totdat ze tot geloof gekomen zijn en dat zou zijn aan het einde van de 70e week van Daniël.
De andere kant is, dat op grond van de adressering, het moeilijk is om de brief te bezorgen.
Wijs maar aan waar die 12 stammen zijn, dat lukt niet. Toen niet en nu ook niet.
Dus het kan geen Joodse brief zijn want de Joden vormen niet meer dan ruim 2 stammen en zijn dus maar een klein onderdeel van het natuurlijk Israël. Misschien kunnen we ze ongeveer aanwijzen, maar niet nauwkeurig. De term Israël is een uitdrukking die op verschillende plaatsen in de Bijbel op verschillende wijzen wordt toegepast. De NT gedachte in Rom. 9 is, dat niet alles wat uit Israël is ook Israël is, dus er zijn een heleboel die van Abraham afstammen, maar ze zijn niet Israël en v.v.
Bij de uittocht ging ook heel wat vreemd volk mee, en ik denk ook aan Naomi en Ruth bijvoorbeeld. Velen hebben dus deel aan het burgerschap van Israël en wij gelovigen maken ook deel uit van Israël. En verander je de term in Jood dan zegt Paulus ook in Romeinen dat die een Jood is die is het in het verborgene. (besnijdenis des harten) dus iemand die wedergeboren is, is een Jood naar Goddelijke begrippen en dus plaatsen we de term op een hoger niveau.

De vraag is: wat bedoelt Jacobus met deze geadresseerden? Geestelijk of letterlijk of allebei?
Als wij deel uitmaken van het gelovig overblijfsel van Israël dan is de brief toch ook aan ons gericht, wij zijn toch geënt op de tamme olijfboom(Israël) en hebben dus deel aan Israël.
De brief is actueel om ook in letterlijke zin van toepassing te zijn nà de opname van de Gemeente op de 12 stammen van Israël, maar niettemin hebben wij te maken met een eeuwigdurend verbond gesloten met een ieder die gelooft en het heeft niets te maken met bedelingen.
Heel Israël zal immers zalig worden en als dat gebeurt , gebeurt dat onder datzelfde verbond.

Al is er een verschil omdat wij “eerstelingen” zijn met een hemels burgerschap en Israël zal een aards burgerschap ontvangen in het Messiaanse rijk, dan nog is deze brief uitermate geschikt om ook toe te passen op Israël nà de opname van de Gemeente.

Jacobus is zich kennelijk bewust van de grote lijn die er ligt tussen de Gemeente en Israël.
Het grootste deel van het natuurlijk Israël bestaat ook uit niet Joden. 2 stammen heten Joods en de anderen zijn dat nooit geweest. Joods is van de stam van Juda en Benjamin en het merendeel van het tegenwoordige Israël bestaat uit heidenen.

Een ander ding is dat wij soms slecht op de hoogte zijn hoe het zit met Gemeentelijke waarheden,
Paulus zegt in Handelingen 26 (gevangen) vers 6 dat zijn prediking alles van doen heeft met de beloften aan de 12 geslachten. Sommigen komen tot geloof en sommigen niet. Maar het evangelie was in de 1e plaats gericht op de Joden, dan op de 10 stammen en dan op de heidenen, maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit, omdat de heiden door geloof deel krijgt aan het burgerschap van Israël. Dat deze brief pas terecht komt bij deze 12 stammen in de volgende bedeling, wil niet zeggen dat de brief niet van toepassing is op ons op grond van bovenstaande uitleg.
De man denkt niet puur aan 12 stammen letterlijk, maar op grond van vers 18 blijkt dat het gaat om wedergeborenen. Dus of het om broeders naar het vlees gaat of naar de Geest maakt niet uit.
Het gaat om wedergeborenen. Want ook in de volgende bedeling gaat het om wedergeboorte, want het evangelie wordt gepredikt vanuit Jeruzalem aan uitsluitend ongelovigen. De Gemeente is weg dus er komen 2 getuigen. En er komen mensen tot geloof en als eerste het volk Israël. En dus is deze brief danook t.z.t, exclusief van toepassing. Dus kan Jacobus ook dan zeggen: “opdat zij eerstelingen zijn”. Jacobus spreekt tot wedergeboren mensen en is de term “broeders' van toepassing op wedergeboren mensen en in welke bedeling maakt niet uit.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Sanne »

De gedachte die in Jak.1:2 staat, lijkt misschien nogal vreemd. Namelijk dat we het als een vreugde moeten bezien als we met "velerlei verzoekingen" of beproevingen te maken krijgen. Nu zijn die beproevingen op zich natuurlijk niet een bron van vreugde. Maar wanneer we met moeilijkheden te maken krijgen, kunnen we wel laten zien dat ons geloof ons serieus is. Wanneer we ons geloof behouden wanneer we met moeilijkheden te maken hebben gehad, dan komen we sterker uit de strijd.

Wat ons ook sterker maakt tijdens zulke moeilijke periodes, is dat wat Petrus laat zien. Hij gebruikt dezelfde term in 1 Petrus 1:6, nl. "verlerlei verzoekingen". Maar Gods genade of onverdiende goedheid wordt ook op "velerlei" manieren tot uitdrukking gebracht. - Zie 1 Petr.4:10. Er is geen situatie te gek of crisis te groot, of God kan daar een passend tegenwicht tegenover zetten, zodat het gedragen kan worden. En deze hulp kan bijvoorbeeld komen via medechistenen; door troostende woorden of praktische hulp.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Jerommel »

Precies, het is een bemoediging.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:De gedachte die in Jak.1:2 staat, lijkt misschien nogal vreemd. Namelijk dat we het als een vreugde moeten bezien als we met "velerlei verzoekingen" of beproevingen te maken krijgen. Nu zijn die beproevingen op zich natuurlijk niet een bron van vreugde. Maar wanneer we met moeilijkheden te maken krijgen, kunnen we wel laten zien dat ons geloof ons serieus is. Wanneer we ons geloof behouden wanneer we met moeilijkheden te maken hebben gehad, dan komen we sterker uit de strijd.

Wat ons ook sterker maakt tijdens zulke moeilijke periodes, is dat wat Petrus laat zien. Hij gebruikt dezelfde term in 1 Petrus 1:6, nl. "verlerlei verzoekingen". Maar Gods genade of onverdiende goedheid wordt ook op "velerlei" manieren tot uitdrukking gebracht. - Zie 1 Petr.4:10. Er is geen situatie te gek of crisis te groot, of God kan daar een passend tegenwicht tegenover zetten, zodat het gedragen kan worden. En deze hulp kan bijvoorbeeld komen via medechistenen; door troostende woorden of praktische hulp.
Absoluut en daarom kom ik daar zeker nog over te posten, maar bedankt voor je "voorzet", Sanne.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

In de verzen die Sanne aanhaalt staat dat wij volwassen of volmaakt zouden worden, en dat zou tot stand komen door velerlei verzoekingen en het eerste is het doel en het laatste is het middel.
Paulus zegt dit ook, al zegt hij dat we in Christus volmaakt zijn en als ik het zo zeg dan is dat tegenstrijdig, maar over welk “ding” spreken beiden. Leg Rom 5 ernaast dan is het opvallend hoe het overeenkomt behalve dat Romeinen 16 hoofdstukken heeft en Jacobus 5 dus Paulus gaat er veel uitgebreider op in. Lijdzaamheid is bereid zijn om te lijden en geduldig daarin. Rom. 5 opent evenals Jac. 1 vers 18 : “wij dan ( conclusie van het voorafgaande) gerechtvaardig zijnde uit het geloof, hebben vrede met God, door onze Here Jezus Christus (en vrede is een kenmerk van het nieuwe verbond,) (verbond des vredes), (besnijdenis in de geest) Letter is oude verbond en geest is nieuwe verbond. ( nieuwe verbond) dus wandelen wij in nieuwheid des geestes en niet in de oudheid der letter.
“Door welke wij ook hebben de toeleiding tot deze genade”. En dan hopen wij dat ons heerlijkheid geopenbaard zal worden. En daar gaat lijden aan vooraf. Wij roemen ook in de verdrukking. Wetende ( zelfde woord als in Jacobus) dat de verdrukking lijdzaamheid uitwerkt(bewerkt).
Dus volstrekt hetzelfde. Wat Paulus verdrukking noemt is bij Jacobus beproeving des geloofs.
En dit alles is van tijdelijke aard want ons leven is van tijdelijke aard., met als onderpand als gelovigen Zijn Geest in ons.
Piebe2

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe2 »

Jakobus stond wel degelijk bekend als de broer van Jezus, zelfs geschiedschrijver Flavius Josephus maakt aldus melding van hem.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Piebe2 schreef:Jakobus stond wel degelijk bekend als de broer van Jezus, zelfs geschiedschrijver Flavius Josephus maakt aldus melding van hem.
Wilsophie schreef:We kennen deze apostel vrij goed, al maakt hij geen deel uit van de twaalf, maar hij is dus wel degelijk de oudste broer van Jezus van Nazareth, dus de oudste lijfelijke zoon van Jozef en Maria.
Dat heb ik toch niet ontkend? Ik geloof dat zeker, ik heb de broers allemaal genoemd dacht ik en van de zusters weet ik alleen de naam Salomé,
Al is de Here Jezus als eerste geboren uit Maria, dan is Jacobus de oudste broer van de Here Jezus uit Jozef en Maria.
Ik geloof niet dat Jozef voor zijn huwelijk met Maria, al kinderen had uit een vorige relatie en dat wordt ook beweerd, maar dat onderschrijf ik niet.
Ik geloof dus ook niet dat Maria altijd maagd is gebleven, ik onderschrijf die leer niet, maar om dat te staven redeneert men Jacobus als broer weg, maar ik wilde die discussie niet aangaan.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door jaapo »

Ik vind het wel boeiend, maar ik hou het even kort. De lange stukken van @wilsophie bemoeilijken een echte discussie over het verschil tussen Paulus en Jacobus. Daarbij voegde ik een paar dagen geleden nog toe, dat mij is opgevallen, dat in rechtzinnige kringen heel veel over Paulus wordt geschreven/gepreekt/gepraat en vrijwel niet over Jacobus. Bij de meer vrijzinnigen is het eigenlijk min of meer andersom. Ik heb daar wel een verklaring voor, maar dat vergt een lange beschrijving. Om kort te gaan: zij die geloven op actieve wijze, daarmee de kern leggend op het punt van naastenliefde (in de overtuiging, dat God slechts door mensen werkt en door mensen zichtbaar wordt), voelen zich bij Jacobus goed thuis. Zij die meer op zichzelf gericht zijn, meer de nadruk leggen op zonde en schuld en de verzoening door het lijden, sterven en verrijzen van Christus, zullen zich meer bij Paulus thuis voelen. Ik besef, dat dit een zeer ruw onderscheid is, maar het geeft wel een beetje richting aan een mogelijke discussie.
Of Jacobus nu een broer van Jezus was, of een verwant, vind ik niet relevant. Jezus, Jacobus, Petrus en Paulus, enz. waren allemaal gelovige Joden bij hun leven, maar er waren onderlinge grote verschillen in opvatting. En zij, die Jezus zijn gaan navolgen vielen spoedig uiteen in groepen met verschillende opvattingen tot op de huidige dag. De term "bedelingen" kom ik hier vaak tegen, maar het zegt mij niets. Ik ben er totaal niet mee opgegroeid. Salomé wordt nog genoemd (waarom eigenlijk?). Bleef in de bijbel een achtergrond-figuur. Ik hoorde vorig jaar een rechtzinnige predikant in zijn preek stellen, dat Salomé een tante van Jezus was. Ik laat het hier even bij, want ik merk nu zelf, dat ik begin te dwalen door de materie.
Mijn motto: Lied 316 NLB
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Aanvullend over de overeenkomsten staat in 1 Petrus 4 ook nog een uitspraak in vers 12 over dat wat Jacobus schrijft in vers 2 over verzoeking, en zegt hij: ", wees niet verbaasd als u iets vreemds overkomt want gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus zodat u ook deel heeft aan de heerlijkheid van Christus".
Je zou soms denken dat men elkaars brieven heeft gelezen. We zijn nu nog maar aan het begin, maar ik hoop te ontdekken dat er meer raakvlakken zijn in de brieven van de verschillende apostelen dan bijvoorbeeld verondersteld wordt waarbij natuurlijk ooit Luther maar later andere kerkvoogden of hoe ze heten invloed over deze gedachten hebben uitgeoefend.
Indien iemand lijdt als Christen dan is bij alle drie de apostelen een verwijzing dat verdrukking leidt tot verheerlijking.
Petrrus stelt eerst vast dat God ons heeft wedergeboren tot een levende hoop en dat is weer terug te vinden in Jacobus 1 vers 18 en de termen, loon en heerlijkheid worden dus ook erfenis genoemd. En Jacobus noemt eerst het woord verzoeking en meteen daarna noemt hij het beproeving en dat is toch wel iets positiever.
Beproeving heeft als doel iets verder te ontwikkelen. Verzoeking heeft dat niet tot doel. Zowel Petrus als Jacobus schakelen dus over van verzoeking naar beproeving (des geloofs) wat zou leiden tot lof en eer en heerlijkheid en dat staat ook in Rom. 5 en dat ontvangen wij in de openbaring van Jezus Christus.
1 Petrus 1 vers 8 leert dan ook een opbouw in het geloof in de tussentijd, zolang wij in dit lichaam zijn.
2 Kor. 3,4 en 5 gaan er ook over, waar de uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt de inwendige mens (daar waar het geloof zetelt) vernieuwd van dag tot dag.
"Want onze lichte verdrukking die zeer haast voorbij gaat, enz... leidt tot een eeuwig gewicht van heerlijkheid." Even gezegd in eigen woorden, want "al deze dingen zijn zo omdat wij niet aanmerken de dingen die wij zien, maar de dingen die wij niet zien, in eigen woorden.
En bij Petrus lazen wij dat we de Here Jezus niet zien, maar nochtans liefhebben. Het is allemaal maar tijdelijk en leren wij te zien op die erfenis in de hemel.
En zo het aardse huis afgebroken wordt hebben wij een gebouw bij God.
En dat verzoeking en beproeving leidt tot die erfenis noemt Jacobus in vers 12 een kroon des levens. En dat God niet verzoekt wordt er direct achter gezegd door Jacobus in vers 13, maar daartussen staan nog wat andere zaken, maar ik maak even de sprong vanwege het accent op verdrukking, verzoeking en beproeving.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:Precies, het is een bemoediging.
Is er iets dat wonderlijker is dan te ervaren dat er een antwoord komt op een gebed? Zeker wanneer er moeilijkheden op je pad zijn? Misschien toch wel. Als je namelijk zelf het antwoord mag zijn, door iemand te helpen en te troosten bijvoorbeeld. Dat maakt je dan tot Gods "medewerker". 1 Kor.3:9. Wat een eer. Daar wordt je dan wel even stil van.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Sanne »

Mooie sprong naar Rom.5. De verzen 3-5 laten zien dat wanneer iemand volhardt onder verdrukking, zijn hoop erdoor versterkt wordt.

Hoewel moeilijkheden dus iets uitwerken in de mens, is de geruststelling wel dat God niet de veroorzaker ervan is. Dat staat in Jak.1:13: "HIjzelf brengt ook niemand in verzoeking". Lijden is dus geen straf van God. Hij laat het wel toe, maar dat is natuurlijk iets anders dan het veroorzaken.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door jaapo »

Kennelijk geen "hot" onderwerp, gezien de minimale reacties. Zijn er meer, zoals ik, die zich op geloofsgebied meer verwant voelen met Jacobus dan met Paulus? Of is het gewoon waar, dat rechtzinnigen en vrijzinnigen zich ook onderscheiden op dit punt?
Mijn motto: Lied 316 NLB
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

jaapo schreef:Kennelijk geen "hot" onderwerp, gezien de minimale reacties. Zijn er meer, zoals ik, die zich op geloofsgebied meer verwant voelen met Jacobus dan met Paulus? Of is het gewoon waar, dat rechtzinnigen en vrijzinnigen zich ook onderscheiden op dit punt?
Ach ik ben al zo gewend dat men mij negeert, en dat maakt mij niet zoveel uit.
Ik heb niets met rechtzinnigen of vrijzinnigen dus dat maakt mij niets uit. IK ben blij met de reacties van Sanne en neem dat heel serieus. En waardeoordelen over bijdragen of rechtzinnigen en vrijzinnigen interesseren mij dus helemaal niet.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:Mooie sprong naar Rom.5. De verzen 3-5 laten zien dat wanneer iemand volhardt onder verdrukking, zijn hoop erdoor versterkt wordt.

Hoewel moeilijkheden dus iets uitwerken in de mens, is de geruststelling wel dat God niet de veroorzaker ervan is. Dat staat in Jak.1:13: "HIjzelf brengt ook niemand in verzoeking". Lijden is dus geen straf van God. Hij laat het wel toe, maar dat is natuurlijk iets anders dan het veroorzaken.
Of het "hot" is of niet, vind ik niet relevant. De Bijbel is sowieso op dit forum niet echt "hot", maar ik ben dankbaar voor de gelegenheid die hier geboden wordt en waardeer dat zeer, ongeacht het "hotzijn".
Piebe2

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe2 »

jaapo schreef:Kennelijk geen "hot" onderwerp, gezien de minimale reacties. Zijn er meer, zoals ik, die zich op geloofsgebied meer verwant voelen met Jacobus dan met Paulus? Of is het gewoon waar, dat rechtzinnigen en vrijzinnigen zich ook onderscheiden op dit punt?
Ach ja, Paulus heeft het weer gedaan. Hoe zou het ook anders. :w

Hoewel zijn mening bij menig christen geen knip voor de neus meer waard schijnt te zijn, wil ik er allereerst op wijzen dat de apostel verdeeldheid in de gemeente niet toejuichte.

1 Kor 1
[10] Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. [11] Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. [12] Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ [13] Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Wat men ook over Paulus zegt of schrijft, dát stuk had hij gemeen met Christus (Joh 17,11) dus een ieder die zegt dat hij meer heeft met Jakobus zaait verdeeldheid, want het is hetzelfde als zeggen 'ik ben van Jakobus'. Beter is het om de overeenkomsten te zoeken, dan ben je in de leer van Christus en draag je bij aan de vervulling van zijn gebed aan God de Vader voor eenheid onder christenen.
Laatst gewijzigd door Piebe2 op 19 apr 2015, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Piebe2 schreef:Ach ja, Paulus heeft het weer gedaan. Hoe zou het ook anders. :w

Hoewel zijn mening bij menig christen geen knip voor de neus meer waard schijnt te zijn, wil ik er allereerst op wijzen dat de apostel verdeeldheid in de gemeente niet toejuichte.

1 Kor 1
[10] Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. [11] Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. [12] Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ [13] Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Wat men ook over Paulus zegt of schrijft, dát stuk had hij gemeen met Christus (Joh 17,11) dus een ieder die zegt dat hij meer heeft met Jakobus zaait verdeeldheid, want het is hetzelfde als zeggen 'ik ben van Jakobus'. Beter is het om de overeenkomsten te zoeken, dan ben je in de leer van Christus en draag je bij aan de vervulling van zijn gebed aan God de Vader voor eenheid onder christenen.
Evenals de eerste opmerking van jouw hand vraag ik je: Tegen wie en over wat heb je het. Kun je a.u.b. quoten.
B.v.d. dank.
Piebe2

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe2 »

Wilsophie schreef:Evenals de eerste opmerking van jouw hand vraag ik je: Tegen wie en over wat heb je het. Kun je a.u.b. quoten.
B.v.d. dank.
Quoten kan ik maar dat doe ik liever niet onnodig zodat de lezer niet twee keer hetzelfde achter elkaar hoeft te lezen. Als ik niet quote bedoel ik het algemeen, of heb ik het tegen de auteur van het bericht boven het mijne, in mijn vorige bericht tegen Jaapo en anders quote ik wél.

Edit: ik zie nu dat je al twee berichten had geplaatst voor ik klaar was met mijn reactie aan Jaapo. Ik zal zijn quote er nog even in plaatsen.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Sanne »

Piebe2 schreef:
1 Kor 1
[10] Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. [11] Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. [12] Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ [13] Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Wat men ook over Paulus zegt of schrijft, dát stuk had hij gemeen met Christus (Joh 17,11) dus een ieder die zegt dat hij meer heeft met Jakobus zaait verdeeldheid, want het is hetzelfde als zeggen 'ik ben van Jakobus'. Beter is het om de overeenkomsten te zoeken, dan ben je in de leer van Christus en draag je bij aan de vervulling van zijn gebed aan God de Vader voor eenheid onder christenen.
Precies.

Jakobus heeft het in zijn eerste hoofdstuk over beproevingen. Als je daarmee te maken krijgt, dan kan je wel eens overwacht voor moeilijke beslissingen komen te staan. Bijvoorbeeld als je je werkt verliest, ziek wordt of iemand in je omgeving komt te overlijden. Onder zulke omstandigheden is het wel eens moeilijk om nog helder te denken.
In Jakobus 1:5 staat dat we God altijd om wijsheid mogen vragen. Hij zal ons geen verwijten maken als we dat doen. Hij vraagt wel dat we hem in geloof zoeken, zonder te twijfelen. We kunnen ons geloof laten zien door bijvoorbeeld de Bijbel te lezen of geloofsgenoten om raad te vragen. Ook zij kunnen ons wijzen op bepaalde Bijbelse principes waar we zelf wellicht niet aan gedacht hebben. - Zie Ef.4:11,12.

Misschien is het interessant om te vermelden dat Paulus dezelfde vergelijking maakt als Jakobus in Jak.1:6, namelijk in Ef.4:14. Als we volwassen zijn in het geloof dan zullen we niet als een golf van de zee zijn die door elke wind van leer heen en weer geslingerd wordt. We zullen daardoor niet steeds aan het twijfelen worden gebracht.
Verder benadrukt Paulus ook dat als we tot God naderen, we dat ook in geloof moeten doen; dat Hij de beloner is van wie hem ernstig zoeken.

Hebben Paulus en Jakobus toch meer gemeen dan je wellicht zou denken!
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Piebe2 schreef:
Wilsophie schreef:Evenals de eerste opmerking van jouw hand vraag ik je: Tegen wie en over wat heb je het. Kun je a.u.b. quoten.
B.v.d. dank.
Quoten kan ik maar dat doe ik liever niet onnodig zodat de lezer niet twee keer hetzelfde achter elkaar hoeft te lezen. Als ik niet quote bedoel ik het algemeen, of heb ik het tegen de auteur van het bericht boven het mijne, in mijn vorige bericht tegen Jaapo en anders quote ik wél.

Edit: ik zie nu dat je al twee berichten had geplaatst voor ik klaar was met mijn reactie aan Jaapo. Ik zal zijn quote er nog even in plaatsen.
Dank je wel, ik ben het helemaal met je eens. Ik hoop nog aan te tonen dat de 2 apostelen elkaar niet tegenspreken, maar ook niet hetzelfde zeggen in hun bediening, ook de inhoud van de brieven van Petrus en Johannes zijn niet tegenstrijdig t.o.v. Paulus of Jacobus of aan elkaar. Maar ze onderscheiden zich wel van elkaar en misschien dat we dat met elkaar kunnen onderzoeken. Verdeeldheid heeft zeker niemand iets aan en de Here Jezus bad zeker: "opdat zij allen één zijn". En verder moeten we maar lezen waarom Hij dat zei.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Helemaal eens en mooi toegelicht Sanne. Ik hoop wel verder te gaan in de brief, maar moet daar even de tijd voor nemen.
Piebe2

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe2 »

Sanne schreef:
Piebe2 schreef:
1 Kor 1
[10] Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. [11] Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. [12] Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ [13] Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Wat men ook over Paulus zegt of schrijft, dát stuk had hij gemeen met Christus (Joh 17,11) dus een ieder die zegt dat hij meer heeft met Jakobus zaait verdeeldheid, want het is hetzelfde als zeggen 'ik ben van Jakobus'. Beter is het om de overeenkomsten te zoeken, dan ben je in de leer van Christus en draag je bij aan de vervulling van zijn gebed aan God de Vader voor eenheid onder christenen.
Precies.

Jakobus heeft het in zijn eerste hoofdstuk over beproevingen. Als je daarmee te maken krijgt, dan kan je wel eens overwacht voor moeilijke beslissingen komen te staan. Bijvoorbeeld als je je werkt verliest, ziek wordt of iemand in je omgeving komt te overlijden. Onder zulke omstandigheden is het wel eens moeilijk om nog helder te denken.
In Jakobus 1:5 staat dat we God altijd om wijsheid mogen vragen. Hij zal ons geen verwijten maken als we dat doen. Hij vraagt wel dat we hem in geloof zoeken, zonder te twijfelen. We kunnen ons geloof laten zien door bijvoorbeeld de Bijbel te lezen of geloofsgenoten om raad te vragen. Ook zij kunnen ons wijzen op bepaalde Bijbelse principes waar we zelf wellicht niet aan gedacht hebben. - Zie Ef.4:11,12.

Misschien is het interessant om te vermelden dat Paulus dezelfde vergelijking maakt als Jakobus in Jak.1:6, namelijk in Ef.4:14. Als we volwassen zijn in het geloof dan zullen we niet als een golf van de zee zijn die door elke wind van leer heen en weer geslingerd wordt. We zullen daardoor niet steeds aan het twijfelen worden gebracht.
Verder benadrukt Paulus ook dat als we tot God naderen, we dat ook in geloof moeten doen; dat Hij de beloner is van wie hem ernstig zoeken.

Hebben Paulus en Jakobus toch meer gemeen dan je wellicht zou denken!
Zeker ze hebben zelfs zoveel gemeen dat we hen met recht een eenheid kunnen noemen.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Sanne »

Nog een punt van overeenkomst die we meteen al vinden in Jak.1 is in 1:9-11. Als je met moeilijkheden te maken hebt, is het niet een goed idee om op je materiële zaken te vertrouwen. Want de ene dag ben je rijk en van de één op andere dag, kan je alles kwijt zijn. Het is zinloos om daar al je zinnen op te zetten en je zekerheid in te zoeken.

Ook Paulus promoot die zelfde evenwichtige kijk op bezit in 1 Tim.6:6-10. Daar je hoop op te vestigen en al je tijd en energie in te steken, is funest voor je geloof.
Het vraagt ook geloof om er net zo over te denken. Velen zeggen wel dat geld niet gelukkig maakt, maar door hun keuzes laten ze iets anders zien.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door jaapo »

O,o, wat leest @wilsophie toch slecht. Nou denkt ze weer, dat ik een waardeoordeel vraag over de bijdragen van rechtzinnigen en vrijzinnigen. Hoe kom je erop? Ik mengde me in de discussie om geheel iets anders en stelde daarbij een vraag. Ik ga het echt niet meer herhalen. Overeenkomsten en verschillen (en dan ook met de brieven van Petrus erbij) was ook het hoofddoel niet. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen, maar veel meer overeenkomsten. Maar ik had het over de kernpunten bij Paulus en die bij Jacobus en dan zien wij een andere benadering. Zie verder hierboven, wat ik schreef. Volgens mij helder en duidelijk.
Mijn motto: Lied 316 NLB