Rechtuit schreef:Dit heeft niets met de Kerk te maken al het boven genoemde zijn allerlei protestantse geloofsgemeenschappen met hun eigen waarheid ,maar niet de waarheid ,anders zouden ze zichzelf wel opheffen en op gaan in de Kerk.
En de zogenaamde kerkfederatie is al zo een gotspe want de Gerefomeerde Gezindte die wonderwel een goed kerkbesef hebben doen daar niet aan mee, en dat is niet voor niets,ze hebben nog gelijk ook.
Zoals je hebt gelezen in "
Wat heeft christendom te samenleving te bieden" ben ik ook sceptisch over nut en noodzaak van organisatorische eenwording als vermeende voorwaarde voor eenheid van de Kerk.
Samenwerken, elkaar niet afvallen en elkaar niet beconcurreren zijn al heel wat.
Menselijkerwijs is dat al behoorlijk onmogelijk na een ellenlange kerkgeschiedenis van onderlinge strijd en daaraan gekoppelde identiteiten.
Mogelijk is het zelfs voldoende om die eenheid van de Kerk zichtbaar te maken.
Jouw oplossing voor het zichtbaar een maken van de Kerk, iedereen lid laten worden van de Rooms-katholieke kerk, lijkt mij ook niet heel heilzaam, tenzij jouw kerk de andere 2 punten oppakt die ik
daar noemde:
1) Datgene wat jullie van waarde achten ook in niet-religieuze taal leren verwoorden.
2) Jezelf meer als netwerk organiseren en minder als hiërarchie.
Dat lijkt me menselijkerwijs vooral voor jouw kerk onmogelijk, al sluit ik bepaald niet uit dat ik me daarin vergis.
Ik zie ook hoopvolle tekenen binnen jouw kerk.
Als je me je e-mail adres geeft stuur ik je met alle liefde de reactie van de Quakers op het federatieplan van de Nationale Synode.
Die is samen te vatten als 'welwillend, maar zeer sceptisch'.
Ja, de Nationale Synode richt zich in de eerste plaats op protestantse geloofsgemeenschappen; terecht gezien de versplintering vooral daar.
De Rooms-katholieke kerkprovincie wordt wel altijd als waarnemer uitgenodigd bij Nationale Synodes.
Ik verwacht niet dat Quakers volledig mee gaan in die federatievorming zolang die niet ook open staat voor niet-protestantse geloofsgemeenschappen.
Afzonderlijke geloofsgemeenschappen beschikken slechts over een deel van de Waarheid; helemaal mee eens.
Wie over de hele Waarheid beschikt organiseert zich niet meer apart; organiseert zich mogelijk helemaal niet meer, zoals
Jiddu Krishnamurti 3/8/29 suggereerde.
"Waarheid is een land zonder paden", in zijn woorden.
Maar goed, je moet behoorlijk Verlicht zijn om die Waarheid onder ogen te kunnen zien en dat is voor ons stervelingen helaas niet weggelegd.
Ja, dat de Gereformeerde Gemeenten (als je die bedoelt) er niet bij zijn a.s. vrijdag viel mij ook tegen.
Ze waren namelijk oorspronkelijk wél vertegenwoordigd in de stuurgroep van de Nationale Synode in de persoon van Izak Kole.
Ik weet niet wat daar mis is gegaan.
Overigens worden diverse kerken die a.s. vrijdag wél vertegenwoordigd zijn doorgaans ook tot '
de Gereformeerde Gezindte' gerekend.
Wat vind jij goed aan hun kerkbesef?
Met v&Vriendengroet,
Wim