Eco-encycliek & oecumene

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801
Contacteer:

Eco-encycliek & oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Zeer ter lezing aanbevolen: de nieuwe rondzendbrief (encycliek) "Laudato si'" ('geprezen zijt Gij', een Nederlandse vertaling is in de maak) van Jorge Bergoglio (paus Franciscus).
Het belang ervan wordt fraai verwoord in "Ontdek de krachtlijnen van de groene encycliek" op de nieuwe website van de Belgische RKK én door Europarlementariër Bas Eickhout.

De ondertitel "over de zorg voor ons gezamenlijke huis" verwijst voor mij zowel naar de aarde als ons gezamenlijke huis als mensheid als naar oecumene.
Ook "oecumene" is namelijk afgeleid van hetzelfde Griekse woord "oikos" en ook in de oecumenische beweging wordt vaak gebruik gemaakt van diezelfde metafoor (zowel voor de Kerk als voor de wereld waarin de Kerk een rol heeft).
Deze encycliek ervaar ik ook als nadrukkelijk oecumenisch in meerdere betekenissen, niet alleen in de zin van een gerichtheid op eenheid van de Kerk, maar in de zin van zo ongeveer elke vorm van inclusief denken die je kunt verzinnen.
Jorge spreekt nadrukkelijk alle mensen van goede wil aan, spreekt hen aan om zich gezamenlijk in te zetten voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord en omvat de hele aarde en alles wat daar in is in dat waarvoor we gezamenlijk verantwoordelijkheid zouden moeten nemen.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Titus »

Het heeft weinig met oecumene te maken. Vreemd dat het andere topic voor deze gesloten is.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801
Contacteer:

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Titus schreef:Het heeft weinig met oecumene te maken. Vreemd dat het andere topic voor deze gesloten is.
Vanuit jouw perspectief niet, vanuit het mijne wel.
Morgen bespreken we in de Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken een concept verklaring van de Raad gericht op de Klimaatconferentie die in november plaatsvindt in Parijs.
Daarbij zullen we gebruik maken van deze encycliek.
Als het aan mij ligt schaart de Raad van Kerken zich achter deze encycliek.
Vanuit dat perspectief is deze rondzendbrief van Jorge Bergoglio aan alle christenen en alle mensen van goede wil oecumene in optima forma.

Ik heb Trajecto gevraagd het topic over deze encycliek in KL weer te openen, zodat we er daar vanuit katholiek perspectief over kunnen praten.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

Het is een bijzondere encycliek, denk ik. En zeker een oecumenische, in de katholieke zin van het woord. De paus spreekt alle mensen aan, niet alleen de leden van de Kerk, en hij spreekt ze niet aan op basis van katholieke leerstellingen, maar op basis van universele waarheden en begrippen. Heel oecumenisch dus.

En zoals verwacht mocht worden, katholieken die vinden dat het klimaat vooral een hoop gezeur is, vallen de paus aan op het feit dat hij zich met wereldse zaken bemoeit, terwijl niet-katholieken die vinden dat het katholieke geloof achterlijk is vissen er alleen de elementen uit die hen bevallen. Oh ja, en de echte rabiate anti-papen vinden natuurlijk genoeg munitie om wat algemeen te foeteren over de paus.

Even wat waarnemingen van mezelf, zonder veel samenhang:

- De verwijzing naar "zuster aarde" die we in de encycliek lezen komt direct uit het vrij beroemde Zonnelied van Franciscus van Assisie (zoals de paus overigens, voor de niet ingevoerde lezers, meteen in de opening van de encycliek al schrijft). De paus laat er mee zien zich sterk te verbinden met zijn naamgever. Mensen die daar allerlei theologische uitspraken over willen doen, die kritiek hebben op de term "zuster aarde" snappen kennelijk extreem weinig van de diepgang van de tekst van een encycliek. Het is een beetje als kleuters die net Aap, Noot, Mies hebben geleerd, die een boekbespreking doen van "Onder professoren" van Hermans. Grappig, maar inhoudelijk zinloos.

Wat moet je er wel van maken dan? Franciscus, zowel de heilige diaken uit Assisie, als de huidige paus, leggen hele sterke lijnen tussen het Evangelie aan de ene kant, en de armen, het kerkelijke armoedeideaal, en de natuur. De paus legt daarnaast een directe verbinding met de heilige kerkhervormer.
Allerhoogste, almachtige, goede Heer,
van U zijn de lof, de roem, de eer en alle zegen.
U alleen, Allerhoogste, komen zij toe
en geen mens is waardig uw naam te noemen.
Wees geprezen, mijn Heer met al uw schepselen,
vooral door mijnheer broeder zon,
die de dag is en door wie Gij ons verlicht.
En hij is mooi en straalt met grote pracht;
van U, Allerhoogste, draagt hij het teken.
Wees geprezen, mijn Heer, door zuster maan en de sterren.
Aan de hemel hebt Gij ze gevormd, helder en kostbaar en mooi.
Wees geprezen, mijn Heer, door broeder wind
en door de lucht, bewolkt of helder, en ieder jaargetijde,
door wie Gij het leven van uw schepselen onderhoudt.
Wees geprezen, mijn Heer, door zuster water,
die heel nuttig is en nederig, kostbaar en kuis.
Wees geprezen, mijn Heer, door broeder vuur,
door wie Gij voor ons de nacht verlicht;
en hij is mooi en vrolijk, stoer en sterk.
Wees geprezen, mijn Heer, door onze zuster, moeder aarde,
die ons voedt en leidt,
en allerlei vruchten voortbrengt, bonte bloemen en planten.
Wees geprezen, mijn Heer, door wie omwille van uw liefde
vergiffenis schenken, en ziekte en verdrukking dragen.
Gelukkig wie dat dragen in vrede,
want door U, Allerhoogste, worden zij gekroond.
Wees geprezen, mijn Heer, door onze zuster de lichamelijke dood,
die geen levend mens kan ontvluchten.
Wee hen die in doodzonde sterven;
gelukkig wie zij in uw allerheiligste wil vindt,
want de tweede dood zal hun geen kwaad doen.
Prijs en zegen mijn Heer,
en dank en dien Hem in grote nederigheid.


- In overeenstemming met de heilige, zoals weergegeven in het zonnelied, gelooft deze paus niet dat God persoonlijk iedere aardappel zelf van een plant en wortels voorziet. Het is een, naar katholiek verstaan, al te primitief godsbeeld, dat mensen veel te veel van hun eigen verantwoordelijkheden ontslaat. God plaatste de mens aan het hoofd van de schepping en gaf hen de schepping in beheer. Dat beheer betekent niets, als God intussen zelf alles in detail regelt. In katholiek verstaan is dat ondenkbaar. De mens heeft autonome verantwoordelijkheden en autonome vrijheden, en hoewel God alles draagt is het wel degelijk verantwoord te stellen dat de aarde ons voedt. Sterker, het is verantwoord en zelfs dringend noodzakelijk, te stellen dat de mens zichzelf voedt. Want met de keuzes die hij daarin maakt, veroorzaakt hij zowel armoede, als klimaatverandering.

- De paus legt een sterke relatie tussen het katholieke scheppingsverstaan en de waardigheid van de mens, van iedere mens. Dit lijkt me terecht. In katholiek verstaan is er geen sprake van een tweedeling tussen hen die "gered" zijn en de rest, geen heilige kudde, geen apart geplaatsten tussen een verloren mensheid. Nee, de mensheid als geheel bestaat uit individuen die ieder volledig gewild zijn door God en geliefd zijn door God. En daaruit volgt de verantwoordelijkheid van hen die zich gelovigen noemen voor alle mensen.

- Deze paus bevestigt opnieuw, wat enkele van zijn voorgangers al deden, dat "evolutie" een aanvaardbaar model is om iets van het leven te begrijpen. Tegelijk bevestigt hij dat het katholieke geloof niet kan accepteren wat voor de (neo-)darwinisten essentieel is: dat die evolutie gedreven zou zijn door toeval en willoosheid.

- Deze encycliek is heel traditioneel in opzet. De paus citeert veelvuldig uit de Bijbel, werk van zijn voorgangers en van de heiligen. In één punt is hij modern en opmerkelijk: hij citeert eveneens veelvuldig uit de uitspraken van bisschoppelijke conferenties van over de hele wereld. Daarmee toont deze paus het belang van continuïteit, maar ook van collegialiteit in de katholieke leer. Een punt dat imho nog maar weinig is opgevallen, maar dat wel degelijk van grote betekenis is.

-
Neglecting to monitor the harm done to nature and the environmental impact of our decisions is only the most striking sign of a disregard for the message contained in the structures of nature itself. When we fail to acknowledge as part of reality the worth of a poor person, a human embryo, a person with disabilities – to offer just a few examples – it becomes difficult to hear the cry of nature itself; everything is connected. Once the human being declares independence from reality and behaves with absolute dominion, the very foundations of our life begin to crumble, for “instead of carrying out his role as a cooperator with God in the work of creation, man sets himself up in place of God and thus ends up provoking a rebellion on the part of nature”.
De paus wijst vanuit een ietwat nieuwe manier op het aloude begrip van "de natuurwet" en op de beschermwaardigheid van alle leven. Geen abortus dus. Geen euthanasie dus. Geen minachting voor de armen dus.

- In zijn schrijven legt de paus een direct en dwingend verband tussen ecologie en herwaardering van de mens. Ecologie die zich afkeert van de mens, die de mens minderwaardig maakt, kan simpelweg niet bestaan.
Our relationship with the environment can never be isolated from our relationship with others and with God. Otherwise, it would be nothing more than romantic individualism dressed up in ecological garb, locking us into a stifling immanence.
Ik ben benieuwd of mensen die deze encycliek aanhalen en als een versterking van hun "groene" visies presenteren, bereid zijn de consequenties te trekken op het niveau van de zorg voor de armen, de kwetsbaren, het menselijk leven.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door BdO »

Waarom is scheppingsverstaan noodzakelijk voor aandacht voor ecologie die ook armenzorg includeert? Ik vind de prioritering wel terecht hoor (en dat is ook echt wel verfrissend van de paus), maar volgt dan uit het scheppingsverstaan dat je pas verantwoordelijkheid op andere terreinen mag nemen als armoede definitief bestreden is?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

BdO schreef:Waarom is scheppingsverstaan noodzakelijk voor aandacht voor ecologie die ook armenzorg includeert? Ik vind de prioritering wel terecht hoor (en dat is ook echt wel verfrissend van de paus), maar volgt dan uit het scheppingsverstaan dat je pas verantwoordelijkheid op andere terreinen mag nemen als armoede definitief bestreden is?
Het katholiek scheppingsverstaan resulteert in erkenning van de unieke waardigheid van de mens, en in erkenning van de relaties tussen mensen, tussen mensen en de natuur en tussen mensen en God. Ecologie in zichzelf, als een soort mens-vrij-denken moet dan ook afgewezen worden. De natuur heeft een waarde uit zichzelf maar heeft die waarde ook altijd in relatie tot de mens. Een onverantwoorde omgang met de natuur schaadt mensen, met name de armen.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door BdO »

Flash Gordon schreef:
BdO schreef:Waarom is scheppingsverstaan noodzakelijk voor aandacht voor ecologie die ook armenzorg includeert? Ik vind de prioritering wel terecht hoor (en dat is ook echt wel verfrissend van de paus), maar volgt dan uit het scheppingsverstaan dat je pas verantwoordelijkheid op andere terreinen mag nemen als armoede definitief bestreden is?
Het katholiek scheppingsverstaan resulteert in erkenning van de unieke waardigheid van de mens, en in erkenning van de relaties tussen mensen, tussen mensen en de natuur en tussen mensen en God. Ecologie in zichzelf, als een soort mens-vrij-denken moet dan ook afgewezen worden. De natuur heeft een waarde uit zichzelf maar heeft die waarde ook altijd in relatie tot de mens. Een onverantwoorde omgang met de natuur schaadt mensen, met name de armen.
Ah. De beste verduidelijkingen geven soms geen antwoord. Maar het is beter zo.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

:) het antwoord zou zijn geweest "nee". Dat leek me weinig zinvol.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door BdO »

Piebe 2 punt 1 schreef:De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
Nou heeft Flash Gordon zich redelijk uitgesloofd om hier een flinke bijdrage te doen, en dit is jouw reactie?
Er zitten nog wel genoeg andere interessante elementen in om te bespreken hoop ik?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
Nou heeft Flash Gordon zich redelijk uitgesloofd om hier een flinke bijdrage te doen, en dit is jouw reactie?
Er zitten nog wel genoeg andere interessante elementen in om te bespreken hoop ik?
De rest heb ik geen moeite mee en verder: bemoei je met je eigen zaken, het wordt vervelend dat jij meent je neus overal in te moeten steken. Kappen daarmee.
[Wim]Bewaar in dit subforum in je reacties graag evenwicht tussen positieve feedback op dingen die je aanspreken en negatieve feedback op dingen waar je moeite mee hebt. [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door BdO »

Piebe 2 punt 1 schreef:
BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
Nou heeft Flash Gordon zich redelijk uitgesloofd om hier een flinke bijdrage te doen, en dit is jouw reactie?
Er zitten nog wel genoeg andere interessante elementen in om te bespreken hoop ik?
De rest heb ik geen moeite mee en verder: bemoei je met je eigen zaken, het wordt vervelend dat jij meent je neus overal in te moeten steken. Kappen daarmee.
Nou ja, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk, maar nou lijkt het in je antwoord ook nog weer alsof je alleen reageert als je ergens moeite mee hebt....

Ennuh, ik ben hier forumlid, dus ik bemoei me overal tegenaan waar ik zin in heb. Dat is het idee achter topics weetjewel.... Vind je dat niet leuk, dan doe je een blog of pb's etc.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

Piebe 2 punt 1 schreef:De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
:mrgreen: ik kan met rabiate antipaapsen ook niet zo veel
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

Flash Gordon schreef:Het is een bijzondere encycliek, denk ik. En zeker een oecumenische, in de katholieke zin van het woord. De paus spreekt alle mensen aan, niet alleen de leden van de Kerk, en hij spreekt ze niet aan op basis van katholieke leerstellingen, maar op basis van universele waarheden en begrippen. Heel oecumenisch dus.
Ja dat spreekt mij meer aan dan iemand die op een eiland zit.
Flash Gordon schreef:En zoals verwacht mocht worden, katholieken die vinden dat het klimaat vooral een hoop gezeur is, vallen de paus aan op het feit dat hij zich met wereldse zaken bemoeit, terwijl niet-katholieken die vinden dat het katholieke geloof achterlijk is vissen er alleen de elementen uit die hen bevallen. Oh ja, en de echte rabiate anti-papen vinden natuurlijk genoeg munitie om wat algemeen te foeteren over de paus.
Ik kan niet zoveel met dergelijke termen, net als antisemiet maar goed, gefoeterd wordt er altijd, dat is jammer maar je doet er niks aan.
Flash Gordon schreef:Even wat waarnemingen van mezelf, zonder veel samenhang:

- De verwijzing naar "zuster aarde" die we in de encycliek lezen komt direct uit het vrij beroemde Zonnelied van Franciscus van Assisie (zoals de paus overigens, voor de niet ingevoerde lezers, meteen in de opening van de encycliek al schrijft). De paus laat er mee zien zich sterk te verbinden met zijn naamgever. Mensen die daar allerlei theologische uitspraken over willen doen, die kritiek hebben op de term "zuster aarde" snappen kennelijk extreem weinig van de diepgang van de tekst van een encycliek. Het is een beetje als kleuters die net Aap, Noot, Mies hebben geleerd, die een boekbespreking doen van "Onder professoren" van Hermans. Grappig, maar inhoudelijk zinloos.
Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Flash Gordon schreef:Wat moet je er wel van maken dan? Franciscus, zowel de heilige diaken uit Assisie, als de huidige paus, leggen hele sterke lijnen tussen het Evangelie aan de ene kant, en de armen, het kerkelijke armoedeideaal, en de natuur. De paus legt daarnaast een directe verbinding met de heilige kerkhervormer.
Mooi dat hij aan de armen en de natuur denkt, absoluut. Dat vind ik sowieso erg positief aan het katholieke geloof, al die instanties voor mensen in nood. De enkelen die daar misbruik van maken kunnen het goede wat wél gedaan wordt niet uitwissen.
Flash Gordon schreef:- In overeenstemming met de heilige, zoals weergegeven in het zonnelied, gelooft deze paus niet dat God persoonlijk iedere aardappel zelf van een plant en wortels voorziet. Het is een, naar katholiek verstaan, al te primitief godsbeeld, dat mensen veel te veel van hun eigen verantwoordelijkheden ontslaat. God plaatste de mens aan het hoofd van de schepping en gaf hen de schepping in beheer. Dat beheer betekent niets, als God intussen zelf alles in detail regelt. In katholiek verstaan is dat ondenkbaar. De mens heeft autonome verantwoordelijkheden en autonome vrijheden, en hoewel God alles draagt is het wel degelijk verantwoord te stellen dat de aarde ons voedt. Sterker, het is verantwoord en zelfs dringend noodzakelijk, te stellen dat de mens zichzelf voedt. Want met de keuzes die hij daarin maakt, veroorzaakt hij zowel armoede, als klimaatverandering.
Interessant en hoewel ik geen morele bezwaren tegen die opvatting heb, we beheren inderdaad veel, maar kunnen zonder water geen wortel laten groeien.
Flash Gordon schreef:- De paus legt een sterke relatie tussen het katholieke scheppingsverstaan en de waardigheid van de mens, van iedere mens. Dit lijkt me terecht. In katholiek verstaan is er geen sprake van een tweedeling tussen hen die "gered" zijn en de rest, geen heilige kudde, geen apart geplaatsten tussen een verloren mensheid. Nee, de mensheid als geheel bestaat uit individuen die ieder volledig gewild zijn door God en geliefd zijn door God. En daaruit volgt de verantwoordelijkheid van hen die zich gelovigen noemen voor alle mensen.

- Deze paus bevestigt opnieuw, wat enkele van zijn voorgangers al deden, dat "evolutie" een aanvaardbaar model is om iets van het leven te begrijpen. Tegelijk bevestigt hij dat het katholieke geloof niet kan accepteren wat voor de (neo-)darwinisten essentieel is: dat die evolutie gedreven zou zijn door toeval en willoosheid.

- Deze encycliek is heel traditioneel in opzet. De paus citeert veelvuldig uit de Bijbel, werk van zijn voorgangers en van de heiligen. In één punt is hij modern en opmerkelijk: hij citeert eveneens veelvuldig uit de uitspraken van bisschoppelijke conferenties van over de hele wereld. Daarmee toont deze paus het belang van continuïteit, maar ook van collegialiteit in de katholieke leer. Een punt dat imho nog maar weinig is opgevallen, maar dat wel degelijk van grote betekenis is.

-
Neglecting to monitor the harm done to nature and the environmental impact of our decisions is only the most striking sign of a disregard for the message contained in the structures of nature itself. When we fail to acknowledge as part of reality the worth of a poor person, a human embryo, a person with disabilities – to offer just a few examples – it becomes difficult to hear the cry of nature itself; everything is connected. Once the human being declares independence from reality and behaves with absolute dominion, the very foundations of our life begin to crumble, for “instead of carrying out his role as a cooperator with God in the work of creation, man sets himself up in place of God and thus ends up provoking a rebellion on the part of nature”.
De paus wijst vanuit een ietwat nieuwe manier op het aloude begrip van "de natuurwet" en op de beschermwaardigheid van alle leven. Geen abortus dus. Geen euthanasie dus. Geen minachting voor de armen dus.

- In zijn schrijven legt de paus een direct en dwingend verband tussen ecologie en herwaardering van de mens. Ecologie die zich afkeert van de mens, die de mens minderwaardig maakt, kan simpelweg niet bestaan.
Our relationship with the environment can never be isolated from our relationship with others and with God. Otherwise, it would be nothing more than romantic individualism dressed up in ecological garb, locking us into a stifling immanence.
Ik ben benieuwd of mensen die deze encycliek aanhalen en als een versterking van hun "groene" visies presenteren, bereid zijn de consequenties te trekken op het niveau van de zorg voor de armen, de kwetsbaren, het menselijk leven.
Wellicht kom ik hier later op terug, vermoed het echter niet. Om niet flauw te doen wilde ik toch even inhoudelijk reageren. :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:De term rabiate antipaap doet me denken aan rabiate antisemiet. Dergelijke uitdrukkingen kan ik niet zo veel mee, rabiaat als ik ben. :clown:
Nou heeft Flash Gordon zich redelijk uitgesloofd om hier een flinke bijdrage te doen, en dit is jouw reactie?
Er zitten nog wel genoeg andere interessante elementen in om te bespreken hoop ik?
De rest heb ik geen moeite mee en verder: bemoei je met je eigen zaken, het wordt vervelend dat jij meent je neus overal in te moeten steken. Kappen daarmee.
Nou ja, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk, maar nou lijkt het in je antwoord ook nog weer alsof je alleen reageert als je ergens moeite mee hebt....

Ennuh, ik ben hier forumlid, dus ik bemoei me overal tegenaan waar ik zin in heb. Dat is het idee achter topics weetjewel.... Vind je dat niet leuk, dan doe je een blog of pb's etc.
Bij deze. :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

Piebe 2 punt 1 schreef: Ik kan niet zoveel met dergelijke termen, net als antisemiet maar goed, gefoeterd wordt er altijd, dat is jammer maar je doet er niks aan.
Zeker. Wat ik aardig vind is om te zien hoe iedereen zo'n encycliek toch vooral naar de eigen standpunten vertaalt.
Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:
Interessant en hoewel ik geen morele bezwaren tegen die opvatting heb, we beheren inderdaad veel, maar kunnen zonder water geen wortel laten groeien.
Precies, het is in het katholieke denken zelden of-of, maar meestal en-en.
Wellicht kom ik hier later op terug, vermoed het echter niet. Om niet flauw te doen wilde ik toch even inhoudelijk reageren. :flower1:
:) ik had geen moeite met je eerste reactie
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Peter79 »

Flash Gordon schreef:...
Dank voor deze bijdrage. Dat motiveert om straks de encycliek ook te gaan lezen.
Ik wacht even met de encycliek lezen tot er een Nederlandse vertaling beschikbaar is.
Ik ben benieuwd of mensen die deze encycliek aanhalen en als een versterking van hun "groene" visies presenteren, bereid zijn de consequenties te trekken op het niveau van de zorg voor de armen, de kwetsbaren, het menselijk leven.
Naar aanleiding hiervan (en de rest van je bericht) denk ik dat er veel overeenkomsten zijn met het Brundlandt-rapport Our Common Future (1987). Wat ik me herinner zat daar een sterk ethisch appèl in. Ik zie met Google de relatie nog niet gelegd worden (behalve in het Italiaanse taalgebied, maar Italiaans beheers ik niet).
Het Brundlandt-rapport heeft destijds wel veel in gang gezet, maar wat er gebeurt blijft vaak aan de oppervlakte (window dressing). Dus of er echt iets verandert na het spreken van Franciscus? Het is al heel wat dat de Kerk het zwijgen op dit gebied doorbreekt. Er wordt over gesproken, het bestaat, men kan kiezen en handelen. Maar het begint met bewustzijn en spiritualiteit - het zonnelied van Franciscus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Biker »

Flash Gordon schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:

De term is onbijbels.
De aarde is vervloekt en wordt totaal vernietigd.
Zorg dat je zelf gered en behouden wordt, want de aarde wordt voor het viuur bewaard. niet weer door water, maar door vuur zal ze vernietigd worden.
Ze zal "wankelen en niet meer opstaan".zoek maar op.
paus of geen paus.

[Wim] [Wim] Quoten gecorrigeerd. Te beginnen met deze post heb ik lastiger leesbaar gemaakt wat ik te off-topic vind. Ik maak het dus (nog) niet onmogelijk om het lezen en er op te reageren, maar wil het daarmee wel ontmoedigen [/Wim]
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Flash Gordon schreef:
Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:

De term is onbijbels.
De aarde is vervloekt en wordt totaal vernietigd.
Zorg dat je zelf gered en behouden wordt, want de aarde wordt voor het viuur bewaard. niet weer door water, maar door vuur zal ze vernietigd worden.
Ze zal "wankelen en niet meer opstaan".zoek maar op.
paus of geen paus.

Waarvan acte :D

[Wim] off-topic [/Wim]
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Flash Gordon schreef:
Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:

De term is onbijbels.
De aarde is vervloekt en wordt totaal vernietigd.
Zorg dat je zelf gered en behouden wordt, want de aarde wordt voor het viuur bewaard. niet weer door water, maar door vuur zal ze vernietigd worden.
Ze zal "wankelen en niet meer opstaan".zoek maar op.
paus of geen paus.

Waarvan acte :D


:clown:

[Wim] off-topic [/Wim]
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 apr 2015, 14:38
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Flash Gordon »

Biker schreef:
Flash Gordon schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:

De term is onbijbels.
De aarde is vervloekt en wordt totaal vernietigd.
Zorg dat je zelf gered en behouden wordt, want de aarde wordt voor het viuur bewaard. niet weer door water, maar door vuur zal ze vernietigd worden.
Ze zal "wankelen en niet meer opstaan".zoek maar op.
paus of geen paus.

QED :kiss1:

[Wim] off-topic [/Wim]
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

Flash Gordon schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:

Blijkbaar. Evenals termen als antipaaps en antisemiet kan ik daar weinig mee. :w

[Wim] off-topic [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe 2.1 schreef: Bestaan die mensen? Zo ja, welke mensen hebben moeite met de term zuster aarde?
Flash Gordon schreef:Die bestaan. Volgens mij zelfs op dit forum :clown:
Biker schreef:De term is onbijbels..

Alle jantjes, de term is onbijbels! :naughty: :clown:

[Wim] off-topic [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door pyro »

Piebe 2 punt 1 schreef: Alle jantjes, de term is onbijbels! :naughty: :clown:

De term onbijbels is ook onbijbels ... :w

[Wim] off-topic [/Wim]
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: eco-encycliek & oecumene

Bericht door BdO »

pyro schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef: Alle jantjes, de term is onbijbels! :naughty: :clown:

De term onbijbels is ook onbijbels ... :w

:D

[Wim] off-topic [/Wim]
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gesloten