Is het heelal een computersimulatie?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door pyro »

Het idee zal de meesten bekend voorkomen uit de film 'the Matrix', maar het is een serieuze wetenschappelijke opvatting onder een wereldwijd groeiend aantal natuurkundigen: het heelal is niet echt, wij leven slechts binnen een zeer geavanceerde computersimulatie. De meest recente uitleg van dit idee komt van Robert Lawrence Kuhn, die van mening is dat alles tot en met onze hersencellen heel goed onderdeel kan zijn van een simulatie die wordt gerund door een intelligent wezen dat zich elders bevindt.

In Christelijke termen zou dit gegeven impliceren dat God een programmeur is. Daarbij wordt een schepping in 6 dagen een stuk beter voorstelbaar, al is het natuurlijk wel stug doorprogrammeren als je Reality v 1.0 op zo'n termijn wilt opleveren.

Meer informatie over het heelal als simulatie kun je vinden via onderstaande link.
http://www.smartpla.net/uncategorized/i ... imulation/
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Tin »

De gedachte ligt natuurlijk heel erg voor de hand.
Dat het universum zoals het ons voorkomt een illusie is weten we natuurlijk al duizenden jaren.
Ook de gedachte dat er een intelligente bron moet zijn die dat wat is doet zijn is reeds duizenden jaren oud.
Hoewel de twee op zich denk ik geen logisch verband hebben, ligt het wel voor de hand dat wanneer de mens de werkelijkheid van computersimulatie voor zich ziet hij tot bovenstaande conclusie komt.
De werkelijkheid van de mens kan niet anders zijn dan de werkelijkheid die hij zich kan voorstellen.
Zo beneden, zo boven. ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jerommel »

De vraag is wie de simulatie heeft gemaakt waar we allemaal aan onderworpen zijn, wat we zelf zijn, waarbinnen we bestaan en een beetje aan rotzooien.
Ik denk dat je het woord simulatie kunt vervangen door schepping.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jaron »

Geen vreemde gedachte. Ik bedenk me soms wel eens dat alles, maar dan ook alles, in feite alleen maar bestaat in mijn hoofd. Wat ik denk en ervaar, denk en ervaar ik, maar wat de ander denk en ervaart, tsja... hoe kan ik dat ooit zeker weten? Bestaan jullie allemaal wel echt?

Daar uit voorkomend en bijbehorend, ook al staat het er eigenlijk weer los van (en denk ik trouwens dat alles wel gewoon echt bestaat), heb ik het altijd sterk het idee dat als iemand overlijdt, er niet één persoon overlijdt, maar één wereld. Het is niet gewoon één persoon minder, nee, die persoon had beelden en gedachten over andere personen en die beelden en gedachten bestonden alleen en waren alleen waar in zijn hoofd, niemand anders zag andere personen zoals hij ze zag, dus met de overleden persoon verdwijnen ook al zijn (beelden van) personen, maar ook hoe hij of zij de natuur ervoer en zag, de maatschappij, alles, zijn of haar hele wereld. Die hele complete complexe wereld, met werkelijk alles erop en eraan, is aan een abrupt einde gekomen door het overlijden van die persoon. Dat idee of gevoel is best sterk bij mij. Je zou kunnen zeggen dat als er iemand overlijdt, er ook een stukje van jou en mij overlijdt, zeker als je die persoon kent, natuurlijk. Ieder persoon kent jou anders, niemand kent jou hetzelfde, en als een persoon overlijdt, verdwijnt de 'jij' die die persoon kende, daarmee ook.

Los van het verdwijnen van complete werelden denk ik ook wel eens aan het 'verdwijnen' van dingen die we nooit zullen weten. Vanaf het moment dat ik (heeeeel lang geleden) hoorde dat een bekend acteur vroeger in de Tweede Wereldoorlog gevochten had, dacht ik 'Hij heeft het overleefd en is vervolgens bekend geworden... hoeveel bekende acteurs hebben het niet overleefd en hebben we dus nooit gekend?' Welke wetenschapper die wellicht een medicijn tegen kanker zou hebben uitgevonden, is overleden tijdens D-day? Welke uitvinder van iets wat ik nu niet ken en geen wetenschap van heb maar wat de wereld zou hebben veranderd, is gesneuveld?

Al met al zie ik het overlijden van iemand nooit als het heengaan van een persoon: er gaat veel meer heen. Hmmmm, ik raak al typend een beetje van het topic af, denk ik, haha! ;) Excuus! :D
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jerommel »

Jaron schreef:Geen vreemde gedachte. Ik bedenk me soms wel eens dat alles, maar dan ook alles, in feite alleen maar bestaat in mijn hoofd. Wat ik denk en ervaar, denk en ervaar ik, maar wat de ander denk en ervaart, tsja... hoe kan ik dat ooit zeker weten? Bestaan jullie allemaal wel echt?
Ja, ikbesta echt.
Maar van jou weet ik het niet zeker. :clown:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Peter79 »

pyro schreef:Het idee zal de meesten bekend voorkomen uit de film 'the Matrix', maar het is een serieuze wetenschappelijke opvatting onder een wereldwijd groeiend aantal natuurkundigen: het heelal is niet echt, wij leven slechts binnen een zeer geavanceerde computersimulatie. De meest recente uitleg van dit idee komt van Robert Lawrence Kuhn, die van mening is dat alles tot en met onze hersencellen heel goed onderdeel kan zijn van een simulatie die wordt gerund door een intelligent wezen dat zich elders bevindt.
Grappig. Ik denk dat op deze wijze ook weer dwarsverbanden worden gelegd met de sociale wetenschappen, zoals psychologie en filosofie. "Ik denk, dus ik ben" en dat soort dingen.
Het valt me op dat dan nu gezegd wordt dat het heelal niet echt zou zijn. Misschien moet je het werkwoord zijn vermijden en zeggen: wat we om ons heen zien en waarover we meestal spreken als heelal kunnen we het beste beschrijven als een zeer geavanceerde computersimulatie. Ik denk overigens dat je beter kan spreken over verschillende metaforen die elkaar aanvullen. Dat er binnen de natuurkunde serieus over deze metafoor wordt gesproken, vind ik erg interessant.
In Christelijke termen zou dit gegeven impliceren dat God een programmeur is. Daarbij wordt een schepping in 6 dagen een stuk beter voorstelbaar, al is het natuurlijk wel stug doorprogrammeren als je Reality v 1.0 op zo'n termijn wilt opleveren.
Als God de programmeur is, dan kan dat weer een nieuw licht werpen op vrije wil, voorzienigheid, etc. In hoeverre bemoeit Hij zich met de run van deze simulatie? Persoonlijk zie ik niet zoveel verschil tussen een knal in het begin of een schepping die veel meer tijd nodig heeft, namelijk 6 dagen. Wil je je modeloutput sturen, dan kan je beter in 6 dagen scheppen, omdat je dan al een aantal uitkomsten vastlegt, zoals een bewoonbare aarde 8-)
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door BdO »

Peter79 schreef: Het valt me op dat dan nu gezegd wordt dat het heelal niet echt zou zijn. Misschien moet je het werkwoord zijn vermijden en zeggen: wat we om ons heen zien en waarover we meestal spreken als heelal kunnen we het beste beschrijven als een zeer geavanceerde computersimulatie. Ik denk overigens dat je beter kan spreken over verschillende metaforen die elkaar aanvullen.
Goed verwoord. Ik kan me hier in vinden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:Het idee zal de meesten bekend voorkomen uit de film 'the Matrix', maar het is een serieuze wetenschappelijke opvatting onder een wereldwijd groeiend aantal natuurkundigen: het heelal is niet echt, wij leven slechts binnen een zeer geavanceerde computersimulatie. De meest recente uitleg van dit idee komt van Robert Lawrence Kuhn, die van mening is dat alles tot en met onze hersencellen heel goed onderdeel kan zijn van een simulatie die wordt gerund door een intelligent wezen dat zich elders bevindt.

In Christelijke termen zou dit gegeven impliceren dat God een programmeur is. Daarbij wordt een schepping in 6 dagen een stuk beter voorstelbaar, al is het natuurlijk wel stug doorprogrammeren als je Reality v 1.0 op zo'n termijn wilt opleveren.

Meer informatie over het heelal als simulatie kun je vinden via onderstaande link.
http://www.smartpla.net/uncategorized/i ... imulation/
Omdat het begrip "computer" deel uitmaakt van de simulatie kunnen we niet spreken van een computersimulatie, ook niet van een geavanceerde computersimulatie. Er is vermoedelijk iets anders aan de hand. Namelijk dat de aard van het universum geest is (het psychisch monisme), en dat de ervaring van ruimte en tijd, zowel als de materiële stoffelijkheid, feitelijk een illusie is, die ons door onze ego-geest wordt opgelegd. Aangezien ook tijd dan een illusie is, kan er niet gesproken worden van een schepping. Het idee van een schepping valt dan ook binnen de illusie, of zo je wilt: binnen de simulatie.
Vanuit onze optiek beschouwd, kun je dan zeggen dat alles er altijd al geweest is, maar niet altijd binnen ons ego-blikveld aanwezig.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jerommel »

In onze gemeenschappelijke werkelijkheid is tijd een feit, geen illusie.
Kan ook niet anders, want anders zouden de dingen niet synchroon lopen en krijg je anachronismen.

Voorts zijn we allemaal onderworpen aan deze gemeenschappelijke werkelijkheid, en we nemen haar waar met onze zintuigen.
We worden erin geboren, we maken het niet zelf, we ontdekken de werkelijkheid terwijl we er een deel van zijn.

Dat die werkelijkheid wellicht virtueel is, doet er eigenlijk niet zo toe.
Wat er wel toe doet is waarom het er is, en wie er voor verantwoordelijk is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:In onze gemeenschappelijke werkelijkheid is tijd een feit, geen illusie.
Kan ook niet anders, want anders zouden de dingen niet synchroon lopen en krijg je anachronismen.

Voorts zijn we allemaal onderworpen aan deze gemeenschappelijke werkelijkheid, en we nemen haar waar met onze zintuigen.
We worden erin geboren, we maken het niet zelf, we ontdekken de werkelijkheid terwijl we er een deel van zijn.

Dat die werkelijkheid wellicht virtueel is, doet er eigenlijk niet zo toe.
Wat er wel toe doet is waarom het er is, en wie er voor verantwoordelijk is.
Het gaat hier in dit topic om de vraag hoe de werkelijkheid op zich is, niet hoe wij deze ervaren. Er is geen algemene standaard voor wat er toe doet en wat niet. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Only dead fish go with the flow
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

Kan een computer zulke complexe organismen fabriceren? Het antwoord lijkt me van niet. Dus nee.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door pyro »

Allie schreef:Kan een computer zulke complexe organismen fabriceren? Het antwoord lijkt me van niet. Dus nee.
Als het alleen om *complexiteit* gaat, durf ik dat wel aan een computer over te laten. Schaken bijvoorbeeld is een vrij complex spel, maar omdat alle regels vaststaan kan een computer daar aardig mee overweg. De wereldkampioen is inmiddels een schaakprogramma. Gewoon een kwestie van een krachtige, snelle computer.

Als er ook *creativiteit* bij komt kijken, heb ik zo mijn twijfels bij een computer. Dan denk ik eerder aan een programmeur die de regels bedenkt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

Zou een computer slimmer kunnen zijn dan een mens? Ik bedoel niet sneller rekenen, maar meer weten. De computer geeft toch alleen maar terug wat de mens erin stopt. Of zie ik dat verkeert?
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jaron »

Afhankelijk van wat je erin stopt, kan sneller rekenen wel eerder weten en dus meer weten tot gevolg hebben, lijkt me. Meer weten is wel weer wat anders dan slimmer zijn, trouwens.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Jerommel »

Natuurlijk is het geen computersimulatie, maar schijnbaar toch een soort 'virtual reality'.
Althans, dat is de vraag.
Het wijst iig naar een Schepper, maar dan als "Programmeur" en ook "Bedenker" en "Uitvoerende" etc..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

Jaron schreef:Afhankelijk van wat je erin stopt, kan sneller rekenen wel eerder weten en dus meer weten tot gevolg hebben, lijkt me. Meer weten is wel weer wat anders dan slimmer zijn, trouwens.
Dan ga je er vanuit dat een computer hetzelfde werkt als een menselijk brein. Maar een computer heeft niks aan ervaring, waardoor je meer te weten komt. Komt bij dat wij boeken lezen; naar andere mensen luisteren, om slimmer te worden. Dat kunnen wij eigenhandig, een computer heeft een mens nodig om die info erin te stoppen. Zelfs een simulatie met voorspellingen is gebonden aan de input die de computer gegeven is. Dus door sneller rekenen, meer weten gaat niet op.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door pyro »

Allie schreef:
Jaron schreef:Afhankelijk van wat je erin stopt, kan sneller rekenen wel eerder weten en dus meer weten tot gevolg hebben, lijkt me. Meer weten is wel weer wat anders dan slimmer zijn, trouwens.
Dan ga je er vanuit dat een computer hetzelfde werkt als een menselijk brein. Maar een computer heeft niks aan ervaring, waardoor je meer te weten komt. Komt bij dat wij boeken lezen; naar andere mensen luisteren, om slimmer te worden. Dat kunnen wij eigenhandig, een computer heeft een mens nodig om die info erin te stoppen. Zelfs een simulatie met voorspellingen is gebonden aan de input die de computer gegeven is. Dus door sneller rekenen, meer weten gaat niet op.
Ik vergelijk het nog een keer met schaken. Een computer levert een schaakpartij op, doordat de spelregels erin geprogrammeerd zijn en door rekenkracht.
Een computer zou ook een virtuele werkelijkheid kunnen opleveren, als de spelregels, zeg maar de natuurwetten, erin geprogrammeerd worden. De virtuele werkelijkheid is in die vergelijking net zoals een schaakpartij: de uitwerking van die natuurwetten zoals ze geprogrammeerd zijn, net zoals ieder spel in principe vastligt vanuit de spelregels.
Virtuele werkelijkheid is natuurlijk een stuk complexer dan een schaakpartij, maar dat hoeft voor het principe niet uit te maken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

pyro schreef:
Allie schreef:
Jaron schreef:Afhankelijk van wat je erin stopt, kan sneller rekenen wel eerder weten en dus meer weten tot gevolg hebben, lijkt me. Meer weten is wel weer wat anders dan slimmer zijn, trouwens.
Dan ga je er vanuit dat een computer hetzelfde werkt als een menselijk brein. Maar een computer heeft niks aan ervaring, waardoor je meer te weten komt. Komt bij dat wij boeken lezen; naar andere mensen luisteren, om slimmer te worden. Dat kunnen wij eigenhandig, een computer heeft een mens nodig om die info erin te stoppen. Zelfs een simulatie met voorspellingen is gebonden aan de input die de computer gegeven is. Dus door sneller rekenen, meer weten gaat niet op.
Ik vergelijk het nog een keer met schaken. Een computer levert een schaakpartij op, doordat de spelregels erin geprogrammeerd zijn en door rekenkracht.
Een computer zou ook een virtuele werkelijkheid kunnen opleveren, als de spelregels, zeg maar de natuurwetten, erin geprogrammeerd worden. De virtuele werkelijkheid is in die vergelijking net zoals een schaakpartij: de uitwerking van die natuurwetten zoals ze geprogrammeerd zijn, net zoals ieder spel in principe vastligt vanuit de spelregels.
Virtuele werkelijkheid is natuurlijk een stuk complexer dan een schaakpartij, maar dat hoeft voor het principe niet uit te maken.
Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door pyro »

Allie schreef: Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
Inderdaad, tenzij je een 'zelflerend' programma erin stopt. Maar dan zitten we weer een stap verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Tin »

pyro schreef:
Allie schreef: Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
Inderdaad, tenzij je een 'zelflerend' programma erin stopt. Maar dan zitten we weer een stap verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Ja.
En in hoeveel zelflerend vermogen het universum in het algemeen en de mens in het bijzonder heeft, is maar de vraag.
In ieder geval lijkt me het geheel dus een samenvoeging van het idee dat de wereld een illusie is en dat er altijd iets zou moeten zijn dat laat zijn. Al is wat is dus een soort illusie, een simulatie, zonder oorzaakloze oorzaak kunnen we niet :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

pyro schreef:
Allie schreef: Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
Inderdaad, tenzij je een 'zelflerend' programma erin stopt. Maar dan zitten we weer een stap verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Wacht even, maar een zelflerend programma kan toch nooit slimmer worden dan zijn ontwerper? Of zie ik dat verkeerd?
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

Tin schreef:
pyro schreef:
Allie schreef: Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
Inderdaad, tenzij je een 'zelflerend' programma erin stopt. Maar dan zitten we weer een stap verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Ja.
En in hoeveel zelflerend vermogen het universum in het algemeen en de mens in het bijzonder heeft, is maar de vraag.
In ieder geval lijkt me het geheel dus een samenvoeging van het idee dat de wereld een illusie is en dat er altijd iets zou moeten zijn dat laat zijn. Al is wat is dus een soort illusie, een simulatie, zonder oorzaakloze oorzaak kunnen we niet :D
Maar hoe kan je in een illusie of simulatie wetenschap doen?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Tin »

Allie schreef:
Tin schreef:
pyro schreef:
Allie schreef: Juist, een computer gaat niet de spelregels aanpassen om verder te komen.
Inderdaad, tenzij je een 'zelflerend' programma erin stopt. Maar dan zitten we weer een stap verder op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Ja.
En in hoeveel zelflerend vermogen het universum in het algemeen en de mens in het bijzonder heeft, is maar de vraag.
In ieder geval lijkt me het geheel dus een samenvoeging van het idee dat de wereld een illusie is en dat er altijd iets zou moeten zijn dat laat zijn. Al is wat is dus een soort illusie, een simulatie, zonder oorzaakloze oorzaak kunnen we niet :D
Maar hoe kan je in een illusie of simulatie wetenschap doen?
De wetenschap heeft ons o.a. laten beseffen dat de vastheid van materie minder reëel is als die lijkt.
Het tonen van die betrekkelijke dichtheid van materie wordt volgens het theorietje waarmee we nu bezich zijn dus óf direct door de programmeur erin gebracht, óf een eigenschap van de simulatie zelf dat die dat op een bepaald moment zal tonen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door Allie »

Ik heb gister een programma gezien. Daar hadden ze het idee dat, omdat wiskunde zo sterk terug te vinden is in de natuur, is het bijna of het een computerprogramma is.

Hier de link. Heel interessant.

https://m.youtube.com/watch?v=8gd-gUlBv_s#
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Is het heelal een computersimulatie?

Bericht door pyro »

Allie schreef:Ik heb gister een programma gezien. Daar hadden ze het idee dat, omdat wiskunde zo sterk terug te vinden is in de natuur, is het bijna of het een computerprogramma is.

Hier de link. Heel interessant.

https://m.youtube.com/watch?v=8gd-gUlBv_s#
dat is inderdaad een interessante link en laat ook veel zien over de achtergrond waartegen je de computersimulatie theorie te beschouwen valt. Als het heelal 'geprogrammeerd' is met al die wiskundig te beschrijven wetmatigheden, wat *is* het heelal dan? De uitvoering van dat 'programma', dus een simulatie. Het blijft natuurlijk de vraag of wat je ervaart als echt, dat ook is. Is wat je gewaar wordt, waar?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)