Welke werkelijkheid willen we?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Anja, 'Fundamenteel' en Ineke-Kitty,
ineke-kitty schreef:dat deze wereld door en door verrot is [...] heeft te maken met de het neergaande geestelijk verval in deze wereld, met het "God is dood" idee van de mens in zijn algemeenheid. [...] De politiek in deze wereld [...] heeft tot vandaag de dag de mens nergens toe gebracht, alleen maar verwarring en bodemloze, krampachtige inspanningen om de wereld te "verbeteren".
[...] Uiteindelijk zal het leiden tot [...] DAN zal de hel werkelijk uitbreken over de mensheid.
Dat is geen "doemdenken" maar dat is wat de Bijbel zegt, mits je uiteraard gelooft in het profetisch Woord.
Fundamenteel schreef:@Wim, ik begrijp dat U "goed" wilt doen in de wereld.
Maar schets mij eens uw lang termijn visie hiermee? Waar gaan we het geld halen?
[...]
Ik wens een migratiestop, grenzen toe, bestrijden van de IS en iedereen terugsturen van waar ze kwamen.
We hebben het in dit topic over de werkelijkheid zoals die nu is en zoals we die willen: over wat bestaat en kan bestaan en over keuzes die wij maken als mensen.
We hebben het niet over het bestaan van God en aanverwante geestelijke fenomenen; daar hebben we andere, theologische subforums voor.
God, goddelijke leiding via de ene of andere weg (Bijbel, traditie of direct), speelt hier een rol als inspiratiebron voor onze keuzes als mensen.

Als je het over de samenleving als geheel hebt (zoals in dit subforum) en als je publiekelijk uitspreekt (want dit subforum is voor iedereen zichtbaar) over waar het daarmee naartoe moet ben je met politiek bezig ("vormgeven aan de toekomst van een samenleving als geheel", zoals ik leerde bij het vak politicologie), ook jij Ineke-Kitty.
Als je gaat stemmen, idem dito.
Ook de Bijbel houdt zich tot in detail (maar ook in grote lijnen) bezig met hoe de samenleving ingericht moet worden.

Je kunt kritiek hebben op bepaalde vormen van politiek (zoals jij in dit citaat doet Ineke-Kitty), maar door dat te uiten doe je zelf ook aan politiek.
Door alleen kritiek te hebben in apocalyptische termen doe je op een niet-constructieve manier aan politiek.

Ik geloof in profetische woorden als manieren om mensen te motiveren tot beter gedrag, tot bekering, niet als toekomstvoorspelling.
Juist als profetie werkt als bedoeld, komt het niet uit (zoals Jonas door schade en schande ontdekte).

Wat de betaalbaarheid van mijn toekomstvisie betreft verwijs ik even naar het verkiezingsprogramma van GroenLinks en de doorrekening daarvan door het CPB.
De betaalbaarheid daarvan valt volgens het CPB ruim binnen de betaalbaarheidsmarges, zelfs beter dan dat van de meeste andere partijen.
Grenzen sluiten heeft grote negatieve consequenties voor onze economie als handelsland en is dus onbetaalbaar.
(Dat geldt ook voor de EU als geheel.)

Overigens: volgens het CBS zijn er onder migranten 2x zoveel christenen als moslims en zijn er veel minder moslims in Nederland dan mensen denken (5% i.p.v. 19%).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

In wat voor land wil jij wonen? (filmpje van VluchtelingenWerk Nederland)
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Fundamenteel »

Wim Nusselder schreef:Hoi Anja, 'Fundamenteel' en Ineke-Kitty,
Waarom ik tussen aanhalingstekens?
Wat de betaalbaarheid van mijn toekomstvisie betreft verwijs ik even naar het verkiezingsprogramma van GroenLinks en de doorrekening daarvan door het CPB.
De betaalbaarheid daarvan valt volgens het CPB ruim binnen de betaalbaarheidsmarges, zelfs beter dan dat van de meeste andere partijen.
Grenzen sluiten heeft grote negatieve consequenties voor onze economie als handelsland en is dus onbetaalbaar.
(Dat geldt ook voor de EU als geheel.)
Met v&Vriendengroet,

Wim
Ook al is het betaalbaar. Onze zonen en dochters zullen de overlast erven.
Kijk naar de signalen in Europa. Duitsland nam 1 miljoen vluchtelingen op. Hun eindejaarsfeesten veranderde daarmee abrupt naar één horrorscene en een tsuanmi van aanrandingen en verkrachtingen.
Refugees welcome? Niet in mijn naam!

We hadden net zoals Turkije en Libanon met kampen kunnen werken. Hoe denk je dat Turkije omgaat met vluchtelingen en verkrachters? Hier moeten wij het maar normaal vinden dat onze dochters begluurd worden en ELKE dag aangesproken worden. Sommigen volgen hen tot thuis toe en Europese meisjes voelen zich niet meer veilig alleen over straat.
Vluchtelingen doen alsof ze hier op vakantie zijn terwijl de Europeaan zich de pleuris uit het lijf kan werken voor steeds minder rechten omdat ze die uitdelen aan mensen die hier niets te zoeken hebben.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Fundamenteel schreef:Waarom ik tussen aanhalingstekens?
Omdat je ik liever met een echte naam aanspreek (ook al is dat een pseudoniem), omdat ik dan meer het gevoel heb met een te respecteren persoon te maken te hebben i.p.v. met een karikatuur.
Fundamenteel schreef:Duitsland nam 1 miljoen vluchtelingen op. Hun eindejaarsfeesten veranderde daarmee abrupt naar één horrorscene en een tsuanmi van aanrandingen en verkrachtingen.
Met overdrijving doe je de zaak geen goed.
Ja, het ging in december 2015 in Keulen goed fout, daarna nauwelijks nog, bij mijn weten.
Het waren aanrandingen, geen verkrachtingen, en er waren nauwelijks (oorlogs)vluchtelingen bij betrokken, maar vrijwel alleen economische migranten die geen kans hebben op een verblijfsvergunning in Duitsland.
Fundamenteel schreef:We hadden net zoals Turkije en Libanon met kampen kunnen werken.
De eerste opvang in Nederland (tot mensen een verblijfsvergunning hebben) vindt in hogere mate dan in Turkije en Libanon in officiële opvangvoorzieningen plaats.
Fundamenteel schreef:Hier moeten wij het maar normaal vinden dat onze dochters begluurd worden en ELKE dag aangesproken worden.
Nee, daar moeten we wat aan doen.
Het is eerder een gevolg van gettovorming (gebrekkig huisvestingsbeleid) en discriminatie op de arbeidsmarkt van niet-autochtone bevolkingsgroepen die al langer in ons land verblijven, dan van toelating van vluchtelingen.
"Vluchtelingen en verkrachters" in één adem noemen doet de werkelijkheid behoorlijk onrecht aan.
Je vertelt spookverhalen zonder voldoende onderbouwing.

Met v&Vriendengroet,

Wim
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door ineke-kitty »

@Wim

Ik zou toch graag nog even wat willen recht zetten i.v.m. mijn "zicht" op de werkelijkheid die zich voordoet in onze maatschappij dan wel in deze wereld.

Je zegt: en ik citeer: " We hebben het in dit topic over de werkelijkheid zoals die NU is en zoals we die willen".
Je voegt hier dus iets toe wat in de oorspronkelijke vraag niet naar voren komt, want daar wordt gevraagd: " Welke werkelijkheid willen we?" . Dan had je de vraag dus anders moeten stellen voor de duidelijkheid.

De werkelijkheid zoals IK die persoonlijk ZOU willen, heb ik eerder uitgelegd, en daar mag je het niet mee eens zijn, maar het is wel mijn persoonlijke visie . Niet over het "hier en NU" maar over de toekomstige werkelijkheid, waar ik persoonlijk naar uitzie.

Bovendien heb ik kritiek op de politiek in zijn algemeenheid in deze wereld, en niet over bepaalde vormen daarvan.
De stelling dat ik dan zelf ook aan politiek zou doen, begrijp ik niet, want aan de politiek van deze wereld doe ik niet mee, juist omdat ik geen vertrouwen daarin heb. Vandaar dat ik dan ook al 25 jaar mijn stem niet uitbreng.
De Here Jezus Christus Zelf bemoeide Zich ook niet met de Romeinse "politiek" in Zijn dagen, hoewel Hij Zich wel hield aan de belastingwet en daaraan Zijn bijdrage in leverde. Hij verzette Zich op geen enkele wijze tegen Zijn in hechtenisneming van de Romeinen, maar verder onthield Hij Zich van politiek. Verder in de Schrift van het N.T. kom ik ook nergens een politieke voorkeur tegen van de apostelen. Het enige wat ik lees in de Handelingen der apostelen is dat Paulus zich verdedigde tegenover de Romeinse Keizer voor wat zijn geloof betreft.
Paulus vermaant in de brief aan de Romeinen dat zij zich zouden onderwerpen aan de overheid , omdat als zij kwaad zouden doen, een wreekster is tot straf, dengene, die kwaad doet. Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen om der straffe, maar ook des gewetens wil. Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde. Zo geeft dan een iegelijk, wat gij schuldig zijt; schatting, dien gij de schatting, tol, dien gij den tol, vreze, dien gij de vreze, eer, dien gij de eer schuldig zijt. [ Romeinen 13:4-7].

Paulus roept ons eveneens op te bidden voor koningen, en allen die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven mogen leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid. [ 1 Tim. 2:2]. Dat is het enige wat wij als christenen zouden doen. Als wij ons aan beide Schriftgedeelten onderwerpen, hoeven wij ons niet actief bezig te houden met de politiek in deze wereld. Wij mogen dan een stil, in alle godzaligheid en eerbaar leven leiden.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Dirk »

Wim Nusselder schreef:Aan die gemoedsrust kun je wat doen door jezelf te trainen in vertrouwen en altruïsme, in plaats van te luisteren naar mensen die je angst (of behoedzaamheid) en hebzucht (of 'eigenbelang eerst') aanpraten.
Er is veel angst. Bijna 50% van de Nederlandse jongeren denkt WO III mee te maken. Velen vragen zich af of vluchten zin heeft. Elke dag worden we overspoeld met berichten over terrorisme, natuurrampen, hongersnoden, ziekten. Velen vragen zich dan ook af of er nog een veilige plek is in deze dwaze wereld!?

En inderdaad bestaat die plek! God voorzag al deze dingen en Hij heeft bescherming beloofd tegen alle kwaad die de mens kent. De duivel kan ons in geen val lokken, waaruit God ons niet kan bevrijden, mits we Hem vertrouwen en Hem aannemen als onze toevlucht! Dat is Zijn belofte! Of het nu om een aardbeving, een moordenaar, een onbekend virus of een terroristische aanslag gaat, God zegt: in Psalm 91:

U zult niet vrezen voor het beangstigende van de nacht, voor de pijl die overdag aan komt vliegen, voor de pest, die in het donker rondgaat, voor het verderf dat midden op de dag verwoest.

Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen.

De engelen geven gehoor aan de stem van Gods Woord. Bevestig dit en spreek uit wat Gods Woord zegt over bescherming en bevrijding. Engelen zullen worden gezonden om jou te dienen! (Hebreeën 1:14) Zeg dan niet: "Als het anderen kan overkomen, kan het mij ook overkomen!" Nee, zeg, "Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komen." (Psalm 91: 7)

De wereld zegt dat er overal gevaar loert. God zegt: "Ik heb hun Uw woord gegeven, en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet van de wereld zijn, zoals Ik niet van de wereld ben.... Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad."(Johannes 17: 14-23)

Door geloof heb je toegang tot de schuilplaats van de Allerhoogste, waar geen kwaad je kunt raken. Er is geen reden te vrezen, want Jezus Christus is jouw toevluchtsoord!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door peda »

Dirk schreef:Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen.

Door geloof heb je toegang tot de schuilplaats van de Allerhoogste, waar geen kwaad je kunt raken. Er is geen reden te vrezen, want Jezus Christus is jouw toevluchtsoord!
Hallo Dirk,

Heel bemoedigend, alleen geldt het bovenstaande niet voor het leven hier op aarde, maar voor het voortgaand leven ( eventueel ) na de dood. Hier op aarde gelden geheel andere regels en dan ontkom je niet aan het meedoen met de politiek om de persoonlijke idealen een klein kansje in de richting van realisatie te duwen. Geen onheil, geen plaag, geen kwaad, zoals in de bijbel mooi geformuleerd, dat is het paradijs en dat kun je in deze wereld volledig vergeten. Zo goed mogelijk kunnen leven, komt dicht bij het in de praktijk maximaal haalbare en zelfs dat is nog lang niet voor een ieder weggelegd.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Fundamenteel »

Wim Nusselder schreef:Met overdrijving doe je de zaak geen goed.
Ja, het ging in december 2015 in Keulen goed fout, daarna nauwelijks nog, bij mijn weten.
Het waren aanrandingen, geen verkrachtingen, en er waren nauwelijks (oorlogs)vluchtelingen bij betrokken, maar vrijwel alleen economische migranten die geen kans hebben op een verblijfsvergunning in Duitsland.
Het waren voornamelijk Noord Afrikanen, soennitische moslims. U minimaliseert de zaak alsof ik zou overdrijven.
Er is overlast, de ordehandhaving kan de veiligheid niet meer garanderen, draconische middelen voldeden niet. Het continent verandert omdat "Wir schaffen Das" gefaald blijkt te zijn.
We kunnen dit niet aan zonder onszelf te verliezen Wim.
De eerste opvang in Nederland (tot mensen een verblijfsvergunning hebben) vindt in hogere mate dan in Turkije en Libanon in officiële opvangvoorzieningen plaats.
In andere landen van de EU stijgt de overlast ten top.
Nee, daar moeten we wat aan doen.
Het is eerder een gevolg van gettovorming (gebrekkig huisvestingsbeleid) en discriminatie op de arbeidsmarkt van niet-autochtone bevolkingsgroepen die al langer in ons land verblijven, dan van toelating van vluchtelingen.
"Vluchtelingen en verkrachters" in één adem noemen doet de werkelijkheid behoorlijk onrecht aan.
Je vertelt spookverhalen zonder voldoende onderbouwing.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik vertel geen spookverhalen. Ik etaleer je hier de bikkelharde realiteit zonder daar relatief rondom heen te draaien.
Vluchtelingen hebben veel verkrachtingen op hun naam, en de meest brutale in de Europese geschiedenis. Wenst U dat ik uw draad vol drum met slachtoffers waaronder vrijwilligsters die gingen helpen in zo'n asielcentrum?
Dat is de realiteit Wim. Ze zijn niet gekomen om zich aan te passen, ze zijn gekomen om Europa aan te passen. Ze vallen de zwaksten onder ons reeds aan en zijn niet vriendelijk binnen gewandeld. Integendeel.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Ik heb het opgegeven om alleen als topic starter en deelnemer aan dit topic vorm en inhoud ervan binnen de perken te houden van wat ik kan verantwoorden naar de Nationale Synode toe.
Wat daar niet in past verplaatst ik -zodra ik daar de tijd voor heb- naar het Feedback-topic "N.a.v. Welke werkelijkheid willen we?.

Je mag me daarom dictator noemen (ook al is het slechts regelhandhaving die elders in het forum ter discussie kan staan), maar niet in dit topic.

Je mag vermoeden dat dat samenhangt met mijn Quaker-zijn of mijn GroenLinks lidmaatschap, maar opschrijven daarvan is op de persoon spelen en niet toegestaan volgens algemene forumregels, omdat het een goed gesprek onmogelijk maakt.

Je mag vinden dat christenen zich niet met politiek bezig moeten houden, maar dit topic staat in het subforum "Christendom en samenleving".
Nadat je één keer gezegd hebt dat je vindt dat christenen zich in zekere zin afzijdig moeten houden van de samenleving (of dat je daar zelf voor kiest) is het niet de bedoeling om gesprek over de rol van christendom in de samenleving te belemmeren door dat te blijven herhalen.

Onderwerpen die in Christendom en samenleving thuishoren gaan logisch gezien over de 'horizontale' invulling of consequenties van geloof.
Als je het nadrukkelijk over de 'verticale' invulling of consequenties wilt hebben, bijv. over God die buiten mensen om zal ingrijpen in de samenleving, over het voorspelde einde van de samenleving zoals we die kennen etc.: niet hier.

We kunnen het in dit topic hebben over wat de werkelijkheid (de wereld, de samenleving) is, ook al gaat het in dit topic over wat we willen dat de werkelijkheid is.
De huidige werkelijkheid is tenslotte sterk bepalend is voor het realiteitsgehalte van wat je wilt.
Herhaling zonder onderbouwing is echter niet bevorderlijk voor een goed gesprek.

Tenslotte: ik heb minder tijd beschikbaar voor dit forum dan een aantal anderen.
Zo nu en dan zul je een paar dagen geduld moeten hebben voordat ik ergens op reageer.
Aarzel niet om me een PB te sturen, te e-mailen of zelfs te bellen als iets je ernstig stoort of met constructieve suggesties.

Tenslotte: deze tekst is rood, dus daar mag je volgens algemene forumregels alleen in het Feedback-topic of in een PB of e-mail aan mij persoonlijk op reageren.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Vanochtend ontdekte ik dit artikel van Ralf Bodelier "Harde cijfers: oorlog, terrorisme en moord nemen al jaren af".
Daarin stelde hij iets vergelijkbaars aan de orde als ik in dit topic.
Na (onderbouwd, als professioneel journalist) op een rijtje gezet te hebben dat het per saldo de goede kant op gaat met veel dingen waar mensen zich zorgen over maken, schrijft hij:
"We moeten proberen te achterhalen waaróm we zo bang zijn, wat de rol van sommige media daarin is en welke politieke partijen er de meeste vruchten van plukken. Vervolgens zouden we er goed aan doen om die media en die politici heel wat minder aandacht te geven."

Met v&Vriendengroet,

Wim
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Sanne »

Ik hoor net van een vriendin dat ze vorige week met de trein vanuit Zeeland naar Amsterdam was. Onderweg bij veel stations politie, ME of whatever; ook in de treinen. Als er alleen op deze manier nog "rust en vrede" is, ervaren mensen dat niet zo. En mijn man zag pas op de snelweg bij een tunnel ook politie staan en mensen met verrekijkers. Je hoort er niets over in het nieuws.

Gisteren was trouwens nog een interessante reportage bij Tegenlicht. Het ging over de vluchtelingenstroom uit Afrika. Er komt nog heel wat deze kant op. Zwaar getraumatiseerd.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Dirk,
Dirk schreef:Er is veel angst. Bijna 50% van de Nederlandse jongeren denkt WO III mee te maken.
Waar baseer je deze uitspraak op?
Hij strookt niet met wat ik in lees en hoor, o.a. van mijn kinderen en hun vrienden.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Sanne,
Sanne schreef:Ik hoor net van een vriendin dat ze vorige week met de trein vanuit Zeeland naar Amsterdam was. Onderweg bij veel stations politie, ME of whatever; ook in de treinen.
Ik reis bijna dagelijks met de trein, vooral in de Randstad.
Ik zie zelden politie, behalve rond voetbalwedstrijden.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Fundamenteel schreef:Wenst U dat ik uw draad vol drum met slachtoffers waaronder vrijwilligsters die gingen helpen in zo'n asielcentrum?
Graag een statistisch verantwoorde samenvatting of een verwijzing naar een wetenschappelijk of journalistiek artikel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Ineke-Kitty,
ineke-kitty schreef:Ik zou toch graag nog even wat willen recht zetten i.v.m. mijn "zicht" op de werkelijkheid die zich voordoet in onze maatschappij dan wel in deze wereld.

Je zegt: en ik citeer: " We hebben het in dit topic over de werkelijkheid zoals die NU is en zoals we die willen".
Aan die toevoeging "zoals die NU is" bleek behoefte in sommige reacties.
Is ook logisch, want het verschil tussen de werkelijkheid nu en de werkelijkheid zoals je die wilt bepaalt hoe realistisch het menselijkerwijs is om daar te streven.
ineke-kitty schreef:De werkelijkheid zoals IK die persoonlijk ZOU willen [...] is [...] de toekomstige werkelijkheid, waar ik persoonlijk naar uitzie.
Daar heb ik helemaal geen moeite mee, alleen is dit subforum "Christendom en samenleving".
Daar kun je een of twee keer zeggen dat je vindt dat mensen de werkelijkheid waar ze naar uitzien niet dichterbij kunnen of moeten brengen en dat ze dat aan God over moeten laten.
Er moet echter ruimte blijven voor gesprek tussen mensen die wél mogelijkheden zien -en velen zelfs een verantwoordelijk zien- voor mensen om het Koninkrijk hier en nu te realiseren of op zijn minst om dat Koninkrijk (dat er volgens sommigen al is) zichtbaarder te maken.
ineke-kitty schreef:Bovendien heb ik kritiek op de politiek in zijn algemeenheid in deze wereld, en niet over bepaalde vormen daarvan.
De stelling dat ik dan zelf ook aan politiek zou doen, begrijp ik niet, want aan de politiek van deze wereld doe ik niet mee, juist omdat ik geen vertrouwen daarin heb. Vandaar dat ik dan ook al 25 jaar mijn stem niet uitbreng.
Het is je goed recht om niet te stemmen (in Nederland waar dat niet verplicht is).
Door niet te stemmen en door wantrouwen uit te spreken tegen politici oefen je echter ook invloed uit op de toekomst van onze samenleving (de definitie van 'aan politiek doen' die ik leerde op de universiteit).
Minstens evenveel als door wél te stemmen, doordat je de vormgeving van de toekomst van onze samenleving daarmee overlaat aan juist degenen die je niet vertrouwt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Fundamenteel »

Wim Nusselder schreef:
Fundamenteel schreef:Wenst U dat ik uw draad vol drum met slachtoffers waaronder vrijwilligsters die gingen helpen in zo'n asielcentrum?
Graag een statistisch verantwoorde samenvatting of een verwijzing naar een wetenschappelijk of journalistiek artikel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vrijwilligster in asielcentrum, brutaal vermoord, Zweden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_o ... dra_Mezher

Brutaal verkracht via een groepsverkrachting, Duitsland:
https://www.youtube.com/watch?v=NL6j2wHtVBo

Brutaal verkracht, België:
http://www.tvoost.be/nieuws/vluchteling ... ezet-37269

Ik kan eindeloos doorgaan, dit is 10 seconden opzoekwerk geweest.

Er zijn slachtoffers die gepenetreerd werden met een brandblusser.
En U wenst centra te openen? Bent U degene die daar gaat toezien op de orde of duwt U dat werk liever op de ordehandhaving af? Zou U uw dochter naar zo'n centrum sturen om te helpen? Of bent U nu wijzer?
Vluchtelingen lokken meisjes naar zo'n centrum en onderwerpen ze daar aan een groepsverkrachting. Daar kan je als gezond mens toch niet van zeggen, we moeten meer vluchtelingen opnemen? We kunnen deze horde al niet baas en de veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. We zullen de komende 15 jaar rekening moeten houden met aanslagen. Waarom? Omdat men het extremisme in huis heeft gehaald in plaats van de deur toe te gooien. Met goede bedoelingen zijn meerdere beschavingen onder gegaan.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Fundamenteel schreef:Wenst U dat ik uw draad vol drum met slachtoffers waaronder vrijwilligsters die gingen helpen in zo'n asielcentrum?
Wim Nusselder schreef:Graag een statistisch verantwoorde samenvatting of een verwijzing naar een wetenschappelijk of journalistiek artikel.
Ik kan me je zorgen voorstellen.
Dit is echter geen statisch verantwoorde samenvatting; het Wikipedia-artikel over Zweden komt het dichtst in de buurt.
Het gaat echter over 1 incident met een paar verwijzingen naar bredere context en is geen poging om die bredere context recht te doen.
Dan zou je bijvoorbeeld vergelijkingen moeten maken tussen verschillende bevolkingsgroepen, bijv. met autochtone Zweden met psychische stoornissen, en tussen azielzoekerscentra en landen met asielzoekersbeleid waarin beter rekening wordt gehouden met de psychische problemen van asielzoekers en hoe daarmee om te gaan (ook ter bescherming van AZC-medewerkers).
De 2e en 3e links die je geeft hebben niet of niet duidelijk betrekking op asielzoekers.
De 2e link zit 'te dicht op' het voorval om een goede beoordeling mogelijk te maken.
Wim Nusselder schreef:En U wenst centra te openen? Bent U degene die daar gaat toezien op de orde of duwt U dat werk liever op de ordehandhaving af? Zou U uw dochter naar zo'n centrum sturen om te helpen? Of bent U nu wijzer?
Er zijn er op dit moment genoeg in Nederland.
Je hebt -uiteraard- professionele begeleiding nodig in zo'n AZC; dat is ook de reden dat asielzoekers in dergelijke centra worden opgevangen in Nederland en niet of nauwelijks bij mensen thuis.
Vrijwilligers en niet-voor-omgaan-met-geweld-opgeleide medewerkers moeten uiteraard een veilige werkomgeving hebben; daar was in dit geval in Zweden kennelijk (nog) geen sprake van; daar hebben ze ongetwijfeld inmiddels van geleerd.
Ik weet daar iets van, omdat mijn broer (na een opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige) inmiddels gespecialiseerd is in het geven van trainingen voor omgaan met geweld in allerlei soorten situaties: psychiatrie, gevangenissen etc..
Ik ben niet naïef, maar vluchtelingen, ook getraumatiseerde, goed opvangen, kán wel.
Hoe getraumatiseerder ze zijn en hoe minder perspectief je ze te bieden hebt (vooral als het vooral gelukszoekers zijn), des te voorzichtiger je uiteraard moet zijn met hulp slechts uit goede bedoelingen.
Betrokkenheid van professionals is essentieel en dat ben ik niet.
Fundamenteel schreef:We zullen de komende 15 jaar rekening moeten houden met aanslagen. Waarom? Omdat men het extremisme in huis heeft gehaald in plaats van de deur toe te gooien. Met goede bedoelingen zijn meerdere beschavingen onder gegaan.
Je maakt denk ik een te abrupte gedachtensprong naar aanslagen.
Aanslagen door asielzoekers zijn bij mijn weten zeldzaam.
De meeste aanslagen met islamistische motivatie vinden denk ik plaats door geradicaliseerde economische vluchtelingen of zoveelste generatie migranten.
Die aanslagen moet je denk ik zien in het perspectief van de oorlog die we voeren met Daesh/IS.
Wat die aanslagen in onze samenlevingen aanrichten valt in het niet bij wat onze bommenwerpers daar aanrichten.
Dat praat die aanslagen niet goed en ik heb geen goed alternatief voor de manier waarop we Daesh/IS bestrijden, maar het plaatst het wel in perspectief.
Dat is een ander perspectief dan vluchtelingenopvang.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Fundamenteel »

Ook vluchtelingen pleegden aanslagen, met de hulp van eigen kweek inderdaad.

Kijk Wim, ik snap dat je mensen wil helpen. Dat zal maar een menselijk trekje zijn denk ik.
Maar dat pamperbeleid wil ik niet meer. Ik opteer voor een tijdelijke oplossing in gesloten centra met streng toezicht.
Een wereldcoalitie tegen het kalifaat en daarna iedereen terugsturen om hun landen weder op te bouwen.
Economische vluchtelingen pertinent weigeren of heel Afrika staat hier weldra.
Een migratiestop is ergens van doen. Amerika is niet groot geworden door behoeftige migranten op te nemen, neen die migranten werden meteen aan het werk gezet. Nu moet eigen volk werken voor de babyboom van een ander. En daar teken ik niet meer voor.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Zolderworm »

Fundamenteel schreef:Ook vluchtelingen pleegden aanslagen, met de hulp van eigen kweek inderdaad.
Ook Nederlanders pleegden plofkraken. Daarom alle Nederlanders in gesloten centra met streng toezicht!
Only dead fish go with the flow
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Sanne »

Zolderworm schreef:Ook Nederlanders pleegden plofkraken. Daarom alle Nederlanders in gesloten centra met streng toezicht!
Wie weet worden er straks ook in Europa weer muren gebouwd!
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Fundamenteel schreef:Ik opteer voor een tijdelijke oplossing in gesloten centra met streng toezicht.
Voor alle vluchtelingen??
Omdat een klein percentage dat zich misdraagt, en niet per se erger dan sommige groepen die al langer in een land zijn en sommige categorieën autochtonen??
Ik schreef in het startbericht: "Ik wil niet leven in een wereld doorsneden door muren".
Kunnen we het er op houden dat we daarover van mening verschillen en hier ruimte laten voor ander gesprek?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Sanne,
Sanne schreef:Wie weet worden er straks ook in Europa weer muren gebouwd!
Er staan al hekken rond Ceuta en Melilla en rond het Schengen-gebied op de Balkan.
De Middellandse Zee fungeert als slotgracht.
Met dramatische gevolgen.
Omdat we vluchtelingen niet de toegang bieden waar ze volgens verdragen recht op hebben.

Dat zou vergen dat we hen de mogelijkheid bieden om een visum te krijgen in landen buiten de EU zelf (met stevige selectie), zodat ze met de KLM kunnen komen in plaats van met een bootje van een mensensmokkelaar.
Dat zou vergen dat we examens en andere vormen van beoordeling en selectie organiseren buiten de EU zelf voor vormen van 'gastarbeid' met beperkte en vertraagde toegang tot onze sociale zekerheid, met duidelijke criteria waarvoor mensen zich (daar) kunnen trainen, zodat ze zich inderdaad nuttig kunnen maken voor Europa om onze vergrijzing te compenseren én nuttig voor de achterblijvers door het geld dat ze terugsturen ( voor veel landen een belangrijker bron van inkomsten dan ontwikkelingshulp).
Veel van hen zullen terugkeren als circulaire migratie uitgangspunt wordt van beleid, met uitzonderingsmogelijkheden voor wie hier voldoende integreert.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Sanne »

Ik zie voor dit probleem geen uitweg meer. Nou ja, die zie ik wel, namelijk Gods Koninkrijk. Dat is mijn werkelijkheid. Maar wie wil dat ..
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Sanne,
Sanne schreef:Ik zie voor dit probleem geen uitweg meer. Nou ja, die zie ik wel, namelijk Gods Koninkrijk. Dat is mijn werkelijkheid. Maar wie wil dat ..
Jij en ik (en nog een paar mensen).
De volgende vraag (na "Wie doet er mee"?", waarmee ik mijn begin-bericht eindigde) is dan dus wat we daar aan kunnen bijdragen.
Daarbij ga ik er van uit dat we daar aan kunnen bijdragen, ook al kunnen we dat -zoals Ineke-Kitty terecht benadrukt- niet alleen.
Ik denk bovendien dat we als mensen de verantwoordelijkheid hebben om daaraan bij te dragen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welke werkelijkheid willen we?

Bericht door Sanne »

Wie er ook aan de macht is, of voor welke oplossing ook wordt gekozen, het blijft altijd voor de één of voor de ander nadelig uitpakken. Zo staat dat ook al in de Bijbel. Zie Pred.8:9. Ik verwonder me soms als mensen de problemen niet zien en ik verwonder me soms ook over de oplossingen die mensen bedenken. Zelf probeer ik gewoon anderen te behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden. En dan maakt het mij niet uit welk land iemand komt en welk geloof iemand heeft. En verder probeer ik mensen te troosten met wat mij troost geeft. Als ze daar voor open staan tenminste. En zo niet dan respecteer ik dat ook.