De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 23:02
Mart schreef: 07 sep 2022, 22:59 Je zegt toch zelf dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT?

Vandaar dat ik schreef dat dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt en niet die van het NT.
Mart, jij haalt Jezus er steeds bij, terwijl de Zoon in elk mens herboren kan worden, de Christus.
Stop alsjeblieft met trollen en met die lange citaten uit het NT. Je hebt zelf toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is veelzeggend.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 23:04
thom schreef: 07 sep 2022, 23:02

Mart, jij haalt Jezus er steeds bij, terwijl de Zoon in elk mens herboren kan worden, de Christus.
Stop alsjeblieft met trollen en met die lange citaten uit het NT. Je hebt zelf toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van dat je kent uit het NT.
Maar ik snap nu wel jouw oorlogshaat tegenover de Russen denk ik. Zij bezitten/veroveren de plek van het nieuwe Jeruzalem?
Laatst gewijzigd door thom op 07 sep 2022, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

En maar rekken en rekken en zuigen en de boel proberen te versjteren.
Ga lekker buiten spelen....
Laatst gewijzigd door callista op 07 sep 2022, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 23:07 En maar rekken en rekken en zuigen en de boel proberen te verstjeren.
Ga lekker buiten spelen....
Interesse.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Nee.....dat is geen interesse.....je gedraagt je strontvervelend...
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 23:09 Nee.....dat is geen interesse.....je gedraagt je strontvervelend...
?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 23:06 Maar ik snap nu wel jouw oorlogshaat tegenover de Russen denk ik. Zij bezitten/veroveren de plek van het nieuwe Jeruzalem?
Ik haat kinderverkrachters, folteraars van oudjes en moordenaars van onschuldige burgers; ongeacht de nationaliteit. Alleen lafbekken keren liever de andere wang toe. Bovendien heb ik je gevraagd te stoppen met trollen. Nadat je zelf hebt toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van dat je kent uit het NT -- weten we dat de messias van het NT niet de messias is waar de T'NaCH over spreekt.

Ik zou graag ontopic verder willen over de messias van de T'NaCH.
Laatst gewijzigd door Mart op 07 sep 2022, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 23:10 Ik haat kinderverkrachters, folteraars van oudjes en moordenaars van onschuldige burgers. Bovendien heb ik je gevraagd te stoppen met trollen. Nadat je zelf hebt toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van dat je kent uit het NT -- weten we dat de messias van het NT niet de messias is waar de T'NaCH over spreekt.

Ik zou graag ontopic verder willen over de messias van de T'NaCH.
Succes.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 23:12 Succes.
Dank. 136203 views! :thumb1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 23:13
thom schreef: 07 sep 2022, 23:12 Succes.
Dank. 136203 views! :thumb1:
Ja, als je dat steeds zo 'oplost' gaat die trein wel verder. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Heb je verscheidene malen gevraagd te stoppen met trollen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Willempie »

Ik vrees dat dit een monoloog wordt.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Willempie schreef: 08 sep 2022, 07:54 Ik vrees dat dit een monoloog wordt.
De innerlijke mens zelf wordt totaal niet gezien, vergeten of begrepen in dat verhaal; ''Alle ogen gericht op Kwatta''.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Omdat het daar ook niet over gaat....blijf on topic i.p.v. dat continue gezeur en gezuig :naughty:
Open anders zelf een topic waarover je het wilt hebben...
peda
Berichten: 20596
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Willempie schreef: 08 sep 2022, 07:54 Ik vrees dat dit een monoloog wordt.
Ik heb het reeds eerder opgemerkt, dit topic heeft zovele pagina's omdat steeds opnieuw het N T er bij wordt gehaald. Wanneer het N T gewoon door iedere schrijver buiten spel zou worden gezet, was het topic m.i. na 2 pagina's aan een natuurlijk einde gekomen. De enorme stoet aan inbreng is gewoon het gevolg van het willen aantonen dat het N T niet buiten spel kan worden gelaten, maar dat het N T juist het spel dominant beheerst.
Het is wat overdreven gesteld als wanneer er een topic wordt geopend over de koran, waarna vervolgens een hele reeks aan christelijke gekleurde inbreng wordt geleverd en geen enkele bijdrage nog over de eigenlijke koran inhoud gaat.
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2022, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 09:32 Omdat het daar ook niet over gaat....blijf on topic i.p.v. dat continue gezeur en gezuig :naughty:
Open anders zelf een topic waarover je het wilt hebben...
door Mart » 05 sep 2018, 20:26

Op verzoek: een discussie over wat de T'NaCH over de messias zegt.

Ben uiteraard op de hoogte dat het Nieuwe Testament van Jezus' messiasschap uitgaat. Maar hoe sterk zijn de claims die het Nieuwe Testament doet betreffende de T'NaCH? Ben ik als Joodse niet-theïst werkelijk blind voor de Christelijke claims? Toon maar aan dan ;)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

peda schreef: 08 sep 2022, 09:34
Willempie schreef: 08 sep 2022, 07:54 Ik vrees dat dit een monoloog wordt.
Ik heb het reeds eerder opgemerkt, dit topic heeft zovele pagina's omdat steeds opnieuw het N T er bij wordt gehaald. Wanneer het N T gewoon door iedere schrijver buiten spel zou worden gezet, was het topic m.i. na 2 pagina's aan een natuurlijk einde gekomen. De enorme stoet aan inbreng is gewoon het gevolg van het willen aantonen dat het N T niet buiten spel kan worden gelaten, maar dat het N T juist het spel dominant beheerst.
Het is wat overdreven gesteld als wanneer er een topic wordt geopend over de koran, waarna vervolgens een hele reeks aan christelijke gekleurde inbreng wordt geleverd en geen enkele bijdrage nog over de eigenlijke koran inhoud gaat.
door Mart » 05 sep 2018, 20:26

Op verzoek: een discussie over wat de T'NaCH over de messias zegt.

Ben uiteraard op de hoogte dat het Nieuwe Testament van Jezus' messiasschap uitgaat. Maar hoe sterk zijn de claims die het Nieuwe Testament doet betreffende de T'NaCH? Ben ik als Joodse niet-theïst werkelijk blind voor de Christelijke claims? Toon maar aan dan ;)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Ik denk dat blind wel het juiste woord is.
peda
Berichten: 20596
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Hallo Thom,

Mart mag uiteraard zijn inbreng zelf formuleren, maar ik vind de topic titel duidelijk.
Dat Mart daar zelf het N T bij betrekt, is aan hem. Ik doe dat bij dit topic niet. Voor mij is de inhoud van het topic ook niet om aan te tonen dat het N T naast de pot plast, maar dat de messias beschreven in de Tenach een duidelijke eigen Tenach-Identiteit heeft. Dat deze Tenach-identiteit vervolgens niet past op Jezus van het N T zie ik als inbreng en discussie onder een ander topic, bijvoorbeeld een topic ""Jezus van het N T "". Dan staat het N T centraal en worden Tenach teksten terugkijkend anders gelezen en geïnterpreteerd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ik ben van mening dat de meeste christenen het OT links laten liggen en zich alleen maar focussen op het NT die wel het OT geadopteerd heeft en deze vervolgens een andere uitleg heeft gegeven inzake de Messias o.a.....een uitleg die de plank misslaat...


Dus wie zijn de blinden?
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Willempie »

thom schreef: 08 sep 2022, 09:41 Ik denk dat blind wel het juiste woord is.
Ik vind het bijzonder interessant en leerzaam om vanuit de joodse overlevering en traditie over de verschillende Messias verwachtingen te lezen. Zo zijn er bijvoorbeeld de de lijdende Messias (ben Jozef) en de overwinnende (ben David). Die lijken haaks op elkaar te staan. Gaat het dan over twee verschillende personen of om één en dezelfde? Ik weet dat daar binnen het jodendom geen eensluidend antwoord op is maar vind het wel razend interessant om de verschillende visies onderbouwd te zien. Daar zou Mart ons over kunnen vertellen maar dan dan zou hij dat wel moeten doen en niet zelf steeds over het christelijke standpunt beginnen om aan te tonen dat die niet zou kloppen. Want dan lok je reacties uit die dan vervolgens weer als irrelevant voor het gesprek worden bestempeld. En dat schiet niet op. Dan wordt het een saaie monoloog waar anderen geen inbreng mogen hebben.
peda
Berichten: 20596
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

callista schreef: 08 sep 2022, 09:56 Ik ben van mening dat de meeste christenen het OT links laten liggen en zich alleen maar focussen op het NT die wel het OT geadopteerd heeft en deze vervolgens een andere uitleg heeft gegeven inzake de Messias o.a.....die de plank misslaat...

Dus wie zijn de blinden?
De blinden zijn theologisch diegenen die het Licht kortom de Openbaring niet volgen. De christenen volgen de Openbaring en zijn dus christelijk
theologisch niet de "" blinden "'. Ga er maar aanstaan en hard bewijzen dat het N T GEEN Openbaring is. Dat harde bewijs zie ik niet geleverd, maar ik laat mij gaarne in een nieuw topic daarvan overtuigen. Een mooi nieuw topic "" Het N T is GEEN Openbaring "".
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2022, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Willempie »

callista schreef: 08 sep 2022, 09:56 Ik ben van mening dat de meeste christenen het OT links laten liggen en zich alleen maar focussen op het NT die wel het OT geadopteerd heeft en deze vervolgens een andere uitleg heeft gegeven inzake de Messias o.a.....een uitleg die de plank misslaat...


Dus wie zijn de blinden?
Jouw mening is in deze draad volkomen irrelevant.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

peda schreef: 08 sep 2022, 09:51 Hallo Thom,

Mart mag uiteraard zijn inbreng zelf formuleren, maar ik vind de topic titel duidelijk.
Dat Mart daar zelf het N T bij betrekt, is aan hem. Ik doe dat bij dit topic niet. Voor mij is de inhoud van het topic ook niet om aan te tonen dat het N T naast de pot plast, maar dat de messias beschreven in de Tenach een duidelijke eigen Tenach-Identiteit heeft. Dat deze Tenach-identiteit vervolgens niet past op Jezus van het N T zie ik als inbreng en discussie onder een ander topic, bijvoorbeeld een topic ""Jezus van het N T "". Dan staat het N T centraal en worden Tenach teksten terugkijkend anders gelezen en geïnterpreteerd.
Wanneer ik de Verlosser lees in bijvoorbeeld Psalm 23, dan schrijf ik daarover omdat ik Hem herken als Messias als de Gij en Hij in de tekst, in relatie met Koning David, in relatie met 1 Kor. 15 en Openb. 3 waarin de Koning, de Messias, werkzaam is in de mens, de uitverkorene, de Christus.

Dit gaat elk mens aan die Hem aangenomen heeft, dat is; tot geloof gekomen en dit omarmt waardoor Christus in de mens werkzaam wordt.

Dat ik de Messias anders zie dan Mart, hoeft niet te betekenen dat ik Hem niet kan herkennen in het OT.

1) Bijbelse term 2) Boodschapper 3) Christus 4) De gezalfde 5) Gezalfde 6) Godsgezant 7) Heiland 8) Heilsprofeet 9) Mahdi 10) Redder 11) Uitverkorene 12) Verkondiger van de nieuwe leer 13) Verlosser 14) Vredevorst
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

peda schreef: 08 sep 2022, 10:01
callista schreef: 08 sep 2022, 09:56 Ik ben van mening dat de meeste christenen het OT links laten liggen en zich alleen maar focussen op het NT die wel het OT geadopteerd heeft en deze vervolgens een andere uitleg heeft gegeven inzake de Messias o.a.....die de plank misslaat...

Dus wie zijn de blinden?
De blinden zijn theologisch diegenen die het Licht kortom de Openbaring niet volgen. De christenen volgen de Openbaring en zijn dus christelijk
theologisch niet de "" blinden "'. Ga er maar aanstaan en hard bewijzen dat het N T GEEN Openbaring is. Dat harde bewijs zie ik niet geleverd, maar ik laat mij gaarne in een nieuw topic daarvan overtuigen. Een mooi nieuw topic "" Het N T is GEEN Openbaring "".
De Openbaring is onderdeel van het NT, het laatste boekske.