De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Willempie schreef: 08 sep 2022, 09:58
thom schreef: 08 sep 2022, 09:41 Ik denk dat blind wel het juiste woord is.
Ik vind het bijzonder interessant en leerzaam om vanuit de joodse overlevering en traditie over de verschillende Messias verwachtingen te lezen. Zo zijn er bijvoorbeeld de de lijdende Messias (ben Jozef) en de overwinnende (ben David). Die lijken haaks op elkaar te staan. Gaat het dan over twee verschillende personen of om één en dezelfde? Ik weet dat daar binnen het jodendom geen eensluidend antwoord op is maar vind het wel razend interessant om de verschillende visies onderbouwd te zien. Daar zou Mart ons over kunnen vertellen maar dan dan zou hij dat wel moeten doen en niet zelf steeds over het christelijke standpunt beginnen om aan te tonen dat die niet zou kloppen. Want dan lok je reacties uit die dan vervolgens weer als irrelevant voor het gesprek worden bestempeld. En dat schiet niet op. Dan wordt het een saaie monoloog waar anderen geen inbreng mogen hebben.
Dan zie ik in die 2 figuren, zo op het eerste gezicht wel overeenkomsten met Joh. de Doper en Jezus, die 'samen opgroeien maar elkaar niet kennen' als de haaks op elkaar werkende naturen of krachten in de mens dit tot het geloof komt en daarmee Hem aangenomen heeft, innerlijk zich Hem, de Verlosser, bewust geworden is. Het komt steeds weer op het kruis aan of de kruistocht aan.

Eigenlijk gaat gewoon de hele Bijbel over het proces van de Zoon in relatie met de Vader.

En de Zoon is het Zijne in elk mens.
Laatst gewijzigd door thom op 08 sep 2022, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

peda schreef: 08 sep 2022, 10:01
callista schreef: 08 sep 2022, 09:56 Ik ben van mening dat de meeste christenen het OT links laten liggen en zich alleen maar focussen op het NT die wel het OT geadopteerd heeft en deze vervolgens een andere uitleg heeft gegeven inzake de Messias o.a.....die de plank misslaat...

Dus wie zijn de blinden?
De blinden zijn theologisch diegenen die het Licht kortom de Openbaring niet volgen. De christenen volgen de Openbaring en zijn dus christelijk
theologisch niet de "" blinden "'.
Nee...dat zijn diegenen die er een eigen uitleg aan gegeven hebben en zich er niet in willen verdiepen wat er werkelijk staat.
En geen argumenten hebben....en het beter denken te weten, terwijl dat nergens uit af te leiden is.

Vaak tenenkrommend...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 08 sep 2022, 10:15
peda schreef: 08 sep 2022, 10:01

De blinden zijn theologisch diegenen die het Licht kortom de Openbaring niet volgen. De christenen volgen de Openbaring en zijn dus christelijk
theologisch niet de "" blinden "'.
Nee...dat zijn diegenen die er een eigen uitleg aan gegeven hebben en zich er niet in willen verdiepen wat er werkelijk staat.
En geen argumenten hebben....en het beter denken te weten, terwijl dat nergens uit af te leiden is.

Vaak tenenkrommend...
Vermoedelijk is pas later het NT zo herschreven dat je het aan het OT kunt koppelen. Marcus zelf heeft dat niet gedaan.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

thom schreef: 08 sep 2022, 10:05
peda schreef: 08 sep 2022, 10:01

De blinden zijn theologisch diegenen die het Licht kortom de Openbaring niet volgen. De christenen volgen de Openbaring en zijn dus christelijk
theologisch niet de "" blinden "'. Ga er maar aanstaan en hard bewijzen dat het N T GEEN Openbaring is. Dat harde bewijs zie ik niet geleverd, maar ik laat mij gaarne in een nieuw topic daarvan overtuigen. Een mooi nieuw topic "" Het N T is GEEN Openbaring "".
De Openbaring is onderdeel van het NT, het laatste boekske.
Openbaring zie ik hier niet beperkt tot het laatste boekske van het N T.
Ik wacht op diegene die in de rubriek levensbeschouwing een topic opent met titel "" Het N T is GEEN Goddelijke Openbaring "". Dan voorspel ik ruime inbreng met "' pat "' situatie als uiteindelijk het wenkend perspectief.
Laatst gewijzigd door peda op 08 sep 2022, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

peda schreef: 08 sep 2022, 10:53
thom schreef: 08 sep 2022, 10:05

De Openbaring is onderdeel van het NT, het laatste boekske.
Openbaring zie ik hier niet beperkt tot het laatste boekske van het N T.
Nou vertel.. :)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Willempie »

Zolderworm schreef: 08 sep 2022, 10:28
callista schreef: 08 sep 2022, 10:15

Nee...dat zijn diegenen die er een eigen uitleg aan gegeven hebben en zich er niet in willen verdiepen wat er werkelijk staat.
En geen argumenten hebben....en het beter denken te weten, terwijl dat nergens uit af te leiden is.

Vaak tenenkrommend...
Vermoedelijk is pas later het NT zo herschreven dat je het aan het OT kunt koppelen. Marcus zelf heeft dat niet gedaan.
Waarom zou dat dan zijn gedaan, volgens jou? Wat was het motief? Om mensen te misleiden? Is dat dan ineens geen complot denken meer?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Tiberius Claudius »

Willempie schreef: 08 sep 2022, 11:08
Zolderworm schreef: 08 sep 2022, 10:28
Vermoedelijk is pas later het NT zo herschreven dat je het aan het OT kunt koppelen. Marcus zelf heeft dat niet gedaan.
Waarom zou dat dan zijn gedaan, volgens jou? Wat was het motief? Om mensen te misleiden? Is dat dan ineens geen complot denken meer?
De oudste fysiek bewaard gebleven exemplaren van Marcus zijn aanmerkelijk korter als die in de Bijbel is opgenomen.
Ja mensen rommelden aan die oude teksten om ze naar hun inzichten aan te passen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 09:41 Ik denk dat blind wel het juiste woord is.
Toon maar aan. Vooralsnog ben jij de bijziende. Je hebt zelfs al toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is alleszeggend.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Willempie »

Tiberius Claudius schreef: 08 sep 2022, 11:23
Willempie schreef: 08 sep 2022, 11:08

Waarom zou dat dan zijn gedaan, volgens jou? Wat was het motief? Om mensen te misleiden? Is dat dan ineens geen complot denken meer?
De oudste fysiek bewaard gebleven exemplaren van Marcus zijn aanmerkelijk korter als die in de Bijbel is opgenomen.
Ja mensen rommelden aan die oude teksten om ze naar hun inzichten aan te passen.
De oudste ontdekte handgeschreven teksten zijn bijna allemaal onvolledige stukjes en wijken niet (op kleine, onbelangrijke details na) van wat we nu tot onze beschikking hebben. Niets wijst erop dat er aan die teksten is gerommeld.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Tiberius Claudius schreef: 08 sep 2022, 11:23
Willempie schreef: 08 sep 2022, 11:08

Waarom zou dat dan zijn gedaan, volgens jou? Wat was het motief? Om mensen te misleiden? Is dat dan ineens geen complot denken meer?
De oudste fysiek bewaard gebleven exemplaren van Marcus zijn aanmerkelijk korter als die in de Bijbel is opgenomen.
Ja mensen rommelden aan die oude teksten om ze naar hun inzichten aan te passen.
Klopt!
Marcus 16--9:20 is puur verzonnen en er later aan toegevoegd om het nieuwe geloof te promoten.
Wat een gebroddel....leugens schijnen te mogen.... :o
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Maar BOT weer.

Waaruit in het OT [T'NaCH] is af te leiden dat Jezus de verwachte Messias is?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Zouden discussies over het christelijke Testament elders kunnen worden gevoerd. Dit topic betreft de T'NaCH en wat deze zegt aangaande de messias. Mocht je alsnog geloven dat de claims van het NT omtrent de messias terecht zijn, toon dit dan maar aan op basis van de T'NaCH.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 11:30
thom schreef: 08 sep 2022, 09:41 Ik denk dat blind wel het juiste woord is.
Toon maar aan. Vooralsnog ben jij de bijziende. Je hebt zelfs al toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is alleszeggend.
Dat ging over jouw verhaal wat je bracht;

Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt (en niet in de T'NaCH), simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren", wat is hetgeen de T'NaCH zegt over de messias.


Het is zo materieel zogezegd, zo aards.

En blijkbaar hoort daar 1 fysieke Messias bij?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Nogmaals, om de discussie aan te wakkeren en het vuur aan te steken: toon maar aan dat ik als jood aangaande Jezus blind ben. Voor mij is Jezus niet de messias. Sterker, hij is m.i. terecht aangegeven en uitgeleverd. Vooralsnog ben juist jij de bijziende.

Als gezgegd in Hosea 11:1 staat: "Toen Israel een kind was, had Ik hem lief en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen". Daar maakt het christendom ineens Jezus van en citeert slechts de helft van het vers ("uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen"). Er staat Israel, er wordt Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het Israel betreft; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

In Jeremia 31:15 staat: "Zo zegt J-H-W-H: er is een stem gehoord in Rama, een weeklacht, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij er niet zijn" verwijzend naar Rachel, de moeder van Jozef & Benjamin, die hier treurt vanwege haar kinderen die zijn verbannen naar Egypte. Rachels kinderen zijn bovendien niet dood, maar bevinden zich onder de bannelingen. Wat er door het christendom van wordt gemaakt, is een "profetie" aangaande Jezus, waar Herodes alle zuigelingen in Bejt-Lechem zou hebben afgeslacht -- iets dat niet alleen niets met de context van het vers te maken heeft, maar ook nog eens historisch niet kan, omdat Bejt-Lechem te Jehoedah toendertijd reeds onbewoond was volgens de IAA. Er staat Rachel te Ramah die treurt over haar kinderen, en er wordt de tijd van Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het om Rachel te Ramah en haar kinderen gaat; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over eenzogenaamde slachting door Herodes in de tijd van Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Weer een paar regels verder wordt door Mattheüs verkondigd dat door meerdere profeten is voorspeld dat de messias een Nazoreeer zou heten. Nergens staat dit in de T'NaCH. Het bestaat gewoonweg niet. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het er niet staat en dat geen enkele Christen verderkomt dan midrasjische verwijzingen naar het Hebreeuwse woord "netser". Geen profetie, maar er wordt pesjer of hooguit midrasj van gemaakt. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Jullie lezen maagdelijke geboorten waar deze niet staan, jullie lezen een opstanding waar deze niet staat, etc. Sommigen onder jullie komen met een betweterige toon ons joden vertellen dat we blind zijn, maar zijn zelf niet in staat iets aan te tonen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 11:44 Nogmaals, om de discussie aan te wakkeren en het vuur aan te steken: toon maar aan dat ik als jood aangaande Jezus blind ben. Voor mij is Jezus niet de messias. Sterker, hij is m.i. terecht aangegeven en uitgeleverd. Vooralsnog ben juist jij de bijziende.

Als gezgegd in Hosea 11:1 staat: "Toen Israel een kind was, had Ik hem lief en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen". Daar maakt het christendom ineens Jezus van en citeert slechts de helft van het vers ("uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen"). Er staat Israel, er wordt Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het Israel betreft; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

In Jeremia 31:15 staat: "Zo zegt J-H-W-H: er is een stem gehoord in Rama, een weeklacht, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij er niet zijn" verwijzend naar Rachel, de moeder van Jozef & Benjamin, die hier treurt vanwege haar kinderen die zijn verbannen naar Egypte. Rachels kinderen zijn bovendien niet dood, maar bevinden zich onder de bannelingen. Wat er door het christendom van wordt gemaakt, is een "profetie" aangaande Jezus, waar Herodes alle zuigelingen in Bejt-Lechem zou hebben afgeslacht -- iets dat niet alleen niets met de context van het vers te maken heeft, maar ook nog eens historisch niet kan, omdat Bejt-Lechem te Jehoedah toendertijd reeds onbewoond was volgens de IAA. Er staat Rachel te Ramah die treurt over haar kinderen, en er wordt de tijd van Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het om Rachel te Ramah en haar kinderen gaat; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over eenzogenaamde slachting door Herodes in de tijd van Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Weer een paar regels verder wordt door Mattheüs verkondigd dat door meerdere profeten is voorspeld dat de messias een Nazoreeer zou heten. Nergens staat dit in de T'NaCH. Het bestaat gewoonweg niet. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het er niet staat en dat geen enkele Christen verderkomt dan midrasjische verwijzingen naar het Hebreeuwse woord "netser". Geen profetie, maar er wordt pesjer of hooguit midrasj van gemaakt. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Jullie lezen maagdelijke geboorten waar deze niet staan, jullie lezen een opstanding waar deze niet staat, etc. Sommigen onder jullie komen met een betweterige toon ons joden vertellen dat we blind zijn, maar zijn zelf niet in staat iets aan te tonen.
Jullie?

Je hebt het toch tegen mij?

Oh nee, sorry. Het is tegen iedereen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 11:35
Mart schreef: 08 sep 2022, 11:30
Toon maar aan. Vooralsnog ben jij de bijziende. Je hebt zelfs al toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is alleszeggend.
Dat ging over jouw verhaal wat je bracht;

Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt (en niet in de T'NaCH), simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren", wat is hetgeen de T'NaCH zegt over de messias.


Het is zo materieel zogezegd, zo aards.

En blijkbaar hoort daar 1 fysieke Messias bij?
Exact! Je hebt tevens toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is alleszeggend. Dit is namelijk wat de T'NaCH over de gezalfde uit de eindtijd (אחרית הימים) zegt en dat komt inderdaad niet overeen met wat jouw boekwerk over de messias zegt!
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 11:47
Mart schreef: 08 sep 2022, 11:44 Nogmaals, om de discussie aan te wakkeren en het vuur aan te steken: toon maar aan dat ik als jood aangaande Jezus blind ben. Voor mij is Jezus niet de messias. Sterker, hij is m.i. terecht aangegeven en uitgeleverd. Vooralsnog ben juist jij de bijziende.

Als gezgegd in Hosea 11:1 staat: "Toen Israel een kind was, had Ik hem lief en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen". Daar maakt het christendom ineens Jezus van en citeert slechts de helft van het vers ("uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen"). Er staat Israel, er wordt Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het Israel betreft; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

In Jeremia 31:15 staat: "Zo zegt J-H-W-H: er is een stem gehoord in Rama, een weeklacht, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij er niet zijn" verwijzend naar Rachel, de moeder van Jozef & Benjamin, die hier treurt vanwege haar kinderen die zijn verbannen naar Egypte. Rachels kinderen zijn bovendien niet dood, maar bevinden zich onder de bannelingen. Wat er door het christendom van wordt gemaakt, is een "profetie" aangaande Jezus, waar Herodes alle zuigelingen in Bejt-Lechem zou hebben afgeslacht -- iets dat niet alleen niets met de context van het vers te maken heeft, maar ook nog eens historisch niet kan, omdat Bejt-Lechem te Jehoedah toendertijd reeds onbewoond was volgens de IAA. Er staat Rachel te Ramah die treurt over haar kinderen, en er wordt de tijd van Jezus van gemaakt. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het om Rachel te Ramah en haar kinderen gaat; een religieuze joodse bril is niet vereist. Maar om te zien dat het over eenzogenaamde slachting door Herodes in de tijd van Jezus zou gaan, daar moet je wel degelijk een christelijke bril voor opzetten. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Weer een paar regels verder wordt door Mattheüs verkondigd dat door meerdere profeten is voorspeld dat de messias een Nazoreeer zou heten. Nergens staat dit in de T'NaCH. Het bestaat gewoonweg niet. Je hoeft geen religieuze jood te zijn om te zien dat het er niet staat en dat geen enkele Christen verderkomt dan midrasjische verwijzingen naar het Hebreeuwse woord "netser". Geen profetie, maar er wordt pesjer of hooguit midrasj van gemaakt. Bijzienden die een messias lezen in teksten die er helemaal niet in staat!

Jullie lezen maagdelijke geboorten waar deze niet staan, jullie lezen een opstanding waar deze niet staat, etc. Sommigen onder jullie komen met een betweterige toon ons joden vertellen dat we blind zijn, maar zijn zelf niet in staat iets aan te tonen.
Jullie?

Je hebt het toch tegen mij?

Oh nee, sorry. Het is tegen iedereen.
Heb het tegen iedere christen die zich aangesproken voelt. Nog argumenten om je bijziendheid te ontkennen? Of blijf je trollen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

In mijn optiek rukt dit topic nu wel op in de richting van "" het N T is GEEN Goddelijke Voortgaande Openbaring "".
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 11:48
thom schreef: 08 sep 2022, 11:35

Dat ging over jouw verhaal wat je bracht;

Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt (en niet in de T'NaCH), simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren", wat is hetgeen de T'NaCH zegt over de messias.


Het is zo materieel zogezegd, zo aards.

En blijkbaar hoort daar 1 fysieke Messias bij?
Exact! Je hebt tevens toegegeven dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT -- dat is alleszeggend. Dit is namelijk wat de T'NaCH over de gezalfde uit de eindtijd (אחרית הימים) zegt en dat komt inderdaad niet overeen met wat jouw boekwerk over de messias zegt!

Ik kan mij niet vinden in jouw samenvatting. Zo aards schreef ik al.

Dat is toch niet hemels? Dat is toch geen Verlossing of Verlosser, geen Redder?

Wat moet er gered worden eigenlijk Mart?

Messias
1) Bijbelse term 2) Boodschapper 3) Christus 4) De gezalfde 5) Gezalfde 6) Godsgezant 7) Heiland 8) Heilsprofeet 9) Mahdi 10) Redder 11) Uitverkorene 12) Verkondiger van de nieuwe leer 13) Verlosser 14) Vredevorst

Maar ik zie wel dat je schrijft; de gezalfde uit de eindtijd. Enkelvoud, terwijl er meerdere gezalfden zijn.

Dat heb ik je proberen duidelijk te maken; de gezalfde zit in de mens zelf. Maar moet herboren worden, weder-geboren, her-verbonden met het eeuwige.

En wanneer Díe geopenbaard wordt, is dat de eeuwige, de Christus, de Boodschapper.

En ja, daar begint het NT mee, en eindigt het NT mee.
Laatst gewijzigd door thom op 08 sep 2022, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 11:50 Ik kan mij niet vinden in jouw samenvatting. Zo aards schreef ik al.

Dat is toch niet hemels? Dat is toch geen Verlossing of Verlosser, geen Redder?

Wat moet er gered worden eigenlijk Mart?

Messias
1) Bijbelse term 2) Boodschapper 3) Christus 4) De gezalfde 5) Gezalfde 6) Godsgezant 7) Heiland 8) Heilsprofeet 9) Mahdi 10) Redder 11) Uitverkorene 12) Verkondiger van de nieuwe leer 13) Verlosser 14) Vredevorst
Dat zeg ik nou de hele tijd: Jullie christelijke gedoe over de messias wordt helemaal niet ondeersteund door de T'NaCH. Je hebt zelfs al toegegeven geen enkele link te zien tussen de messias van het NT en de T'NaCH; dat zegt alles! Wat de T'NaCH zegt is het ene en wat het christendom zegt het andere. Toon maar aan de hand van de T'NaCH aan dat Jezus de messias is, mocht je er nog in geloven, maar met argumenten kom je niet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 12:00
thom schreef: 08 sep 2022, 11:50 Ik kan mij niet vinden in jouw samenvatting. Zo aards schreef ik al.

Dat is toch niet hemels? Dat is toch geen Verlossing of Verlosser, geen Redder?

Wat moet er gered worden eigenlijk Mart?

Messias
1) Bijbelse term 2) Boodschapper 3) Christus 4) De gezalfde 5) Gezalfde 6) Godsgezant 7) Heiland 8) Heilsprofeet 9) Mahdi 10) Redder 11) Uitverkorene 12) Verkondiger van de nieuwe leer 13) Verlosser 14) Vredevorst
Dat zeg ik nou de hele tijd: Jullie christelijke gedoe over de messias wordt helemaal niet ondeersteund door de T'NaCH. Je hebt zelfs al toegegeven geen enkele link te zien tussen de messias van het NT en de T'NaCH; dat zegt alles! Wat de T'NaCH zegt is het ene en wat het christendom zegt het andere. Toon maar aan de hand van de T'NaCH aan dat Jezus de messias is, mocht je er nog in geloven, maar met argumenten kom je niet.
Jouw cursief gedrukte verhaal is niet de Tenach, maar jouw cursief gedrukte verhaal, en het was even teveel info om te verwerken.

Mijn verhaal is ook niet het N.T. hoewel het daarin wel te vinden is. En oh ja, ook in het O.T. Psalm 23 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Het staat allemaal letterlijk in de T'NaCH en er is geen woord verzonnen. Nogmaals, er staat letterlijk en expliciet in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook letterlijk en expliciet in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt letterlijk en expliciet in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder letterlijk en expliciet uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Dit is wat de T'NaCH zegt over de gezalfde leider uit de eindtijd. Geen wonderdoenende hemelvaarder die uit een maagd wordt geboren. Om er een uit-een-maagd-geboren-wonderlijke-hemelvaarder in te zien, moet je bijziend zijn en passages uit hun context citeren.
thom schreef: 08 sep 2022, 12:04En oh ja, ook in het O.T. Psalm 23 bijvoorbeeld.
Toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 12:12 Het staat allemaal letterlijk in de T'NaCH en er is geen woord verzonnen. Nogmaals, er staat letterlijk en expliciet in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook letterlijk en expliciet in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt letterlijk en expliciet in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder letterlijk en expliciet uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Dit is wat de T'NaCH zegt over de gezalfde leider uit de eindtijd. Geen wonderdoenende hemelvaarder die uit een maagd wordt geboren. Om er een uit-een-maagd-geboren-wonderlijke-hemelvaarder in te zien, moet je bijziend zijn en passages uit hun context citeren.
thom schreef: 08 sep 2022, 12:04En oh ja, ook in het O.T. Psalm 23 bijvoorbeeld.
Toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan.
Schrijf je weer jouw verhaal.

De Messias komt niet uit de tijd, maar is de eeuwige, de tijdloze; Hij die voor mij was en na mij komen zal. Het tijdelijke is de 'mij' in deze zin. En de eeuwige is wat wedergeboren moet worden in de mens.
Laatst gewijzigd door thom op 08 sep 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:14
Mart schreef: 08 sep 2022, 12:12 Het staat allemaal letterlijk in de T'NaCH en er is geen woord verzonnen. Nogmaals, er staat letterlijk en expliciet in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook letterlijk en expliciet in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt letterlijk en expliciet in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder letterlijk en expliciet uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Dit is wat de T'NaCH zegt over de gezalfde leider uit de eindtijd. Geen wonderdoenende hemelvaarder die uit een maagd wordt geboren. Om er een uit-een-maagd-geboren-wonderlijke-hemelvaarder in te zien, moet je bijziend zijn en passages uit hun context citeren.

Toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan.
Schrijf je weer jouw verhaal.
Heb je oogproblemen? Het staat allemaal letterlijk en expliciet in de T'NaCH. Lees het eens na, dan weet je wat de T'NaCH zegt over de gezalfde leider uit de eindtijd. Dat dit niets te maken heeft met de christelijke messias, had je reeds toegegeven: dat is alleszeggend!
Laatst gewijzigd door Mart op 08 sep 2022, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:14
De Messias komt niet uit de tijd, maar is de eeuwige, de tijdloze; Hij die voor mij was en na mij komen zal. Het tijdelijke is de 'mij' in deze zin. En de eeuwige is wat wedergeboren moet worden in de mens.
Kom jij maar eens met argumenten i.p.v. dit topic te verpesten.
Je geeft steeds meer blijk van weinig kennis te hebben.....
ik hoop dat je dat zelf eens in de gaten krijgt.

Wanneer open je een topic over jouw "wijsheden"?
Ik kijk er naar uit :thumb1: