De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:18
thom schreef: 08 sep 2022, 12:14
De Messias komt niet uit de tijd, maar is de eeuwige, de tijdloze; Hij die voor mij was en na mij komen zal. Het tijdelijke is de 'mij' in deze zin. En de eeuwige is wat wedergeboren moet worden in de mens.
Kom jij maar eens met argumenten i.p.v. dit topic te verpesten.
Je geeft steeds meer blijk van weinig kennis te hebben.....
ik hoop dat je dat zelf eens in de gaten krijgt.

Wanneer open je een topic over jouw "wijsheden"?
Ik kijk er naar uit :thumb1:
Argument;

1) Allegatie 2) Betooggrond 3) Beweegreden 4) Bewijs 5) Bewijsgrond 6) Dooddoener 7) Kaarthoek 8) Motief 9) Motivering 10) Overweging 11) Poolhoek 12) Rechtsgrond 13) Reden 14) Staving 15) Taalkundige term 16) Tegengrond 17) Zinsdeel
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Hou toch op man met je simpele gemeenplaatsen, die hier ----in dit topic---niet thuishoren
Open zelf een topic...of durf je dat niet?
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:23 Hou toch op man met je gemeenplaatsen, die hier ----in dit topic---niet thuishoren
Open zelf een topic...of durf je dat niet?
Mag ik vragen wat je beweegredenen zijn je zo in deze discussie te mengen?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Die vraag kan ik beter aan jou stellen, aangezien je geen blijk geeft van kennis over de T'NaCH....
En ook geen fatsoen om je bij het onderwerp te houden......en er wat van te leren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:26 Die vraag kan ik beter aan jou stellen, aangezien je geen blijk geeft van kennis over de T'NaCH....
En ook geen fatsoen om je bij het onderwerp te houden......en er wat van te leren.
Hoe vind jij Psalm 23?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Dat gaat over God...waar een ieder zich toe kan wenden....ook zonder Messias....
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:30 Dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Dat gaat over God...waar een ieder zich toe kan wenden....ook zonder Messias....
Tja.. volgens mij gaat het juist wél over de Messias; Hij en Gij genoemd.

Maar dat had ik al geschreven.

1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.

2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.

3 Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.

4 Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.

5 Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.

6 Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Nee......zet die christelijke en dogmatische bril eens af en open er zelf een topic over...
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Tiberius Claudius »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:34
callista schreef: 08 sep 2022, 12:30 Dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Dat gaat over God...waar een ieder zich toe kan wenden....ook zonder Messias....
Tja.. volgens mij gaat het juist wél over de Messias; Hij en Gij genoemd.

Maar dat had ik al geschreven.

1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.

2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.

3 Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.

4 Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.

5 Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.

6 Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen.
Ook ik zie geen enkele relatie met het onderwerp.

Als je wat wilt aantonen zal dat dus een goede toelichting vereisen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:34
callista schreef: 08 sep 2022, 12:30 Dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Dat gaat over God...waar een ieder zich toe kan wenden....ook zonder Messias....
Tja.. volgens mij gaat het juist wél over de Messias; Hij en Gij genoemd.

Maar dat had ik al geschreven.

1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.

2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.

3 Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.

4 Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.

5 Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.

6 Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen.
Hebben we een pagina aan psalm 23 besteed en kan hij nergens aantonen dat de psalm ook maar in de verste verte over de eindtijd-messias gaat. Komt 'ie vervolgens weer aanzetten met dezelfde psalm!

Toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan. Volgens mij ben je een beetje bijziend en lees je zaken die er niet staan ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:35 Nee......open er zelf een topic over...
En dat ik Hem, Hij (welke Hij vroeg je nog, want dat geeft duidelijkheid voordat je wat wilde lezen) herken uit het NT, waarin Hij in ons is.

Hij is Ik in hen. (vond je zweverig)

Ik in hen, en Gij in Mij.

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.


De eeuwige in het tijdelijke, waarbij het tijdelijke sterft, ophoudt te bestaan, omdat het eeuwige her-vonden is, herboren in de mens.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Open er zelf een topic over......en niet hier.
Hier is het off topic....voor de zoveelste keer...
Laatst gewijzigd door callista op 08 sep 2022, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Thom, toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan. Volgens mij ben je een beetje bijziend en lees je zaken die er niet staan ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:42 Open er zelf een topic over......en niet hier.
Dit is het uitgelezen topic daarvoor; hier gaat het om.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:43
callista schreef: 08 sep 2022, 12:42 Open er zelf een topic over......en niet hier.
Dit is het uitgelezen topic daarvoor; hier gaat het om.
Hier gaat het NIET om....dwarskop...
Zit je in een gesloten afdeling of zo?
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 08 sep 2022, 12:44
thom schreef: 08 sep 2022, 12:43

Dit is het uitgelezen topic daarvoor; hier gaat het om.
Hier gaat het NIET om....dwarskop...
Zit je in een gesloten afdeling of zo?
:roll:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Thom, ben je weer aan het trollen? Nogmaals, toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan. Volgens mij ben je een beetje bijziend en lees je zaken die er niet staan ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Hallo Thom,

Het jodendom kent m.i. wel de mystiek, maar niet de gnostiek. Dus om in de oude Tenach gnostische opvattingen te lezen, komt mij wel wat vreemd voor. Jouw discussie met Mart is in mijn optiek het bekende gesprek tussen doven. Jij leest voor uit Tenach-gnostiek en Mart kent geen Tenach-gnostiek en leest voor uit de Tenach naar oorspronkelijke joodse lezing. Mart heeft het over één bijzonder mens ( joodse messias ) die nog steeds niet op de wereld gekomen is en jij hebt het over de messias in ieder mens, dus inmiddels vele miljarden messiassen die onbewust van hun messiasschap in de wereld rondwandelen. De overbekende Gordiaanse Knoop, waarbij de gegeven reacties op inbreng over en weer geen millimeter inspelen op de bedoeling van de daaraan voorafgaande inbreng. Het doven gesprek, zo mijn visie.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 08 sep 2022, 12:49 Thom, ben je weer aan het trollen? Nogmaals, toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan. Volgens mij ben je een beetje bijziend en lees je zaken die er niet staan ;)
Letterlijk staat het er juist wel.

Dat heb ik uitgetypt voor je.

No charge.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 08 sep 2022, 12:51
Mart schreef: 08 sep 2022, 12:49 Thom, ben je weer aan het trollen? Nogmaals, toon maar aan dat psalm 23 over de de messias van de eindtijd gaat, want dat heb je tot nog toe nergens gedaan. Volgens mij ben je een beetje bijziend en lees je zaken die er niet staan ;)
Letterlijk staat het er juist wel.

Dat heb ik uitgetypt voor je.

No charge.
De psalm gaat over David; dat heb notabene zelf toegegeven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

peda schreef: 08 sep 2022, 12:50 Hallo Thom,

Het jodendom kent m.i. wel de mystiek, maar niet de gnostiek. Dus om in de oude Tenach gnostische opvattingen te lezen, komt mij wel wat vreemd voor. Jouw discussie met Mart is in mijn optiek het bekende gesprek tussen doven. Jij leest voor uit Tenach-gnostiek en Mart kent geen Tenach-gnostiek en leest voor uit de Tenach naar oorspronkelijke joodse lezing. Mart heeft het over één bijzonder mens ( joodse messias ) die nog steeds niet op de wereld gekomen is en jij hebt het over de messias in ieder mens, dus inmiddels vele miljarden messiassen die onbewust van hun messiasschap in de wereld rondwandelen. De overbekende Gordiaanse Knoop, waarbij de gegeven reacties op inbreng over en weer geen millimeter inspelen op de bedoeling van de daaraan voorafgaande inbreng.

Het doven gesprek, zo mijn visie.
Met dit verschil dat ik maar 1 dove zie...dwz. wat deze discussie betreft...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Volgens mij doet Thom het erom. Ik kan me niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is dat hij dit nog steeds niet snapt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Tiberius Claudius »

Mart schreef: 08 sep 2022, 12:58 Volgens mij doet Thom het erom. Ik kan me niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is dat hij dit nog steeds niet snapt.
Bij boze opzet had hij waarschijnlijk iets beters gekozen.

Kan zijn dat hij als het ware 'bezeten' is van de idee dat het er in staat en dat gewoon niet los kan laten.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 08 sep 2022, 13:03
Mart schreef: 08 sep 2022, 12:58 Volgens mij doet Thom het erom. Ik kan me niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is dat hij dit nog steeds niet snapt.
Bij boze opzet had hij waarschijnlijk iets beters gekozen.

Kan zijn dat hij als het ware 'bezeten' is van de idee dat het er in staat en dat gewoon niet los kan laten.
Dat komt vaker voor en daarom is het ook voor een aantal onzer moeilijk om je aan een topic bedoeling te houden, terwijl jezelf hele andere veel "'juistere"' gedachten over het onderwerp hebt. Beter in mijn optiek is het dan om niet deel te nemen aan het gesprek, als proberen het gesprek steeds om te buigen in een niet bedoelde richting. Als iedereen zich daaraan consequent gehouden zou hebben, was het topic m.i. na 2 pagina's ten einde geweest. Door de pogingen tot richtingsverandering, komt er geen einde aan.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 08 sep 2022, 13:13
Tiberius Claudius schreef: 08 sep 2022, 13:03 Bij boze opzet had hij waarschijnlijk iets beters gekozen.

Kan zijn dat hij als het ware 'bezeten' is van de idee dat het er in staat en dat gewoon niet los kan laten.
Dat komt vaker voor en daarom is het ook voor een aantal onzer moeilijk om je aan een topic bedoeling te houden, terwijl jezelf hele andere veel "'juistere"' gedachten over het onderwerp hebt. Beter in mijn optiek is het dan om niet deel te nemen aan het gesprek, als proberen het gesprek steeds om te buigen in een niet bedoelde richting. Als iedereen zich daaraan consequent gehouden zou hebben, was het topic m.i. na 2 pagina's ten einde geweest. Door de pogingen tot richtingsverandering, komt er geen einde aan.
Tja. Er zijn forums die na een x-aantal reacties het onderwerp automatisch sluiten.
Daar zit wat in, maar echt een geweldige oplossing kan ik het niet vinden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?