Hoe weet ik dat God bestaat?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Thamar888
Man/Vrouw: V

Bericht door Thamar888 » 04 mei 2019, 07:00

Gisteravond aangemeld hier omdat ik heel graag vragen kwijt wil. Ik ben gelovig opgevoed, heb lang serieus zelf geloof vormgegeven in mijn leven maar ben door traumatische ervaringen alles kwijtgeraakt. Nu vraag ik me bijv. écht heel erg af, al jaren, en ik kom er gewoon niet uit: Hoe weet ik nou dat God bestaat? Of hij daadwerkelijk wel bestaat? Of ik niet gewoon in een of andere illusie heb geloofd????
HOE WEET IK DAT GOD BESTAAT? Voor mij? Dus niet die vage dingen als kijk naar de lucht en de sterren, want dat zegt me weinig. Als men dan zegt dat mensen dat niet gemaakt kunnen hebben dan denk ik vervolgens, en God zelf dan, hoe is Hij dan ontstaan, wie zegt dat dat allemaal door Hem is ontstaan?

Dus hoe beleven of geloven of weten jullie dat: HOE WEET JE DAT GOD BESTAAT????

Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Hoe weet ik dat God bestaat?

Bericht door Messenger » 04 mei 2019, 09:41

Welkom Thamar!

Je kunt op vele manieren 'geraakt' worden maar dat hoeft niet altijd te gebeuren. Zelf heb ik dat wel ervaren.
Ook ervoer ik dat tijdens het lezen van de Gesprekken met God van Neale Donald Walsch.

De God in die boeken is geloofwaardig vind ik en staat heel dicht bij me.
Misschien heb je daar wat aan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

callista

Bericht door callista » 04 mei 2019, 10:29

@Thamar
Volgens mij kan niemand weten of God wel of niet bestaat.
Men gelooft het of men gelooft het niet.
En dan nog blijft de vraag:
Welke God...of hoe definieer je God..

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 04 mei 2019, 11:27

callista schreef:
04 mei 2019, 10:29
@Thamar
Volgens mij kan niemand weten of God wel of niet bestaat.
Men gelooft het of men gelooft het niet.
En dan nog blijft de vraag:
Welke God...of hoe definieer je God..
Oftewel, vraag de rabbijn maar. :D
Crea zionist.

Storm

Bericht door Storm » 04 mei 2019, 11:44

Thamar888,
ik sluit mij bij callista aan. Ik heb dezelfde vragen en door mijn gelovige opvoeding is geloof altijd iets moois voor mij geweest. Maar toch kan ik niet zeggen dat ik het zeker weet, toen dat voor mij duidelijk werd heb ik mijn lidmaatschap van de kerk opgezegd. Maar daarmee waren mijn goede geloofservaringen niet weg. Jezus kan ik absoluut niet uit mijn systeem krijgen, ws wil ik het ook niet.

Ik zie veel foute zaken die geloof met zich meebrengen, -nu praat ik alleen over het christelijke geloof- indoctrinatie in orthodoxe kringen, gebedsgenezingen die doorschieten in evangelische kringen, het misbruik in de rooms-katholieke kerk. Maar toch zie ik ook veel moois gebeuren vanuit een christelijke drive. Inzet voor je naaste niet vanuit plicht maar vanuit; Jezus als voorbeeld zien. Een lieve vriend van ons die knokt om nog even te kunnen leven en zo'n geweldige troost ervaart vanuit zijn geloof, ook veel liefde deelde door zijn inspiratie vanuit geloof. Maar dit zegt niets over waarheid; is dit God's geest of jezelf troosten met positieve gevoelens?

Het meeste ervaar ik God in muziek en natuur maar dit kunnen ook overweldigende gevoelens zijn waaraan je geen woorden kunt geven.
Advies geven??? :roll:
Het enige advies is; dwing jezelf niet om los te laten of vast te houden, probeer er ontspannen mee om te gaan. Ik deed dat te weinig.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 04 mei 2019, 11:59

Storm schreef: k zie veel foute zaken die geloof met zich meebrengen, ...
Ik begrijp maar nooit waarom men die foute zaken zo graag koppelt aan "geloof".
Bij die foute zaken gaat het niet om geloof, maar om ongeloof.

Storm

Bericht door Storm » 04 mei 2019, 12:29

Yolanda_dB schreef:
04 mei 2019, 11:59
@Yolanda,
Misbruik door gelovigen wordt niet goed gekeurd, dus je kunt dan spreken van"ongeloof''. Ik zie het meer als; gelovigen die in de fout gaan.
Gebedsgenezers die doorschieten; men kan het baseren op Bijbelteksten die spreken over genezingen.
Indoctrinatie; kinderen, later volwassenen die een geweldige angst voor de hel ervaren; het is gebaseerd op Bijbelteksten. Lezen ze de teksten dan niet goed? Ik kan er zeker anderen tegen overstellen maar hen als ongelovig zien, nee!!

Want weten jij en ik precies hoe te geloven? Hoe bijbelteksten te lezen??
Ik zie dat diep geloof én mooie dingen maar ook nare dingen met zich meebrengt. De afwijzing van niet gelovigen of anders gelovigen bijv. Kun jij uitleggen dat iets wat "fout'' is altijd met ongeloof te maken heeft. Ik weet niet of Thamar888 dit topic als discussie wil zien, nou ja dat horen we wel. ;)
Trouwens kun jij Thamar 888 een advies geven?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

peda

Bericht door peda » 04 mei 2019, 12:43

Hoe weet IK dat God bestaat, die vraag kan een ander niet voor de vragenstelster invullen.
Wat een ander wel kan, is uit eigen zicht op de vraag reageren. Op een pluriform forum kun je dan verschillend gekleurde antwoorden krijgen
op dezelfde vraag. Dan vindt snel discussie plaats. Zulks lijkt mij onvermijdelijk en tevens zeer wenselijk. Koekoek-eenzang levert dit forum niet.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 04 mei 2019, 12:54

Thamar888 schreef:
04 mei 2019, 07:00
Gisteravond aangemeld hier omdat ik heel graag vragen kwijt wil. Ik ben gelovig opgevoed, heb lang serieus zelf geloof vormgegeven in mijn leven maar ben door traumatische ervaringen alles kwijtgeraakt. Nu vraag ik me bijv. écht heel erg af, al jaren, en ik kom er gewoon niet uit: Hoe weet ik nou dat God bestaat? Of hij daadwerkelijk wel bestaat? Of ik niet gewoon in een of andere illusie heb geloofd????
HOE WEET IK DAT GOD BESTAAT? Voor mij? Dus niet die vage dingen als kijk naar de lucht en de sterren, want dat zegt me weinig. Als men dan zegt dat mensen dat niet gemaakt kunnen hebben dan denk ik vervolgens, en God zelf dan, hoe is Hij dan ontstaan, wie zegt dat dat allemaal door Hem is ontstaan?

Om het met de woorden van Herwig Arts in zijn boek over Julien Green en de mystiek ("Alle grote avonturen gebeuren van binnen") te zeggen: " De grootste ontdekkingsreiziger op aarde doet niet zo'n avontuurlijke reizen als hij die afdaalt in de diepte van zijn hart en neerkijkt op de onpeilbare afgrond waar het gelaat van God oplicht tussen de sterren."

In de joodse mystiek (kabbala) zegt men: niets komt van boven/buiten, wat niet van beneden/binnen wordt aangewakkerd.

Zoals Peda aangeeft kan men een ander niet vertellen hoe diegene kan weten dat God bestaat. De mystieke weg is het pad geweest waarop de Weg met mij gewandeld heeft en wandelt. Daar voel ik mij Thuis. Maar over welk pad de Weg met een ander individu wandelt, is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door Anja op 04 mei 2019, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wu Wei.

Boppe1986

Bericht door Boppe1986 » 04 mei 2019, 13:00

Yolanda_dB schreef:
David deed heel veel dingen uit zijn geloof. De Israelieten moorden hele volkeren uit om geloof, DAESH aanhangers moorden andere volkeren uit uit geloof. Geloof kan dus heel veel kapot maken...
Je doet hier een "notrue-scotsmannetje"...
Thamar888 schreef:

Welke God bedoel je precies?

De joodse god die als een oorlogsgod mensen kapot maakte? Die van zichzelf zei "IK heb dit allemaal gedaan"? Dat is een godsbeeld waar je niet in hoeft te geloven. Goede wijn behoeft immers geen krans?
De Natuur als God zijnde, die bestaat wel.. Het is er immers?

En zoals Anja zegt, misschien moet je meer het esoterische pad bewandelen? Naar binnen gaan? Dat je dan beter met traumatische ervaringen om kan gaan? Dat je weet dat dingen gebeuren om een reden? En dat een God jou nooit kan behoeden voor gevaar of pijn, maar dit wel kan gebruiken om je sterker te maken? Zoals wind-tegen op de fiets onze spieren sterker maakt dan wanneer je altijd windje mee hebt?

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 04 mei 2019, 13:11

Boppe1986 schreef:
04 mei 2019, 13:00

En zoals Anja zegt, misschien moet je meer het esoterische pad bewandelen?
Anja zegt niets over "esoterisch", noch zegt Anja welk pad de TS moet bewandelen. Hou het dus maar gewoon bij jouzelf. Ik ken jou niet en jij kent mij zeer zeker niet.
Wu Wei.

Mart

Bericht door Mart » 04 mei 2019, 13:17

Thamar888 schreef:
Goede vraag!
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart » 04 mei 2019, 13:24

Ben zeer benieuwd naar de oplossingen die Thamar888 aangedragen gaan worden.

Indien er werkelijk een god zou bestaan die om ons gaf, dan hield deze zijn bestaan niet zodanig verborgen dat hij niet eens van andere goden te onderscheiden zou zijn die dreigen dat je voor eeuwig zult lijden als je de verkeerde god volgt.
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart » 04 mei 2019, 13:36

Boppe1986 schreef:
04 mei 2019, 13:00
Welke God bedoel je precies?
JHWH beloofde het uiteindelijke einde van alle slechte mensen, Thor beloofde het uiteindelijke einde van alle ijsreuzen. Ik zie geen ijsreuzen: 1-0 voor Thor ;)
De joodse god die als een oorlogsgod mensen kapot maakte? Die van zichzelf zei "IK heb dit allemaal gedaan"? Dat is een godsbeeld waar je niet in hoeft te geloven.
Het monotheïsme verklaart orde, maar wordt vertroebeld door het kwaad. Het dualisme verklaart daarentegen het kwaad, maar is onzeker over orde. Een redelijke manier om dit op te lossen is te beweren dat er een enkele almachtige God is die het hele universum heeft geschapen - en hij is slecht. Yuval Noah Harari stelde dit eens, maar niemand heeft de moed zo'n geloof te hebben.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 04 mei 2019, 13:44

Mart schreef:
04 mei 2019, 13:24
Ben zeer benieuwd naar de oplossingen die Thamar888 aangedragen gaan worden.

Indien er werkelijk een god zou bestaan die om ons gaf, dan hield deze zijn bestaan niet zodanig verborgen dat hij niet eens van andere goden te onderscheiden zou zijn die dreigen dat je voor eeuwig zult lijden als je de verkeerde god volgt.
Toch zijn er gelovigen die de zichtbare verborgenheid totaal niet problematisch vinden omdat zij in hun innerlijk God ( hoe ook in te vullen ) ervaren. Hersenscans hebben aangetoond dat "' echte "' gelovigen God ervaren als een persoonsachtige, in hun hersenen worden namelijk die hersengebieden actief die ook actief worden als er over menselijke personen wordt gesproken. Bij de kerstman en sinterklaas gedachten worden bij volwassenen andere gebieden in de hersenen actief. Voor mij betekent zulks dat "' echte "' gelovigen in de hersenen anders verbonden zijn als diegenen die God als sprookjes-figuur ( sinterklaas en kerstman ) zien. Het is allemaal zeer individueel welke ervaringen iemand heeft en hoe die ervaringen worden ingekleurd. Of een gelovige in een straffende God ( hel ) gelooft, is ook een zaak van perspectief. De Alverzoeners hebben een andere insteek als de rechts-orthodoxie. Aangaande geloof in God, barst het van de zienswijzen. Overigens hoop ik dat de TS nog wat van zich laat horen, mijn welkom alhier heb ik opgeschoven tot het tijdstip dat er sprake is van voor mij waarneembaar actief deelnemerschap aan dit forum.

Mart

Bericht door Mart » 04 mei 2019, 13:48

peda schreef:
04 mei 2019, 13:44
Toch zijn er gelovigen die de zichtbare verborgenheid totaal niet problematisch vinden.
Ze zullen wel moeten, want ze hebben - net als Adam - weinig keus.
peda schreef:
Hersenscans hebben aangetoond dat "' echte "' gelovigen God ervaren als een persoonsachtige, in hun hersenen worden namelijk die hersengebieden actief die ook actief worden als er over menselijke personen wordt gesproken.
Echte gelovigen heb je binnen alle godsdiensten, hetgeen nergens het bestaan van goden aantoont.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 04 mei 2019, 13:57

Mart schreef:
04 mei 2019, 13:48
peda schreef:
Toch zijn er gelovigen die de zichtbare verborgenheid totaal niet problematisch vinden.
Ze zullen wel moeten, want ze hebben - net als Adam - geen keus.
Ik kijk als agnost, zo constateer ik, anders aan tegen het in God ( wat daaronder ook te verstaan ) geloven als vele anderen. Voor mij is een innerlijke intuitie niet een vreemd iets. De richting van die intuitie kan zeer uiteenlopen, dat is wel wat ik weer "' ervaar "'. Zelf beschik niet over het innerlijk ervaren ( intuitie ) , maar wat bij mij als soort van 6e zintuig niet aanwezig is, daarover kunnen anderen wellicht beschikken. Heb je innerlijk wel het gevoel dat God meedoet, dan is de nog belangrijker vraag, hoe identificeer je God dan. Een immense waaier aan mogelijkheden heb je dan ter beschikking.

coby

Bericht door coby » 04 mei 2019, 14:17

Thamar888 schreef:

Uittesten. Zo ben ik erachter gekomen. Dat is geen bewijs voor een ander, maar wel voor mij. Ik geloofde niet en was niet christelijk opgevoed, maar op een gegeven moment las ik over geestuittredingen en zo en een vrouw trad uit en zag een flits, omdat die andere haar wilde fotograferen. Dat geloofde ik allemaal wel. Toen dacht ik: misschien is er ook een oppergeest en mijn moeder was wel gereformeerd, dus Allah ging ik niet uittesten, maar God. Als dit niet gebeurt geloof ik niet in God. Een jaar lang om elke wissewas. Dat gebeurde allemaal en na een jaar vond ik het wat te toevallig en was ik overtuigd en ging met m'n broer mee naar een kerk. Die was tig kerken afgegaan en dit was een leuke, zei ie. Hij zag Jezus toen hij aan het Zen mediteren was.
Ik heb God ervaren en veel wonderen meegemaakt daarna en toch viel ik bijna een jaar van m'n geloof, omdat de kerklui irritant waten en het tuig mijn kinderen injatte en God niets deed. Maar ik had nooit die leer gehad van God is almachtig en doet wat Hij wil, dus ik werd niet kwaad op God. Ik dacht gewoon: als ie zo zwak is, bestaat ie niet. Maar ja, toen was eigenlijk de ellende in de wereld voor mij het bewijs van satan en dus zou God ook bestaan en toen nodigde ik Hem weer uit in mijn hart en ervaarde Hem weer en kreeg de kids terug.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 04 mei 2019, 14:23

Thamar888 schreef:

Als je je afvraagt of God bestaat, zal je eerst een beeld voor jezelf hebben gevormd over wat God is.
En dat kan je dan vervolgens aanvaarden of verwerpen.
Het is duidelijk dat je God niet ervaart als je kijkt naar de lucht of de sterren.
Een ander ervaart dat misschien wel. Die heeft dan een ander godsbeeld.
Als God al het andere zou doen ontstaan ligt de vraag hoe Hij dan ontstaan is voor de hand.
Daar zijn bv in het ID topic al vele postjes aan besteed, maar een antwoord kan niet gegeven.
Je komt er niet uit. Dus óf je laat de vraag liggen, óf je verwerpt het hele concept.
Over 'illusie' zou ik me niet teveel zorgen maken.
Misschien leven wij allen in illusie.
Zoek oprecht naar datgene waarvan je het meest denkt dat er het minste illusie in zit.
Althans, dat houd ik mezelf voor ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 04 mei 2019, 14:31

Storm schreef:
Yolanda_dB schreef:
@Yolanda,
Misbruik door gelovigen wordt niet goed gekeurd, dus je kunt dan spreken van"ongeloof''. Ik zie het meer als; gelovigen die in de fout gaan.
Gebedsgenezers die doorschieten; men kan het baseren op Bijbelteksten die spreken over genezingen.
Indoctrinatie; kinderen, later volwassenen die een geweldige angst voor de hel ervaren; het is gebaseerd op Bijbelteksten. Lezen ze de teksten dan niet goed? Ik kan er zeker anderen tegen overstellen maar hen als ongelovig zien, nee!!
Zodra "gelovigen" zich voor 'dubieuze' praktijken gaan baseren op enkele Bijbelteksten,
en ondertussen andere Bijbelteksten aan de kant zetten die een heel andere kant op wijzen,
zijn dergelijke excessen allesbehalve goed te praten.
Storm schreef: Want weten jij en ik precies hoe te geloven? Hoe bijbelteksten te lezen??
Nou, als het gaat om teksten waarop ik mijn geloof en mijn geloofsleven baseer, weet ik precies te achterhalen wat er staat.
Zo moeilijk is de Bijbel echt niet.
Storm schreef: Trouwens kun jij Thamar 888 een advies geven?
Nee.
In dit zeer zeldzame geval sluit ik me een keer aan bij wat Callista zei,
ook al vermoed ik dat de intenties van callista anders zijn dan de mijne.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 04 mei 2019, 14:36

peda schreef:
04 mei 2019, 13:57
Mart schreef:
04 mei 2019, 13:48
peda schreef:
Ze zullen wel moeten, want ze hebben - net als Adam - geen keus.
Ik kijk als agnost, zo constateer ik, anders aan tegen het in God ( wat daaronder ook te verstaan ) geloven als vele anderen. Voor mij is een innerlijke intuitie niet een vreemd iets. De richting van die intuitie kan zeer uiteenlopen, dat is wel wat ik weer "' ervaar "'. Zelf beschik niet over het innerlijk ervaren ( intuitie ) , maar wat bij mij als soort van 6e zintuig niet aanwezig is, daarover kunnen anderen wellicht beschikken. Heb je innerlijk wel het gevoel dat God meedoet, dan is de nog belangrijker vraag, hoe identificeer je God dan. Een immense waaier aan mogelijkheden heb je dan ter beschikking.
Ja, de ook door de hersenscans geregistreerde persoon-achtige God is niet je favoriet, geloof ik ;)
Maar ik ben zo eigenwijs de afwezigheid van jouw innerlijke intuïtie altijd een beetje in twijfel te trekken.
Wanneer je in een ander topic bv terloops vermeld dat je voorkeur uitgaat voor dualisme boven monisme ben ik niet alleen enigszins verbaasd (vanuit mijn eigen innerlijke intuïtie) maar heb ook het idee dat dat dan blijkbaar jouw innerlijke intuïtie is.
Het onderwerp is hier ver off- topic, hoewel het wel interessant zou zijn het een keer over te hebben.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 04 mei 2019, 14:39

Boppe1986 schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik begrijp maar nooit waarom men die foute zaken zo graag koppelt aan "geloof".
David deed heel veel dingen uit zijn geloof. De Israelieten moorden hele volkeren uit om geloof, DAESH aanhangers moorden andere volkeren uit uit geloof. Geloof kan dus heel veel kapot maken...
Je doet hier een "notrue-scotsmannetje"...
* Het ging over het christelijke geloof, niet over het Jodendom.
* Dat Israëlieten "hele volkeren uitmoorden om geloof" is een opmerkging die de waarheid ernstig geweld aan doet.
Het volk Israël deed dat niet om "geloof", maar omdat hun God hen dat opdroeg.
Dat is nogal niet even een verschil.
* notrue-scotsman > grote woorden. Ik zou zeggen: toon aan dat dat zo is.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 04 mei 2019, 14:45

Yolanda_dB schreef:
Amen! :flower1:
Crea zionist.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 04 mei 2019, 14:47

Yolanda_dB schreef:
04 mei 2019, 14:31

Nee.
In dit zeer zeldzame geval sluit ik me een keer aan bij wat Callista zei,
ook al vermoed ik dat de intenties van callista anders zijn dan de mijne.
Dat ik vind ik toch wel bijzonder en om even bij stil te staan.
Al vind ik het ook wel een beetje jammer dat je niet een direct antwoord voor Thamar888 heb.
Maar dat is lastig inderdaad.
Daarom heb ik zelf ook niet te zeer mijn eigen ideeën op de voorgrond gezet.
En Callista dus ook niet.
Wat dat betreft zijn er dus feitelijk (nog) niet veel verdere "intenties" in het spel.
De intentie op dit moment is dat we onze eigen ideeën niet sterk opdringen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Boppe1986

Bericht door Boppe1986 » 04 mei 2019, 14:50

Yolanda_dB schreef:
04 mei 2019, 14:39
* Het ging over het christelijke geloof, niet over het Jodendom.
Wat is het verschil? Geloof is geloof.
* Dat Israëlieten "hele volkeren uitmoorden om geloof" is een opmerkging die de waarheid ernstig geweld aan doet.
Het volk Israël deed dat niet om "geloof", maar omdat hun God hen dat opdroeg.
Dat is nogal niet even een verschil.
Zij geloofden dat God hen dit opdroeg. Dat is nog even een verschil.. Wie zou zo'n God overigens willen betichten van lief te hebben?

Christenen geloven dat de God die Israel dit opdroeg ook hun God is. Dus punt 1 is hiermee ook opgelost. Als je gelooft in zo'n wreedachtige God, dan ga je vanuit dat geloof vanzelf wrede dingen doen. Goed voorbeeld doet immers goed volgen, en vice versa?
* notrue-scotsman > grote woorden. Ik zou zeggen: toon aan dat dat zo is.
Omdat je van mensen die uit geloof iets slechts doen meteen zegt "dat is geen ware gelovige"..
Op die manier kan je alle goede dingen opdragen aan jouw geloof en alle slechte daden afschuiven op ongeloof.

Gesloten