Jezus alleen

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Gaitema
Man/Vrouw: M

Jezus alleen

Bericht door Gaitema » 07 mei 2019, 00:16

https://www.youtube.com/watch?v=fbsKP4r ... oBoMt7H8L0
Deze documentaire laat zien waar volgens een zoon van mijn voormalige wijkpredikant het in het christendom echt werkelijk om gaat. Niet om het moralisme of het Worth of Faith evangelie, maar om Jezus alleen. Ga er voor zitten en laat je bepalen door de grotere liefde van Jezus dan onze liefde voor deze wereld, die jouw hart wil veroveren. :flower1:

Wat vind je van de boodschap?
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Gaitema

Re: Jezus alleen

Bericht door Gaitema » 14 mei 2019, 09:08

Dank je wel. Adembenemend mooi. Jullie hebben er geen woorden voor :D

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 14 mei 2019, 11:14

Hier had niemand op gereageerd?
Nou ja, het is ook alleen een link, geen vraag om discussie.
Je zult het geloven of niet, maar ik heb er zojuist een groot gedeelte van bekeken.
Zo te zien vooral een film om te vertellen dat het rooms katholicisme er helemaal naast zit. Waarmee dus meteen het grootste deel van de zich christen noemende mensen in de wereld.
Wat verder gezegd wordt is dit:
De morele wetten voor de mens zijn die welke in de bijbel vastgelegd zijn.
Omdat we ons daar niet aan kunnen houden, is er een oplossing door diezelfde bijbel. Geloof dat Jezus die zonden 'van ons afneemt', en het is ok.
Met ok wordt dan bedoeld dat er een eeuwig leven in hemelse toestand is voor dat wat we nu 'ik' noemen.
Wat men in het leven doet, de werken, zijn niet bepalend voor de toekomst (geen karma dus), maar alleen een vrucht van het geloof.
Daar zit wel een moeilijkheid denk ik.
Want zoals we weten kunnen die vruchten, ook bij christenen behoorlijk rot zijn.
Gebrek aan juist geloof?
Maakt het niet meer uit, omdat we toch geloven?
Het blijft m.i. nogal een gedachtenspel met als inzet: bestendiging op een zo aangenaam mogelijke manier van 'mezelf'.
Neem die jongen van 19: als hem de theorie wordt voorgehouden kiest hij direct de aantrekkelijkste keus.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

peda

Bericht door peda » 14 mei 2019, 13:59

Zoals ik Tin begrijp is de documentaire een herhaling van de religieuze standpunten zoals die opgang doen in een aantal christelijke gemeenten. Waarom in de documentaire de Rooms Katholieken buiten de deur worden gehouden, blijkt niet uit de inbreng van Tin. Dat vind ik wel jammer, want de hoofdlijnen van het orthodoxe geloof worden eveneens gevolgd door de meeste gelovigen in de grote Rooms Katholieke Kerkgemeenschap. Zelf heb ik geen behoefte om een uur lange documentaire te gaan bekijken. Kort en bondig past meer bij mij. Dat is ook de reden dat ik geen kerkdiensten bijwoon. De boodschap wordt enorm lang uitgetrokken, kan meestal op een halve pagina worden neergeschreven en biedt vervolgens bijna nooit wat nieuws. Voor de gezelligheid , de sfeer ga ik niet naar een kerkdienst, dat tref je elders ook aan.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 14 mei 2019, 16:33

Hallo Peda,
Het is het solo christus idee.
Alleen christus heet het topic tenslotte.
En dat betekent: wat je doet, goede werken., hebben geen enkele invloed op de 'genade'.y
Ergens halverwege de documentaire komt voor mijn gevoel 'de aap uit de mouw' door heel expliciet te stellen dat de goede werken bij de RKK (concilie van Trente enz.) wel een rol spelen en ze daarom fout zitten.
Voor een groot deel dus de eigen visie, die je vanuit de gelovige als positieve boodchap zou kunnen zien (komt bij mij anders over, zul je begrijpen, maar daar gaat het niet om). Middenin zit dan dat afzetten tegen de RKK. Vond ik niet zo sterk.
Laat het bloementapijt bloeien ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

peda

Bericht door peda » 14 mei 2019, 17:03

Tin schreef:
14 mei 2019, 16:33
Hallo Peda,
Het is het solo christus idee.
Alleen christus heet het topic tenslotte.
En dat betekent: wat je doet, goede werken., hebben geen enkele invloed op de 'genade'.y
Ergens halverwege de documentaire komt voor mijn gevoel 'de aap uit de mouw' door heel expliciet te stellen dat de goede werken bij de RKK (concilie van Trente enz.) wel een rol spelen en ze daarom fout zitten.
Voor een groot deel dus de eigen visie, die je vanuit de gelovige als positieve boodchap zou kunnen zien (komt bij mij anders over, zul je begrijpen, maar daar gaat het niet om). Middenin zit dan dat afzetten tegen de RKK. Vond ik niet zo sterk.
Laat het bloementapijt bloeien ;)
Inderdaad legt het sola fides de absolute prioriteit bij geloof en niet in werken. Desalniettemin gaat de discussie bij de protestanten over het wedergeboren zijn wel degelijk om "" hoe te leven naar Gods Bedoeling = werken "'. Zo kun je moeilijk een overtuigde hedonist met geloof in het kruisoffer tot de "' wedergeborenen "' rekenen. De volgorde wordt dan geloven-------overeenkomstig leven naar het geloof. Ik zie dan niet zo duidelijk meer het verschil met de RK Kerk gedachten. Maar misschien zie ik het niet volledig helder.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 15 mei 2019, 00:03

De evangelische kerk leeft op gespannen voet met de RKK, maar in werkelijkheid vist zij dankbaar in haar vijver. En zoals Anja terecht opmerkte is het protestantisme het voorportaal naar het atheïsme. Maar ja, een ieder die niet meer naar de kerk wil en het geloof de rug wil toekeren vindt daarin zijn of haar weg toch wel. Dus, wat was er eerder, het ongeloof of het atheïsme? :D
Crea zionist.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:09

Piebe Paulusma schreef:
15 mei 2019, 00:03
De evangelische kerk leeft op gespannen voet met de RKK, maar in werkelijkheid vist zij dankbaar in haar vijver. En zoals Anja terecht opmerkte is het protestantisme het voorportaal naar het atheïsme. Maar ja, een ieder die niet meer naar de kerk wil en het geloof de rug wil toekeren vindt daarin zijn of haar weg toch wel. Dus, wat was er eerder, het ongeloof of het atheïsme? :D
Anja en jij zijn zelf protestants, dus waarom bestrijden jullie de eigen wortels?

Anja
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Bericht door Anja » 18 mei 2019, 20:17

.

Als er dan geweigerd wordt te modereren verwijder ik al mijn berichten uit dit topic.
Laatst gewijzigd door Anja op 19 mei 2019, 00:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Wu Wei.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:25

Tin schreef:
14 mei 2019, 11:14
Hier had niemand op gereageerd?
Nou ja, het is ook alleen een link, geen vraag om discussie.
Ik vroeg wat jullie ervan vinden :|
Je zult het geloven of niet, maar ik heb er zojuist een groot gedeelte van bekeken.
Dat is al heel wat :)
Zo te zien vooral een film om te vertellen dat het rooms katholicisme er helemaal naast zit.
Nee, dat zie ik anders. Het is vooral bedoeld om te waarschuwen tegen het welvaartsevangelie. Dat komt juist in het eind sterk terug. Het verhaal rondom de RKK haalt het ook vooral aan om aan te geven wat de protestantse visie tegen over de katholieke is. Herhalend waar Maarten Luther zoals tegen aanliep. In het katholicisme wordt je gered door geloof, maar kom je vervolgens in het vagevuur terug, vanwege je zonden als christen. De goede werken zijn dan nodig om uit het vagevuur te komen. Zo heb je dat geloof niet alleen voldoende is om van het vuur gered te worden.
Ook de bemiddelaar van Maria en Heiligen in ons contact met God, hebben we als protestanten niet.
Waarmee dus meteen het grootste deel van de zich christen noemende mensen in de wereld.
Met geweld tot stand gebracht en in stand gehouden?
Wat verder gezegd wordt is dit:
De morele wetten voor de mens zijn die welke in de bijbel vastgelegd zijn.
Omdat we ons daar niet aan kunnen houden, is er een oplossing door diezelfde bijbel. Geloof dat Jezus die zonden 'van ons afneemt', en het is ok.
Met ok wordt dan bedoeld dat er een eeuwig leven in hemelse toestand is voor dat wat we nu 'ik' noemen.
Wat men in het leven doet, de werken, zijn niet bepalend voor de toekomst (geen karma dus), maar alleen een vrucht van het geloof.
Daar zit wel een moeilijkheid denk ik.
Ik geloof zelf persoonlijk dat de graad van liefde dat je hebt bepaald hoe groot de graag van liefde in het hiernamaals is, wat tevens geestelijke rijkdom inhoudt. Een echt geloof zal ook niet los kunnen staan van de liefde. Dat zou immers een dood geloof zijn, puur een dwangmatig aannemen van geloofsfeiten, zonder dat je hart er werkelijk mee instemt. Het maakt je zelf eigenlijk tot een opstandige puber bij God. Maar een echt geloof brengt vruchten voort. Wat mij betreft mag daar ook wel meer de nadruk op liggen.
Want zoals we weten kunnen die vruchten, ook bij christenen behoorlijk rot zijn.
Gebrek aan juist geloof?
Het punt blijft dat elk mens op aarde rotte vruchten kent. Je kan de hemel niet verdienen door enkel goede vruchten voort te brengen.
Als we eerlijk zijn doet geen enkele christen genoeg zijn best. Het is allemaal magertjes en dat geldt ook voor de rest van de mensen op de wereld.
God koos de joden uit, omdat ze juist een ijverig volk waren, maar ook zij schoten te kort.
Maakt het niet meer uit, omdat we toch geloven?
Zeer zeker wel, we moeten blijven ontwikkelen en zullen daarmee ook schatten in de hemel verzamelen waar nog mot, nog roest bij kan en dat kenmerkt in de werken van de liefde.
Het blijft m.i. nogal een gedachtenspel met als inzet: bestendiging op een zo aangenaam mogelijke manier van 'mezelf'.
Neem die jongen van 19: als hem de theorie wordt voorgehouden kiest hij direct de aantrekkelijkste keus.
Aan het einde van de film wordt juist het welvaardsevangelie benadrukt, als een probleem. Grote successen zouden door ons geloof komen. Echter wil het benadrukken dat het om Jezus alleen gaat en dat de goede vruchten eruit voort zullen komen.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:27

Anja schreef:
18 mei 2019, 20:17
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 20:09
Piebe Paulusma schreef:
Anja en jij zijn zelf protestants, dus waarom bestrijden jullie de eigen wortels?
Ik ben niet protestants hoor. Ik ben op papier van geen enkele kerk lid. Zou ik dat wel zijn dan was het toch de rkk.
Gezien je familie wel, maar jouw gedachten zijn zeker niet katholiek. Dus automatisch protestants. Want wat niet katholiek is, wordt door de katholieke kerk als protestants gezien. Het dan afzetten tegen andere protestanten is niet handig. Bedenk ook dat het christendom erg veel stromingen kent. Dus wie je daarmee aanspreekt is ook niet echt helder.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:34

peda schreef:
14 mei 2019, 13:59
Zoals ik Tin begrijp is de documentaire een herhaling van de religieuze standpunten zoals die opgang doen in een aantal christelijke gemeenten. Waarom in de documentaire de Rooms Katholieken buiten de deur worden gehouden, blijkt niet uit de inbreng van Tin. Dat vind ik wel jammer, want de hoofdlijnen van het orthodoxe geloof worden eveneens gevolgd door de meeste gelovigen in de grote Rooms Katholieke Kerkgemeenschap. Zelf heb ik geen behoefte om een uur lange documentaire te gaan bekijken. Kort en bondig past meer bij mij. Dat is ook de reden dat ik geen kerkdiensten bijwoon. De boodschap wordt enorm lang uitgetrokken, kan meestal op een halve pagina worden neergeschreven en biedt vervolgens bijna nooit wat nieuws. Voor de gezelligheid , de sfeer ga ik niet naar een kerkdienst, dat tref je elders ook aan.
De verkondigingen zijn ook vooral nuttig om ons scherp te houden, merk ik vaak. In mijn dagelijkse leven kom ik door de drukte van de week en de zorgen die ermee gepaard gaan uit op het niet meer denken aan het evangelie. De verkondiging helpt me weer bij de les te zijn. Het zelfde nut heeft het bijbel lezen. Ik was zo laatst neerslachtig en toen las ik in een Psalm over de goedertierenheid van God, terwijl ook nog eens een lied daar over al in mijn hoofd zat. Het gaf me een mindset om op het goede van God gericht te zijn en niet op mijn eigen neerslachtigheid. Ik telde Gods zegeningen en werd weer vrolijk :)

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:41

Ik durf te stellen dat als de Rooms katholieke kerk nu niet zo vast aan haar leer zou zitten, het protestantisme nooit zou hebben bestaan.
Het protestantisme is niks anders dan katholieken van een andere smaak in ballingschap, omdat ze niet hun geloof in de Rooms katholieke kerk kunnen uiten.

Het atheïsme is daarmee ook een protestants en katholiek product. Het zijn mensen die het allemaal gewoon niet meer geloven.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 20:41

Gaitema schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Noem het zelfkritiek! ;)
Crea zionist.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:51

Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 20:41
Gaitema schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Noem het zelfkritiek! ;)
Maar wat is er bij jou zelf mis gegaan, je was namelijk atheïst en bent protestants geworden? :shock:

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 20:55

Deze film zet vooral heel duidelijk neer dat het Welvaardsevangelie of het Worth of Faith evangelie het slechtste product van het christendom is. Het God voor jouw kar spannen en Hem jouw wensen te laten vervullen, zodat je een voorspoedige leven hebt. Terwijl het in het leven gaat over het sterven aan jezelf. Niet jouw eigen leven kunnen maken, maar afhankelijk te zijn van Jezus.

Het zelf doen, zit hem in moraliteit en zelfsucces. Echter het antwoord is het afhankelijk zijn van Jezus Christus.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 21:05

Gaitema schreef:
18 mei 2019, 20:51
Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 20:41
Gaitema schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Noem het zelfkritiek! ;)
Maar wat is er bij jou zelf mis gegaan, je was namelijk atheïst en bent protestants geworden? :shock:
Ik ben hervormd van huis uit, maar we gingen nooit naar de kerk en praatten ook niet over geloof. Het geloof dat ik had stond op een laag pitje en door de traditionele interpretatie van de wederkomst - dat Jezus op een wolk zal neerdalen - werd dat vuurtje uitgeblazen zodat ik me heb laten uitschrijven.

Zo rond mijn dertigste kwam ik in aanraking met het preterisme waarbij de wederkomst in het verleden geplaatst wordt. Daardoor ben ik weer gaan geloven, dus wat velen een gevaarlijke leer was voor mij juist positief!

Hoe dan ook, voor katholieken ben ik protestant, dus zo noem ik me dan ook maar.
Crea zionist.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 22:43

Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:41
Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:36
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:35
Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:33
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:32
Wat zijn jullie toch hypocriet met elkaar. Heel verschrikkelijk!

Mij treft geen blaam. Ik zeg gewoon wat ik oprecht geloof 8-)
Hoezo? Je denkt toch niet dat ik me laat inschrijven bij de RKK?

Ik zeg ook oprecht wat ik geloof en dat weet je ook wel.
Nee, maar jullie hebben wel een soort bord voor jullie neus hangen, waarop staat: "Gaitema spoort niet en "ik" heb altijd gelijk."
Nee hoor, alhoewel ik niet veel opheb met de evangelische kerk, wek je bij mij wel een oprechte indruk. En oprechtheid vind ik een deugd.
Ik meen het ook oprecht, wat ik zeg. Zo heb ik totaal niks met de katholieke kerk. Ik beschuldig haar er van dat ze met geld en macht een soort vormgeloof hebben opgezet. Een opdreunen van een leer, dat je opgelegd wordt lijkt mooi, maar is geen werkelijk geloof en al zeker geen Faith.
Bij de RKK zitten ook oprechte mensen en ze zijn vaak heel gastvrij. Inhoudelijk ben ik het lang niet met alles eens, maar als mensen zoals Anja het goede er uithalen lijkt mij dat helemaal prima. En dat geldt voor elke religie trouwens.
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 18 mei 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Crea zionist.

Anja
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Bericht door Anja » 18 mei 2019, 22:45

.
Laatst gewijzigd door Anja op 19 mei 2019, 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Wu Wei.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 22:46

Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:44
Zoals de Notre Dame nu is lijkt het wel deze kerk te zijn. Van buiten pracht en praal, maar van binnen is weinig bestand tegen het vuur van Pinksteren en het dak van Gods hoede verlaat erin het schip.
De Notre Dame is geen katholieke kerk maar eigendom van de staat.
Crea zionist.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 22:46

Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:43
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:41
Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:36
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:35
Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:33

Hoezo? Je denkt toch niet dat ik me laat inschrijven bij de RKK?

Ik zeg ook oprecht wat ik geloof en dat weet je ook wel.
Nee, maar jullie hebben wel een soort bord voor jullie neus hangen, waarop staat: "Gaitema spoort niet en "ik" heb altijd gelijk."
Nee hoor, alhoewel ik niet veel opheb met de evangelische kerk, wek je bij mij wel een oprechte indruk. En oprechtheid vind ik een deugd.
Ik meen het ook oprecht, wat ik zeg. Zo heb ik totaal niks met de katholieke kerk. Ik beschuldig haar er van dat ze met geld en macht een soort vormgeloof hebben opgezet. Een opdreunen van een leer, dat je opgelegd wordt lijkt mooi, maar is geen werkelijk geloof en al zeker geen Faith.
Bij de RKK zitten ook oprechte mensen en ze zijn vaak heel gastvrij. Inhoudelijk ben ik het lang niet met alles eens, maar als mensen het goede er uithalen lijkt mij dat helemaal prima. En dat geldt voor elke religie trouwens.
Ja wel Piebe, maar de meesten van deze goede katholieken gaan nooit naar de kerk en hebben een niet erg diep geworteld katholiek geloof. En dat is misschien maar beter zo.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 22:47

Anja schreef:
18 mei 2019, 22:45
Ik heb alle berichten gemeld. Ik wil verwijdering van de quotes van Gaitema die er direct bovenop zat terwijl ik mijn bericht al had verwijderd om deze valse strijd te voorkomen. Ik wil ook moderatie van de woorden die mij in de mond gelegd worden en van andermans bepaling van wat ik zou geloven. Dit pik ik niet, deze antikatholieke strijd en stemmingmakerij over mijn rug.
Dat is prima, maar ik heb niks tegen katholieken hoor.
Crea zionist.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 22:50

Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:47
Anja schreef:
Ik heb alle berichten gemeld. Ik wil verwijdering van de quotes van Gaitema die er direct bovenop zat terwijl ik mijn bericht al had verwijderd om deze valse strijd te voorkomen. Ik wil ook moderatie van de woorden die mij in de mond gelegd worden en van andermans bepaling van wat ik zou geloven. Dit pik ik niet, deze antikatholieke strijd en stemmingmakerij over mijn rug.
Ik daarin tegen heb heel veel tegen heel veel leren in de kerken. Ik ben tegen de gereformeerde leer, katholieke leer, de Worth of Faith evangelie, het jodendom, de jehovagetuigen, de vergadering der Gelovigen, de zevende dag adventisten en jouw opvatting dat Jezus niet meer terug komt :)

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 18 mei 2019, 22:52

Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:50
Piebe Paulusma schreef:
Anja schreef:
Ik daarin tegen heb heel veel tegen heel veel leren in de kerken. Ik ben tegen de gereformeerde leer, katholieke leer, de Worth of Faith evangelie, het jodendom, de jehovagetuigen, de vergadering der Gelovigen, de zevende dag adventisten en jouw opvatting dat Jezus niet meer terug komt :)
Correctie: mijn opvatting dat Jezus terug is gekomen precies op het moment dat hij beloofde in Mat 16,28.
Crea zionist.

Gaitema

Bericht door Gaitema » 18 mei 2019, 22:55

Piebe Paulusma schreef:
18 mei 2019, 22:52
Gaitema schreef:
18 mei 2019, 22:50
Piebe Paulusma schreef:
Anja schreef:
Correctie: mijn opvatting dat Jezus terug is gekomen precies op het moment dat hij beloofde in Mat 16,28.
Leg dat nog eens uit.

Gesloten