Christen en vegetariër

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Trajecto
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Trajecto
Peter79
Man/Vrouw: M

Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 » 05 jun 2019, 10:32

Met dit topic wil ik een oude belofte inlossen. Ooit in de begintijd van dit forum was er een groen topic. Iemand heeft me eens gevraagd om dit bericht nog eens uit te werken.
Peter79 schreef:Ik heb ook wel eens gedacht: in het Nieuwe Testament zien we de beweging dat slaven worden bevrijd en vrouwen gelijkgesteld aan mannen. Ook zie je een beweging naar elkaar de andere wang toekeren. Wat betekent dat ten aanzien van dieren? Vroeger zag ik daar meer één lijn in dan nu: ook geen dieren meer doden.
De categorieën man en vrouw, slaaf en vrije worden opgeheven. In lijn daarvan dacht ik: waarom geldt dat ook niet voor mens en dier? Waarom is de mens een andere categorie dan een dier (retorisch)? Hoewel in het Nieuwe Testament nog niet aan de orde (vlees eten op zichzelf is geen issue), kan de lijn worden doorgetrokken dat mensen en dieren geen aparte categorieën meer vormen die volgens verschillende maatstaven worden behandeld. Dieren binnen dezelfde categorie brengen als mensen, is niet slecht voor mensen. Wie goed is voor dieren, is ook goed voor mensen.

In de paradijselijke teksten van Genesis, Jesaja, etc. zie je hoe er niemand kwaad doet in het beeld dat een zuigeling zijn hand uitstrekt naar het hol van een adder, zonder gebeten te worden. Leeuw en rund weiden tezamen. Na de zondvloed sluit God een verbond met de mens en de dieren. In de wereld die zucht (Romeinen 8) moeten m.i. ook de dieren worden inbegrepen. Ik denk dat ik toen geen weet had van Paulus die zei dat God zich niet bekommert om ossen, maar om mensen; ik denk echter dat Paulus dit zei met het oog op zijn gehoor dat zich niet bekommerde om ossen en dat hij hier geen theologie over dieren gaf.

In de gevallen wereld is vlees eten heel normaal. Zoals op enkele plaatsen in Genesis staat: de schrik van de mensen zij op de dieren. De uitgebreide offerdienst kan niet bestaan zonder het doden van dieren. Maar de nieuwe wereld is niet gebouwd op vijandschap en onderdrukking. Een christen kan niet meedoen aan onderdrukking van welke aard ook; een dier moeten doden, gaat met pijn.

Op deze wijze kon ik een lijn trekken van het christelijk leven (als nieuwe mens) naar een vegetarische leefwijze.
Binary thinking promises instant belonging to a group (Martin Weigert)

peda

Re: Christen en vegetariër

Bericht door peda » 05 jun 2019, 11:29

Een mooi streven. Wanneer jij als christelijke nieuwe mens een "' afspiegeling "' wilt zijn van het oude paradijs, dan past een vegetarische levenswijze daar prima in. Adam at geen vlees en kon dat ook niet, omdat de dood niet tot het paradijs behoorde.

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm » 05 jun 2019, 12:24

Veel wordt er hier in huis over dierenleed gepraat maar niet persé uit een christen zijn. Al is het wel een Bijbels begrip om goed voor je dieren te zijn, dus ook christelijke veeboeren zouden zich dat moeten aantrekken. Maar ook ik als consument..

Wij eten vlees; sinds het meer is gaan knagen eten we alleen biologisch vlees en minder vaak. Maar vegetarisch zijn is waarschijnlijk beter. Maar of dit Bijbels onderbouwt kan worden? In die tijd hadden de dieren (waarschijnlijk?) meer de ruimte, in ieder geval geen kunstmatige inseminatie, legbatterijen en varkens die tussen schotten liggen. Koeien die niet in de wei komen etc.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

callista

Bericht door callista » 05 jun 2019, 12:25

Ik begrijp niet dat er mensen zijn, die nog vlees eten
Dieren zijn ook wezens met gevoel etc...die respect verdienen.
Persoonlijk vind ik het primitief...

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 05 jun 2019, 12:52

Niet verkeerd om vegetariër te zijn, maar niet eenvoudig en mij niet gezien. Vlees en vis heb je gewoon nodig. Ik ben het er niet mee eens dat een christen vegetariër zou moeten zijn. Ook de samenhang met de zondeval zie ik niet. Met Adam en Eva is de moderne mens op het wereldtoneel verschenen. De eerste mensen met een goddelijke geestvonk. Voor de zondeval was er al dood en verderf op aarde. De aarde heeft in verloop van tijd vijf belangrijke uitroeiingen gekend – de Ordovicische, Devoonse, Permische, Triassische en die van het Krijt, in die volgorde – en heel veel kleinere. De Ordovicische (440 miljoen jaar geleden) en Devoonse (365 miljoen jaar geleden) roeiden elk 80 tot 85 procent van de soorten uit. De Triassische (220 miljoen jaar geleden) en die van het Krijt elk 70 tot 75 procent van de soorten. Maar de grote klap was de uitroeiing in het Perm van ongeveer 245 miljoen jaar geleden. Na de uitroeiing van het Perm kwam minstens 95 procent van de in het fossielenbestand voorkomende dieren nooit meer terug. Er verdween zelfs ongeveer een derde van de insectensoorten.

Al eerder gezegd dat de ziel een lange weg aflegt door de materiële wereld (door het mineralen- en planten- en dierenrijk), de reden is zuivering. Uiteindelijk wordt de menselijke ziel gevormd door samenvoeging van diverse dierenzielen. Dat is ook de reden waarom er überhaupt dieren op aarde zijn. Tot zijn zevende jaar is de mensenziel nog meer dierlijk dan menselijk. In sommige culturen heeft die zevende verjaardag nog een bijzondere betekenis. Het doorlopen van die lange weg door de materie vindt plaats voor zielen van beneden, je hebt ook zielen van boven.

Adam en Eva moesten sterven vanwege het begaan van zonde. Als zij niet gezondigd hadden, zou er voor hen en ons geen lichamelijke dood geweest zijn. Je kunt ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia).
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 » 06 jun 2019, 20:21

Laat de vegetariër genieten van zij vega voedsel, zoals ik weer lekker heb genoten van mijn balletje gehakt. :D

Romeinen 14

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:09

Laat iedereen die vlees wil eten zelf het dier doden ipv. een pakje vlees te kopen in de supermarkt wat niet eens meer verwijst naar het dier..
Waar kippen na 6 weken al in die verpakking zitten terwijl ze jaren kunnen leven.
En in de tussentijd in dat korte leven in hun eigen stront zonder enige fatsoenlijke ruimte moeten doorbrengen
En andere dieren mishandeld worden , getrapt en geschopt tijdens transporten...ook nog eens vaak zonder water....etc.
Megastallen....met dieren die ook gevoel hebben en intellect....
En sommig vlees vol zit met antibiotica...
Godgeklaagd....en schandalig
Wie wil er dan nog vlees eten?

Ja..ook deze mensen zullen zich voor God moeten verantwoorden als deze al bestaat....maar eigenlijk verantwoording voor zichzelf moeten afleggen...

Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 » 06 jun 2019, 21:16

callista schreef:
06 jun 2019, 21:09
Laat iedereen die vlees wil eten zelf het dier doden ipv. een pakje vlees te kopen in de supermarkt wat niet eens meer verwijst naar het dier..
Waar kippen na 6 weken al in die verpakking zitten terwijl ze jaren kunnen leven.
En in de tussentijd in dat korte leven in hun eigen stront zonder enige fatsoenlijke ruimte moeten doorbrengen
En andere dieren mishandeld worden , getrapt en geschopt tijdens transporten...ook nog eens vaak zonder water....etc.
Megastallen....met dieren die ook gevoel hebben en intellect....
En sommig vlees vol zit met antibiotica...
Godgeklaagd....en schandalig
Wie wil er dan nog vlees eten?

Ja..ook deze mensen zullen zich voor God moeten verantwoorden als deze al bestaat....maar eigenlijk verantwoording voor zichzelf moeten afleggen...
Ja, dat zijn jouw dogma's, maar die horen dus als dogma's zeker niet in het christendom thuis. Je mag je onthouden van voedsel waarvan je je onthouden wilt.

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:18

Peter79 ---de TS ----is christen....
Dus what?
Heeft met ethiek te maken...
Laatst gewijzigd door callista op 06 jun 2019, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 » 06 jun 2019, 21:19

callista schreef:
06 jun 2019, 21:18
Ja. En? Lees de Schrifttekst maar na. Peter hoeft niet te eten. Geen christen zal beweren dat hij eten moet.

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:20

Anja schreef:
06 jun 2019, 21:19
callista schreef:
Ja. En? Lees de Schrifttekst maar na. Peter hoeft niet te eten. Geen christen zal beweren dat hij eten moet.
Heb ik maling aan.
Ik leef nu....en zie wat er gebeurt...

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:33

Beste Peter79,

Nadat ik de materie uitvoerig heb getoetst aan het NT ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Vegetarisme, veganisme en elk strikt dieet, is een verkapte vorm van het herintroduceren van de spijswetten die hoorden bij het oude verbond.

Het eten van vlees is niet verkeerd, want niets dat de mond ingaat (Matth. 15:11) kan de mens verontreinigen. Integendeel, nog eerder dan verboden, is het eten van vlees een gebod in het NT! Immers, niemand minder dan Jahweh zelf zei tegen Petrus dat hij onreine dieren moest slachten (Hand. 10:13) en eten. Petrus werd zodoende de eerste joodse slachter van onreine dieren (grapje hoor, want dat weet ik niet) maar deze gebeurtenis werd overigens vergeestelijkt door hem, zie Handelingen 11. Hoe dan ook, vlees eten is prima!

'Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende om der consciëntie wil' (1 Kor. 10:25)

Vlees eten is goed voor het geweten. Dus Peter79 ik citeer uit mijn brief:

1 Piebe vers 1

Even langs Ronald voor een lekkere Grand Big Mac om der consciëntie wil. :clown:
Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:38

Anja schreef:
06 jun 2019, 20:21
Laat de vegetariër genieten van zij vega voedsel, zoals ik weer lekker heb genoten van mijn balletje gehakt. :D
Als het niks uitmaakt doe mij dan maar een gehaktbal van de ambachtelijke slager! :)

Ook ik kan genieten van een vega pizza met een beetje van die heerlijk zachte prosciutto er op! 8-)

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:39

callista schreef:
06 jun 2019, 21:20
Anja schreef:
06 jun 2019, 21:19
callista schreef:
Heb ik maling aan.
Ik leef nu....en zie wat er gebeurt...
Dat is vrij lauw. Waarom niet vurig ergens voor kiezen ook al vergis je je mogelijk?

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:47

Piebe Paulusma schreef:
06 jun 2019, 21:33
Beste Peter79,

Nadat ik de materie uitvoerig heb getoetst aan het NT ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Vegetarisme, veganisme en elk strikt dieet, is een verkapte vorm van het herintroduceren van de spijswetten die hoorden bij het oude verbond.

Het eten van vlees is niet verkeerd, want niets dat de mond ingaat (Matth. 15:11) kan de mens verontreinigen. Integendeel, nog eerder dan verboden, is het eten van vlees een gebod in het NT! Immers, niemand minder dan Jahweh zelf zei tegen Petrus dat hij onreine dieren moest slachten (Hand. 10:13) en eten. Petrus werd zodoende de eerste joodse slachter van onreine dieren (grapje hoor, want dat weet ik niet) maar deze gebeurtenis werd overigens vergeestelijkt door hem, zie Handelingen 11. Hoe dan ook, vlees eten is prima!

'Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende om der consciëntie wil' (1 Kor. 10:25)

1 Piebe vers 1

Even langs Ronald voor een lekkere Grand Big Mac om der consciëntie wil. :clown:
Het visioen aan Petrus heeft niets met eten te maken maar dat geen enkel volk onrein is...
De betekenis van het visioen werd duidelijk gemaakt door wat er vervolgens gebeurde.
Petrus ontving de mannen, die Cornelius had gezonden als gasten en gaf hun een nacht onderdak. (Handelingen 10:2

Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 » 06 jun 2019, 21:47

callista schreef:
Dus what?
Wiens ethiek? De jouwe zeker. :clown:

Ik eet heerlijk vrijwel elke dag vlees. En ik eer daarmee het dier, dat zijn leven gaf, de boer, die het dier onderhield en de slager die het voor mij heeft geslacht. En boven al dank ik God, voor het voedsel dat Hij mij gaf, en dat ik allemaal mag eten, en ik dank God dat hij de boer en de slachter en de slager en hun kinderen in hun bestaan voorzag.

En jouw dogma's, die mag jij koesteren. Maar een christen koestert die niet. Die is vrij om in dankbaarheid alles te aanvaarden, te Leven. En hij is ook vrij om niet alles te aanvaarden, als hij dat niet wil, zolang hij het doet ter ere van God en niet uit zelfrechtvaardiging.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 06 jun 2019, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

coby

Bericht door coby » 06 jun 2019, 21:49

Piebe Paulusma schreef:
Beste Peter79,

1 Piebe vers 1

Ik lust het nog steeds niet echt, alleen garnalen en vis, maar ik was extreem overtuigd vegetarier vroeger, zodanig dat ik mensen haatte die vlees aten, want dat waren moordenaars en ik had lieftallige ideeen dat alle mensen maar afgemaakt moesten worden, zodat de dieren in vrede met elkaar konden leven. Toen ik christelijk werd, had ik dat soort snoezige gedachten gelukkig niet meer, maar ik snapte niet waarom Jezus niet iedereen leerde om geen vlees te eten. Op een gegeven moment ben ik van de overtuiging afgestapt, maar lustte het niet, want mijn smaak was door de opvoeding verpest.
Ooit gingen we in Spanje vissen met een vriend van m'n ex en die viste met levend aas en ik werd zo giftig, hij zei: het lijkt wel of ik de Tielse dierenbescherming op m'n dak heb. Toen ging ik maar een eind lopen en bedacht dat er ergere dingen zijn om je druk over te maken dan een vis en toen stelde ik voor om te gaan barbecuen en de hele zooi fikte af en de vissen waren gered.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:51

callista schreef:
06 jun 2019, 21:47
Piebe Paulusma schreef:
Beste Peter79,

1 Piebe vers 1

Het visioen aan Petrus heeft niets met eten te maken maar dat geen enkel volk onrein is...
De betekenis van het visioen werd duidelijk gemaakt door wat er vervolgens gebeurde.
Petrus ontving de mannen, die Cornelius had gezonden als gasten en gaf hun een nacht onderdak. (Handelingen 10:2
Het onderscheid tussen joden en heidenen was opgeheven, heel goed! :flower1:

Maar het visioen behelsde ook dat de spijswetten kwamen te vervallen voor joden die zich bekeerden tot Christus.

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:52

Anja schreef:
callista schreef:
Dus what?

Ik eet heerlijk vrijwel elke dag vlees. En ik eer daarmee het dier, dat zijn leven gaf, de boer, die het dier onderhield en de slager die het voor mij heeft geslacht. En boven al dank ik God, voor het voedsel dat Hij mij gaf, en dat ik allemaal mag eten, en ik dank God dat hij de boer en de slachter en de slager en hun kinderen in hun bestaan voorzag.

En jouw dogma's, die mag jij koesteren. Maar een christen koestert die niet. Die is vrij om in dankbaarheid alles te aanvaarden, te Leven. En hij is ook vrij om niet alles te aanvaarden, als hij dat niet wil, zolang hij het doet ter ere van God en niet uit zelfrechtvaardiging.
Het dier dat zijn leven af genomen wordt...en vermoord..
Eet smakelijk...

Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 » 06 jun 2019, 21:53

callista schreef:
06 jun 2019, 21:52
Anja schreef:
callista schreef:
Dus what?

Het dier dat zijn leven af genomen wordt...en vermoord..
Eet smakelijk...
Dankjewel. Het heeft mij goed gesmaakt. :flower1:

coby

Bericht door coby » 06 jun 2019, 21:55

Storm schreef:
05 jun 2019, 12:24
Veel wordt er hier in huis over dierenleed gepraat maar niet persé uit een christen zijn. Al is het wel een Bijbels begrip om goed voor je dieren te zijn, dus ook christelijke veeboeren zouden zich dat moeten aantrekken. Maar ook ik als consument..

Wij eten vlees; sinds het meer is gaan knagen eten we alleen biologisch vlees en minder vaak. Maar vegetarisch zijn is waarschijnlijk beter. Maar of dit Bijbels onderbouwt kan worden? In die tijd hadden de dieren (waarschijnlijk?) meer de ruimte, in ieder geval geen kunstmatige inseminatie, legbatterijen en varkens die tussen schotten liggen. Koeien die niet in de wei komen etc.
Het is ook gewoon een luxe voor rijke landen. In arme landen mogen ze blij zijn als er uberhaupt wat te bikken valt en dan ga je niet principieel geen vlees of vis eten, anders ga je dood en kaas en alles mag dan ook niet, want dan moet je ook betalen om die beesten een goed pensioen te geven.

coby

Bericht door coby » 06 jun 2019, 21:57

Ooit had ik er een gesprek over met een stel in Spanje. Ik was een hond daar ham aan het voeren op het strand, want dat mocht dan weer wel. Dat meisje vond het geweldig dat ik vegetarisch was, maar d'r vriend zei: ja dan krijg je een enorme veestapel die afgemaakt moet worden als niemand meer vlees eet.

callista

Bericht door callista » 06 jun 2019, 21:58

Ik ben vegetariër, maar b.v. veganist zou mij veel moeite kosten....geen kaas, geen eieren, geen zuivel etc..
Dat zou mij niet lukken....
Hoewel ik vanaf mijn zesde al geen melk meer drink, maar wel yoghurt eet bv [ook schaars tegenwoordig] ....en kaas en eieren.

Getver...dadelijk gaat het forum al weer dicht...

Het gaat nu heel goed en de gesprekken komen op dreef......misschien kan het nu veranderd worden ?
Please..... :|
Laatst gewijzigd door callista op 06 jun 2019, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:59

coby schreef:
06 jun 2019, 21:49
Piebe Paulusma schreef:
Beste Peter79,

1 Piebe vers 1

Ik lust het nog steeds niet echt, alleen garnalen en vis, maar ik was extreem overtuigd vegetarier vroeger, zodanig dat ik mensen haatte die vlees aten, want dat waren moordenaars en ik had lieftallige ideeen dat alle mensen maar afgemaakt moesten worden, zodat de dieren in vrede met elkaar konden leven.
Ik lust geen vis en garnalen, maar bedankt dat je me niet neergeschoten hebt toen die scooter op me viel! :flower1:
coby schreef:
06 jun 2019, 21:49
Toen ik christelijk werd, had ik dat soort snoezige gedachten gelukkig niet meer, maar ik snapte niet waarom Jezus niet iedereen leerde om geen vlees te eten. Op een gegeven moment ben ik van de overtuiging afgestapt, maar lustte het niet, want mijn smaak was door de opvoeding verpest.
Ooit gingen we in Spanje vissen met een vriend van m'n ex en die viste met levend aas en ik werd zo giftig, hij zei: het lijkt wel of ik de Tielse dierenbescherming op m'n dak heb. Toen ging ik maar een eind lopen en bedacht dat er ergere dingen zijn om je druk over te maken dan een vis en toen stelde ik voor om te gaan barbecuen en de hele zooi fikte af en de vissen waren gered.
:lol:

Geloof het of niet, maar ik ben ook een tijdje vegetariër geweest. Ik at dan van die valess burgers (mijn maag draait nog om als ik er aan terugdenk) tot ik er kotsbeu van was en een kip heb geslacht en gegeten.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 jun 2019, 21:59

callista schreef:
06 jun 2019, 21:58
Ik ben vegetariër, maar b.v. veganist zou mij veel moeite kosten....geen kaas, geen eieren, geen zuivel etc..
Dat zou mij niet lukken....
Hoewel ik vanaf mijn zesde al geen melk meer drink, maar wel yoghurt eet bv [ook schaars tegenwoordig] ....en kaas en eieren.

Getver...dadelijk gaat het forum al weer dicht...
Als je kaas eet dan kun je net zo goed het kalfje opeten dat er voor moest sterven vanwege het stremsel.

Plaats reactie