Christen en vegetariër

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Anja
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Anja » 12 jun 2019, 19:22

coby schreef:
12 jun 2019, 18:43
Anja schreef:
09 jun 2019, 14:23
Er waren er zelfs bij die met droge ogen beweerden dat hun lichaam vlees eten niet meer zou verdragen, omdat hun lichaam zo "zuiver" en "verlicht" was geworden, dat ze ziek zouden worden van vlees eten.
Heb ik meegemaakt. Ik kreeg nooit vlees als kind en ik was 4 of zo en bij het buurjongetje aan het spelen en de buurvrouw had plakjes worst. Is dat niet van dieren? Nee hoor, zegt ze. Nou lekker. Ik vrat me vol aan die worst. Heerlijk zeg. Maar 's avonds kotste ik het uit, omdat m'n maag het niet gewend was. Ouders boos. Ik verhaal halen bij de buuf. Ach er zijn toch zat schapen, zegt ze.
Hier wil ik dan toch nog maar even op antwoorden. Dat komt dan niet omdat je door je ascese zo een vreselijk "zuiver" lichaam hebt gekregen, maar simpwelweg omdat je spijsvertering lui is geworden. Je bent geschapen als een omnivoor, of je het nu (w)eten wilt of niet.

Rom.14,3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

1Kor.10,31 Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.

Mat.6,25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding?

Gen.9,3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.

Kol.2,16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Gal.5,1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
Jezus leert je om vriendelijk en vol liefde te zijn. Maar niet tegenover genaderovers. Jouw vrijheid kan je zomaar weer ontnomen worden, wanneer mensen jou hun wil opleggen met wetten en systemen, schuldgevoelens en veroordeling.

Pas op! Blijf binnen Gods genade, zijn onverdiende gunst. Wees moedig en houd stand in de vrijheid die Jezus bracht.

Behoud in de eerste plaats je vrijheid naar God toe. Laat je niet verleiden om de Vader te benaderen als een baas: dat je iets bij Hem moet terugbetalen of verdienen. Genade is en blijft een onverdiende gunst. Je bent niet zijn slaaf, maar zijn kind.

Behoud ook je vrijheid naar mensen toe. Probeer niet ten koste van de vrijheid die Gods genade jou bracht in de gunst te staan bij mensen. Je bent niet geroepen om iedereen een plezier te doen, maar wel om vrij te zijn (Gal. 5:13).

Kortom, blijf volharden in het geloof in het evangelie van genade en de praktische uitwerking ervan in je dagelijks leven.

https://willemdevink.nl/laat-je-vrijheid-niet-roven/
Laatst gewijzigd door Anja op 12 jun 2019, 19:49, 7 keer totaal gewijzigd.
66 boeken, 40 schrijvers, 1500 jaar,één centraal thema: Verlossing in Christus.

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 19:29

https://www.justvital.nl/we-zijn-geen-vleeseters/
De allergrootste ‘gezondheidsleugen’ die ons wordt voorgehouden, is het idee dat de mens een vleeseter zou zijn. Dit bedenksel is gebaseerd op de krankzinnige mythe dat de mens dierlijk vlees en hun uitscheidingen (zuivel) nodig heeft om te overleven. Het is een mythe die bewust in stand gehouden wordt en waar veel (financiële) belangen van afhangen. Voor een optimale gezondheid is het essentieel dat je jezelf bewust bent van deze leugen, die ten koste gaat van mens, dier en natuur.

BdO
Man/Vrouw: M

Bericht door BdO » 12 jun 2019, 19:48

Peter79 schreef:
12 jun 2019, 15:29
BdO schreef:
12 jun 2019, 15:06
Er kan een grijs gebied zijn, dat is prima. Maar dat ontkracht niet de argumenten die gelden voor een gebied dat op grond van die argumenten obvious niet grijs is.
Verder pleit ik niet voor een totale ontschotting tussen mens en dier. Ten eerste niet omdat ik een mens meer verantwoordelijkheid toeken omdat een mens meer kan (bijvoorbeeld kiezen of hij vleeseter, planteneter is etc.) Ten tweede heb ik het niet over het innemen van ruimte etcetera, maar heb ik het over het doden van dieren (en vaak fokken en slechts laten leven om te kunnen doden) puur voor het zeer korte termijn belang van consumptie door de mens.
Kijk, ik kan er wel inkomen dat dieren als soort moeten inschikken vanwege een toenemende behoefte aan ruimte van de mens, al was het maar omdat de wereldwijde populatie groeit.
Maar dat er een eerlijke belangenafweging is als een koe of varken wordt gedood alleen om gegeten te worden, terwijl ik twee weken later dan al weer honger heb en de volgende er aan moet, dan ben je toch ook wel opvallend creatief met schotten bezig als je dat legitimeert met "dieren zijn slechts 1 categorie, en hebben daarmee allemaal 0 rechten en 0 belangen, en ik loop ook graag in mijn tuin al sta ik dan per ongeluk wel eens op een miertje of lieveheersbeestje." Het m.i. een beetje sneu geredeneerd dat een koe of varken zich dan mag verheugen op gelijkwaardigheid omdat hij ook een dier is net als dat miertje en lieveheersbeestje. Die koe of dat varken, dat is m.i. niet een grijs gebied, ook al snap ik ook wel dat je niet ontkomt aan grijze gebieden. Maar je kan beginnen bij wat helder is. Van deze dieren kan een belang gekend worden net als dat van mensen gekend kan worden. Dat hoeft ze niet per sé gelijkwaardig aan mensen te maken, maar wel waardig/waardevol genoeg om ze niet voor zo'n korte-termijndoel te mogen doden.
Ik kan zelf niet zoveel met je redenering van belangen
Tja, dan houdt het op.
Peter79 schreef:
(voor mij is dat toch een te juridisch begrip, zeker als je belangen verbindt aan verantwoordelijkheden). Ik zou dan liever spreken van het welzijn van het dier.
Tja, de redenering "Ik mag jou doden maken als je leven-tot-nog-toe maar leuk (geweest) is" kan ik dan weer niet zoveel mee. Dat geldt voor een mens niet, en ik zie nog steeds niet in waarom dan voor een dier als een varken of een koe dan wel. Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Peter79 schreef:
Daarnaast denk ik toch meer in termen van soorten en populaties: er moeten in een stabiele situatie ongeveer evenveel dieren dood als dat er geboren worden. Dat wij één van de partijen zijn die mee-eten aan die sterfte
Nou ja, sterfte.... Het is niet zo dat het een natuurlijke hoeveelheid sterfte is, er wordt gefokt om vervolgens op jonge leeftijd te doden.
Peter79 schreef:
daar zie ik geen bezwaar in. Onze huidige veehouderij is dat principe allang ontgroeid en daarvoor moet sowieso een correctie
Maar wat is nou correctie voor wat: Dat we genoeg fokken om genoeg te kunnen (doden en) consumeren, of dat we genoeg doden omdat we teveel gefokt hebben? Volgens mij kan je dat niet uitmaken want we zitten aan beide knoppen. Als je dat niet kunt uitmaken is er toch helemaal geen sprake van correctie?
Kijk, als er een natuurgebied lijdt onder een te grote populatie damherten, en stel (ik zeg even "stel" om die discussie zelf te laten voor wat het is) dat het een goede afweging is om die dan af te schieten, in dat geval is er sprake van correctie, en in dat geval heb ik er ook niet zoveel problemen mee als je dat dan ook opeet. Ik zou bijna zeggen "zonde om het niet te doen!" :D
Peter79 schreef:
plaatsvinden.
Het is overigens ook niet zo dat er over een meer precieze indeling nog nooit door iemand is nagedacht. Er zijn indelingen die bepaalde dieren en ook mensen classificeren als "conscious being", terwijl andere dieren worden geclassificeerd als een zijnde waarvan het hebben van bewustzijn betwijfeld kan worden.
Enerzijds is dat een benadering die praktisch denkend bepaald niet zonder interpretatieproblemen is, anderzijds is het theoretisch tenminste een helder ijkpunt. Het aardige is dat het hier filosofisch ook echt interessant begint te worden. :)
Het is inderdaad de (filosofische) vraag waarom dat een criterium zou moeten zijn.
Nou ja, we redeneren op basis van analogie (een mens mag je niet doden, waarom een dier dan wel), en niet op basis van wat in zichzelf een individueel leven de moeite waard zou maken om het niet voortijdig te mogen beëindigen. Daar is ook wel een goede reden voor. Het valt namelijk niet mee om daar criteria voor te geven op een zodanige manier dat er daarbij geen mensen buiten de boot zouden vallen. Wat dat aangaat is mens-zijn als criterium een mooie manier om dat probleem te omzeilen. De kwalijke kant is dat er dan weer andere levende wezens buiten de boot vallen waarvan het leven eveneens niet waardeloos is, maar desondanks door deze benadering toch als vogelvrij worden beschouwd.
Het is makkelijk om te vragen "hoezo is dat dan het criterium?" Lastiger is om zelf aan te geven wat het criterium zou moeten zijn, zeker als je wat betreft ethiek t.a.v. levensbeëindiging meer "aan de kant van de ChristenUnie" zit dan "aan de kant van D66" (quotejes om recht te doen aan hen die in beide kringen de moeite op brengen naar elkaar te luisteren, nuance te zoeken, of zelfs het lef opbrengen om te zeggen "ik durf het niet te zeggen").

Maar welzijn, dat is misschien een mooie. Behoeft nadere invulling enerzijds, maar is daarmee ook mooi open anderzijds. Zit misschien wel een beetje aan "de D66-kant," maar daar heb ik niet zo veel last van.
Laatst gewijzigd door BdO op 12 jun 2019, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

BdO

Bericht door BdO » 12 jun 2019, 19:50

callista schreef:
12 jun 2019, 19:29
De allergrootste ‘gezondheidsleugen’ die ons wordt voorgehouden, is het idee dat de mens een vleeseter zou zijn. Dit bedenksel is gebaseerd op de krankzinnige mythe dat de mens dierlijk vlees en hun uitscheidingen (zuivel) nodig heeft om te overleven. Het is een mythe die bewust in stand gehouden wordt en waar veel (financiële) belangen van afhangen. Voor een optimale gezondheid is het essentieel dat je jezelf bewust bent van deze leugen, die ten koste gaat van mens, dier en natuur.
Ik zou het niet een leugen noemen. Volgens mij is het meer dat de mens van nu kan kiezen of hij vleeseter is of niet, terwijl bijvoorbeeld een leeuw dat niet kan.
Ik vind het ook raar om het als een soortkenmerk of identiteit te beschouwen. Ik bekijk het meer in termen van wat je doet, gedrag dus. Lijkt me ook de juiste zienswijze als je de keuze hebt.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 19:54

Daniël 1 om toch even terug te komen op de bijbel..n.z.v de post van Anja...met die teksten...en evangelisatie pogingen/..waarvan ik van sommige geen verband vind hebben met dit topic
Dit staat er ook....
Bekend verhaal....ze moesten de rijke gerechten eten aan het hof van koning maar sommigen weigerden en kozen voor brood groenten en water..
12 Tien dagen lang zullen we alleen brood en groenten eten en water drinken.
13 Daarna vergelijkt u ons met de jongens die mee-eten met de maaltijden van de koning. Dan kunt u zien of wij er net zo goed uitzien als zij. Beslis dan wat we voortaan zullen eten."
14 De dienaar deed wat ze vroegen en gaf hun een proeftijd van tien dagen
. 15 Na die tien dagen zag hij dat zij er gezonder en steviger uitzagen dan de andere jongemannen, die wel hadden gegeten van de maaltijden van de koning.
16 Voortaan haalde de Melzar het eten en de wijn die de koning hun liet brengen, weg, en gaf hun brood, groenten en water.
17 En God maakte deze vier jongens wijs en verstandig. Alles wat ze moesten leren, begrepen ze goed. Bovendien gaf God aan Daniël wijsheid om dromen uit te leggen.
https://www.basisbijbel.nl/boek/dani__l/1
Laatst gewijzigd door callista op 12 jun 2019, 20:04, 3 keer totaal gewijzigd.

coby

Bericht door coby » 12 jun 2019, 19:58

Anja schreef:
12 jun 2019, 19:22
coby schreef:
Anja schreef:
Er waren er zelfs bij die met droge ogen beweerden dat hun lichaam vlees eten niet meer zou verdragen, omdat hun lichaam zo "zuiver" en "verlicht" was geworden, dat ze ziek zouden worden van vlees eten.
Heb ik meegemaakt. Ik kreeg nooit vlees als kind en ik was 4 of zo en bij het buurjongetje aan het spelen en de buurvrouw had plakjes worst. Is dat niet van dieren? Nee hoor, zegt ze. Nou lekker. Ik vrat me vol aan die worst. Heerlijk zeg. Maar 's avonds kotste ik het uit, omdat m'n maag het niet gewend was. Ouders boos. Ik verhaal halen bij de buuf. Ach er zijn toch zat schapen, zegt ze.
Hier wil ik dan toch nog maar even op antwoorden. Dat komt dan niet omdat je door je ascese zo een vreselijk "zuiver" lichaam hebt gekregen, maar simpwelweg omdat je spijsvertering lui is geworden. Je bent geschapen als een omnivoor, of je het nu (w)eten wilt of niet.

Rom.14,3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

1Kor.10,31 Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.

Mat.6,25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding?

Gen.9,3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.

Kol.2,16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Gal.5,1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
Jezus leert je om vriendelijk en vol liefde te zijn. Maar niet tegenover genaderovers. Jouw vrijheid kan je zomaar weer ontnomen worden, wanneer mensen jou hun wil opleggen met wetten en systemen, schuldgevoelens en veroordeling.

Pas op! Blijf binnen Gods genade, zijn onverdiende gunst. Wees moedig en houd stand in de vrijheid die Jezus bracht.

Behoud in de eerste plaats je vrijheid naar God toe. Laat je niet verleiden om de Vader te benaderen als een baas: dat je iets bij Hem moet terugbetalen of verdienen. Genade is en blijft een onverdiende gunst. Je bent niet zijn slaaf, maar zijn kind.

Behoud ook je vrijheid naar mensen toe. Probeer niet ten koste van de vrijheid die Gods genade jou bracht in de gunst te staan bij mensen. Je bent niet geroepen om iedereen een plezier te doen, maar wel om vrij te zijn (Gal. 5:13).

Kortom, blijf volharden in het geloof in het evangelie van genade en de praktische uitwerking ervan in je dagelijks leven.

He ik dacht dat het door mijn zuiverheid kwam. Weer een illusie armer. De kibbelingen waren lekker net.
Maar klopt ja. De een gelooft dat ie alles mag eten. De ander eet alleen plantaardig voedsel. Minacht eens anders knecht niet.
Laatst gewijzigd door coby op 12 jun 2019, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

BdO

Bericht door BdO » 12 jun 2019, 19:59

callista schreef:
12 jun 2019, 19:54
...met die teksten...
:)
callista schreef:
Bekend verhaal....ze moesten de rijke gerechten eten aan het hof van koning maar sommigen weigerden en kozen voor brood groenten en water..
13 Daarna vergelijkt u ons met de jongens die mee-eten met de maaltijden van de koning. Dan kunt u zien of wij er net zo goed uitzien als zij. Beslis dan wat we voortaan zullen eten."
. 15 Na die tien dagen zag hij dat zij er gezonder en steviger uitzagen dan de andere jongemannen, die wel hadden gegeten van de maaltijden van de koning.
16 Voortaan haalde de Melzar het eten en de wijn die de koning hun liet brengen, weg, en gaf hun brood, groenten en water.
17 En God maakte deze vier jongens wijs en verstandig. Alles wat ze moesten leren, begrepen ze goed. Bovendien gaf God aan Daniël wijsheid om dromen uit te leggen.
We zitten dan ook niet zo heel veel jaren meer verwijderd van Jodendom dat vanuit de diaspora een voedingsbodem vormt voor vroeg Christendom. Misschien is er een link met de eerder genoemde Ebeonieten/Hebreeën of pseudo Clementijnen.

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 20:29

BdO schreef:
12 jun 2019, 19:50
callista schreef:
12 jun 2019, 19:29
Ik zou het niet een leugen noemen. Volgens mij is het meer dat de mens van nu kan kiezen of hij vleeseter is of niet, terwijl bijvoorbeeld een leeuw dat niet kan.
Ik vind het ook raar om het als een soortkenmerk of identiteit te beschouwen. Ik bekijk het meer in termen van wat je doet, gedrag dus. Lijkt me ook de juiste zienswijze als je de keuze hebt.
Natuurlijk..iedereen heeft die keuze.
Alhoewel wetenschappelijk is bewezen dat rood vlees o.a. slecht is en dat melk drinken juist eerder osteoporose verzaakt..

Ik heb mijn leven lang gewoon vlees klaar gemaakt voor mijn gezin zonder ze iets op te dringen......
Op den duur kozen ze zelf voor wat minder vlees eten, maar dat was hun eigen beslissing

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 12 jun 2019, 20:32

callista schreef:
Daniël 1 om toch even terug te komen op de bijbel..n.z.v de post van Anja...met die teksten...en evangelisatie pogingen/..waarvan ik van sommige geen verband vind hebben met dit topic
Dit staat er ook....
Het gaat daar in het geheel niet om vegetarisme, maar om het feit dat de joden geen onrein voedsel wilden eten van deze Babylonische koning. Zie o.a. vers 8.

De Bijbel citeren en werkelijk begrijpen wat er staat zijn twee nogal verschillende dingen.

Lezen wat er staat
en begrijpen waar het om gaat.
Laatst gewijzigd door Anja op 12 jun 2019, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 20:33

.
Laatst gewijzigd door callista op 12 jun 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 12 jun 2019, 20:43

Vers 4 en 5 van Daniël 1 tonen aan dat de Babylonische koning de joden liet onderwijzen in de geschriften, taal en de voedingsgebruiken van de Chaldeeën. De Chaldeeën aten varkensvlees dat geofferd was aan Zeus.
Het bijbelboek Daniël is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan omstreeks 165 voor Christus. In die tijd was het volk van Israël onderworpen aan de Syrische koning Antiochus IV Epifanes. Deze koning, die van het geloof in de God van Israël niets wilde weten, wilde de Joden die aan hem onderworpen waren, met geweld de Griekse cultuur en het Griekse geloof opdringen. In Daniël 11 vers 31 wordt verteld dat deze Syrische koning de tempel van Jeruzalem ontwijdde door op een klein Grieks altaar een varken (in Israël een onrein dier!) aan Zeus te offeren.

https://uitdekroontjespen.weebly.com/up ... anil_1.pdf

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 12 jun 2019, 21:11

coby schreef:
12 jun 2019, 19:58

He ik dacht dat het door mijn zuiverheid kwam. Weer een illusie armer. De kibbelingen waren lekker net.
Maar klopt ja. De een gelooft dat ie alles mag eten. De ander eet alleen plantaardig voedsel. Minacht eens anders knecht niet.
Ach, wie zal het zeggen.
Ieder wil graag dat zijn redenatie klopt en wie daar tegenin gaat wil dat ook.
Als je maar zuiver bent ;)
Maar niet kibbelen, hoor!
Ik weet niet waarom, maar ik moest ineens aan een man van vroeger denken.
Van vóór de internet tijd, maar googelen leverde een historisch krantenartikel op.
Alleen op laptop of pc te bekijken (op mobiel te klein) voor de liefhebber van historische krantenknipsels.
Vegetarisme uit de tijd der idealisten, maar ook een stukje geloof!
https://leiden.courant.nu/issue/LLC/197 ... /0/page/17
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

BdO

Bericht door BdO » 12 jun 2019, 21:15

Tin schreef:
12 jun 2019, 21:11
coby schreef:
12 jun 2019, 19:58

Ach, wie zal het zeggen.
Ieder wil graag dat zijn redenatie klopt
Was het maar zo'n feest. Ik zou veel liever willen dat mijn redenering niet klopte.....
Tin schreef:
12 jun 2019, 21:11
en wie daar tegenin gaat wil dat ook.
Als je maar zuiver bent ;)
Maar niet kibbelen, hoor!
Ik weet niet waarom, maar ik moest ineens aan een man van vroeger denken.
Van vóór de internet tijd, maar googelen leverde een historisch krantenartikel op.
Alleen op laptop of pc te bekijken (op mobiel te klein) voor de liefhebber van historische krantenknipsels.
Vegetarisme uit de tijd der idealisten, maar ook een stukje geloof!
https://leiden.courant.nu/issue/LLC/197 ... /0/page/17
Oei..... dat is wel een beetje hoofdpijnig lezen zo, ook op de desktop.

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 21:19

Feiten mogen [moeten] ook genoemd worden...naast de verschillende meningen.
Zo werkt een discussie.

Hoe vlees de mens schaadt – van gezondheid tot mensenrechten
Het consumeren van vlees eist een vreselijke tol op de menselijke gezondheid, door uw spijsvertering te belasten en uw risico op levensbedreigende ziekte te verhogen. Instanties zoals de British Medical Association bevestigen dat vegetariërs lagere percentages hebben van obesitas, hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk.
https://www.peta.nl/onze-missie/voedsel ... enrechten/

Alhoewel de ene mens er bevattelijker voor zijn dan de andere en dan hangt het ook van de hoeveelheden af...o.a.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 12 jun 2019, 21:34

Mensen die gedurende meerdere generaties (meestal) vegetarisch eten, hebben veel meer kans op een genetische mutatie die ze gevoelig maakt voor chronische ontstekingen. En dat kan het risico op kanker en hart- en vaatziekten vergroten.

Onderzoekers van de Cornell University gaan ervan uit dat de mutatie bij vegetariërs optreedt om het gemakkelijker te maken om essentiële vetzuren uit planten te kunnen absorberen. Maar de mutatie kan ook de productie van arachidonzuur vergroten, waarvan bekend is dat het verband houdt met ontstekingsziekten en kanker. In combinatie met een dieet dat rijk is aan plantaardige oliën – zoals zonnebloemolie – verandert het gemuteerde gen vetzuren veel sneller in het gevaarlijke arachidonzuur.

Dit zou kunnen verklaren waarom vegetariërs bijna 40 procent meer kans hebben op darmkanker dan vleeseters, zoals uit eerder onderzoek is gebleken. Dat was een opmerkelijke bevinding aangezien het eten van rood vlees het risico op darmkanker verhoogt.

Bovendien belemmert de mutatie ook de productie van omega-3 vetzuren die ons beschermen tegen hart- en vaatziekten. Plantaardige oliën bevatten meer omega-6 vetzuren die veel minder gezond zijn. De onderzoekers bevelen dan ook aan om plantaardige oliën te gebruiken, die weinig omega-6 vetzuren bevatten, zoals olijfolie.

https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... anker.html

Peter79

Bericht door Peter79 » 12 jun 2019, 21:38

Nog even over een belangenafweging met betrekking tot het leven en het voorkomen van leed: het antinatalisme draagt uit dat we beter geen nieuwe mensjes kunnen geboren laten worden, omdat de balans in het leven tussen geluk en leed uitvalt naar leed:
https://www.google.nl/amp/s/www.vice.co ... uitsterven

Het zou volgens deze belangenafweging dus niet in het belang van de mensheid en de planeet zijn dat deze zich voortplant. Uit de neiging dat al het leven erop gericht is zich te vermenigvuldigen zou echter kunnen worden afgeleid dat dit een groot belang is. Het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 12 jun 2019, 21:42

BdO schreef:
12 jun 2019, 21:15

Je kunt het uitvergroten ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Peter79

Bericht door Peter79 » 12 jun 2019, 21:43

Anja schreef:
12 jun 2019, 21:34
Mensen die gedurende meerdere generaties (meestal) vegetarisch eten, hebben veel meer kans op een genetische mutatie die ze gevoelig maakt voor chronische ontstekingen. En dat kan het risico op kanker en hart- en vaatziekten vergroten.

Onderzoekers van de Cornell University gaan ervan uit dat de mutatie bij vegetariërs optreedt om het gemakkelijker te maken om essentiële vetzuren uit planten te kunnen absorberen. Maar de mutatie kan ook de productie van arachidonzuur vergroten, waarvan bekend is dat het verband houdt met ontstekingsziekten en kanker. In combinatie met een dieet dat rijk is aan plantaardige oliën – zoals zonnebloemolie – verandert het gemuteerde gen vetzuren veel sneller in het gevaarlijke arachidonzuur.

Dit zou kunnen verklaren waarom vegetariërs bijna 40 procent meer kans hebben op darmkanker dan vleeseters, zoals uit eerder onderzoek is gebleken. Dat was een opmerkelijke bevinding aangezien het eten van rood vlees het risico op darmkanker verhoogt.

Bovendien belemmert de mutatie ook de productie van omega-3 vetzuren die ons beschermen tegen hart- en vaatziekten. Plantaardige oliën bevatten meer omega-6 vetzuren die veel minder gezond zijn. De onderzoekers bevelen dan ook aan om plantaardige oliën te gebruiken, die weinig omega-6 vetzuren bevatten, zoals olijfolie.

En als je daarna een paar generaties vlees eet, muteert het gen dan terug? O nee, dat was een ander topic ;)

callista

Bericht door callista » 12 jun 2019, 21:43

Anja schreef:
12 jun 2019, 21:34

10 manieren om nepnieuws te herkennen
Misleidend nieuws: dergelijke berichten zijn het lastigste te herkennen, omdat ze vaak een kern van waarheid bevatten.
Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsfeit, een citaat of een gebeurtenis die uit zijn verband is gehaald.
Je kunt deze categorie nieuwsberichten herkennen door het gebruik van een sensationele kop waarvan de strekking niet terugkomt in de lopende tekst.

De website Welingelichte kringen is hier een kei in.
https://www.webmastery.nl/echt-waar-zo- ... nepnieuws/

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 12 jun 2019, 21:51

Peter79 schreef:
12 jun 2019, 14:40

Destijds was dieren eten voor mij heel normaal. Nu ik al een hele tijd vegetarier ben, roept vlees eten afkeer bij me op. Ik heb een tijdje terug wel een paar keer vlees gegeten. Mijn zoontje wilde per se vlees eten en toen hebben we verschillende soorten vlees in huis gehaald. De eerste keren dat ik het klaar maakte, had ik gevoelens van afkeer. Maar hij lustte het niet - en toen heb ik de restjes opgegeten. De kip was best lekker. Maar we zijn wel opgelucht dat het zo afliep. Wij willen graag dat onze kinderen zelf hun oordeel vormen omtrent dieren eten, maar we zullen van onze kant vooral input geven voor een vegetarische leefstijl. Maar misschien moet het wel radicaler als ik zo dit topic lees. Ik zal dit boek ook nog maar even op mijn leeslijst zetten.
Wij hadden (hebben) nooit vlees in huis, hoewel mijn vrouw buitenshuis wel soms wel vlees (met name vis) eet.
Onze zoon heeft er eigenlijk nooit om gevraagd.
Het is hem nooit 'verboden' (voor zover je iemand kan verbieden) vlees te eten, maar hij is niet geneigd het te gaan doen.
Ik dacht wel eens 'hoe zou dat gaan als hij een vriendin krijgt'.
Maar 'heel toevallig' heeft hij een vriendin die ook geen vlees eet.
Wel vis, maar dat hij eet dat nog steeds nooit.
Het 'heel toevallig" tussen aanhalingstekens, want wat het leren kennen van zijn vriendin betreft is het inderdaad 'heel toevallig'. Maar natuurlijk kun je stellen dat dingen nooit toevallig zijn. :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 12 jun 2019, 22:11

Peter79 schreef:
12 jun 2019, 21:38
Nog even over een belangenafweging met betrekking tot het leven en het voorkomen van leed: het antinatalisme draagt uit dat we beter geen nieuwe mensjes kunnen geboren laten worden, omdat de balans in het leven tussen geluk en leed uitvalt naar leed:

Het zou volgens deze belangenafweging dus niet in het belang van de mensheid en de planeet zijn dat deze zich voortplant. Uit de neiging dat al het leven erop gericht is zich te vermenigvuldigen zou echter kunnen worden afgeleid dat dit een groot belang is. Het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Daarvoor hebben we dan tegen die tijd ook de euthanasiepil voor 67 plussers. Beetje marketing erop zetten en een paar extra prikkels geven door een paar verdraaide en eenzijdige onderzoeken waaruit blijkt dat ouderen sowieso lijden, en door te wijzen op gevreesde toekomstige pensioentekorten. Gelijk een paar "problemen" opgelost: overbevolking, gezondheidszorgkosten, pensioentekorten en leed.

BdO

Bericht door BdO » 13 jun 2019, 12:48

Tin schreef:
12 jun 2019, 21:42
BdO schreef:
12 jun 2019, 21:15

Je kunt het uitvergroten ;)
Ja, maar het blijft behoorlijk wazig....

BdO

Bericht door BdO » 13 jun 2019, 12:56

Peter79 schreef:

Dit zouden allemaal mooie bijdrages zijn aan een discussie over wat het leven zo de moeite waard maakt dat een ander het niet mag beëindigen. We zijn het er over eens dat die waarde er is bij mensen. Blijven we zitten met de vraag wat nou het leven van een mens zoveel meer de moeite waard maakt dan de waarde van het leven van een koe of varken dat die mens voor zo'n tijdelijk doel als voedsing zo'n permanente inbreuk mag maken op het leven van een individueel dier.

peda

Bericht door peda » 13 jun 2019, 12:57

Peter79 schreef:

Geen mens is gelijk, maar persoonlijk ben ik wel blij dat ik geboren ben en een poosje op deze aardbol kan rondwandelen. Het is aan een ieder om te beoordelen hoe de belangenafweging bij hem/haar uitvalt. Gezien de enorme inspanningen die de mensheid mondiaal zich getroost om de levensverwachting maar te laten stijgen, denk ik dat ik een meerderheidsstandpunt inneem. Ik vind het verwonderlijk dat in een voor het biologisch leven ronduit vijandige kosmos op de onooglijke aarde zelfbewustzijn kon ontstaan en nog verwonderlijker, tot op heden kon blijven bestaan. Zonder zelfbewustzijn, zou ik mijzelf niet kennen en deze positieve beoordeling van het leven voor mij niet kunnen maken.

Piebe Paulusma
Moderator Bijbelgesprek

Bericht door Piebe Paulusma » 13 jun 2019, 20:24

Anja schreef:
12 jun 2019, 19:22
coby schreef:
Anja schreef:

Ik zou er aan toe willen voegen (een update) : laat je geen slavenjuk opleggen, want je weet niet wat je wenst!
Crea zionist.

Plaats reactie