Waarom merken we niets van God?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Trajecto
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Trajecto
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Waarom merken we niets van God?

Bericht door Zolderworm » 30 aug 2019, 16:54

In de tijd van het Oude Testament was God bij wijze van spreken op elke straathoek te vinden. God speelde een zeer actieve rol in het leven en had voortdurend rechtstreeks contact met de mensen.
Nu horen of zien we nooit meer iets van God.
Verkeren we in een ander soort bewustzijn, waardoor God voor ons uit het zicht is geraakt? Of heeft God zich bewust teruggetrokken? En waarom dan wel?
Of zijn er soms mensen die nog steeds contact hebben met God?
Waarom heeft God niets gedaan aan de Jodenvervolging tijdens de nazitijd? En waarom doet hij niets aan het klimaat?
Is God soms dood?
Of hebben de mensen in de de tijd van het Oude Testament God alleen maar bedacht?
Only dead fish go with the flow

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Re: Waarom merken we niets van God?

Bericht door Wim Nusselder » 30 aug 2019, 17:23

Waarom merken we niets van God??
Wij Quakers merken wel degelijk iets van God: Goddelijke leiding!
Niet continu, maar toch.
We zoeken dat ook op: zoeken er naar in de stilte.

Wie niets merkt van God kan een verklaring vinden in het Thomas theorema uit de sociologie: "If men define situations as real, they are real in their consequences".
'Het' is er als je het wilt zien.
'Het' is er niet als je teveel twijfelt.

Wat mij betreft is het een verkeerd frame als je schrijft: 'hebben mensen God alleen maar bedacht'.
Er is niets mis met God bedenken; het is zelfs uiterst nuttig en zinvol.
God bedenken sluit ook helemaal niet uit dat God los van jouw gedachten óók bestaat, al was het maar omdat anderen haar al eerder bedacht hebben (als 'reëel gedefinieerd' hebben!).

Nic

Bericht door Nic » 30 aug 2019, 17:26

Ik denk persoonlijk dat de tijd van het OT niet anders was dan die van nu.

Dus als God in het OT rechtstreeks contact had, dan moet Hij dat nu ook kunnen.
Of aangezien we niet denken dat God op die wijze nu rechtstreeks contact heeft, dan heeft Hij dat in de tijd van het OT ook niet gehad.
De meeste kennis over de tijd van het OT halen we uit het OT (bijbel).
Het zijn echter verhalen. Geen wetenschappelijke bewijsstukken. Historisch rammelt het aan alle kanten.

Dat volk Israël heeft ons verhalen gegeven. Ja nu is de vraag hoe komen ze daaraan.
Hoe komen wij aan zulke goede schilders in de Gouden eeuw, of aan zulke voetballers in 1974, 1978 en 2014.

Een gelovig antwoord: Er is wat gebeurd. God heeft zich met Israël verbonden en vandaar uit met de wereld.
Waarom maakt Hij dat niet duidelijk of waarom grijpt Hij niet in.
Rationeel antwoord: Hij bestaat niet.
Gelovig antwoord: Hij vraagt mij om in te grijpen en eens zullen we zien van aangezicht tot aangezicht.
Laatst gewijzigd door Nic op 30 aug 2019, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

peda

Bericht door peda » 30 aug 2019, 17:33

Hallo Zolderworm,

In het O T had God totaal geen communicatief contact met gewone mensen. God was zeer selectief bij het uitzoeken van de personen met wie Hij contact onderhield. De Wereld van God is ook in het geheel geen democratie, waarbij mensen op gelijke hoogte staan met regeringsleiders, die bij niet voldoen, door anderen kunnen worden vervangen. De bijbel heeft het over een theocratie. :!: :!: God is klassiek-theologisch gezien in Absolute Zin de Grootste, Volledig Soeverein ( van geen enkel mens afhankelijk ), Alwetend, waardoor vanuit menselijke betrachting zg gruweldaden ( zondvloed ) vanuit Goddelijk Gezichtspunt totaal anders kunnen worden gezien. Kortom de mens als schepsel, leeft niet in een democratie met God en heeft daarom zonder commentaar te leveren aan de Wil en Bedoeling van God te voldoen. Wat precies Wil en Bedoeling inhouden is theologie. Waar God bij de Holocaust was daarover bestaat in theologie land ook weer geen overeenstemming ( heb ik vaker op gewezen ). Kortom jouw vragen cataloog is niet te beantwoorden op voor iedereen acceptabele wijze, je moet je dus concentreren op wat een theologie daarover vertelt. Helaas het is niet anders en ook dat heb ik op dit forum reeds in een veelheid aan inbreng proberen helder te maken. De GELOVIGE met het ANTWOORD Bestaat niet. Op alle geloofspunten bestaat wel een specifieke theologie, die door de zeer verschillende stromingen in forse onderlinge verscheidenheid wordt gevolgd. Gelovige wat is de door U gevolgde theologie.
Laatst gewijzigd door peda op 30 aug 2019, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 30 aug 2019, 17:49

Nic schreef:
30 aug 2019, 17:26
waarom grijpt Hij niet in.
[…]
Gelovig antwoord: Hij vraagt mij om in te grijpen
Ja, als ik bid 'om iets' heeft God de vervelende neiging om mij bewust te maken van wat ik zelf kan en moet doen. :(
Laatst gewijzigd door Wim Nusselder op 30 aug 2019, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 30 aug 2019, 21:39

Bij mij thuis zeiden ze vroeger dat men in het OT de bijbel nog niet had. Die hebben wij nu wel, het woord van God, en daarom spreekt Hij nu enkel nog door zijn woord. Ik vind dat een goedkoop antwoord en kan daar dan ook niets mee. De tijden zijn veranderd en daarom zou Gods visie echt niet overbodig zijn, ook al proberen gelovigen oeroude bijbelteksten, soms met succes, toe te passen op de hedendaagse problemen. Maar zoals ik al eerder ter discussie stelde, Abraham kon rechtstreeks met God onderhandelen over het benodigde aantal rechtvaardigen om S+G niet te vernietigen. Ik denk dat heel wat gelovigen die omgang ook vandaag best zouden willen. Maar omdat men weet dat dat nooit meer zal gebeuren stelt men zich tevreden met het ervaren van goddelijk leiding of God dagelijks in de natuur zien of ongevraagd 's zondags op een toepasselijke tekst gewezen te worden. En zo kan een gelovige God dagelijks ontmoeten. Ook een ongelovige, mits hij zich er voor openstelt.....
Ik denk echter dat God nooit rechtstreeks met mensen heeft gesproken. Welke schrijver van een bijbelverhaal schrijft van zichzelf dat God met hem heeft gesproken? Men heeft het meestal over anderen. Wellicht heeft Abraham toen hij het mes op hief om zijn zoon te doden gemeend een stem te horen dat niet te doen en hebben de Joden er bij het op schrift stellen van al die verhalen van gemaakt: "De engel des HEEREN riep......"
Ik denk niet dat ze dat bewust hebben gedaan om ons wat wijs te maken, zij geloofden waarschijnlijk dat de aartsvaders en profeten echt een nauw contact met hun God hadden al is het niet uit te sluiten dat zij na hun ballingschap eenmaal thuis een eigen religie wilden hebben met de enige echte God, hun God. En ja, wanneer gelovigen dat geloof overnemen kun je hen idd de vaag stellen waarom toen wel en nu niet meer. Ik vroeg meen ik zoiets aan een verdwenen forumlid en kreeg toen als antwoord dat men het daar al zo vaak over gehad had.....Ik vraag me nu af waar het vandaan komt dat God nu alleen nog door zijn woord tot ons spreekt, heeft Hij dat ergens gezegd of is dat slechts een menselijke constatering? Genoeg voer voor christenen om hun licht op te laten schijnen.
Eigenlijk zou je deze topic moeten opsplitsen: "Waarom spreekt God nu niet meer rechtstreeks" en "Waarom grijpt God nooit meer in"

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 30 aug 2019, 21:54

Zolderworm schreef:
30 aug 2019, 16:54
In de tijd van het Oude Testament was God bij wijze van spreken op elke straathoek te vinden. God speelde een zeer actieve rol in het leven en had voortdurend rechtstreeks contact met de mensen.
Verkeren we in een ander soort bewustzijn, waardoor God voor ons uit het zicht is geraakt? Of heeft God zich bewust teruggetrokken? En waarom dan wel?
Ik heb mijn vraagtekens over de schrijvers van de bijbel. Ze meenden Goddelijk geïnspireerd te zijn, maar waren ze dat ook in de tijd van het OT? De bijbel is een schriftelijke verzameling sterke kampvuurverhalen voor mij.
Zolderworm schreef: Of zijn er soms mensen die nog steeds contact hebben met God?
Mensen die zulks beweren moet je altijd wantrouwen. Dat moet je daarom ook met mij doen. Kijk naar mijn onderschrift.
Zolderworm schreef: Waarom heeft God niets gedaan aan de Jodenvervolging tijdens de nazitijd? En waarom doet hij niets aan het klimaat?
De nazitijd kwam voort uit collectieve keuzes vanuit vrije wil. Zo kwam er ook door andere collectieve keuzes vanuit vrije wil een einde aan de nazitijd.

Het klimaat zal zoals altijd zich aanpassen. Zoals de natuur zich ook aanpast om zich te handhaven.
Misschien verdwijnt de mensheid intussen zoals we die thans kennen.
Las laatst dat micro-organismen plastic en metaal in zee verorberen. De Titanic zou over 20 jaar helemaal zijn opgegeten.
De huidige technologische tijd met internet, social media en smartphones kan snel voorbij zijn met een goede zonnestorm.
Zolderworm schreef: Is God soms dood?
Nee en God gaat niet dood en jij, als deel van God, ook niet. God is onkwetsbaar en dat ben jij, als spiritueel wezen met een lichaam, ook. Het lichaam is een instrument/voertuig/omhulsel. Jouw geest en ziel blijven bestaan.
Overigens de blauwdruk van het lichaam ook, mocht dat ooit weer gewenst zijn.
Zolderworm schreef: Of hebben de mensen in de de tijd van het Oude Testament God alleen maar bedacht?
Ja en nee. In elk geval hebben ze niet veel van God begrepen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger » 30 aug 2019, 21:59

Wim Nusselder schreef:
30 aug 2019, 17:23
Waarom merken we niets van God??
Wij Quakers merken wel degelijk iets van God: Goddelijke leiding!
Ik geloof zelf niet in Goddelijke leiding, wel geloof ik in Goddelijke bijstand/hulp.
Wim Nusselder schreef: Wat mij betreft is het een verkeerd frame als je schrijft: 'hebben mensen God alleen maar bedacht'.
Er is niets mis met God bedenken; het is zelfs uiterst nuttig en zinvol.
God bedenken sluit ook helemaal niet uit dat God los van jouw gedachten óók bestaat, al was het maar omdat anderen haar al eerder bedacht hebben (als 'reëel gedefinieerd' hebben!).
Goed nadenken over God is zeker welkom. Veel gelovigen doen dit niet en nemen van anderen of van heilige boeken aan.
Je kunt God vinden als je buiten zinnen bent maar zeker ook als je bij zinnen bent.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger » 30 aug 2019, 22:02

Nic schreef:
30 aug 2019, 17:26
Ik denk persoonlijk dat de tijd van het OT niet anders was dan die van nu.

Dus als God in het OT rechtstreeks contact had, dan moet Hij dat nu ook kunnen.
Of aangezien we niet denken dat God op die wijze nu rechtstreeks contact heeft, dan heeft Hij dat in de tijd van het OT ook niet gehad.
De meeste kennis over de tijd van het OT halen we uit het OT (bijbel).
Het zijn echter verhalen. Geen wetenschappelijke bewijsstukken. Historisch rammelt het aan alle kanten.

Dat volk Israël heeft ons verhalen gegeven. Ja nu is de vraag hoe komen ze daaraan.
Hoe komen wij aan zulke goede schilders in de Gouden eeuw, of aan zulke voetballers in 1974, 1978 en 2014.

Een gelovig antwoord: Er is wat gebeurd. God heeft zich met Israël verbonden en vandaar uit met de wereld.
Waarom maakt Hij dat niet duidelijk of waarom grijpt Hij niet in.
Rationeel antwoord: Hij bestaat niet.
Gelovig antwoord: Hij vraagt mij om in te grijpen en eens zullen we zien van aangezicht tot aangezicht.
"Ik communiceer met iedereen. Het is niet de vraag tot wie Ik spreek, het is de vraag wie er naar Mij luistert."
Aldus God in de Gesprekken met God van Neale Donald Walsch.

Messenger

Bericht door Messenger » 30 aug 2019, 22:05

peda schreef:
30 aug 2019, 17:33
Hallo Zolderworm,

In het O T had God totaal geen communicatief contact met gewone mensen. God was zeer selectief bij het uitzoeken van de personen met wie Hij contact onderhield. De Wereld van God is ook in het geheel geen democratie, waarbij mensen op gelijke hoogte staan met regeringsleiders, die bij niet voldoen, door anderen kunnen worden vervangen. De bijbel heeft het over een theocratie. :!: :!: God is klassiek-theologisch gezien in Absolute Zin de Grootste, Volledig Soeverein ( van geen enkel mens afhankelijk ), Alwetend, waardoor vanuit menselijke betrachting zg gruweldaden ( zondvloed ) vanuit Goddelijk Gezichtspunt totaal anders kunnen worden gezien. Kortom de mens als schepsel, leeft niet in een democratie met God en heeft daarom zonder commentaar te leveren aan de Wil en Bedoeling van God te voldoen. Wat precies Wil en Bedoeling inhouden is theologie. Waar God bij de Holocaust was daarover bestaat in theologie land ook weer geen overeenstemming ( heb ik vaker op gewezen ). Kortom jouw vragen cataloog is niet te beantwoorden op voor iedereen acceptabele wijze, je moet je dus concentreren op wat een theologie daarover vertelt. Helaas het is niet anders en ook dat heb ik op dit forum reeds in een veelheid aan inbreng proberen helder te maken. De GELOVIGE met het ANTWOORD Bestaat niet. Op alle geloofspunten bestaat wel een specifieke theologie, die door de zeer verschillende stromingen in forse onderlinge verscheidenheid wordt gevolgd. Gelovige wat is de door U gevolgde theologie.
Ik meen dat je er nooit uit zult komen met de bijbel. OT of NT.
Zolang de bijbel gezien wordt als gezaghebbend komen we niet verder.

Messenger

Bericht door Messenger » 30 aug 2019, 22:09

twijfelaar schreef:
30 aug 2019, 21:39
Eigenlijk zou je deze topic moeten opsplitsen: "Waarom spreekt God nu niet meer rechtstreeks" en "Waarom grijpt God nooit meer in"
God spreekt naar mijn idee nog steeds rechtstreeks maar komt het vaak vanuit onverwachte hoek. God heeft nooit ingegrepen en zal dit ook nooit doen vanwege de vrije wil.

Nic

Bericht door Nic » 30 aug 2019, 22:50

@twijfelaar: Ik denk dat de bijbel langzaam ontstaan is. Er waren allerlei verhalen o.a. vaak gebaseerd op verhalen van buurvolken.
Israël heeft hierbij een eigen visie ontwikkeld. O.a. mbt het monotheïsme maar daar is m.i. ook wel enige tijd overheen gegaan.
Ik ben ook van mening dat de Joodse schrijvers ontzettend creatief waren door de omstandigheden en ervaringen om te zetten in verhalen. O.a. door de ruzies met buurvolken maar ook de fratsen van hun eigen koningen en priesters.
Is zo’n verhaal nu waar of niet? Het is gebaseerd op hun werkelijkheid maar gegoten in een grotendeels verzonnen verhaal.
Of daar een Goddelijke inspiratie achter zit, is niet te bewijzen. Daarvoor ga je de kant op van een geloofsuitspraak.

Er is een mooi verhaaltje over een rabbi die soms moest voorlezen en dan was hij aan de beurt om uit Genesis te gaan lezen.
Hij kwam elke keer niet verder dan Genesis 1:3. Hij moest steeds hevig geëmotioneerd afgevoerd worden, waaronder hij steeds uitriep: en God sprak en God sprak!

God, Jezus en de Geest worden in het christendom met elkaar verbonden.
Ze kunnen niet zonder elkaar (uitgelegd worden). Klinkt allemaal best vroom, ik ben echter bang dat het christendom eerst door een diep dal moet. Dan zal blijken of het niet op zand is gebouwd en definitief zal worden afgeserveerd.
Toch ga ik vanuit dat de bijbelse zeggingschap blijft mbt afgoderij. Wij mensen kunnen n.l. niet leven zonder een ideaal in deze wereld te hebben. We hebben inmiddels voetbaltempels, zetten bepaalde leiders steeds weer op een voetstuk, en die beloven elke keer weer geluk en voorspoed.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 30 aug 2019, 23:03

Messenger schreef:
30 aug 2019, 22:09
twijfelaar schreef:
God spreekt naar mijn idee nog steeds rechtstreeks maar komt het vaak vanuit onverwachte hoek. God heeft nooit ingegrepen en zal dit ook nooit doen vanwege de vrije wil.
In Exodus 9 staat dat God het hart van een Farao verhard heeft om Zijn naam groot te maken door wonderen te doen. En Hij sloot ook de zee om de Farao te doen verdrinken. Geen goddelijke ingrepen volgens bijbelse normen?

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Bericht door Leonardus Calvijn » 31 aug 2019, 00:00

Zolderworm schreef:
Waarom heeft God niets gedaan aan de Jodenvervolging tijdens de nazitijd? En waarom doet hij niets aan het klimaat?
Is God soms dood?
Of hebben de mensen in de de tijd van het Oude Testament God alleen maar bedacht?
Persoonlijk sta ik wat vreemd in dingen als " mensen in het OT hoorden God spreken".
Dat spreken kun je op meerdere manieren benaderen namelijk.

Het feit dat jij niets ervaart van God is natuurlijk iets wat persoonlijk is. Ik ervaar de Ene elke dag weer.

Dan de vraag over "kan God dingen niet voorkomen?". Daar kan ik niets over zeggen, ik ben God niet namelijk.
Er is een bijzondere film met de titel God on trial. Deze gaat over de worsteling die er kan zijn met een God die op afstand lijkt te staan.
Ik ervaar de Ene niet zo maar dat is een persoonlijk ervaren.

Enne: waarom zou God iets aan het klimaat moeten doen? Zodat wij mensen lekker door kunnen gaan met opnieuw vernietigen van de wereld?
Ik lees dat jij denkt dat God alles wel regelt (volgens sommige stromingen) maar ik geloof niet in zo'n god. Volgens mij is de mensheid zélf ook verantwoordelijk en zal de mensheid zélf haar problemen moeten oplossen. God is geen klusjesman zeg maar :)
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

Mart

Bericht door Mart » 31 aug 2019, 04:32

Leonardus Calvijn schreef:
31 aug 2019, 00:00
Persoonlijk sta ik wat vreemd in dingen als " mensen in het OT hoorden God spreken". Dat spreken kun je op meerdere manieren benaderen namelijk. Het feit dat jij niets ervaart van God is natuurlijk iets wat persoonlijk is. Ik ervaar de Ene elke dag weer.

Dan de vraag over "kan God dingen niet voorkomen?". Daar kan ik niets over zeggen, ik ben God niet namelijk.
Er is een bijzondere film met de titel God on trial. Deze gaat over de worsteling die er kan zijn met een God die op afstand lijkt te staan.
Hoeveel van dit persoonlijke ervaren is daadwerkelijk afkomstig van de God waarin je gelooft? Is dat een vraag waarop je het antwoord echt weet, al was het maar voor jezelf, in stilte?

Het chassidisme dat ik ooit beleed, ging uit van ejn 'od milvado: ''Er is niets buiten Hem'' -- een frase afkomstig uit Deuteronomium 4:35. Ik ervoer deze als de ultieme theodicee, een onweerlegbare verdediging, krachtiger dan die van de oudste profeten die het lijden neerzetten als straf, krachtiger dan Spreuken dat veronderstelt dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, krachtiger dan Prediker die meende dat het leven zinloos zou zijn en het soms juist de onschuldigen zijn die door onheil worden getroffen en slechts houvast vond aan godsvrees en het houden van God's geboden; krachtiger dan Dani'el en Openbaringen uit het Christelijke NT, waar God deels wordt gevrijwaard als dader en het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God; zelfs krachtiger dan de onschuldige, oprechte en godvrezende Job -- een mens die het kwaad vermeed, werd getroffen door het diepste lijden, alles verloor, God ernaar vroeg, maar - ondanks een indirect antwoord - zijn lijden uiteindelijk wellicht nooit volledig heeft kunnen doorgronden.

Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'': Hij is de dader en de getroffene, de beul en het slachtoffer, de aarde, de planeten, de zon, de sterren, alles.... -- de finale Ene en het ultieme weerwoord op het lijden, bijgeschaafd en geperfectioneerd door millennia aan vallen en opstaan en weer vallen en opstaan, bestand tegen ieder logisch argument en vooral te vinden in de woorden van degenen die God hoog willen houden ten koste van een overmaat aan leed, zoals in Elie Wiesel die tijdens de eerste nacht in Auschwitz achter zich iemand hoorde vragen: ''In godsnaam, waar is God?'' en zichzelf hoorde zeggen ''Waar Hij is? Dit is waar - hier hangend aan deze galgen''.... Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde? Ieder antwoord valt te verdedigen; ook in stilte, voor jezelf. Wat blijft er dan nog over?
Wees realistisch

maritime

Bericht door maritime » 31 aug 2019, 05:49

Zolderworm schreef:
Is God soms dood?

God sprak tot de door Hem aangewezen profeten. Soms bijpast God de Profeten o.a. schrijft Hij met zijn vinger op de muur, sprak via een braamstruik met Mozes, ook in dromen (visoenen)
.

Verkeren we in een ander soort bewustzijn, waardoor God voor ons uit het zicht is geraakt?

Nee, wij hebben Zijn zoon de Here Jezus waar God doorheen spreekt en de Geest van God.
Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons. Mattheus 1:23

Messenger

Bericht door Messenger » 31 aug 2019, 08:30

twijfelaar schreef:
30 aug 2019, 23:03
Messenger schreef:
30 aug 2019, 22:09
twijfelaar schreef:
In Exodus 9 staat dat God het hart van een Farao verhard heeft om Zijn naam groot te maken door wonderen te doen. En Hij sloot ook de zee om de Farao te doen verdrinken. Geen goddelijke ingrepen volgens bijbelse normen?
Mooie kampvuurverhalen, maar het is niet waar gebeurd volgens mij. De bijbel heeft het weliswaar over goddelijke ingrepen, maar bij een vrije wil wordt niets geboden/verboden, wordt niet geoordeeld en vindt geen ingrijpen plaats. En dat is altijd zo geweest.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 31 aug 2019, 08:32

maritime schreef:
31 aug 2019, 05:49
......
Nee, wij hebben Zijn zoon de Here Jezus waar God doorheen spreekt en de Geest van God.
Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons. Mattheus 1:23
De constatering blijft dat God volgens de bijbelschrijvers in het OT zichtbaar actief was en nu niet meer.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 31 aug 2019, 09:07, 5 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger » 31 aug 2019, 08:41

Mart schreef:
31 aug 2019, 04:32
Leonardus Calvijn schreef:
31 aug 2019, 00:00
Persoonlijk sta ik wat vreemd in dingen als " mensen in het OT hoorden God spreken". Dat spreken kun je op meerdere manieren benaderen namelijk. Het feit dat jij niets ervaart van God is natuurlijk iets wat persoonlijk is. Ik ervaar de Ene elke dag weer.

Hoeveel van dit persoonlijke ervaren is daadwerkelijk afkomstig van de God waarin je gelooft? Is dat een vraag waarop je het antwoord echt weet, al was het maar voor jezelf, in stilte?

Het chassidisme dat ik ooit beleed, ging uit van ejn 'od milvado: ''Er is niets buiten Hem'' -- een frase afkomstig uit Deuteronomium 4:35. Ik ervoer deze als de ultieme theodicee, een onweerlegbare verdediging, krachtiger dan die van de oudste profeten die het lijden neerzetten als straf, krachtiger dan Spreuken dat veronderstelt dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, krachtiger dan Prediker die meende dat het leven zinloos zou zijn en het soms juist de onschuldigen zijn die door onheil worden getroffen en slechts houvast vond aan godsvrees en het houden van God's geboden; krachtiger dan Dani'el en Openbaringen uit het Christelijke NT, waar God deels wordt gevrijwaard als dader en het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God; zelfs krachtiger dan de onschuldige, oprechte en godvrezende Job -- een mens die het kwaad vermeed, werd getroffen door het diepste lijden, alles verloor, God ernaar vroeg, maar - ondanks een indirect antwoord - zijn lijden uiteindelijk wellicht nooit volledig heeft kunnen doorgronden.

Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'': Hij is de dader en de getroffene, de beul en het slachtoffer, de aarde, de planeten, de zon, de sterren, alles.... -- de finale Ene en het ultieme weerwoord op het lijden, bijgeschaafd en geperfectioneerd door millennia aan vallen en opstaan en weer vallen en opstaan, bestand tegen ieder logisch argument en vooral te vinden in de woorden van degenen die God hoog willen houden ten koste van een overmaat aan leed, zoals in Elie Wiesel die tijdens de eerste nacht in Auschwitz achter zich iemand hoorde vragen: ''In godsnaam, waar is God?'' en zichzelf hoorde zeggen ''Waar Hij is? Dit is waar - hier hangend aan deze galgen''.... Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde? Ieder antwoord valt te verdedigen; ook in stilte, voor jezelf. Wat blijft er dan nog over?
Voor mij is er niets buiten God, is God alles-dat-is. De prooi en het roofdier. Dader en slachtoffer. Volgens de God in de boeken van Walsch zijn er daardoor geen daders en slachtoffers. Een 9/11-gebeurtenis is in feite God 'die aan het Godderen is'.

Mart

Bericht door Mart » 31 aug 2019, 11:24

Messenger schreef:
31 aug 2019, 08:41
Voor mij is er niets buiten God, is God alles-dat-is. De prooi en het roofdier. Dader en slachtoffer. Volgens de God in de boeken van Walsch zijn er daardoor geen daders en slachtoffers. Een 9/11-gebeurtenis is in feite God 'die aan het Godderen is'.
Dat is zeer vergelijkbaar met wat het chassidisme zegt.

Het achterliggende godsdienstige issue is echter, dat de term God steeds redundanter is geworden, totdat deze gewoon kan worden vervangen door liefde. De handelende God die ooit de hemelen en de aarde schiep, openlijk met Adam sprak, Egyptenaren met plagen en een splijtende zee verraste, Israel vergezelde met onmiskenbare wonderen tijdens een lange tocht door de woestijn en de Torah gaf aan Mozes, lijkt zich te hebben teruggetrokken in menselijke liefde.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 31 aug 2019, 11:42

Mart schreef:
31 aug 2019, 11:24
Messenger schreef:

Het achterliggende godsdienstige issue is echter, dat de term God steeds redundanter is geworden, totdat deze gewoon kan worden vervangen door liefde. De handelende God die ooit de hemelen en de aarde schiep, openlijk met Adam sprak, Egyptenaren met plagen en een splijtende zee verraste, Israel vergezelde met onmiskenbare wonderen tijdens een lange tocht door de woestijn en de Torah gaf aan Mozes, lijkt zich te hebben teruggetrokken in menselijke liefde.
Dezelfde trend in denken, zie je ook in de vrijzinnigheid/ modernisten. De God die de gelovigen scheidt door verschillend aankijken tegen Zijn Identiteit, wordt "' opgevolgd "' door de God van de Liefde. In de Christologie wordt daarbij Jezus (Christus } steeds sterker als een ( bijzonder ) mens gezien. Er wordt wel nagedacht over een ( eventuele ) bijzondere Relatie tussen God en de mens Jezus. Het is in mijn optiek een beweging die is ingezet richting "' universalisme "'.

Messenger

Bericht door Messenger » 31 aug 2019, 12:29

peda schreef:
31 aug 2019, 11:42
Mart schreef:
31 aug 2019, 11:24
Messenger schreef:

Dezelfde trend in denken, zie je ook in de vrijzinnigheid/ modernisten. De God die de gelovigen scheidt door verschillend aankijken tegen Zijn Identiteit, wordt "' opgevolgd "' door de God van de Liefde. In de Christologie wordt daarbij Jezus (Christus } steeds sterker als een ( bijzonder ) mens gezien. Er wordt wel nagedacht over een ( eventuele ) bijzondere Relatie tussen God en de mens Jezus. Het is in mijn optiek een beweging die is ingezet richting "' universalisme "'.
"God" is uitwisselbaar met "Leven", "Liefde".
Maar die laatste 2 dekken de hele lading niet naar mijn idee. Met "Leven" heb je het over de fysieke realiteit, volgens mij is er ook een spirituele realiteit. In beide realiteiten is God aanwezig, evenals wijzelf. Wij zijn ons er meestal niet van bewust.

Als delen van God (Godsvonken) zijn we als avatars geïncarneerd vanuit de spirituele realiteit.
Onze zielen (individuaties van de goddelijke ziel) bevinden zich in beide realiteiten.
Onze niet-stoffelijke geesten ervaren het leven empirisch in het stoffelijke lichaam.

Nic

Bericht door Nic » 31 aug 2019, 17:51

In het jodendom (en christendom) is het de Godsnaam “Ik ben die ik ben” die zegt, ik wil jullie God zijn tegen Israël.
Deze God toont zich niet als een algemene God, maar een, die heel mensvormig met Israël optrekt.

Tuurlijk heel vervelend voor anderen als je belijdt dat de rest van de goden niet bestaan en dat jezelf een uitverkoren positie hebt.
Hoe die positie heeft uitgepakt, is wel duidelijk: speelbal van supermachten en vervolgd over de hele wereld.
Toch belijdt Israël dat deze specifieke God achter dit bestaan van de wereld zit.

Nu gaat het christendom nog eens beweren dat die ene mens Jezus als Gods zoon wordt uitverkoren om onder ons (in Israël) te wonen. Hoe dat uitpakt is ook bekend: als je werkelijk Gods zoon bent, kom van dat kruis.

Ondanks alles, belijdt de christelijke kerk dat die specifiek God, Jezus niet loslaat. Nee Hij krijgt een Naam boven alle namen. Het is nu ook niet meer specifiek Israël maar een boodschap voor alle mensen.
Weer een bekende belijdenis: Deze God laat Jezus niet los maar daarin ook de mens niet.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat deze specifieke God zich m.i. zo openbaart.
Daar mag je en kun je het niet mee eens zijn: maar dit is m.i. de kern van het christendom.
Ga je in algemene termen spreken over God dat kan, maar dan zit je op een ander spoor dan die van de bijbel.
Daarvoor is het m.i. onmogelijk om de bijbel los te laten als je dit ‘gelooft’ en zul je daar vandaan verder gaan.
(En ja zoals eerder gezegd de verhalen zijn grotendeels niet historisch maar wel ontstaan in een werkelijkheid)
Ook met een niet historisch verhaal kun je gedachten overbrengen)

peda

Bericht door peda » 31 aug 2019, 18:32

De kern van het christendom is m.i. de christologie, de positie, de betekenis van Jezus. Deze christologie is in beweging. Kuitert schreef reeds in zijn "' betwijfeld christelijk geloof in 1992 "", dat de idee van de menswording van God in de persoon Jezus een verkeerd denkmodel is voor een mysterie. Kuitert nam geen afscheid van Jezus, maar vulde de positie en de betekenis van Jezus anders in, als in de orthodoxie gebruikelijk. De betekenis van Jezus wordt zoals hij stelt door de individuele gelovige zelf bepaald. "" Beauty is in the eye of the beholder "'. Juist de eigen kijk op Jezus en zelfs op God, vind ik het "' interessante "' van het christelijke geloofslandschap. Een lange liniaal in opvattingen lopende van de bijbel woorden zijn letterlijk waar, tot wat reikt de bijbel voor mij persoonlijk als boodschap aan. Ik citeer hierbij "" Nic '' dat ook in een niet historisch verhaal een gedachte kan worden overgedragen. Waar het gelijk ligt, bepaalt iedere gelovige zelve. Waarom merken we niets van God, is in feite een verkeerde naam. Sommigen onder ons ( waaronder ikzelf ) merken niets van God, anderen leven in voortdurende verbinding met God, bij hen komt het niets merken in het geloofs-woordenboek niet voor.
Laatst gewijzigd door peda op 31 aug 2019, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 31 aug 2019, 19:24

peda schreef:
31 aug 2019, 18:32
.................Sommigen onder ons ( waaronder ikzelf ) merk niets van God, anderen leven in voortdurende verbinding met God, bij hen komt het niets merken in het geloofs-woordenboek niet voor.
Zolang ze geen opdrachten van hun God krijgen doen ze er niemand mee te kort.

Plaats reactie