Lastig

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Tems
Man/Vrouw: V

Lastig

Bericht door Tems » 01 sep 2019, 21:55

Christen zijn in de praktijk ..ik vind dat erg moeilijk. Misschien omdat ik zoekend ben in mijn geloof. Maar continue ben ik aan het twijfelen of dat wat ik doe wel goed is ..het maakt me onzeker..wie ondervindt dat nog meer?

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek / Cof
Man/Vrouw: M

Re: Lastig

Bericht door Bonjour » 01 sep 2019, 22:12

Ook al ben ik geen christen, maar atheïst, probeer ik toch altijd de Gulden Regel te hanteren. Doe de ander niet wat u niet wil wat u geschied. Als je dat hanteert, vind je dan dat je een goed christen bent of wil je iets anders doen om 'christen in de praktijk te zijn'?

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 01 sep 2019, 22:17

Tems schreef:
01 sep 2019, 21:55
Christen zijn in de praktijk ..ik vind dat erg moeilijk. Misschien omdat ik zoekend ben in mijn geloof. Maar continue ben ik aan het twijfelen of dat wat ik doe wel goed is ..het maakt me onzeker..wie ondervindt dat nog meer?
Christen zijn in de praktijk wat is dat? Evangeliseren? Of je naaste liefhebben als je zelf? Daar hoef je geen christen voor te zijn.
Gaitema lezende vindt hij het heel belangrijk hoe zijn God hem dagelijks beoordeelt. Ik denk dat een God wel wat anders te doen heeft. En een christen hoef voor mij geen voorbeeldfunctie te vervullen zolang hij mij niet de les leest, we zijn allemaal mensen met goede en slechte kanten.
Dus niet twijfelen aan je zelf (mijn twijfels gaan meer over een leven na de dood)

Storm

Bericht door Storm » 01 sep 2019, 22:18

Zoekende zijn in het geloof herken ik maar al te goed. Maar wanneer je zoekende bent is "christen zijn in de praktijk'' dan al zo belangrijk? En wat houdt dat voor jou precies in?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Tems

Bericht door Tems » 01 sep 2019, 22:19

twijfelaar schreef:
01 sep 2019, 22:17
Tems schreef:
Christen zijn in de praktijk wat is dat? Evangeliseren? Of je naaste liefhebben als je zelf? Daar hoef je geen christen voor te zijn.
Gaitema lezende vindt hij het heel belangrijk hoe zijn God hem dagelijks beoordeelt. Ik denk dat een God wel wat anders te doen heeft. En een christen hoef voor mij geen voorbeeldfunctie te vervullen zolang hij mij niet de les leest, we zijn allemaal mensen met goede en slechte kanten.
Dus niet twijfelen aan je zelf (mijn twijfels gaan meer over een leven na de dood)
Niet twijfelen over jezelf is soms erg lastig. Het leven na een dood beangstigd me juist weer niet. 5 jaar geleden mijn vader verloren en hoe hij is gestorven met een glimlach op zijn gezicht maakt het vooruitzicht niet eng

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 01 sep 2019, 22:22

Tems schreef:
01 sep 2019, 22:19
twijfelaar schreef:
01 sep 2019, 22:17
Tems schreef:
Niet twijfelen over jezelf is soms erg lastig.
Mensen die het erg goed met zichzelf geschoten hebben vind ik niet de prettigsten in de omgang.

Nic

Bericht door Nic » 01 sep 2019, 22:25

Hallo Tems,

Welkom op het forum. Ik ben ook vrij nieuw, dus ik ben nog een beetje aan het wennen aan het reageren op allerlei onderwerpen.
Ik begrijp volgens mij wat je zegt, hoewel ik niet precies jouw situatie ken. Ik neem aan dat het niet om zaken gaat die je een ander aan doet: stelen, liegen en bedriegen, maar dat het om de ‘gewone’ dagelijkse dingen gaat.
Hoe ga je om met een ander, hoe ga je om met je geld en bezit, hoe ga je om met je tijd. Ben ik wel de met de juiste dingen bezig?

Groet,
Nic
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Tems

Bericht door Tems » 01 sep 2019, 22:26

Nic schreef:
01 sep 2019, 22:25
Hallo Tems,

Welkom op het forum. Ik ben ook vrij nieuw, dus ik ben nog een beetje aan het wennen aan het reageren op allerlei onderwerpen.
Ik begrijp volgens mij wat je zegt, hoewel ik niet precies jouw situatie ken. Ik neem aan dat het niet om zaken gaat die je een ander aan doet: stelen, liegen en bedriegen, maar dat het om de ‘gewone’ dagelijkse dingen gaat.
Hoe ga je om met een ander, hoe ga je om met je geld en bezit, hoe ga je om met je tijd. Ben ik wel de met de juiste dingen bezig?

Groet,
Nic
Precies dit ja.....vind dat zo lastig soms

Nic

Bericht door Nic » 01 sep 2019, 22:45

Gelukkig vroeg je alleen wie dat ook ervaart.
Als ‘M’ (zie rechts) was ik al weer bijna een oplossing aan het bedenken. ;)
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Mart

Bericht door Mart » 02 sep 2019, 04:08

Tems schreef:
Niet twijfelen over jezelf is soms erg lastig. Misschien omdat ik zoekend ben in mijn geloof. Continue ben ik aan het twijfelen of dat wat ik doe wel goed is ..het maakt me onzeker..wie ondervindt dat nog meer?
Onzekerheid is menselijk en het zou me erg verwonderen indien er iemand op de wereld bestond die nooit eens dubde. Vind je het niet juist essentieel af-en-toe twijfelend op onderzoek uit te gaan en zo je eigen unieke potentieel te ontwikkelen met de bijzondere eigenschappen die je in je hebt?

Toen ik nog religieus was, werd mij ooit verteld over rabbi Zoesja van Hanipol die op zijn sterfbed lag. Zijn studenten prezen hem door te zeggen dat hij bijna net zo wijs was geworden als Mozes en zo vriendelijk als Abraham, dus hij kon er zeker van zijn dat hij positief in de hemel zou worden beoordeeld. Hij antwoordde: ''Wanneer ik in de hemel kom, ben ik niet bang dat mij zal worden gevraagd: ''Waarom was je niet zoals Mozes of waarom was je niet zoals Abraham?'', maar dat mij zal worden gevraagd: ''Waarom was je niet zoals Zoesja?''
Wees realistisch

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 07:52

Mart schreef:
02 sep 2019, 04:08
Tems schreef:
Niet twijfelen over jezelf is soms erg lastig. Misschien omdat ik zoekend ben in mijn geloof. Continue ben ik aan het twijfelen of dat wat ik doe wel goed is ..het maakt me onzeker..wie ondervindt dat nog meer?
Onzekerheid is menselijk en het zou me erg verwonderen indien er iemand op de wereld bestond die nooit eens dubde. Vind je het niet juist essentieel af-en-toe twijfelend op onderzoek uit te gaan en zo je eigen unieke potentieel te ontwikkelen met de bijzondere eigenschappen die je in je hebt?

Toen ik nog religieus was, werd mij ooit verteld over rabbi Zoesja van Hanipol die op zijn sterfbed lag. Zijn studenten prezen hem door te zeggen dat hij bijna net zo wijs was geworden als Mozes en zo vriendelijk als Abraham, dus hij kon er zeker van zijn dat hij positief in de hemel zou worden beoordeeld. Hij antwoordde: ''Wanneer ik in de hemel kom, ben ik niet bang dat mij zal worden gevraagd: ''Waarom was je niet zoals Mozes of waarom was je niet zoals Abraham?'', maar dat mij zal worden gevraagd: ''Waarom was je niet zoals Zoesja?''
Zeer interessant en aannemelijk. Ik probeer ook altijd mezelf te zijn en dingen te doen waar ik me goed bij voel :) maar dan is er toch soms dat gevoel dat je misschien niet helemaal leeft zoals het bedoeld is...ik denk dat dit ook te maken heeft met de niet stabiele jeugd die ik heb gehad waardoor ik een tijdlang geen vertrouwen heb gehad en daardoor maar wat deed. Wel had ik altijd een leegte met me mee en voelde ik me totaal niet gelukkig.

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek / Cof

Bericht door Bonjour » 02 sep 2019, 08:08

Iedereen is onzeker. Mensen hebben alleen heel veel verschillende manieren om met die onzekerheid om te gaan en te verbergen.

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 11:30

Bonjour schreef:
02 sep 2019, 08:08
Iedereen is onzeker. Mensen hebben alleen heel veel verschillende manieren om met die onzekerheid om te gaan en te verbergen.
Ja geloof ik graag. Ik probeer het zeker niet te verbergen. Het lastige is dat ik binnen mijn omgeving niemand weet met wie ik dit kan bespreken😑

Storm

Bericht door Storm » 02 sep 2019, 12:00

Tems schreef:
02 sep 2019, 11:30
Bonjour schreef:
Ja geloof ik graag. Ik probeer het zeker niet te verbergen. Het lastige is dat ik binnen mijn omgeving niemand weet met wie ik dit kan bespreken😑
Ja, dat is heel veel vervelend. Denk je dat niemand je zal begrijpen of is dat echt zo? En inderdaad op een forum -zeker als je vertrouwen ervaart - kun je over je onzekerheden praten ook als die met geloofszaken te maken hebben. Sterkte!
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

callista

Bericht door callista » 02 sep 2019, 12:39

Tems schreef:
Bonjour schreef:
Ook niet met je man?

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 12:47

callista schreef:
02 sep 2019, 12:39
Tems schreef:
Bonjour schreef:
Ook niet met je man?
Mijn man is niet gelovig en wil er ook niks mee te maken hebben 🙈

callista

Bericht door callista » 02 sep 2019, 12:48

Tems schreef:
02 sep 2019, 12:47
callista schreef:
02 sep 2019, 12:39
Tems schreef:
Bonjour schreef:
Ook niet met je man?
Ach lieverd, dat maakt het extra moeilijk voor je.... :(

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 13:12

callista schreef:
02 sep 2019, 12:48
Tems schreef:
Ja best wel....:(

Mart

Bericht door Mart » 02 sep 2019, 14:05

Tems schreef:
02 sep 2019, 13:12
callista schreef:
Tems schreef:
Hoe zit het met je vrienden- en kennissenkring? Je hebt gezegd als vrijwilligster voor het Leger des Heils te werken. Zit daar geen opening eens met een gelovige onder vier ogen een gesprekje aan te knopen?

Overigens, zou je - indien je dat wilt - iets meer kunnen vertellen over hetgeen waarover je twijfelt? Zaken die je bezig zeggen te houden zoals hoe om te gaan met tijd, geld en bezit (klik), lijken me niet zozeer een godsdienstig dilemma. Is het niet zo dat je ten diepste wilt spreken over de plaats die geloof, twijfel en vertrouwen innemen binnen je leven en hoe daar vorm aan te geven? Daarover kan ik je - als atheïst 🙈- niet van dienst zijn, maar er zijn hier gelovigen die je hieromtrent wellicht iets te bieden hebben.
Wees realistisch

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 14:11

Mart schreef:
02 sep 2019, 14:05
Tems schreef:
02 sep 2019, 13:12
callista schreef:
Tems schreef:
Hoe zit het met je vrienden- en kennissenkring? Je hebt gezegd als vrijwilligster voor het Leger des Heils te werken. Zit daar geen opening eens met een gelovige onder vier ogen een gesprekje aan te knopen?

Overigens, zou je - indien je dat wilt - iets meer kunnen vertellen over hetgeen waarover je twijfelt? Zaken die je bezig zeggen te houden zoals hoe om te gaan met tijd, geld en bezit (klik), lijken me niet zozeer een godsdienstig dilemma. Is het niet zo dat je ten diepste wilt spreken over de plaats die geloof, twijfel en vertrouwen innemen binnen je leven en hoe daar vorm aan te geven?
Daar zit idd misschien wel een opening. Ben er net bij en moet eerst nog wat wennen aan de mensen daar. Maar dat is mijn eigen gebrek ;) ik twijfel idd niet over tijd, geld en bezit. Maar vooral de laatste punten slaan de spijker op zijn kop. Veel meegemaakt vroeger en daardoor het vertrouwen wat kwijtgeraakt. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik God weer in mijn leven toelaat. Maar hoe en wat en hoe daarin het juiste te doen vind ik moeilijk.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 02 sep 2019, 14:24

@Tems. Even in het algemeen. Wanneer je geloofsproblemen/twijfels hebt zou ik wel voorzichtig zijn met het benaderen van een willekeurige kerkrichting. Soms is het makkelijker binnen te komen dan weg te gaan. Sociale contacten zijn goed maar zijn ook buiten de kerk te vinden, sportverenigingen, vrijwilligerswerk e.d. Van het legers des heils weet ik overigens niets negatiefs. Over het toelaten van God (in je hart) kan ik weinig zeggen, mensen bij wie dat gelukt is schijnen er rustig van te zijn geworden. Ik weet wel dat ik mezelf vroeger heel veel heb ingebeeld. Het kan een langdurig proces zijn, God zoeken, vinden, kwijtraken, niet zonder Hem kunnen/durven of juist op eigen benen willen staan of e.e.a combineren. Achteraf gezien voor velen een leerzame weg om met vallen en opstaan de juiste richting in je leven te vinden maar ik weet dat een zoekende daar weinig aan heeft.

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 14:53

twijfelaar schreef:
02 sep 2019, 14:24
@Tems. Even in het algemeen. Wanneer je geloofsproblemen/twijfels hebt zou ik wel voorzichtig zijn met het benaderen van een willekeurige kerkrichting. Soms is het makkelijker binnen te komen dan weg te gaan. Sociale contacten zijn goed maar zijn ook buiten de kerk te vinden, sportverenigingen, vrijwilligerswerk e.d. Van het legers des heils weet ik overigens niets negatiefs. Over het toelaten van God (in je hart) kan ik weinig zeggen, mensen bij wie dat gelukt is schijnen er rustig van te zijn geworden. Ik weet wel dat ik mezelf vroeger heel veel heb ingebeeld. Het kan een langdurig proces zijn, God zoeken, vinden, kwijtraken, niet zonder Hem kunnen/durven of juist op eigen benen willen staan of e.e.a combineren. Achteraf gezien voor velen een leerzame weg om met vallen en opstaan de juiste richting in je leven te vinden maar ik weet dat een zoekende daar weinig aan heeft.
;)

Mart

Bericht door Mart » 02 sep 2019, 15:07

Tems schreef:
02 sep 2019, 14:11
ik twijfel idd niet over tijd, geld en bezit. Maar vooral de laatste punten slaan de spijker op zijn kop. Veel meegemaakt vroeger en daardoor het vertrouwen wat kwijtgeraakt.
Is het welicht niet zo dat hetgeen vroeger heeft plaatsgevonden eigenlijk nog een groot obstakel vormt om de weg die voor je ligt helder te onderscheiden? Is het misschien niet zo dat je er in feite naar verlangt dat een duidelijke plaats te geven zodat je het definitief achter je kunt laten en kunt bepalen waar je werkelijk staat?

Wat je aantrekt in het geloof is allicht liefde, genade, de vergiffenis en het weer vreedzaam verder kunnen gaan. Er zijn hier namelijk zowel gelovigen, twijfelaars, agnosten en atheïsten (zoals ikzelf 🙈) te vinden en geen van ons kan het stellen zonder genegenheid, zonder empathie, zonder het loslaten en het weer verdergaan. Mensen zijn emotionele wezens en achter de maskerade van rationaliteit, schijnzekerheden en de dagelijkse welgemanierdheid, schuilt in ieder van ons eveneens een kwetsbaar wezen dat tastend z'n weg moet zien te vinden. We kunnen met elkaar oplopen, maar jouw weg kan uiteraard niemand voor je bepalen.
Wees realistisch

Tems

Bericht door Tems » 02 sep 2019, 23:30

Mart schreef:
02 sep 2019, 15:07
Tems schreef:
02 sep 2019, 14:11
ik twijfel idd niet over tijd, geld en bezit. Maar vooral de laatste punten slaan de spijker op zijn kop. Veel meegemaakt vroeger en daardoor het vertrouwen wat kwijtgeraakt.
Is het welicht niet zo dat hetgeen vroeger heeft plaatsgevonden eigenlijk nog een groot obstakel vormt om de weg die voor je ligt helder te onderscheiden? Is het misschien niet zo dat je er in feite naar verlangt dat een duidelijke plaats te geven zodat je het definitief achter je kunt laten en kunt bepalen waar je werkelijk staat?

Wat je aantrekt in het geloof is allicht liefde, genade, de vergiffenis en het weer vreedzaam verder kunnen gaan. Er zijn hier namelijk zowel gelovigen, twijfelaars, agnosten en atheïsten (zoals ikzelf 🙈) te vinden en geen van ons kan het stellen zonder genegenheid, zonder empathie, zonder het loslaten en het weer verdergaan. Mensen zijn emotionele wezens en achter de maskerade van rationaliteit, schijnzekerheden en de dagelijkse welgemanierdheid, schuilt in ieder van ons eveneens een kwetsbaar wezen dat tastend z'n weg moet zien te vinden. We kunnen met elkaar oplopen, maar jouw weg kan uiteraard niemand voor je bepalen.
Ik denk dat dit wel een stuk meespeelt ja. Ik ben op zoek naar vertrouwen en rust. Op het moment dat ik God weer toeliet voelde ik een stukje rust over me heen komen. Wat mijn twijfels veroorzaakt heeft er ook wel mee te maken dat ik altijd heb gedacht en waar was God dan toen ik het zo moeilijk had...waarom liet hij me die dingen mee maken? Maar misschien kan dat juist ook komen doordat ik mezelf juist afsloot...dat zijn van die vragen die dan rond blijven spoken.

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Bericht door Leonardus Calvijn » 02 sep 2019, 23:56

Bijzonder.
Ik merk juist onrust als ik de Ene toelaat in mijn leven.
Geen onzalige onrust maar een onrust die mij aanzet om het leven als christen meer vorm te geve.
Daarbij geldt voor mij wel de stelregel "wat jij niet wilt wat jou geschied doe dat ook een ander niet".
Daarbij zit ik redelijk in het humanisme denk ik maar een goede humanist is beter dan een slechte christen :)

Als mensen beweren dat ze rust ervaren in G'd of de Ene dan stel ik altijd de vraag welke onrust er in hun leven is gekomen.
Vanuit onrust kom je namelijk op gang.
Vrees dus niet de onrust maar zet het om in energie voor de ander.
Daar kom jij én de ander verder mee. Los van alle geloof, los van dogma etc.
Als je gelooft in de Ene dan mag je ook bedenken dat Hij nooit zorgde voor een rusteloos leven van zijn volgelingen.
En rusteloos betekent niet ongeloof maar betekent een leven in dienst van de ander :P
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

Plaats reactie