Wanneer noem je je christen?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Trajecto
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Trajecto
Nic
Man/Vrouw: M

Wanneer noem je je christen?

Bericht door Nic » 12 sep 2019, 21:06

Wellicht niet een geheel nieuw en origineel onderwerp, maar ik vraag me af waar christenen elkaar tegenwoordig nog in kunnen vinden.
Nu kun je naar geloofsbelijdenissen verwijzen (bv Nicea), maar zijn die nu nog wel zo duidelijk?
Het lijkt me goed om opnieuw eens te kijken waar christenen anno nu in kunnen geloven.

Nu lijkt een onderwerp als liefde of naastenliefde zo’n voorbeeld, maar gelijk lijkt me dit niet zo specifiek voor christenen.
Ook vele niet-christenen zullen dit onderschrijven.

Ik begin maar: met het geloof dat de God van de bijbel de schepper is van het leven.
Dan begin het al: dien je als christen dan ook in het 7 dagen model te geloven of kan ID of evolutie ook.
Voor mij zelf volg ik op dit gebied de reguliere wetenschap, dus ik laat me graag door deskundigen voorlichten (maar niet in dit item!)
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

dingo

Re: Wanneer noem je je christen?

Bericht door dingo » 12 sep 2019, 21:43

Tja, kenmerkend van de geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel is dat deze weergeeft waar (het overgrote deel van de) christenen in geloven: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Zover ik weet zijn er geen andere godsdiensten/religies die dat geloven.
Remember, everything is opinion.

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek

Bericht door Bonjour » 12 sep 2019, 21:47

Ik denk dat de meningen over God al veel te verdeeld zijn. Volgens mij is het enige wat algemeen geloofd wordt dat Jezus gestorven is en opgestaan is voor de redding van de mensheid. Ik stel het dus heel ruim.

Nic

Bericht door Nic » 12 sep 2019, 22:49

Jullie zijn wel erg snel tevreden ;) .

Ik wil graag toevoegen dat een christen de bijbel (OT en NT) als leidraad neemt.
Leidraad kun je zien basis, maar in een beschrijving als Gods woord ga ik ook mee.
Maar dan wel, dat het elke keer opnieuw tot je moet spreken.
Gods wil is niet direct af te leiden, je moet daar elke keer opnieuw naar op zoek (ook met de kennis van nu).

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Bericht door Leonardus Calvijn » 13 sep 2019, 00:21

Nic schreef:
12 sep 2019, 22:49

Ik wil graag toevoegen dat een christen de bijbel (OT en NT) als leidraad neemt.
Leidraad kun je zien basis, maar in een beschrijving als Gods woord ga ik ook mee.
Gods wil is niet direct af te leiden, je moet daar elke keer opnieuw naar op zoek (ook met de kennis van nu).
Het OT al leidraad is voor mij niet van toepassing. Mijn partner hoeft namelijk tijdens de menstruatie niet buiten "ons kamp" te leven :)
Het NT als leidraad kan alleen daar waar het past in deze tijd en cultuur.
De Bijbel als leidraad nemen is discutabel lijkt mij.
Denken in de geest van wat er staat is wat ik doe.
Dat betekent dat je moet wegen wat er geschreven staat en dat soort dingen.
Maar "de Bibel" is voor mij geen leidraad zeg maar.
als dat wel zo was dan zou ik een deel van onze bewoners moeten stenigen :w
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek

Bericht door Bonjour » 13 sep 2019, 07:17

Nic schreef:
Zelfs Paulus neemt het OT niet zo strak als leidraad. Moeten de heidenen besneden worden als ze christen worden?

Daarnaast denk ik aan vroeg christelijke stromingen (eerste, tweede eeuw) die van alles over Jezus geloofden. Marcion was christelijk, maar verwierp de god van het OT als vader van Jezus. Verder heb je nog het Docetisme met een latere variant de Katharen die wel christenen waren, maar een hele andere Jezus voor ogen hadden dan die van het NT.

Maar je hebt ook nog atheïsten die wel graag geloven dat er een Jezus rondgelopen heeft als een vroege Gandi. Die zou ik weer niet christelijk willen noemen.

BdO

Bericht door BdO » 13 sep 2019, 07:36

Het probleem is een beetje dat je weinig anders kunt dan Christen noemen wie zich Christen noemt. Wat iemand zelf gelooft is nou eenmaal het enige criterium in dezen.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

dingo

Bericht door dingo » 13 sep 2019, 08:45

Om elkaar als christen te herkennen zul je toch een gemeenschappelijke definitie moeten hebben van wat je gelooft. Dat is zover ik weet de primaire reden voor het ontstaan van belijdenisgeschriften. Voor de grootste groepen binnen het christendom: Russisch/Oosters orthodox, Rooms katholiek, evangelisch, luthers en diverse smaken gereformeerd staan de belijdenisgeschriften Apostolische geloofsbelijdenis en Nicea/Constantinopel nog gewoon overeind. Dan heb je het over grosso modo >90% van zichzelf christelijk noemende kerken wel te pakken.

BdO

Bericht door BdO » 13 sep 2019, 09:07

dingo schreef:
13 sep 2019, 08:45
Om elkaar als christen te herkennen zul je toch een gemeenschappelijke definitie moeten hebben van wat je gelooft. Dat is zover ik weet de primaire reden voor het ontstaan van belijdenisgeschriften. Voor de grootste groepen binnen het christendom: Russisch/Oosters orthodox, Rooms katholiek, evangelisch, luthers en diverse smaken gereformeerd staan de belijdenisgeschriften Apostolische geloofsbelijdenis en Nicea/Constantinopel nog gewoon overeind. Dan heb je het over grosso modo >90% van zichzelf christelijk noemende kerken wel te pakken.
Nou ja, die belijdenisgeschriften waren natuurlijk ook om te herkennen wie geen christen zou zijn, terwijl daaronder zich ook mensen bevonden die zichzelf wel Christen achtten. De disqualificerende functie. Een persoon X die in 250 n.C. Christen zou zijn zou dat met exact hetzelfde geloof niet meer zijn als hij/zij rond 600 n.C had geleefd.
Die disqualificerende functie kan je ook zien in de vorming van de Canon, maar niet tegelijkertijd, aangezien in dit subforum geldt:
(erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum). T.a.v. de vorming van de Canon laat ik hem dus maar buiten beschouwing, als zodanig ruimte creërende om desgewenst het arbitraire karakter van de AG eens onder de loupe te nemen. :)
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 13 sep 2019, 09:43

Het ligt nu allemaal veel ruimer en we leven niet meer in de tijd van de ketterijen, dat toen alles bepaald werd en vastgelegd. ...eeuwen geleden en als je daarvan afweek verketterd werd.
Diegenen die niet de geloofsbelijdenissen letterlijk aanhalen en b.v. niet in een letterlijke opstanding geloven o.a. zoals de dominees de gebroeders ter Linden en zelfs diegenen die Jezus niet als God zien...kunnen ook christenen zijn.
Iedereen is daar nu vrij in gelukkig.

En dan heb je natuurlijk ook nog het esoterisch christendom naast het exoterisch christendom
Het spirituele christendom naast het kerkelijk christendom

Helaas zien nogal wat christenen onderling dit anders :?
En komt de No True Scotsman nogal eens aan de orde.
Laatst gewijzigd door callista op 13 sep 2019, 10:40, 4 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda » 13 sep 2019, 09:59

dingo schreef:
Hallo Dingo,

Formeel heb je daarin gelijk. Interessant vind ik daarin de PKN. Naast de Gereformeerde Bond ( orthodoxie ) tref je daar onder dezelfde paraplu ook de zienswijzen van bijvoorbeeld Klaas Hendrikse aan ( de vrijzinnigheid weer voorbij ) , waar naar mijn herinnering, 1 op de 7 PKN predikanten zich in zijn voorstellingen konden vinden. Zijn deze predikanten nu christenen of niet. In de RK Kerk bepaalt de Congregatie voor de Geloofsleer, waar de ( voor eeuwig geldende ) grenzen liggen voor door RKK gezagsdragers gedane geloofsuitspraken.
Laatst gewijzigd door peda op 13 sep 2019, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 13 sep 2019, 10:00

Nic schreef:
12 sep 2019, 21:06
ik vraag me af waar christenen elkaar tegenwoordig nog in kunnen vinden.
[…]
Het lijkt me goed om opnieuw eens te kijken waar christenen anno nu in kunnen geloven.

Nu lijkt een onderwerp als liefde of naastenliefde zo’n voorbeeld, maar gelijk lijkt me dit niet zo specifiek voor christenen.
Ook vele niet-christenen zullen dit onderschrijven.
'Elkaar in iets vinden' en 'geloven in hetzelfde' hoeven niet samen te vallen.
Je kunt je bijvoorbeeld vinden in een bepaalde manier van met elkaar omgaan en/of in een gezamenlijke taakstelling in de wereld.
'Liefde' en 'naastenliefde' zijn voor mij geen geloofsinhoud, maar 'manier van met elkaar omgaan' en 'taakstelling'.
Misschien is de mate waarin en manier waarop we dat als gezamenlijk streven ervaren specifiek voor christenen?
Leonardus Calvijn schreef:
13 sep 2019, 00:21
Ja, dat geldt ook voor mij, hoop ik.
Maar bovenal kies ik door me christen te noemen voor het me primair aan laten spreken door anderen die zich christen noemen op wat ik doe, zeg en denk.
Soms is dat een kwestie van 'eenmaal geboren zijn in die familie en ook de familieleden die me minder liggen voor lief nemen' of 'buitenbeentje zijn in die familie en toch blij zijn geaccepteerd te worden als lid'.
Andere keren voelt dat als 'het is en blijft gewoon mijn thuis' ongeacht wat anderen daarin uitspoken.
Niet eens zo heel vaak en met zo heel veel andere christenen voelt het echt als een bewust gemaakte keuze waarmee ik oprecht blij ben.

Hoe dan ook is ook christen zijn voor mij primair geloofsbeleving en geen kwestie van 'wat' ik geloof (geloofsinhoud).

Storm

Bericht door Storm » 13 sep 2019, 12:32

Nic schreef:

Het OT al leidraad is voor mij niet van toepassing. Mijn partner hoeft namelijk tijdens de menstruatie niet buiten "ons kamp" te leven :)
Ik kan me vinden in de manier waarop Leonardus Calvijn het verwoord. Bepaalde vastgelegde dogma's zeggen mij niet zoveel, ze onderschrijven maakt geen beter christen van je dan wanneer je geloof anders ervaart. Jezelf christen noemen is iets persoonlijks, en net als in andere godsdiensten heb je orthodoxe en vrijzinnige christenen.
Ik noem me (aarzelend) christen omdat de persoon Jezus veel voor mij betekend, ook de weg die Hij ging. Ik vind heel veel Bijbelverhalen/teksten razend interessant maar sommigen afschuwelijk. CS Lewis schreef eens dat hij de Bijbel graag las maar dat hij er ook heel wat uit zou willen scheuren. Ik herken dat.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

dingo

Bericht door dingo » 13 sep 2019, 12:39

peda schreef:
13 sep 2019, 09:59
dingo schreef:
Hallo Dingo,

Formeel heb je daarin gelijk. Interessant vind ik daarin de PKN. Naast de Gereformeerde Bond ( orthodoxie ) tref je daar onder dezelfde paraplu ook de zienswijzen van bijvoorbeeld Klaas Hendrikse aan ( de vrijzinnigheid weer voorbij ) , waar naar mijn herinnering, 1 op de 7 PKN predikanten zich in zijn voorstellingen konden vinden. Zijn deze predikanten nu christenen of niet. In de RK Kerk bepaalt de Congregatie voor de Geloofsleer, waar de ( voor eeuwig geldende ) grenzen liggen voor door RKK gezagsdragers gedane geloofsuitspraken.
De PKN is inderdaad een rare eend in de bijt wat dat betreft. Overigens is mijn waarneming dat vrijzinnigheid het in de regel maar één generatie volhoudt, de volgende generatie is vaak gewoon atheïst of agnost. Persoonlijk verwacht ik dan ook dat de ideeën van Klaas Hendrikse niet langer dan één generatie stand zullen houden.

En het is imo ook een vrij natuurlijk proces, als je niet meer in God gelooft dan heeft de kerk alleen nog een traditionele maar geen inhoudelijke functie meer.

dingo

Bericht door dingo » 13 sep 2019, 12:45

Storm schreef:
13 sep 2019, 12:32
Nic schreef:

Ik kan me vinden in de manier waarop Leonardus Calvijn het verwoord. Bepaalde vastgelegde dogma's zeggen mij niet zoveel, ze onderschrijven maakt geen beter christen van je dan wanneer je geloof anders ervaart. Jezelf christen noemen is iets persoonlijks, en net als in andere godsdiensten heb je orthodoxe en vrijzinnige christenen.
Ik noem me (aarzelend) christen omdat de persoon Jezus veel voor mij betekend, ook de weg die Hij ging. Ik vind heel veel Bijbelverhalen/teksten razend interessant maar sommigen afschuwelijk. CS Lewis schreef eens dat hij de Bijbel graag las maar dat hij er ook heel wat uit zou willen scheuren. Ik herken dat.
Voor mij is het meest belangrijke aspect dat jezelf christen noemen weinig inhoudt, het is geen plaatsbewijs voor de hemel of nieuwe aarde. En er zijn genoeg mensen die zichzelf geen christen noemen/vinden maar wel volgens christelijke normen leven en die daardoor door God worden geaccepteerd (Rom. 2 ).

callista

Bericht door callista » 13 sep 2019, 13:06

@Dingo
Wat versta jij onder christelijke normen en waarden?
Waarin verschillen die b.v. van andere normen en waarden, zoals o.a. die van joden, atheïsten en agnosten, humanisten etc...

Storm

Bericht door Storm » 13 sep 2019, 13:09

@Dingo,
Absoluut!
Vandaar ook mijn (aarzelend) christen. Het jezelf christen noemen is geen vrijkaartje voor de hemel of nieuwe aarde. En zelfs daar heb ik nog twijfels over. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Nic

Bericht door Nic » 13 sep 2019, 13:28

Het gaat mij erom dat voor een christen het OT en NT van belang zijn om o.a. GB van Nicea te kunnen onderschrijven.
Of kan het NT al genoeg zijn? Mits je die ook weer interpreteert in het heden (daar ben ik wel een groot voorstander van)
“Wat er staat” : kunnen er ook andere boeken bij: Koran, boek van Mormon.
Als je een pakketje moet samenstellen, wat voor boeken stop je er dan minimaal in.

Nic

Bericht door Nic » 13 sep 2019, 13:32

Als ik naar de GB van Nicea kijk dan heb ik problemen met:

Het woord almachtig
De maagd Maria
Het ontbreken van enige relatie met Israël

Wat mij onduidelijk is: geboren niet geschapen

Nic

Bericht door Nic » 13 sep 2019, 13:42

Storm schreef:
13 sep 2019, 13:09
@Dingo,
Absoluut!
Vandaar ook mijn (aarzelend) christen. Het jezelf christen noemen is geen vrijkaartje voor de hemel of nieuwe aarde. En zelfs daar heb ik nog twijfels over. ;)
Ik begrijp dat een theoloog als Karl Barth ook uitlegt dat iedereen een vrijkaartje heeft. Of je nu belijdt dat je christen bent of niet. Waar hij dat precies op baseert is mij niet bekend, maar het zal wel ergens uitgelegd worden in 1 van die 13 boeken van de KD met 9000 bladzijdes :? .
Ben het wel met hem eens overigens.

ben db bd

Bericht door ben db bd » 13 sep 2019, 16:03

door Nic » Gisteren, 22:49: Jullie zijn wel erg snel tevreden ;) .
ik vrees dat ik daar ook onder val. Wie een ISIS zwaard in z'n nek voelt, of een Jihad pistool op z'n/h'r slaap en dan die uitspraak durft te doen, mag wel als zodanig aangerekend worden, lijkt mij. Dan moet je volgens mij wel echt christen zijn.
Zelf ben ik lid van de KPN (of zo), draag een visje op m'n revers, heb wel 7 Bijbels in huis, van oud Nederlands tot BGT, en noem mij wel christen.
Toch zou ik een vuile leugenaar zijn als ik dat zou ontkennen. Want ik heb volkomen aangenomen dat ik alleen zalig kan worden door het wat wij noemen borgtochtelijk werk van de Heere Jezus Christus, en Die gekruisigd, en weer opgestaan, en opgevaren ten hemel, vanwaar Hij zal wederkomen om ons op te nemen en Zijn 1000jarig Vrederijk op aarde op te richten, en daaropvolgend een eeuwige nieuwe hemel en nieuwe aarde, waar gerechtigheid heerst, zoals de Heere dat op liet schrijven in onze Bijbel.
Nou, dit is wel zo'n beetje mijn geloofsbelijdenis, denk ik.

Bén ik dan ook een christen? Leef ik als zodanig? Hier hoop ik dat een beetje daarvan ook al als 'verzekering' werkt. :)
Wat ik ook wel kwijt wil, is dat ik zo warm word van "de Bijbel als Gods onfeilbaar (onversneden, heilig) Woord". Heerlijk!!
Weet je, m.i. is een moslim die oprecht in de Heere Jezus gelooft ook al christen. Of hij dan nog altijd ook moslim blijft, weet ik niet hoor.
Want oh wat hebben de machthebbers, in wat Góds Kerk bedoelt te zijn, er een boel bij verzonnen om belangrijk te zijn.

peda

Bericht door peda » 13 sep 2019, 17:04

Nic schreef:
13 sep 2019, 13:32

Het woord almachtig
De maagd Maria

Almachtig. God kan in Zijn Soevereiniteit Zijn Wil en Bedoeling realiseren op het door Hem bepaalde moment, zonder daarvoor van Iets of
Iemand afhankelijk te zijn. Je gelooft het, of niet.
Maagd Maria. De Goddelijke bevruchting ( H G ) van de onbevlekt ontvangen Maria ( RKK ) , geen menselijke bevruchting. Doorbreking van de
erfzonde. Je gelooft het of niet.
Ontbreken Relatie met Israel. De intieme relatie met Israel ( O T ) wordt uitgebreid/vervangen tot de Relatie met ook niet Joden, die het
Kruisoffer volgen ( N T ) . Je gelooft het of niet.
Geboren niet geschapen. Jezus is in de stoffelijke geschapen wereld geboren via het geboortekanaal van Maria. Maar Jezus was voor
zijn geboorte reeds in de Triniteit eeuwig bestaand en ongeschapen. Je gelooft het of niet.
Laatst gewijzigd door peda op 13 sep 2019, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda » 13 sep 2019, 17:39

Nic schreef:
13 sep 2019, 13:42
Storm schreef:
13 sep 2019, 13:09
@Dingo,
Absoluut!
Ik begrijp dat een theoloog als Karl Barth ook uitlegt dat iedereen een vrijkaartje heeft. Of je nu belijdt dat je christen bent of niet. Waar hij dat precies op baseert is mij niet bekend, maar het zal wel ergens uitgelegd worden in 1 van die 13 boeken van de KD met 9000 bladzijdes :? .
Ben het wel met hem eens overigens.
Inderdaad, jongleerde Barth rond de Alverzoening. Om met Kuitert te spreken "' wat stelt een angst afgedwongen geloof trouwens voor "" ?

Nic

Bericht door Nic » 13 sep 2019, 18:01

peda schreef:
13 sep 2019, 17:04
Nic schreef:
13 sep 2019, 13:32

Het woord almachtig
De maagd Maria

Almachtig. God kan in Zijn Soevereiniteit Zijn Wil en Bedoeling realiseren op het door Hem bepaalde moment, zonder daarvoor van Iets of
Iemand afhankelijk te zijn. Je gelooft het, of niet.
Maagd Maria. De Goddelijke bevruchting ( H G ) van de onbevlekt ontvangen Maria ( RKK ) , geen menselijke bevruchting. Doorbreking van de
erfzonde. Je gelooft het of niet.
Ontbreken Relatie met Israel. De intieme relatie met Israel ( O T ) wordt uitgebreid/vervangen tot de Relatie met ook niet Joden, die het
Kruisoffer volgen ( N T ) . Je gelooft het of niet.
Geboren niet geschapen. Jezus is in de stoffelijke geschapen wereld geboren via het geboortekanaal van Maria. Maar Jezus was voor
zijn geboorte reeds in de Triniteit eeuwig bestaand en ongeschapen. Je gelooft het of niet.
Almachtig: God laat zich volkomen kennen door de gekruisigde Jezus. God is zwak en machteloos in deze wereld (Bonhoeffer).
Maagd: zoals meer geboorte/verwekking ‘wonderen’ gebeuren in het OT. Zo ook in het NT. Maria krijgt een kind uit de ‘hemel’.
Literair verbeeldt: de maagd zal zwanger worden.
God heeft zijn verbond met Israël niet verbroken. Daar kan geen christelijke of islamitische theologie meer om heen praten.
Zoiets heet trouw. En ok wij mogen allemaal meedoen.
Volgens Johannes was Jezus er al voor de schepping. Verwijst de geboorte echt naar zijn aardse geboorte?

peda

Bericht door peda » 13 sep 2019, 19:02

Nic schreef:
13 sep 2019, 18:01

Almachtig: God laat zich volkomen kennen door de gekruisigde Jezus. God is zwak en machteloos in deze wereld (Bonhoeffer).
Maagd: zoals meer geboorte/verwekking ‘wonderen’ gebeuren in het OT. Zo ook in het NT. Maria krijgt een kind uit de ‘hemel’.
Literair verbeeldt: de maagd zal zwanger worden.
God heeft zijn verbond met Israël niet verbroken. Daar kan geen christelijke of islamitische theologie meer om heen praten.
Zoiets heet trouw. En ok wij mogen allemaal meedoen.
Volgens Johannes was Jezus er al voor de schepping. Verwijst de geboorte echt naar zijn aardse geboorte?
Hallo Nic,

Over de theologie rond de Kruisdood van Jezus volgens Bonhoeffer theologie weet ik te weinig af.
God heeft Zijn Eeuwige Verbond met Israel uit christelijke zicht niet verbroken. Die opvatting is mij bekend.
Van geboorte in de Hemel heb ik nog nooit gehoord. Geboorte wijst volgens mij uitsluitend naar het "' proces "" in de aardse wereld.
Een ziel wordt m.i. niet geboren, maar door God geschapen.

Gesloten