Eeuwig leven of sterven?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
Aranja
Man/Vrouw: M

Eeuwig leven of sterven?

Bericht door Aranja » 27 okt 2019, 22:56

Eeuwig leven of sterven? Een bedenking.

Genesis 2:16-17
En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

Genesis 1:28
En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

In de Bijbel wordt veel over eeuwig leven gesproken, maar...
- Wat zou er met de wereld en de mensheid gebeurt zijn wanneer er geen zondeval geweest zou zijn?
Geen dood meer en geen dierlijke offers om de mens te kleden of te voeden.
Even een berekening gemaakt. Na nog geen 2100 jaar zou de aarde meer dan overbevolkt zijn door mens en dier.
Dan zouden er meer dan 31 miljard mensen op aarde zijn (als bv. elk koppel 6 kinderen krijgt, wat heel weinig is wanneer men niet sterft en altijd een vitaal en gezond leven heeft).

Het gevolg is weerzinwekkend. Enorme hongersnood door voedselschaarste, geen landbouwgrond meer, geen plaats meer om wijngaarden te planten, geen groen en planten meer, opgevreten door die enorme massa dieren. Geen bomen meer om huizen te bouwen. Geen plaats meer om te spelen of te bewegen. Dat zou voor mens en dier ‘geen leven’ zijn.

Ook God weet dat uiteraard en misschien was de zondeval en de zondvloed wel gepland om dit te voorkomen. Dit is van mijnentwege absoluut geen Bijbelkritiek of twijfel aan de almacht van God. Het is gewoon een realistische bedenking, wat als...

Ik loop al lang met die vraag rond en wou eens weten wat medegelovigen hiervan denken.

Nota: Het woord ‘eeuwig’ heeft in het Hebreeuws veel betekenissen, zoals ‘tot het einde der tijden’ of ‘tijdperk (aioon) en nog enkele andere. Het is dus niet altijd als ‘ oneindig ‘ bedoelt.
- Het is wijs om te zwijgen waar de Bijbel zwijgt -

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Re: Eeuwig leven of sterven?

Bericht door Leonardus Calvijn » 28 okt 2019, 00:09

Het is grappig om daarover na te denken maar je onderregel op dit forum geeft al een antwoord:"Het is wijs om te zwijgen waar de Bijbel zwijgt"
ten dele natuurlijk.
Je post raakt dingen als "wat at de leeuw in het paradijs" en "hadden wesp en bij bij de schepping al een angel".

Nu weten we niet wat "vruchtbaar en talrijk" in Gods ogen zijn geweest maar het is wel grappig om na te denken over "wat als".
En eerlijk? Geen idee.
Ik denk er wel eens over na maar kom dan altijd tot de conclusie dat het zinloos is om mijn verstand te pijnigen rond dat soort zaken :)
Simpelweg omdat er een andere route gekozen werd door de mensen en er dus wél dood en sterven is in deze wereld.
En ja: mogelijk is dat gekomen om te voorkomen dat de wereld te klein zou zijn voor de mensheid.
Ik weet dat niet, ik was niet in het paradijs toen Adam en Evan een keuze maakten, ik was ook geen god in die tijd (nu ook niet overigens 8-) )
Maar wel grappig om daar eens wat over te delen.
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

peda

Bericht door peda » 28 okt 2019, 09:46

De bijbel is volledig geschreven nadat de zondeval had plaatsgevonden en behandelt omstandigheden en gebeurtenissen als nasleep van de zondeval, met concentratie op het Heilsplan. Een beschrijving van hoe de wereld zou kunnen functioneren quasi zonder zondeval is onmogelijk in te vullen. Wellicht was dan "' vermenigvuldig U "' geen opdracht geweest, of zou de voortplanting van mens en dier op andere wijze beperkt zijn geweest. Leven onder de status van "' volkomenheid "' is onmogelijk om voor de geest te halen. Kortom een totaal andere wereld, quasi onder omstandigheden zoals uiteindelijk verwacht wordt op de "' nieuwe aarde "'. Die specifieke omstandigheden zijn ook nagenoeg volledig in nevelen gehuld.
Laatst gewijzigd door peda op 28 okt 2019, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter79

Bericht door Peter79 » 28 okt 2019, 10:28

Aranja schreef:
27 okt 2019, 22:56
Ook God weet dat uiteraard en misschien was de zondeval en de zondvloed wel gepland om dit te voorkomen. Dit is van mijnentwege absoluut geen Bijbelkritiek of twijfel aan de almacht van God. Het is gewoon een realistische bedenking, wat als...

Ik loop al lang met die vraag rond en wou eens weten wat medegelovigen hiervan denken.

Nota: Het woord ‘eeuwig’ heeft in het Hebreeuws veel betekenissen, zoals ‘tot het einde der tijden’ of ‘tijdperk (aioon) en nog enkele andere. Het is dus niet altijd als ‘ oneindig ‘ bedoelt.
Mijn antwoord zou je denk ik wel Bijbel- of Schriftkritiek kunnen noemen. Schriftkritiek heeft bij mij geen negatieve associatie, ook al is het vaak als scheldwoord gebruikt. Mijn mening is dat je altijd op een gelovige of een ongelovige manier met de feiten kan omgaan. Als je vanuit trouw aan de waarheid een hellend vlak op moet gaan, dan moet maar zo, in vertrouwen op de Heer die de weg, de waarheid en het leven is.

De combinatie tussen Genesis 1 en Genesis 2/3 levert voor jou nu een absurditeit op. Ik zie zelf deze verhalen als twee verschillende verhalen die je niet in elkaar kan schuiven. In Genesis 1 komt de mens op de een na laatste dag, nadat er een bewoonbare wereld is gemaakt. Maar in Genesis 2 komt eerst de mens en worden de plantaardige wereld en de dieren om Adam heen tot stand gebracht.

Ook op tekstuele gronden kan je Genesis 2/3 scheiden van Genesis 1. Genesis is opgebouwd uit de "toledothstructuur. Cruciaal is de interpretatie van Genesis 2: 4. Dit is vaak gelezen als een samenvatting van Genesis 1; het is daarentegen het opschrift van Genesis 2/3, net als dat er daarna de toledoth van Adam komt: hoe de lijn van Adam zich voortzette in zijn nageslacht; etc.

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 28 okt 2019, 10:35

Aranja schreef:
27 okt 2019, 22:56
Eeuwig leven of sterven? Een bedenking.

Genesis 2:16-17
En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.
Allereerst welkom Aranja.

Dat toch van de boom gegeten kon worden, door middel van de vrije wil, gaf de mens de erfzegen. Dat de mens zou sterven is een bijzaak, want sterven is niets anders dan het veranderen van vorm in een eeuwigdurend leven.
Genesis 1:28
En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!
De aarde vervullen en onderwerpen betekent niet dat de mens deze moet uitbuiten, maar dat de mens met zijn verstandelijke vermogens zich als een goed rentmeester kan gedragen.
Aranja schreef: In de Bijbel wordt veel over eeuwig leven gesproken, maar...
- Wat zou er met de wereld en de mensheid gebeurt zijn wanneer er geen zondeval geweest zou zijn?
Even een berekening gemaakt. Na nog geen 2100 jaar zou de aarde meer dan overbevolkt zijn door mens en dier.
Dan zouden er meer dan 31 miljard mensen op aarde zijn (als bv. elk koppel 6 kinderen krijgt, wat heel weinig is wanneer men niet sterft en altijd een vitaal en gezond leven heeft).
Er is geen zondeval geweest, door de vrije wil van de mens is het begaan van een zonde niet mogelijk. Daarom heb ik het niet over de erfzonde maar over de erfzegen.

Mensen zouden diep ongelukkig zijn als zij dezelfde vorm zouden behouden in hun eeuwige leven. Verder zou de mens zich niet voortplanten, omdat kinderen ook groter worden en er uiteindelijk bejaarde mensen zouden bestaan die allemaal een voltooide bucketlist zouden hebben en daarmee een voltooid leven. Ik zie de sterfdag van de mens als een voortzettingsdag, omdat de mens dan nieuwe uitdagingen kan ervaren.
Aranja schreef: Het gevolg is weerzinwekkend. Enorme hongersnood door voedselschaarste, geen landbouwgrond meer, geen plaats meer om wijngaarden te planten, geen groen en planten meer, opgevreten door die enorme massa dieren. Geen bomen meer om huizen te bouwen. Geen plaats meer om te spelen of te bewegen. Dat zou voor mens en dier ‘geen leven’ zijn.
Hongersnood heeft geen invloed als je als mens niet dood kunt gaan. Het is ook 'geen leven' als je niet dood kunt gaan en je stapelgek wordt van al die mensen die stokoud worden en allemaal dood willen omdat zij een voltooid leven hebben.
Aranja schreef: Ook God weet dat uiteraard en misschien was de zondeval en de zondvloed wel gepland om dit te voorkomen. Dit is van mijnentwege absoluut geen Bijbelkritiek of twijfel aan de almacht van God. Het is gewoon een realistische bedenking, wat als...
Daarom heb ik het niet over de zondeval of erfzonde maar over de erfzegen. Het is onmogelijk om tegen de wil van een almachtige God in te gaan, dus alles wat je kunt doen is een gevolg van de vrije wil.

Vanwege de vrije wil (en de echte liefde die God is), meen ik dat er geen Goddelijke wetgeving bestaat en geen zonde kan worden begaan.
Jezus heeft met zijn uitspraak : "Ik ben de Waarheid, het Licht en het Leven. Volg Mij!" de mens laten geloven dat het leven niet eindig is. Hij was een hemelvaartbegeleider voor alle mensen.

Sterven is een noodzakelijk gegeven om het leven dragelijk te houden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 28 okt 2019, 16:08

Aranja schreef:In de Bijbel wordt veel over eeuwig leven gesproken, maar...

Het gevolg is weerzinwekkend. Enorme hongersnood door voedselschaarste, geen landbouwgrond meer, geen plaats meer om wijngaarden te planten, geen groen en planten meer, opgevreten door die enorme massa dieren. Geen bomen meer om huizen te bouwen. Geen plaats meer om te spelen of te bewegen. Dat zou voor mens en dier ‘geen leven’ zijn.
Boeiend gedachte-experiment. De antwoorden kunnen je vinden in het werk van Lorber. Het is nooit de bedoeling geweest dat de aarde een eeuwige verblijfplaats voor de mens zou worden. Alles in de materiële wereld is tijdelijk. De aarde is slechts een leerschool ter voorbereiding op het geestelijke leven. Het geestelijke leven is eeuwig. Zonder zondeval zou het einde van het aardse leven niet geleid hebben tot een smartelijke dood, maar tot een vreugdevolle overgang naar het geestelijke. Door de ongehoorzaamheid van Adam was de weg naar de hemel afgesloten. En omdat wij allemaal belast zijn met die erfzonde was die weg voor ons ook afgesloten. Door het verlossingswerk van Jezus is de weg naar de hemel weer geopend. Jezus wordt in de bijbel dan ook wel de tweede Adam genoemd. Hij moest goedmaken wat Adam verprutst had.
Je kunt dus ook zonder lichamelijke dood opgenomen worden in het hiernamaals. Het lichaam wordt dan eensklaps verheerlijkt/vergeestelijkt (zoals bij Henoch en Elia). Dat was ook de bedoeling bij Adam en Eva.

Voor Adam was de materiële wereld al een gevallen wereld door de val van Lucifer die eens goed was, vandaar zijn naam Lucifer (= lichtdrager), maar daarna vrijwillig Gods goede orde verlaten heeft. De materiële wereld is door God geschapen om nog iets van Lucifers ziel te redden. Alles wat nu materie is, was de ziel van Lucifer en zijn gevallen engelen. De materie zelf is daarom niets anders dan iets geestelijks dat gericht en uit zichzelf verhard is. Het is een uiterst grove en zware huid of omhulling van het geestelijke. De materie is gericht en veroordeeld en uit nood geboren na de val van Lucifer. Hecht je niet aan de materie, want het is tijdelijk en draagt toch iets slechts in zich. Maar elk nadeel “heb” z'n voordeel. De materiële wereld is daardoor een harde maar ook goede leerschool, een universiteit zelfs, ter ontwikkeling van de kinderen Gods.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

peda

Bericht door peda » 28 okt 2019, 16:27

Inktvlam schreef:
28 okt 2019, 16:08
De materiële wereld is door God geschapen om nog iets van Lucifers ziel te redden. Alles wat nu materie is, was de ziel van Lucifer en zijn gevallen engelen.
Geen schepping ex-nihilo derhalve. De wereld is niet door God in volmaakte "' vorm "' geschapen ( het was Goed ), maar was vanaf den beginne onvolkomen ( de ziel van de gevallen Lucifer alsmede de hem volgende engelen was het basis materiaal).

Aranja

Bericht door Aranja » 28 okt 2019, 19:52

Mooi, waw, niet verwacht nu al zoveel reactie te krijgen, dank daarvoor.
Het gaat hier inderdaad om een min of meer nutteloze gedachtengang die zeker geen invloed heeft op het christen zijn of op het verlossingswerk van Jezus Christus.

Ik denk graag na over wat ik in de Bijbel lees, maar dan wel met de vraag in het achterhoofd, hoe stond het in de originele geschriften? De Bijbel, zeker het OT, is geschreven door Israëlische mensen voor de Israëlieten, en Hebreeuwse woorden hebben meestal verschillende betekenissen. Zodus is geen enkele vertaling honderd procent juist.

Zoals ik al zei is dit geen kritiek op de Bijbel of afbreuk aan wat God in Zijn Woord heeft laten opschrijven. Ik sta volledig achter Gods Woord en Zijn heilsplan met Israël en de mensheid. Een onderzoekende en leergierige geest heeft mij al heel veel bijgeleerd. Door al die jaren heen heb ik echter nooit begrepen waarom de mens NIET zou sterven. En toch is het, volgens Genesis en Openbaring, Gods bedoeling dat de mens blijft leven (lichamelijk niet sterft). Ik weet, bij God is alles mogelijk, maar de Bijbel zegt ook dat we voortdurend Gods Woord moeten bestuderen en overdenken.

Eeuwig leven is (naar mijn mening) iets anders, tijdloos in aanwezigheid van God zijn, ná onze dood (een geestelijk lichaam krijgen die niet sterft). Op aarde is de ruimte te beperkt, de geestelijke wereld daarentegen bevat geen grenzen.

Snelheid

Bericht door Snelheid » 28 okt 2019, 21:47

Zo te lezen gaat men uit van hoe het protestantisme dat ziet;vergeten wordt dat men wil men verstaan uit moet gaan van de Heilige Traditie en de Heilige Schrift daarbij dat sommigen zaken een mysterie zijn en niet te vaten voor de mens hier op aarde,alleen die weten te schouwen in de geheimen van het heil en wat de Mensen zoon gedaan heeft weten dat het eeuwig leven een toekomstige realiteit is.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Messenger

Bericht door Messenger » 28 okt 2019, 22:45

Snelheid schreef:
28 okt 2019, 21:47
dat het eeuwig leven een toekomstige realiteit is.
Eeuwig leven heeft bestaan, bestaat op dit moment en zal bestaan in de toekomst. Eeuwig leven bestaat in alle tijd, ofwel in het NU.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda » 29 okt 2019, 09:52

Aranja schreef:
28 okt 2019, 19:52

Zoals ik al zei is dit geen kritiek op de Bijbel of afbreuk aan wat God in Zijn Woord heeft laten opschrijven. Ik sta volledig achter Gods Woord en Zijn heilsplan met Israël en de mensheid. Een onderzoekende en leergierige geest heeft mij al heel veel bijgeleerd. Door al die jaren heen heb ik echter nooit begrepen waarom de mens NIET zou sterven. En toch is het, volgens Genesis en Openbaring, Gods bedoeling dat de mens blijft leven (lichamelijk niet sterft). Ik weet, bij God is alles mogelijk, maar de Bijbel zegt ook dat we voortdurend Gods Woord moeten bestuderen en overdenken.

Eeuwig leven is (naar mijn mening) iets anders, tijdloos in aanwezigheid van God zijn, ná onze dood (een geestelijk lichaam krijgen die niet sterft). Op aarde is de ruimte te beperkt, de geestelijke wereld daarentegen bevat geen grenzen.
Zoals ik het bijbels ingevuld zie, was het altijd al de Goddelijke Bedoeling bij de schepping dat de mens ( in volkomen staat ) zonder te sterven, zou leven op de huidige aarde. Waarom het niet sterven behoort bij de Bedoeling van de schepping is aan God. Door de zondeval werd deze Goddelijke Bedoeling doorkruist , er ontstond volledige verwijdering tussen God en mens. De gevolgen van de verwijdering waren lichamelijk ( w.o. de biologische dood ) en geestelijk ( geestelijke dood ). Het Heilsplan geeft de mogelijkheid om die verwijdering te beeindigen ( genade ). De oorspronkelijke Bedoeling met de mens wordt in de toekomst gerealiseerd in een nieuwe schepping ( de nieuwe aarde, het nieuwe Jeruzalem ). Daar is de lichamelijke en geestelijke dood niet meer aanwezig, het Waarom is wederom aan God. Hoe het in die nieuwe schepping precies toegaat, is speculatie. Ook hoe het precies gaat met en in de "' oude "' en de "" nieuwe"' hemel. Slechts contouren zijn in het visioen beschreven. Dichterbij komen qua inzicht lukt gewoon niet. Waarom God als een Iemand die niets nodig heeft, is overgegaan tot scheppen, is een raadselachtig thema dat in de theologie op menselijke wijze wordt uitgewerkt.
Laatst gewijzigd door peda op 29 okt 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger » 29 okt 2019, 10:33

peda schreef:
29 okt 2019, 09:52
Zoals ik het bijbels ingevuld zie, was het altijd al de Goddelijke Bedoeling bij de schepping dat de mens ( in volkomen staat ) zonder te sterven, zou leven op de huidige aarde. Waarom het niet sterven behoort bij de Bedoeling van de schepping is aan God.
Zoals ik reeds eerder stelde heeft het eeuwige leven veel meer zin als sterven (veranderen van vorm) mogelijk is.
Je kunt dan in meerdere lichamen, meerdere levens leven.
Zoals een acteur ook blijer wordt van veel rollen in zijn carrière.

Sterven is geen einde maar een voortzetting van het leven in een andere vorm. Ik zie dat niet als iets negatiefs, ik zie die voortzetting als iets positiefs. Daarom treur ik nooit lang, en dan alleen vanwege mijn persoonlijke gemis, over het sterven van een dierbare.

peda

Bericht door peda » 29 okt 2019, 11:25

Messenger schreef:
29 okt 2019, 10:33
peda schreef:
Zoals ik het bijbels ingevuld zie, was het altijd al de Goddelijke Bedoeling bij de schepping dat de mens ( in volkomen staat ) zonder te sterven, zou leven op de huidige aarde. Waarom het niet sterven behoort bij de Bedoeling van de schepping is aan God.
Zoals ik reeds eerder stelde heeft het eeuwige leven veel meer zin als sterven (veranderen van vorm) mogelijk is.

Sterven is geen einde maar een voortzetting van het leven in een andere vorm. Ik zie dat niet als iets negatiefs, ik zie die voortzetting als iets positiefs. Daarom treur ik nooit lang, en dan alleen vanwege mijn persoonlijke gemis, over het sterven van een dierbare.
Ja, maar jouw geloofsinvulling baseert zich in hoge mate niet op bijbelse uitgangsposities. Zo geloof jij in Eeuwig bestaande Ongeschapen Godsvonken, terwijl de bijbel het hoogste in de mens de door God (vermoedelijk bij de bevruchting) geschapen ziel ziet. De ziel is dus niet gelijk aan God, maar van duidelijk "' lagere "' aard. Jij ziet de Godsvonk reincarneren, tijdelijk een andere "' vorm "' aannemen. De bijbel wijst in de main-stream gedachte de reincarnatie volledig af. De ziel leeft maar 1* maal in een menselijk lichaam. Jij kent geen erfzonde, geen noodzaak tot verzoening met God door het Kruisoffer en Goddelijke genade behoort evenmin tot jouw beleving. Kortom een totaal andere zicht op God en Diens Bedoelingen als uit de bijbel main-stream af te lezen is.

Messenger

Bericht door Messenger » 29 okt 2019, 11:29

peda schreef:
29 okt 2019, 11:25
Messenger schreef:
29 okt 2019, 10:33
peda schreef:

Ja, maar jouw geloofsinvulling baseert zich in hoge mate niet op bijbelse uitgangsposities. Zo geloof jij in Eeuwig bestaande Ongeschapen Godsvonken, terwijl de bijbel het hoogste in de mens de door God (vermoedelijk bij de bevruchting) geschapen ziel ziet. De ziel is dus niet gelijk aan God, maar van duidelijk "' lagere "' aard. Jij ziet de Godsvonk reincarneren, tijdelijk een andere "' vorm "' aannemen. De bijbel wijst in de main-stream gedachte de reincarnatie volledig af. De ziel leeft maar 1* maal in een menselijk lichaam. Jij kent geen erfzonde, geen noodzaak tot verzoening met God door het Kruisoffer en Goddelijke genade behoort evenmin tot jouw beleving. Kortom een totaal andere zicht op God en Diens Bedoelingen als uit de bijbel main-stream af te lezen is.
De vraag is natuurlijk waar je als mens de meeste geloofswaarde aan hecht, wat het meest plausibel is en waar je in je leven het meeste aan hebt en je je prettig bij voelt.

Soms zul je ook van vertrouwde paden moeten gaan om inzichten te ontwikkelen.

Aranja

Bericht door Aranja » 29 okt 2019, 12:58

De Bijbel is DE leidraad voor ieder die zich Christen noemt. Wanneer men bijvoorbeeld bij het lezen in de Bijbel overal waar 'Israël' staat 'de kerk' gaat lezen, moet je eigenlijk de hele Bijbel vergeestelijken. Dan blijft er een vaag evangelie en een onduidelijke toekomstverwachting over. Elke denominatie kan de Bijbelteksten zo ombuigen om hun eigen visie te onderbouwen.
In Zijn tijd waarschuwde Jezus al voor de opkomst van valse religies, in onze tijd is de wereld overspoeld met valse religieuze kerken, profeten, genezers en noem maar op. Wees ten alle tijde waakzaam.

Zo kreeg de vervangingsleer invloed op de hele christelijke leer. Het eeuwige leven werd 'het eeuwige leven buiten het lichaam in de hemel. Het 'Koninkrijk der hemelen' werd gemaakt tot de hemel zelf. De behoudenis werd versmald tot de 'behoudenis van de ziel.
Dat klopt toch allemaal niet, want Christus heeft ons bijvoorbeeld leren bidden: "Uw Koninkrijk kome... zoals het in de hemel is, zo ook op aarde." Wij hoeven niet te bidden dat het Koninkrijk van God in de hemel zal komen, want daar is het al. Wij bidden dat het spoedig op aarde zal komen.

Door weer zicht te krijgen op Gods plan met deze wereld, waarin Israël ook nu en in de toekomst een heel belangrijke rol vervult, gaan wij het evangelie weer begrijpen. Het evangelie is het evangelie van het Koninkrijk (Matteüs 24:14). Daar spraken zowel Jezus als de apostelen voortdurend over. Het is niet alleen het evangelie van de behoudenis van de ziel.

Messenger

Bericht door Messenger » 29 okt 2019, 13:31

Aranja schreef:
29 okt 2019, 12:58
In Zijn tijd waarschuwde Jezus al voor de opkomst van valse religies, in onze tijd is de wereld overspoeld met valse religieuze kerken, profeten, genezers en noem maar op. Wees ten alle tijde waakzaam.
Het christendom is ontstaan na de kruisiging van Jezus. De bijbel heeft hij nooit zelf geschreven.
Ik vraag me af of Jezus wel achter het christendom zou kunnen staan, of dat Jezus het christendom zou betitelen als een valse religie. :roll:

Snelheid

Bericht door Snelheid » 29 okt 2019, 13:38

Messenger schreef:
29 okt 2019, 13:31
Aranja schreef:
Het christendom is ontstaan na de kruisiging van Jezus. De bijbel heeft hij nooit zelf geschreven.
Ik vraag me af of Jezus wel achter het christendom zou kunnen staan, of dat Jezus het christendom zou betitelen als een valse religie. :roll:
Velen vergeten dat en zeer zeker in het protestantisme dat de Kerk het Heilig Lichaam van Jezus de Christus is,en dat de Bijbel geworden is door de Kerk /Heilige Traditie.

Altijd opvallend is dat de protestanten(niet allen)het maar hebben over valse religies,daarbij zou zelfkennis daar omtrent een goede zaak zijn.

De Kerk is niet van mensen maar van God door Jezus de Christus,en de poorten der hel zal Haar nooit overweldigen.integendeel. Buiten de Kerk geen zaligheid alleen in Haar is Eeuwig Leven . :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Aranja

Bericht door Aranja » 29 okt 2019, 22:17

Veel mensen zijn op zoek is naar iets hogers, iets bovennatuurlijks. En daar maken vele kerken gebruik van. Er worden wonderen en tekenen gepredikt. De mens en zijn gevoelservaring staat hierin centraal. Die leiders stellen het verlangen naar iets
speciaals van hun leden voorop en willen vast blijven houden aan christelijke tradities en overleveringen van mensen (net zoals de Farizeeërs). De Bijbel noemt deze predikers schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders omdat zij scheve vorens trekken bij de verkondiging van het Woord der Waarheid.

Dwaalleraars maken van de waarheid een leugen en verkopen die leugen als waarheid. Hun grootste doel is tegenwoordig prestige en gemeentegroei, door dwaalleer te verkondigen is er een enorme toename van zulke gemeenten. Ze verkondigen vooral wonderbare genezingen en demonische manifestaties. De preken zijn zo gericht dat ze vertellen wat de aanwezigen graag willen horen en zien, net als in een circus!

In plaats dat men Gods reddingsplan met Zijn volk en de gelovigen uitlegt verkondigen ze een ander evangelie, een andere geest en een andere Christus. Dit is een vervangingstheorie, de kerk in plaats van Israël. Ook dit werd al in de Bijbel medegedeeld zo’n 2000 jaar geleden.

- Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderwijs. Want er zal een tijd komen, dat zij het gezonde onderwijs niet zullen verdragen, maar zij zoeken wat hun gehoor streelt en zullen voor zichzelf leraars bijeenrapen naar hun eigen begeerten. 2 Tim. 4:1-5

Snelheid

Bericht door Snelheid » 29 okt 2019, 22:30

De Kerk Onze Moeder is ook het nieuwe Israel,het oude heeft afgedaan.Israel zal er weer bij behoren als zij zich bekeren tot God in Jezus Christus wat ook zal gebeuren;heel het volk Israel zal gedoopt worden de eerste tekenen zijn er al.
Ken uw Heilige Schrift.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Messenger

Bericht door Messenger » 29 okt 2019, 22:51

Snelheid schreef:
29 okt 2019, 13:38
Messenger schreef:
29 okt 2019, 13:31
Aranja schreef:
Velen vergeten dat en zeer zeker in het protestantisme dat de Kerk het Heilig Lichaam van Jezus de Christus is,en dat de Bijbel geworden is door de Kerk /Heilige Traditie.

Altijd opvallend is dat de protestanten(niet allen)het maar hebben over valse religies,daarbij zou zelfkennis daar omtrent een goede zaak zijn.

De Kerk is niet van mensen maar van God door Jezus de Christus,en de poorten der hel zal Haar nooit overweldigen.integendeel. Buiten de Kerk geen zaligheid alleen in Haar is Eeuwig Leven . :!: :!: :!:
Ik ben geen protestant hoor. Prima dat je het woord Heilig (met hoofdletter) graag gebruikt. Het maakt het daarmee nog niet waar of gezaghebbend. Je volgt eenvoudig een van de vele wegen tot God.

Messenger

Bericht door Messenger » 29 okt 2019, 22:56

Aranja schreef:
29 okt 2019, 22:17
Dwaalleraars maken van de waarheid een leugen en verkopen die leugen als waarheid.
Er is geen dwaalleer. Elk spiritueel pad leidt naar God. God is alomtegenwoordig, ook in elke spiritualiteit. God is zo groot dat je God onmogelijk kunt missen.

peda

Bericht door peda » 30 okt 2019, 09:20

Wat ik in ieder geval goed vind, is dat de vervangingsleer ( Kerk heeft de positie van Israel in het Heilsplan overgenomen ) in christelijke kring aan het vervagen is. De suprematie van het ene geloof boven het andere, de dwaalleer gedachte. Natuurlijk zijn er nog stromingen die onverkort blijven hangen in het credo dat de andere als eigen leerstelling tot Onheil leidt, maar dat bouwwerk verbrokkelt.

Aranja

Bericht door Aranja » 30 okt 2019, 09:37

Christenen zijn zich er vaak weinig van bewust dat de Bijbel voornamelijk een Joods boek is,
geschreven door Israëlische profeten en apostels. Joodse geleerden (de masoreten) hebben de Heilige Schriften verder nauwkeurig gekopieerd en generatie op generatie overgeleverd. Dat de kerk ontstaan is om Israël te vervangen is totaal onbijbels. De gemeenschap van alle christenen vormen het lichaam van Christus.

Het grootste deel van de Bijbel gaat over Israël. Een goede reden dus om de Bijbel zorgvuldig en met onderscheid te lezen en Israël de plaats te geven die het toekomt. Er bestaat nogal veel verwarring onder de christenen wat dit thema betreft.

Het merendeel van de Bijbel (ongeveer 90%) is van en voor de Israëlieten. Het heeft weinig met de Gemeente der gelovige heidenen te maken. De Gemeente kan er wel veel uit leren, zoals uit de gehele Schrift trouwens (Romeinen 15:4), maar dat is heel wat anders dan de
profetieën rechtstreeks op haar toe te passen!

De Bijbel is het boek van God over zijn uitverkoren volk, Israël. Paulus heeft wel in enkele brieven informatie gegeven voor de gelovige heidenen.
Wanneer wij de Bijbel lezen zou het goed zijn de volgende sleutel toe te passen:
- Heel de Bijbel is wel voor ons maar heel de Bijbel gaat niet over ons - .

Wanneer we bovenstaande sleutel toepassen vervallen veel struikelblokken en zogenaamde
'tegenstrijdigheden'. Het zou ook goed zijn om in gedachte te houden dat God niet alles
openbaart maar veel zaken goed verborgen heeft óf helemaal verzwijgt, opdat wie Hem ernstig zoekt ervan geniet om de Bijbel te lezen, te onderzoeken en te bestuderen.

De Bijbel is in eerste instantie geschreven om ons in de geschiedenis over de Israëlieten te onderwijzen en Gods plan met Zijn volk bekend te maken.

Snelheid

Bericht door Snelheid » 30 okt 2019, 09:58

peda schreef:
30 okt 2019, 09:20
Wat ik in ieder geval goed vind, is dat de vervangingsleer ( Kerk heeft de positie van Israel in het Heilsplan overgenomen ) in christelijke kring aan het vervagen is. De suprematie van het ene geloof boven het andere, de dwaalleer gedachte. Natuurlijk zijn er nog stromingen die onverkort blijven hangen in het credo dat de andere als eigen leerstelling tot Onheil leidt, maar dat bouwwerk verbrokkelt.
De Kerk Onze Moeder is het nieuwe Israel ,en het is een heilzame leerstelling,dat vrijzinnigen die zich remonstrants noemen staan al zo in theologisch zin buiten het Geloof en geloven wat zijn zelf verzinnen.Ze noemen zich niet voor niets vrijzinnigen.

Er kan maar een Geloof zijn en een waarheid en dat is het Christendom;tot op de dag van vandaag hoe wij leven de wetenschap geneeskunst komt allemaal voort uit de Kerk.kortom de hele wetenschap en kunsten enz enz enz.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Aranja

Bericht door Aranja » 30 okt 2019, 10:01

De Bijbel bevredigt niet alleen ons denken, ons verstand, maar ook ons hart en ons leven. Hij heeft vrede in ons hart en een doel in ons leven. De woorden en uitdrukkingen in de Bijbel geven aan de gehele mensheid een opvoedende taak en is daarmee de belangrijkste traditionele literatuur die we nodig hebben in onze leefgemeenschap.

Jezus Christus is niet alleen het Hoofd van de Gemeente, maar ook de Messias van Israël en zal Koning worden van de gehele mensheid. De profeten, de Geschriften, de
Psalmen, de evangeliën en de brieven van Paulus spreken over Jezus als de Koning der koningen.
Geen kerk of denomenatie kan Israël of Christus vervangen.

Plaats reactie