Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door Messenger »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... 6PC%3DLCTS
Trouw schreef: tijdens de kerstnachtdienst in de Sint-Pieter, had Franciscus al Gods onvoorwaardelijke liefde benadrukt, ook voor de de allerslechtsten onder ons. “Misschien heb je verkeerde ideeën, misschien heb je er een totale puinhoop van gemaakt, maar God zal van je blijven houden.”
Dit heeft vergaande consequenties lijkt mij voor de Rooms Katholieke Kerk.

Als de leider van de RKK stelt dat God's liefde onvoorwaardelijk is, kan een streep door alle geboden gehaald worden.

De erfzonde van Adam & Eva heeft geen betekenis meer, evenals het kruisoffer.

Het Laatste Oordeel vervalt dan eveneens.

Een vergaande vernieuwing van het RK geloof.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

HJW

Re: Paus Franciscus: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door HJW »

Messenger schreef:
26 dec 2019, 16:59

Als de leider van de RKK stelt dat God's liefde onvoorwaardelijk is, kan een streep door alle geboden gehaald worden.

Ik zou de geboden nog even laten staan. Richtlijnen om er op deze aarde gezamenlijk nog iets van te maken. Lijkt me niet onverstandig.
Maar het andere zou dan, als hij consequent denkt, inderdaad vervallen.

Maar ik denk dat de redenering kan zijn:
God houdt wel van jou, maar als jij ervoor kiest niet met Hem te willen leven, dan zal Hij je niet dwingen.......en eindig je dus in.........exact.
Dus nog even niet te hoopvol.

Nic

Bericht door Nic »

Messenger schreef:
Trouw schreef: tijdens de kerstnachtdienst in de Sint-Pieter, had Franciscus al Gods onvoorwaardelijke liefde benadrukt, ook voor de de allerslechtsten onder ons. “Misschien heb je verkeerde ideeën, misschien heb je er een totale puinhoop van gemaakt, maar God zal van je blijven houden.”

Die verhalen blijven m.i. toch alle betekenis houden.
Ga je net als Adam en Eva eten van de boom van goed en kwaad en ga je dan anderen oordelen, ja dan val je uit het paradijs.
Het kruisoffer, geen betekenis? Gods zoon (zijn geliefde prototype ‘mens’) wordt niet geloofd maar verlaten en gedood.
Is dat voor niets geweest?

Niemand leeft voor zichzelf
Niemand sterft voor zichzelf
Wij leven en sterven voor God onze Heer
Aan Hem behoren wij toe

En het laatste oordeel is in handen van deze Jezus... Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

HJW

Bericht door HJW »

Nic schreef:
26 dec 2019, 17:15
Die verhalen blijven m.i. toch alle betekenis houden.
Ga je net als Adam en Eva eten van de boom van goed en kwaad en ga je dan anderen oordelen, ja dan val je uit het paradijs.
Had ik een keuze en zo ja, wanneer dan ?
Het kruisoffer, geen betekenis? Gods zoon (zijn geliefde prototype ‘mens’) wordt niet geloofd maar verlaten en gedood.
Is dat voor niets geweest?
Jezus is gekruisigd omdat hij een kroonpretendent was en dus mogelijk voor onrust kon zorgen. En dan waren de Romeinen snel klaar met je.
Je ziet het vaker dan mensen niet willen dat hun geliefde voor niets is gestorven.
In de eerste eeuwen van het christendom was het sterven voor de zonden overigens vrijwel geen thema. Het komt dan ook niet voor in de Apostolische Geloofsbelijdenis en die is optesteld rond 150 - 180 n. Chr.
HET centrale thema was de opstanding. Jezus had de dood overwonnen, volgens de opstanding. Dat is waar men met name in geloofde.
Het sterven voor de zonden van de mensheid is theologie van latere datum.
En het laatste oordeel is in handen van deze Jezus... Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.
Als Onvoorwaardelijke Liefde werkelijkheid is, dan is er geen oordeel. Dat is dan idd de consequentie.
Maar er zijn er nog velen die veel waarde hechten aan rechtvaardigheid.......ook boven de Liefde.

Nic

Bericht door Nic »

HJW schreef:
26 dec 2019, 18:13
Nic schreef:
26 dec 2019, 17:15
Had ik een keuze en zo ja, wanneer dan ?
Het Adam en Eva verhaal is een archetypisch verhaal over de mens.
Ik kan dat voor jou niet invullen, maar wat het mij zegt, dat oordelen uiteindelijk bij God ligt.
HJW schreef:
Jezus is gekruisigd omdat hij een kroonpretendent was en dus mogelijk voor onrust kon zorgen. En dan waren de Romeinen snel klaar met je.
Je ziet het vaker dan mensen niet willen dat hun geliefde voor niets is gestorven.
Dat is precies de Romeinse uitleg, de bijbelse uitleg geeft daar een hele andere betekenis aan.
Het gaat daar precies om, Jezus is niet voor niets gestorven.
HJW schreef:
In de eerste eeuwen van het christendom was het sterven voor de zonden overigens vrijwel geen thema. Het komt dan ook niet voor in de Apostolische Geloofsbelijdenis en die is optesteld rond 150 - 180 n. Chr.
HET centrale thema was de opstanding. Jezus had de dood overwonnen, volgens de opstanding. Dat is waar men met name in geloofde.
Het sterven voor de zonden van de mensheid is theologie van latere datum.
Lijkt me al in de brieven van Paulus benoemd te zijn en het heeft toch ook een plek in de eerst GB.
Geef anders even een linkje, welke GB je bedoelt,
HJW schreef:
Als Onvoorwaardelijke Liefde werkelijkheid is, dan is er geen oordeel. Dat is dan idd de consequentie.
Maar er zijn er nog velen die veel waarde hechten aan rechtvaardigheid.......ook boven de Liefde.
Waarom zo’n afkeer van een oordeel. Je kunt wel zeggen, het oordeel is al geveld: vrijspraak voor de mens.
Thema van Mattheus: Jezus komt als Richter (rechter), maar zijn uitspraak is vrijspraak (omdat hij de straf draagt).
Hier kom je altijd op een lastig terrein van de christelijke theologie.
Maar het zijn geloofsuitspraken van de jonge kerk (en nog steeds).
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

HJW

Bericht door HJW »

Nic schreef:
26 dec 2019, 20:19
Dat is precies de Romeinse uitleg, de bijbelse uitleg geeft daar een hele andere betekenis aan.
Het gaat daar precies om, Jezus is niet voor niets gestorven.
Het is niet alleen een Romeinse uitleg.
Geef anders even een linkje, welke GB je bedoelt,
https://www.online-bijbel.nl/belijdenis ... artikelen/
Waarom zo’n afkeer van een oordeel. Je kunt wel zeggen, het oordeel is al geveld: vrijspraak voor de mens.
Ik heb geen afkeer van het oordeel, ik geloof er gewoon niet in.
Jij gelooft dat jij vrijgesproken bent, ik geloof dat ik niet geoordeeld word.
De uitkomst is dan hetzelfde: we zijn vrij.
Thema van Mattheus: Jezus komt als Richter (rechter), maar zijn uitspraak is vrijspraak (omdat hij de straf draagt).
Hier kom je altijd op een lastig terrein van de christelijke theologie.
Maar het zijn geloofsuitspraken van de jonge kerk (en nog steeds).
Inderdaad, het zijn geloofsuitspraken. Maar niet zozeer van de jonge kerk, maar van de al iets oudere kerk. Waarschijnlijk ergens rond de 3e eeuw.
Zoals ook de leer van de erfzonde pas later is ontstaan. Gebaseerd op een tekst van Paulus, maar ook geen onderdeel van de jonge kerk.
Naar mijn info.

Messenger

Bericht door Messenger »

God's onvoorwaardelijke liefde is liefde zonder voorwaarden.
Het is liefde die de mens een vrije wil geeft zonder voorwaarden.

Een oordeel is er daarom ook niet, immers zijn er geen voorwaarden aan de vrije wil en de liefde van God.
Waarover zou dan geoordeeld moeten worden?

Zonder voorwaarden geen geboden, zonder geboden geen zonde, zonder zonde geen zondaar.

Zonder zonde geen zondeval.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger »

HJW schreef:
Rechtvaardiging komt neer op vergelding, op wraak. Daarvoor is na het sterven geen plaats, daar is onvoorwaardelijke liefde die alle leed zal genezen en helen.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
27 dec 2019, 10:33
HJW schreef:
Rechtvaardiging komt neer op vergelding, op wraak. Daarvoor is na het sterven geen plaats, daar is onvoorwaardelijke liefde die alle leed zal genezen en helen.
Ik hecht bijzonder veel waarde aan rechtvaardigheid. Maar voor mij gaat dat prima samen met Liefde en heeft het niet te maken met vergelding of wraak, niet na én niet voor het sterven.

Vergelding en wraak zijn daden van geweld en agressie.
Als Rechtvaardigheid samen gaat met Liefde is er geen sprake van gewelddadigheid of agressie.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Petra schreef:
27 dec 2019, 11:13

Ik hecht bijzonder veel waarde aan rechtvaardigheid. Maar voor mij gaat dat prima samen met Liefde en heeft het niet te maken met vergelding of wraak, niet na én niet voor het sterven.

Als Rechtvaardigheid samen gaat met Liefde is er geen sprake van gewelddadigheid of agressie.
Op deze aardbol ben ik ook erg voor rechtvaardigheid en moeten we verkrachters en moordenaars opsluiten danwel behandelen.
Na dit leven verwacht ik een andere dimensie.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:

In mijn optiek in het geheel niet, de uitspraken passen precies binnnen de Roomse leerstellingen. God is Barmhartig, Ook voor doodzonden was en is Vergeving mogelijk. De erfzonde blijft onaangetast, nogmaals benadrukt in 1854 met het dogma van Maria onbevlekt ontvangen. Het Kruisoffer was, is en blijft Onopgeefbaar evenals het Oordeel. Schijnbaar een nieuwe taal, maar in exact de oude verpakking.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef:

Het lijkt mij dat zowel de figuur van God als de gedachte dat wij "goed" zouden moeten zijn door mensen verzonnen is. Het universum zwijgt daarover.
Only dead fish go with the flow

Petra

Bericht door Petra »

HJW schreef:
27 dec 2019, 11:51
Petra schreef:
27 dec 2019, 11:13

HJW schreef:
Op deze aardbol ben ik ook erg voor rechtvaardigheid en moeten we verkrachters en moordenaars opsluiten danwel behandelen.
Helemaal mee eens!
Opsluiten én behandelen. Maar dat heeft niks te maken met vergelding, wraak of straf, enkel met veiligheid.

HJW schreef:
Na dit leven verwacht ik een andere dimensie.
Verwachtingen? hm... daar heb je meestal meer last dan gemak van.
Lichte hoop ?! :)
En dan vind ik het prima als God van iedereen houdt, maar hoop toch van harte dat schorem daar niet tegen te komen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
27 dec 2019, 11:53
In mijn optiek in het geheel niet, de uitspraken passen precies binnnen de Roomse leerstellingen. God is Barmhartig, Ook voor doodzonden was en is Vergeving mogelijk. De erfzonde blijft onaangetast, nogmaals benadrukt in 1854 met het dogma van Maria onbevlekt ontvangen. Het Kruisoffer was, is en blijft Onopgeefbaar evenals het Oordeel. Schijnbaar een nieuwe taal, maar in exact de oude verpakking.
Hoe kan de erfzonde onaangetast blijven, als een zonde vanwege onvoorwaardelijke liefde niet kan worden begaan?

En hoe kan het Oordeel onopgeefbaar blijven bij onvoorwaardelijke liefde?

De Vaderlijke liefde van God had een oude verpakking, onvoorwaardelijke liefde zit voor de RKK in een nieuwe verpakking.

En de Paus stelt zelfs dat God evenveel van de allerslechtste mensen houdt. Volgens mij is dit een ongekende vernieuwing van de RKK.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
27 dec 2019, 23:37
peda schreef:
27 dec 2019, 11:53
Hoe kan de erfzonde onaangetast blijven, als een zonde vanwege onvoorwaardelijke liefde niet kan worden begaan?

En hoe kan het Oordeel onopgeefbaar blijven bij onvoorwaardelijke liefde?

De Vaderlijke liefde van God had een oude verpakking, onvoorwaardelijke liefde zit voor de RKK in een nieuwe verpakking.

En de Paus stelt zelfs dat God evenveel van de allerslechtste mensen houdt. Volgens mij is dit een ongekende vernieuwing van de RKK.
Hallo Messenger,

In mijn ogen niet. Denk aan het verhaal van Jezus en de misdadiger tijdens de kruisiging. De misdadiger ( de allerslechtste mens ) had berouw en vervolgens lag het "'paradijs"' volgens de Jezus woorden voor hem open. De andere misdadiger aan het kruis toonde geen berouw en voor hem had Jezus dan ook geen troostrijke woorden. Berouw hebben, is het sleutelwoord. Ook in het verhaal van de verloren zoon, kwam de zoon door eigen actie terug naar de vader ( oprecht berouw tonen ). De Vader zocht niet eerst de zoon op om zijn onvoorwaardelijke liefde te betuigen. De christelijke leer verbindt niet de "" opgedwongen "' liefde aan onvoorwaardelijke liefde. Eerst oprecht berouw dan de onvoorwaardelijke liefde ( barmhartigheid ). Een fors verschil in uitgangspunt bij de definitiebepaling. De erfzonde is voor de RK Kerk eveneens Onopgeefbaar. Ik verwees naar het dogma van het Onbevlekt Ontvangen zijn van Maria. God paste op haar, als de enige mens die het overkwam, de zuiverende werking van de toekomstige verlossing door Jezus toe.. Wat jij een ongekende vernieuwing van de RK Kerk noemt, noem ik herhaling van oude standpunten in moderner taalgebruik.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:
28 dec 2019, 10:39
Berouw hebben, is het sleutelwoord.
Dan is er geen sprake van onvoorwaardelijke Liefde. Dan is berouw een voorwaarde.
Ook in het verhaal van de verloren zoon, kwam de zoon door eigen actie terug naar de vader ( oprecht berouw tonen )
.
Dat staat er niet.
En dan moet je het verhaal ook doortrekken: er is geen oordeel, het enige dat van belang is, is dat de zoon huiswaarts keert.
Het koppelen van huiswaarts keren en berouw tonen is alweer theologie, om het verhaal in te passen.
De christelijke leer verbindt niet de "" opgedwongen "' liefde aan onvoorwaardelijke liefde.
Onvoorwaardelijke Liefde IS gewoon, die dringt niet op.
Eerst oprecht berouw dan de onvoorwaardelijke liefde ( barmhartigheid ).

Eerst aan de voorwaarden voldoen, en dan komt de onvoorwaardelijke Liefde.
Dat gaat dus niet.......
Wat jij een ongekende vernieuwing van de RK Kerk noemt, noem ik herhaling van oude standpunten in moderner taalgebruik.
Dat klopt. Waarbij de term "onvoorwaardelijk" niet onvoorwaardelijk blijkt te zijn.

peda

Bericht door peda »

Hallo HJW,

Ik kan er ook niets aan doen dat de christelijke leer deze argumentatie-aanpak volgt. Je kunt de leerstellingen afwijzen, maar dan volg je een definitie die in de christelijke omgeving niet gangbaar is en daar kun je vervolgens eindeloos over blijven voort delibereren. Ik vermeld zo goed mogelijk de zienswijze van de RK Kerk omdat Messenger kennelijk uitgaat van het feit dat de huidige paus daar baanbrekend nieuw inzicht ventileert. In de christelijke omgeving van de RK Kerk behoort Alverzoening niet tot de gangbare zienswijze. Zelf heb jij reeds in het begin gewezen op het feit dat iemand die tegen zijn/haar zin niets van God wil weten, volgens de leer dan ook niet tot God komt. Onvoorwaardelijk zoals jij en Messenger onvoorwaardelijk definieren, definieert de RK Kerk onvoorwaardelijk niet. In Matt 4 vers 17 stelt Jezus zelf "Bekeert U "'. De zoon moest zich dus eerst bekeren, alvorens hij door de vader liefdevol opgenomen werd, zo is de uitleg. Ook het sacrament van de biecht in de RK Kerk is gebaseerd op inkeer, op berouw. Zonder werkelijke inkeer, zonder oprecht berouw geen Goddelijke Vergeving. Ga heen en zondig niet meer. Een anders invullen van onvoorwaardelijk.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
28 dec 2019, 10:57
Ik kan er ook niets aan doen dat de christelijke leer deze argumentatie-aanpak volgt. Je kunt de leerstellingen afwijzen, maar dan volg je een definitie die in de christelijke omgeving niet gangbaar is en daar kun je vervolgens eindeloos over blijven voort delibereren. Ik vermeld zo goed mogelijk de zienswijze van de RK Kerk omdat Messenger kennelijk uitgaat van het feit dat de huidige paus daar baanbrekend nieuw inzicht ventileert.
We moeten maar afwachten hoe de RKK omgaat met deze inzichten van de paus. Het kan zijn dat sommige kardinalen zich een (rood) hoedje geschrokken zijn.
Peda schreef: In de christelijke omgeving van de RK Kerk behoort Alverzoening niet tot de gangbare zienswijze. Zelf heb jij reeds in het begin gewezen op het feit dat iemand die tegen zijn/haar zin niets van God wil weten, volgens de leer dan ook niet tot God komt. Onvoorwaardelijk zoals jij en Messenger onvoorwaardelijk definieren, definieert de RK Kerk onvoorwaardelijk niet.
Dan gààt het niet over onvoorwaardelijke liefde, want dat is liefde zonder enige voorwaarde.
Peda schreef: In Matt 4 vers 17 stelt Jezus zelf "Bekeert U "'. De zoon moest zich dus eerst bekeren, alvorens hij door de vader liefdevol opgenomen werd, zo is de uitleg. Ook het sacrament van de biecht in de RK Kerk is gebaseerd op inkeer, op berouw. Zonder werkelijke inkeer, zonder oprecht berouw geen Goddelijke Vergeving. Ga heen en zondig niet meer. Een anders invullen van onvoorwaardelijk.
Dan is het een loos woord, dat onvoorwaardelijk, zoals de RKK dat volgens jou gebruikt.

De RKK heeft het altijd over voorwaardelijke liefde gehad. Geboden, verboden, zondes, zondaars, erfzonde en bekeringsnoodzaak.
Dat zijn allemaal begrippen die thuishoren bij voorwaardelijke liefde.

Onvoorwaardelijk impliceert zonder enige voorwaarde.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
28 dec 2019, 13:46

Dan is het een loos woord, dat onvoorwaardelijk, zoals de RKK dat volgens jou gebruikt.

De RKK heeft het altijd over voorwaardelijke liefde gehad. Geboden, verboden, zondes, zondaars, erfzonde en bekeringsnoodzaak.
Dat zijn allemaal begrippen die thuishoren bij voorwaardelijke liefde.

Onvoorwaardelijk impliceert zonder enige voorwaarde.
Dat is ook het lastige met woordgebruik. Het gebruiken van hetzelfde woord, maar er een andere inhoud/betekenis aan verbinden. Je kunt dat fenomeen eindeloos lang blijven herhalen, maar er verandert vervolgens niets. Google maar eens op "' god+onvoorwaardelijke liefde "' en kijk naar de conclusies in de opgeleverde lectuur. In christelijke zin zijn de "'armen"' van God altijd geopend voor de grootste zondaar, maar niet zonder bekering/berouw ( ga heen en zondig niet meer ). De paus doet niet anders als refereren naar deze zienswijze. Wie verhardt in de zonde en geen berouw kent, vindt de armen van God niet geopend. Jij noemt dat voorwaardelijke liefde. Het is mij bekend. De Alverzoening stelt dat ook na de dood nog berouw mogelijk is en dat uiteindelijk iedereen na de dood ooit in de "' armen " van God belandt. God Alles in Allen ( Paulus ). Waar berouw niet goed voor is. :lol:

callista

Bericht door callista »

Nou, gezellig zal het dan worden.
Laat mij maar in wat voor dimensie dan ook of terugkeren als wie of wat dan ook of gewoon lekker dood gaan...….zolang ik maar niet in de christelijke hemel beland..
Dan wordt het daar gegarandeerd ook een strafkamp...

Messenger

Bericht door Messenger »

callista schreef:
28 dec 2019, 14:34
Laat mij maar in wat voor dimensie dan ook of terugkeren als wie of wat dan ook of gewoon lekker dood gaan...….zolang ik maar niet in de christelijke hemel beland..
Callista, geen zorgen, je komt terecht in de atheïstische hemel. Veel gezelliger denk ik dan de christelijke en je hoeft je niet te bekeren ook. :)

Mart

Bericht door Mart »

callista schreef:
De Katholieke hemel schijnt redelijk aangenaam te zijn: klik.
Messenger schreef:
28 dec 2019, 15:11
Callista, geen zorgen, je komt terecht in de atheïstische hemel. Veel gezelliger denk ik dan de christelijke en je hoeft je niet te bekeren ook. :)
Bij mensen als John Cleese, Ricky Gervais, Bill Maher, etc., lijkt het me beter toeven dan bij bijv. celibataire monniken of Jan Peter Balkenende, Gert-Jan Segers en George Bush.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW »

Messenger schreef:

Dat weet ik zo net nog niet.
Ik ken hier een plaatselijke dominee met wie ik prima zou kunnen toeven in het hemelse.
Beter dan met Stalin, Mao, Idi Amin.
Het is maar net wie je eruit pikt.

Het maakt mij persoonlijk geen bal uit welk geloof je aanhangt of geen geloof aanhangt.......hoe ben je als mens, dat telt voor mij.

collegavanerik

Bericht door collegavanerik »

De Openbaring van Johannes staat tjokvol voorwaarden.

callista

Bericht door callista »

Mart schreef:
28 dec 2019, 16:34
callista schreef:
De Katholieke hemel schijnt redelijk aangenaam te zijn: klik.
Ja...voor even misschien, maar niet voor een eeuwigheid...
Messenger schreef:
Bij mensen als John Cleese, Ricky Gervais, Bill Maher, etc., lijkt het me beter toeven dan bij bijv. celibataire monniken of Jan Peter Balkenende, Gert-Jan Segers en George Bush.
Lijkt mij ook beter...Gert-Jan Segers..etc....brrrr
Vertoeven bij celibataire monniken kan op zich nog e en uitdaging zijn om proberen ze te verleiden....maar ja, opwindend zal het niet worden denk ik...
Als ik mag kiezen ..indien mogelijk.....dan toch ga ik voor de atheïstische hemel...als die al mocht bestaan dan.

Plaats reactie