Iets nieuws beginnen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
Nic
Man/Vrouw: M

Iets nieuws beginnen

Bericht door Nic » 30 dec 2019, 10:44

Aan bijna het begin van 2020 een verhaal over opnieuw beginnen.
In Volzin staat een mooi interview met Gerko Tempelman.
https://www.volzin.nu/nu_in_volzin/gerk ... het-einde/

Hij zegt: “En dat adviseer ik de lezer ook: stop met geloven, laat het bouwwerk in elkaar storten. Zo schep je ruimte voor iets nieuws.”

Mijn vragen voor dit onderwerp:
Herkennen we dat bij het wegvallen van religie er een leegte ontstaat?
Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
Is er daarbij nog een een rol voor het christendom, de kerk en de bijbel?
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

peda

Re: Iets nieuws beginnen

Bericht door peda » 30 dec 2019, 11:19

Nic schreef:
30 dec 2019, 10:44

Hij zegt: “En dat adviseer ik de lezer ook: stop met geloven, laat het bouwwerk in elkaar storten. Zo schep je ruimte voor iets nieuws.”

Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
De "' belief "' God achter je laten, dat herken ik ook bijvoorbeeld bij Hendrikse, bij de Ter Lindens en vele anderen, die ik persoonlijk ook reken tot de post-modernen of wellicht zelfs tot de post-theisten. Het is natuurlijk een indeling in vakjes, maar vaak ontkom je daar niet aan. Ook Kuitert had daarmede te doen en wellicht ook Nietsche. De God is dood theologie na de Holocaust speelde daar theologisch ook op in. God niet meer als een zelfstandig naamwoord invullen en verbinden met een keiharde niet te veranderen Wil en Boodschap. Wie dan nog "' gelovig "' blijft gaat in mijn optiek over op het "' numineuze "' het faith gebeuren. Rahner zei ook al dat de toekomstige gelovige in zijn visie meer een mysticus zal zijn. In mijn woorden het "' belief "' geloof wordt verlaten. Inderdaad is dan de "' oude '' God dood. De God met voor vele gelovigen Zijn Zekerheden. In welke vorm het mystieke geloof nog gemeenschappelijk beleefd en ervaren zal worden, dat is aan de toekomst. Of er dan nog een gezamenlijk te beleven/ervaren Grootste Gemene Deler in de inhoud van het "' numineuze "' te onderkennen zal zijn, is eveneens aan de toekomst.
Laatst gewijzigd door peda op 30 dec 2019, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 30 dec 2019, 11:26

Nic schreef:

1Herkennen we dat bij het wegvallen van religie er een leegte ontstaat?
2Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
3Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
4Is er daarbij nog een een rol voor het christendom, de kerk en de bijbel?
1..bij mij niet
2..ik wel..geen moeite mee.
3..dat hangt van ieders persoonlijkheid af welk pad men kiest of misschien wel geen pad en komt er iets op je pad
4..voor mij niet.

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek / Cof

Bericht door Bonjour » 30 dec 2019, 12:03

Nic schreef:
De eerste vraag kan ik vanuit mijn ervaringen op Freethinker beantwoorden. We krijgen daar regelmatig ex-gelovigen die in een proces van rouwverwerking zitten. Sommigen vertellen dat dat jaren duurt. Ik denk dat het rouwproces 2 kanten heeft, wellicht niet altijd evensterk aanwezig. De ene kant is het verlies van een dierbare, de andere kant is het gevoel jaren bedrogen te zijn.

Soms ben ik jaloers op de wekelijkse kerkgang die bij het christelijk geloof hoort. Hadden we als atheïsten maar zoiets. Niet op basis van het heilig boek, maar een bijeenkomst voor het groepsgevoel, bespreken waar de gemeenschap tegen aan loopt, een uurtje luisteren ipv van handelen. De ceremonies bij een huwelijk of overlijden. Maar het is niet zo dat je niet over zingeving kan nadenken als je niet gelovig bent.

De samenleving, cultuur is te vergelijken met een zeilboot. De zeiler zet koers naar nieuwe onbekende wateren. Wat hij niet merk is dat het anker niet opgehaald is. Het anker heeft niet genoeg grip om de boot tegen te houden maar het vertraagt de boot wel. De kerk is als dat anker. Het zorgt er nu voor dat we niet voluit vreemde wateren in gaan, maar het vertraagt alleen maar. Het geeft geen sturing.

Peter79

Bericht door Peter79 » 30 dec 2019, 12:27

Nic schreef:

Tempelman: “Dat is de spagaat, dus ik voel me niet thuis in beide kampen. Ik ben echt op zoek naar een tussenvorm, die ik vooralsnog gevonden heb in de radicale theologie, omdat zij vertrekt vanuit het nihilistische idee van Nietzsche dat God dood is."

Tempelman komt uit hetzelfde kerkverband als ik. Onder het pseudoniem "Henk Jasperse" schreef een dominee dit verhaal dat heel goed beschreef hoe ik en mijn medestudenten uit de GKV het ervoeren: eindelijk iemand die het ook eens zegt:
"Wat geloof ik en waar ben ik veilig" https://www.nd.nl/nieuws/varia/730359/w ... ik-veilig-

Wegvallen van religie en leegte gaan inderdaad samen. Voor mij liep het instorten van het kerkelijk gebouw parallel met andere puinhopen in mijn leven. De God van zondag 10 die mij zou dragen, viel van zijn voetstuk. En het is goed geweest. God is de ander, die je niet kan liefhebben als je ook de ander naast je niet liefhebt. God is ongrijpbaar, hij laat zich niet voor mijn karretje spannen.

Een nieuwe weg inslaan, begint bij tot jezelf komen. Wie ben ik, waar ga ik naar toe. Dan kan je een weg inslaan. Een visioen helpt, in elk geval moet je een (kijk)richting bepalen en die richting vasthouden. Onderweg kom je van alles tegen.

Christendom en bijbel omvatten mensen die nieuwe wegen zijn ingeslaan. Er is daarin veel te vinden ter inspiratie. De kerk kan een pleisterplaats zijn, een rustpunt, waar je reisgenoten kan ontmoeten.

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 12:38

Nic schreef:
1. Herkennen we dat bij het wegvallen van religie er een leegte ontstaat?
2. Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
3. Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
4. Is er daarbij nog een een rol voor het christendom, de kerk en de bijbel?
1. Niet echt. Bij mij was het een langduriger proces, geen pats-boem-weg. Gedurende die tijd is er iets ander voor in de plaats gekomen.
2. Ik weet niet of het gevoel "goed" was, dat impliceert een zeer negatieve kik op het christendom, alsof het een ziekte is. Dat heb ik zo niet ervaren.
3. Je breder oriënteren en dan zien dat Liefde overal te vinden is, los van het geloof. Het goddelijke is voor mij dan ook religie-overstijgend. Naast verbreding ook verdieping. Er is meer dan het oppervlakkige, wat is de onderliggende realiteit. Is die te kennen en hoe pas ik daarin.
4. Beetje. De bijbel heeft voor mij nog een aantal inspirerende teksten, met name waar vertrouwen wordt uitgesproken, om je te stimuleren jezelf weer te kennen. Ik heb niets meer met oordelen, hel of wat dan ook in die richting.

Ik lees dat een aantal mensen een gemeenschap prettig vinden, reisgenoten zoeken.
Zelf heb ik dat wat minder, maar dat is dan mijn persoonlijkheid. Ieder zijn weg.
Laten we elkaar er niet om veroordelen. Maar elkaar de ruimte laten en misschien wel ook een beetje genieten van de weg van de ander en wat dat voor die ander betekent.

Nic

Bericht door Nic » 30 dec 2019, 19:08

HJW schreef:
30 dec 2019, 12:38
Nic schreef:
1. Herkennen we dat bij het wegvallen van religie er een leegte ontstaat?
2. Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
3. Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
4. Is er daarbij nog een een rol voor het christendom, de kerk en de bijbel?
1. Niet echt. Bij mij was het een langduriger proces, geen pats-boem-weg. Gedurende die tijd is er iets ander voor in de plaats gekomen.
2. Ik weet niet of het gevoel "goed" was, dat impliceert een zeer negatieve kik op het christendom, alsof het een ziekte is. Dat heb ik zo niet ervaren.
3. Je breder oriënteren en dan zien dat Liefde overal te vinden is, los van het geloof. Het goddelijke is voor mij dan ook religie-overstijgend. Naast verbreding ook verdieping. Er is meer dan het oppervlakkige, wat is de onderliggende realiteit. Is die te kennen en hoe pas ik daarin.
4. Beetje. De bijbel heeft voor mij nog een aantal inspirerende teksten, met name waar vertrouwen wordt uitgesproken, om je te stimuleren jezelf weer te kennen. Ik heb niets meer met oordelen, hel of wat dan ook in die richting.
Zoals in het artikel te lezen is, het is problematisch om (na Auschwitz) te verwachten dat het zo maar goed gaat komen.
Indien we in het Westen afscheid nemen van een God van het Christendom, maar ook van de mens die in staat is om alle problemen de baas te worden,
kunnen we dan wel geloven in een concept als Liefde?
Wat is die Liefde, in hoeverre is het te kennen. Waar roept het toe op?
Of is het een ander woord voor God , maar dan losgemaakt van religieuze dogma’s.

Mart

Bericht door Mart » 30 dec 2019, 20:03

Nic schreef:

1) Herkennen we dat bij het wegvallen van religie er een leegte ontstaat?
2) Hebben we ook een goed gevoel bij het loslaten van het christelijk geloof (en de kerk)?
3) Hoe kunnen we nieuwe wegen inslaan waar zingeving, levensbeschouwing en het mysterie van het leven een plek krijgt?
4)Is er daarbij nog een een rol voor het christendom, de kerk en de bijbel?
1) Kwam erachter dat godsdienst voor mij reeds was verworden tot slechts een troefkaart die ik achter de hand hield. Na eveneens deze te hebben losgelaten, werd ik bevrijd van jaren aan ballast die ik tot die tijd nog strijdend achter me aan had weten te slepen.

2) Ben nooit christelijk geweest, maar het loslaten van het laatste restje godsdienst dat nog in me toefde, voelde als een bevrijding die ik als theïst ''goddelijk'' zou hebben genoemd; het rechtop gaan staan als mens en op eigen benen verder gaan.

3) Samen

4) Ik vrees dat het christendom bij het eind van deze eeuw over is, maar dat Jezus' boodschap aangaande menselijke naastenliefde een hoofdrol krijgt in de nieuwe tijd. Mocht de mensheid deze eeuw weten te overleven, dan is het vanwege empathie en deelgenootschap.
Laatst gewijzigd door Mart op 30 dec 2019, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 20:27

Nic schreef:
30 dec 2019, 19:08

Zoals in het artikel te lezen is, het is problematisch om (na Auschwitz) te verwachten dat het zo maar goed gaat komen.
Dat was het volgens mij daarvoor ook al.
Indien we in het Westen afscheid nemen van een God van het Christendom, maar ook van de mens die in staat is om alle problemen de baas te worden,
kunnen we dan wel geloven in een concept als Liefde?
Volgens mij ontstaat daar dan juist meer ruimte.
Wat is die Liefde, in hoeverre is het te kennen. Waar roept het toe op?
Liefde lijkt mij volledig te kennen. Wat heb je aan iets wat je niet kunt kennen/ervaren/zijn.
En waartoe het oproept ? Mij roept het op om mij mijzelf te herinneren. Maar ik ken niet de oproep aan anderen.
Of is het een ander woord voor God , maar dan losgemaakt van religieuze dogma’s.
Wie weet........
Voor de één zijn de dogma's een vorm van liefde, voor anderen zal het het einde zijn van de dogma's.

Mart

Bericht door Mart » 30 dec 2019, 20:40

Nic schreef:

Albert Vollbehr, voormalig theoloog en ooit een diepgelovig christen, heeft daar een mooi boek over geschreven, dat overigens ook gewoon online staat: klik (op Freethinker heeft hij de naam Rereformed).
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 20:55

Mart schreef:
30 dec 2019, 20:40
Albert Vollbehr, voormalig theoloog en ooit een diepgelovig christen, heeft daar een mooi boek over geschreven, dat overigens ook gewoon online staat: klik (op Freethinker heeft hij de naam Rereformed).
Tja........of dat nou een objectieve bron is....

Nic

Bericht door Nic » 30 dec 2019, 21:04

Jammer dat ik wat weinig tijd heb om dat boek te lezen, zal af en toe wat tussen de bedrijven door moet doen.

Een theoloog als Miskotte beschrijft al heel lang geleden over het nihilisme.
Hij zag dat al vroeg aankomen, midden vorige eeuw (boek: als de goden zwijgen)

Nu denkt hij dat de mens altijd op zoek zal blijven naar goden of het goddelijke.
Dat kunnen beelden zijn, denk b.v. aan new age voorstellingen.
Hier is de wereld door iets bezield en zijn we op weg naar iets moois, mits we er ons maar op richten.
We kunnen ook de wereld zelf als goddelijk gaan behandelen.
Ik denk je dan aan een politieke partij kunt denken of je carrière, bezit of je partner of familie.

Helemaal los komen we volgens hem niet van goden.
Ik vraag me af waar Albert Volbehr bij uitkomt.

Mart

Bericht door Mart » 30 dec 2019, 21:07

HJW schreef:
30 dec 2019, 20:55
Een voormalig theoloog en ooit diepgelovig christen doet zijn levensverhaal. Levensverhalen zijn altijd persoonlijk en betreffen per definitie veel subjectiefs. Ik vind zijn getuigenis erg boeiend.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 21:09

Nic schreef:
30 dec 2019, 21:04

Dat alle christenen aan een existentiële benauwdheid leiden.
Zijn doel is het bestrijden van het christendom.
Ik zal me er verder niet mee bemoeien, maar ik zou me de moeite besparen als ik jou was.
Het is één en al zeer zware negativiteit richting het christendom.

Mart

Bericht door Mart » 30 dec 2019, 21:10

Nic schreef:
Albert Vollbehr is atheïst en gelooft zelf niet in goden. De mensheid zal wellicht altijd wel in allerlei zaken blijven geloven.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 21:10

Mart schreef:
30 dec 2019, 21:07
HJW schreef:
Een voormalig theoloog en ooit diepgelovig christen doet zijn levensverhaal. Levensverhalen zijn altijd persoonlijk en betreffen per definitie veel subjectiefs. Ik vind zijn getuigenis erg boeiend.
Ik heb het niet zo op fanaten, van welke signatuur dan ook. Het is een kruistocht tegen het christendom. Niet mijn ding.

callista

Bericht door callista » 30 dec 2019, 21:20

HJW schreef:
Mart schreef:
30 dec 2019, 20:40
Dat is echt meer dan de moeite waard.
Hij heeft zelf een worsteling doorgemaakt en zich er meer dan in verdiept.....
Bovendien beschikt hij dan ook over heel veel kennis...

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 21:25

callista schreef:
30 dec 2019, 21:20

Dat is echt meer dan de moeite waard.
Hij heeft zelf een worsteling doorgemaakt en zich er meer dan in verdiept.....
Hij heeft zich erin verdiept en een worsteling doorgemaakt. Tot zover niets aan de hand.
Maar het is verworden tot christian-bashing pur sang.
Niets voor mij.
Bovendien beschikt hij dan ook over heel veel kennis...
Dat valt op een aantal punten ook nog wel tegen.
Hij weet heel goed de negatieve teksten te vinden, elke nuance ontbreekt.
Nee, niets voor mij.
Laatst gewijzigd door HJW op 30 dec 2019, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista » 30 dec 2019, 21:26

Tja..ik kijk er anders tegenaan.... ;)

HJW

Bericht door HJW » 30 dec 2019, 21:26

callista schreef:
30 dec 2019, 21:26
Tja..ik kijk er anders tegenaan.... ;)
Dat is uiteraard je goed recht.
Maar ik kan niks met termen als "kleuters", "onvolgroeid", "komedie".
Hij pakt de ultra conservatieve opvattingen en rekent daar vervolgens het gehele christendom op af.
De gehele westerse cultuur is tot op de dag van vandaag verziekt door de tirannie van een aantal haatdragende geestdrijvers,
Tja, geen enkele nuance.
Maar het kan mensen aanspreken. Mij in ieder geval niet.
Laatst gewijzigd door HJW op 30 dec 2019, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Nic

Bericht door Nic » 30 dec 2019, 21:34

Mart schreef:
30 dec 2019, 21:10
Nic schreef:
Albert Vollbehr is atheïst en gelooft zelf niet in goden. De mensheid zal wellicht altijd wel in allerlei zaken blijven geloven.
Miskotte bedoelt dat als de religie wegvalt, dat er zomaar iets anders komt dat weer wordt ‘aanbeden’.
Miskotte is blij met de ‘echte’ atheïst, maar wantrouwt de mens omdat hij denkt dat deze altijd weer zijn bestaan wil vergoddelijken (dus ook de zelfbenoemde atheïst).

Petra

Bericht door Petra » 02 jan 2020, 11:11

Nic schreef:

Volgens mij hebben mensen het nodig om te geloven, maar dan meer een geloof in dat het leven o.e.a. zin heeft als in een hoger doel; het Mysterie.
Dat is wat anders als zingeving waarmee je je dagelijkse bestaan zin geeft.
Het euvel is dat alle hedendaagse religies doen alsof ze 'het' begrijpen... maar ze lijken niet te vatten dat het gaat om insluiting i.p.v. uitsluiting.
Zolang ze dat niet inzien.. blijven het separate clubs die elkaar bestrijden.
Zolang zij elkaar bestrijden en onverdraagzaamheid tonen... waar moet ik dan nog geloof in hebben?
Aan al die huidige bestaande clubs kleeft mij ook wat te veel bloed; een ethiek van likmevesje.

Volgens mij is het hoog tijd voor iets frips en nieuws!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW » 02 jan 2020, 15:16

Petra schreef:
02 jan 2020, 11:11

Laat het vrouwelijke het maar eens proberen.
De mensheid komt in het gedrang door alfa gedrag, machogedoe, haantjesgedrag en machtswellustelingen.
Het vrouwelijke zal daar veel minder last van hebben.

Ik verwacht daar veel meer insluiting van dan uitsluiting.

Mart

Bericht door Mart » 02 jan 2020, 18:29

HJW schreef:
02 jan 2020, 15:16
Petra schreef:

De mensheid komt in het gedrang door alfa gedrag, machogedoe, haantjesgedrag en machtswellustelingen.

Dat had veel eerder moeten gebeuren. Nu moeder aarde in haar laaste schoenen loopt, vrees ik dat het te laat is. Maar Greta is een heldin die het terecht van Trump heeft gewonnen betreffende de strijd om de cover van het Time magazine als persoon van het jaar (klik), hoewel Mein Furor Herr Twitler (klik) het natuurlijk niet kon nalaten tweemaal een poging te ondernemen deze 16 jarige dame te ridiculiseren op Twitter.

Ach, een ras dat het niet eens voor elkaar krijgt z'n eigen planeet te onderhouden, dat tienduizenden onschuldigen per dag laat omkomen door honger-gerelateerde oorzaken terwijl een piepklein groepje multinationals reeds de helft van de wereld-economie in handen heeft, miljoenen dieren per dag slacht, de flora en fauna vernietigt en elkaar uitmoordt, verdient het om uit te sterven. Dat is mijn mening.
Wees realistisch

Nic

Bericht door Nic » 02 jan 2020, 19:08

Mart schreef:
02 jan 2020, 18:29
HJW schreef:
02 jan 2020, 15:16
Petra schreef:

Dat had veel eerder moeten gebeuren. Nu moeder aarde in haar laaste schoenen loopt, vrees ik dat het te laat is. Maar Greta is een heldin die het terecht van Trump heeft gewonnen betreffende de strijd om de cover van het Time magazine als persoon van het jaar (klik), hoewel Mein Furor Herr Twitler (klik) het natuurlijk niet kon nalaten tweemaal een poging te ondernemen deze 16 jarige dame te ridiculiseren op Twitter.

Ach, een ras dat het niet eens voor elkaar krijgt z'n eigen planeet te onderhouden, dat tienduizenden onschuldigen per dag laat omkomen door honger-gerelateerde oorzaken terwijl een piepklein groepje multinationals reeds de helft van de wereld-economie in handen heeft, miljoenen dieren per dag slacht, de flora en fauna vernietigt en elkaar uitmoordt, verdient het om uit te sterven. Dat is mijn mening.
Genesis 6:6 Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
7. En de HEERE zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aardbodem verdelgen, van de mens tot het vee, tot de kruipende dieren en tot de vogels in de lucht toe, want Ik heb er berouw over dat Ik hen gemaakt heb.
8. Maar “Greta” vond genade in de ogen van de HEERE.

Plaats reactie