Is moraal mogelijk zonder religie?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
Eliyahu
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Is moraal mogelijk zonder religie?

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 07:39

Bs"d

Religie schrijft moraal voor in de vorm van wetten als "Gij zult niet doden", "Gij zult niet stelen", "Gij zult geen ovespel plegen", enz.

Voor een aanhanger van die religie zijn die wetten als in steen gebeiteld, en daar kan niet aan getornd worden. Een gelovige gelooft dat als hij die wetten overtreedt, dat hij daar dan voor gestraft wordt. Hij gelooft dat God hem altijd en overal ziet, en hij dus nooit ongestraft die wetten kan overtreden.

Een ongelovige heeft echter geen morele standaard in de vorm van een religieus geschrift. Een ongelovige kan zijn moraal dus of zelf verzinnen, of hij of zij gaat mee met de op dat moment heersende opvattingen in de maatschappij waarin hij woont. En behalve angst voor bestraffing door de wetgever heeft de ongelovige geen motivatie om die gangbare moraal na te leven. Als hij denkt dat hij er mee weg kan komen zonder dat iemand er van weet, dan heeft hij geen reden om die moraal serieus te nemen.

Het lijkt mij dat dit laat zien dat er zonder religie geen echte moraal is.
Daar waar in het OT "de HERE" met hoofdletters staat, daar staat in het hebreeuws J-H-W-H.

Messenger

Re: Is moraal mogelijk zonder religie?

Bericht door Messenger » 07 jan 2020, 08:06

Zelfs diepgelovigen van zo'n religie met wetten en God's oordeel hebben maling daaraan.

De Gulden Regel zou afdoende moeten zijn en daar is geen religie voor nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 07 jan 2020, 08:22

Messenger schreef:
07 jan 2020, 08:06
De Gulden Regel zou afdoende moeten zijn en daar is geen religie voor nodig.
Of vloeit de Gulden Regel (behandel anderen zoals jezelf) voort uit de essentie van echte religie en zou niemand ooit (iets als) de Gouden Regel hebben kunnen formuleren zonder religie?

'Religie' is terug te voeren op het Latijnse werkwoord re-ligare, 'terug verbinden' (al waren er in de Romeinse tijd verschillen van inzicht over de etymologie van het woord).
Religie is vanuit dat perspectief niet mogelijk zonder besef van verbondenheid en/of van de mogelijkheid tot verbondenheid met andere mensen (en/of met de natuur en/of met dat wat jezelf overstijgt).
Een dergelijk besef zou je als de essentie van religie kunnen beschouwen en dan is anderen zoals jezelf (willen) behandelen niet mogelijk zonder dat daaraan een dergelijk besef vooraf gaat.

Lanfy

Bericht door Lanfy » 07 jan 2020, 08:26

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 07:39
Bs"d

Zou je dan aan willen tonen dat in landen waar het percentage atheïsten hoog is, de criminaliteit gierend uit de hand loopt? Dat moet niet moeilijk zijn dan? Toch?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 07 jan 2020, 08:46

Eliyahu schreef:
Bs"d

Religie schrijft moraal voor in de vorm van wetten als "Gij zult niet doden", "Gij zult niet stelen", "Gij zult geen ovespel plegen", enz.

Voor een aanhanger van die religie zijn die wetten als in steen gebeiteld, en daar kan niet aan getornd worden. Een gelovige gelooft dat als hij die wetten overtreedt, dat hij daar dan voor gestraft wordt. Hij gelooft dat God hem altijd en overal ziet, en hij dus nooit ongestraft die wetten kan overtreden.

Een ongelovige heeft echter geen morele standaard in de vorm van een religieus geschrift. Een ongelovige kan zijn moraal dus of zelf verzinnen, of hij of zij gaat mee met de op dat moment heersende opvattingen in de maatschappij waarin hij woont. En behalve angst voor bestraffing door de wetgever heeft de ongelovige geen motivatie om die gangbare moraal na te leven. Als hij denkt dat hij er mee weg kan komen zonder dat iemand er van weet, dan heeft hij geen reden om die moraal serieus te nemen.

Wat versta jij onder "moraal"? Kun je een adequate definitie geven?

Fundamenteel

Bericht door Fundamenteel » 07 jan 2020, 09:37

Misschien is ethiek beter geformuleerd?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten

Christiaan

Bericht door Christiaan » 07 jan 2020, 09:39

Fundamenteel schreef:
07 jan 2020, 09:37
Dan nog ontbreekt een definitie

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 07 jan 2020, 09:40

Is moraal mogelijk met religie?

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm » 07 jan 2020, 10:15

Moraal (wat dat ook precies is daar wordt verschillend over gedacht) is m.i mogelijk zonder en met religie.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Fundamenteel

Bericht door Fundamenteel » 07 jan 2020, 10:30

Christiaan schreef:
07 jan 2020, 09:39
Fundamenteel schreef:
07 jan 2020, 09:37
Dan nog ontbreekt een definitie
“De moraal is hoog.” Die zin schetst iets anders dan het bekijken als wenselijk gedrag.

Want als mijn moraal laag is kan ik door de juiste preek wel terug tot de zevende hemel gekatapulteerd worden. Iets wat ik echt nodig heb. Vroeger had ik weinig mensen om me eens een schouderklopje te geven, zonder God en mijn trances tot Hem had ik die periode niet overleefd. Vanuit mijn ervaring worden mensen die zich van God (niet zozeer religie) afkeren steeds blinder voor zichzelf. Ik heb zoiets bij dierbaren van dichtbij gezien over de lange termijn wat een pijnlijk proces was.

Ik kan me best inbeelden dat er mensen zijn die beter of zonder God kunnen, maar ik kon dat niet en zag het misgaan over de lange termijn.

Ethiek is al meer iets wat er ingebakken is. Wat natuurlijk in je aanwezig is of waarnaar je gevormd wordt door religie/levensomstandigheden. Het valt me op dat mensen die los van God staan zeer genadeloos kunnen handelen of genadeloze handelingen makkelijker tolereren. Cultureel kan dat wel moreel verkeerd geacht worden, ethisch verandert er niets in gedrag.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten

peda

Bericht door peda » 07 jan 2020, 10:31

Wanneer "' animisme "" ( natuurreligie ) ook tot de in dit topic bedoelde religie wordt gerekend, is er vermoedelijk nooit een periode in de geschiedenis van de mens geweest dat de mens zonder religie door het leven trok. Moraal en religie trekken dan m.i. gelijk op in de culturele geschiedenis van de mens. Of God als Identiteit in die geschiedenis de Wegwijzer was of dat het Idee God ( Imago ) meetrok met de mens, dat vult een ieder maar zelf in.

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 18:37

Lanfy schreef:
07 jan 2020, 08:26
Eliyahu schreef:
Bs"d

Zou je dan aan willen tonen dat in landen waar het percentage atheïsten hoog is, de criminaliteit gierend uit de hand loopt? Dat moet niet moeilijk zijn dan? Toch?
Bs"d

Vergelijk dan de criminaliteit in NL van zeg voor de oorlog toen bijna iedereen christelijk was met nu.
Daar waar in het OT "de HERE" met hoofdletters staat, daar staat in het hebreeuws J-H-W-H.

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 18:43

Christiaan schreef:
07 jan 2020, 08:46
Eliyahu schreef:
Bs"d

Bs"d

Normen en waarden, besef van goed en kwaad.

"Als God niet bestaat, is alles geoorloofd", zei de Russische schrijver Dostojevski.

http://tiny.cc/Dawkins-morals

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 18:48

callista schreef:
07 jan 2020, 09:40
Is moraal mogelijk met religie?
Bs"d

Moraal is alleen mogelijk met religie. Want om het verschil te kunnen zien tussen goed en kwaad moet je een objectieve standaard hebben voor goed en kwaad.

De bijbel of andere religieuze geschriften kunnen zo'n standaard verschaffen. Ongelovigen hebben zo'n standaard simpelweg niet. Dat blijkt helder en duidelijk uit onderzoeken onder universiteitsstudenten, waarin hen gevraagd wordt om een petitie te tekenen waarin opgeroepen wordt om postnatale abortus mogelijk te maken totdat het kind 5 jaar oud is. De meeste studenten tekenen. Jammer genoeg haalt youtube die video's gelijk weg, want de weerzinwekkende gevolgen van atheïsme mogen niet getoond worden.
Maar hier is een artikel daar over: https://www.cnsnews.com/news/article/so ... tion-age-5
Dus we zien dat goddelozen al snel vervallen tot babymoord.

We zien ook dat goddeloze dictators vaak hun eigen volk met miljoenen gaan uitmoorden. Pol Pot vermoordde een vijfde van zijn eigen bevolking. Stalin vermoordde 60 miljoen van zijn eigen onderdanen. Mao vermoordde meer dan 70 miljoen chinezen.

Voor een goddeloze is een mens niets meer dan een dier: http://tinyurl.com/boy-rat

En we weten allemaal dat je zonder problemen ratten kan verdelgen.

In de 20e eeuw hebben goddeloze dictators meer dan 200 miljoen burgers vermoord, vrijwel allemaal hun eigen onderdanen.

Volgens mij geeft dat toch aan dat er ergens wat mis is met de "moraal" van de goddelozen.

http://tinyurl.com/egnorance

Weetnieveel

Bericht door Weetnieveel » 07 jan 2020, 19:16

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 18:43
... besef van goed en kwaad.
Heeft God zelf wel besef van goed en kwaad?

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 19:18

Weetnieveel schreef:
07 jan 2020, 19:16
Eliyahu schreef:
Bs"d

God is degene die bepaalt wat goed en kwaad is.

http://tiny.cc/morals-God

Weetnieveel

Bericht door Weetnieveel » 07 jan 2020, 20:02

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 19:18

Bs"d

't Is dus net een mens?

peda

Bericht door peda » 07 jan 2020, 20:03

Weetnieveel schreef:
07 jan 2020, 20:02
Eliyahu schreef:

Bs"d

't Is dus net een mens?
Denk maar aan Beeld en Gelijkenis !!
Genesis 1: 26-27

Christiaan

Bericht door Christiaan » 07 jan 2020, 20:08

Eliyahu schreef:
Christiaan schreef:
07 jan 2020, 08:46
Eliyahu schreef:
Bs"d

Bs"d

Normen en waarden, besef van goed en kwaad.
Kun je een wat vollediger definitie geven? Wanneer is iets goed en wanneer iets kwaad? En hebben we het alleen over besef of ook over acties?

Lanfy

Bericht door Lanfy » 07 jan 2020, 20:25

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 18:37
Lanfy schreef:
07 jan 2020, 08:26
Eliyahu schreef:
Bs"d

Bs"d

Vergelijk dan de criminaliteit in NL van zeg voor de oorlog toen bijna iedereen christelijk was met nu.
Onderbouw dat eens dan! Heb jij daar cijfers van? Laat zien dan. Vergelijk het aantal schietincidenten in Amerika met voor de oorlog! In Amerika is de meerderheid religieus, dus waarom meer schietincidenten dan voor de oorlog? Ooit gegoogled op het percentage religieuzen en atheisten die in Amerika gevangen zitten? Naar verhouding dan? Nee, religie brengt moraal! En waarom is de criminaliteit in Israel niet ontzettend hoog? Percentage atheisten daar: 65%! Dus graag een onderbouwd antwoord op mijn vraag!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 21:11

Christiaan schreef:
07 jan 2020, 20:08
Kun je een wat vollediger definitie geven? Wanneer is iets goed en wanneer iets kwaad? En hebben we het alleen over besef of ook over acties?
Bs"d

Iets is goed als God zegt dat het goed is, en iets is een gruwel als God zegt dat het een gruwel is.

http://tiny.cc/Lev-18-22-NL

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 21:24

Lanfy schreef:
07 jan 2020, 20:25
Onderbouw dat eens dan! Heb jij daar cijfers van? Laat zien dan. Vergelijk het aantal schietincidenten in Amerika met voor de oorlog! In Amerika is de meerderheid religieus, dus waarom meer schietincidenten dan voor de oorlog?
Bs"d

Omdat meer en meer mensen atheïst worden.
Ooit gegoogled op het percentage religieuzen en atheisten die in Amerika gevangen zitten? Naar verhouding dan? Nee, religie brengt moraal!
Christenen en Joden komen niet in de gevangenis terecht. Het is alleen als misdadigers daar terechtkomen, dat ze bevoordeeld worden als ze een religie gaan praktizeren, en daarom zitten er alleen maar gelovigen in de bajes daar.
En waarom is de criminaliteit in Israel niet ontzettend hoog? Percentage atheisten daar: 65%! Dus graag een onderbouwd antwoord op mijn vraag!
Waar haal je dat cijfer vandaan? Er zijn bijna geen atheïsten in Israel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Israel

Religion in Israel is a central feature of the country and plays a major role in shaping Israeli culture and lifestyle. Religion has played a central role in Israel's history. Israel is also the only country in the world where a majority of citizens are Jewish. According to the Israel Central Bureau of Statistics, the population in 2011 was 75.4% Jewish, 20.6% Arab, and 4.1% minority groups.[2] The religious affiliation of the Israeli population as of 2019[1] was 74.2% Jewish, 17.8% Muslim, 2.0% Christian, and 1.6% Druze, with the remaining 4.4% including faiths such as Samaritanism and Baha'iism, and irreligious people with no faith.

https://www.jpost.com/Israel-News/Why-a ... ael-436070

Why are there so few atheists in Israel?

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu » 07 jan 2020, 21:44

Bs"d

Dawkins heeft tenminste het lef om gewoon toe te geven dat er voor een atheïst geen goed en kwaad is, alleen blinde medogenloze onverschilligheid.

http://tiny.cc/Dawkins-morals

Messenger

Bericht door Messenger » 07 jan 2020, 23:05

Eliyahu schreef:
Weetnieveel schreef:
07 jan 2020, 19:16
Eliyahu schreef:
Bs"d

http://tiny.cc/morals-God
God oordeelt niet. Vrije wil en échte onvoorwaardelijke liefde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Mart

Bericht door Mart » 07 jan 2020, 23:06

Eliyahu schreef:
Jij volgt een serie boeken. Ik prefereer medevoelende mensen die hun hart volgen. Een gezond empathisch mens zal geen mensen stenigen omdat ze homoseksueel zijn of de sjabbat niet houden, zal geen mensen wurgen die in naam van een andere god menen te profeteren, zal geen koppige en opstandige zoon doden. Iemand die zoiets over zijn hart kan verkrijgen, is naar mijn mening niet gezond.
Wees realistisch

Plaats reactie