Wat heeft het christendom voor goeds gebracht?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Wat heeft het christendom voor goeds gebracht?

Bericht door callista »

Die stichting Different maakte de homoseksuelen wijs dat ze konden veranderen i.p.v. zichzelf te accepteren en te respecteren voor wat ze waren als mens.

HJW
Man/Vrouw: M

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef:
16 jan 2020, 14:18

Nou, ik moet wel zeggen dat ik er geen moeite mee zou hebben als de mensen van deze organisatie met de mensen aan wie ze hulp geven, bidden. Op zich lijkt me dat tamelijk onschuldig. Maar als het alleen uit bidden bestaat, dan wordt het wat anders. Dan zou ik subsidie niet echt gepast vinden.
Als je alleen bidt, lijkt het mij dat je geen subsidie nodig hebt.......bidden kost immers niets.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
16 jan 2020, 14:48
Die stichting Different maakte de homoseksuelen wijs dat ze konden veranderen i.p.v. zichzelf te accepteren en te respecteren voor wat ze waren als mens.
Of dat waar is is nog maar de vraag;maar goed kritiek hebben en op anderen die in ieder geval iets doen en helpen is nou niet zo kies.
Maar ja het respect voor hulp verleners is een groot probleem in NL en in Den Haag praten ze wel maar echt wat doen is nog niet gezien.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Snelheid schreef:
16 jan 2020, 19:10
Of dat waar is is nog maar de vraag;maar goed kritiek hebben en op anderen die in ieder geval iets doen en helpen is nou niet zo kies.
Maar ja het respect voor hulp verleners is een groot probleem in NL en in Den Haag praten ze wel maar echt wat doen is nog niet gezien.
Hier leg je een verband wat maar zeer de vraag is of dat terecht is.
Van ambulance personeel wordt maar door een klein deel van de bevolking gehinderd en in het algemeen wordt hun werk gewaardeerd.
Christelijke hulpverleners die suggereren dat homofilie te genezen is hebben weinig mensen die hun werk waarderen omdat de gangbare overtuiging is dat homofilie geen ziekte is waar je van kan genezen. Daarmee werkt hun actie alleen maar averechts. Elke actie om deze mensen te stoppen is dus al bijdragen aan verbetering van de positie van homoseksuelen.
Suggereren dat je alleen kritiek mag hebben als je zelf hulp verleent is onzin.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef:
16 jan 2020, 19:20
Snelheid schreef:
16 jan 2020, 19:10
Hier leg je een verband wat maar zeer de vraag is of dat terecht is.
Van ambulance personeel wordt maar door een klein deel van de bevolking gehinderd en in het algemeen wordt hun werk gewaardeerd.
Christelijke hulpverleners die suggereren dat homofilie te genezen is hebben weinig mensen die hun werk waarderen omdat de gangbare overtuiging is dat homofilie geen ziekte is waar je van kan genezen. Daarmee werkt hun actie alleen maar averechts. Elke actie om deze mensen te stoppen is dus al bijdragen aan verbetering van de positie van homoseksuelen.
Suggereren dat je alleen kritiek mag hebben als je zelf hulp verleent is onzin.
Het maakt ons niet uit wie dat doet hulpverleners hinderen bij hun werk,wij weten wel dat het tuig is zonder enige moraal en geweten.
En als er mensen zijn die denken dat homofilie een ziekte is tja die moeten maar is met een medicus gaan praten,wij hebben dat soort mensen nog nooit ontmoet dus of wij dat moeten geloven. :?: Homofilie is een geaardheid en meer niet.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef:
16 jan 2020, 17:45
Zolderworm schreef:

Nou, ik moet wel zeggen dat ik er geen moeite mee zou hebben als de mensen van deze organisatie met de mensen aan wie ze hulp geven, bidden. Op zich lijkt me dat tamelijk onschuldig. Maar als het alleen uit bidden bestaat, dan wordt het wat anders. Dan zou ik subsidie niet echt gepast vinden.
Als je alleen bidt, lijkt het mij dat je geen subsidie nodig hebt.......bidden kost immers niets.
Nou nee, maar je moet wel naar de betreffende (in dit geval) prostituees toe rijden. Dat kost benzine.
Only dead fish go with the flow

HJW

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef:
17 jan 2020, 11:21
HJW schreef:
Zolderworm schreef:

Nou nee, maar je moet wel naar de betreffende (in dit geval) prostituees toe rijden. Dat kost benzine.
Bidden kan prima op afstand. Even een mailtje sturen dat je dat gaat doen.....et voila.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef:
17 jan 2020, 12:37
Zolderworm schreef:
17 jan 2020, 11:21
HJW schreef:
Zolderworm schreef:

Bidden kan prima op afstand. Even een mailtje sturen dat je dat gaat doen.....et voila.
Weet je wel wat het verzenden van een mailtje tegenwoordig aan stroom kost? En vergeet de afschrijving van de computer niet
Only dead fish go with the flow

hopper

Bericht door hopper »

De vraagstelling wat het christendom voor goeds heeft gebracht impliceert tevens dat het christendom ook veel slechts heeft gebracht.
Verbranden van ketters om maar even iets te noemen.

Als ongelovige vind ik dat zo'n vraag dan ook maar beter in vraag kan blijven. Het is voor mij niet moeilijk om in een weerwoord het christendom finaal te kraken. Dan ben je bezig een balans op te maken.

Toch wil ik er wel een opmerking over maken. Het christendom heeft veel zaken in goed en kwaad verdeeld. (dit is goed, dat is slecht.)

Maar hè....waren Adam en Eva niet juist om die reden weggestuurd?
Negeer hen die je angstig en verdrietig maken, ze voeren je mee terug naar de dood. -Rumi-

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Of het goed is (van het christendom) weet ik niet, mooi en indrukwekkend is het wel. De oude en nieuwe kerk in Delft. Gisteren bezocht en (helaas te kort) uitleg gehad over (details van de) preekstoel. Geweldig als mensen uitermate enthousiast kunnen vertellen over zaken die een leek absoluut niet herkent/ziet.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt

Fundamenteel

Bericht door Fundamenteel »

Zolderworm schreef:
12 jan 2020, 14:45
Ik zie op het internet wat artikelen over wet en/of genade. Of zoiets. Het zegt me allemaal niets. Ik kan er niets mee. Sorry.
Het lijkt mij dat de wetenschappen pas vrij waren toen het christendom eruit was gebonjourd, om het maar zo te zeggen. Dus wat genade daar dan mee te maken heeft?
Moet je nu echt de genadewet uitgoogelen of kunnen we ons nog theologisch verplaatsen in een discussie? En dan al zeker waar het een theologisch onderwerp betreft?

Jezus gaf het voorbeeld, Hij is vermoord door degene die zich zo vastklampten aan de wet uit de thora. Toen diezelfden eerder een vrouw poogden te stenigen zei Hij: “Wie vrij van zonde is mag de eerste steen werpen.” Hij nam haar op als discipel en redde haar leven.

In deze discussie is er wel 1 groot verschil. Er is een verschil tussen opgeroepen worden tot iets vanuit je geloof of iets doen in naam van religie. Daarom was het voor christenen altijd belangrijk en een vereiste dat men kon lezen. Opdat men met eigen ogen zou aanschouwen wat het testament inhield. Tevelen misbruikten de teksten door ze uit context te trekken.

Later is daar een reformatie uit ontstaan die unaniem tot een kapitalisme (ook door christelijke wetenschappen, Calvijn) leed wat uw moderne beschaving werd waaruit een verlichting kwam. Een verlichting die vele hier blijkbaar vrijwillig willen uitdraaien door ongenuanceerd op hun verleden te blikken en haat te zaaien jegens eigen cultureel erfgoed.

Als onderwijs, ziekenzorg, bejaardenzorg, kapitalisme etc geen “goede” zaken voor onze samenleving waren, wat dan wel? En kan iemand mij aanwijzen waar Jezus of een apostel expliciet oproept de wandaden te plegen die hier overal geponeerd staan in het onderwerp? Sta me anders toe dat naar de prullenbak te herleiden.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten

Nic

Bericht door Nic »

Fundamenteel schreef:
08 feb 2020, 09:45
Zolderworm schreef:
12 jan 2020, 14:45
Ik zie op het internet wat artikelen over wet en/of genade. Of zoiets. Het zegt me allemaal niets. Ik kan er niets mee. Sorry.
Het lijkt mij dat de wetenschappen pas vrij waren toen het christendom eruit was gebonjourd, om het maar zo te zeggen. Dus wat genade daar dan mee te maken heeft?
Moet je nu echt de genadewet uitgoogelen of kunnen we ons nog theologisch verplaatsen in een discussie? En dan al zeker waar het een theologisch onderwerp betreft?

Jezus gaf het voorbeeld, Hij is vermoord door degene die zich zo vastklampten aan de wet uit de thora. Toen diezelfden eerder een vrouw poogden te stenigen zei Hij: “Wie vrij van zonde is mag de eerste steen werpen.” Hij nam haar op als discipel en redde haar leven.

In deze discussie is er wel 1 groot verschil. Er is een verschil tussen opgeroepen worden tot iets vanuit je geloof of iets doen in naam van religie. Daarom was het voor christenen altijd belangrijk en een vereiste dat men kon lezen. Opdat men met eigen ogen zou aanschouwen wat het testament inhield. Tevelen misbruikten de teksten door ze uit context te trekken.

Later is daar een reformatie uit ontstaan die unaniem tot een kapitalisme (ook door christelijke wetenschappen, Calvijn) leed wat uw moderne beschaving werd waaruit een verlichting kwam. Een verlichting die vele hier blijkbaar vrijwillig willen uitdraaien door ongenuanceerd op hun verleden te blikken en haat te zaaien jegens eigen cultureel erfgoed.

Als onderwijs, ziekenzorg, bejaardenzorg, kapitalisme etc geen “goede” zaken voor onze samenleving waren, wat dan wel? En kan iemand mij aanwijzen waar Jezus of een apostel expliciet oproept de wandaden te plegen die hier overal geponeerd staan in het onderwerp? Sta me anders toe dat naar de prullenbak te herleiden.
Jezus is niet vermoord door mensen die zich vastklampten aan de wet van de thora. Jezus klampte zich zelf vast aan de wet van de thora. De bijbel is een Joods boek. Het kritische op religie en de reactie van het Joodse volk is een thema dat ook in het OT veelvuldig voorkomt. Die kritiek kunnen moderne lezers in hun zak stoppen.
Zoals vaak wordt er gedacht dat het NT iets volkomen nieuws brengt, het wijst er eerder op hoe je het OT moet interpreteren.
Daarmee wil ik niets afdoen van hoe dit in het NT wordt uitgelegd.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Fundamenteel

Nic schreef:
08 feb 2020, 10:14
Jezus is niet vermoord door mensen die zich vastklampten aan de wet van de thora. Jezus klampte zich zelf vast aan de wet van de thora. De bijbel is een Joods boek. Het kritische op religie en de reactie van het Joodse volk is een thema dat ook in het OT veelvuldig voorkomt. Die kritiek kunnen moderne lezers in hun zak stoppen.
Zoals vaak wordt er gedacht dat het NT iets volkomen nieuws brengt, het wijst er eerder op hoe je het OT moet interpreteren.
Daarmee wil ik niets afdoen van hoe dit in het NT wordt uitgelegd.
Als de schriftgeleerden en tempelleiders naar hun bezetters keren omdat Hij de wet volgens hen schond, wie heeft Hem dan vermoord?

Hij is vermoord omdat Hij van godslastering, ketterij en tovenarij beschuldigd werd. Ze hebben Hem volledig bespot omdat Hij groot aantrek kreeg en mensen voor hun zonden vergaf. “Als jij de mensenzoon bent bewijs je dan.”

Jezus was inderdaad ook een Joodse rabbijn, maar Zijn Kerk ging wel voor die tijd “het boekje” (letterlijk :)) te buiten. Hij vergaf zondes, er was geen boetedoening maar genade, verlossing. Wat mijn vorig punt was.

Het OT doet mij ook fronzen hoor, maar een christen houdt zich niet aan de wet van Mozes als het op lijfstraffen of oordelen aankomt. Het oordeel en de wraak komt God toe. Dat is was de bijbel leert los van wat christelijke instellingen er vroeger uit afleidden. De bijbel is een boek met een hele context dat tijdsperiodes strekt. Vandaag is de genadetijd voor christenen. En die genadetijd is ingeleid vanaf Christus aan het kruis “het is volbracht” zei. Dat heeft vele na Hem het leven gekost, tot op vandaag. Het christendom heeft door {niet-toegestaan woord} leiders een akelige reputatie gekregen, ja. Maar niets van dat is te rechtvaardigen in Hem, niets!

De Judea religies hebben echt wel veel goeds voortgebracht en een generatie die het voor vanzelfsprekend neemt weet niet wat ze hebben tot het weg en vervangen is. Het christendom heeft grote transformaties ondergaan doorheen haar geschiedenis en vandaag bekeken, zijn die niet achteruit gegaan me dunkt.

Nic

Bericht door Nic »

Fundamenteel schreef:
08 feb 2020, 10:30
Als de schriftgeleerden en tempelleiders naar hun bezetters keren omdat Hij de wet volgens hen schond, wie heeft Hem dan vermoord?
Israël was bezet door het geweldige Romeinse rijk. Pilatus wordt zo geschetst dat hij Jezus onschuldig acht, maar daarna toch veroordeelt.
Lukas 23:4 Pilatus zei tegen de overpriesters en de menigten: Ik vind geen schuld in deze Mens.

Ik zeg niet dat de Joodse leiders het niet met de veroordeling eens waren, maar ze hadden m.i. destijds ook niet heel veel in te brengen.
Het is dus inderdaad een aanklacht tegen de religieuze leiders, maar m.i. vooral een aanklacht tegen heersende machthebbers.
Zij dienen recht te doen en geen onrecht.

Dit is een verhaal die je kan plakken op zoveel latere verhalen, ook in de christelijke wereld.
Het is waardevol dat Joodse mensen hun geschiedenis, steeds maar weer zo schetsten.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Fundamenteel schreef:

De Judea religies hebben echt wel veel goeds voortgebracht en een generatie die het voor vanzelfsprekend neemt weet niet wat ze hebben tot het weg en vervangen is. Het christendom heeft grote transformaties ondergaan doorheen haar geschiedenis en vandaag bekeken, zijn die niet achteruit gegaan me dunkt.
Wat heeft het OT dan voor goeds gebracht? Noem eens een regel die goed is en die in andere religies of denkwijzen niet gevonden kan worden?
Bijvoorbeeld de tien geboden die door veel mensen zo goed gevonden worden. De helft gaat over "aanbid God op de juiste manier". De andere helft is zo logisch dat het geen wet zou hoeven te zijn "heb eerbied voor uw vader en moeder". Vrouwen worden naast vee en andere dingen die je kan hebben gezet.
De wetten die Mozes gaf zijn eigenlijk, op de klepel beschouwd, ook niet zo goddelijk. Moet je heel Leviticus maar lezen (als je zin hebt).

Trouwens, als het christendom grote transformaties ondergaan heeft en die zijn niet achteruit gegaan dan zegt dit wat over het beginpunt waar het christendom mee begon. Als het Goddelijk zou zijn zou transformatie door menselijk denken alleen maar achteruitgang bieden.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Nou kijk, er zijn uiteraard mensen die zeggen uit naam van het christen zijn, goede dingen te doen en dat zullen ze ongetwijfeld ook wel doen.
Er zijn dan ook meer dan genoeg vredelievende christenen, zoals er ook meer dan voldoende vredelievende moslims zijn.
Maar om dan de conclusie te trekken: Het christendom....of de islam.... Het blijven mensen.

"Heb eerbied voor uw vader en moeder" vind ik overigens geen logisch gebod. Het ligt er toch echt maar net aan hoe vader en moeder zich gedragen hebben. Eerbied kun je niet afdwingen.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... en~v87027/
POLITIEKE INTEGRITEITSINDEX 2019
Het spijt me. Punt. Dat hoor je een politicus niet snel zeggen
De achtste Politieke Integriteitsindex, het overzicht van politieke schandalen van het afgelopen jaar
Ik las dit artikel en moest daarbij aan dit topic denken...ennehhh komt ie aan hoor....BEWIJS BEWIJS BEWIJS :lol: :lol:

Als je de cijfertjes bekijkt springen de geloofspartijen er best wel goed uit, toch?

De VVD had traditioneel (met een totaal van 10) de meeste affaires.
Lokale partijen samen 8
D66 en de PVV telden ieder 5 affaires
SGP, CDA en FvD 3
GroenLinks 2
PvdA en CU 1

Opmerkelijk: Dat de VVD altijd bovenaan staat. Met als verklaring dat ze nou eenmaal de grootste partij zijn. Maar sja datzelfde gold voor het CDA die juist relatief weinig affaires heeft.
Waar zit dat verschil dan in?
Nouououuouo schreef Frank de Grave.. "de VVD is een bestuurderspartij, met veel Machers uit de zakenwereld die in hun dadendrang niet altijd beseffen dat er in het openbaar bestuur andere regels gelden dan in het bedrijfsleven. Zij krijgen intern ook onvoldoende tegenspraak"..

En daarmee geeft ie volgens mij gewoon een dikke pluim aan het CDA. :lol:
Het lijkt erop dat het christendom hier wat goeds heeft gebracht. 8-)

(Aangezien er velen tegen een betaalmuur aanbotsen heb ik wat stukje geplakt).

Het is ieder jaar een van de opvallendste conclusies van de Politieke Integriteitsindex (PII): van alle soorten integriteitsschendingen door Nederlandse politici komen misdragingen in de vrije tijd het meest voor. Met 13 van de 42 affaires was dat in 2019 opnieuw het geval. Het gaat hier om misdragingen als dronkenschap en vechtpartijen maar ook bijvoorbeeld fraude in een nevenfunctie.

Net als in voorgaande jaren liepen er in 2019 weer verschillende VVD-ers tegen het strafrecht aan. Sinds 2008 zijn er 31 VVD’ers strafrechtelijk vervolgd, terwijl partijen als CDA, D66 en PvdA ieder slechts een handjevol strafzaken kenden.

De Staatkundig Gereformeerde Partij is recht in de leer en veroorzaakt doorgaans weinig affaires, maar vorig jaar ging het een paar keer mis Voorzitter Peter Zevenbergen moest aftreden omdat er binnen de partij discussie ontstond over wachtgeld dat hij nog ontving als oud-wethouder van Alblasserdam. De Staphorster wethouder Lucas Mulder werd beschuldigd van vriendjespolitiek

De VVD had zoals gezegd in 2019 weer de meeste integriteitsaffaires. Dat is vaste prik sinds het begin van de Politieke Integriteits Index in 2013. VVD’ers wijten dat zelf graag aan het feit dat hun partij nu eenmaal al jaren de grootste partij van Nederland is, en daarom ook meer kans loopt op integriteitsschendingen. Die redenering klopt deels, maar dat verklaart dan niet waarom het CDA, dat jarenlang de grootste was en nog steeds veel lokale bestuurders heeft, relatief weinig affaires heeft. Partijveteraan Frank de Grave kwam in zijn politieke memoires – Grote jongen zijn – in 2018 met een andere verklaring: de VVD is een bestuurderspartij, met veel Machers uit de zakenwereld die in hun dadendrang niet altijd beseffen dat er in het openbaar bestuur andere regels gelden dan in het bedrijfsleven. Zij krijgen intern ook onvoldoende tegenspraak.
Terwijl de afgelopen jaren iedereen –van accountants, bankiers, commissarissen tot medewerkers van kinderdagverblijven – te maken kreeg met aangescherpte regels en gedragscodes, regelden de volksvertegenwoordigers niets voor zichzelf. Dat was niet nodig, vonden onze politici: zij konden zichzelf prima reguleren.

Nederland kreeg daarom al jaren kritiek van de Europese corruptiewaakhond Greco. Na een lange reeks van schandalen (over reisjes, bijbanen, tegengestelde belangen, dure cadeaus, wachtgeld) zijn onze volksvertegenwoordigers dan toch om en hebben ze zich allemaal aan gedragscodes te houden. Maar het blijft kennelijk lastig.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Fundamenteel

Atheist2 schreef:
08 feb 2020, 17:27
Fundamenteel schreef:

Wat heeft het OT dan voor goeds gebracht? Noem eens een regel die goed is en die in andere religies of denkwijzen niet gevonden kan worden?
Bijvoorbeeld de tien geboden die door veel mensen zo goed gevonden worden. De helft gaat over "aanbid God op de juiste manier". De andere helft is zo logisch dat het geen wet zou hoeven te zijn "heb eerbied voor uw vader en moeder". Vrouwen worden naast vee en andere dingen die je kan hebben gezet.
De wetten die Mozes gaf zijn eigenlijk, op de klepel beschouwd, ook niet zo goddelijk. Moet je heel Leviticus maar lezen (als je zin hebt).

Trouwens, als het christendom grote transformaties ondergaan heeft en die zijn niet achteruit gegaan dan zegt dit wat over het beginpunt waar het christendom mee begon. Als het Goddelijk zou zijn zou transformatie door menselijk denken alleen maar achteruitgang bieden.
Het juridisch stelsel is verder gekomen uit het OT bv. Maar dat is de vraag niet.

In andere onderwerpen word ik meermaals aangesproken omdat ik van de OP afwijk. Maar hier zijn quasi alle posten off topic. Er is echt een verschil tussen in naam van iets doen of iets doen omdat dat iets je ertoe oproept.

Ik zie het christendom veel goede werken leveren omdat hun Leider Christus daartoe opriep. Ik benoemde deze ook.

Fundamenteel

Re: Wat heeft het christendom voor goeds gebracht

Nic schreef:
08 feb 2020, 16:44
Fundamenteel schreef:
Israël was bezet door het geweldige Romeinse rijk. Pilatus wordt zo geschetst dat hij Jezus onschuldig acht, maar daarna toch veroordeelt.
Lukas 23:4 Pilatus zei tegen de overpriesters en de menigten: Ik vind geen schuld in deze Mens.

Ik zeg niet dat de Joodse leiders het niet met de veroordeling eens waren, maar ze hadden m.i. destijds ook niet heel veel in te brengen.
Het is dus inderdaad een aanklacht tegen de religieuze leiders, maar m.i. vooral een aanklacht tegen heersende machthebbers.

Dit is een verhaal die je kan plakken op zoveel latere verhalen, ook in de christelijke wereld.
Het is waardevol dat Joodse mensen hun geschiedenis, steeds maar weer zo schetsten.
En de schrifgeleerden en tempelleiders zette diezelfde massa op tegen Jezus, er was opstand of de dood van Jezus. Ze zette het mes bij wijze van spreken op Pilatus’ nek. Want Jezus was een godslasteraar volgens hen dus Hij moest dood. Wie doodde Hem dan? Hield Jezus Zich aan de wetten? Hoe vaak werd Hij niet aangesproken op overtreding van de wet van Mozes waardoor Hij wel heel slim moest antwoorden om vervolging te vermijden. Al Zijn volgelingen werden massaal opgezocht en opgesloten door de Farizeeën en Romeinen.

De wetten van het OT zijn vervuld in Hem, maar we dienen ons wel aan de geboden te houden. Dat weet quasi ieder christen als dogma en daar kunnen we theologisch gezien niet rond. Wetten van het OT als argument gebruiken is ver buiten de context, als de context christelijke achievements is.

Zoals ik zei: de bijbel is een boek dat meerdere tijdsperiodes strekt. We zijn nu na Christus in de genadetijd. Een christen gelooft dat hierna de tribulatie volgt. Een christen ziet het OT in haar tijdskader en weet dat het oordeel aan God toekomt. Het OT is voor Christus, aldus voor de genadetijd.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Fundamenteel schreef:
09 feb 2020, 09:30
Nic schreef:
08 feb 2020, 16:44
Fundamenteel schreef:

En de schrifgeleerden en tempelleiders zette diezelfde massa op tegen Jezus, er was opstand of de dood van Jezus. Ze zette het mes bij wijze van spreken op Pilatus’ nek. Want Jezus was een godslasteraar volgens hen dus Hij moest dood. Wie doodde Hem dan? Hield Jezus Zich aan de wetten? Hoe vaak werd Hij niet aangesproken op overtreding van de wet van Mozes waardoor Hij wel heel slim moest antwoorden om vervolging te vermijden. Al Zijn volgelingen werden massaal opgezocht en opgesloten door de Farizeeën en Romeinen.

De wetten van het OT zijn vervuld in Hem, maar we dienen ons wel aan de geboden te houden. Dat weet quasi ieder christen als dogma en daar kunnen we theologisch gezien niet rond. Wetten van het OT als argument gebruiken is ver buiten de context, als de context christelijke achievements is.

Zoals ik zei: de bijbel is een boek dat meerdere tijdsperiodes strekt. We zijn nu na Christus in de genadetijd. Een christen gelooft dat hierna de tribulatie volgt. Een christen ziet het OT in haar tijdskader en weet dat het oordeel aan God toekomt. Het OT is voor Christus, aldus voor de genadetijd.
Ten principale is alleen het NT relevant,dat wil niet zeggen dat er niet uit het OT gelezen moet worden ;de eerste van de drie lezingen.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Snelheid schreef:
09 feb 2020, 15:18
Ten principale is alleen het NT relevant,dat wil niet zeggen dat er niet uit het OT gelezen moet worden ;de eerste van de drie lezingen.
Stel je had dit 1000 jaar terug gezegd? Brandstapeltje?

Waarom is het OT niet relevant (meer)?

Fundamenteel

Dikkie schreef:
09 feb 2020, 17:05
Snelheid schreef:
Stel je had dit 1000 jaar terug gezegd? Brandstapeltje?

Waarom is het OT niet relevant (meer)?
Ik denk dat u eens ongeveer duizend jaar moet terug reizen in tijd en onderzoeken waarom de eerste kruistochten opgestart zijn. Wat is uw samenvatting ervan?
Was dat goed of slecht en waarom?

Fundamenteel

Snelheid schreef:
Het OT is wel “bewijs” dat Jezus de voorspelde Messias is. De profetieën en wet zijn vervuld in Hem. En wat met de profetieën van Daniël over de eindtijd? Die van Jesaja en Ezechiël over Israël die zich vandaag voltooien?

Jezus zei ons aan de geboden te houden. De tien geboden blijven wel fundamenteel rechtopstaan als geloofswetten.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Fundamenteel schreef:
10 feb 2020, 07:59
Snelheid schreef:
Het OT is wel “bewijs” dat Jezus de voorspelde Messias is. De profetieën en wet zijn vervuld in Hem. En wat met de profetieën van Daniël over de eindtijd? Die van Jesaja en Ezechiël over Israël die zich vandaag voltooien?

Jezus zei ons aan de geboden te houden. De tien geboden blijven wel fundamenteel rechtopstaan als geloofswetten.
Goed lezen === ten principale===
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Fundamenteel

Snelheid schreef:
10 feb 2020, 08:37
Fundamenteel schreef:
10 feb 2020, 07:59
Snelheid schreef:

Goed lezen === ten principale===
Gelezen hoor ;) Bepaalde zaken kreunen naar nuance. Dan worden de anti christenen stil... of gaan ze {niet-toegestaan woord} bannen :D

Plaats reactie