Troosten door je levensbeschouwing

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Moderatie: het moderatieteam
Nic
Man/Vrouw: M

Troosten door je levensbeschouwing

Bericht door Nic »

Ik ken mensen die worstelen in het leven.
Vaak is dat ziekte, maar het kan ook eenzaamheid of angst zijn.
Wat ik lastig vind is, om dan heel expliciet vanuit geloof of levensbeschouwing troost te bieden aan mensen
die niets of weinig met geloof hebben.

Het blijft dan beperkt tot iemand aandacht en steun geven.
Ik wil echter ook mijn geloof inbrengen, maar dat doe ik dus niet.
Wie herkent dat en ziet wel een manier om steun via geloof of levensbeschouwing te bieden?
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

callista
Man/Vrouw: V

Re: Troosten door je levensbeschouwing

Bericht door callista »

Steun kun je vanuit je menszijn geven en dat heeft niets met het geloof te maken of wat dan ook.
Alleen met liefde voor de mensen om je heen'.
Het kan uit elke hoek komen en uit ieder mens.

Dikkie

Bericht door Dikkie »

Je kunt je altijd verplaatsen in de persoon die steun nodig heeft.
Als die persoon gelovig is en mij vraagt: "Denk je dat ik een godvruchtig leven heb geleid?" dan zal ik echt niet gaan vragen: "Wat bedoel je met God?" maar ik zal de vraag naar alle waarschijnlijkheid bevestigend beantwoorden.
Is trouwens niet eens een vreemde gedachtegang. Heb er via m'n werk soms wel mee te maken. Dat God dus ter sprake komt. Ik zal me altijd bescheiden opstellen. Het gaat om menselijkheid tonen. Kun je met of zonder levensbeschouwing denk ik. Enige wat je nodig hebt is een beetje empathie.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt

callista

Bericht door callista »

Dikkie schreef:
05 feb 2020, 21:54
Je kunt je altijd verplaatsen in de persoon die steun nodig heeft.
Als die persoon gelovig is en mij vraagt: "Denk je dat ik een godvruchtig leven heb geleid?" dan zal ik echt niet gaan vragen: "Wat bedoel je met God?" maar ik zal de vraag naar alle waarschijnlijkheid bevestigend beantwoorden.
Ja precies,
Maar als een gelovige bij mij komt in moeilijke tijden [en mij kent] en gaat preken en bidden en dat ik me moet bekeren etc....dan ben ik daar niet van gediend.
Is trouwens niet eens een vreemde gedachtegang. Heb er via m'n werk soms wel mee te maken. Dat God dus ter sprake komt. Ik zal me altijd bescheiden opstellen. Het gaat om menselijkheid tonen. Kun je met of zonder levensbeschouwing denk ik. Enige wat je nodig hebt is een beetje empathie.
Juist.

callista

Bericht door callista »

Maar toen ik twee jaar geleden na de begrafenis van mijn broer bij mijn zwager--- die gescheiden is van mijn zus ----heb geslapen en die ook ziek was en chemo's heeft gehad mij vertelde dat hij naast bepaalde middelen---hij was ze toen in de avond aan het bereiden.... ook bad tot God en dat God hem heeft genezen en hij daar rotsvast in gelooft...….dan zeg ik dat ik blij ben voor hem en ga dat niet tegenspreken..
Laatst gewijzigd door callista op 05 feb 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Troost geven is alleen maar luisteren en nog is luisteren,daar begint alles mee een van de eerste geloofsregels,bij het weg gaan geef men de Zegen.

En voor de rest is het allemaal het wiel weer uit vinden en meer niet.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Klopt Snelheid....luisteren en er zijn.
En als praten niet meer mogelijk is de hand vasthouden etc.....aanraking dus..dat is heel belangrijk.
Zegt vaak meer dan woorden...of muziek laten luisteren...
Laatst gewijzigd door callista op 05 feb 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Nic

Bericht door Nic »

Er zijn ook mensen die bang zijn voor het leven, of beschadigd en op zoek zijn naar heling.
Is dit wel een onderwerp voor een forum?

callista

Bericht door callista »

Klopt.
Waarom niet?
Ik vind van wel.....er is veel verdriet...
Of denk je dat het beter past in Vertrouwelijke hoek?
Omdat het eventueel persoonlijk zou kunnen worden?

Nic

Bericht door Nic »

callista schreef:
05 feb 2020, 22:25
Klopt.
Waarom niet?
Ik vind van wel.....er is veel verdriet...
Of denk je dat het beter past in Vertrouwelijke hoek?
Omdat het eventueel persoonlijk zou kunnen worden?
Nee niet voor mij, maar ik dacht opeens wel, wie leest er allemaal mee?
Nou wellicht alleen een verdwaalde kip.
Wellicht goed om dan een account aan te maken!

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Nic schreef:
05 feb 2020, 22:24
Er zijn ook mensen die bang zijn voor het leven, of beschadigd en op zoek zijn naar heling.
Het is juist een onderwerp zolang er mensen soms een halfjaar dood in huis liggen,en wie er mee leest is niet relevant,misschien leren ze er van
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Petra

Bericht door Petra »

Nic schreef:
05 feb 2020, 21:39
Wat ik lastig vind is, om dan heel expliciet vanuit geloof of levensbeschouwing troost te bieden aan mensen

Wie herkent dat en ziet wel een manier om steun via geloof of levensbeschouwing te bieden?
Ik heb een hele goeie jeugdvriendin die gelovig is. Kwam veel bij hun over de vloer.
Ze liepen er niet mee te koop, deden er eigenlijk niet zo heel veel mee dus ik merkte er niet zoveel van.
Tot er wat was.. dan zei ze "ik ga voor je bidden". En ik.. uit een (h)atheïsten nest werd daar zó loeikwaad van.
"Sodemieter toch op met dat stomme bidden van je", zei ik dan. "Je kan beter je handen laten wapperen dan ze samenvouwen heb je meer aan."
Afijn... het heeft wat jaartjes geduurd voor ik het principe wat beter kon plaatsen, en ik het meer begreep als haar manier om te steunen. :D
Dus toen mijn moeder was opgegeven en zij me zei dat ze iedere dag voor mijn moeder aan het bidden was en kaarsjes brandde.. kon ik gewoon "wat lief, en dankjewel" zeggen.

Maar goed.. als mensen niets met geloof hebben zijn van die leuzen als God's wil..eerder vervelend dan troostend.
Ik denk dat als je echt een ander wilt steunen of troosten dat je je dan het beste kan aanpassen naar diegene.
Dus als zij ergens mee zit.. brand ik een kaarsje.
Bidden gaat me wat te ver, maar ik kan van harte wat goedbedoelde woorden de lucht in sturen.. zeg ik dan. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Storm

Bericht door Storm »

Nic schreef:

Expliciet doe ik dat niet, maar soms/vaak komt het wel ter sprake. Als ik denk aan ernstig zieke vrienden, familie dan zijn er toch vaak dat soort gesprekken. Ligt ook aan de openheid van de zieke, de eenzame etc. Mijn schoonzusje was agnost maar sprak heel open over wel niet geloven. Mijn zwager daarin tegen had niets met geloof maar het gaf hem troost dat wij beloofden er te zullen zijn voor ...Soms heel praktisch door de tuin te doen. Ik ken meer ernstig zieken die mij beschamen omdat ze zoveel troost en kracht ervaren uit hun geloof. Ondanks de vele moeilijke momenten toch God kunnen danken voor het goede wat ze nog ervaren.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Storm

Bericht door Storm »

Nic schreef:
05 feb 2020, 22:24
Persoonlijk vind ik dat er toe doen op dit forum.

Bonjour
Crew-member

Bericht door Bonjour »

Nic schreef:
Ik heb dat eens meegemaakt toen ik een tijd was opgenomen. Via mijn vrouw ken ik wat gelovige kennissen en 2 ervan komen en vragen of ik het fijn vind om samen met hun te bidden. Ze wisten dat ik atheïst ben. Ik heb iets gezegd als "Nee, bidden doe je voor jezelf, niet voor mij." Ze keken tamelijk beteuterd.
Ik vind dat niet gepast want je zegt eigenlijk iets van "Jouw levensbeschouwing helpt je hier niet doorheen, de mijne is beter." Dat kan je misschien maken bij iemand die er nooit over heeft nagedacht, maar het kan ook heel verkeerd vallen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.

Storm

Bericht door Storm »

@Bonjour,

Ja, dat zou ik erg ongepast vinden. Inderdaad dan doen ze voor hun eigen geruststelling,of als ze dat toch willen, thuis in de stilte zonder er iets over te zeggen, want dat kan ook manipulatief zijn. Toen mijn vader in één dag blind werd; had hij veel tijd óók om te bidden, maar deed dat in de stilte. Maar ik wist dat hij bad voor al zijn kinderen en kleinkinderen, iedere avond weer.
Daarom lijkt het mij ook iets wat mensen zelf aangeven of ze daar behoefte aan hebben, of je voelt het aan omdat er vertrouwen is..

Ik had een buurvrouw die niet gelovig was en bij mij wel eens de cd van Kithara hoorde ( een groep uit onze omgeving, christelijke muziek,heel rustig) ze vond deze muziek heel mooi. Toen ze ernstig ziek was kocht ik deze cd voor haar, vooral omdat ze het mooi vond en het rustige muziek is. Ze had de laatste weken deze cd veel op staan en toen de kist binnen gedragen werd, was er de muziek van Kithara; ik had toch wel een brok in mijn keel.
https://youtu.be/DPWM9vBKtao

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Nic schreef:

Je bent wie je bent en daarin ben je al een getuigenis, een leesbare brief. Wanneer die ander jou kent als gelovige, heeft dat ook betekenis als je er bent in een moeilijke situatie, zonder dat je het hoeft te benoemen. Vervolgens kan je uit de overtuigen van de ander die elementen naar voren halen die overeenkomen met je eigen overtuiging en die benadrukken. Zo respecteer je de ander, maar ben je niet ontrouw aan je eigen geloof. Je kan dan vanuit de kracht van je eigen overtuiging iets aandragen waar de ander vanuit diens overtuiging ook iets aan heeft. Belangrijk is dat in de situatie die je schetst, jij de sterke bent en de ander kwetsbaar. Dat maakt eigenlijk dat wat je wil inbrengen bepaald moet worden door de ander. Anders maak je misbruik van de situatie.

Het schapen- en bokkenoordeel uit Mattheus 25 laat zien dat je beperken tot aandacht en steun geven voldoende is. In de hulpbehoevende ander ontmoet je Christus. Dat maakt dat hulp verlenen niet maar een uitvloeisel is van het geloof, maar dat je tot de kern komt. Je kan ook verder schuiven met het perspectief: de arts heeft zieken nodig, de helper heeft hulpbehoevenden nodig. Je kan naar mensen toegaan om te bieden, maar je kan ook naar mensen toegaan om te delen of te ontvangen. In dat alles kan je bidden dat je daar niet alleen bent, maar dat Christus daar is; dat als er iets vanuit geloof nodig is, dat Hij het laat gebeuren.

hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:

Ik geloof eigenlijk ook niet in troost.
In mijn leven gebeuren de dingen 'vanzelf'.
Voor zaken als eenzaamheid en angst heb ik iets buiten mijzelf nodig en dús een dualiteit.
Het enige wat er dus gevraagd kan worden is om iets af te schaffen.
En dat is het conflict met 'de wereld'.

Het is van een verbazingwekkende eenvoud dat je je afvraagt waarom er niet meer mensen op komen.
Ik heb veel gezichten, en elk daarvan is het mijne.
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
10 feb 2020, 15:04
Nic schreef:

Ik geloof eigenlijk ook niet in troost.
In mijn leven gebeuren de dingen 'vanzelf'.
Voor zaken als eenzaamheid en angst heb ik iets buiten mijzelf nodig en dús een dualiteit.
Het enige wat er dus gevraagd kan worden is om iets af te schaffen.
En dat is het conflict met 'de wereld'.

Het is van een verbazingwekkende eenvoud dat je je afvraagt waarom er niet meer mensen op komen.
Hallo Hopper,

Ik heb de indruk dat jouw visie is dat de individuele mens de dualiteit a.h. w. zelf schept. Ik volg de opvatting dat voor mij de dualiteit als eigenheid "' bestaat "'. Ik doe hierbij geen absolute waarheidsclaim.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
10 feb 2020, 16:44

Hallo Hopper,

Ik heb de indruk dat jouw visie is dat de individuele mens de dualiteit a.h. w. zelf schept. Ik volg de opvatting dat voor mij de dualiteit als eigenheid "' bestaat "'. Ik doe hierbij geen absolute waarheidsclaim.
Peda, die indruk die je hebt is correct. (Afgezien van de waarheidsclaim) Sta mij toe dat te verduidelijken. Als er in mij een conflict is tussen 'mij' en de wereld dan kan er ook zoiets optreden als eenzaamheid. Dat is dan een conflict tussen 'mij' en degene die er niet is. Dat vertaald zich weer in eenzaamheid.

Dan de waarheidsclaim. Zou ik als 'mij' een waarheidsclaim doen dan treedt er een conflict op tussen waarheid en onwaarheid.
Dat wil zeggen dat er wel een waarheid is, maar dat ik die als een 'mij' niet kan bevatten. Resumerend: ik als individu kan per definitie geen waarheid claimen. Het is het opheffen van het conflict wat waarheid bevat.
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
10 feb 2020, 17:28
peda schreef:
10 feb 2020, 16:44

Hallo Hopper,

Peda, die indruk die je hebt is correct. (Afgezien van de waarheidsclaim) Sta mij toe dat te verduidelijken. Als er in mij een conflict is tussen 'mij' en de wereld dan kan er ook zoiets optreden als eenzaamheid. Dat is dan een conflict tussen 'mij' en degene die er niet is. Dat vertaald zich weer in eenzaamheid.

Dan de waarheidsclaim. Zou ik als 'mij' een waarheidsclaim doen dan treedt er een conflict op tussen waarheid en onwaarheid.
Dat wil zeggen dat er wel een waarheid is, maar dat ik die als een 'mij' niet kan bevatten. Resumerend: ik als individu kan per definitie geen waarheid claimen. Het is het opheffen van het conflict wat waarheid bevat.
Ik snap jouw argumentatie wel, maar het blijft lastig voor mij. Hetzelfde gold bij het psychisch-monisme ( geen dualiteit ) van voorheen Zolderworm. Wanneer hij het uitlegde, kon ik het volgen, maar omarmen lukte niet. Ik ben eerlijk gezegd bij mij er nooit achter gekomen "' waarom "' dat zo was. Zo lukt het ook niet bij mij bij het fysisch-monisme. Ik zet steeds een komma, waarbij ik het dualisme in het vizier houd. C'est la vie. :!:

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
10 feb 2020, 17:37

Ik snap jouw argumentatie wel, maar het blijft lastig voor mij. Hetzelfde gold bij het psychisch-monisme ( geen dualiteit ) van voorheen Zolderworm. Wanneer hij het uitlegde, kon ik het volgen, maar omarmen lukte niet. Ik ben eerlijk gezegd bij mij er nooit achter gekomen "' waarom "' dat zo was. Zo lukt het ook niet bij mij bij het fysisch-monisme. Ik zet steeds een komma, waarbij ik het dualisme in het vizier houd. C'est la vie. :!:
Het is een mogelijkheid om de waarom-vraag achterwege te laten. Het stellen van de waarom-vraag impliceert al een gedeeldheid tussen 'mij' en de wereld. Praktisch gezien: tussen mij en mijn vader was er psychische verdeeldheid. Hij was (hart)christen en ik was (toen nog) atheïst. Het mentale conflict kon volop woeden tussen ons beiden, maar innerlijk beleefden we beiden geen conflict. Bij zijn overlijden was er geen troost nodig, ik was hem en hij was mij. Hij leeft nog altijd in mij voort, mét theologisch conflict! Wat dus geen werkelijk conflict hoeft te zijn.

Met het achterwege van de waarom-vraag klaren zaken ook vanzelf uit. Waarna het intellect het alleen nog maar hoeft te (be)grijpen.
Denk dus niet dat ik zo slim ben. Juist niet, zeker niet!
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
10 feb 2020, 18:02
peda schreef:
10 feb 2020, 17:37

Het is een mogelijkheid om de waarom-vraag achterwege te laten. Het stellen van de waarom-vraag impliceert al een gedeeldheid tussen 'mij' en de wereld. Praktisch gezien: tussen mij en mijn vader was er psychische verdeeldheid. Hij was (hart)christen en ik was (toen nog) atheïst. Het mentale conflict kon volop woeden tussen ons beiden, maar innerlijk beleefden we beiden geen conflict. Bij zijn overlijden was er geen troost nodig, ik was hem en hij was mij. Hij leeft nog altijd in mij voort, mét theologisch conflict! Wat dus geen werkelijk conflict hoeft te zijn.

Met het achterwege van de waarom-vraag klaren zaken ook vanzelf uit. Waarna het intellect het alleen nog maar hoeft te (be)grijpen.
Denk dus niet dat ik zo slim ben. Juist niet, zeker niet!
Hallo Hopper,

Begrijpen, begrijpen.

Vaak gaat het mij als de gedachten van Hawking-Hertle over de "' tijd "' voorafgaande aan de Big-Bang. Zij spreken dan over de '' imaginaire "' tijd. Als ik er over lees, dan denk ik het te begrijpen, draai ik mij om is het "' begrijpen "' volledig verdwenen. Maar Hawking had wel een veel hoger I Q als waarover ik beschik. Daarom bleef het bij hem hangen en verdwijnt het bij mij. Je moet je plaats weten. :lol:

hopper

Bericht door hopper »

Het gaat niet om IQ, peda
Het gaat om de beleving van 'ik ben', 'ik ervaar iets'.
Hoe kan degene die zich 'iemand' noemt afgescheiden zijn van de ervaring?
In de ervaring/beleving beleef je juist degene die zich 'iemand' noemt.

Alleen als we bv ziek zijn dan wensen we die ik-beleving niet. Zoeken we troost.
Dat noemen we dan worstelen met het leven.

Maar hé, is het leven soms een keuzemenu? Heeft Hopper soms een mooi leventje?
Welnee! Ik verzuip in de ellende. Maar het is niet meer 'mijn' ellende.
Het is mogelijk de diepste emotie te beleven zonder conflict.
Het is een volmaaktheid waar ik me iedere dag over verwonder.

Dat is voor mij 'waarheid'. Waarheid is 'dat wat is', niet wat wij wensen.
Mijn eigen bewustzijn weerspiegelt zaken welke ik voor onbestaanbaar had gehouden, maar het is.
En het is geen trucje of een techniek, maar opheffen van conflict.
Niets of niemand de maat nemen (geef ik er toch nog een christelijke twist aan).
Alles is zoals het is, dát is waarheid.
En nog een waarheid die vrolijkheid veroorzaakt ook.
Wat zal ik geven om leven of de dood? Ze zijn!

Het is leven in vrijheid met een vrije wilsbepaling.
Het is de 'iemand' die oordeelt, die de wereld als slecht of niet perfect oordeelt.
Weet je wat het is? Je hoort wel eens beweren dat je aan de droom moet ontsnappen.
Maar dat is niet zo, je moet aan de gedroomde iemand ontsnappen.
Het verhaal blijft gewoon intact met al zijn emoties, zijn imperfectie, zijn ups en zijn downs.
Ik ben het zelf die er niet meer is.....

En tot op zekere hoogte kan ik het wel (be)grijpen. Het is een helderheid en eerlijkheid naar jezelf toe waar die zelf opgelost is.
Zoals Krishnamurti zegt: een land zonder paden. Het hoeft niet verklaart omdat het zichzelf verklaart.
Gedachteloos begrijpen en toekijken hoe oorzaak en gevolg hun spel spelen in hun eeuwige ritme als in eb en vloed.
In jezelf gedachteloos begrijpen hoe 'de ander' in je hart binnen wandelt of misschien wel niet.
Begrijpen ontstaat dan juist door het niet-begrijpen, maar zonder waarom toelaten.
Dát is pas intellect toepassen. Dat is niet in IQ te meten.
Ik ben van mening dat we ons intellect verkeerd gebruiken.
Maar nu dwaal ik wel erg af van het onderwerp.
(Hans)

Storm

Bericht door Storm »

@Hopper,
Ga nog maar even door, het begon mij net te boeien. :)

Plaats reactie