Negatieve theologie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
hopper
Man/Vrouw: M

Negatieve theologie

Bericht door hopper »

peda schreef:
Voorzichtig, er bestaat ook de negatieve theologie ( is niet het negatieve geloof ). De negatieve theologie stelt dat"" God "' Alles Overschrijdt en daarom ook Onkenbaar is. Alles wat de mens Over God Zelve zegt, is derhalve per definitie Onjuist. De negatieve theologie concentreert zich derhalve op Openbaring, een klein gedeelte waar God Zelve Informatie geeft. Maar onmiddellijk zit je dan in de vraag : waar spreekt God dan wel Zelve in de bijbel en waar niet. De waar niet sector zie ik dan als de wereld van de Godsbeelden. De RK Kerk heeft over dit vraagstuk een duidelijke uitspraak gedaan. Het is de Kerkelijke Traditie die de scheidslijn bepaalt tussen Godsbeeld ( Imago ) en God Zelve ( de ter kennis gebrachte Identiteit ).
Ik begrijp dit niet helemaal. Godsbeelden (imago) lijken mij vanuit christelijk (en ook joods en islamitisch) oogpunt sowieso not done.
Het betekent een objectivering van God en derhalve een degradatie van God. God Zelve zoals omschreven (met identiteit) heeft hetzelfde bezwaar.
Ik heb veel gezichten, en elk daarvan is het mijne.
(Hans)

hopper

Re: Negatieve theologie

Bericht door hopper »

peda schreef:
Google svp op negatieve theologie en je ziet dat reeds in de 5e eeuw n C de pseudo Dionysius ( christelijke theoloog verblijvende in het Byzantijnse Rijk ) het thema aansprak. Aansluitend in de historie waren het opnieuw christelijke theologen ( zie Google ) die het thema verdiepten. De zeer bekende christelijke mysticus Meester Eckhart hanteert de denkwijze en naar mijn herinnering hebben ook koran-theologen het thema opgepakt en uitgewerkt. Kortom een oeroude denkwijze in de christelijke theologische wereld.

Meister Eckhart ken ik wel. Maar als ik het goed heb was hij niet erg gezien in christelijke kringen met zijn zienswijze.

Welmoed Vlieger heeft er een visie op:

Bij Eckhart uitte zich dat in een vertrouwensvolle overgave aan een onkenbare en onnoembare godheid, voorbij God.

Bron: https://www.welmoedvlieger.nl/het-waaro ... #more-2851
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
11 feb 2020, 14:53
peda schreef:
Voorzichtig, er bestaat ook de negatieve theologie ( is niet het negatieve geloof ). De negatieve theologie stelt dat"" God "' Alles Overschrijdt en daarom ook Onkenbaar is. Alles wat de mens Over God Zelve zegt, is derhalve per definitie Onjuist. De negatieve theologie concentreert zich derhalve op Openbaring, een klein gedeelte waar God Zelve Informatie geeft. Maar onmiddellijk zit je dan in de vraag : waar spreekt God dan wel Zelve in de bijbel en waar niet. De waar niet sector zie ik dan als de wereld van de Godsbeelden. De RK Kerk heeft over dit vraagstuk een duidelijke uitspraak gedaan. Het is de Kerkelijke Traditie die de scheidslijn bepaalt tussen Godsbeeld ( Imago ) en God Zelve ( de ter kennis gebrachte Identiteit ).
Ik begrijp dit niet helemaal. Godsbeelden (imago) lijken mij vanuit christelijk (en ook joods en islamitisch) oogpunt sowieso not done.
Het betekent een objectivering van God en derhalve een degradatie van God. God Zelve zoals omschreven (met identiteit) heeft hetzelfde bezwaar.
Identiteit is ook een woord uit de mensen wereld. God is in de negatieve theologie Totaal Onkenbaar. Het dominante punt is vervolgens of God Zich Zelve ( ten dele ) geOpenbaard heeft. De sluier van de Onkenbaarheid gedeeltelijk heeft opgegeven of met andere woorden Goddelijke Kennis aan de mens heeft gegeven. De kijk op de bijbel ( Tenach+ NT ) weergegeven als volgt: ad #1 Is elk woord in de bijbel afkomstig van God, ad #2 is elk woord in de bijbel het menselijke praten Over God of ad #3 wat is wel afkomstig Van God Zelve en wat niet. ( het laatste zinsdeel wordt verduidelijkt in het geschrift Dei Verbum van de RK Kerk ). Wat afkomstig is van de mens, is de interpretatie over God ( Imago ) wat afkomstig is Van God Zelve is ( gedeeltelijke ) Identiteit ( door God Zelve onthuld ).
Laatst gewijzigd door peda op 11 feb 2020, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

Nog een quote uit dezelfde bron:
‘Ontvankelijk zijn’ staat haaks op de gedachte dat de werkelijkheid van het menselijk bestaan een eindeloos maakbaar geheel is. Het betekent dat je ophoudt je te identificeren met statische, met een lineair tijdsverloop verbonden, verwachtingen en beelden – om de werkelijkheid in plaats daarvan open tegemoet te treden. Zo’n levenshouding houdt allerminst een passieve veronachtzaming in van het concrete leven en handelen. Je schept juist alle ruimte voor onvermoede mogelijkheden, omdat ontvankelijkheid de gesteldheid is waarin een mens iets ten deel kan vallen. Beter gezegd: geschonken kan worden. Wat wordt er dan geschonken? Inspiratie, mogelijkheden, inzicht – ervaringen die het uiterlijke en zichtbare van hun eigenmachtigheid, hun onwrikbare absoluutheid ontdoen
Of dit negatieve theologie is weet ik niet. Ik heb de neiging om wat anderen schrijven te projecteren op mijn eigen belevingswijze.
Maar er is een verwachtingloos, beeldloos leven mogelijk vanuit het 'niets'.
(Hans)

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
11 feb 2020, 15:04

Identiteit is ook een woord uit de mensen wereld. God is in de negatieve theologie Totaal Onkenbaar. Het dominante punt is vervolgens of God Zich Zelve ( ten dele ) geOpenbaard heeft. De sluier van de Onkenbaarheid gedeeltelijk heeft opgegeven of met andere woorden Goddelijke Kennis aan de mens heeft gegeven. De kijk op de bijbel ( Tenach+ NT ) weergegeven als volgt: ad #1 Is elk woord in de bijbel afkomstig van God, ad #2 is elk woord in de bijbel het menselijke praten Over God of ad #3 wat is wel afkomstig Van God Zelve en wat niet. ( het laatste zinsdeel wordt verduidelijkt in het geschrift Dei Verbum van de RK Kerk ). Wat afkomstig is van de mens, is de interpretatie over God ( Imago ) wat afkomstig is Van God Zelve is ( gedeeltelijke ) Identiteit ( door God Zelve onthuld ).
Als ik de Onkenbare God volg, dan kan diezelfde Onkenbare God zichzelf nooit geopenbaard hebben in de bijbel of ander heilig boek.
Dan kan de bijbel niks anders zijn dan de (menselijke) interpretatie over God. Mocht de Onkenbare God zich openbaren, dan doet hij dat uit zichzelf wel bij het individu. Maar in deze negatieve theologie is de houding van meister Eckhart ook wel begrijpelijk. Dan moet je tot God bidden om te vragen of hij aub vertrekt. Dit verwijst vervolgens naar de subject/object verhouding waar het subject (meister Eckhart) verlost wil worden van het object (God).
(Hans)

Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

hopper schreef:
11 feb 2020, 15:13
peda schreef:

Als ik de Onkenbare God volg, dan kan diezelfde Onkenbare God zichzelf nooit geopenbaard hebben in de bijbel of ander heilig boek.
Dan kan de bijbel niks anders zijn dan de (menselijke) interpretatie over God. Mocht de Onkenbare God zich openbaren, dan doet hij dat uit zichzelf wel bij het individu.
Als aanvulling van de teksten van Peda moet ik moet hierbij ook denken aan de woorden van Jezus in
Johannes 14:
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
11 feb 2020, 15:13
peda schreef:

Dan kan de bijbel niks anders zijn dan de (menselijke) interpretatie over God. Mocht de Onkenbare God zich openbaren, dan doet hij dat uit zichzelf wel bij het individu. Maar in deze negatieve theologie is de houding van meister Eckhart ook wel begrijpelijk. Dan moet je tot God bidden om te vragen of hij aub vertrekt. Dit verwijst vervolgens naar de subject/object verhouding waar het subject (meister Eckhart) verlost wil worden van het object (God).
Ik weet natuurlijk niet wat Eckhart precies innerlijk als mysticus heeft ervaren. In het RKK geloof ( dat E volgde ) is de beleving wel zo dat God Zich wendt naar/tot door Hem uitgekozen mensen. Quasi de gesloten grenzen Zelve opent. Dat wordt ook in de bijbel veronderstelt bij de profeten. Niet de mens dwingt het contact met God bij God af, maar God laat het contact opnemen toe. Neemt quasi de telefoon op, of stuurt Zelve "'telefonisch"' een boodschap naar door Hem daartoe uitgezochten. ( Jip en Janneke ).
Laatst gewijzigd door peda op 11 feb 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenV

Bericht door MaartenV »

Als God onkenbaar is, is dat dan mede door zijn afwezigheid? Want van zodra Hij aanwezig is, openbaart Hij zich en is Hij er.
Dus de onkenbaarheid van God is tevens ook de afwezigheid van God, totdat Hij zich openbaart aan iemand?

peda

Bericht door peda »

In het christendom staat centraal dat God, een Scheppende God is. God heeft geschapen uit Liefde om de mens een Eeuwig, Voortreffelijk verblijf bij Hem te geven. Hoe precies de invulling van de modaliteiten daarvan zijn, daarover laat de bijbel zich niet in concrete zin uit. Evenmin over de vraag waarom de Eeuwige, Ongeschapene, een "' tijdlang "' het zonder de schepping ( mens ) heeft gedaan. Wat was de "' Trigger "' om te scheppen op een bepaald moment in de ""( imaginaire ) tijd "' ? Het is niet geOpenbaard, dus behoort het tot het Niet-te-wetene. De God van de christenen, doet Zich kennen als de God van de Relatie, de God Die door de mens gekend kan worden. een duidelijk verschil met andere God-visies waar God of als niet Persoonsachtig wordt gezien ( bijvoorbeeld het pantheisme ) , of niet Relationeel met de mens ""Wil"' "'verkeren/omgaan"'.
Laatst gewijzigd door peda op 11 feb 2020, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

MaartenV

Bericht door MaartenV »

Is het niet zo dat verschillende geopenbaarde boeken een glimp geven op God, maar dat het mensbeelden zijn die God trachten te benaderen? Zo is een Godsbeeld altijd een menselijk beeld dat tracht taal te geven aan de/het onkenbare? Dat een voor ons begrijpbaar aspect belicht van de onmetelijke God?

peda

Bericht door peda »

MaartenV schreef:
11 feb 2020, 16:10
Als God onkenbaar is, is dat dan mede door zijn afwezigheid? Want van zodra Hij aanwezig is, openbaart Hij zich en is Hij er.
Dus de onkenbaarheid van God is tevens ook de afwezigheid van God, totdat Hij zich openbaart aan iemand?
Dat is mogelijk het geval, maar het hoeft niet dogmatisch zo te zijn. God kan natuurlijk ook zonder Openbaring Alom aanwezig zijn en is daarmede voor de mens verborgen, maar wel aanwezig, tot Hij zich Openbaart en dan quasi "'aanwezig"" is. ik gebruik veel het """" teken omdat de menselijke invulling het gezegde onvolledig weergeeft.

peda

Bericht door peda »

MaartenV schreef:
11 feb 2020, 16:20
Is het niet zo dat verschillende geopenbaarde boeken een glimp geven op God, maar dat het mensbeelden zijn die God trachten te benaderen? Zo is een Godsbeeld altijd een menselijk beeld dat tracht taal te geven aan de/het onkenbare? Dat een voor ons begrijpbaar aspect belicht van de onmetelijke God?
Geheel mee eens. Evenwel gaat het christelijk geloof er wel van uit dat Niet alles wat over God wordt gezegd Godsbeelden zijn. Er is ook sprake van Onthulling ( God Spreekt Zelve op voor de mens te begrijpen wijze ) in de bijbelse teksten. In de RK Kring wordt de Onthulling het Geloofs-Onopgeefbare genoemd. Wat is nu de Onthulling, dat geeft de Kerkelijke Traditie weer. Voor de ene beschouwer een cirkel redenering, voor de ander de Goddelijke Sturing, via de organen van de Kerk.

hopper

Bericht door hopper »

Maria K schreef:
11 feb 2020, 15:36

Als aanvulling van de teksten van Peda moet ik moet hierbij ook denken aan de woorden van Jezus in
Johannes 14:
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
Wat hier uit spreekt zou je volgens mij dan weer wel negatieve theologie kunnen noemen.
Jezus omschrijft zichzelf als (be)middelaar tot de onkenbare God.
God spreekt tot de mens middels de Christus.
(Hans)

peda

Bericht door peda »

Geheel waar, maar wel met een bedenking. Jezus refereert regelmatig naar de Tenach ( in zijn tijd de Geschriften ). Waar in de Tenach Godsbeelden voorkwamen en waar God Zelve sprak, is uit de Jezus uitspraken ( voor "" leken "' ) m.i. slecht te destilleren.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
11 feb 2020, 15:46

Ik weet natuurlijk niet wat Eckhart precies innerlijk als mysticus heeft ervaren. In het RKK geloof ( dat E volgde ) is de beleving wel zo dat God Zich wendt naar/tot door Hem uitgekozen mensen. Quasi de gesloten grenzen Zelve opent. Dat wordt ook in de bijbel veronderstelt bij de profeten. Niet de mens dwingt het contact met God bij God af, maar God laat het contact opnemen toe. Neemt quasi de telefoon op, of stuurt Zelve "'telefonisch"' een boodschap naar door Hem daartoe uitgezochten. ( Jip en Janneke ).
Mja. Dat staat mij gevoelsmatig dan weer tegen. Ik wens geen uitverkorene te zijn van God. Dan maar liever bij het gepeupel blijven rondhangen.
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
11 feb 2020, 17:22
peda schreef:
11 feb 2020, 15:46

Mja. Dat staat mij gevoelsmatig dan weer tegen. Ik wens geen uitverkorene te zijn van God. Dan maar liever bij het gepeupel blijven rondhangen.
Wat is het toch fijn dat G G bestaat ( m.i. geen illusie :lol: ) waar iedereen luisterende naar de ander, tot eigen "" oplossingen "" komt.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
11 feb 2020, 17:18
Geheel waar, maar wel met een bedenking. Jezus refereert regelmatig naar de Tenach ( in zijn tijd de Geschriften ). Waar in de Tenach Godsbeelden voorkwamen en waar God Zelve sprak, is uit de Jezus uitspraken ( voor "" leken "' ) m.i. slecht te destilleren.
Ik ben niet bekend met de Tenach, maar ik begrijp dat dat grotendeels overeenkomt met het OT.
En voor zover ik bekend ben met het jodendom wenst men zelfs zijn naam niet uit te spreken.
Laat staan dat men zich een beeld schept van God.

Het OT is ook het gedeelte van de boze, straffende God, het NT is meer van de liefhebbende God.
Maar nu heb ik het ook al weer over beelden. Dat is de makke van het mens zijn, zonder beeldende gedachten gaat het bijna niet.
(Hans)

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
11 feb 2020, 17:25

Wat is het toch fijn dat G G bestaat ( m.i. geen illusie :lol: ) waar iedereen luisterende naar de ander, tot eigen "" oplossingen "" komt.
Nah ja, dat is mijn negatieve geloof in God. God bekijkt het maar als hij voorwaarden gaat stellen aan mij.

(@mod Als dit blasfemie is dan mag het verwijderd worden hoor)
(Hans)

hopper

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/cultuur-media/laat ... gle.com%2F
Zelfs als we zeggen dat God bestaat komen we niet tot een nader begrip want onze ervaring van bestaan is beperkt tot individuele existenties; van het bestaan als zodanig hebben we geen flauw idee.
Ik merk dat op veel plaatsen God als 'bestaan' wordt opgevat. Ik ben het alleen met Karen Armstrong oneens dat onze ervaring van bestaan beperkt is tot individuele existenties. Wij als mensen bestaan als centrum van waarnemen, voelen, denken, willen (wensen). Ons ego is het centrum van bestaan. Maar zo beperkt hoeft ons bestaan niet te zijn.
(Hans)

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

hopper schreef:
11 feb 2020, 20:40
Wij als mensen bestaan als centrum van waarnemen, voelen, denken, willen (wensen). Ons ego is het centrum van bestaan. Maar zo beperkt hoeft ons bestaan niet te zijn.
:flower1:
peda schreef:
11 feb 2020, 17:25
:flower1:

IK vind dat echt megabelangrijk... zodra ik het gevoel krijg dat een bepaalde denkwijze wordt opgedrongen gaan mijn hakken in het zand.
Het maakt me niet eens uit welke denkwijze dat is, ik wil zelf positie bepalen. Of tenminste het gevoel hebben dat ik daar vrij in word gelaten.
En dan ook nog eens de vrijheid voelen om van positie te wijzigen. Van mijn part dagelijks. :lol:
Maar goed, daar kwam ik achter op FT. Ik ben (blijkbaar) geen vrijdenker maar een vrije denker.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
12 feb 2020, 04:04

IK vind dat echt megabelangrijk... zodra ik het gevoel krijg dat een bepaalde denkwijze wordt opgedrongen gaan mijn hakken in het zand.
Het maakt me niet eens uit welke denkwijze dat is, ik wil zelf positie bepalen. Of tenminste het gevoel hebben dat ik daar vrij in word gelaten.
En dan ook nog eens de vrijheid voelen om van positie te wijzigen. Van mijn part dagelijks. :lol:
Maar goed, daar kwam ik achter op FT. Ik ben (blijkbaar) geen vrijdenker maar een vrije denker.
In mijn opinie is ieder mens een spiritueel wezen wat steeds naar zichzelf zoekt en zijn positie t.o.v. de omringende wereld.
Als we dat van elkaar kunnen zien dan verdwijnen de dogma's en komt er ruimte naar elkaar toe.
Ik ben nog steeds een vrijdenker, maar FT heeft me laten zien dat het materialistisch atheïsme niks voor me is.

GG geeft me de ruimte om te zoeken. En dan voel ik me toch meer thuis bij bepaalde christelijke tradities dan bij het kille atheïsme.
Niet dat ik nu opeens christen ben, ik ben en blijf niets. Maar examens worden nooit afgenomen bij christenen.
Het christendom is veranderd sedert mijn jeugd. Móest ook wel, wilden ze nog wat voorstellen.
Ik zie meer christendom vanuit het hart i.p.v. het dogmatische christendom uit mijn jeugd.
(Hans)

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
12 feb 2020, 12:41

Ik zie meer christendom vanuit het hart i.p.v. het dogmatische christendom uit mijn jeugd.
Wanneer ik het christendom ontdoe van allerlei dogma's ( in mijn optiek Godsbeelden ) dan tref ik daar voor mij ook veel wat inspireert. Ik zoek toch wel naar vormen van houvast om daarop voort te borduren. Je komt voor een fundament in mijn optiek wel terecht in de wereld van de Godsbeelden, waar mij de oude Platonische gedachte dat Liefde Boven alle andere 'menselijke ' eigenschappen "' gaat, aanspreekt en dan zit je snel bij de ideale J C invulling. J C als de "'metafoor"' van Liefde en niet als het Zoenoffer om de met erfzonde belaste mens via het genadetraject het Heil te leveren ( een Godsbeeld in mijn optiek ). De Onkenbare God van het Oordeel, ( het Godsbeeld van volg de juiste leer) is niet mijn favoriete houvast.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
12 feb 2020, 13:03
hopper schreef:
12 feb 2020, 12:41

Wanneer ik het christendom ontdoe van allerlei dogma's ( in mijn optiek Godsbeelden ) dan tref ik daar voor mij ook veel wat inspireert. Ik zoek toch wel naar vormen van houvast om daarop voort te borduren. Je komt voor een fundament in mijn optiek wel terecht in de wereld van de Godsbeelden, waar mij de oude Platonische gedachte dat Liefde Boven alle andere 'menselijke ' eigenschappen "' gaat, aanspreekt en dan zit je snel bij de ideale J C invulling. J C als de "'metafoor"' van Liefde en niet als het Zoenoffer om de met erfzonde belaste mens via het genadetraject het Heil te leveren ( een Godsbeeld in mijn optiek ). De Onkenbare God van het Oordeel, ( het Godsbeeld van volg de juiste leer) is niet mijn favoriete houvast.

In mijn eigen filosofie c.q. zelfonderzoek draait ook alles om de Liefde. Als atheïst was ik altijd vergezeld van de 'innerlijke getuige'. Maar dat was niet iemand buiten mij, dat was (en ben) ik zelf. In de vertaalslag naar het christendom, kun je het sjabloon van de innerlijke getuige bijna helemaal op die van Christus (niet Jezus) leggen. Christus is dan de middelaar tussen mij en de onkenbare God. Ik hóef God ook niet te kennen, want ik weet al waar de middelaar mij naar toe heeft gebracht. En dan kom je idd in Plato's grot terecht. (Als je daar op doelt met de oude Platonische gedachte dat Liefde Boven alle andere 'menselijke ' eigenschappen gaat).

In dat wat men liefde noemt gaat de 'iemand' verloren maar behoudt men tóch individualiteit. Veel uitspraken (maar niet alles) van Jezus zijn wat mij betreft wel begrijpelijk. Die innerlijke getuige in mij oordeelt nooit! Door mij aan hem vast te houden heeft hij mij weggevoerd uit de wereld van 'iemand'. Het Koninkrijk God's is voor mij ook wel verklaarbaar. Het is alleen niet gelegen in een hiernamaals, maar gewoon in deze wereld.

Het mooie van het hele systeem is dat iedereen een x aantal jaar leeft en alle ervaringen 'als nieuw' beleeft.
Na die x aantal jaar is het feest weer over voor het individu. Maar de liefde is eeuwig. Ik als niet-zijnde krijg de eeuwigheid toegewezen.
(Hans)

Plaats reactie