Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Moderator
Man/Vrouw: M

Re: Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
19 mar 2020, 05:48
Peter79 schreef:
18 mar 2020, 13:19
Ik denk inderdaad dat een godsbeeld invloed heeft op de psyche. Dat godsbeeld kan een persoonlijke psychische voorkeur versterken of juist verzwakken.
Dat denk ik ook wel dat dat kan.
En ik kan me ook indenken dat het iemand goed kan doen..(goed in mijn ogen) maar ook slecht (slecht in mijn ogen).

En dan vraag ik me ook af.. hoe kwam je aan dat godsbeeld in the first place?
Koos je een godsbeeld die bij je psyche past?
Of koos het godsbeeld jou?
Het klinkt mij als onzin in de oren dat een godsbeeld mij kiest. Een godsbeeld is in mijn optiek een projectie van mij zelf.
In de eerste instantie krijg je denk ik vooral mee met je cultuur en opvoeding wat een god is, hoe God is, etc. Op grond van beelden die je omgeving je aanreikt, vorm je je eigen beeld. Dat is volgens mij passief en geen keuze.

Als je, opgegroeid in een chirstelijk gezin, volwassen wordt, moet je je eigen keuzes maken. Dat is niet een kwestie van leeftijd, het is een kwestie van veranderingen in het leven die je dwingen om over God na te denken. Voor sommigen is het een alles-of-nietskwestie: zij hebben geen andere keuzemogelijkheid om het godsbeeld waarmee zij bekend zijn aan te nemen, dan wel te verwerpen. Het kan echter ook zijn dat je je eigen godsbeeld verwerpt, zonder het idee God zelf te verwerpen. Je kan dan kiezen voor een ander godsbeeld, als je daarmee tenminste bekend bent.

Op mijn 19e deed ik belijdenis - een keuze om te geloven, met het godsbeeld waarmee ik was opgegroeid, maar op mijn 23 koos ik om dat godsbeeld te verwerpen en een ander godsbeeld aan te nemen. Ik denk dat mijn godsbeeld zich nog steeds ontwikkelt. Een godsbeeld is niet per definitie een statisch begrip. Ik denk dat een godsbeeld statisch is voor mensen die in een stabiele omgeving leven, maar dat een godsbeeld dynamisch is voor mensen die in een dynamische omgeving leven.
Zou het mogelijk zijn dat je met een God zit opgescheept die vanalles Wil wat zeer tegen je eigen gevoel/moraal/normen/waarden indruist?
Ik denk dat sommige mensen daar inderdaad mee zitten. Ik denk dat het onderwijs van Jezus hier heel belangrijk is: niemand kan twee heren dienen. Mensen moeten een dergelijk (loyaliteits)conflict oplossen.
Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:52
Peter79 schreef:
18 mar 2020, 13:19
Ik denk inderdaad dat een godsbeeld invloed heeft op de psyche.
Ja, en omgekeerd.
Niet alleen individueel, maar ook collectief.
Denk bijvoorbeeld aan ons spreekwoordelijke calvinisme als Nederlanders.
Zowel kip en ei als individuele en collectieve wisselwerking zijn lastig uit elkaar te houden.
Mee eens.
Snijd dat levende kind in tweeën, en geef de helft aan de één en de helft aan de ander.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
19 mar 2020, 10:33
hopper schreef:
18 mar 2020, 09:13
Ik zal mijn Godsbeeld vertellen: die is Leegte. Er is dus geen beeld van God. Maar ik volg dan ook de bijbel:

Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is.
Om tot 'mijn' God te komen dien je zelf ook leeg te worden. Je hebt er dus zelf helemaal niks aan.
Jouw spiritualiteit lijkt voor mij sterk op "Niemand daar" van T. Parsons https://www.bol.com/nl/f/niemand-daar/39696528/

Ik heb dat gelezen maar vond daar zelf geen herkenning in.
Tony Parsons ken ik wel. Ik heb het 'open geheim' gelezen. Centraal punt: het is iemand die lijdt. Niemand kan niet lijden.
Maar met het lezen van een boek ben je er natuurlijk niet. Het gaat niet om intellectuele kennis maar om innerlijke kennis.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:57
Petra schreef:
19 mar 2020, 05:44
is het Gods wil of is het mijn wil ..hoe weet ik dat nou?
In mijn ervaring maak je je minder druk om dat onderscheid naarmate je je meer 'thuis voelt' (in een geloofsgemeenschap, in je vel, in je leven).
Dat is een soort van vertrouwen/geloof; niet noodzakelijk 'op'/'in' iets of iemand, maar gewoon als een soort basisvertrouwen/-geloof.

Petra schreef:
19 mar 2020, 05:44
wat is je godsbeeld en wat zegt dat over je psyche OF zegt je psyche iets over je godsbeeld?
Misschien is het meest relevant de aan- of afwezigheid van dat basisvertrouwen?
En het (van huis uit of later) gevonden hebben van zo'n 'thuis'?
Ehhhh. sja.. vertrouwen krijg je niet kado, tenminste niet van mij.
Zeg nou dat er morgen een vreemde vent voor je deur staat die je kinderen een uurtje mee wil nemen, ik kan me niet voorstellen dat je daar ook maar over na zou hoeven denken. Hebben we het nog maar over een uurtje!

Ik heb dat basisvertrouwen in God niet.
Ik heb wel een basispakket.. met minimale eisen waaraan God moet voldoen. Kan Hij/Zij/Het dat niet dan schiet God te kort en is mij niet waard.
Hebben we de minimale eisen achter de rug, dan heb ik nog wat optionele kwesties waarover te onderhandelen valt.
Daarna gaan we Gods wil doen.

Wat zegt dat over mijn psyche?
Nououou ik kan er prima mee leven dat wij mensen menselijk zijn met alle beperkingen, tekorten, stommiteiten etc etc vandien.
Wil je echter voor God spelen, hoog verheven boven de gewone mens, het hoogst op de trede van de ladder staan, alles naar jouw wil.. dan neem je ook die verantwoordelijkheid op je! Niet alleen de veren in je reet voor al het moois maar ook je nek op het hakblok voor wat er niet goed gaat.

Als al het leuks van mij komt en alle narigheid je eigen schuld is.. zo zou ik ook Godin kunnen spelen, maar dat vind ik niet eerlijk ..als we mijn wil doen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:37
De Quakergeschiedenis heeft ons geleerd dat we goed aan elkaar moeten toetsen of wat we aan God toeschrijven van God afkomstig is (van iets dat groter is dan ons zelf, hoe we het ook noemen) dan wel van allerlei ego-drives.
Zolderworm schreef:
19 mar 2020, 10:12
Op basis waarvan toets je dat? Op basis van dat wat je individueel of als groep hebt verzonnen dat goed zou zijn.
Nee, we verzinnen niet iets wat goed zou zijn om dan daar aan te toetsen of iets van God afkomstig is.
We toetsen aan elkaars beleving van dat 'grotere dan wij zelf' of iets echt daarvan afkomstig is dan gewoon uit ons kleine ikje.
Er is niet noodzakelijk een basis voor (toetsing van) het goddelijke dan de beleving deel te zijn van een groter geheel dat verwijst naar een nog groter geheel dat we niet kunnen bevatten.

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:42
Ik heb al vaker geschreven dat mijns inziens de behoefte je zelf te overstijgen typerend is voor Homo sapiens.
Dat kan via kunst, religie en/of wetenschap.
Kun jij zonder? Wil jij zonder?
Is dat menselijk?
hopper schreef:
19 mar 2020, 10:31
Je kunt jezelf niet overstijgen, Wim.
Weet ik niet; daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Ik schreef echter ook niet dat dat kan, maar slechts dat je daar behoefte aan kunt hebben (en dat je op drie manieren in die behoefte kunt proberen te voorzien).

Zodra je je zelf overstijgt, groeit je zelf en overstijg je dat gegroeide zelf niet meer.
Kunst, religie en wetenschap zijn manieren om te groeien, individueel en/of collectief.
Groei niet door voort te borduren op het bestaande, maar groei voortkomend uit een vermoeden dat er meer moet zijn dan het bestaande.

Wim Nusselder
Contacteer:

Petra schreef:
20 mar 2020, 07:06
Zeg nou dat er morgen een vreemde vent voor je deur staat die je kinderen een uurtje mee wil nemen
Vertrouw je er op dat je op zo'n weet moment weet wat je te doen staat en dat je dat kunt?

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
20 mar 2020, 23:13
Wim Nusselder schreef:
19 mar 2020, 07:42
Ik heb al vaker geschreven dat mijns inziens de behoefte je zelf te overstijgen typerend is voor Homo sapiens.
Dat kan via kunst, religie en/of wetenschap.
Kun jij zonder? Wil jij zonder?
Is dat menselijk?
hopper schreef:
19 mar 2020, 10:31
Je kunt jezelf niet overstijgen, Wim.
Weet ik niet; daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Ik schreef echter ook niet dat dat kan, maar slechts dat je daar behoefte aan kunt hebben (en dat je op drie manieren in die behoefte kunt proberen te voorzien).

Zodra je je zelf overstijgt, groeit je zelf en overstijg je dat gegroeide zelf niet meer.
Kunst, religie en wetenschap zijn manieren om te groeien, individueel en/of collectief.
Groei niet door voort te borduren op het bestaande, maar groei voortkomend uit een vermoeden dat er meer moet zijn dan het bestaande.
Minder is meer.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
20 mar 2020, 23:45
Minder is meer.
Robert Browning (''Less is more'').
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
20 mar 2020, 23:20
Petra schreef:
20 mar 2020, 07:06
Zeg nou dat er morgen een vreemde vent voor je deur staat die je kinderen een uurtje mee wil nemen
Vertrouw je er op dat je op zo'n weet moment weet wat je te doen staat en dat je dat kunt?
Heb jij het gevoel dat je met God daartoe beter in staat bent dan zonder?

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
Minder is meer.
Ja, en groeien doe je dus o.a. door je niet meer vast te klampen aan de beperkingen die je klein houden.

Wim Nusselder
Contacteer:

Petra schreef:
21 mar 2020, 06:02
Heb jij het gevoel dat je met God daartoe beter in staat bent dan zonder?
Mijn vertrouwen (op basis van ervaring) dat ik in zo'n moment Ingegeven kan krijgen wat me te doen staat helpt me, ja.
Daarvoor hoef ik niet te weten wie of wat me dat ingeeft.

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
21 mar 2020, 08:30
hopper schreef:
Minder is meer.
Ja, en groeien doe je dus o.a. door je niet meer vast te klampen aan de beperkingen die je klein houden.
We begrijpen elkaar niet, Wim. Ik wil helemaal niet groeien. Groei is afkomstig uit de wereld van de dingen.
Als ik schrijf 'minder' dan bedoel ik dat ook.

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
21 mar 2020, 09:10
We begrijpen elkaar niet, Wim.
Wat begreep je niet van wat ik schreef?

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
21 mar 2020, 23:08
hopper schreef:
Ik begrijp wel wat je schrijft. Maar als ik het over 'minder' heb, dan bedoel ik niet groeien.
Groeien is iets in het tijdelijke.

Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
22 mar 2020, 00:18
Als ik het over 'minder' heb, dan bedoel ik niet groeien.
'Minder' is ook groeien, maar dan in tegengestelde richting van 'meer'. De twee problemen achter elk woord dat je schrijft zijn, dat het niet valt te zeggen en dat je erover spreekt. Het enige dat relevant is: weet je waar je het over hebt? Zoja, waarom blijf je dan spreken? Zoniet, waarom blijf je dan spreken?
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
20 mar 2020, 23:08

Nee, we verzinnen niet iets wat goed zou zijn om dan daar aan te toetsen of iets van God afkomstig is.
We toetsen aan elkaars beleving van dat 'grotere dan wij zelf' of iets echt daarvan afkomstig is dan gewoon uit ons kleine ikje.
Er is niet noodzakelijk een basis voor (toetsing van) het goddelijke dan de beleving deel te zijn van een groter geheel dat verwijst naar een nog groter geheel dat we niet kunnen bevatten.
Dat is toch best een lastig vraagstuk.

Wat jullie doen is met een aantal ikjes bij elkaar bevestiging bij elkander zoeken en vinden.
Maar het is telkens dat kleine ikje, die het helemaal niet eens kan bevatten, die iets wel iets goed of niet goed vindt.

Nou begrijp ik best dat dat fijn kan werken binnen een redelijk homogene groep met overeenkomende gedeelde eigen idealen/doelen/overtuigingen/ goed en kwaad gevoel.

Hoe weet je nou of het goddelijke leiding is waaraan jij je hebt overgeven of de mooie buikgevoelens van de gemeenschappelijke ikjes die in jouw groep 'goed' bevonden zijn?
Dat voelt je eigen ikje zo?
En hoe kan ik nou bepalen of ik 'gegroeid ben'?
Want ik ben heus niet te beroerd om te groeien. En ik wil ook wel boven mezelf stijgen.
Maar ik vind het juist retelastig om dat te beoordelen. Kijk mij toch fijn gegroeid zijn.. denkt mijn kleine ikje dan.
Volgens mij ben ik helemaal niet in staat om dat zelf te bepalen...omdat ik niet buiten mijn eigen kleine ikje om kan denken.
Maar als ik het anderen vraag... dan is het maar net aan wie ik dat vraag.

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
22 mar 2020, 03:36
Wim Nusselder schreef:

Wat jullie doen is met een aantal ikjes bij elkaar bevestiging bij elkander zoeken en vinden.
Maar het is telkens dat kleine ikje, die het helemaal niet eens kan bevatten, die iets wel iets goed of niet goed vindt.

Nou begrijp ik best dat dat fijn kan werken binnen een redelijk homogene groep met overeenkomende gedeelde eigen idealen/doelen/overtuigingen/ goed en kwaad gevoel.

Hoe weet je nou of het goddelijke leiding is waaraan jij je hebt overgeven of de mooie buikgevoelens van de gemeenschappelijke ikjes die in jouw groep 'goed' bevonden zijn?
Ik denk dat dit nu het cruciale is. De "' geinteresseerden "' zoeken een gemeenschap waarin zij zich "' goed "' voelen. De Jg, de Quaker, de Rooms Katholiek, de orthodoxe protestant, de Mormoon, de vrijdenker enz, enz. Een gemeenschap waar een totaal ander gedachtegoed wordt gehuldigd, waar geen aansluiting is bij de eigen opvattingen, wordt terzijde geschoven. Het is in mijn optiek enorm sterk een psychologisch fenomeen, de keuze van een passende gemeenschap. Diegenen die zich bevinden/bewegen in een niet bij hen passende gemeenschap zijn dan ook m.i. diep ongelukkig. C'est la vie.

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
Wim Nusselder schreef:
21 mar 2020, 23:08
hopper schreef:
22 mar 2020, 00:18
Ik begrijp wel wat je schrijft. Maar als ik het over 'minder' heb, dan bedoel ik niet groeien.
Waarom heb je het over 'elkaar niet begrijpen' als je mij wél meent te begrijpen?
Ik gebruikte 'groeien' niet in een letterlijke, maar in een metaforische betekenis.
Uiteraard, want de Geest heeft geen woorden en heeft dus altijd metaforen uit het niet-geestelijke nodig om er naar te kunnen verwijzen.
Dat deed jij ook met "minder is meer"; dat "meer" was evenzeer een metafoor uit het 'tijdelijke' als mijn 'groeien'.
Ik begreep wat jij deed als woordenspel.
Net als je "Ik ben de blindengeleidehond".
Dat leek vanuit mijn perspectief ook meer op woordenspel dan op echt geloofsgesprek.

Je godsbeeld is "niets", schreef je.
Wat zegt dat over jou...?
Speel je 'doen alsof je ongrijpbaar bent'?

Als iemand bekent geen duidelijk godsbeeld te hebben kaats je dat hij een bril nodig heeft.
Wat voor reactie kun je dan verwachten als je geen godsbeeld pretendeert te hebben?

Wim Nusselder
Contacteer:

Petra schreef:
Ik ben meer dan een 'ikje', meer dan 'ik'.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
22 mar 2020, 15:14
Petra schreef:
Wim Nusselder schreef:

Ik denk dat dit nu het cruciale is. De "' geinteresseerden "' zoeken een gemeenschap waarin zij zich "' goed "' voelen. De Jg, de Quaker, de Rooms Katholiek, de orthodoxe protestant, de Mormoon, de vrijdenker enz, enz. Een gemeenschap waar een totaal ander gedachtegoed wordt gehuldigd, waar geen aansluiting is bij de eigen opvattingen, wordt terzijde geschoven. Het is in mijn optiek enorm sterk een psychologisch fenomeen, de keuze van een passende gemeenschap.
Dank je peda :flower1:
Je presteert het telkens om te zeggen wat ik wil zeggen maar dan beter. :)

Vraag ik als protestant aan de mormoon of aan de moslim .. ben ik gegroeid? Of heb ik mezelf overstegen?
Vraag ik het aan de door mij uitgekozen gemeenschap?
Vraag ik het aan mezelf?

Dus als men zichzelf overgeeft aan God binnen een bepaalde gemeenschap.. vind je bevestiging. Maar dat is dan toch bevestiging voor je eigen al bestaande ideologie/persoonlijke voor- en afkeuren.

Wat zegt mij dat dan over de Wil van God?
Geef je wil/autonomie over aan de gemeenschap vind ik wat anders als geef je over aan God.
Daarbij snap ik dan de meerwaarde van een (goede/fijne/fatsoenlijke etc) gemeenschap wél. Maar ik snap de meerwaarde van God dan niet.

Als ik besef dat ik zelf de door mij ideaal gevonden gemeenschap kies, vanwege gemeenschappelijke idealen.. waarom zou je dat dan nog aan een God koppelen?
Wat voegt God dan nog toe?
Ik zie daar vnl de mijn God is beter dan jouw God gedachte in. Die imo meer kwaad doet dan goed.

Maar daar klopt weer iets niet.. want dit is geloof ik toch weer niet hoe alle godgelovigen denken.
Waarom zou God bij de moslim andere idealen influisteren als hogere waarden dan bij de christen, mormoon, polygamist etc.?
Hoe verklaar je dit voor jezelf als gelovige dan?

Maar mijn hamvraag is dan.. HOE bepaal je nou welke gemeenschap het beste is als je niet aan je eigen wil/ideologie wilt denken. Niet met je eigen buikgevoel of kleine ikje.
Die gooi je volledig overboord!
Je wilt je ECHT en voor de volle 100% aan Gods Wil en goddelijke leiding overgeven.. hoe kies je dan :?:

peda schreef:
22 mar 2020, 15:14
Diegenen die zich bevinden/bewegen in een niet bij hen passende gemeenschap zijn dan ook m.i. diep ongelukkig. C'est la vie.
Dat snap ik wel, maar volgens mij zijn dat dan JUIST degenen die zichzelf ECHT zitten te verloochenen, of dat zouden moeten doen.
Dan zijn ze niet meer egoïstisch maar geven zich helemaal over aan God.
Eigenlijk.. als je het echt goed wilt doen.. zou je dan een gemeenschap moeten kiezen die je helemaal niet trekt, is dan weer mijn gekke gedachte.
Laatst gewijzigd door Petra op 23 mar 2020, 04:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
22 mar 2020, 22:58
Petra schreef:
Ik ben meer dan een 'ikje', meer dan 'ik'.
Ja, die snap ik wel. :)
Ik schreef het daarnet zo:

Geef je wil/autonomie over aan de gemeenschap vind ik wat anders als geef je over aan God.
Daarbij snap ik dan de meerwaarde van een (goede/fijne/fatsoenlijke etc) gemeenschap wél. Maar ik snap de meerwaarde van God dan niet.

En mijn hamvraag;
HOE bepaal je nou welke gemeenschap het beste is als je niet aan je eigen wil/ideologie wilt denken. Niet met je eigen buikgevoel of kleine ikje.
Dat egoïstisch denkende wezen gooi je volledig overboord!
Je wilt je ECHT en voor de volle 100% aan Gods Wil en goddelijke leiding overgeven.. hoe kies je dan :?:

Als ik eerst met mijn kleine ikje ga bepalen welke gemeenschap me wel gezellig lijkt .. pas ik God toch naar MIJN wil aan.

En dan vraag ik me af wat dan het verschil is met mij.
Als ik (zoals ik schreef) een basispakket met eisen heb waar God aan moet voldoen. Dan krijg ik nu het gekke idee dat *iedereen dat heeft. En nadat Gods Wil aardig overeenkwam dan zegt 'ik leef naar naar Gods wil'.
*Iedereen.. behalve de ongelukkigen dan. Denk ik.

P.S.
Wim.. het is niet mijn intentie om maar een potje vervelend te doen o.i.d. Ik probeer echt op alle mogelijke manieren het principe God te snappen.

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
22 mar 2020, 22:54

Waarom heb je het over 'elkaar niet begrijpen' als je mij wél meent te begrijpen?
Ik gebruikte 'groeien' niet in een letterlijke, maar in een metaforische betekenis.
Uiteraard, want de Geest heeft geen woorden en heeft dus altijd metaforen uit het niet-geestelijke nodig om er naar te kunnen verwijzen.
Dat deed jij ook met "minder is meer"; dat "meer" was evenzeer een metafoor uit het 'tijdelijke' als mijn 'groeien'.
Ik begreep wat jij deed als woordenspel.
Net als je "Ik ben de blindengeleidehond".
Dat leek vanuit mijn perspectief ook meer op woordenspel dan op echt geloofsgesprek.

Je godsbeeld is "niets", schreef je.
Wat zegt dat over jou...?
Speel je 'doen alsof je ongrijpbaar bent'?

Als iemand bekent geen duidelijk godsbeeld te hebben kaats je dat hij een bril nodig heeft.
Wat voor reactie kun je dan verwachten als je geen godsbeeld pretendeert te hebben?
Wim, we lijken het over hetzelfde te hebben, maar in werkelijkheid zijn we twee mensen die langs elkaar heen praten.
Als jij denkt dat ik spelletjes speel, dan zou ik mij voortaan negeren.

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
23 mar 2020, 03:13

Als ik besef dat ik zelf de door mij ideaal gevonden gemeenschap kies, vanwege gemeenschappelijke idealen.. waarom zou je dat dan nog aan een God koppelen?
Wat voegt God dan nog toe?

Maar daar klopt weer iets niet.. want dit is geloof ik toch weer niet hoe alle godgelovigen denken.
Waarom zou God bij de moslim andere idealen influisteren als hogere waarden dan bij de christen, mormoon, polygamist etc.?
Hoe verklaar je dit voor jezelf als gelovige dan?

Maar mijn hamvraag is dan.. HOE bepaal je nou welke gemeenschap het beste is als je niet aan je eigen wil/ideologie wilt denken. Niet met je eigen buikgevoel of kleine ikje.
Die gooi je volledig overboord!

Eigenlijk.. als je het echt goed wilt doen.. zou je dan een gemeenschap moeten kiezen die je helemaal niet trekt, is dan weer mijn gekke gedachte.
Petra,

Zelf ken ik aangaande het begrip God geen enkele persoonlijke innerlijk verkregen ervaring. God als een Concrete Persoonsachtige zegt mij dus niets. Bij gelovige mensen bespeur ik wel een Verbondenheid, een Relatie met zo'n Persoonsachtige. Dat is m.i. het essentiele verschil tussen mij en gelovigen. Een gelovige die zich bevindt in een geloofsgemeenschap van min of meer gelijke signatuur, voelt zich daar opgenomen in een soort van familie verband. Twee totaal verschillende werelden. In de ene wereld wordt God ten diepste niet gekend en is er geen sprake van een Goddelijke Wil of Goddelijke Leiding, in de andere Wereld is dat precies omgekeerd. Het verschil tussen de God-kenners onderling is dat de Goddelijke Wil anders wordt begrepen en daarom zijn er ook verschillende gemeenschappen. Als jij God persoonlijk niet ervaart en je toch aan de Wil van God wilt overgeven, dan probeer je m.i. een fundament te zoeken gebaseerd op uit het hoofd geleerde tweede hands kennis. Dat lijkt mij persoonlijk geen stabiele basis en het lijkt mij ook geen bevrediging geven. De vele Godverlaters zie ik nu juist komen uit de enorm grote groep van de tweede hands kennis gelovigen. Zodra er meer aansprekende informatie beschikbaar komt, wordt het eerdere gevolgde Godsbeeld met de daaraan gekoppelde Goddelijke Wil verlaten. Omdat ik geen persoonlijk God-contact heb en het mij ook niet gelukt is om zo'n contact te krijgen, ben ik gelukkig als agnost. Daar voel ik mij prima op zijn plaats. Geen atheistische gemeenschap, geen klassiek-theistische gemeenschap, bij beiden zou ik mij niet optimaal op mijn plaats voelen en meezingen met liederen die niet de mijne zijn, is niet mijn ding.

hopper

Bericht door hopper »

Een keertje mantra zingen is wel aan te bevelen, peda. Gewoon omdat het kan.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mar 2020, 12:05
Een keertje mantra zingen is wel aan te bevelen, peda. Gewoon omdat het kan.
Mantra zingen is voor mij teveel herhaling van hetzelfde. Zoals bij het eindeloos herhalen van het "' wees gegroet, Maria "'.

Plaats reactie