Vind een gemeenschap

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Vind een gemeenschap

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
16 aug 2020, 04:43
viewtopic.php?p=301632#p301632
peda schreef:
15 aug 2020, 11:42
Messenger schreef:
15 aug 2020, 11:20

Ik denk dat ik me best kan aansluiten bij de Remonstranten.
Dat geldt voor mij ook. Spreken over God is altijd voorlopig, het grote credo bij de Remonstranten. Een soort eenheid in geloofs-verscheidenheid. Meer een geloofsgespreksronde als een geloofsgemeenschap, maar dat is mijn persoonlijke kijk. Eenheid is dan de gulden regel, hoe dit al of niet met God wordt ingevuld, of hoe God wordt gezien, is aan elke "vriend "".

Leuk!
Misschien spreekt het meer mensen aan. :flower1:
Ik vind ze sympathiek overkomen. Maar ik hoef niet zo nodig bij een club.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

Ik denk, dat je nergens een ideale gemeenschap zult treffen, als je op zoek bent naar gemeenschappelijk denken over bepaalde ideeën, waar je je ten allen tijde thuis zult voelen in die zin dat iedereen het met je eens zal zijn over denkbeelden, die meerdere aspecten omhelzen dan een enkele waardoor juist zo'n gemeenschap zijn bestaanswaarde heeft.
Alleen als je op zoek bent naar een stukje van je algehele interesses en datgene, wat er niet bij aansluit voor lief neemt.
Als je een geloofsgemeenschap zoekt, laat dan je politieke interesses thuis.
Als je een plek zoekt voor filosofische gedachten wisselingen, houd je je dan verre van mensen die hun zekerheden gevonden denken te hebben.

Alleen als je weet wat jezelf wezenlijk interesseert, maar tevens geïnteresseerd bent in wat andere mensen denken, zul je thuis kunnen komen in een gemeenschap, waarin dat allemaal mogelijk zal zijn te ventileren en samen te over denken.

Zoek je dat niet, maar zoek je eigenlijk alleen medestanders in je eigen ideeën, blijf er dan verre van.
Ga dan liever shoppen bij verschillende soorten groepen, blijf daar zolang het je zint, en ga verder op pad en laat het achter je, op het moment dat je er alleen nog door gefrustreerd raakt.

Het laatste wat je moet proberen is de zelf opgezochte bestaande gemeenschap te proberen om te vormen naar jouw ideeën.
Ben dan niet verbaasd, dat je na korte of langere tijd wordt uitgespuugd.
Er was nl. niemand, die op jou zat te wachten op het moment dat jij aan wil sluiten.
En een al langer bestaande hechte groep is er nog steeds bij de gratie van buitenstaanders die zich willen opdringen er weer uit te gooien.
Vol begrip en zachtaardig, of een graag of niet, het is buigen of barsten.
THOMAS EVANGELIE: Wie het Al kent, maar niet zichzelf weet niets.
Storm

Bericht door Storm »

Maria K schreef:
16 aug 2020, 12:52
Er was nl. niemand, die op jou zat te wachten op het moment dat jij aan wil sluiten
@Maria,
Dat zal zeker voorkomen, maar ik neem aan dat wanneer iemand lid word, hij/zij al een tijdje aan het zoeken is; misschien kerk hoppen.
En mijn ervaring is dat wanneer je twijfels hebt -ook of je op de juiste plek zit- dat vaak best begrepen wordt. In de VEG waar wij lid van geweest zijn werd het aanraden om eerst een jaar vriendenlid te worden. Zodat je in alle rust kunt ervaren of het iets voor je is.

Je hebt gelijk een ideale gemeente ik weet niet of die bestaat. En persoonlijk zoek ik ook geen vriendenkring in de kerk, met sommige leden heb ik een klik andere ken ik nauwelijks. Ik merk dat leden die hier nog niet lang wonen er meer behoefte aan hebben. Ik heb wel meer contact met de mensen die ik uit de wijk bezoek, ouderen en zieken.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Petra

Bericht door Petra »

Mooi Storm. :flower1:
Het is de toon die de muziek maakt, die kan heel naar/rigide/hard/gemeen zijn of ruimdenkend/hartelijk/vriendelijk/zachtmoedig .. het is maar welke manier het beste bij je past. Mensen verschillen nu eenmaal.
Ik denk ook niet dat er ideale gemeenschappen zijn, als ze maar hun ware kleuren tonen, dan weet je tenminste wat beter waar je uit kiezen kan. Er zijn zat mensen die enkel met gelijkdenkenden/gelijkgeaarden overweg kunnen, daar zijn ook clubs voor. Evenals de "kleutertje-luister" ;) ook daar zijn uiteraard liefhebbers voor. Er is voor ieder wat wils gelukkig, maar je moet het maar wel weten. Een open minded gemeenschap is i.i.g. wat prettiger naar andergedaarden/homogeaarden e.d. Dus ik denk dat remonstranten voor homoseksuelen die wel graag een geloofsclub vinden helemaal geen gek idee is.

Ahhh en natuurlijk heb ik daar een fijn liedje bij :flower1:
https://www.youtube.com/watch?v=LPn0KFlbqX8
Cyndi Lauper - True Colors
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Storm

Bericht door Storm »

@Petra,

Mooi en toepasselijk!! (ook voor het Pieten topic). :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Petra

Bericht door Petra »

Storm schreef:
17 aug 2020, 20:17
@Petra,

Mooi en toepasselijk!! (ook voor het Pieten topic). :)
8-) Ja idd!
Mij viel nu juist het -kleutertje luister- op.
(En dat zag er zoooooo schattig uit... :flower1: )
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Plaats reactie