In dit subforum bestuderen we de christelijke leer en praten we erover wat het betekent in ons leven.
In dit subforum geldt de Apostolische Geloofsbelijdenis. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels »viewtopic.php?f=120&t=4024
Daar vind je de richtlijnen en informatie over
hoe de toelating om hier te posten geregeld is.
Vandaag had ik een broeder op bezoek. Ik had met hem er over dat in de PKN nu meer mensen de online diensten mee keken, dan normaal de kerk bezoeken. Die mensen waren vooral lauw, volgens hem.
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
De dood en opstanding van Christus in relatie tot de joodse wet is onderbelicht in het christendom anno nu als je het mij vraagt.
'Zo dan, mijne broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)
Wat anders dan de joodse wet kan hier bedoeld zijn?
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Mwoa, we hebben toch die wet op ons hart geschreven, zij het niet zo gedetailleerd.
We noemen dat dan het geweten, misschien is het de kennis van goed en kwaad.
Het metaforische duiveltje en engeltje op onze schouders.
Wel weten wat goed is maar toch verleid worden tot wat niet goed is, tegen beter weten in dus.
En zo weet de mens ook zonder wetten op schrift dat 'ie een zondaar is, zeker wanneer ie heiligheid als maatstaf hanteert.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Mwoa, we hebben toch die wet op ons hart geschreven, zij het niet zo gedetailleerd.
We noemen dat dan het geweten, misschien is het de kennis van goed en kwaad.
Het metaforische duiveltje en engeltje op onze schouders.
Wel weten wat goed is maar toch verleid worden tot wat niet goed is, tegen beter weten in dus.
En zo weet de mens ook zonder wetten op schrift dat 'ie een zondaar is, zeker wanneer ie heiligheid als maatstaf hanteert.
Dus jij bent een Romeinse Hagenees met een aftandse gazelle om je nek? Oké, weer wat over je te weten gekomen!
Ik heb jaren een 1939 Gazelle halleluja fiets gehad met trommelremmen met stangen, in goede staat met authentieke grote koplamp en wat al niet.
1 versnelling maar, maar wat een heerlijk rijwiel was het.
En toen werd ie gestolen...
Ik heb jaren een 1939 Gazelle halleluja fiets gehad met trommelremmen met stangen, in goede staat met authentieke grote koplamp en wat al niet.
1 versnelling maar, maar wat een heerlijk rijwiel was het.
En toen werd ie gestolen...
Maar wat bedoel je met "Romein"?
De brief waar het betreffende vers uit afkomstig is is gericht aan Romeinen die de wet kennen (Rom 7,1) in een tijd dat er nog geen heidenchristenen waren, laat staan fietsen. Zeggen dat de wet in jouw hart geschreven is maakt je nog geen Romein.
Vandaag had ik een broeder op bezoek. Ik had met hem er over dat in de PKN nu meer mensen de online diensten mee keken, dan normaal de kerk bezoeken. Die mensen waren vooral lauw, volgens hem.
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
De dood en opstanding van Christus in relatie tot de joodse wet is onderbelicht in het christendom anno nu als je het mij vraagt.
'Zo dan, mijne broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)
Wat anders dan de joodse wet kan hier bedoeld zijn?
Waarin is dit in tegenspraak met wat ik zei? Zie ik nog niet.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Ik zelf wel hoor. Ik heb onder de wet geleefd.
Gij zult de tien geboden gehoorzamen, en niet iets kopen op zondag, niet werken op zondag, niet je hobbie uitoefenen op zondag, niet winkelen op zondag etc..
Ik heb jaren een 1939 Gazelle halleluja fiets gehad met trommelremmen met stangen, in goede staat met authentieke grote koplamp en wat al niet.
1 versnelling maar, maar wat een heerlijk rijwiel was het.
En toen werd ie gestolen...
Maar wat bedoel je met "Romein"?
De brief waar het betreffende vers uit afkomstig is is gericht aan Romeinen die de wet kennen (Rom 7,1) in een tijd dat er nog geen heidenchristenen waren, laat staan fietsen. Zeggen dat de wet in jouw hart geschreven is maakt je nog geen Romein.
Dus ik ben toch geen Romein.
Ik begrijp geloof ik niet wat je bedoelt.
Vandaag had ik een broeder op bezoek. Ik had met hem er over dat in de PKN nu meer mensen de online diensten mee keken, dan normaal de kerk bezoeken. Die mensen waren vooral lauw, volgens hem.
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
De dood en opstanding van Christus in relatie tot de joodse wet is onderbelicht in het christendom anno nu als je het mij vraagt.
'Zo dan, mijne broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)
Wat anders dan de joodse wet kan hier bedoeld zijn?
Waarin is dit in tegenspraak met wat ik zei? Zie ik nog niet.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Ik zelf wel hoor. Ik heb onder de wet geleefd.
Gij zult de tien geboden gehoorzamen, en niet iets kopen op zondag, niet werken op zondag, niet je hobbie uitoefenen op zondag, niet winkelen op zondag etc..
Alhoewel de tien geboden gebaseerd zijn op die wet is het niet hetzelfde. Paulus heeft het niet over de wet waar jij onder bent geweest want die bestond nog niet.
Ik heb jaren een 1939 Gazelle halleluja fiets gehad met trommelremmen met stangen, in goede staat met authentieke grote koplamp en wat al niet.
1 versnelling maar, maar wat een heerlijk rijwiel was het.
En toen werd ie gestolen...
Maar wat bedoel je met "Romein"?
De brief waar het betreffende vers uit afkomstig is is gericht aan Romeinen die de wet kennen (Rom 7,1) in een tijd dat er nog geen heidenchristenen waren, laat staan fietsen. Zeggen dat de wet in jouw hart geschreven is maakt je nog geen Romein.
Dus ik ben toch geen Romein.
Ik begrijp geloof ik niet wat je bedoelt.
De Romeinen brief is niet aan ons gericht, maar aan joden te Rome.
Dat staat ook gewoon in de aanhef van de brief zelf.
Ik zie het er niet staan.
Potdorie, je hebt gelijk!
Ik citeer Hagenezen 1 vers 7:
'Allen die te Den Haag zijt' (SV)
'Ado die te Den Haag is' (HSV)
[/sarcasme]
En na een vermoeiende wandeling neerzakken op Het Plein om zich te laven met het goud gele vocht,en de zogenaamde tweede kamerleden voorbij ziet schuifelen terug naar hun dorp. Ober nog twee bier en een bittergarnituur
Dat staat ook gewoon in de aanhef van de brief zelf.
Ik zie het er niet staan.
Potdorie, je hebt gelijk!
Ik citeer Hagenezen 1 vers 7:
'Allen die te Den Haag zijt' (SV)
'Ado die te Den Haag is' (HSV)
[/sarcasme]
En na een vermoeiende wandeling neerzakken op Het Plein om zich te laven met het goud gele vocht,en de zogenaamde tweede kamerleden voorbij ziet schuifelen terug naar hun dorp. Ober nog twee bier en een bittergarnituur
Vandaag had ik een broeder op bezoek. Ik had met hem er over dat in de PKN nu meer mensen de online diensten mee keken, dan normaal de kerk bezoeken. Die mensen waren vooral lauw, volgens hem.
We hadden het er verder over dat Jezus juist stierf voor de wereld die te kort schiet en van God afgekeerd is.
De dood en opstanding van Christus in relatie tot de joodse wet is onderbelicht in het christendom anno nu als je het mij vraagt.
'Zo dan, mijne broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)
Wat anders dan de joodse wet kan hier bedoeld zijn?
Waarin is dit in tegenspraak met wat ik zei? Zie ik nog niet.
Even in iets meer gangbaar Nederlands (al was het maar voor mezelf):
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Dank je!
Merk op dat het dood zijn voor de wet (vet gemaakt door mij) hier van essentieel belang is. Wij hedendaagse christenen zijn nooit onder die wet geweest, iets wat wij ons wel moeten realiseren. Anders eigenen we ons misschien iets toe dat voor anderen bestemd was.
Ik zelf wel hoor. Ik heb onder de wet geleefd.
Gij zult de tien geboden gehoorzamen, en niet iets kopen op zondag, niet werken op zondag, niet je hobbie uitoefenen op zondag, niet winkelen op zondag etc..
Alhoewel de tien geboden gebaseerd zijn op die wet is het niet hetzelfde. Paulus heeft het niet over de wet waar jij onder bent geweest want die bestond nog niet.
Wat maakt het uit? Het gaat om het gegeven dat je niet gered kan worden door de wet te houden. En dat heb ik er in herkend.
Alhoewel de tien geboden gebaseerd zijn op die wet is het niet hetzelfde. Paulus heeft het niet over de wet waar jij onder bent geweest want die bestond nog niet.
Wat maakt het uit? Het gaat om het gegeven dat je niet gered kan worden door de wet te houden. En dat heb ik er in herkend.
Als jij de wet van Mozes herkent in de tien geboden dan begrijp ik ook waarom jij denkt dat je onder de wet bent geweest. Maar als het toch niet uitmaakt zeg ik nogmaals: het is niet hetzelfde. We kunnen samen even naar de jongens wc gaan voor een vergelijkende test als je met woorden niet te overtuigen bent!
Ik ben het wel met Gaitema eens.
Het zijn immers de "gij zult niet" wetten, morele wetten, die 'de wil van het vlees' tarten.
En in tegenstelling tot Eva hebben wij geen serpent nodig om ons te doen inzien hoe aantrekkelijk de verboden vruchten zijn.
Maar misschien doelt Piebe op de andere wetten van de Joden, die ter reiniging, verzoening en vergeving en dergelijke?
De besnijding?
Ik ben het wel met Gaitema eens.
Het zijn immers de "gij zult niet" wetten, morele wetten, die 'de wil van het vlees' tarten.
En in tegenstelling tot Eva hebben wij geen serpent nodig om ons te doen inzien hoe aantrekkelijk de verboden vruchten zijn.
Maar misschien doelt Piebe op de andere wetten van de Joden, die ter reiniging, verzoening en vergeving en dergelijke?
De besnijding?
Ja de tien geboden zijn gebaseerd op de Levitische wetten maar dat ze niet hetzelfde zijn behoeft toch geen betoog? Nou goed, laten we dan maar naar de jongens wc gaan en een vergelijkende test doen als jullie het nog niet snappen.
Ik ben het wel met Gaitema eens.
Het zijn immers de "gij zult niet" wetten, morele wetten, die 'de wil van het vlees' tarten.
En in tegenstelling tot Eva hebben wij geen serpent nodig om ons te doen inzien hoe aantrekkelijk de verboden vruchten zijn.
Maar misschien doelt Piebe op de andere wetten van de Joden, die ter reiniging, verzoening en vergeving en dergelijke?
De besnijding?
Ja de tien geboden zijn gebaseerd op de Levitische wetten maar dat ze niet hetzelfde zijn behoeft toch geen betoog? Nou goed, laten we dan maar naar de jongens wc gaan en een vergelijkende test doen als jullie het nog niet snappen.
Leg anders eens uit wat je bedoelt.
Ik snap je hint niet.
Ik ben het wel met Gaitema eens.
Het zijn immers de "gij zult niet" wetten, morele wetten, die 'de wil van het vlees' tarten.
En in tegenstelling tot Eva hebben wij geen serpent nodig om ons te doen inzien hoe aantrekkelijk de verboden vruchten zijn.
Maar misschien doelt Piebe op de andere wetten van de Joden, die ter reiniging, verzoening en vergeving en dergelijke?
De besnijding?
Ja de tien geboden zijn gebaseerd op de Levitische wetten maar dat ze niet hetzelfde zijn behoeft toch geen betoog? Nou goed, laten we dan maar naar de jongens wc gaan en een vergelijkende test doen als jullie het nog niet snappen.
Leg anders eens uit wat je bedoelt.
Ik snap je hint niet.
Iemand die de tien geboden volgt heeft de voorhuid nog en hoeft niet koosjer te eten. Het is bezijden de waarheid om te stellen dat de joodse wet en de tien geboden hetzelfde zijn puur uit praktisch oogpunt alleen al. Maar jullie mogen van mij hoor!
Ja, natuurlijk is dat heel anders.
Ik zie alleen niet hoe die wetten specifiek tot zonde leiden en niet zozeer de "gij zult niet" morele wetten.
Daarnaast zie ik nog steeds niet in de Romeinen brief aanhef dat ie aan Joden is gericht.