Het Woord van God

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Het Woord van God

Bericht door Gaitema »

Hoe komt Het Woord van God bij de gelovige? Ten eerste "Wat of Wie is het Woord van God" en vervolgens, spreekt Hij, Zij of Het nog tot ons en hoe?
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

Snelheid

Re: Het Woord van God

Bericht door Snelheid »

Gaitema schreef:
28 jun 2020, 13:45
Hoe komt Het Woord van God bij de gelovige? Ten eerste "Wat of Wie is het Woord van God" en vervolgens, spreekt Hij, Zij of Het nog tot ons en hoe?
Het is niet alleen Sola Scriptura Maar Traditio en Scriptura. Het Woord is geworden door de Traditie.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Nu hoop ik dat Robert Frans ook reageert. Ik weet wat hij dan gaat zeggen 🙂. Namelijk "Wie Het Woord van God" is.
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

peda

Bericht door peda »

Snelheid schreef:
28 jun 2020, 13:52
Gaitema schreef:
Het is niet alleen Sola Scriptura Maar Traditio en Scriptura. Het Woord is geworden door de Traditie.
De Traditie bestaat omdat de Sprekende God bestaat. Maar in de Traditie wordt het Woord van God begrepen als een "' collectief horen"', bijvoorbeeld bij een Synode-besluit, omdat de uitkomst van individueel horen in de Kerkelijke gemeenschap niet wordt "' vertrouwd"'. Is het individueel horen door gelovigen aan de basis van de Sprekende dan wel betrouwbaar of Spreekt God uitsluitend via de gewijde kanalen ?

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

De Bijbel wordt over het algemeen gezien als het Woord van God.
Ik zie de Bijbel als een boek van mensen over God.

Het woord [Logos] -in Johannes...in den beginne was het woord enz..]wordt ook ingevuld op verschillende manieren, maar Philo heeft het verbonden aan Jezus....
Er werd en wordt dus op verschillende manieren naar gekeken en ingevuld.
Ook kan er de rede, het principe en het universum, de gedachte en God mee worden bedoeld.....zonder de invulling van Jezus derhalve...
En dat kan m.i. nog steeds...iedereen is daar vrij in...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Logos
Laatst gewijzigd door callista op 28 jun 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Gaitema schreef:
28 jun 2020, 14:06
Nu hoop ik dat Robert Frans ook reageert. Ik weet wat hij dan gaat zeggen 🙂. Namelijk "Wie Het Woord van God" is.
:lol:

Zal ik je maar niet teleurstellen dan? ;) Want inderdaad: Christus zélf is het onfeilbare, volmaakte, tijdloze en scheppende Woord van God, die uit de hemel is gezonden en het vlees heeft aangenomen. De Schrift, in het bijzonder de evangelieën, en volgens het katholieke geloof ook de Traditio getuigen van Hem en doen ons Hem zo leren kennen. Johannes 1 is daar mijns inziens vrij duidelijk over.
Zo spreekt ook de profeet Jesaja: 'Want zoals de regen en de sneeuw uit de hemel neerdalen en daarheen pas terugkeren, wanneer zij de aarde hebben gedrenkt, haar hebben bevrucht en met planten bedekt, wanneer zij zaad hebben gegeven aan de zaaier, en brood aan de eter; zo zal het ook gaan met mijn woord, dat voortkomt uit mijn mond; het keert niet vruchteloos naar Mij terug, maar pas wanneer het heeft gedaan wat Mij behaagt, en alles heeft volvoerd, waartoe Ik het heb gezonden.' (Js 55,10-11)

Niettemin wordt in zowel het dagelijkse als het liturgische taalgebruik ook de Schrift regelmatig het woord van God genoemd, omdat we daarin het meest direct lezen over Jezus, zowel zijn woorden als zijn tekenen, en over Gods liefde en voorzienigheid voor de mens aan de hand van de verhalen en heilspedagogie van Israël.
Vrede en alle goeds

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef:
28 jun 2020, 14:22
Gaitema schreef:
28 jun 2020, 14:06
:lol:

Zal ik je maar niet teleurstellen dan? ;) Want inderdaad: Christus zélf is het onfeilbare, volmaakte, tijdloze en scheppende Woord van God, die uit de hemel is gezonden en het vlees heeft aangenomen. De Schrift, in het bijzonder de evangelieën, en volgens het katholieke geloof ook de Traditio getuigen van Hem en doen ons Hem zo leren kennen. Johannes 1 is daar mijns inziens vrij duidelijk over.
Zo spreekt ook de profeet Jesaja: 'Want zoals de regen en de sneeuw uit de hemel neerdalen en daarheen pas terugkeren, wanneer zij de aarde hebben gedrenkt, haar hebben bevrucht en met planten bedekt, wanneer zij zaad hebben gegeven aan de zaaier, en brood aan de eter; zo zal het ook gaan met mijn woord, dat voortkomt uit mijn mond; het keert niet vruchteloos naar Mij terug, maar pas wanneer het heeft gedaan wat Mij behaagt, en alles heeft volvoerd, waartoe Ik het heb gezonden.' (Js 55,10-11)

Niettemin wordt in zowel het dagelijkse als het liturgische taalgebruik ook de Schrift regelmatig het woord van God genoemd, omdat we daarin het meest direct lezen over Jezus, zowel zijn woorden als zijn tekenen, en over Gods liefde en voorzienigheid voor de mens aan de hand van de verhalen en heilspedagogie van Israël.
het gaat er om de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie, en het Heilig Woord van God was er altijd al.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Gaitema schreef:
Ik herinner me van vroeger dat God door de bijbel tot ons spreekt. Wanneer men iets van Hem wilde horen sloegen sommigen de bijbel met de ogen dicht open en dan moest op de betreffende pagina het antwoord staan. Zo extreem zal het nu niet meer zijn maar men wringt zich nog wel altijd in allerlei bochten om een bijbeltekst te vinden die dan persoonlijk opgevat wordt. Ik vind het allemaal onzin maar je vroeg het aan gelovigen. Denk je dat je op dit forum daar een bevredigend antwoord op zal krijgen?

callista

Bericht door callista »

twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 14:27

Ik herinner me van vroeger dat God door de bijbel tot ons spreekt.
Wanneer men iets van Hem wilde horen sloegen sommigen de bijbel met de ogen dicht open en dan moest op de betreffende pagina het antwoord staan.
Zo extreem zal het nu niet meer zijn maar men wringt zich nog wel altijd in allerlei bochten om een bijbeltekst te vinden die dan persoonlijk opgevat wordt. I
Ja, dan werd de Bijbel gebruikt als een soort Orakelboek of de I Tjing.
Ik vermoed dat het nog wel voorkomt...

hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
Hoe komt Het Woord van God bij de gelovige?
Een gelovige kan het Woord van God alleen maar geloven. Dus de gelovige dient dagelijks de bijbel te bestuderen.
In werkelijkheid spreekt God natuurlijk niet, want dan zou hij een persoon zijn.
De zon en de maan gaan onder. Maar ze zijn niet weg.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 14:27
Gaitema schreef:
Ik herinner me van vroeger dat God door de bijbel tot ons spreekt. Wanneer men iets van Hem wilde horen sloegen sommigen de bijbel met de ogen dicht open en dan moest op de betreffende pagina het antwoord staan. Zo extreem zal het nu niet meer zijn maar men wringt zich nog wel altijd in allerlei bochten om een bijbeltekst te vinden die dan persoonlijk opgevat wordt. Ik vind het allemaal onzin maar je vroeg het aan gelovigen. Denk je dat je op dit forum daar een bevredigend antwoord op zal krijgen?
Tja maar dit alles wel van uit de calvijnse Nederlandse hoek,daarbuiten wordt er door de Christenheid totaal anders om gegaan waar het in deze draad over gaat.En wat opvallend altijd is in dat soort discussies is er wordt gesproken van uit de beperkte kring waar men afkomstig is,daar buiten is het geheel anders is is de volgorde Traditie/Heilige Schrift.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

De TS stelde ook de vraag of God nog steeds Spreekt, op die vraag reageerde ik in mijn bijdrage. Dat de bijbel geacht wordt de schriftelijke Openbaring van God te bevatten en daarom als het Woord van God wordt gezien, lijkt mij duidelijk. Maar is God na het vaststellen van de Canon nog voortgegaan met Spreken? Spreekt God anno 2020 ook nog direct tot individuele gelovigen bijvoorbeeld in de gebedscommunicatie. Of levert het gebed ten diepste geen tot de gelovige gerichte Antwoorden op. Wat betekent de inwoning van de H Geest, wordt daar tot de persoon waar wordt Ingewoond ook direct door God Gesproken? Zo maar een aantal vragen.
Laatst gewijzigd door peda op 28 jun 2020, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

twijfelaar

En dan zeiden ze heel overtuigend dat ze de bijbel zomaar opensloegen en dan lazen ..............Omdat het zo toepasselijk was kon het niet missen, de stem van God. Zodra je de bijbel dicht laat zwijgt God. Heb dat nooit begrepen.

twijfelaar

peda schreef:
28 jun 2020, 14:47
De TS stelde ook de vraag of God nog steeds Spreekt, op die vraag reageerde ik in mijn bijdrage. Dat de bijbel geacht wordt de schriftelijke Openbaring van God te bevatten en daarom als het Woord van God wordt gezien, lijkt mij duidelijk. Maar is God na het vaststellen van de Canon nog voortgegaan met Spreken? Spreekt God anno 2020 ook nog direct tot individuele gelovigen bijvoorbeeld in de gebedscommunicatie. Of levert het gebed ten diepste geen tot de gelovige gerichte Antwoorden op. Wat betekent de inwoning van de H Geest, wordt daar tot de persoon waar wordt Ingewoond ook direct door God Gesproken? Zo maar een aantal vragen.
Wat denk je zelf?

Snelheid

Bericht door Snelheid »

twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 14:49
En dan zeiden ze heel overtuigend dat ze de bijbel zomaar opensloegen en dan lazen ..............Omdat het zo toepasselijk was kon het niet missen, de stem van God. Zodra je de bijbel dicht laat zwijgt God. Heb dat nooit begrepen.
Dat zal wel dan echt protestants zijn,maar daar buiten komt dat niet voor. De Bijbel spreekt niet maar God door Jezus de Christus.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
De TS stelde ook de vraag of God nog steeds Spreekt,
God (begrepen als Liefde) spreekt nog steeds. Maar het Duister kan het niet verstaan. Men dient eerst een cursus in Liefde te volgen. Volg de aanwijzingen in het NT nauwkeurig op.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
28 jun 2020, 14:56
peda schreef:
God (begrepen als Liefde) spreekt nog steeds. Maar het Duister kan het niet verstaan. Men dient eerst een cursus in Liefde te volgen. Volg de aanwijzingen in het NT nauwkeurig op.
Ik volg de TS in zijn vraagstelling. Het antwoord van de atheist ken ik. God bestaat niet en wie niet bestaat, spreekt nooit of te nimmer. In wezen geef jij met de Onpersoonlijke God hetzelfde antwoord, maar iets genuanceerder.
De TS houdt zich bezig met de Persoonsachtige God van de Relatie met de mens. Een levende Relatie met God staat dan ter discussie. Interessant is om dan te kijken hoe de verschillende geloofsgemeenschappen omgaan met het Spreken van God buiten de Schrift om, maar wel in de Relatie.

twijfelaar

Snelheid schreef:
28 jun 2020, 14:53
twijfelaar schreef:
Dat zal wel dan echt protestants zijn,maar daar buiten komt dat niet voor. De Bijbel spreekt niet maar God door Jezus de Christus.
Dat zal dan wel iets katholieks zijn. Zolang God niet rechtstreeks tot een mens durft te spreken maar afhankelijk van de geloofsrichting via een ander vertrouw ik het allemaal niet zo.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 28 jun 2020, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista »

hopper schreef:
peda schreef:
Dat ben ik niet van plan.
Liefde zit toch in jezelf?
Daar moet je het toch zien te vinden?
Moet ik daarvoor het NT lezen? :roll:

twijfelaar

callista schreef:
28 jun 2020, 15:14
hopper schreef:
peda schreef:
Yep, hoe je met een zweep een tempel kunt reinigen of een echtpaar dood wensen dat niet de waarheid sprak.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 28 jun 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
28 jun 2020, 15:04
hopper schreef:
peda schreef:
Ik volg de TS in zijn vraagstelling. Het antwoord van de atheist ken ik. God bestaat niet en wie niet bestaat, spreekt nooit of te nimmer. In wezen geef jij met de Onpersoonlijke God hetzelfde antwoord, maar iets genuanceerder.
De TS houdt zich bezig met de Persoonsachtige God van de Relatie met de mens. Een levende Relatie met God staat dan ter discussie. Interessant is om dan te kijken hoe de verschillende geloofsgemeenschappen omgaan met het Spreken van God buiten de Schrift om, maar wel in de Relatie.
Dat is een telkens terugkerend thema. Een gelovige móet bijna wel een persoonsachtige God er op na houden. Anders kom je niet eens in de vraagstelling terecht of God nog steeds spreekt. Toch beweer ik als ongelovige dat God spreekt. Liefde begint uit zichzelf sprekend te worden in de mens. Maar dat spreekt niet van persoon tot persoon. Dus zolang de topicstarter naar de persoons-achtige God zoekt zal hij de enige echte God (de Ene) nooit vinden.

De reden hiervoor ligt in het wezenlijke. De mens maakt de keuze uit het persoonsachtige (subject-object) of uit liefde. Anders gezegd: is bij de topicstarter de persoon het wezenlijke? Of is liefde het wezenlijke? Die vraag kan geen van de forumdeelnemers beantwoorden, dat kan hij alleen zelf beantwoorden.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 15:09
Snelheid schreef:
twijfelaar schreef:
Dat zal dan wel iets katholieks zijn. Zolang God niet rechtstreeks tot een mens durft te spreken maar afhankelijk van de geloofsrichting via een ander vertrouw ik het allemaal niet zo.
Blijkt dat je het niet begrepen hebt.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
28 jun 2020, 15:14
hopper schreef:
peda schreef:
Nee hoor, dat hoeft niet persé. Atheïsten kunnen ook prima de Liefde in zichzelf vinden. Misschien zelfs beter dan gelovigen omdat atheïsten niet gehinderd worden door een persoonlijke God.

hopper

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 15:17

Yep, hoe je met een zweep een tempel kunt reinigen.
Stel dat je hart een tempel is. (waar zou liefde anders moeten huizen?) Is het dan niet logisch dat je de geldwisselaars uit je eigen hart verjaagt?
Lees: help de geldwisselaar die je zelf bent om zeep.

Je bent nog te gelovig, twijfelaar. Meer gaan twijfelen!

twijfelaar

Snelheid schreef:
28 jun 2020, 15:18
twijfelaar schreef:
28 jun 2020, 15:09
Snelheid schreef:
twijfelaar schreef:
Blijkt dat je het niet begrepen hebt.
Klopt, ik ben niet zo naïef iedereen te geloven die zegt dat hij namens God spreekt.

Plaats reactie